MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703790

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Normalone
13.03.2022 kl 08:57 8418

https://e24.no/boers-og-finans/i/0G7KoJ/containerfest-paa-hell

Her påstås det at det vil komme mange nye skip allerede i år - det stemmer ikke helt - samtidig får ikke artikkel forfatteren frem at selv om det kommer nye skip, vil flaskehalsen fortsatt være der pga utfordringer med å få fraktet bort cointanerne fra havnene (for få sjåfører).
Kbkristi
13.03.2022 kl 08:59 8728

Jeg ser på fleet employment publisert ved Q4 21.
Jeg har tidligere lagt inn Sea Consortium – first 12 months 85,000, thereafter 15,500 for AS Columbia
Nå står det $ 85.000 til okt/des 24.
Regnearket til Helg11 har også $ 15.500.
Vi krysser fingrene for at det er ikke er trykkfeil i fleet employment overview :)
Kbkristi
13.03.2022 kl 09:10 8733

Vi i Mpc trenger jo ikke kalle det for fest.
Vi kan kalle et mulig utbytte i Q3-22 på kr 1,60 og ved Q4-22 på kr 1,80 for hverdagen.
Kbkristi
13.03.2022 kl 10:30 8618

AS Patricia har forlatt Reunion til AEJAL ?? Destinaton port not recognised står det på Marintraffic.
Skal den nå overtas av nye eiere?
RedRabbit
13.03.2022 kl 10:44 8607

Litt misforståelse av mitt tidligere innlegg og absolutt ikke ment som noen kritikk av Frelsesarmeen og Kirkens nødhjelp. De gjør mye bra arbeid, så absolutt.
En «tiendedel» er ett begrep om en skatteform helt tilbake i Mesopotamia og opp gjennom historien. Innført i Norge tidlig 1100, men direkte til kirke, biskop, prest og fattige, med 1/4 hver.
Så mitt poeng var at jeg heller betaler 10% av mottatt utbytte til veldedig formål i sin helhet, fremfor til kirken, biskopen og presten.
De får heller midler gjennom min vanlige lønnsbeskatning. 🙄
Struts
13.03.2022 kl 11:07 8569

Ville være naturlig, var vel AP Moeller som endte opp med å kjøpe henne. Men Coronet følger nok med som en smed!
Slettet bruker
13.03.2022 kl 11:10 8603

Forstår godt hva du mente, RedRabbit!

Det heter egentlig «tiende» og står i Femte Mosebok, 14;22: «Du skal gi tiende av din avgrøde, av sæden som vokser på marken år for år.»
Struts
13.03.2022 kl 11:10 8850

Haha, den er grei - følger nok ikke godt nok med på befraktning!
Slettet bruker
13.03.2022 kl 11:50 8885

Kbkristi, jeg la også merke til den når presentasjonen kom. Regnet med at det dreide seg om en feil. Hadde tenkt å spørre IR om det, for å være sikker, men det ble ikke gjort. Tror fortsatt det dreier seg om en feil, vanskelig å skjønne at kontrakten skal være endret i ettertid, i alle fall uten forlengelse.
Helg11
13.03.2022 kl 12:04 8883

Hvis du ser på fleet employment i Q4 rapporten står det 15.500 fra desember 2022 på AS Columbia (med tynn hvit skrift på blå bakgrunn, så ganske utydelig). Så jeg tror dette fortsatt er riktig.
Redigert 13.03.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 12:34 8977

Hei, jeg spurte IR om dette og de bekrefter at det har sneket seg inn en feil i q4 rapport. Raten er 15,5k fra des 2024:

It seems the USD 15,500 per day for AS Columbia were mistakenly omitted in the Q4 presentation, this will be corrected. Please note that this fixture was announced in the update 21 October and one of the fixtures the company managed to frontload the charter rate to mitigate counterparty risk. The average rate over the course of the charterperiod is just below USD 40k per day.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 12:44 9080

Sorry, des 2022...:)
Oilbaron
13.03.2022 kl 13:03 9109

E 24 får skrive ha de vil, jeg sitter med det jeg har i Mpcc Mandag i morra og mulig jeg fyller på med flere hvis vi får den vanlige Mandagssyken.
Regner med at denne artikkelen er et bestillingsverk fra noen som vil inn før neste utbytte.
Det florerer med korrupsjon blant de som sitter på Stortinget, og en journalist som kan påvirke aksjekurs med sine skriverier vil nok kunne få betalt for en slik artikkel hvis en oppnår det som er ønsket.
Det står nederst i artikkelen at dette er synsing fra han som skrevet dette.
Alby
13.03.2022 kl 14:14 8990

Til orienteering.
Det er kun Norske kirkens prester og andre ansatte som lønnes av staten Alle andre kirkesamfunn må ordne dette selv . Bla en tiendedel og mange andre innsamlings tilta.
Struts
13.03.2022 kl 14:24 9063

Himmel og hav - kan du ikke opprette et eget forum for religiøse støttegrupper? Staten lønner vel de fleste snart, sakrale eller ei. Det hadde vært fint å holde seg til saken, og det er vel fremdeles MPCC på denne tråden? Jaja, i min alder kan man sannelig både undres og trå feil. Sannsynligvis både det ene og det andre. Sukk.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 17:14 8743

Takk, fint å få bekreftet at synet ikke har sviktet helt ennå. :-)
Alby
13.03.2022 kl 20:16 8593


Men Struts da, litt utenom på en søndag må være tillatt. Har du ikke litt om Ibsen 😂😂🎺🎺
Slettet bruker
13.03.2022 kl 20:31 8819

Ja, apropos holde seg til saken, Struts! Det var rette mann som …… He-he og amen!
Redigert 13.03.2022 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
coronet
14.03.2022 kl 02:24 8415

"AS PATRICIA" - Neste anløp er containerhavnen JEBEL ALI (Dubai) i Emiratene med ETA 23.mars kl.0700. (Hun ligger faktisk et par døgn før en schedule jeg har som er datert 22.januar.) Avgang Jebel Ali er satt til 24.mars. Neste havner er Mundra/Nhava Sheva i India og når trolig også disse havner før mars måned er over.

"AS CARLOTTA" er også et fartøy som går radig. Avgikk Cai Mep (Vietnam) 3.februar på vei til Long Beach. Når AIS-siganlene dukket opp gikk hun direkte til kai 1.mars med avgang/retur 4.mars. Her skal sies at hun på forrige reise til Seattle brukte 17 døgn så hun har nok gått med redusert fart eller ligget på drift utenfor rekkevidde for AIS-bakkestasjoner, men allikevel ikke mer enn ca.1 uke ventetid.

"AS SERAFINA" avgikk Shanghai på fredag med forventet ETA Los Angeles 27.mars.

"AS SARA" som nettopp har forlenget kontrakten med Maersk har ligget til ankers av ukjent årsak utenfor Hong Kong siden 5.februar og står i Maersk oppført med "off-hire" fra denne dato. Mulig årsaken til "off hire" er mellomklassing. I går gikk den fra ankerplass til Nansha Containerhavn for lasting til Ho Chi Minh (Saigon).
Hun skal på langtur videre vestover: Laem Chabang - Jakarta - Singapore deretter via Suezkanalen til Port Newark (New York) med ETA 24.april.

"AS SERENA" som har vært engasjert i farten på US West Coast, ligger nå til ankers utenfor Hong Kong/Shekou. På AIS står at hun skal inn på tirsdag. Mistenker at planen er dokking på Mizhou Island som de også benyttet ved et par verkstedopphold i høst.

"AS FRANZISKA" har etter anløp av Ashdod (Israel) og Alexandria (Egypt) nå returnert i sitt ruteopplegg til Novorossiysk hvor hun ankom nå ikveld.

"AS CLEOPATRA" som har ligget en periode med maskinskade er reparert og avgikk Tarragona (Spania) 27.februar og etter lasting i Valencia/Barcelona er hun nå underveis i ruten til Cartagena i Colombia hvor hun har forventet ankomst om ca 1 døgn..
Redigert 14.03.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Struts
14.03.2022 kl 07:30 8403

Jada, ny dag og nye muligheter - ikke var jeg i kirken heller i går. Men litt om Ibsen kan man jo alltids dra frem. Her fra da han var 12 år, det var velkjent at han drev med dukker og dukketeater, trylling, tegning, kjelkeaking. Folk gikk lange veier for å se Henriks dukketeater. Det kostet en halv skilling å overvære forestillingen. En vårdag da det var tillyst stor forestilling på Venstøp, fikk det hele et uventet forløp. Ole Paulsen (1827-?) fra Gulset og Peder Christian Lund Pedersen (1828-1899, norsk lensmann) fra Limi gård kuttet snorene over. Da ble HI ordentlig sint. Han for på Ole, enda denne var mye større. Peder måtte frem og hjelpe sin venn Ole, for selv om Henrik var liten av vekst, var han seig. Det unge publikum skrek høyt, og levenet var skrekkelig. Da hørtes en stemme som overdøvde det hele: «Hva er dette for spetakkel?» Det var faren Knud Ibsen. Da han fikk se de kjempende, oppfattet han med én gang situasjonen, for han sa: «Kan dere ikke la Henrik og dukkene hans i fred!».

Det er nærliggende å tenke seg at Henrik Ibsen ble mobbet for den siste kommentaren...

PS. Ser Coronet har hatt nattevakt!
Redigert 14.03.2022 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.03.2022 kl 07:57 8320

Takk for oversikten, Coronet. AS Patricia seiler fortsatt under Mpc flagg da.
Jeg reduserer litt på leien for AS Sara.
china
14.03.2022 kl 08:07 8279

Containerfest på hell?
Festen i containeraksjene kan gå mot slutten. Ikke på grunn av Putins krig alene – men på grunn av det som skjer deretter.
nima
14.03.2022 kl 08:12 8309

Da er det jo bra at de har langsiktige avtaler.
Oilbaron
14.03.2022 kl 08:32 8282

Så lenge vi får påfyll på konto hver tredje Måned så spiller det liten rolle om kursen står i ro.
16 dager til neste utbetaling.
I slutten på Mai blir det utbetalt det som jeg vil kalle feriepenger.
Hvem bryr seg om den lille syke ynkelige mannen i Øst, han kommer til å tape krigen sin.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 10:46 7633

AS Sevillia - nåværende kontrakt utgår i mars
AS Alexandria - nåværende kontrakt utgår i april (DD i mai)
AS Fenja - nåværende kontrakt utgår i april

Venter spent på nyheter om kontraktsfornyelser. Vil gjerne se 3,5 års avtaler til rater rundt/over hva som er estimert i Helg11's regneark.
Her kjører tydeligvis Constantin et waiting game. 1K ekstra i daglige rater på disse 3 skipene utgjør over 3,5 mill usd. Så det kan være verdt å vente her....
Londonmannen
14.03.2022 kl 12:57 7166

På hell?
Vanskelig å tro hva disse såkalte finansjournalistene får seg til å skrive all den tid de sauser alle skip fra 1000TEU til 24000TEU inn i en å samme smørje. Bare det viser jo med all tydelighet at de ikke har innsikt i hvordan markedet fungerer. For med overkontrahering i skipsstørrelse på 12k TEU og over, så er ikke det ensbetydende med overkontrahering i feedersegmentet. Og de innser jo ikke den enkle sammenheng at mer kapasitet til å flytte større volum med kontainere interkontinenmtalt, så vil det også kreve økt kapasitet til viderbefordring av disse kontainerne til mindre havner.

Når det samtidig ikke skjer noen overkontrahering innen feedersegmentet, da vil ikke økt fraktemengde føre til lavere rater, men til høyere rater. Og dersom kontainermarkedet var på hell, så kan man jo saktens lure på hvorfor dem som sitter tett på dette markedet og opererer i dette markedet hver eneste dag velger å prefixe feedere til stadig høyere rater og på stadig lengre kontrakter? All logikk tilsier at dersom det finansjournalistene lirer av seg var i henhold til virkeligheten, ja da ville ikke ekspertene ligge langflat etter enhver feeder som blir ledig i markedet om 9-12 måneder. Man skal ikke være så voldsomt godt møbelert i toppetasjen for å skjønne dette.

Nei, jeg har ingen tro på containerfesten er på hell. Her er det fortsatt mye å hente. Bare vente og se hvilke rater de kommende skipene til MPC blir sluttet på og hvor lange kontrakter de skal inn på. Vil ikke forundre meg om en del av de ti skipene som skal inn på nye kontrakter vil få kontrakter som strekker seg inn i 2026.
Alby
14.03.2022 kl 13:42 7118


Chinamannen kommer stort sett bare med negative meninger, hva er hans agenda, mon tro
Jan Banan
14.03.2022 kl 14:11 6999

About 72 vessels were spotted off Qingdao port in Shandong Monday, almost double the amount at the end of February, according to shipping data compiled by Bloomberg. The increased delays there and in other parts of China are expected to push up freight rates.
https://gcaptain.com/container-rates-china-lockdowns/

Ser ikke ut som forsyningskjeden er helt enig med E24 i dag.
E24 fokuserte bare på alt som kan føre til at ratene skal ned.

Noen eksempler som kan holde eller få ratene til å gå opp?
- Lockdown i havner (oioioi... Shenzen lockdown 14-21.mars - m/mulig utsettelse)
- Cyberangrep i havner og hos linere (Russiske hackere?)
- Dårlig lønnsoppgjør for havnearbeidere i US i sommer kan føre til streik (hvert 4.år og sist jeg leste om dette var det høy sannsynlighet)
- Trailersjåfører som ikke har råd til drivstoff (dyrt drivstoff kan gi utslag i positiv retning for containers også)

Yantian Free Trade Zone will be closed from March 14 through to March 20. The company said all vessels already loaded and departing Yantian Port this week will depart as planned, however no cargo will be able to load from next week and vessels will most likely omit the port.

Dette er problemet når man i en artikkel kun fokuserer på dommedag og ikke gir et balansert innblikk i hele sektoren.

E24 gå og legg deg...

Redigert 14.03.2022 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Struts
14.03.2022 kl 14:17 6971

Hehe, et veldig godt poeng om "disse såkalte finansjournalistene"! Ligner til forveksling også litt på hva anal-ytikere lirer av seg ...
jadden
14.03.2022 kl 14:26 6945

Ikke bare feedere som er i skuddet, Mærsk er opp 5,7% i dag i skrivende stund. Leser ikke investorer E24?
Slettet bruker
14.03.2022 kl 15:59 6628

Bra, Londonmannen! Det ser ut som om forskjellen mellom feedere og linere ikke går inn hos journalistene og analytikere.

Det slo meg da jeg leste artikkelen, at skribenten kun hadde fått med seg halve moroa. Han skrev om at MPC hadde en PE på cirka 3, noe som jo stemmer.
Men han skrev ikke om fremtidsutsiktene når man allerede har sikret langtidskontrakter på feedere. Og da blir jo konklusjonen også helt feil.

Noen som har skrevet til ham og fortklart ham sammenhengen? Eller aller helst hans redaktør.... Dette er flaut for E24.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 16:03 6613

Fredriksen-selskapet SFL melder forward fixing fra 2023/24(!) og kontraktslengde 5 år.... altså inn i 2028/29(!) på historiske rater:

https://www.sflcorp.com/sfl-new-charter-contracts-for-six-14000-teu-vessels-adding-540-million-backlog/

Hørte vi noen halvstuderte røvere som sa at festen var på hell?
Redigert 14.03.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
DividendYield
14.03.2022 kl 16:14 6633

Dette er store skip. 14 000 TEU. Det har rimelig lenge vært vanlig med lange kontrakter på den type containerskip. I Feeder segmentet er det vel mest vanlig med 3-3,5 år og har vært det en stund.
Londonmannen
14.03.2022 kl 16:22 6695

Kontrakter på 3-3,5 år har nok vært vanlig noen kvartal, men det nye som har skjedd i høst/vinter er prfixing av skip som går ut av kontrakt 9-12 mnd frem i tid, samt at det er 3-4 interessenter for hver feeder som blir meldt ledig om 9-12 mnd. Dette viser bare hvilke trøkk det er i feedermarkedet og jeg er spent på hva MPC har oppnådd på skipene som blir sluttet i neste omgang. Jeg er rimelig trygg på at ratene de oppnår neppe gjør MPC mindre interessant for investorene. At journalistene i E24 skal få det med seg forventer jeg dog ikke.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 16:38 6611

Hvorvidt dette er større skip eller feeders er ikke vesentlig her - dette forteller imidlertid alt om hvordan aktørene ser på fremtidsutsiktene i container.
I tillegg er det tilsynelatende få meglerhus/finansredaksjoner som har tatt innover seg paradigmeskiftet vi har sett etablere seg iht kontraktslengder. For oss som er tett på er dog lange kontrakter ikke noe nytt, men denne er likevel sjelden iht lang forward fix, samt at vi ser årstall som ligger 6-7 år frem i tid👌
Redigert 14.03.2022 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 17:13 6461


Er ikke forskjellen mellom linere og feedere lenger vesentlig?

Og jeg som trodde at det utgjorde den helt store forskjellen, fordi det er kontrahert for mange store skip, mens det kan bli mangel på feedere grunnet relativt få kontraheringer av dem. Og derav fortsatt høye rater og muligheter for fortsatt lange kontrakter til høy rate med feedere???