MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704269

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2022 kl 14:08 9275

Enig. Men det er viktig å sjå godt i kompasset. Kursen for øyeblikket er i realiteten 27 kr/aksje om ein legger på utbytte som kommer. Ser ein på grafen siste måneden, ser ein at det ikkje er så ille. Har igjen satt 100% av porteføljen på at MPCC vil stige i tiden som kommer, det fundamentale og alle kursmål tatt i betraktning. Det har lønnet seg kraftig det siste året (vore ute kanskje tre veker tilsammen) - og, det vil lønne seg denne gangen også. Tid for å gå ut i finværet og utvise tolmodighet.
Bsci
24.03.2022 kl 14:10 9252

Ser heller ikke at det er sammenlignbart med forrige blokksalg av samme grunner som nevnt i andre innlegg . Bla. sammenfall av Dnb Kursmål og blokksalg og slutninger som har vært siden. Rater som har steget vesentlig.
Star kjøpte 72 710 28 aksjer den 10/7-2020 til kr 1,-.
Ikke så rart at de velger å ta gevinst vel på deler av dette.
Men det er jo hysterisk hvordan markedet reagerer på dette. Alltid en kjøper i andre enden, men det er salget det fokuseres på og ikke kjøpet.
Det vi vet er jo at inntekter osv. til MPCC er nøyaktig det samme i dag som i går.
Ingen meglerhus setter vel kursmål basert på hvem som er på eiersiden heller, men markedet har jo en tendens til å reagere positivt eller negativt når kjente eller større aktører kjøper/selger.
Hva om Maersk hadde kjøpt deler av dette ?

Samtidig så nytter det jo lite hva som er rasjonelt. Markedet har ALLTID rett.
Selv tar jeg dette med knusende ro og tenker vi er tilbake innen kort tid.
Ser det heller ikke som sannsynlig at meglerhus vil korrigere sine kursmål på bakgrunn av dette, men heller etter/basert på årsrapporten som kommer i morgen og kan ikke skjønne hva som skulle ligge der som skulle tilsi en nedjustering av noen kursmål.
Oilbaron
24.03.2022 kl 14:45 9003

Det er mindre enn 2 mnd til Mpcc legger frem sitt beste kvartal noensinne.
Saueflokken har panikk og selger unna de kunne vel knapt en verre dag å selge på.
Skulle gjerne kjøpt flere, men fruen har lyst på massasjebad så da får en prioritere det i første omgang.
Er tungt lastet som det er, våren er i anmarsj så da blir det mere fokus på hageprosjekter.
Kaga
24.03.2022 kl 15:17 8810

Har stått utenfor litt, men idag ble jeg MPCC aksjonær igjen. Klarte ikke å la være :-)
Slettet bruker
24.03.2022 kl 15:30 8715

Dette med at neste kvartal vil være det beste noensinne, kan vi høyst sannsynlig gjenta hvert kvartal i minst 5-6 kvartaler fremover. Selge i dag, ikke tema! Solgt noen litt tidligere, de ble kjøpt tilbake i dag.
Kbkristi
24.03.2022 kl 15:32 8695

Jo, det er merkelig at folk er så opptatt av hvem andre som er medeier i rederiet.
Selv fokuserer jeg på regnearket og hvilken inntjening jeg kan forvente i utbytte.
Derfor takket jeg ja til påfyll ved kr 25,75, for midler tiltenkt annet bruk.
Med de lange brillene, så ser jeg heller ikke dagens kurs som noen katastrofe.
Kursen er nå ca kr 26 pluss 1 krone i sikret utbytte samt 3 kroner i allerede mottatt utbytte.
Det summeres så langt til kr 30. Vi har idag sikret det første av mange kvartalsvise utbyttter, så det er også en milepæl.
Med kun 2 skip som skal på ny kontrakt i løpet av Q2, så blir vel nyhetsstrømmen veldig lav, mens inntjeningen blir veldig stabil og høy.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 15:54 8741

Nettopp Kbkristi! Den som har fokus fremover vil se at aksjer som kjøpes i dag til kr 26 vil kunne gi totalt 45-50% avkastning i form av utbytter innen utgangen av 2023. Resten av 2022 vil etter all sannsynlighet gi 15-20%, og 2023 ligger an til minst 30% ut fra estimater i regnearkene våre.

Det er helt klart lurt å forberede seg på litt tørke på nyhetsfronten ift oppdateringer fra selskapet. Jeg skal tenke "no news is good news" fremover. :-)

Edit: Lite nytt fra New Contex også, ned 0,03%...
Redigert 24.03.2022 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Struts
24.03.2022 kl 16:10 8690

Det forundrer meg egentlig at du undrer over at folk er opptatt av hvem som er medeier i selskapet (er det selv i alle børsnoterte selskaper jeg er aksjonær i).
For meg er det nærmest alfa og omega å være opptatt av dette. Kanskje fordi jeg ikke kan så mye om regneark. Men i shipping har jeg arbeidet i 30 år. Det kan jeg litt om. Ok, innbiller jeg meg da. For har vel generelt tapt mer enn jeg har vunnet (med unntak av MPCC - ok noen andre også siste året - som har vært et fantastisk eventyr - realisert). Og i den forbindelse har det for meg vært viktig å følge med på hva de forskjellige aktørene driver med. Min "bjellesau" (som jeg har titt og ofte beskrevet Morten Blix som, c/o Spiralen) har solgt seg ned over flere måneder nå. Det har også Klaveness og Camomaro (Brynildsen) mfl gjort. Disse er ikke amatører!

Og problemet med fremtidig lav nyhetsstrøm (naturlig nok med unntak av dagens) som du sannsynligvis helt korrekt påpeker, så er det muligens noe alle anal-ytikere (for better or worse) allerede har innkalkulert.

Det viktigste er imidlertid, som vanlig: Aass Pilsner - når blir det børsnotert, siden Carlsberg er det?

Redigert 24.03.2022 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
24.03.2022 kl 16:39 8932

Vanligvis kunne man vært enig i det, men prøv å sitte som aksjonær i Jin i noen år så blir du fort opptatt av dominerende medaksjonærer 😉
Slettet bruker
24.03.2022 kl 17:15 8874

Sol invest: Jeg synes ikke det er noe problem at store eiere selger seg ned i MPC. Det har som regel flere årsaker, men den viktigste er gjerne at en stor eier må sikre gevinsten når det er mulig å selge. I motsetning til mindre eiere som kan selge når man nåt et visst nivå uten å påvirke kursen nevneverdig i MPC.

Hvis man har en gevinst på over 1000 %, som flere store eiere har i MPC, så er man nærmest programforpliktet til å selge ut deler av porteføljen for å sikre noe av gevinsten. Det kan være på grunnlag av et styrevedtak eller at man ikke vil ha bundet en stor del av kapitalen i ett selskap over lang tid. Fondsselskaper og investeringsselskaper har jo gjerne en plan om balansere porteføljen til enhver tid og må derfor selge seg ut jevnlig.

Heretter må vi huske på at aksjekursen egentlig er cirka fire kroner høyere enn den faktiske kursen. Kr. 3 + 1. Det betyr at dagens sluttkurs egentlig er cirka kr. 30. Ingen katastrofe med tanke på at kursen i november 2020 var godt under kr. 5.......

Til slutt: Dagens kjøper av aksjene i MPC har vært med hele tiden. Dersom det tyske selskapet med det vanskelige navnet hadde vært bekymret for selskapets fremtid, hadde man solgt aksjene helt eller delvis. I stedet øker man porteføljen for annen gang på få måneder, nå til vel 15 av totalen. Det må man ikke glemme!
Redigert 24.03.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.03.2022 kl 17:51 8737

Og hvis store aksjeposter skifter hender i Aass Pilsner, så går ølsalget og fortjenesten ned? Og Struts skifter til Dahls :)
Selv har jeg tro på stabil inntjening. Det er helt naturlig at noen tar gevinst.
Star var vel med på emisjonen til 1 krone, og har sånn sett gjort 29-gangeren. Ungarerne tok 5-gangeren.
Alle vil vi vel ta gevinst engang. Det er vel nettopp derfor vi kjøper og selger aksjer.
Men personlig så hopper jeg ikke av dagen etter vårt første kvartalsutbytte. De vil komme som perler på en snor.
Men å finne den absolutte topp er vel ikke mulig. Så der må nok hver enkelt finne ut når tiden er inne.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 17:55 9095

Det er jo helt sant, Ikaros.
Jin *sukk* Den fikk jeg hodepine av noen ganger.
sol invest
24.03.2022 kl 19:15 8703

Du har nok helt rett i det du skriver. Jeg har også tatt profitt i enkelte av de selskapene jeg har hatt aksjer i. jeg har Jeg også registrerte at de økte beholdningen. til vel 15 %. Alle som følger selskapet ser vel at det kan forventes store inntekter og dermed også store utbytter framover, jfr de flotte regnearkene på dette forumet har tatt seg tid og bry med å lage. Jeg har også registrert at kursen nå "egentlig" er ca 30 kroner. Framover vil den bare øke, men da også med en fare for et nytt stort salg. Sitter man med aksjene på lang sikt, så er ikke dette noe problem. Jeg personlig har ikke tid til det av forskjellige grunner og må prøve å ta profitt her og der- Men som sjømannssønn har jeg hjerte mitt knyttet til shipping. Men min far jobbet på stykkgodsbåter (blant annet Wilhelmsen) da han ikke likte opplegget for containerfrakt. Det skyldes den korte tiden de lå ved kai. Stykkgodsbåter lå jo ved kai flere dager slik at man kunne komme i land og bli litt kjent i byen man kom til.
Men leste meg til at containerfrakten nå har overtatt mye av stykkgodstrafikken..
Slettet bruker
24.03.2022 kl 21:04 8820

Som tidligere skoleskipsgutt og dekksgutt med jungmanns hyre kjenner jeg meg igjen i tankegangen! Var på stykkgodsbåt, mens tankere var helt uinteressant fordi du nesten aldri kom i land. Men vi gikk med containere på dekk, og det var den hardeste delen av yrket å stemple containerne slik at de stod fast og tålte frakten over Atlanteren. Men selv om vi kunne være tre dager i land, var det så mye å gjøre at du sjelden kom i land utenom helligdager og enkelte søndager. Skip O hoi!
Slettet bruker
24.03.2022 kl 21:07 8974

Kom på en ting, Struts: Det er bra at Aas først og fremst er beregnet på forbruk i Norge. For hva skulle man si ved ankomst USA når du på spørsmål om hva du fraktet, svarte: I bring bottles of ass in my skip!
hectorgonzales
24.03.2022 kl 21:52 8843

Litt nytt på feeder fronten.

Intra-regional trade (som er hovedsegmentet MPCC arbeider i) øker med nye linjer. Vi ser at trenden med mindre skip går lengre distanser med hyppigere avganger.

The Taiwanese container carrier Wan Hai Lines will enhance its Asia and East India network with a new weekly service between South China, Vietnam and East India (CI7). Wan Hai will be the sole operator of the service and will use four container vessels with a capacity of 1,200 TEU each.
----
A consortium of Asian box carriers will launch a new weekly direct service connecting ports in China, Vietnam, Singapore and India’s East Coast.

The new service will commence on 22 April 2022 from the port of Ningbo in China and will be served by vessels with an average capacity of 2,200 TEUs of Pacific International Lines (PIL), Regional Container Lines (RCL) and Interasia Lines (IAL).
----
Pacific International Lines (PIL) has announced that its weekly Red Sea Gulf Service (RGS), which is jointly operated by Unifeeder, connecting India, the Red Sea and Middle East Gulf regions, will stop calling at Karachi Port. RGS will continue to be offered by a consortium of vessels with an average capacity of 1,400 TEU, jointly by PIL and Unifeeder, according to a statement.
---
Her kuttes det anløp til Karachi. Muligens etter at Mærsk har startet og det var oppstart av nye ruter tidligere i år.

Etter dato sin oppdatering og PSI_Investor sin beregning av overskudd fremover så måtte jeg høre med denne: https://www.youtube.com/watch?v=8qrriKcwvlY - the future so bright - i gotta wear shades.


Redigert 24.03.2022 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
sol invest
24.03.2022 kl 22:20 9582

Her er en annen nyhet som kanskje kan være aktuell for vårt selskap (jeg vet ikke)..
https://theloadstar.com/war-and-lack-of-trust-keeping-shippers-wary-of-long-term-contracts/

Dette er begynnelsen på artikkelen.

The appetite for long-term contracts, much desired by shipping lines, has waned with the onset of war – while long-term relationships with forwarders and carriers are also suffering from deep mistrust by shippers.

“The world is a lot more volatile today than it was a month ago,” explained Jeff Douville, director global logistics for Stanley Black & Decker.

“We want to secure capacity at the best fixed rates possible, and to make sure that marries with the global economic situation. We don’t want to secure long-term capacity at a rate that might not be competitive next year or after.”
Slettet bruker
24.03.2022 kl 22:53 9676

Herlig hectorgonzales, den låta var det lenge siden jeg hadde hørt! Introlåt til treffet i Stavanger…? :-)

Flott med stadig nye feeder ruter i østen! Kanskje resultater av den intraregionale handelsavtalen i området som kom på plass for ett års tid siden?
Kbkristi
25.03.2022 kl 06:20 9263

Kursfallet i går ble velkomment tatt imot. Vi fikk tilbake 433 aksjonærer. Gratulerer til dem, det var jo en god trade :)
Slettet bruker
25.03.2022 kl 06:47 9245

Sjekket også tallet og ble positivt overrasket over antallet som mønstret på i går. Tydelig fleire som ser at kjøp av MPCC på dette nivået, kan medføre fin verdistigning i tiden som kommer.
Redigert 25.03.2022 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
25.03.2022 kl 07:20 9100

Økning i handel i Asia tror jeg har flere grunner. 1 - det flyttes produksjon ut av Kina evt produksjonsøkninger kommer ikke i Kina men i andre land (Vietnam, Bangladesh og Thailand). Man må huske på at når mange fler får jobb så generer dette økt konsum så man får en slags dobbeleffekt. Med økt export får man økt innenlandskonsum av varer og tjenester.

India exporterer også svært mye. India har de siste 6-9 mnd hatt problemer med containerlogistikken - men de er ikke like handlekraftig som Kina. Kina såg container problematikken med en gang og produserte (kanskje statsfinansiert) 1.mill nye containere fordi de tomme kontainerene var på feil plass til feil tid som følge av at havnene sliter med logistikken. For lite conatinere inn rammer exporten.

Det kom flere nye ruter fra vest India mot gulfen. Emiratene prøver å posisjonere seg som en mellomhavn, noe også Tyrkia gjør. Generelt virker det som om Pakistan ofres i frakten når det er mye å gjøre. Kanskje varene som fraktes har en lav verdi og betaler "dårlig" i dagens marked. Dette gjør at du tar med deg last fra de havnene som har mest av godt betalbar last. I desember/jan opprettet Mærsk og et annet rederi nye seilinger med India - Pakistan og Jebel-Ali (Emiratene). Pakistanske mydigheter har vert på banen for å få til bedre logistikk men det kan godt være at korrupsjon og innviklet byråkrati gjør at ting går tregt.

Struts
25.03.2022 kl 07:35 9019

Hehe, ja da skifter jeg øyeblikkelig - men muligens til Borg! Ja, og det er sant - alle må gjøre som de føler for!
Forresten, Dahl er jo ikke så dumt det heller. Og stifteren, Erich Dahl, var jo med å støtte Henrik Ibsen økonomisk! For sommeren 1865, da Ibsen-familien befant seg i Ariccia øst for Roma, ble det satt i gang en innsamlingsaksjon for dikteren som da hadde særs dårlig råd. Og fra Trondheim så var Erich Cristian Dahl en av giverne! En annen var Olaus Krabbe Lysholm, han var vel mer glad i brennevin kanskje...

Argus: Haha, hadde kanskje vært best å holde nebbet igjen! Dessverre dårlig på det også. Sukk.
Redigert 25.03.2022 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 07:45 8953

Fra Investtech, i den grad ein skal legge vekt på det:

MPC Container Ships (MPCC) falt kraftig med 12.07% og sluttet på 25.85 kroner. Forrige gang aksjen falt like kraftig var 20. september 2021, da den var ned 12.87%. Det var dessuten høy omsetning. Totalt ble det handlet for cirka 1036 millioner kroner i aksjen, noe som er åtte ganger så mye som vanlig dagsomsetning. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt
Mora di
25.03.2022 kl 07:55 8897

Innsidesalget er i grunn uproblematisk da de ikke vet noe mer om hvordan fraktmarkedet, makro og geopolitikken er om 2-5 år
Slettet bruker
25.03.2022 kl 08:08 8779

Ser de regner inn ex utbytte også som kursfall for å kunne dra til med større overskrifter. Fallet var vel på 9,12%?
Slettet bruker
25.03.2022 kl 08:15 8769

Ja, de unnlater greit å ta høyde for utbyttet. Unyansert. Vi som er tett på og tålmodige vet jo godt at aksjekursen justert for årets utbytte så langt, tilsvarer kurs på snaut kr 30,-. Ser frem til en potensiell fredagsrekyl🤞
Flatski
25.03.2022 kl 08:16 8965

Oslo, 25 March 2022 - MPC Container Ships ASA (the "Company", together with its
subsidiaries the "Group") today published its FY 2021 Annual Report, including
the Company's Corporate Social Responsibility Statement, Remuneration Report and
Corporate Governance Report as separate sections. Furthermore, the Company's FY
2021 ESG Report has been published as a separate document.

· Total revenue was USD 384.7 million in FY 2021 (FY 2020: USD 171.9 million).
· EBITDA was USD 290.4 million in FY 2021 (FY 2020: USD 16.2 million).
· Net profit of USD 189.9 million in FY 2021 (FY 2020: USD net loss of 64.5
million).
· Average time charter equivalent ("TCE") was USD 16,887 per day in FY 2021
(FY 2020: USD 8,102 per day).
· Cash and cash equivalents stood at USD 180.3 million as of 31 December 2021.
As at the same date, the Group has an equity ratio of 70.4% and a leverage ratio
of 22.4%.

As at 31 December 2021, the Group owns and operates 68 container vessels,
whereof 61 are fully owned and 7 are operated in a joint venture.

CEO Constantin Baack comments in relation to the announcement: "For MPCC the
year 2021 marks the successful transition from significant growth to a very
strong value proposition on the back of high earnings visibility for the years
ahead.

At the time of issuing our FY 2021 Annual Report, we continue to see supply
chain disruptions, that are recently re-emphasised by the lockdowns in China,
which will continue to exert pressure on the logistical infrastructure.
Moreover, we are presently witnessing a geopolitical crisis which we sincerely
hope will de-escalate.

During the first months of 2022, we have significantly improved our earnings
visibility as we continue to conclude charter contracts well in advance of
redelivery of the vessel, at prolonged periods and record rates. The milestones
and impressive results of 2021 have only been possible due to the dedication,
tremendous efforts and flexibility of the crews onboard our vessels and our
onshore staff, for which I am grateful. Furthermore, I would like to thank our
customers and partners for their vote of confidence in MPCC, and our
shareholders for their continued support."
Redigert 25.03.2022 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 08:59 8524

Ingen konkretet opplysninger om nye slutninger i årsrapporten, forståelig nok, men 94% av antall dager er nå sikret. Tallet for 2023 har også økt 2%, til 75%.
jadden
25.03.2022 kl 09:01 8523

Mye snadder å lese i årsrapporten. For inneværende år er 94% av kapasiteten solgt, det gir en sikret inntekt på 543 mill Usd. Inntektene for 2021 var 385 mill Usd, så her blir det en solid omsetningsøkning.
Videre for 2023 er hele 75% av kapasiteten kontraktsfestet, det gir sikret inntekt på Usd 485 mill. Restkapasiteten på 25 % for 2023 gjenstår å selge, det må være en fornøyelse i dagens hotte marked.
Patricia er som kjent ikke overlevert, det vil skje i slutten av Q1 eller i Q2. Beregnet gain/ gevinst er 23,8 mill Usd. Om hele gevinsten eller 75% skal utbetales i utbytte sies ikke.
Redigert 25.03.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
25.03.2022 kl 09:12 8484

Ja, dert er ganske spesielt å ha nærmest fullbooket flåten 2 år frem i tid, samt at man også har begynt å fylle opp 24 og 25. I løpet av første halvår vil man trolig ha deler av flåten på kontrakt inn i 2026. Jeg har aldri tidligere vært borti et selskap som er såpass lukratrivt og samtid så sikkert å ha kapitalen investert i. Det jeg har investert i MPC vil være tilbakebetalt i form av utbytter tidlig i 2024. Fantastisk. Gleder meg til fortsettelsen!
Londonmannen
25.03.2022 kl 09:13 8530

Ja, dert er ganske spesielt å ha nærmest fullbooket flåten 2 år frem i tid, samt at man også har begynt å fylle opp 24 og 25. I løpet av første halvår vil man trolig ha deler av flåten på kontrakt inn i 2026. Jeg har aldri tidligere vært borti et selskap som er såpass lukratrivt og samtid så sikkert å ha kapitalen investert i. Det jeg har investert i MPC vil være tilbakebetalt i form av utbytter tidlig i 2024. Fantastisk. Gleder meg til fortsettelsen!
Slettet bruker
25.03.2022 kl 09:22 8608

Dette ser bra ut, legger spesielt merke til setningen;

«During the first months of 2022, we have significantly improved our earnings visibility as we continue to conclude charter contracts well in advance of redelivery of the vessel, at prolonged periods and record rates»

Tar langhelg med stødig kurs.
Redigert 25.03.2022 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 09:29 8821

Enig! For å sette dette med 75% sikret for 2023 litt i perspektiv; hvis selskapet ikke fikk til EN ENESTE ny kontrakt fra nå, ville inntektene for 2023 likevel gi ca 5 kr i utbytte, altså over 19% ut fra kurs 26 kr. Da har jeg regnet med at selskapet ville hatt de samme daglige utgiftene på de arbeidsledige skipene.
UerfarenInvest
25.03.2022 kl 09:35 8909

Håper markedet snart er enig i at utsiktene er gode :)
Slettet bruker
25.03.2022 kl 09:36 8989

Det kan vi håpe på, men jeg er redd det skal ristes litt mer i treet først... :-)
TheGambler
25.03.2022 kl 09:39 9095

Det er trolig kontrakten til Sevilla som gjør at dekningen for 2023 er økt til 75%. Contantine/MPC har et luksusproblem ift de siste 9 kontraktene som skal sluttes i 2022. Skal noen skip selges, skal kontraktene forward-fixed, eller skal man ha is i magen og vente? Disse 9 skipene får trolig gode kontrakter før sommeren.
Da vil nær 90% av dagene for 2023 være sikret, og ca. 60% av 2024. Det gir et sikkerhet for utbyttene i de neste årene uavhengig av kurs og hvem som eier aksjene. Risk/reward er Mpc et godt case slik jeg ser det.
lobojoe
25.03.2022 kl 09:49 9055

Ref. blokksalget.
27,500,000 aksjer ble solgt av Spike.
2,750,000 aksjer ble kjøpt av CSI.
resterende ~25,000,000 aksjer, hvor har de endt opp. Det er ikke flagget noe, dette gjenspeiler rundt 6% av aksjene... enten er det flere forskjellige små kjøpere eller så er det en stor kjøper som ikke har flagget. MPC kan vel tilbakekjøpe aksjer uten å flagge? eller tenker jeg feil?

Hvis Spike har solgt tilbake til MPC til 25kr, men 6% av aksjene slettes, så er denne rabatten ikke like stor som først antatt.
Alby
25.03.2022 kl 10:01 8913

See at Mærsk er på jakt etter flere båter, kan det være en mulighet for at de kjøper Mpcc ?
Redigert 25.03.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.03.2022 kl 10:01 9166

Hvis det kjøpes mer enn 5% må det kanskje flagges med en gang selv om det skulle være selskapet selv som kjøper. Jeg vet ikke.
Men i alle fall, da Strongpoint kjøpte tilbake aksjer nylig, det var jo ikke så store volumer, da ble det kun børsmeldt en gang i uken. Alle kjøp i løpet av uken ble meldt samtidig. Så var det også andre regler som gjelder ved tilbakekjøp tror jeg, mener det var snakk maks 25% av dagens omsetning bedriften selv kunne kjøpe?
For ordens skyld: Jeg vet absolutt ingenting om det overhodet er gjort noe tilbakekjøp her i MPCC, men personlig hadde jeg syntes at det hadde vært positivt om de 25%'ene som ikke skal gå til utbytte blandt annet brukes til tilbakekjøp.
komfa
25.03.2022 kl 10:13 9103

Frister å selge 4500 ER og bytte de til Mpcc nå. Skal, skal ikke?