MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1526918

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Route69
10.02.2022 kl 16:42 9885

Ja, ikke imponert som Nordnet-kunde her, Kbkristi. Har alt øvrig i Nordea, skal forhøre meg med dem iht evt overflytting. Jeg fikk reinvestert man/tir via lån, og kan godt forstå frustrasjonen hos dem som forventet å handle for utbyttet ved børsåpning i dag.
Da er det trolig en bra gjeng som vil inn i aksjen i morgen, så får vi se om fredagen tar oss helt tilbake til inc på 30,55.
Hegu
10.02.2022 kl 16:50 9817

Hej Volvo,

Jeg overveje at tage turen til Stavanger. Er dog lidt klemt tidsmæssigt på det tidspunkt. Nu må vi se. :-)
Volvo
10.02.2022 kl 17:32 9640

Jeg har tilmeldt mig, flyver lørdag morgen.
Glæder mig helt vildt til at møde den Norske Mpc bande 😀👍
De har udført et formidabelt arbejde, som mange andre udover mig selv kan glæde sig over.

Jeg kan desværre ikke bidrage med meget andet end at hjælpe med at få kursen til at stige ved opkøb af flere aktier.
Og som Kbkristi har sagt vinder en vinder vi alle, så tusinde tak til jer alle for denne fantastiske tråd, håber den gode dialog i denne tråd kan vare ved i flere år endnu.

Gode betraktninger. Nå følger forklaringen på hvorfor det er for lite...

Gj.snitt skraping av skip i feederstørrelsen siste 5-10år regnet jeg til omkring 90stk i året etter å ha tittet på tallene i noen gamle mpcc rapporter.
Siste 1-2år har det ikke blitt skrapet flere enn en håndfull stykker.
DVS allerede er det ca 150 skrapemodne skip + 1år + 90skip (ca 55 nybygg i året normalt(kan være jeg husker feil)). I 2023 er det da kanskje 240 skrapemodne skip (høy skrapkurs) mot 263 nye skip som er bestilt men ikke sikkert alle blir levert i 2023.

"Overskudd på 23 skip" høres ikke så hakka galt ut. Men så er det vanlig at handelen øker og da må man ha flere skip fra år til år.

Også kommer vi til 2023 og slowsteaming. Gammel feederflåte på verdensbasis må en del gamle skip slowsteame og da tas det ut kapasitet. Den kapasiteten som da har blitt tilført virker ikke særlig stor lenger spesielt når vi ser nye feeder ruter åpnes over en lav sko.

Ja, hva skjer med ratene... vanskelig å si.
Njord
10.02.2022 kl 20:45 8973

Liker oversikten din PSI-investor 👏🏻👌🏻
Inntjeninger er solid og prisen på skip er ikke med så her er det mye oppside. Aksjen et jo nedbetalt med utbytter på 3 år 😊

Interessant er jo hva MPCC har tenkt å gjøre med resten av overskuddet: 25% må jo på en eller annen måte tilfalle akjonærene men slik jeg forstår er det mere aktuelt å selge båter og gi utbytte enn å kjøpe flere . Investere i nye båter etter 2025 kanskje 🧐

Annet spørsmål til ledelser et hvordan det går med notering i USA; tenker det ville dyttet oss videre nordover 💪🏻🍾

Njord
Redigert 10.02.2022 kl 20:51 Du må logge inn for å svare

Ja, her er det feil.

Du har ensidig fokusert på antall skip, uten å ta hensyn til hvor mange TEU hvert skip laster. Da må
det nødvendigvis bli gal konklusjon.

La meg gi det et eksempel. Når en liner kontraherer et containerskip med kapasitet på 20000TEU og et feedereederi kontraherer en feeder med kapasitet 2000 TEU, og du sammenstiller disse to skipene som likeverdig, da bommer du stygt. For å ta unna lasten til det største skipet trenger du ti feedere med kapasitet 2000TEU.

Slik du fremstiller det utgjør 263 feedere 20% og 300 lineære kun 7%. Men la oss si at hver feeder er i snitt 4000 TEU og hver liner er på snitt 12000TEU, da vil mye endre seg. Da vil økningen i feederkapasitet utgjøre 1.052.000TEU mens liner kapasiteten vil øke med 3.600.000 TEU, altså vil kapasiteten på linere øke tre ganger mer enn feederkapasiteten.

Så hva vil det gjøre med feederratene? Er det dette linerne som prefixer feedere ser? Ikke rart de er villige til å presse opp ratene.

Takk for det!
Takk til Pentad også!
Fin dag igrunnen. Penger inn, økt kurs og fin feiring av første utbytte med god mat.
Slike dager kan jeg klare å venne meg til merker jeg

Tusen takk PSI - vi har mange innbringende år foran oss👍 Som ventet høy omsetning i dag siden flere fikk inn utbytte på kontoen, men fortsatt har verken Nordnet (som har langt over 10 000 eiere) eller Pareto utbetalt utbytte (skjer i morgen tidlig). Mye tyder på at den positive kursutviklingen fortsetter - og ser mange likheter med utviklingen i ZIM etter utbytte 15. desember. Ikke lenge til nytt utbytte blir utbetalt:)
fylla12
10.02.2022 kl 22:11 8853

Utbytte fra MPC kom på min konto hos Nordea idag.

Skål !!
royhalvo
11.02.2022 kl 07:38 7992

Utbytte fra Nordnet er fortsatt ikke på plass!

Norne Securities ligger også og ruger på disse pengene..

Ingenting på min Nordnet konto heller. De rir tydeligvis ikke den dagen de saler!
Litt frustrerende at de er så utrolig trege.
VolumOpp
11.02.2022 kl 08:18 7897

Supersyklusen er såvidt i gang og ZIM laster opp tonnasje på laaange kontrakter:

"ZIM charters 13 ships from Navios" - "The charter duration of the secondhand vessels is up to 4.5 years, while the charter duration of the newbuild vessels is up to 5.3 years"

https://splash247.com/zim-charters-13-ships-from-navios/

Får håpe Nordnet snart får ut fingeren, slik at ein kan få kjøpt seg nokon aksjer før den passerer 30 kr på nytt. I etterpåklokkskapens lys, skulle ein berre ført over ein god sum for 14 dager siden og hatt klart, men men, ein får "prøve" å lære av sine egne dumheter...
Pilegrim
11.02.2022 kl 08:22 7921

Med de signalene som kommer om økte rater og kontraktslengder kan jeg ikke skjønne annet enn at kursmålene blir ca. 40 etter Q4 presentasjonen.
Redigert 11.02.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
NetromK
11.02.2022 kl 08:55 7647

Godt mogleg mange av skipa som skal ha nye kontrakter 2022 vert presentert som forward-fixed ved denne repporten.
Inntektene fram i tid vert i stadig større grad spikra.
Kaga
11.02.2022 kl 09:22 7367

Og der var utbyttet tilgjengelig på min ASK konto på Nordnet....

Og det tok ikke mange minuttene før kursen begynner å hente seg inn igjen - som forventet når så mange aksjonærer får friske penger inn på kontoen :-)
Redigert 11.02.2022 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
dato
11.02.2022 kl 09:22 7399

Utbytte endelig på plass på min Nordnet konto også, har heldigvis hovedtyngden på Nordea.

Utbytte tilgjengelig i Norne Securities og
Fan2met
11.02.2022 kl 09:33 7278

Ikke meningen å være negativ, selskapet går så det suser. Men øker ikke risiko for blokk- salg stadig nå som blant annet ekstraordinært utbytte er gjennomført?

Noen som vet hvordan det i praksis blir hvis man har kostpris under 3 kr? Dvs tilbakebetaling av innskutt kapital blir høyere enn din innskutte kapital

Det vil alltid være risiko for at noen andre ønsker å selge - og en fikk allerede når kursen var på kr 5 et stort "blokksalg". Vi har de siste 6 månedene hatt flere store endringer blant aksjonærene (og såkalte blokksalg) - likevel har kursen steget og steget. Regner med at de nye eierne også har et ønske om å tjene på sin investering - men du får selv spørre deg selv om fremtidsutsiktene og "tallene" til MPCC tilsier at kurs kr 30 er toppen. Svaret på det spørsmålet bør være avgjørende for din fremtid i MPCC.

Når det gjelder utbytte, er vi akkurat i "startfasen" - med de lange kontraktene som allerede er inngått (og på Q4 rapporteringen 24. februar får vi helt sikkert presentert flere nye kontrakter), er vi sikret utbytte hvert kvartal i mange år fremover - og en skal heller ikke utelukke flere ekstraordinære utbytter (salg av skip).
Redigert 11.02.2022 kl 10:01 Du må logge inn for å svare

Mærsk "downsizer".

Som jeg nevnte tidligere i uken så klarer ikke de store selskapene å holde rutetidene på seilingene sine. Mærsk setter nå inn 4500TEU for å gå mellom Kina og Houston & Savanna. Dette er vel øvre klasse av hva vi kan kalle en feeder størrelse. Men kjekt å se at Mærsk benytter mindre fartøy.

Savanna havnen har tatt grep for å øke kapasiteten ved å legge container depot rundt store industriområder. Da stopper det ikke opp i selve havneområdet og lossing og lasting går mer smertefritt.

The new weekly service will primarily deploy 4,500 TEU vessels, calling at the ports of Vung Tau, Yantian, Ningbo and Shanghai with a Panama Canal transit and direct connections to Houston and Norfolk.

https://container-news.com/maersk-targets-transpacific-market-with-enhanced-network/
Route69
11.02.2022 kl 11:14 6732

Spennende utvikling, Hector - kanskje vi på kortere/mellomlang sikt ser en økt etterspørsel/bruk av mindre skip for å sikre økt regularitet.
Redigert 11.02.2022 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Pilegrim
11.02.2022 kl 11:37 6680

Meget interessant ift. miljøet og ikke minst om det setter fart i vrakingen av eldre skip.

Vi har sett denne utviklingen siden oktober. CGM CMA har bl.a. 3-4 feedere (2700) fra Felixstowe/Hamburg/Mexico. Vi ser også at andre store aktører tar hånd om egen logistikk på skipsdelen ved å leie egne skip (700-1300). Selv om det er dyrt er prisen ikke så ille når man kan gå til mindre havner og få opp regulariteten.

Pris per TEU i frakt er ikke reell i utgangpunktet pga Hapag, Mærsk og gjengen legger til PSS (Peak Season Surcharge) + andre avgifter. Summen av dette er betydelig. Legger du til ca 100dager i transitt tid så blir det dyrt og usikkert. Kan du få dette ned til 42-50 dager samt få regularitet så blir det kun dyrt. Da kan man opprettholde produksjon og utsalg. Det er jo store følgekostnader her. Må man stenge og permittere folk pga man ikke har råvarer eller deler til å produsere. Da er ikke fraktkostnaden så urovekkende selv om den oppleves som høy.
Argus
11.02.2022 kl 11:51 6755

Mottok innkalling til EGF i MPC i dag som sikkert flere har fått via VPs-kontoen.

Fullmakt til styreleder er sendt til DNB. EGF gjelder kun valg av Peter Frederiksen til nytt styremedlem.

Jeg la merke til at Peter Frederiksen i følge hans CV har en sterk tilknytning til shipping (selvfølgelig), men også til Maersk. Med en smule konspiratorisk tankegang tenkte jeg at MPC (Edit) kanskje ønsker en sterkere forbindelse til Maersk, eventuelt en fusjon???! Men det er vel muligens å strekke det for langt..... Kurs kr. 53???
Redigert 11.02.2022 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
dato
11.02.2022 kl 12:30 6688

Merket meg dette jeg også, Argus. Kan jo selvsagt bare være at de har hentet god kompetanse der den er å finne, men morsom tanke :-). En fusjon med Maersk er greit for meg, om jeg får 1 Maersk aksje for 1 MPCC aksje... ;-)

Ellers, har du tenkt deg til Stavanger? Synes å huske du ønsket å være med på Tjøme, men ikke kunne.
Route69
11.02.2022 kl 12:59 6548

Godt resonnement & perspektiv, Hector👍ja, vi har jo sett at noen finner det funksjonelt med charter av/eie egne skip - og at nye, mindre ruter oppstår som følge av supply chain crunch. Feederstørrelser vil sannsynlig være ettertraktet fremover, og nykontraheringen i segmentet vs skraping/slowsteaming/nye fremdriftssystemer synes å være på et sunt nivå.
VolumOpp
11.02.2022 kl 15:10 5927

Nok ei veka går mot slutten. Første utbytte er innkassert og kursen er positivt, utbytte tatt i betraktning. Me får håpe at «blåmandagen» ikkje viser seg over helga, som den har gjort ved nokon anledninger. I mellomtida, god helg!

Det har vært en flott uke - og alt har slik jeg ser det gått etter "oppskriften". Nå er det ikke lenge til Q4 (24. februar) - med oppdatert i formasjon om nye slutninger (og kanskje salg av skip?) og straks nytt utbytte. Mulig kursen vil stige eller synke på mandag - men i et noe lenger perspektiv er jeg investert fordi jeg tror vi kommer til å ligge betraktelig høyere enn kr 30 og har etter utbytte økt min andel.

God helg til dere alle!

Pdt partners dekket inn deler av shorten i går - nesten 700 000 aksjer fra 3.5 mill til 2.8 mill;

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Totalt (synlig short) redusert ned til 1.18 %
Mora di
11.02.2022 kl 15:38 7453

Nettopp det forklarer mye av oppgangen på 6% i går. Blir fint når de skal dekke inn resten!
NetromK
11.02.2022 kl 16:00 7384

Harpex opp 2,4%
Og det utgjer litt på ratesummane me ser no.
4250 TEU + 3000$/d
2500-3500 TEU + 2000$/d
https://www.harperpetersen.com/harpex

Musikk i mine ører dette. Uken feires med en riktig god og kald CB. Fått pengene fra Nordnet også i dag så det var jo et stort fremskritt. Blir veldig spennende med oppdatering 24/2. Venter gode nyheter der. Ønsker alle redere en fortreffelig helg.
Kryer
11.02.2022 kl 17:04 7293

Ny her. Er der nogle danskere, der har fået udbytte i deres bank?
ZinoDK
11.02.2022 kl 17:14 7240

Kryer,
Jeg har fået mit udbytte i formiddags på MPCC.
Hos Nordnet.
Redigert 11.02.2022 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Argus
11.02.2022 kl 18:06 7040


Det er et godt tegn at shorterne revurderer sine posisjoner. De to shorterne har igjen å dekke inn vel 5,2 millioner aksjer. Når vi fikk en økning i aksjekursen på 6 % blant annet fordi Pdt partners dekket inn 700.000 aksjer, kan det bli hyggelig når man eventuelt vil dekke in resten.

Og det bør vel strengt talt skje før den 24. februar da det kan komme gode nyheter for oss og tilsvarende dårlige nyheter for en shorter.