Play Magnus - bud mottatt og anbefales av styret

mortimer68
PMG-ME 03.10.2021 kl 17:17 55912

Magnus Carlsen vant i går første sesong av The Champions Chess Tour, og bekrefter at han er overlegent den beste sjakkspilleren i verden over tid.
* Det utsatte World Chess Championship starter i Dubai 24. november og avsluttes 16. desember, der Magnus skal forsvare tittelen i langsjakk.
* Q3-rapporten som publiseres 17. november vil gi svar på om veksten i PMG fortsetter etter Q2-rapporten som ligger her: https://drive.google.com/file/d/1qYg65PeMtXQPdeRAWBz1ttm0QiwbRPbE/view

Siste ukes utvikling i PMG gjør at jeg igjen starter oppfølging av den. Vi er endelig vitne til en tournaround etter måneder med nedgang! Har gjort flere tekniske analyser som alle bekrefter at triangelformasjonen er brutt og at vi den neste tiden vil oppleve oppgang. Har ikke sett så mange bekrefte dette ennå, men her blir det mye moro fremover. Noen har spådd PMG i 40 kroner, men potensialet i den langsiktige stigende trenden er faktisk høyere enn dette :-)

Så her er det bare å følge med og kommentere!
Redigert 24.08.2022 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
mortimer68
14.12.2021 kl 12:21 7035

Gårsdagens glade børsmelding bekrefter enorm interesse for VM-mesterskapet i Dubai:

* 12,6 millioner timer sett på nett
* 613.000 seere globalt (på det meste) er 2,4 * antallet for tre år siden (2018)
* Chess24.com var førstevalget til 60% av seerne på nett
* Chessable.com opplevde en 90% salgsvekst av video-kurs fra nov.20 til nov.21

Salgspresset i PMG ser imidlertid ut til å fortsette. Og det er lenge til Q4 den 16. februar. Men nå er det (forhåpentligvis) snart romjulssjakk: FIDE verdensmesterskap i lyn- og hurtigsjakk er flyttet fra Kasakhstan til Warsawa 25-30. desember. https://worldrapidandblitz.fide.com/
Redigert 14.12.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Struts
15.12.2021 kl 12:11 6925

Problemet er bare at de ikke leverer på bunnlinjen. At geniet spiller best sjakk i verden er vel noenlunde ubestridt, og fantastisk å se på live! Men mindre genialt er i dagene etter en VM-seier å utbasunere at han ikke "gidder" å spille flere VM-matcher dersom han ikke får bedre motstand! I gamle dager hadde man dristet seg til å kalle noe slikt bortskjemt, men det gjelder vel bare drittunger (unnskyld uttrykket). Vel, har enda noen aksjer igjen der - før nyttår er det også greit å rydde opp i skuffen, PMG har vært en nedtur (men sjakken ikke) - salg med tap kan jo regnes mot det motsatte ligningsmessig. I hvert fall i nåværende år, med sosialistene vet man aldri, kanskje man snart må betale skatt for tap også - haha!

Uansett, takk for greie oppdateringer!
Redigert 15.12.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
mortimer68
15.12.2021 kl 19:36 6863

Interessante betraktninger, Struts! Og takk for tilbakemeldingen ;-)

At Magnus Carlsen velger å abdisere mens han sitter på tronen, er noe jeg mener flere idrettsutøvere burde gjort. Alt for ofte ser vi at de nekter å gi seg før de har tapt. Han sier jo selv at det å spille en VM-match har for han flere negative enn positive sider. At de gikk fra 12 til 14 partier gjør det jo heller ikke lettere. Ei heller at de skulle spille nytt parti lørdag etter maratonpartiet fredag. Og når du ser hvilken intens konsentrasjonsøvelse det er for spillerne over så mange timer/dager - så kan man jo lure. Er vel ingen andre VM som er på denne måten - med utfordrer-turnering + så lang finale? Et siste spørsmål er jo også hvorvidt disse (data-) "forberedelsene" tar livet av underholdningen? Vi så jo hvordan Magnus sleit med å huske trekkene i hvertfall ett av partiene...

Interessant at så mange velger å selge med tap om dagen, men din forklaring med fratrekk på skatten kan jo være en god grunn. Desto større tap, desto mer fratrekk. Selv er jeg mer spent på hvor langt ned vi skal. Siste ATL = 13 kroner. Ikke langt fra dagens 15 til 13 med dette tempoet (!)
Redigert 15.12.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
mortimer68
15.12.2021 kl 21:27 6844

Ikke fullt så artig å være aksjonær i PMG om dagen... Færre lesere på denne tråden kan tyde på at det i tillegg blir færre av oss? Trøsten er at det vil bli værre før det blir bedre :-o

Vi nærmer oss all-time-low på 13 kroner, og ifølge min prognose kan det skje rundt årsskiftet. Tidligere turnaround's i PMG har vært når RSI ender godt under 30, da aksjen her er totalt oversolgt og selv de mest positive har blitt negative. Spørsmålet er om 13 er bunnen denne gang? (38% rabatt fra børsintro) Eller om aksjen først er billig nok ved 50% rabatt (10,5 kr.)?

PMG ble ved børsintro priset til 1,3 MRD, i dag er verdien 0,85 MRD. Det er fremdeles mye penger for et selskap om går i minus hvert kvartal. Så det spørs om mitt pessimistiske anslag på 10,5 kr (verdi = 0,6 MRD) blir vendepunktet denne gangen. Jeg er vel neppe den siste optimist, men det begynner å bli tøft å følge denne utviklingen dag etter dag (!)

Ja, ja - dagens korte fremtidsprognose ligger her: https://drive.google.com/file/d/1KTQMQpWTkYzjn276u74AcyPoktf2jVJ4/view?usp=sharing
Arne_And
15.12.2021 kl 21:36 6877

Hadde det ikke vært for at tyskerne blåste luft i ballongen i begynnelsen av 2021 så har vel dette ikke vært rette plassen å sette pengen. Ser ikke helt hva som skal løfte den på kort eller lang sikt. Lite likvid også.
Stocktonslap
15.12.2021 kl 22:03 6939

Magnus har ved flere anledninger gitt uttrykk for at han er misfornøyd med VM formater, og at han i intervjuet sa han ikke ville gå for et 6 VM tror jeg han både mener, men jeg tror også det legger et stort press på FIDE om å gjøre noe med formatet når verdens uten tvil beste sjakkspiller ikke ønsker å forsvare tittelen. Han sa også at dersom Alireza Firouzja skulle bli neste utfordrer ville det også være en stor motivasjon til å forsvare tittelen. Det ville blitt en episk match. I samme intervju sa han også at han på ingen måte skulle gi seg med konkurranse sjakk og ett mål nå var å nå 2900 i rating. Min magefølelse er at vi ikke har sett det siste av Magnus i VM, og neste gang blir mot Alireza😊
mortimer68
15.12.2021 kl 22:23 6930

Godt poeng, Arne! Det hjalp utrolig at tyskerne kjøpte nesten 6 millioner aksjer i desember/januar, basert på noen artikler i Der Aktionär :-)
Siden Q2 har de solgt seg ned med en halv million aksjer, så det kan jo forklare noe av salgspresset vi har sett i høst?

Mistenker (som før nevnt) at PMG ble tatt på børs til en alt for høy verdi/pris basert på svulstige fremtidige estimat. Realitetene viser at denne aksjen krever tid til å modnes før pengene renner inn. Tenk på at det hele startet med en liten app. og 200.000 kr. i 2013! Personlig synes jeg det har skjedd mye positivt i året som har gått, og Rom ble som kjent ikke bygd på en dag.

Tenker ofte på de som jobber i PMG, og hvor mye aksjer/opsjoner de har. De har satset MYE (jobb, karriere og penger) på at PMG skal lykkes på sikt, så min investering blir jo minimal i forhold. Her er oversikten jeg lagde i nov.21: https://drive.google.com/file/d/1g-xz_bkdMh2dKDPN7e2x1CelEkSmDL-P/view?usp=sharing

Sliter også med å se hvorfor noen skal kjøpe PMG nå. Man kan jo drømme og spekulere i at noe skal skje, men markedet venter nok bare på at salg og overskudd skal eksplodere. Og det kan som kjent ta litt tid. Men underholdende er det :-)
mortimer68
16.12.2021 kl 22:09 6828

Emil Jusifov i "Der Aktionär" skrev en ny artikkel 13.12.2021: Kan PMG tjene på at Magnus Carlsen forsvarer VM-tittelen?

Emil er som alltid positiv til Play Magnus og ser mange fordeler med at Magnus deltok og vant sin 5. VM-tittel:.
"Denne nyheten kan ikke overvurderes for den operative utviklingen av den unge norske oppstartsbedriften. Carlsen er ikke bare hovedaksjonær i konsernet, men oppfyller også en viktig funksjon i selskapet som merkevareambassadør. Spesielt når det gjelder sponsoravtaler, er Carlsen uvurderlig for Play Magnus."

Til sist trekkes det frem TV-distribusjonen til "hele verden" som bør gi gode inntekter i 4. kvartal, i tillegg til å være god reklame for firmaet.
https://www.deraktionaer.de/artikel/medien-ittk-technologie/play-magnus-carlsen-verteidigt-wm-titel-kann-die-aktie-davon-profitieren-20242356.html
Slettet bruker
17.12.2021 kl 00:07 6782

D er vi dager unna nytt VM som kanskje appelerer mer til unge spillere,lyn og hurtig sjakk. Tenker vi får ett løft inn i romjulen.
mortimer68
18.12.2021 kl 20:37 6586

PMG er i fritt fall, ikkegodkjent!

Enig i at romjulssjakken kan appellere til et yngre publikum, men sliter med å se at det på noen måte vil påvirke aksjekursen. De aller fleste sitter nå med et ikke-ubetydelig tap i PMG og leter etter en vei ut. Tenk på de mange tusen tyskerne som nå føler seg lurt, etter å ha investert i en aksje som skulle ti-doble seg? Og hva skjer når deres 5,5 millioner aksjer skal selges i et marked som knapt tar unna 100-150k aksjer om dagen?

Det som skjer med aksjekursen i PMG har intet med selskapet å gjøre! Eller hva de gjør eller leverer av info. Dette handler om en dårlig timet børsnotering til en alt for høy pris. Og en gjeng tyskere som kjøpte og presset kursen opp til urealistiske høyder, for så å se alt tryne og danne dødsspiralen vi nå er inne i.

PMG ble først priset på fremtidig inntekt, for så å blir konfrontert med manglende resultat et år senere. Så før kvartalsresultatene viser bedring vil spiralen snurre videre mot...? (PS. Jeg er fremdeles all-in i PMG)
Slettet bruker
18.12.2021 kl 21:24 6562

https://www.youtube.com/watch?v=oUWjIKPPTAc
Komme meir i mårå
--------------------------------

https://www.youtube.com/watch?v=9NrZSFvdbkQ
We don't burn our draft cards down on Main Street
We like livin' right, and bein' free
---------------------------------------

https://www.youtube.com/watch?v=qxPUMw3rZos
-----------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=2EMzmRdFCZ8
Jeg er stolt av å være bonde ifra bygda!!
Redigert 20.12.2021 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
PartnerInv
20.12.2021 kl 11:25 6406

Søndag denne uken starter VM i hurtigsjakk. Kursen i Play Magnus har idag nådd sitt laveste på 1 år. 14,14,-. Her kan det vel kanskje være rom for et par tre kroner oppside iløpet av julen? Hva tenker dere?
Aldara
20.12.2021 kl 12:07 6421

Neppe når du ser hvor mange nobrains som formelig k a s t e r ut aksjer på dette under-pari nivået!
mortimer68
21.12.2021 kl 00:12 6319

Vi nærmer oss 13 kroner med stormskritt. Men jeg frykter det ikke stopper der. Hvorfor skulle det det? Salgspresset fortsatte i dag. Når går vi tom for selgere? Når kommer optimismen tilbake igjen? (Farlig mange spørsmål uten svar)

Det mest positive er at prognosen i forrige uke faktisk har slått til: https://drive.google.com/file/d/1DNjlzfxkgHLrhx35SSy73fsOGSctthhk/view?usp=sharing

Aldara
21.12.2021 kl 00:38 6325

Nå må du roe bjella litt mortimer.
Det kan virke for meg at du har solgt deg ut og ønsker lavere kurs, men selvfølgelig innrømmer du ikke dette!
Alt har en grense og likeså dette fallet! Og hvorfor skulle det falle så mye mer??
Gi meg noen gode realistiske årsaker til at pmg skal falle til 13 evt under!
Slettet bruker
21.12.2021 kl 01:52 6353

Kan gi deg en, han skal inn igjen før sølvguttene synger.
Slettet bruker
21.12.2021 kl 02:54 6362

Hva er EV/ARR-ratioen her? Eller price/sales?
Aldara
22.12.2021 kl 10:28 6264

Noe i ferd med å skje med kursen? Jeg vet om romjulssjakken.
Slettet bruker
26.12.2021 kl 22:23 5989

Dagen i dag skader vel ikke akkurat selskapet. Får håpe selskapet får bra pr utover romjulen .
Marketwatch
30.12.2021 kl 09:47 5723

Utrolig skuffende utvikling i denne aksjen. Må være frustrerende for de som detok i emisjonen i september 2020 til kr 21,- pr aksje. Hvor er det forresten blitt av alle meglerne som hadde kursmål nærmere kr 40,-?
Slettet bruker
30.12.2021 kl 10:09 5726

Chess tour fra og med 19.Februar kanskje da det tar løs.
Viken79
30.12.2021 kl 10:11 5772

Lurer på hvor mye den lite aksjonærvennlige usympatiske hovedeieren har å si på kursfallet. Må innrømme at jeg syns det er direkte flaut på hans vegne når hele Norge følger med på sjakken. Og han omtrent ikke gidder å svare på noen få spørsmål fra NRK etter spill. Det er vel snakk om folkeskikk eller?
Marketwatch
30.12.2021 kl 13:02 5825

Selv om aksjen viser en dårlig trend, burde kurs rundt 14,- være bunnen. Dette var tross alt et nivå aksjen hadde lenge før børsnotering.
BiskopReborn
30.12.2021 kl 13:43 5807

De legger Bare til grunn tall- økonomiske tall. Bryr seg nok lite om Magnus sin humør skala....
Er det ikke bare å laste opp mer og snitte ned ?
Redigert 30.12.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
30.12.2021 kl 14:37 5799

Disse tourene eller mesterskapene har null å si for aksjekursen. Det hadde muligens det når det var Eufori rundt selskapet bla pga noe klin kokos gale tyskere. Nå er aksjekursen meg normal og nå er det kun fortjenesten som gjelder. Selskapet må tjene masse penger til aksjonærene sine og levere på det de sier de skal. Kan sammenlignes litt med Kahoot egentlig. Stort potensiale, men nå må de levere svarte tall fremover og mange nye betalende brukere. Det er dessverre fortsatt slik at de fleste bruker gratis sjakkspill. Om dette snur kan det bli en gullgruve.
Slettet bruker
30.12.2021 kl 16:05 5828

Utfordringen er at de aller fleste som spiller sjakk på nett på verdensbasis ikke eier nåla i veggen, at de da plutselig skal begynne å betale for noe som er helt gratis er rimelig usannsynlig.
Slettet bruker
30.12.2021 kl 16:33 5848

Kanskje det er mer å hente på streaming/ tv rettigheter.
Stocktonslap
30.12.2021 kl 23:54 5737

Chess.com har 78 115 000 medlemmer. https://www.chess.com/members. 3 typer medlemskap; gull, platina og Diamant koster henholdsvis 300,- 492,- og 996 pr år.
Det vil jeg si er en rimelig overkommelig for mange med sjakkinteresse. Jeg er selv en aktiv hobbyspiller og sverger selv til chess.com og lichess. Når jeg spiller ser jeg ofte at de med lav rating ikke har noe medlemskap evt.Gull, men når jeg møter medlemmer med høyere rating ser jeg ofte de har en av de tre medlemskapene. Bare for å leke med en antagelse om kanskje 30% av medlemsmassen er betalende medlemmer, det utgjør 23 434 500 medlemmer og en snittpris på årlig medlemskap på 596,- gir det 13 966 962 000,- pr år, eventuelt 6 983 481 000,- dersom kun 15% av medlemsmassen er betalende. I tillegg har de sikkert omfattende reklame, sponsorinntekter mm. Play Magnus Group er en miniputt og helt i startgropen i forhold til chess.com men jeg tror potensialet til å tjene penger er veldig stort dersom de blir konkurransedyktige på produktene de tilbyr. Pr dags dato Playzonen som de har i chess24.com ikke i nærheten av god nok, så håper de satser massivt på utvikling av denne i fremtiden. Champion Chess Tour har vært en suksess med høyt seertall og fra neste er Mastercard med som sponsor for Touren. I følge Andreas Thome CEO var i utgangspunktet Touren en platform for å tiltrekke seg medlemmer og markedsføre produktene i Play Magnus Gruppen. I Q2 og Q3 2021 så vi en stagnasjon den betalende medlemsmassen, og jeg tror dette har hatt mye å si for aksjekursen i etterkant. Jeg som aksjonær hadde forventet at denne skulle fortsette å stige i et vekstselskap som dette. Min spådom er at dersom de viser til solid økning i betalende medlemsmasse i q4 vil aksjekursen igjen få en positiv utvikling. Under VM sendingene ser jeg at seertallet i hvertfall på chess24 sine sendinger har vært veldig høy og her har de markedsført produktene sine godt, så det bør love godt for q4, men samtidig var jeg skuffet når de lanserte den nye Playzonen. Den hadde jeg ikke betalt for. Chessable derimot ser veldig bra ut :)
Dølle
31.12.2021 kl 10:47 5618

Fyren er en sjakk nerd og har absolutt null karisma. Se på Tesla. Hva hadde kursen vært uten Musk.. som uten sidestykke er verdens mest karismatiske person.
Magnus er det nærmest pinlig å høre på. Men, etter nedgang kommer gjerne oppgang, så tiden får vise om ledelse får fart på regnestykkene.
Aldara
03.01.2022 kl 08:24 5341

Ny mld! Utvidet samarbeid.
mortimer68
03.01.2022 kl 22:26 5275

Nytt år, nye muligheter. PMG opp 4% på årets første handelsdag :-) Selgerne har fremdeles ferie mens kjøperne har kommet på banen. Brudd på fallende trend etter bunnen på 13,8 kr. lille nyttårsaften. Positive tendenser vi håper fortsetter.

Dagens chart: https://drive.google.com/file/d/1A5iH888dGU--6IOYuG7VtCj1BHRJclG-/view?usp=sharing
Slettet bruker
04.01.2022 kl 14:33 5170

Blir ganske irritert når noen kaller sjakk for toppidrett. en helt grei prestasjon ja, men toppidrett er det definitivt ikke. Man trenger være bedre trent hvis man er kokk eller servitør. der er det flying hele tiden. Så ikke sammenlign sjakk og idrett
mortimer68
06.01.2022 kl 18:25 4973

Som nevnt mandag brøt PMG da ut av fallende trend. Etablering av ny trend mellom 14,4 og 16 kr. kan være neste utvikling, men med dagens uro på børsene kan vi ikke være sikre. For å synliggjøre dette har jeg lagt inn noen streker i min intraday-oppfølging som viser kursen time for time.

Se selv og kommenter gjerne: https://drive.google.com/file/d/1pb7U-jJ0Qft_k8jrSQDmjS0l68Tsn8bF/view?usp=sharing

Slettet bruker
10.01.2022 kl 12:24 4755

Sendte disse spørsmålene til styret i helgen:

Hei. Hvordan planlegger dere videre vekst?
Og hvordan ser dere på den siste tidens nedgang i aksjekursen?

Fikk dette til svar:
Thank you for the questions. I will answer in English below. Please let me know if there any issues in understanding the message and we will translate.

Our growth plan remains focused on the two fastest growing parts of the business: Chessable, which is the leader in online learning and is fueling the growth in the courses segment and the Champions Chess Tour which is the first professional online chess tour and which has already brought in significant revenue from world class partners.

We also expect to get a boost from our chess24 playzone as it launches and continues to scale up as that should help us not only get more subscription revenue but also drive traffic to other companies in PMG, like Chessable.

Longer-term, we see a significant opportunity in scholastic learning, especially in the United States.

With regards to the share price movement, we believe a significant portion of this is related to a macro environment where many high growth stocks, both in Norway and globally have been sold in favor of other sectors. While in the short term, it is difficult to make any predictions, we have high confidence in the growth of our company and that with time, the share price will reflect the fundamentals.

Cheers,
Dmitri

Kjøpte mer idag
Slettet bruker
10.01.2022 kl 15:30 4699

Meget godt svar. Spesielt det han sier om aksjekursen. Føler man kan finne like situasjoner i mange lignende selskap, se MWTR og LINK, som også blir kjørt hardt på børsen og raser i verdi.
Peder
12.01.2022 kl 09:14 4471

🥳🥳🥳
Tm3P
12.01.2022 kl 10:38 4349

Er vel ikke ofte en aksje handles så langt under en emisjonskurs? Spesielt med et så betydelig beløp på emisjonen?
Tok en sjans og kjøpte meg inn selv om jeg kan veldig lite om selskapet, men liker sjakk og syns i motsetning til de fleste her at Magnus Carlsen er en likandes kar :)
steinulv
12.01.2022 kl 11:46 4234

Den uten sammenligning største idrettsprestasjonen noen Normann noen gang har gjort (sjakk er en idrett iflg IOC). Uansett spiller 600 mill mennesker sjakk og Norge har tidenes beste... og Magnus er både sjarmerende, morsom og meget flink til å svare på spørsmål.
Men solgte meg ut etter oppgang på 22 % i dag. Har gått lei aksjen, tålmodigheten har forsvunnet etter en sidelengs/nedadgående trend siste halvår. Antageligvis dumt, men ikke like dumt som noen av innleggene om sjakk og Magnus i denne tråden.

Slettet bruker
12.01.2022 kl 14:18 4092

Denne skal vel opp til emisjonskurs iallefall? Gikk også lei aksjen, men nå ser jeg stor vekst i selskapet, da de skal blandt annet ha India og USA som vekstfokus samt dagens nyhet med investoren fra Israel.
Tar jeg feil hvis PlayMagnus skal på børs i USA?
Iallefall store marked for å tiltrekke seg nye kunder etc.
Slettet bruker
12.01.2022 kl 16:49 3565

Duket for nye 10 % i morgen.