MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704149

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.02.2022 kl 17:31 6243

At Q4 21 var knallsterkt vil jeg tro vi får bekreftet når MPC legger frem tallene neste torsdag. Da vil vi trolig også få blåst håret bakover av de siste prefix-ratene og lengden på kontraktene.
Jeg vil heller ikke bli overrasket dersom det viser seg at MPC har holdt tilbake en del av de 15+ skipene som skal sluttes på nye kontrakter i løpet av 2022, pga de sitgende raten. Vi har jo ikke funnet MPC skip på de siste oversiktene over nye slutninger i 2022. Og med 15+ skip som skal sluttes på nye kontrakter burde vi kunne forvente at noen av våre var å finne på slike oversikter. Men ledelsen har tidligere vist en fantastisk evne til å utnytte det gode markedet til beste for aksjonærene og jeg tror ikke den evnen er blitt svekket så langt i 2022.

Forklaringen får vi nok når Q4 presenteres.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 16:57 6401

Flere som nyter godt av ratene og de gode tidene i container:

https://aksjelive.e24.no/article/dn0nPJ
Slettet bruker
16.02.2022 kl 15:55 6703

Takk det samme, det var veldig hyggelig! Siden utbyttene i MPCC kommer tett som haggel, i alle fall nå i starten..., blir det nå bare en måneds tid til neste gang. Kjekt om enda flere blir med da!
Alby
16.02.2022 kl 15:21 6822

Kanskje vi da må starte avd. Østfold 😊 har vi noen fra Østfold her på tråden ?
Redigert 16.02.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Helg11
16.02.2022 kl 15:05 6897

Takker for hyggelig samling i MPCC avd.Vestfold i går, som nå har avtalt fast inntak av Bull etter hvert utbytte. :-)

Ellers litt faglig fra Alphaliner: Vessel delays remain a significant problem in the Asia - North Europe and China - California trades. According to Alphaliner’s latest research, there has been no improvement yet since our latest trade surveys published last November. Despite an overall decline in the number of ships waiting for a berth at Los Angeles/Long Beach from a peak of 109 units on January 9 to ‘only’ 76 ships at the start of this week (February 14), the fronthaul transit time for ships sailing from the Far East to these twin ports has increased to an average of 38 days, up from the 28 days at the time of our latest report in mid-November. Meanwhile, vessel delays for ships on a full Far East-North Europe round voyage are also unchanged from early November, the date of our last survey of this trade. The 14,000 - 24,000 teu ships on this route still require on average 17 days more than their pro forma schedules to reach Central China for their next westbound trip.
AS Serena (MPCC) har vært den tregeste med 65 dager, men vi har jo en fast dagsrate så null problem.
drammen
16.02.2022 kl 14:36 7062

MPC Container Ships ASA and Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping have signed a project support agreement making MPC Container Ships ASA an official supporter to the Center.

MPC Container Ships ASA will contribute to the Center work with market analysis capabilities building industry insight and strategic industry and policy recommendations focusing on the decarbonization of the maritime sector.

MPC Container Ships ASA and its partner companies from the MPC Group are committed to provide further support to the Center hereby using its broad network and expertise in commercial and technical management, renewable energy as well as synthetic fuels to foster the necessary transition of the maritime industry.

By joining the Center MPC Container Ships ASA underlines its commitment and support to the Center’s mission and vision. The group will provide concrete support by seconding an employee to the Center in Copenhagen.

“We are convinced that the transition of the maritime industry requires a broad cooperation amongst all market participants, from suppliers to legislators, providers of infrastructure to financiers, cargo owners to operators and owners. The immense complexity cannot be dealt with by single market participants alone. Big hurdles like split incentives and missing standardization need to be overcome. We are excited to support the Center and to gain access to research and information that can help us to stay on top of the latest developments on the various decarbonization pathways.”, says Constantin Baack, CEO of MPC Container Ships ASA.
Ksandova
16.02.2022 kl 13:33 7383

Fantastisk artikkel - det har jo vært diskutert i diverse fora at toppen var nådd (igjen), men ytterligere forsinkelser i verdikjeden betyr stadig høyere rater og annenhåndsverdier, noe vi også ser i slutningene og omsetningen av skip. Lover MEGET godt for torsdag neste uke, gitt at Putin klarer å holde fingeren unna avtrekkeren. Her kan aksjen nok en gang få solid fart og gå flere kroner.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 13:12 7484

Kom på noe som slo meg da jeg leste at et par større aksjonærer selger seg ned i MPC:

Hvorfor tar ikke shorterne kontakt med større aksjonærer som holder på å selge seg ned?

Da kan man inngå avtaler som passer begge parter. På den måten får selgerne solgt en større post, og shorterne kan komme ut av shorten uten å bevege kursen for mye. Hva har man ikke meglere til?
Slettet bruker
16.02.2022 kl 11:23 7955

Slettet bruker skrev Sinnsykt bra, ja!
Midt oppe i fryktreduksjonen om Ukraina konstaterer jeg at MPC nå er på rett vei igjen. Og det skulle bare mangle. Bare se her:

1.) Shorterne besitter fortsatt 5.243.494 shortposisjoner i MPC (pr. 10.02.2022), hvilket utgjør 1,18% av de totale aksjene i selskapet.
Den dagen man foretar inndekning av en viss størrelse, vil det merkes på aksjekursen.

2.) PE ligger på lave 3,11 for 2022. (Basert på Helg11s eminente utregninger!)

3.) Det er fortsatt kaous i enkelte havner, feedere fortrekkes mer og mer fremfor de store linerne.

4.) Ratene stiger fortsatt.

5.) Om fem virkedager får vi vite utbyttestørrelsen og eventuelle nyheter om nye kontraktsinngåelser.

6.) Ledelsen i MPC har i EGF sikret seg retten (og muligheten) til å kjøpe opp aksjer i selskapet.

7.) Og sist, men ikke minst; det går mot lysere tider, både mentalt, fysisk og "sykdomsmessig".

Redigert 16.02.2022 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2022 kl 09:55 8397

Fin utvikling i dag og m.t.p. New Contex var videre opp i går - er det berre å glede seg til resten av måneden.

Har for første gang på lenge tatt eit nytt lodd (med nye midler tilført), sjekk denne presentasjonen (nederst) og likehetene til vårt selskap både i case, presentasjon og fremtidsutsikter:
https://gramcar.com/investor/reports-and-presentations
Redigert 16.02.2022 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
durrrrant
16.02.2022 kl 08:52 8739

Container: Container values have firmed.
Sub Panamax Vivaldi (2,504 TEU, Jan 2010, Jiangsu Yangzijiang) sold for USD 18.00 mil, VV value USD 48.98 mil. – low TC attached

Noen som vet / kan speide ut kontrakten denne går på?

Ellers er VesselValue solid opp i våres segment.
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-february-15-2022/
hectorgonzales
15.02.2022 kl 23:23 9648

Direkteruter fra Bangladesh til Europa (Italia, Portugal, Slovenia og Danmark) med 1000 TEU?

Heftig utvikling. Dersom prisene på frakt er høye nok kan det lønne seg å kjøre inn de mindre feeder'ne og samtidig spare masse penger. Med disse små skipene så sparer kundene altså 40% på prisene og en uke i transitt tid ift MSC og de andre. Det viser hvor ekstremt lønnsomt det er for de store i dag.

The vessel will reach Italy in 16 days while the transit-based services take more than 23 days based on delays at transit ports in Colombo, Port Klang, and Singapore, while the transportation cost lessens by around 40% through the direct service.

https://container-news.com/european-states-to-launch-direct-shipping-services-with-chittagong-port/
hectorgonzales
15.02.2022 kl 22:48 9755

Ionikos 2009 4308 2760 no Fixed to Pasha Hawaii Transport 3-5 m $235,000/d

Det er det sykeste.... 21,5musd på 3 mnd!
Slettet bruker
15.02.2022 kl 20:08 10340

Det stemmer at jeg bruker utbytte til kjøp av flere aksjer.
Det at jeg summerte utbytte er kun for oversikt over hvor mye utbytte jeg får utbetalt, og utbyttene er investert i nye aksjer.
Redigert 15.02.2022 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Kaga
15.02.2022 kl 20:07 10328

Mer å gå på i containerskip rederi aksjer, mener Randy Giveans, senior vice president of equity research, Jefferies, and Greg Miller, senior editor, FreightWaves and American Shipper.

Lite utdrag fra chat på video under. Klikk linken nederst for full text ev video:
On the rate effect of landside congestion: “It’s not an issue about supply of ships or supply of containers. It’s about getting [containers] off the ships and off the terminals through truck and rail. The whole distribution network is so systematically congested, and supply chain issues go far beyond shipping and ships. The ships are fine. There’s enough cargo on the water. There’s not enough cargo getting out of the ports. Landside congestion is really the big issue and it can’t be regulated away. Politicians want to think they can do something but it’s really a demand story, so I think it persists throughout 2022 and into 2023. If 100, 300, 500 new ships miraculously appear tomorrow, that’s not going to help anything. That’s just going to add more to the traffic jams and congestion. It’s not going to fix the market or the supply chain issues.”

Deretter mye om ZIM og DAC som "cases"

https://www.freightwaves.com/news/gscw-chat-shipping-stocks-surged-but-havent-peaked?utm_content=197871215&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-31128798
Redigert 15.02.2022 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.02.2022 kl 20:00 10321

Du bruker jo utbyttene til aksjekjøp. Da kan du ikke samtidig akkumulere mottatte utbytter separat.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 19:52 10343

Det er vel ikke ulovlig å handle aksjer for utbytte......hehe. Skatt må man betale for utbytte, men med ask kan er utsette dette til man tar ut gryna. Det med dobbelt skjønner jeg ikke hva du mener.
Eks: 52 000 x 1,5 = 78000 kr i utbytt.
78000 del på 20 kr= 3900 aksjer.
52 000 + 3900= 55900 aksjer, dette er ett kvartal 0sv0sv....
Redigert 15.02.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.02.2022 kl 19:45 10351

Du bruke altså utbyttene til å kjøpe aksjer for. Da kan du ikke regne "dobbelt". Dessuten vil du vel måtte skatte av utbyttene når de benyttes til aksjekjøp, så endel havner hos futen.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 19:25 10420

Jeg har regnet med en aksjekurs på 20 kr og bruker den kursen over 3 år med investering av utbytte og da blir det:
Startet med 52 000 tusen aksjer.
144 300 aksjer og 2188976 kr i utbytte.
Slik at det er ingen krise med lav aksjekurs, snarere en fordel:)
Redigert 15.02.2022 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
15.02.2022 kl 18:49 10535

Når markedet tar inn over seg hvor gode rater MPCC seiler inn de neste 3 årene så vil kursen gå opp, her snakker vi om 100% på 3 år muligens høyere. Det blir spennende når resultat blir presentert den 24. Et selskap blir priset etter forventet inntjening som i MPCC sitt tilfelle er galt priset, her er det "penger på gaten". Hvordan fraktmarkedet med flere nybygg på vei vil være i 2024? Hvordan "Covid" situasjonen i verden vil være, ja du kan likegodt spørre meg hva lotto tallene er på kommende lørdag. Når GF forhåpentlig kommer med info om nye inngåtte TC for skipene som går ut av kontrakt så kan vi diskutere hva fremtidig inntjening - utbytte kommer til å bli. MPCC kommer nok til å stige betraktelig i pris fremover er min påstand.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 18:12 10697

Jeg har regnet litt på utbytte i løpet av 3år, og jeg startet med at jeg hadde 52 tusen aksjer. Det er umulig å forutse aksjekursen i løpet av 3 år slik at jeg har brukt en kurs på 26 kr. Utbytte ble reinvestert i nye aksjer.
Etter 3 år har jeg økt min aksjebeholdning til 128555 stk. og fått 1987494 kr i utbytte.
Altså 2 mill uten å løfte en finger.
Det store spørsmålet jeg stiller meg er hva aksjekursen er ved utgangen av 2024, og om aksjekursen vil falle i takt med utbetalt utbytte.
Jeg noterer at hvis kursen faller til ca 20 får en flere aksjer og mer utbytte.
Synspunkt?
Redigert 15.02.2022 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Kaga
15.02.2022 kl 16:09 11044

Da tror jeg vi kan senke skuldrene litt når det gjelder Ukraina:

Russlands president Vladimir Putin sier det er tatt en beslutning om delvis tilbaketrekking av tropper – børsene stiger og oljeprisen faller.

https://www.dn.no/utenriks/ukraina/russland/norge/russlands-president-vladimir-putin-sier-det-er-tatt-en-beslutning-om-delvis-tilbaketrekking-av-tropper-borsene-stiger-og-oljeprisen-faller/2-1-1168480

NetromK
15.02.2022 kl 15:55 7836

Banchero 15.02.22 - Week 6

Ionikos 2009 4308 2760 no Fixed to Pasha Hawaii Transport 3-5 m $235,000/d
Nordocelot 2014 1756 1380 no Fixed to Maersk 24 m $54,000/d
Sinar Banda 2005 1048 770 no Fixed to ZIM 24 m $27,500/d
JRS Corvus 2008 698 436 no Fixed to TS Lines 6 m $25,000/d

I USA stig nær alt i container utanom Euroseas etter 30 min opent.
Redigert 15.02.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2022 kl 15:29 7864


Takk, uansett for dine tidligere bidrag, Struts! Du er som sirkusartisten og vil delta i sagflisa (eller noe lignende!),
Struts
15.02.2022 kl 15:26 7797

Ja, og selv om jeg ønsker det aller beste for alle her inne (og kurs selvfølgelig), så har ikke jeg så mye å bidra med mer. Men det våres, det er da noe! Nei, mye!
Slettet bruker
15.02.2022 kl 15:25 7801

Godt du nevnte det med tilbakekjøp, PSI-Investor! Jeg har tenkt litt på det de siste dagene. Dersom kursen faller mer, har selskapet mulighet til å igangsette tilbakekjøpene som man har fått godkjent på EGF. Bare et lite kjøp vil sette i gang en prosess, f.eks. vil vel kanskje shorterne starte inndekningen sin litt raskere enn svint.

Jeg føler meg derfor rimelig overbevist om at kursen har et godt grunnlag for stabilitet og videre oppgangsmuligheter. Det er bare seks virkedager til neste mulighet for gode nyheter.
Redigert 15.02.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Hamburger
15.02.2022 kl 15:24 7801

Et sunnhetstegn, vil jeg si. Skatten blir et tema når man VINNER i aksjemarkedet. :)
Frantzen
15.02.2022 kl 15:15 7783

En av de "reneste" trådene på forumet, har nå blitt tema for skatt GAV, DNB , ASK
jodelmann
15.02.2022 kl 15:00 7829

Helt korrekt det du skriver om at det som er satt inn på ASK kan tas ut skattefritt. Problemet mitt er at inngangsverdien er redusert. Dersom jeg hadde aksjer for 100.000 kr og fikk 10.000 i utbytte vil jeg nå ha 110.000 på min ASK konto. Forutsetter videre at jeg kun har denne ene aksjen. Det korrekte blir da at jeg kan ta ut 100.000 kr skattefritt og dersom jeg tar ut alle 110.000 kr må jeg betale 3520 kr i skatt. Problemet mitt er at Nordnet slik som jeg leser oversikten har redusert beløpet jeg gikk inn med fra 100.000 til 90.000. Reduksjonen er skjedd som følge av de 10.000 i utbytte. Dersom jeg nå selger alt for 110.000 kr er jeg bekymret for å ende opp med 35,2% skatt på 110000 - 90.000. Dette vil da si 35,2% skatt på 20.000 kr. Beløpet futen vil ha blir da 7040 kr. Bekymringen min er ikke skattesatsen som er bestemt av myndighetene, men oversikten fra Nordnet som jeg oppfatter som rotete. Vil jo kreve voldsomme ressurser å henge med på alle bevegelser alle veier på en konto frem til en avslutter den.
PSI- Investor
15.02.2022 kl 14:59 7769

Så er nye og nok en gang høyere rater på plass i regnearket til Helg11

Estimerte overskudd pr aksje er nå med dollarkurs på 8,89:

2022: 9,19
2023:11,10
2024:12,66
Totalt på disse tre år nå 32,95
75% av dette i utbytte burde da gi totalt kr 24,71 i utbytte, og pr kvartal i gjennomsnitt nå kr 2,06.

Selskapet selv beholder da 8,24 pr aksje, totalt godt over 3,6 milliarder som jo også sikkert skal tilfalle oss aksjonærene på ett eller annet vis, f eks ved å kjøpe tilbake 121 millioner aksjer på kurs 30? Ja ikke vet jeg men det blir sikkert bra!
Kaga
15.02.2022 kl 14:50 7668

Jeg tror ikke du har noe problem i det hele tatt. Det er vel bare GAV på MPCC som er endret/redusert tilsvarende de kr 3 som kom inn. Og det vil ikke ha noen praktisk betyning ift beskatning av avkastning/utbytte
MSoleim
15.02.2022 kl 14:37 7715

Vill gjetting, men er det ikke så enkelt som at de som har beholdningen sin på en AF-konto, og fikk utbyttet på AF-konto må tenke mer over dette enn de med ASK?

Summen du satte inn på ASK, kan du ta ut skattefritt uavhengig summen av utbytte?

Eksempel 1:
Kjøpte du aksjer for 100.000 ved kurs 30 fikk du en beholdning på 3333 aksjer.
Når kursen ved utbetaling ramlet til 27,50 stod beholdningen din med ca 8000 i "tap" - MEN du fikk ca 10.000 (3333 x 3kr) i cash på konto. Valgte du da å bruke de 10.000 kronene å kjøpe på kurs 27,5 fikk du kjøpt 363 aksjer - som samlet sett ga en beholdning på ca 3700 aksjer. Dersom du valgte å selge den totale beholdingen på 3700 til kurs 30 igjen som du opprinnelig betalte for 3333 aksjer, gir det ett salg på ca 111.000 kroner. Da kan du ta ut de 100.000 kronene skattefritt, og resterende 11.000 (gevinst) må skattes 35%.

Eksempel 2:
Fortsetter fra eksempel 1. Dersom du fortsatt kjøpte 363 aksjer til 27,50 (utbytte 3 kroner à 3333=10.000/27,50) og fikk en total beholding på 3700 aksjer , samtidig som du ble med ned i fallet idag og ble livredd, og solgte 3700 aksjer til 27 kroner, ga det ett salg på 100.000. Da kan du og ta ut den summen skattefritt, siden innskuddet var 100.000.

Korriger meg hvis feil!!
Redigert 15.02.2022 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
jodelmann
15.02.2022 kl 14:28 7708

Høres helt flott ut, men mitt problem er at inngangsverdien reduseres (på ASK kontoen totalt) i tillegg til GAV reduksjon på kr 3. Det er grunnen til bekymring om dobbel beskatning. Jeg bekymrer meg således for å ende opp med 70,4% i skatt siden Nordnet har en underlig oversikt.
Kaga
15.02.2022 kl 14:07 7815

Det var en spesiell grunn til at det ble transaksjonstype "Tilbakebetaling" denne gangen. IR beskrev årsaken i en epost som ble cope pasted i en post her for en stund siden. På grunn av transaksjonstypen ble GAV redusert med kr 3 pr aksje for at det skal bli korrekt skattemessig senere.

Når det ved senere utbytter kommer som transaksjonstype "Utbytte", så vil GAV ikke endres/reduseres. Det trenger man ikke da.

At det ble som det ble denne gangen betyr ingen ting rent praktisk eller skattemessig for oss aksjonærer. Jeg kan fortsatt ta ut det samme beløpet (mine egen innskudd) skattefritt etter alt dette.

Med ASK så er det såre enkelt - tar du ut mer enn det du selv har satt inn - så blir det 35,2% skatt på det på neste skatteoppgjør
Redigert 15.02.2022 kl 14:11 Du må logge inn for å svare