MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
nike
14.01.2022 kl 13:28
10650
Det aner meg at vi blander litt - begge to.
Det begynner å bli en del år siden jeg trengte å tenke klart om dette, men er det ikke slik ar overkursen som betales ved en emisjon og så er innbetalte beskattede penger?
Det som postes som aksjekapital er aksjenes pålydende x antall aksjer. Da er det - slik jeg husker det - riktig å postere overkursen som fri egenkapital.
Blir det utbetaling fra penger innbetalt som overkurs må også slik utbetaling skattefri for mottakeren.
Det begynner å bli en del år siden jeg trengte å tenke klart om dette, men er det ikke slik ar overkursen som betales ved en emisjon og så er innbetalte beskattede penger?
Det som postes som aksjekapital er aksjenes pålydende x antall aksjer. Da er det - slik jeg husker det - riktig å postere overkursen som fri egenkapital.
Blir det utbetaling fra penger innbetalt som overkurs må også slik utbetaling skattefri for mottakeren.
PSI- Investor
14.01.2022 kl 13:37
10584
Stadig artikler som faller i smak:
Terminal congestion at major US and European container ports has grown to new heights, with little indication of improvement
https://www.hellenicshippingnews.com/port-congestion-in-key-europe-us-gateways-continues-to-deteriorate-sea-intelligence/
Terminal congestion at major US and European container ports has grown to new heights, with little indication of improvement
https://www.hellenicshippingnews.com/port-congestion-in-key-europe-us-gateways-continues-to-deteriorate-sea-intelligence/
DividendYield
14.01.2022 kl 13:37
10616
nike skrev TA-folket spår - det fundamentale rår!!!
Noen ganger tenker jeg at forholdet teknisk - fundamentalt minner meg om astrologi i forhold astronomi. Men vi er enig om at det går vidrere oppover, det er det viktigste!
PSI- Investor
14.01.2022 kl 13:39
10622
Det er likevel slik som jeg sa over her, det blir skatt når du selger ved at din inngangsverdi blir regnet som tilsvarende lavere som det du fikk som tilbakebetalt.
Det er ingen snarveier til helt skattefrie penger!
Ratene er opp, men dollarkursen noe ned.
EPS for årene 2022 til og med 2024 i regnearket er nå omtrent som kursen, 28,64
I tillegg har vi altså overskudd på to solgte skip nå, og overskuddet fra q4 2021
Samt at det nok straks kommer til å bli en god del del slutninger som kommer til å gå langt utover i 2025
Det er ingen snarveier til helt skattefrie penger!
Ratene er opp, men dollarkursen noe ned.
EPS for årene 2022 til og med 2024 i regnearket er nå omtrent som kursen, 28,64
I tillegg har vi altså overskudd på to solgte skip nå, og overskuddet fra q4 2021
Samt at det nok straks kommer til å bli en god del del slutninger som kommer til å gå langt utover i 2025
Redigert 14.01.2022 kl 13:48
Du må logge inn for å svare
Purdey
14.01.2022 kl 13:40
10986
Jeg sendte mail til journalisten å påpekte manglen. Han anerkjente feilen, la inn link til denne tråden.
jadden
14.01.2022 kl 13:44
11040
Kundene våre gjør det også godt, her er resultater fra Maersk, ikke betalingsproblemer til feederne der i gården:
"Shippingkjempe i containerkrisen: Dro inn 160 mrd. i fjerde kvartal
3 timer siden · E24/Infront TDN Direkt
Den danske shippingkjempen Maersk legger fredag frem en omsetning på 18,5 milliarder dollar, med et underliggende ebitda-resultat (driftsresultat før av- og nedskrivninger) på åtte milliarder dollar og et underliggende driftsresultat (ebit) på 6,8 milliarder dollar i fjerde kvartal 2021.
Resultatene er over tidligere forventninger, opplyses det i oppdateringen.
Tallene tilsvarer 160 milliarder kroner, 69 milliarder kroner og 59 milliarder kroner.
Det sterke resultatet i kvartalet reflekterer fortsettelsen av den eksepsjonelle markedssituasjonen i Ocean-segmentet, forårsaket av globale forstyrrelser i forsyningskjedene, som har ført til ytterligere økning i fraktrater for containere.
Markedet for containerfrakt har vært brennhett det siste året, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin.
Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter for skipene sine.
Underliggende ebitda for helåret 2021 er nå anslått til 24 milliarder dollar, mot tidligere guiding på 22-23 milliarder dollar. Underliggende driftsresultat ventes nå til 19,8 milliarder dollar i 2021, mot tidligere ventet 18-19 milliarder dollar.
Fri kontantstrøm ventes til 16,4 milliarder dollar, mot tidligere guiding på minimum 14,5 milliarder dollar"
"Shippingkjempe i containerkrisen: Dro inn 160 mrd. i fjerde kvartal
3 timer siden · E24/Infront TDN Direkt
Den danske shippingkjempen Maersk legger fredag frem en omsetning på 18,5 milliarder dollar, med et underliggende ebitda-resultat (driftsresultat før av- og nedskrivninger) på åtte milliarder dollar og et underliggende driftsresultat (ebit) på 6,8 milliarder dollar i fjerde kvartal 2021.
Resultatene er over tidligere forventninger, opplyses det i oppdateringen.
Tallene tilsvarer 160 milliarder kroner, 69 milliarder kroner og 59 milliarder kroner.
Det sterke resultatet i kvartalet reflekterer fortsettelsen av den eksepsjonelle markedssituasjonen i Ocean-segmentet, forårsaket av globale forstyrrelser i forsyningskjedene, som har ført til ytterligere økning i fraktrater for containere.
Markedet for containerfrakt har vært brennhett det siste året, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin.
Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter for skipene sine.
Underliggende ebitda for helåret 2021 er nå anslått til 24 milliarder dollar, mot tidligere guiding på 22-23 milliarder dollar. Underliggende driftsresultat ventes nå til 19,8 milliarder dollar i 2021, mot tidligere ventet 18-19 milliarder dollar.
Fri kontantstrøm ventes til 16,4 milliarder dollar, mot tidligere guiding på minimum 14,5 milliarder dollar"
DividendYield
14.01.2022 kl 13:59
10897
https://dntv.dn.no/m/lYO4EXMY/frykter-tidenes-forsyningstrobbel-med-kinas-aggressive-virustiltak
Å nei! Ikke enda mer trøbbel! Trøsten får være ytterligere rateoppgang :)
Å nei! Ikke enda mer trøbbel! Trøsten får være ytterligere rateoppgang :)
Struts
14.01.2022 kl 14:10
10818
Skjønner fremdeles ikke en fluelort - men det er nok knotten min det er noe feil med - ikke din. Med ADS, vel de sa jo at de skulle investere i noe innen shipping når de så noe "billig". Så, hvem gjør ikke det? Siden har Larsen antagelig vært mer opptatt av sitt nye flyselskap Norse. Investerte der også, men der solgte jeg med tap før nyttår. Ikke særlig smartere enn at jeg har forsøkt igjen etter nyttår, men Omikron har jo satt en del kjepper i hjulet nå også. I motsetning til for MPCC heldigvis!
Astronomiske tall. På grensa til det utrolige. Og markedet berre gasser på...
Da har jeg kjøpt meg inn i MPCC, starter vel en nedtur da :) :)
Londonmannen
14.01.2022 kl 14:41
10717
Men pandemien er nok kun en av flere faktorer. Jeg mener at den dreiningen vi har sett til stadig større containerskip ville utløst denne krisen, uavhengig av pandemien. For med disse ultrastore skipene har det vært stadig færre havner som har infrastruktur til å betjene dem. Da Emma Maersk gjorde sin inntreden måtte amerikanske havner melde pass og det var kun et par tre havner i Europa som kunne betjene skipet.
De senere årene har størrelsen på skipene bare blitt større og større. Nå er de største på 24000 TEU!
Så hva tror dere skjer når det nå bestilles stadig flere ultrastore skip? Enten må infrastrukturen i havnene som betjener disse kjempene oppgraderes slik at havnene kapasitet blir større. Det innebærer flere kaier, flere kraner, flere jernbanespor, utvidelse av veinettet i og rundt den enkelte havn, mer personell må ansettes og læres opp og flåten av trucker med nødvendige sjåfører må økes. Men dette er ikke noe som skjer over natten. Dette tar langt lengre tid enn å designe et ultrastort skip og bygge det.
Min konklusjon er at her vil man slite med kapasitetsproblem i flere år, selv om pandemien skulle forsvinne i løpet av året. Jeg tror også at feeedere blir svært opptatt i årene som kommer. For ikke bare skal de betjene eksisterende freder-ruter, men trolig i langt større grad bli hyrt inn til å ta flere laster over lengre distanser når kundene vil forsøke å unngå kaoset som eksisterer i de store knutepunkthavnene. Og dersom det ikke blir bygget flere fendere så vil ratene bli særdeles høye.
Og midt i det som er et mareritt for den som er avhengig å få frakte containere, så fremstår hele situasjonen som himmelsk for dem som eier feedere. Blant annet oss MPCC aksjonærer. Faktisk burde MPCC capsen hatt en gullbord rundt skyggen. ;-)) Ønsker dere alle en riktig god helg! Mandag suser vi videre.
De senere årene har størrelsen på skipene bare blitt større og større. Nå er de største på 24000 TEU!
Så hva tror dere skjer når det nå bestilles stadig flere ultrastore skip? Enten må infrastrukturen i havnene som betjener disse kjempene oppgraderes slik at havnene kapasitet blir større. Det innebærer flere kaier, flere kraner, flere jernbanespor, utvidelse av veinettet i og rundt den enkelte havn, mer personell må ansettes og læres opp og flåten av trucker med nødvendige sjåfører må økes. Men dette er ikke noe som skjer over natten. Dette tar langt lengre tid enn å designe et ultrastort skip og bygge det.
Min konklusjon er at her vil man slite med kapasitetsproblem i flere år, selv om pandemien skulle forsvinne i løpet av året. Jeg tror også at feeedere blir svært opptatt i årene som kommer. For ikke bare skal de betjene eksisterende freder-ruter, men trolig i langt større grad bli hyrt inn til å ta flere laster over lengre distanser når kundene vil forsøke å unngå kaoset som eksisterer i de store knutepunkthavnene. Og dersom det ikke blir bygget flere fendere så vil ratene bli særdeles høye.
Og midt i det som er et mareritt for den som er avhengig å få frakte containere, så fremstår hele situasjonen som himmelsk for dem som eier feedere. Blant annet oss MPCC aksjonærer. Faktisk burde MPCC capsen hatt en gullbord rundt skyggen. ;-)) Ønsker dere alle en riktig god helg! Mandag suser vi videre.
Londonmannen
14.01.2022 kl 14:42
10770
Slettet brukerskrev Da har jeg kjøpt meg inn i MPCC, starter vel en nedtur da :) :)
He, he det tviler jeg sterkt på.
Illuminatus
14.01.2022 kl 15:41
10470
Siden det er litt diskusjon om teknisk analyse, så kanskje noen kan bidra med litt kunnskap.
Når det var nevnt større motstand på 27,- og 28,50, hvilke parametere bruker dere inn for å se dette grafisk?
Når det var nevnt større motstand på 27,- og 28,50, hvilke parametere bruker dere inn for å se dette grafisk?
Anders13
14.01.2022 kl 16:06
10443
Som mange andre kjøper jeg dette inn ferdig fra Investtech. På mellomlang sikt er (var) det motstand på 27. Det gis ikke noen ny motstand. På lang sikt er det motstand først på 53 nok. Det gis på alle horisonter «kjøp».
Motstand på kr. 27-kr. 28 kommer av at forrige topper er på disse nivåene. Investtech f.eks. opererer med motstand på kr. 27 på mellomlang sikt. Den motstanden er grundig brutt nå.
Men så har du tross alt en topp på kr. 28 den 30. juni i 2021. Den vil være en naturlig motstand også. Sp hvor skal man legge seg?
Man skal alltid legge motstanden litt over den forrige toppen fordi du ofte får såkalte "falske" kjøpssignaler. Aksjekursen i MPC er nå kr. 28,50 rett før stengetid. Det er omsatt for vel 175 millioner kroner i MPC i dag, noe som trygt kan kalles for et meget bra volum. Så en oppgang på høyt volum med nesten 3% forbi både kr. 27 og kr. 28 må sies å være så solid at det kan benevnes som et kjøpssignal, etter mitt skjønn. Men faller kursen godt under kr. 28 til uken, kan dagens kjøpssignal være falsk. Men dette viser vel også at teknisk analyse ikke er 100% vitenskap, men indikasjonene er viktige.
Man kan gjerne kverulere omkring kopp og hank osv., men den tekniske analysen viser nå at motstand på lang sikt er først på kr. 53. Hvordan skulle vi vite det uten at man benytter teknisk analyse? (sammen det fundamentale!)
Tilllegg:
Da endte dagen med en oppgang på 3,07% til kr. 28,55, med vel 182 millioner i omsetning! Meget sterkt!
Men så har du tross alt en topp på kr. 28 den 30. juni i 2021. Den vil være en naturlig motstand også. Sp hvor skal man legge seg?
Man skal alltid legge motstanden litt over den forrige toppen fordi du ofte får såkalte "falske" kjøpssignaler. Aksjekursen i MPC er nå kr. 28,50 rett før stengetid. Det er omsatt for vel 175 millioner kroner i MPC i dag, noe som trygt kan kalles for et meget bra volum. Så en oppgang på høyt volum med nesten 3% forbi både kr. 27 og kr. 28 må sies å være så solid at det kan benevnes som et kjøpssignal, etter mitt skjønn. Men faller kursen godt under kr. 28 til uken, kan dagens kjøpssignal være falsk. Men dette viser vel også at teknisk analyse ikke er 100% vitenskap, men indikasjonene er viktige.
Man kan gjerne kverulere omkring kopp og hank osv., men den tekniske analysen viser nå at motstand på lang sikt er først på kr. 53. Hvordan skulle vi vite det uten at man benytter teknisk analyse? (sammen det fundamentale!)
Tilllegg:
Da endte dagen med en oppgang på 3,07% til kr. 28,55, med vel 182 millioner i omsetning! Meget sterkt!
Redigert 14.01.2022 kl 16:26
Du må logge inn for å svare
NOKIA1
14.01.2022 kl 16:31
10443
Virker denne linken?
Viser en topp på ca 28,5 i Juni og så beveget den seg opp mot 27 i Juli-August for så å falle.
https://www.tradingview.com/x/R0LK3r3j/
Viser en topp på ca 28,5 i Juni og så beveget den seg opp mot 27 i Juli-August for så å falle.
https://www.tradingview.com/x/R0LK3r3j/
Anders13
14.01.2022 kl 17:10
10229
Ja, dette er det historiske bildet som danner grunnlaget for det som tidligere er beskrevet her. Alt stemmer. Neste motstand er i det langsiktige bilder på 53. Du må velge rett tidshorisont får å få motstand/støtte som passer fin investeringsprofil. NB: for mpcc med så enorm vekst er disse grafene mindre nøyaktige (etter min mening) så forutsigbarheten blir lavere. Jeg støtter meg met på de dyktige analytikerne i dette fora!! Ikke legg for mye vekt på hverken motstand eller TP target price mht MPCC,- tenk selv.
Struts
14.01.2022 kl 18:25
9897
Fra dagens Seasures uke-rapport (som også inkluderer Carpathia som kjent):
=Wide India= Post P 5466 Hanjin Subic 2015 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 55000
=Bermuda= Pmax 4360 Hanjin Subic 2010 - ZIM - 4 yrs USD 42000
=SPIL Kartika= Pmax 4250 CSBC Kaohsiung 2008 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 54000
=Amalthea= Pmax 4178 CSBC Kaohsiung 2009 - Hapag Lloyd - 5 yrs USD 39000
=Hansa Granite= Pmax 3649 Shanghai Shipyard 2014 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 44000
=Carpathia= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2003 - Pasha Hawaii - 3 yrs USD 42000
=Sealand Balboa= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2009 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Sealand Philadelphia= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Sealand Los Angeles= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Sealand Manzanillo= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Groton= Sub P 2500 SSW Fahr 2002 - CNR - 6 mths USD 75000
=Ophelia= Handy 1717 Guangzhou Wenchong 2018 - ZIM - 3 yrs USD 35000
=Bangkok= Handy 1620 Hanjin HI 1999 - Samudera Indonesia - 2 yrs USD 18000
=Contship Pep= Feedermax 966 Yangfan Zhoushan 2006 - ZIM - 2 yrs USD 22000
=Peyton Lynn C= Feedermax 855 Jiangsu Eastern 2007 - Unifeeder - 2 mths EUR 20400
=Anna G= Feedermax 509 Sietas 1994 - X Press Feeders - 2 yrs EUR 8300
=Pros Fortune= Feeder 411 Dae Sun 1999 - EAS Datong International Shipping - 5 mths USD 10200
=Wide India= Post P 5466 Hanjin Subic 2015 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 55000
=Bermuda= Pmax 4360 Hanjin Subic 2010 - ZIM - 4 yrs USD 42000
=SPIL Kartika= Pmax 4250 CSBC Kaohsiung 2008 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 54000
=Amalthea= Pmax 4178 CSBC Kaohsiung 2009 - Hapag Lloyd - 5 yrs USD 39000
=Hansa Granite= Pmax 3649 Shanghai Shipyard 2014 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 44000
=Carpathia= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2003 - Pasha Hawaii - 3 yrs USD 42000
=Sealand Balboa= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2009 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Sealand Philadelphia= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Sealand Los Angeles= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Sealand Manzanillo= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Moller Maersk AS - 18 mths USD 45000
=Groton= Sub P 2500 SSW Fahr 2002 - CNR - 6 mths USD 75000
=Ophelia= Handy 1717 Guangzhou Wenchong 2018 - ZIM - 3 yrs USD 35000
=Bangkok= Handy 1620 Hanjin HI 1999 - Samudera Indonesia - 2 yrs USD 18000
=Contship Pep= Feedermax 966 Yangfan Zhoushan 2006 - ZIM - 2 yrs USD 22000
=Peyton Lynn C= Feedermax 855 Jiangsu Eastern 2007 - Unifeeder - 2 mths EUR 20400
=Anna G= Feedermax 509 Sietas 1994 - X Press Feeders - 2 yrs EUR 8300
=Pros Fortune= Feeder 411 Dae Sun 1999 - EAS Datong International Shipping - 5 mths USD 10200
God kveld med-aksjonærer.
Med bare 25 år i markedet og 20 år med netthandel har jeg enda ikke forstått anal-ytikernes definisjon av.. på kort /-mellom og lang sikt.
Er dette bare ett dekke?
Dere som er så glad i Investtech som selger analyser og uttaler seg på kort og mellomlang sikt....!!!!!
Trenden som alle kunne se fra 16.sept til 24 sept.2021 var nedadgående for MPCC. Da tok Investtech MPCC inn i " Hold deg unna porteføljen" på bakgrunn av en langsiktig trend ??? ( ...ikke kort/mellomlang sikt som er strategien?)
14.oktober, 3 uker etter treffer MPCC bunnen og har steget siden.
Først 22. november kommer Investtech etter (har sett det alle ser...stigende trend) og melder positivitet på mellomlang sikt.
Dere må gjerne la dere lure.
Abonnerer på blekka FA som den så fornøyelig ble kalt her inne for litt siden. Hopper glatt bukk over alle analytiker-analyser der.
Så har vi DNB som springer etter kursen og er for feig til en fremtidsrettet skikkelig analyse. Kan godt få gratis råd av meg.
Kursen i går var....i dag var den.....hva sa jeg ( lett i ettertid) og på kort og mellomlang sikt passere 29, 30 , 34, 40. Jeg skal ta kredit når vi når målene og utbasunere.....SPOT ON med analysene mine....haha (selvsagt ikke presisere når jeg har satt målene....)
Nei takk meg til. Da overgår våre kapteiner, overstyrmenn og matroser her på forumet de fleste analytikere en lang seilas.
..trend er øyeblikksanalyse basert på historie....
Trender snur fort, fakta og det fundamentale består.
God fredagskveld.
(noen som har tips til å få bort....PC`n skriver OY når jeg skriver bokstaven O og det samme OY når jeg skriver bokstaven y. Må tilbake å slette bokstaven jeg ikke skal ha...travelt)
Med bare 25 år i markedet og 20 år med netthandel har jeg enda ikke forstått anal-ytikernes definisjon av.. på kort /-mellom og lang sikt.
Er dette bare ett dekke?
Dere som er så glad i Investtech som selger analyser og uttaler seg på kort og mellomlang sikt....!!!!!
Trenden som alle kunne se fra 16.sept til 24 sept.2021 var nedadgående for MPCC. Da tok Investtech MPCC inn i " Hold deg unna porteføljen" på bakgrunn av en langsiktig trend ??? ( ...ikke kort/mellomlang sikt som er strategien?)
14.oktober, 3 uker etter treffer MPCC bunnen og har steget siden.
Først 22. november kommer Investtech etter (har sett det alle ser...stigende trend) og melder positivitet på mellomlang sikt.
Dere må gjerne la dere lure.
Abonnerer på blekka FA som den så fornøyelig ble kalt her inne for litt siden. Hopper glatt bukk over alle analytiker-analyser der.
Så har vi DNB som springer etter kursen og er for feig til en fremtidsrettet skikkelig analyse. Kan godt få gratis råd av meg.
Kursen i går var....i dag var den.....hva sa jeg ( lett i ettertid) og på kort og mellomlang sikt passere 29, 30 , 34, 40. Jeg skal ta kredit når vi når målene og utbasunere.....SPOT ON med analysene mine....haha (selvsagt ikke presisere når jeg har satt målene....)
Nei takk meg til. Da overgår våre kapteiner, overstyrmenn og matroser her på forumet de fleste analytikere en lang seilas.
..trend er øyeblikksanalyse basert på historie....
Trender snur fort, fakta og det fundamentale består.
God fredagskveld.
(noen som har tips til å få bort....PC`n skriver OY når jeg skriver bokstaven O og det samme OY når jeg skriver bokstaven y. Må tilbake å slette bokstaven jeg ikke skal ha...travelt)
Redigert 14.01.2022 kl 20:33
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.01.2022 kl 19:58
9559
Koppen kan jo gå i oppfyllelse nå Argus. Vi brukte akkurat en uke, og sammen med stort volum, så trenger vi ikke bry oss så mye på formen på hanken.
Fikk også avgitt min forhåndstemme til EGF i dag.
God helg alle sammen :)
Fikk også avgitt min forhåndstemme til EGF i dag.
God helg alle sammen :)
NOKIA1
14.01.2022 kl 20:07
9562
Det som er viktig å se her, er at vi har et Golden cross:
KEY TAKEAWAYS
A golden cross is a technical chart pattern indicating the potential for a major rally.
The golden cross appears on a chart when a stock’s short-term moving average crosses above its long-term moving average.
The golden cross can be contrasted with a death cross indicating a bearish price movement.
https://www.tradingview.com/x/zn86oM6y/
https://www.investopedia.com/terms/g/goldencross.asp
KEY TAKEAWAYS
A golden cross is a technical chart pattern indicating the potential for a major rally.
The golden cross appears on a chart when a stock’s short-term moving average crosses above its long-term moving average.
The golden cross can be contrasted with a death cross indicating a bearish price movement.
https://www.tradingview.com/x/zn86oM6y/
https://www.investopedia.com/terms/g/goldencross.asp
Redigert 14.01.2022 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
jastrand
14.01.2022 kl 20:36
9488
Er det noen som har nok "husk" til å kunne angi hvor mye vi har tilgode hos Vedum ,for tidligere tap ? (skattemessig)
TheGambler
14.01.2022 kl 21:06
9434
Stadig bekreftelse på at det ikke er noen quick fix.
https://www.dn.no/shipping/containerkrisen-har-gitt-eventyrlige-fraktrater-det-er-ingen-tydelige-tegn-til-at-det-loser-seg-enna/2-1-1145724
Men DNB ser som vanlig fallende rater før noen andre.
https://www.dn.no/shipping/containerkrisen-har-gitt-eventyrlige-fraktrater-det-er-ingen-tydelige-tegn-til-at-det-loser-seg-enna/2-1-1145724
Men DNB ser som vanlig fallende rater før noen andre.
Redigert 14.01.2022 kl 21:08
Du må logge inn for å svare
Illuminatus
14.01.2022 kl 23:02
9031
Takk for gode svar angående teknisk analyse ;)
Da jeg er lastet til lastelinjemerket så i motsetning til fuglen så tar jeg ikke gevinst enda.... All takknemlighet for at han bruker morgenkaffen til å spre det glade budskap både i form av Ibsen og VPS. Men med tidens direkteavkastning i flere år så er jeg mer bekymret for hva jeg skal bruke utbytte til...
Da jeg er lastet til lastelinjemerket så i motsetning til fuglen så tar jeg ikke gevinst enda.... All takknemlighet for at han bruker morgenkaffen til å spre det glade budskap både i form av Ibsen og VPS. Men med tidens direkteavkastning i flere år så er jeg mer bekymret for hva jeg skal bruke utbytte til...
Alby
15.01.2022 kl 10:30
8239
Jeg har tenkt å sende inn en fullmakt til EG, men kan man ikke sende den elektronisk ?
Struts
15.01.2022 kl 10:55
8838
Hehe, høres fornuftig ut! Og har du ikke større bekymringer, vil det nok gå bra! Selv har jeg vært bekymret over stengte puber, men NÅ er det snart tid for å sette kursen mot stamkneipen! Og siden du var innom Ibsen, og siden det er lørdag, så drister jeg meg frempå med en anekdote fra Ibsens yngre dager:
Den 12. april 1850 forlot Ibsen Grimstad. Samme dag ble hans første skuespill «Catilina» utgitt i Christiania. Han skrev det selv selvfølgelig, men det hadde nok ikke blitt utgitt, hadde det ikke vært for hans to nærmeste venner under det nær 7 år lange oppholdet på Sørlandet: Ole Carelius Schulerud (1827-1859, norsk sakfører) og Christopher Lorentz Due (1827-1923, norsk tollkasserer).
Fra midten av april 1850, på vei til Christiania, stoppet han over snaue to uker i sin fødeby Skien. Det var siste gang han skulle se igjen sin mor og far, og de fleste av sine søsken. Det har blitt hevdet annerledes, men det er ingen konkrete bevis for at han heller noensinne siden satte sine ben i byen.
Så, søndag den 28. april 1850, ankom han Christiania med dampskipet «Prinds Carl». Der traff han igjen Ole Schulerud (som hadde sørget for utgivelsen av «Catilina»), og de delte da også «kvist» i Vika, Moer Sæthers losji. Losjiet var eid av Schuleruds tante, Anna Johan(ne)sdatter Wiger (1793-1851, også kalt «den kloke konen» Mor Sæther).
Og så kommer den litt fornøyelige historien (beklager lang innledning) gjengitt av Oles lillebror Carl Johan (her språklig endret noe): «Min far skulle holde til hos en slektning på Ruseløkkbakken, og da han var sykelig og trengte ro, skulle jeg bo hos min bror Ole og Ibsen, som da var flyttet sammen. De losjerte på kvisten i gamle mor Sæthers gård på hjørnet av Filosofigangen og Vinkelgaten.
Jeg erindrer ikke stort fra disse dagene med Ibsen. Det ble heller ikke mange dagene - av den grunn at mor Sæther drev stor melkehandel og jeg hadde en puddelhund, som gjorde så mye ugagn. Og puddelen het Vakt.
Mor Sæther så skjevt til mig og Vakt alt fra første dag, vi fant så stor fornøyelse i å kappløpe oppover trappene til kvisten, og dette skjedde jo ikke uten at Vakt gjødde svært, så det forstyrret alle i huset. En dag klaget vertinnen til min bror, som var sjef på vår kvist; senere en dag gjorde Vakt det som verre var enn å gjø, og da fikk ikke han og jeg bo der lenger. Mor Sæther drev med mange kuer og stor melkehandel, og inngangen til hennes melkebod var fra portrommet. Der nede tumlet Vakt og jeg en dag i lystig glede og gjorde mye leven, det hendte seg så, at døren til melkeboden stod på klem, Vakt satte inn til melken, veltet et trau og med dette òg flere andre trau fulle av melk og rømme, og det ble et gruelig hus av oversvømmelsen. Mor Sæther kom, pikene kom, de skrek alle over sig, og det hele var for galt, jeg vet det. Jeg stod forferdet og mottok de onde ord, jeg hadde fortjent; Vakt derimot, som var den rette synderen, han la sig rolig ned ved mine føtter og slikket rømmen av sine labber. Å, men den så altfor merkelig ut, rømmen hadde grodd igjen øynene på den, den hadde fått dotter av rømme hengende i ansiktet, den var ugjenkjennelig.
Tilfellet ville, at i denne stund kom også min bror og Ibsen inn av porten, de hører sjauingen fra oss, og min bror spør da med sitt vennlige smil: Hva står på, mor Sæther? - Står på! skriker hun tilbake, den skikkelige kone er rød i ansiktet av forbitrelse, hun setter hendene i siden. Det står det på, sier hun, at dersom De ikke skiller Dere ved den skarvebikkja Demses, så fløtter De i morra den dag, så mye De veit det! Forklaringer, onde ord, skarvebikkja, rømmetrau, melkekunder. Jaja, vi må naturligvis rette på dette på en måte eller en annen! svarer min bror.
Så går vi tre opp på vår kvist for å kontemplere, og Vakt følger med. Vi var ikke før kommet inn, før min bror tok til å le av det hele, over mor Sæther, som var så sint, og over Vakt, som så så uhyre komisk ut, slik tok nå han det. Men Ibsen var ingenlunde fornøyd, der var kommet en smågutt med en puddelhund inn på hans vei, vi var ham til ingen glede, som ventelig kunde være, og jeg husker at han sa: Dette er ingenting å le av, slett ikke. Her er det et billig losji, og det er ikke så nøye med leien på dagen, og nå skal en hund kaste oss ut!
- Hva mener du, Johan, spør min bror meg. Vil du skilles med Vakt?
Jeg ville ikke skilles fra Vakt, men jeg kunne derimot gå hjem til far igjen og være der med hunden, og vi skulle ikke støye. Så ble dette vår beslutning. Og nå begynte også Ibsen å komme i godt humør igjen, det var vel fordi han skulle bli av med mig og Vakt, han tok til å le han også. Og jeg vil legge til, at dette var den første gang, jeg hørte Henrik Ibsen le godt og hjertelig som andre mennesker, og jeg hørte det aldri siden.»
Den 12. april 1850 forlot Ibsen Grimstad. Samme dag ble hans første skuespill «Catilina» utgitt i Christiania. Han skrev det selv selvfølgelig, men det hadde nok ikke blitt utgitt, hadde det ikke vært for hans to nærmeste venner under det nær 7 år lange oppholdet på Sørlandet: Ole Carelius Schulerud (1827-1859, norsk sakfører) og Christopher Lorentz Due (1827-1923, norsk tollkasserer).
Fra midten av april 1850, på vei til Christiania, stoppet han over snaue to uker i sin fødeby Skien. Det var siste gang han skulle se igjen sin mor og far, og de fleste av sine søsken. Det har blitt hevdet annerledes, men det er ingen konkrete bevis for at han heller noensinne siden satte sine ben i byen.
Så, søndag den 28. april 1850, ankom han Christiania med dampskipet «Prinds Carl». Der traff han igjen Ole Schulerud (som hadde sørget for utgivelsen av «Catilina»), og de delte da også «kvist» i Vika, Moer Sæthers losji. Losjiet var eid av Schuleruds tante, Anna Johan(ne)sdatter Wiger (1793-1851, også kalt «den kloke konen» Mor Sæther).
Og så kommer den litt fornøyelige historien (beklager lang innledning) gjengitt av Oles lillebror Carl Johan (her språklig endret noe): «Min far skulle holde til hos en slektning på Ruseløkkbakken, og da han var sykelig og trengte ro, skulle jeg bo hos min bror Ole og Ibsen, som da var flyttet sammen. De losjerte på kvisten i gamle mor Sæthers gård på hjørnet av Filosofigangen og Vinkelgaten.
Jeg erindrer ikke stort fra disse dagene med Ibsen. Det ble heller ikke mange dagene - av den grunn at mor Sæther drev stor melkehandel og jeg hadde en puddelhund, som gjorde så mye ugagn. Og puddelen het Vakt.
Mor Sæther så skjevt til mig og Vakt alt fra første dag, vi fant så stor fornøyelse i å kappløpe oppover trappene til kvisten, og dette skjedde jo ikke uten at Vakt gjødde svært, så det forstyrret alle i huset. En dag klaget vertinnen til min bror, som var sjef på vår kvist; senere en dag gjorde Vakt det som verre var enn å gjø, og da fikk ikke han og jeg bo der lenger. Mor Sæther drev med mange kuer og stor melkehandel, og inngangen til hennes melkebod var fra portrommet. Der nede tumlet Vakt og jeg en dag i lystig glede og gjorde mye leven, det hendte seg så, at døren til melkeboden stod på klem, Vakt satte inn til melken, veltet et trau og med dette òg flere andre trau fulle av melk og rømme, og det ble et gruelig hus av oversvømmelsen. Mor Sæther kom, pikene kom, de skrek alle over sig, og det hele var for galt, jeg vet det. Jeg stod forferdet og mottok de onde ord, jeg hadde fortjent; Vakt derimot, som var den rette synderen, han la sig rolig ned ved mine føtter og slikket rømmen av sine labber. Å, men den så altfor merkelig ut, rømmen hadde grodd igjen øynene på den, den hadde fått dotter av rømme hengende i ansiktet, den var ugjenkjennelig.
Tilfellet ville, at i denne stund kom også min bror og Ibsen inn av porten, de hører sjauingen fra oss, og min bror spør da med sitt vennlige smil: Hva står på, mor Sæther? - Står på! skriker hun tilbake, den skikkelige kone er rød i ansiktet av forbitrelse, hun setter hendene i siden. Det står det på, sier hun, at dersom De ikke skiller Dere ved den skarvebikkja Demses, så fløtter De i morra den dag, så mye De veit det! Forklaringer, onde ord, skarvebikkja, rømmetrau, melkekunder. Jaja, vi må naturligvis rette på dette på en måte eller en annen! svarer min bror.
Så går vi tre opp på vår kvist for å kontemplere, og Vakt følger med. Vi var ikke før kommet inn, før min bror tok til å le av det hele, over mor Sæther, som var så sint, og over Vakt, som så så uhyre komisk ut, slik tok nå han det. Men Ibsen var ingenlunde fornøyd, der var kommet en smågutt med en puddelhund inn på hans vei, vi var ham til ingen glede, som ventelig kunde være, og jeg husker at han sa: Dette er ingenting å le av, slett ikke. Her er det et billig losji, og det er ikke så nøye med leien på dagen, og nå skal en hund kaste oss ut!
- Hva mener du, Johan, spør min bror meg. Vil du skilles med Vakt?
Jeg ville ikke skilles fra Vakt, men jeg kunne derimot gå hjem til far igjen og være der med hunden, og vi skulle ikke støye. Så ble dette vår beslutning. Og nå begynte også Ibsen å komme i godt humør igjen, det var vel fordi han skulle bli av med mig og Vakt, han tok til å le han også. Og jeg vil legge til, at dette var den første gang, jeg hørte Henrik Ibsen le godt og hjertelig som andre mennesker, og jeg hørte det aldri siden.»
Redigert 15.01.2022 kl 10:59
Du må logge inn for å svare
Dølle
15.01.2022 kl 10:56
9074
Har ikke like lang fartstid som deg men henger meg på i bedømmelsen av investtech og denne reka som presenterer hold deg unna portefølje.
MPC lå lenge på den ubrukelige lista og basert på dyktige karer på dette forum fungerte den mer som et klart kjøpssignal.
MPC lå lenge på den ubrukelige lista og basert på dyktige karer på dette forum fungerte den mer som et klart kjøpssignal.
Kbkristi
15.01.2022 kl 11:07
9094
Jo, logg deg på via euronextvps.no og se under generalforsamlinger.
jadden
15.01.2022 kl 12:33
8974
FA skriver om Klaveness som har skiftet ny daglig leder, rederiet hadde et meget godt år i 2021. Men de vedgår at salget av åtte containerskip kunne vært bedre timet, de gikk glipp av deler av den formidable rateoppgangen samt også gikk skipsverdiene ytterligere til værs etter salget. Dette viser hvilken teft ledelsen i MPCC har som har truffet planken så til de grader, her et klipp fra intervjuet med den nye Klavenesssjefen Ernst Meyer:
"Solgte alle containerskipene
Klaveness solgt seg i løpet av fjoråret helt ut av containerskipsmarkedet. Åtte skip ble solgt med betydelige regnskapsmessige gevinster. Ingen perfekt timing kanskje med tanke på at rederiet dermed har gått glipp av betydelige inntekter fra disse skipene i et brennhett containerskipmarked. Til sammen har Oslo-rederiet investert 254 millioner dollar i sine opprinnelige åtte containerskip og det er tidligere foretatt betydelige nedskrivninger av containerflåten.
– Vi har hele tiden sett på containerskipene som en finansiell investering og har hatt ønske om å selge når prisen ble riktig. Vi vurderte det slik at å sitte lenger på disse skipene på mange måter kunne sammenlignes med å spille black jack. Gevinstpotensialet var utvilsomt der, men det kunne like godt ha gått den andre veien. Vi ser på den kraftige oppturen i containerskipmarkedet som en midlertidig boost.
Ernst Meyer forventer også at 2022 vil bli et godt år for Klaveness.
- Markedene ser bra ut, men det skal mye til å kopiere fjorårstallene. Vi har ingenting å selge i år og alt av resultater blir basert på driften, sier han.
"Solgte alle containerskipene
Klaveness solgt seg i løpet av fjoråret helt ut av containerskipsmarkedet. Åtte skip ble solgt med betydelige regnskapsmessige gevinster. Ingen perfekt timing kanskje med tanke på at rederiet dermed har gått glipp av betydelige inntekter fra disse skipene i et brennhett containerskipmarked. Til sammen har Oslo-rederiet investert 254 millioner dollar i sine opprinnelige åtte containerskip og det er tidligere foretatt betydelige nedskrivninger av containerflåten.
– Vi har hele tiden sett på containerskipene som en finansiell investering og har hatt ønske om å selge når prisen ble riktig. Vi vurderte det slik at å sitte lenger på disse skipene på mange måter kunne sammenlignes med å spille black jack. Gevinstpotensialet var utvilsomt der, men det kunne like godt ha gått den andre veien. Vi ser på den kraftige oppturen i containerskipmarkedet som en midlertidig boost.
Ernst Meyer forventer også at 2022 vil bli et godt år for Klaveness.
- Markedene ser bra ut, men det skal mye til å kopiere fjorårstallene. Vi har ingenting å selge i år og alt av resultater blir basert på driften, sier han.
espsch
15.01.2022 kl 13:59
8723
Tok en reachout til IR med spørsmål om det evt. utbetalte beløpet (håper jeg ikke bryter noen lover nå):
"Thank you for your email and trust in MPCC.
Please note that item 3 relates to the Board asking for authorization to resolve distribution of dividends, not declaring an actual dividend per share.
As you can see, item 3 further explains that the authorization is based on the last approved annual accounts which is FY 2020, whereas the equity accounts are shown and it is clear that there are retained losses and therefore only capacity to pay dividends from “Share premium” / Overkurs which according to Norwegian tax law is “tilbakebetaling av innskutt kapital”. Therefore, the first dividends will come from the "Share premium".
Slenger med noen artikler om dette:
https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2021/03/16/7635373/utdeling-av-utbytte-eller-tilbakebetaling-av-innskutt-kapital
https://www.raeder.no/aktuelt/tilbakebetaling-av-innbetalt-kapital--skattefri-for-aksjonarene/ (med fare for aprilsnarr)
"Thank you for your email and trust in MPCC.
Please note that item 3 relates to the Board asking for authorization to resolve distribution of dividends, not declaring an actual dividend per share.
As you can see, item 3 further explains that the authorization is based on the last approved annual accounts which is FY 2020, whereas the equity accounts are shown and it is clear that there are retained losses and therefore only capacity to pay dividends from “Share premium” / Overkurs which according to Norwegian tax law is “tilbakebetaling av innskutt kapital”. Therefore, the first dividends will come from the "Share premium".
Slenger med noen artikler om dette:
https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2021/03/16/7635373/utdeling-av-utbytte-eller-tilbakebetaling-av-innskutt-kapital
https://www.raeder.no/aktuelt/tilbakebetaling-av-innbetalt-kapital--skattefri-for-aksjonarene/ (med fare for aprilsnarr)
DividendYield
15.01.2022 kl 14:23
8861
Det er lett å være etterpåklok, men det er noe rart med at så mange aktører innen shipping har vært så opptatt av at containerboomen er midlertidig, og at ratene skal ned snart.
Dette har vært spådd av flere lenge, men alle har vært klar over at nye skip ikke kommer før i løpet av 2023, så hvorfor skulle ratene plutselig falle igjen?
DnB, klaveness, hanisdahl med flere har fulgt shipping i en årrekke. De burde vite bedre.
« det kunne like godt gått andre veien» sier klavenessjefen. Tipper styret i klaveness tenker seg om en gang til før de tar en avgjørelse angående årsbonusen til denne sjefen.
Dette har vært spådd av flere lenge, men alle har vært klar over at nye skip ikke kommer før i løpet av 2023, så hvorfor skulle ratene plutselig falle igjen?
DnB, klaveness, hanisdahl med flere har fulgt shipping i en årrekke. De burde vite bedre.
« det kunne like godt gått andre veien» sier klavenessjefen. Tipper styret i klaveness tenker seg om en gang til før de tar en avgjørelse angående årsbonusen til denne sjefen.
Redigert 15.01.2022 kl 14:29
Du må logge inn for å svare
Yes, du reagerte på akkurat samme måte som meg, Yield!
Det var veldig bra å få presentert utdraget fra intervjuet med den nye Klavenes-sjefen.
Først innrømmer han at man solgte åtte containerskip (altfor) tidlig. Dernest anfører han den samme feilen, nemlig at oppgangen er midlertidig. Etter min mening gjør han dermed en dobbelfeil og gjentar bare hva den forrige sjefen foretok av en feilvurdering.
Det er etter min mening bare en årsak til at alle de aktørene som mener at oppgangen er midlertidig, gjør denne feilen. Man har ikke innhentet nok kunnskap og erfaring om rater og verdier på containerskip. Og kanskje heller ikke sett at forskjellen mellom feedere og større skip får vesentlig betydning for verdivurderingene for fremtiden.
Derfor gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige: Vår sjef, herr Baack, har hele tiden de siste årene vist en enestående evne til å sette seg inn i materien, time riktig, begrunne rett og ta de rette valgene i det rette øyeblikk. Det er vel det som også har kjennetegnet de store rederne opp gjennom tiden.
Jeg ser slett ikke bort fra at han sørger for enda flere skipssalg i inneværende år og lar deler av gevinsten tilfalle aksjonærene. Det vil være helt i tråd med Baacks (og styrets) filosofi.
Det var veldig bra å få presentert utdraget fra intervjuet med den nye Klavenes-sjefen.
Først innrømmer han at man solgte åtte containerskip (altfor) tidlig. Dernest anfører han den samme feilen, nemlig at oppgangen er midlertidig. Etter min mening gjør han dermed en dobbelfeil og gjentar bare hva den forrige sjefen foretok av en feilvurdering.
Det er etter min mening bare en årsak til at alle de aktørene som mener at oppgangen er midlertidig, gjør denne feilen. Man har ikke innhentet nok kunnskap og erfaring om rater og verdier på containerskip. Og kanskje heller ikke sett at forskjellen mellom feedere og større skip får vesentlig betydning for verdivurderingene for fremtiden.
Derfor gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige: Vår sjef, herr Baack, har hele tiden de siste årene vist en enestående evne til å sette seg inn i materien, time riktig, begrunne rett og ta de rette valgene i det rette øyeblikk. Det er vel det som også har kjennetegnet de store rederne opp gjennom tiden.
Jeg ser slett ikke bort fra at han sørger for enda flere skipssalg i inneværende år og lar deler av gevinsten tilfalle aksjonærene. Det vil være helt i tråd med Baacks (og styrets) filosofi.
Redigert 15.01.2022 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
NOKIA1
15.01.2022 kl 15:41
8730
Fredag oppjusterte shippinggiganten Mærsk nok en gang forventningene til 2021-tallene, og det kan ligge an til tidenes utbyttefest for et dansk selskap, mener Sydbank ifølge den danske avisen Børsen.
Selskapet kan potensielt betale ut 50 milliarder danske kroner (67 milliarder norske kroner) i utbytte til aksjonærene, ut fra selskapets praksis med å betale ut 30–50 prosent av bunnlinjen.
– Jeg kan ikke huske at dette noensinne har skjedd i dansk næringslivshistorie. Det ligger an til historisk gullregn over investorene. Det er ingen som er i nærheten av å tjene så mye som Mærsk i 2021. Heller ikke farmasiselskapene, sier analytiker Mikkel Emil Jensen ifølge Børsen.
Mærsk oppjusterte sine forventninger til et driftsresultat på 24 milliarder dollar, fra tidligere anslag på 22–23 milliarder dollar. Driftsresultatet (ebit) er ventet på 19,8 milliarder dollar, fra tidligere 18–19 milliarder dollar.
Selskapet har justert forventningene flere ganger, etter en krise i fraktmarkedet med flaskehalser og forsinkelser. Det har ført til høye fraktrater på containerskip.
https://aksjelive.e24.no/article/66dze0
Selskapet kan potensielt betale ut 50 milliarder danske kroner (67 milliarder norske kroner) i utbytte til aksjonærene, ut fra selskapets praksis med å betale ut 30–50 prosent av bunnlinjen.
– Jeg kan ikke huske at dette noensinne har skjedd i dansk næringslivshistorie. Det ligger an til historisk gullregn over investorene. Det er ingen som er i nærheten av å tjene så mye som Mærsk i 2021. Heller ikke farmasiselskapene, sier analytiker Mikkel Emil Jensen ifølge Børsen.
Mærsk oppjusterte sine forventninger til et driftsresultat på 24 milliarder dollar, fra tidligere anslag på 22–23 milliarder dollar. Driftsresultatet (ebit) er ventet på 19,8 milliarder dollar, fra tidligere 18–19 milliarder dollar.
Selskapet har justert forventningene flere ganger, etter en krise i fraktmarkedet med flaskehalser og forsinkelser. Det har ført til høye fraktrater på containerskip.
https://aksjelive.e24.no/article/66dze0
Er enig at det kommer flere skipssalg i løpet av året og sikkert 2 kr til i utbytte. Årsak f.eks. eldre skip, skip på lave rater, skip med tekniske utfordringer, benytte seg av de høye prisene og ikke minst at MPC Capital trenger dollar for å betale sine bestilte skip (Baack sitter i styret i Capital).
Sikkert skrevet her før, vet vi om JV skipene har noen utkjøpsklausul?
Sikkert skrevet her før, vet vi om JV skipene har noen utkjøpsklausul?
Redigert 15.01.2022 kl 16:43
Du må logge inn for å svare