Kjøpe fond 3.5 mill eller bolig.?

BALLEPILOT
FOND 03.10.2021 kl 09:49 7202

Spørsmål.

Ønsker flere synspunkter på dette, solgt bolig og sitter med ca 3,5 mill i cash.
Hva er mest lønnsomt, kjøpe fond for alle pengene og leie bolig så lenge, eventuelt hvilke fond? Indeks?

Eller det "kjedelige" trygge valget, kjøpe seg inn i boligmarkedet igjen....

Takk for svar :)
Spartan
03.10.2021 kl 10:36 7130

Du kjøper deg selvsagt inn i boligmarked igjen. No brainer. I Norge er det enorme fordeler med sparing i egen bolig. Kjøp med hybeldel til utleie om du vil tjene mer penger.

Du kan imidlertid vurdere å ta et større lån og ha mindre egenkapital om det er mulig. Da kan du sette resterende i et globalt indeksfond.
BALLEPILOT
03.10.2021 kl 11:50 7040

Men om man har 3 mill i fond og si fondene går opp 20% på et år blir det 600k, man må skatte av fortjenesten men allikevel, høres ut som en grei årslønn for lite arbeid?
Redigert 03.10.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
May-Liss
03.10.2021 kl 12:43 6966

....la oss si at fondene faller 20 %....
Trollstuket
03.10.2021 kl 12:59 6925

Du skal være ekstremt forsiktig med å legge 3.5mnok inn i fond nå som alt er på ATH og markedet vil få en korreksjon.

Sjansen for att du klarer å komme deg ut til rett tid ved en korreksjon et liten.

Jeg ville aldri ha kjøpt fond nå.
Vent på en korreksjon, så vil du ganske raskt sitte på en god avk.

Kjøp deg hus, og vent det er mitt tips.
Redigert 03.10.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
vicktor
03.10.2021 kl 13:02 6911

Ballepilot
Det tryggeste er ofte det beste. Å kjøpe en bolig med utleie leilighet, som gir deg skattefrie inntekter,
slik Spartan anbefaler deg, er det beste.
Det høres veldig forlokkende ut med 20 % avkastning, men hva dersom børsen faller 20 %.
Dersom du allikevel ønsker å prøve aksje markedet, så kjøp for all del IKKE fond.
Ofte så bruke mange av disse fondene noe de kaller annualisert avkastning og det er noe lureri.
De plukker ut en periode hvor fondet har gått godt, så sies det at dersom fondet utvikler seg slik fremover,
som det har gjort i denne (gode) perioden, så blir avkastning 20 %. Det er slik annualisert avkastning fungerer.
Kjøp heller enkelt aksjer i store veldrevne selskaper, som har bevist at de tjener gode penger
og betaler utbytter. Dersom du kjøper deg bolig, så kan du låne penger å kjøpe aksjer med pant
i boligen. Men ikke lån mer enn du klarer betjene lånet med din lønn
Slettet bruker
03.10.2021 kl 13:08 6887

Kjøp North energy. Da har du ti mill om noen få måneder… (bare kødder)

Hadde gjort som alle andre har sagt. Bolig med utleiedel i en ok by. Det er ingenting som slår å få gratis penger på konto hver eneste måned uten å løfte en finger!
BALLEPILOT
03.10.2021 kl 17:08 6721

Hyggelig med gode innspill her. Blir nok bolig :) høres tryggest ut.
jrb82
03.10.2021 kl 18:48 6607

Jeg synes absolutt ikke det er selvsagt at du bør putte all egenkapitalen din i eiendom uten å ha satt opp et regnestykke først.
Hva tilsier at det er mer sannsynlig med gevinst i eiendomsmarkedet enn i aksjemarkedet?
I utleiemarkedet vil du kunne regne med et sted mellom 4 og 8% brutto yield, og fort nede på 3-6% netto. Hvis du har 75% belåning er du helt avhengig av boligprisvekst for at regnestykket skal være spiselig.

Jeg ville gått for følgende prioritering:

1. Kjøpe en bolig som du ser for deg å kunne bo i i all overskuelig fremtid. Belåne denne så mye som privatøkonomien og banken tillater.
2. Beholde resterende egenkapital tilgjengelig for gode alternative fremtidige investeringsmuligheter.
3. Investere bredt med forholdsmessig små beløp over en lengre tidsperiode dersom pengene brenner i lomma før punkt 2 åpenbarer seg.

Jeg er forøvrig all in i eiendom selv, og har ved flere anledninger ønsket at jeg satt med noe som var raskere omsettelig.
Det er ikke urealistisk å anslå at det tar 2-6 måneder fra du tar en avgjørelse om å selge, til pengene faktisk er på konto.

Sissener sier at " Verden er full av fattige folk som ikke tok gevinst", og dette gjelder like mye i eiendomsmarkedet som i aksjemarkedet.

Slettet bruker
03.10.2021 kl 19:29 6564

Er du mann eller mus? Det er det store spørsmålet
jess23
03.10.2021 kl 19:30 6562

Om du ikke eier bolig idag vil jeg selvfølgelig anbefale å kjøpe bolig(med utleie det aller beste). Det vil uansett over tid være langt bedre enn å leie.

Men greit å være klar over at boligmarkedet lett kan korrigere 10-20% også. De analyser jeg har lest sier at det er bobleprising mange steder. Og med dertil skyhøy belåning. Er jo mange som ikke vil klare de rentehevingene som allerede er planlagt, selv om det ikke akkurat er snakk om høy rente. Men med lang tidshorisont for investeringen er det ikke noe problem. Sett pengene fra utleie inn på månedlige kjøp av aksjer/fond så vil du ha en fin sparing der.
vicktor
03.10.2021 kl 19:57 6512

jrb82
Forstår jeg deg slik at du mener at han ikke skal kjøpe bolig med en utleie leilighet ?
For å kjøpe en leilighet og så leie denne ut, det mener jeg ikke er det smarteste,
da er det mye smartere å kjøpe aksjer.

BALLEPILOT
04.10.2021 kl 12:22 6268

Skulle gjerne kjøpt aksjer for pengene, men er vanskelig å velge... Hadde selvfølgelig vært gøy hvis man treffer.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 22:56 5776

Hvem er det som gidder å ha leietaker i samme bygg som egen bolig..?