MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1542776

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Kaga
15.02.2022 kl 16:09 10053

Da tror jeg vi kan senke skuldrene litt når det gjelder Ukraina:

Russlands president Vladimir Putin sier det er tatt en beslutning om delvis tilbaketrekking av tropper – børsene stiger og oljeprisen faller.

https://www.dn.no/utenriks/ukraina/russland/norge/russlands-president-vladimir-putin-sier-det-er-tatt-en-beslutning-om-delvis-tilbaketrekking-av-tropper-borsene-stiger-og-oljeprisen-faller/2-1-1168480

Mister Green
15.02.2022 kl 18:12 9706

Jeg har regnet litt på utbytte i løpet av 3år, og jeg startet med at jeg hadde 52 tusen aksjer. Det er umulig å forutse aksjekursen i løpet av 3 år slik at jeg har brukt en kurs på 26 kr. Utbytte ble reinvestert i nye aksjer.
Etter 3 år har jeg økt min aksjebeholdning til 128555 stk. og fått 1987494 kr i utbytte.
Altså 2 mill uten å løfte en finger.
Det store spørsmålet jeg stiller meg er hva aksjekursen er ved utgangen av 2024, og om aksjekursen vil falle i takt med utbetalt utbytte.
Jeg noterer at hvis kursen faller til ca 20 får en flere aksjer og mer utbytte.
Synspunkt?
Redigert 15.02.2022 kl 18:21 Du må logge inn for å svare

Når markedet tar inn over seg hvor gode rater MPCC seiler inn de neste 3 årene så vil kursen gå opp, her snakker vi om 100% på 3 år muligens høyere. Det blir spennende når resultat blir presentert den 24. Et selskap blir priset etter forventet inntjening som i MPCC sitt tilfelle er galt priset, her er det "penger på gaten". Hvordan fraktmarkedet med flere nybygg på vei vil være i 2024? Hvordan "Covid" situasjonen i verden vil være, ja du kan likegodt spørre meg hva lotto tallene er på kommende lørdag. Når GF forhåpentlig kommer med info om nye inngåtte TC for skipene som går ut av kontrakt så kan vi diskutere hva fremtidig inntjening - utbytte kommer til å bli. MPCC kommer nok til å stige betraktelig i pris fremover er min påstand.
Mister Green
15.02.2022 kl 19:25 9429

Jeg har regnet med en aksjekurs på 20 kr og bruker den kursen over 3 år med investering av utbytte og da blir det:
Startet med 52 000 tusen aksjer.
144 300 aksjer og 2188976 kr i utbytte.
Slik at det er ingen krise med lav aksjekurs, snarere en fordel:)
Redigert 15.02.2022 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.02.2022 kl 19:45 9360

Du bruke altså utbyttene til å kjøpe aksjer for. Da kan du ikke regne "dobbelt". Dessuten vil du vel måtte skatte av utbyttene når de benyttes til aksjekjøp, så endel havner hos futen.
Mister Green
15.02.2022 kl 19:52 9352

Det er vel ikke ulovlig å handle aksjer for utbytte......hehe. Skatt må man betale for utbytte, men med ask kan er utsette dette til man tar ut gryna. Det med dobbelt skjønner jeg ikke hva du mener.
Eks: 52 000 x 1,5 = 78000 kr i utbytt.
78000 del på 20 kr= 3900 aksjer.
52 000 + 3900= 55900 aksjer, dette er ett kvartal 0sv0sv....
Redigert 15.02.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
velkjent
15.02.2022 kl 20:00 9330

Du bruker jo utbyttene til aksjekjøp. Da kan du ikke samtidig akkumulere mottatte utbytter separat.
Kaga
15.02.2022 kl 20:07 9337

Mer å gå på i containerskip rederi aksjer, mener Randy Giveans, senior vice president of equity research, Jefferies, and Greg Miller, senior editor, FreightWaves and American Shipper.

Lite utdrag fra chat på video under. Klikk linken nederst for full text ev video:
On the rate effect of landside congestion: “It’s not an issue about supply of ships or supply of containers. It’s about getting [containers] off the ships and off the terminals through truck and rail. The whole distribution network is so systematically congested, and supply chain issues go far beyond shipping and ships. The ships are fine. There’s enough cargo on the water. There’s not enough cargo getting out of the ports. Landside congestion is really the big issue and it can’t be regulated away. Politicians want to think they can do something but it’s really a demand story, so I think it persists throughout 2022 and into 2023. If 100, 300, 500 new ships miraculously appear tomorrow, that’s not going to help anything. That’s just going to add more to the traffic jams and congestion. It’s not going to fix the market or the supply chain issues.”

Deretter mye om ZIM og DAC som "cases"

https://www.freightwaves.com/news/gscw-chat-shipping-stocks-surged-but-havent-peaked?utm_content=197871215&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-31128798
Redigert 15.02.2022 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Mister Green
15.02.2022 kl 20:08 9349

Det stemmer at jeg bruker utbytte til kjøp av flere aksjer.
Det at jeg summerte utbytte er kun for oversikt over hvor mye utbytte jeg får utbetalt, og utbyttene er investert i nye aksjer.
Redigert 15.02.2022 kl 20:08 Du må logge inn for å svare

Ionikos 2009 4308 2760 no Fixed to Pasha Hawaii Transport 3-5 m $235,000/d

Det er det sykeste.... 21,5musd på 3 mnd!
Pentad
15.02.2022 kl 23:11 8688

Sinnsykt bra, ja!

Direkteruter fra Bangladesh til Europa (Italia, Portugal, Slovenia og Danmark) med 1000 TEU?

Heftig utvikling. Dersom prisene på frakt er høye nok kan det lønne seg å kjøre inn de mindre feeder'ne og samtidig spare masse penger. Med disse små skipene så sparer kundene altså 40% på prisene og en uke i transitt tid ift MSC og de andre. Det viser hvor ekstremt lønnsomt det er for de store i dag.

The vessel will reach Italy in 16 days while the transit-based services take more than 23 days based on delays at transit ports in Colombo, Port Klang, and Singapore, while the transportation cost lessens by around 40% through the direct service.

https://container-news.com/european-states-to-launch-direct-shipping-services-with-chittagong-port/

Container: Container values have firmed.
Sub Panamax Vivaldi (2,504 TEU, Jan 2010, Jiangsu Yangzijiang) sold for USD 18.00 mil, VV value USD 48.98 mil. – low TC attached

Noen som vet / kan speide ut kontrakten denne går på?

Ellers er VesselValue solid opp i våres segment.
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-february-15-2022/
VolumOpp
16.02.2022 kl 09:55 7406

Fin utvikling i dag og m.t.p. New Contex var videre opp i går - er det berre å glede seg til resten av måneden.

Har for første gang på lenge tatt eit nytt lodd (med nye midler tilført), sjekk denne presentasjonen (nederst) og likehetene til vårt selskap både i case, presentasjon og fremtidsutsikter:
https://gramcar.com/investor/reports-and-presentations
Redigert 16.02.2022 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Argus
16.02.2022 kl 11:23 6964

Pentad skrev Sinnsykt bra, ja!
Midt oppe i fryktreduksjonen om Ukraina konstaterer jeg at MPC nå er på rett vei igjen. Og det skulle bare mangle. Bare se her:

1.) Shorterne besitter fortsatt 5.243.494 shortposisjoner i MPC (pr. 10.02.2022), hvilket utgjør 1,18% av de totale aksjene i selskapet.
Den dagen man foretar inndekning av en viss størrelse, vil det merkes på aksjekursen.

2.) PE ligger på lave 3,11 for 2022. (Basert på Helg11s eminente utregninger!)

3.) Det er fortsatt kaous i enkelte havner, feedere fortrekkes mer og mer fremfor de store linerne.

4.) Ratene stiger fortsatt.

5.) Om fem virkedager får vi vite utbyttestørrelsen og eventuelle nyheter om nye kontraktsinngåelser.

6.) Ledelsen i MPC har i EGF sikret seg retten (og muligheten) til å kjøpe opp aksjer i selskapet.

7.) Og sist, men ikke minst; det går mot lysere tider, både mentalt, fysisk og "sykdomsmessig".

Redigert 16.02.2022 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Argus
16.02.2022 kl 13:12 6493

Kom på noe som slo meg da jeg leste at et par større aksjonærer selger seg ned i MPC:

Hvorfor tar ikke shorterne kontakt med større aksjonærer som holder på å selge seg ned?

Da kan man inngå avtaler som passer begge parter. På den måten får selgerne solgt en større post, og shorterne kan komme ut av shorten uten å bevege kursen for mye. Hva har man ikke meglere til?
Ksandova
16.02.2022 kl 13:33 6392

Fantastisk artikkel - det har jo vært diskutert i diverse fora at toppen var nådd (igjen), men ytterligere forsinkelser i verdikjeden betyr stadig høyere rater og annenhåndsverdier, noe vi også ser i slutningene og omsetningen av skip. Lover MEGET godt for torsdag neste uke, gitt at Putin klarer å holde fingeren unna avtrekkeren. Her kan aksjen nok en gang få solid fart og gå flere kroner.
drammen
16.02.2022 kl 14:36 6071

MPC Container Ships ASA and Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping have signed a project support agreement making MPC Container Ships ASA an official supporter to the Center.

MPC Container Ships ASA will contribute to the Center work with market analysis capabilities building industry insight and strategic industry and policy recommendations focusing on the decarbonization of the maritime sector.

MPC Container Ships ASA and its partner companies from the MPC Group are committed to provide further support to the Center hereby using its broad network and expertise in commercial and technical management, renewable energy as well as synthetic fuels to foster the necessary transition of the maritime industry.

By joining the Center MPC Container Ships ASA underlines its commitment and support to the Center’s mission and vision. The group will provide concrete support by seconding an employee to the Center in Copenhagen.

“We are convinced that the transition of the maritime industry requires a broad cooperation amongst all market participants, from suppliers to legislators, providers of infrastructure to financiers, cargo owners to operators and owners. The immense complexity cannot be dealt with by single market participants alone. Big hurdles like split incentives and missing standardization need to be overcome. We are excited to support the Center and to gain access to research and information that can help us to stay on top of the latest developments on the various decarbonization pathways.”, says Constantin Baack, CEO of MPC Container Ships ASA.
Helg11
16.02.2022 kl 15:05 5906

Takker for hyggelig samling i MPCC avd.Vestfold i går, som nå har avtalt fast inntak av Bull etter hvert utbytte. :-)

Ellers litt faglig fra Alphaliner: Vessel delays remain a significant problem in the Asia - North Europe and China - California trades. According to Alphaliner’s latest research, there has been no improvement yet since our latest trade surveys published last November. Despite an overall decline in the number of ships waiting for a berth at Los Angeles/Long Beach from a peak of 109 units on January 9 to ‘only’ 76 ships at the start of this week (February 14), the fronthaul transit time for ships sailing from the Far East to these twin ports has increased to an average of 38 days, up from the 28 days at the time of our latest report in mid-November. Meanwhile, vessel delays for ships on a full Far East-North Europe round voyage are also unchanged from early November, the date of our last survey of this trade. The 14,000 - 24,000 teu ships on this route still require on average 17 days more than their pro forma schedules to reach Central China for their next westbound trip.
AS Serena (MPCC) har vært den tregeste med 65 dager, men vi har jo en fast dagsrate så null problem.
Alby
16.02.2022 kl 15:21 5831

Kanskje vi da må starte avd. Østfold 😊 har vi noen fra Østfold her på tråden ?
Redigert 16.02.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
dato
16.02.2022 kl 15:55 5712

Takk det samme, det var veldig hyggelig! Siden utbyttene i MPCC kommer tett som haggel, i alle fall nå i starten..., blir det nå bare en måneds tid til neste gang. Kjekt om enda flere blir med da!
jensee
16.02.2022 kl 16:14 5615

Prøver neste gang, hyggelig tiltak!
VolumOpp
16.02.2022 kl 16:57 5410

Flere som nyter godt av ratene og de gode tidene i container:

https://aksjelive.e24.no/article/dn0nPJ

At Q4 21 var knallsterkt vil jeg tro vi får bekreftet når MPC legger frem tallene neste torsdag. Da vil vi trolig også få blåst håret bakover av de siste prefix-ratene og lengden på kontraktene.
Jeg vil heller ikke bli overrasket dersom det viser seg at MPC har holdt tilbake en del av de 15+ skipene som skal sluttes på nye kontrakter i løpet av 2022, pga de sitgende raten. Vi har jo ikke funnet MPC skip på de siste oversiktene over nye slutninger i 2022. Og med 15+ skip som skal sluttes på nye kontrakter burde vi kunne forvente at noen av våre var å finne på slike oversikter. Men ledelsen har tidligere vist en fantastisk evne til å utnytte det gode markedet til beste for aksjonærene og jeg tror ikke den evnen er blitt svekket så langt i 2022.

Forklaringen får vi nok når Q4 presenteres.

Ja, den biten har de vist tidligere at de har særdeles godt lag med. Her foretas nok en kontinuerlig overbring om hvorvidt detvenkelte skip gir best avkastning på en kontrakt eller om et salg er bedre.

Gleder meg til nok en fantastisk forestilling av VEO der muffene kastes i taket av overbegeistrede aksjonærer. ;-)
Mestærn
16.02.2022 kl 20:54 4691

Hei Mister Green.
Jeg sitter med nøyaktig samme regnestykke, bare litt færre aksjer.
Et krakk hadde absolutt ikke vært noen krise så lenge inntektene og utbytte ikke endres.
Fler aksjer for innskutt utbytte = mer utbytte.
For min del har jeg en 3-5 års plan og vil helst se en svakt økende kurs da det gir litt mer ro i sjela enn ett kraftig fall...
Mister Green
16.02.2022 kl 21:40 4459

Har du handlet aksjer for det siste utbytte i regnestykket? Lett å glemme, ellers vet jeg ikke:)

Men jeg tror du er en smule optimistisk dersom du mener at aksjekursen skal ligge på kr 20 de neste årene. Det vil jo si at man skal få et utbytte tilsvarende 45%++ av aksjekursen hvert år fremover. Det vil si at en slik pengemaskin ikke skal vekke videre interesse blant investorene på utsiden og dem på innsiden skal være villig å selge aksjene for kr 20 i flere år fremover. Slikt er i beste fall drømmer.

Jeg tror vi vil få en betydelig kursoppgang allerede i år og at vi ved årsslutt trolig ligger på kurs 40+.
Mister Green
16.02.2022 kl 22:53 4234

Jeg har regnet med både kr25 og kr 20. Dette er bare eksempel, og jeg tror absolutt ingenting .. dette til orientering!