MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1705469

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Emil007
08.02.2022 kl 09:53 7390

Hei

Har fulgt denne tråden en stund og må bare si at jeg er imponert over kunnskapen her inne + det behagelige “sjangeren” der en kan være uenig uten at det blir “skittkasting” mellom forum medlemmene.

Innlegget i går fra på E24 fikk meg til å undre over flere ting. Kanskje noen av dere kan svare på hva dere tenker rundt dette?

Kopi av del av innlegget:

– En av de verste resultatsesongene
Hannisdahl holder seg for øyeblikket altså borte fra både bilfrakt, gassfrakt, containerfrakt og oljefrakt.

– Oljetankere har falt rundt ti prosent på børs siden vi solgte oss ut i desember, og spotratene for VLCC-er på nøkkelruten mellom Ras Tanura i Saudi-Arabia og Kina er nå på sitt laveste noensinne.
– Selv om utsiktene er lyse fra fjerde kvartal 2022, så virker det ikke attraktivt å ta et veddemål på sektoren på dagens prising når det er historisk lav inntjening, midt i en av de verste resultatsesongene.
Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.
– Det virker å være den perfekte kombinasjon av sterk inntjening, men en vegg av nybygg foran oss. Men aksjene er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen og vi har derfor ikke tatt noen posisjoner ennå.
Hannisdahl omtaler synet på frakt av flytende naturgass (LNG) som «nøytralt».

Hvorfor uttaler han at han holder seg borte fra containerfrakt når regnearkene på forumet forteller at det er gode tider fremover?

Hva legger han i vegg av nybygg? Noen som har en oppdatert status her?

Hva er det han ser/tenker som ikke forumet har drøftet godt nok?

Andre synspunkter?

På forhånd takk for svar.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 10:03 7368


Kontrahering av 6 stk 16000TEU med levering i 2025. Kan se ut som trenden med større kontrahering innen store skip vs feeders fortsetter?

https://splash247.com/zodiac-maritime-in-for-more-dsme-boxships/

Slettet bruker
08.02.2022 kl 10:25 7210

Jeg vil anta at denne Hannisdahl fortsatt er stuck med et relativt generelt overblikk/syn på container, dvs at han sannsynlig ikke da har fått med seg ;

1) containermarkedet har defacto endret sitt DNA - fra kortsiktige spotrater 3-6 mnd til long forward fixings av langsiktige kontrakter 3/4/5 år, på et ekstremt høyt/lukrativt ratenivå. Man har altså en forutsigbarhet på høy inntjening man aldri tidligere har sett.

2) iht MPCC evner han ikke å se hvilket segment innen container selskapet driver i - feeders. Container er container for han her….og han klarer således ikke å se at det i feedersegmentet p.t ikke sees urovekkende tegn til overkontrahering, hvilket monitoreres nøye av både CEO Baack og dyktige speidere innen shipping her inne. Store containerskip kontraheres det en god del av.

Når han da samtidig leter etter mulighetsvindu for å sette short i container….ville jeg tatt pengene mine og løpt i motsatt retning av denne karen.

Selv sliter jeg med å få akkumulert på de nivåer jeg hadde håpet kursen ville ligge på før utbyttet utbetales….så vil vel fremtiden vise om det var short man burde satt istedet 😉
Redigert 08.02.2022 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.02.2022 kl 10:38 7108

Han venter på å finne mulighet for å shorte innen containersegmentet. Vel, skal han vente på å shorte MPCC så får vi håpe han har stooooor tålmodighet. Faktisk har han god tid til å bruke pengene sine på andre jaktmarker i mellomtiden.
Bsci
08.02.2022 kl 10:38 7141

Det er drøftet godt nok egentlig.
Uansett hva tittel Hannisdahl måtte inneha vil det til sist bli hans subjektive vurderinger og vi ser gang etter gang at analytikere bommer grovt på sine anslag/kursmål og øvrige vurderinger. De har sine egne agendaer og prostituerer seg gjerne om det skulle være nødvending for egne kunder.
De roper kjøp/selg alt ettersom hva de selv ønsker og håper de har en påvirkning på kurser. (de har de sikkert også, men blir jo sjelden/aldri stilt til ansvar for sine analyser)
Når det gjelder Mpcc ser vi i analyser at noen har feil i antall skip, andre setter sine vurderinger med bakgrunn snitt av siste 10 År.
Der refereres til kontraheringer av skip i forrige "supersyklus" og dermed ligges det til grunn at det samme vil skje igjen. (blir jo altfor lett konklusjon)
Bla. har verdens befolkning økt med snart 2 milliarder på de siste 25 år ( med det som det innbærer av behov for økt handel/frakt)
Det ser heller ikke ut til at det ligges noen spesielt vekt på segmentene innen container og hva størrelser som bestilles og hva det faktiske behovet vil være.

Som poengtert gjentatte ganger på denne tråd.
Når containeroperatørene slutter kontrakter på skyhøye rater på flere år og lenge før oppstart at kontraktene, så er det den beste indikasjon på fremtidens inntjening.
Men Hannisdahl skal har et poeng og som han selv sier: Bil og containerfrakt er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen.
Jeg oppfatter dette nevnt i forhold til en short posisjon og dermed at han vurderer at kursen skal stige FØR det vil vurderes og shorte, men mulig jeg tar feil.
Jeg mener vi stadig har det beste foran oss. Vi står midt oppi det første utbytte og Q4 (tidenes Q for Mpcc) nærmer seg og vil sementere at pengene renner inn i selskapet. Nytt utbytte er også innen rekkevidde. Videre er det svært sannsynlig med flere skipssalg og enda bedre rater fremover.

Men hver enkelt av oss må jo selv vurdere hvem og hva som skal tillegges vekt for beslutninger.

Helg11
08.02.2022 kl 11:00 7347

Danaos la ut en ny fleet employment i går og skal presentere status for DAC og containermarkedet i kveld (hvis man ønsker flere kilder på hvordan markedet ser ut). Bl.a. har de forward fixed 2x9600 TEU 15 år gamle skip fra Q3 2023 til 2028... Ja, 2028... Hvis det virkelig kommer ut en "vegg" med nye skip til neste år, hvorfor er da linerne desperate på å sikre seg noen gamle baljer?
Tactic
08.02.2022 kl 11:16 7273

Flott initiativ!
Er dessverre opptatt denne tirsdagen, men deltar gjerne neste gang.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 11:26 7224

Imens vil man hos Concordia i nabolandet fullføre studier innen Q2/22, for å se på mulighetene/lønnsomheten i å konvertere tankers til containerfrakt. Hvis gjennomførbart ser man for seg en ombyggingstid på 3-5 mnd for skipene, som da vil ha en kapasitet i feedersegmentet på rundt 2100TEU:

https://splash247.com/concordia-maritime-looks-at-converting-tankers-to-boxships/


DividendYield
08.02.2022 kl 11:37 7142

Ideal X all over again😄. Tror ikke dette utgjør noen trussel for oss eller feeder segmentet.
PSI- Investor
08.02.2022 kl 11:51 7075

Jøss kapasitet sikres til 2028 ja, og vi, eller hvertfall jeg da, som sitter og håper på et bra 2025...
Nr 1 får sitte og vente med shorten sin en stund da antagelig!

Muligens begynner det å nærme seg realistisk at noen ønsker å sikre seg hele flåten vår og kjøper alt sammen for 50,- kr aksjen?
Slett ikke så utenkelig i alle fall. Håper vi rekker å få noen flere utbytter først...
Londonmannen
08.02.2022 kl 11:54 7088

Godt spørsmål Helg11. For dem som har en smule logisk sans vil svaret være opplagt.
Man kan jo Kure på hva visse analytikere tenker med. Eller tar de seg ikke tid å grave seg ned i detaljene? De kunne jo bare lest denne strengen så ville de fått er langt bedre grunnlag til å trekke sine konklusjoner.

Nei, denne supersyklusen blir trolig langt lengre enn noen tidligere supersykluser. Mye takkar være pandrmi kombinert med usikkerhet mhp fremtidens fremdriftsmaskineri.
durrrrant
08.02.2022 kl 12:07 7257

TradeWinds artikkel om saken

https://www.tradewindsnews.com/containerships/supply-chain-woes-push-greek-container-ship-giant-danaos-to-huge-1bn-profit/2-1-1164786

"“The future is bright and Danaos is well positioned to benefit from it,” Coustas added." Det samme kan sies for MPCC/ER!
hectorgonzales
08.02.2022 kl 12:23 7146

Jeg leste også Hannisdal men jeg tar hans analyse med en klype salt. Fraktkostnaden for sluttkunden er (Kost av varen + fraktkostnad + leveringstid). Vi har sett at de 2 siste leddene har økt mye det siste året. Det er ikke skipene som i utgangspunktet er proppen i systemet men det er havnene som ikke klarer å losse og laste skipene raskt nok.

Hva har da skjedd? Jo, større kunder leier skip selv (f.eks. 800-1300 TEU) som går med egne varer til mindre havner for å få opp regulariteten av vareleveransene. Det nevnes også befolkningsvekst (spesielt i Asia) men også at store konserner legger mer produksjon til andre land (Thailand, Vietnam). Da ser vi at det opprettes stadig nye "Liner-ruter" i MPC sitt hovedmarked som er intra-regional trade. Som f.eks. Vestkysten av India til Arabisk Gulf/Tyrkia. Og mellom Vietnam og Singapore. De store (15000-24000 TEU) soper med seg det som liner skipene frakter til og fra hub'ene. Et godt eksempel er ONE rederiet som den 4.feb lanserte ny rute: https://container-news.com/one-unveils-new-intra-asia-service/. Også ny rute med Slovenia, Egypt og Sørøst-asia. https://container-news.com/volta-container-line-commences-new-service-from-qingdao-to-koper/.

I tillegg så har du leveringstidene. Som du vil se her: https://container-news.com/niche-container-lines-outperform-top-14-global-ocean-carriers-in-terms-of-reliability/ så klarer ikke de store rederiene (med store skip) å holde rutetidene. De klarer det 20-40% av anløpene. Da ser du at det popper opp med nye linjer som har mye bedre frekvens. Alternativet for mange blir da å bestille julevarene rett over påske slik at de leveres i juni/juli. Dette øker kapitalbindingen og økt behov for lager.

Da får du bedre og mer direkte ruter slik som her: https://container-news.com/cargogulf-launches-three-arabian-gulf-asia-services/

Så dersom du skal ta "temp'en" på containermarkedet så kan du først de på Zim, Hapag, Mærsk osv - det er de som soper inn de store pengene. Nå er det ikke småpenger som blir igjen til MPC men markedet har økt betraktelig. Og økt bruk av feedere (800-3500TEU) viser seg er svært lønnsom - også på lengre ruter med dagens priser.
DividendYield
08.02.2022 kl 12:36 7057

Flotte resultater, men de skremmer ingen med nivået på utbyttet. Synes ikke danaoshar den samme aksjonærvennlige policien som mpcc. Det kan dog endre seg.
Normalone
08.02.2022 kl 14:21 6601

Det er interessant å lese om flere av "ekspertene" (f.eks DnB) som helt siden januar 2021 har advart oss om at markedet raskt vil falle - og alt vi normalisere seg - samtidig som at en ikke får med seg at nye slutninger inngås i dag med opptil 9 måneder i forkant - og de inngås for 3-5 år på vanvittige rater (nå leser vi om kontrakter som vil vare helt til 2028 (!)). Det betyr at de som kjenner tallene VET at et selskap som MPCC allerede er sikret høy inntjenning i mange år, likefullt virket det som at en forventer krasj i selskapets inntjenning allerede neste år (??). Hvor er logikken?? Ville en inngå leie av skip 9 måneder i forveien - og binde seg for inntil 5 år - dersom alt vil løse seg neste år?

Det er morsomt å lese gårsdagens artikkel om at en holder seg unna cointainerbransjen (vurderer short) - samtidig som en mener selskapene er alt for lavt priset...🤣 Tror de som allerede har shortet på under kr 20 pr i dag angrer...🤣

Tallene vil alltid vinne til slutt (og det er også en stor fordel med profesjonell ledelse) - og det er utrolig viktig å gjøre sine egne vurderinger/analyser/beregninger og stole på seg selv!
Redigert 08.02.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
TheGambler
08.02.2022 kl 14:23 6637

New Contex tikker videre opp 1,36% (3246 — 3290)

https://www.vhbs.de/index.php?id=28

Har passer høstens ath fra 21. oktober som var 3267.
Redigert 08.02.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.02.2022 kl 14:24 6739

Enig. Og jeg tror CB vil overraske markedet positivt nok en gang ved presentasjon av Q4 21.
PSI- Investor
08.02.2022 kl 14:38 6653

Så er ratene på plass i regnearket nok en gang, og med dollarkurs på 8,83 får vi da følgende estimater for overskudd pr aksje:

2022: 9,10
2023: 10,92
2024: 12,41
Totalt kr 32,43 i tillegg til en krone aksjen inntjent i q4 2021.

75% utbytte av 32,43 skulle bli 24,32 og delt på 12 kvartaler i løpet av tre år bør det bli et snittutbytte på kr 2,02.
Altså dobbelt så mye som den krona som enkelte snakket om.
Og det er jo fint. Det blir spennende den 24, om det har blitt sluttet noen flere skip langt frem i tid, eller om de holder igjen litt kanskje.

Nå gjenstår det vel bare å søke om plass til flere siffer på bankkontoen slik at alt er klart til alle pengene kommer
Normalone
08.02.2022 kl 14:42 6728

Med signalene vi allerede har fått ift forward fixining, tror jeg vi på Q4 rapporten får informasjon om ganske mange nye slutninger (og er særlig spent på skipet med 4250 TEU som skal inn på ny kontrakt juni 2022). Ser at PSI Investor har gitt oss en oppdatering av "tallene" i et eget innlegg - som musikk i mine ører - og etter Q4 rapporten er jeg sikker på at "tallene" er enda bedre!
Londonmannen
08.02.2022 kl 14:57 6613

Ja, vil ikke utelukke at ledelsen har is i magen og holder noe igjen i påvente av enda bedre ratenivå. For det er rimelig trykk i markedet og toppen er neppe inne enda på en stund.
Struts
08.02.2022 kl 15:21 6450

Kan ikke så mye om analyse. Aldri helt forstått det heller. Men det siste ti-året (?) har det dukket opp en lang rekke med anal-ytikere som skråsikkert uttaler seg om det meste av aksjer. Og «lytikerne» er stadig yngre (ok, jeg motsatt naturlig nok), men det pussige (for meg da) er at de påstår at de kan alt om alt. Nesten som politikere, som alle vet kan ingenting om noe som helst, men som påstår det motsatte. Det er jo ikke egne penger de forvalter (eller sløser bort).

Hannisdahl (Cleaves) er en av disse. Døpte ham om til Hannibal Lecter for en tid siden. Han spår som regel en aksje rett opp eller rett ned. Det som er litt artig med ungdommen (må dog berømmes at han har blitt kåret til verdens beste shipping-analytiker flere år på rad!) er at han i kaffegruten mener å kunne sementere sannheten om SAMTLIGE shippingsektorer. Shipping har et stort spekter, selv kan jeg ikke påstå at jeg kunne så særlig mye om mer enn tank og bulk (på S&P-siden) i de tiårene jeg var i bransjen. Jeg hadde forresten gleden av å arbeide sammen med Hannisdahls sjef noen år (i et helt annet meglerfirma). Ok, beklager nostalgien.

Poenget? Nei, ikke helt sikker, men når man eksempelvis leser i FA i dag om anal-ytikeres kursmål (for ett år siden) om diverse aksjer, så kan man jo lure på om de bare er/var unge og dumme, eller om de er riktig vel bevart. Gjengir noen få (side 6 i FA i dag): Anbefaling for Scatec kursmål 400 (Nordea, kurs rundt 122 nå), Quantafuel 200 (Sparebank 1, kurs nå 16!!), Kahoot 160 (Arctic Securities, kurs nå 32+). Jo, ett poeng til - kanskje anal-ytikerne kan skifte yrke og bli politikere - med en slags pendler-bonus for å skryte på seg størst mulige løfter?

Ikke vet jeg, men hadde jeg bommet med 80% i mitt arbeid i sin tid med verdiansettelser så hadde jeg fått sparken på dagen.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 15:30 6392

Som predikert av mange. Det fundamentale i MPCC taler for videre oppgang og den kommer, slow and steady.
Keefer
08.02.2022 kl 15:43 6261

Må si den ikke er spesielt slow i dag, gitt
PSI- Investor
08.02.2022 kl 15:49 6398

Det du sier om samtlige shippingsektorer er det jeg tenker litt også.
Det er nok ikke så lett å ha full oversikt over alt sammen samtidig.
Likevel irriterende at det stadig er vårt segment som må tåle de pussigste uttalelser som om det var sannheter, og når de kommer fra folk med markedsmakt så får det virkning selv om det er svada. I alle fall noen ganger.
Helg11
08.02.2022 kl 16:13 6319

https://mpc.apogeestorefront.com/storefront/limited-edition/krus/prod3404409A_355C_BF68_B876_708ED92E40B0.html?browsingOrigin=4D845B12_3332_6AF0_02DB_4A349579353B
Nå kan man bestille kopp med håndtak fra MPCC, muligens en markering av det tekniske bildet med cup and handle formasjon? :-)
gandhi-21
08.02.2022 kl 16:24 6296

Aksjen er knallsterk,opp over 3% siden last day included. Hvordan gikk det med dere som solgte på fredag ?
Slettet bruker
08.02.2022 kl 16:27 6282

Morsomt! Kun en til hver, førstemann til møllen. :-)
Hardly
08.02.2022 kl 16:29 6350

Nei disse analytikerne er noe for seg selv. Hadde ikke blitt mange grønne tall på min ASK konto om jeg hadde fulgt deres råd.
Ikke mange ukene siden Investtech rådet oss til å holde oss unna MPCC. Da lå kursen på 19kr.
Jan Banan
08.02.2022 kl 16:54 6201

hehe... Takk for at du er her fremdeles Struts. Alltid gode betrakninger å få gleden av å lese!
UNIT
08.02.2022 kl 17:15 6268

durrrrant skrev Kjøpt!
Kjøpt
Slettet bruker
08.02.2022 kl 17:17 6245

Åh, det var godt å lese dine tanker om analytikere!

Jeg har i lengre tid lurt fælt på hvor svake rådene har vært fra enkelte. Har nevnt det før, men Kapital tok jo kaka for en tid tilbake da man nærmest ropte gratulerer til bladets ansvarlige for investeringslisten. Da hadde anbefalingene økt to prosent mer enn Hovedindeksen på Oslo Børs.....

For vel et år siden havnet ambefalingene i bladet Kapital på flere titalls i minus!

For et par uker siden hadde Kapital et SVÆRT oppslag om årets analytikere. Da hadde DNBs folk vunnet med cirka 25 % oppgang på sin portefølje. Fenomenalt, tatt i betraktning at MPC ikke var en del av denne porteføljen!

Ja, det er bra å øke investeringene med 25 %, men husk at i det her kappløpet deltok alle de største og beste anbefalerne i Norge.

Vi som har vært inne på denne tråden har jo gang på gang opplevd at blant annet DNB ikke har skilt mellom feedere og linere. Det er rett og slett flaut, etter min mening.

Men så lenge vi har Helg11, eks.Struts, dato med flere, er jo utregningene i boks. Da trenger vi ikke de "profesjonelle" analytikerne som mer forvirrer enn viser vei.

(Må legge til at det selvsagt finnes unntak; Pareto er vel et godt eksempel på det!)


Redigert 08.02.2022 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2022 kl 17:52 6066

Litt fornærmet for at jeg tidvis har måttet løpe etter aksjekursen på min klart urutinerte, utbytte-forskutterte akkumuleringsjakt...så bestilte jeg to Mpcc-krus👌ship o'hoi & en container med rom! 🍾
bojan
08.02.2022 kl 17:56 6058

Hei folkens,
har tenkt litt på hvorfor ikke MPCC børsmelder når de oppnår bedre og nye rater på sine skip. tar jeg ikke mye feil så skal all informasjon til markedet som kan innvirke på kursen meldes, Jeg eier litt i 2020 Bulkers å der melder de når de får nye kontrakter. Har noen her inne gjort seg noen tanker om dette? På forhånd takk.
durrrrant
08.02.2022 kl 18:07 6099

Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)

Meratus Tomini 2007 2702 2095 n o Fixed to Maersk 40-42 m $45,000/d
Hansa Ratzeburg 2007 1732 1260 n o Extended to Hapag Lloyd 36 m $27,750/d
Warnow Master 2006 1496 1100 n o Fixed to ZIM 48 m $31,500/d
Nordic Istria 2011 1084 730 n o Fixed to OOCL 36 m $23,000/d
Jsp Skirner 2006 957 604 yes Fixed to Maersk 12-14 m $30,000/d
Avila 2007 887 605 yes Fixed to X-Press 36-38 m $20,000/d

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/02/Bancosta-Weekly-2022-05.pdf