Vow et selskap for fremtiden.

ball123
VOW 05.10.2021 kl 23:04 30761

Mange såkalte grønne selskaper som har gått på børs det siste året vil ikke overleve. Heldigvis er ikke Vow en av disse selskapene.
Det virker som mange av skribentene på forumet ikke forstår dette. Kunnskapsnivået om og forståelsen av hva selskapet Vow driver med og hvilke muligheter selskapet har til å profilere på den grønne revolusjon er ikke tilstede .

Derimot synes det å være viktig å grave seg ned i massevis av detaljer og krangle om hvem som er flinkest til akkurat det.
Evnen til å se de lange linjer og forstå at Vow har teknologi,kunnskap og erfaring til å levere produkter allerede idag som verden trenger for å skape et bedre og renere klima er heller dårlig.

Personlig gir jeg blaffen i hva som står i et eller annet punkt på side 17 i siste kvartalstapport. Det er mer interessant å lese at Archelor Mittal tjener penger som gress og får kjøpsanbefalinger fra internasjonale meglerhus. Det betyr at Vow har skutt gullfuglen når de har fått et slikt selskap som kunde.

Når det gjelder Indonesia og Malaysia bør man forstå at Vow,s muligheter her ligger i bistand fra internasjonale organisasjoner som f.eks FN eller noen av FN,s paraplyorganisasjoner.
Tenk dere hvor stort det kan bli for Vow hvis FN her engasjerer seg.

Vow,s teknologi har unike egenskaper som kan få stor betydning for jordklodens fremtidige klimapolitikk.

Det er jo akkurat dette som er så spennende med Vow. 10 ganger,n er en reel mulighet. Det er slike selskaper man bør se etter når man skal bygge en portefølje.
lynx
10.10.2021 kl 11:36 5588

Synes Hammers beriker dette forumet med interessante og ikke minst humørfylte innlegg. Men ingen må finne på å investere i en aksje basert på hva noen, inkludert Hammers, skriver på HO. Angående VOW-kursen fikk han rett lenge, inntil han fikk feil. Aksjen er ned 50% etter at den toppet ut på 56 kroner. Med det kan skje for alle, uansett teknisk eller fundamental analyse.
Så han drar det litt langt her: "Det eneste sikre er at Hammers som regel har fått rett i sine spådommer om ulike aksjer. Det skjer nok også i VOW!".
Min påstand er at det eneste sikre er at alle som investerer i aksjer vil ta feil innimellom.
CapitaL
10.10.2021 kl 12:09 5548

Ettersom det så helsvart ut teknisk den 30 september.. (dine ord), har du fulgt opp ordene dine med å shorte aksjen?

Bare lurer... selv så har jeg et positivt syn på aksjen og har fulgt opp mine skrevne ord med ytterligere kjøp på hhv 28 og 26 kr..
Alle kan nemlig slenge ut løp og selg/kjøp uten å faktisk gjøre det selv.. da forstår jeg heller ikke vitsen med å skrive innlegg.. og spesielt for de negative skriveriene er mangelen på kunnskap om selskapet påfallende...
Sundancer
10.10.2021 kl 12:11 5554

Så du tror aksjen aldri kommer til å sette en ny ATH? Har du fått med deg målene i Paris-avtalen? Jeg tror mange har flyttet pengene sine fra grønne aksjer til olje-eksponerte aksjer nå som oljeprisen er rekordhøy, selv om vi på sikt skal avikle oljeøkonomien. Så spør deg selv hva som vil skje dersom oljeprisen faller ned til 50-60 dollar igjen... Hvem vil bli sittende med igjen svarteper i oljeaksjer? Spørsmålet er når det skjer. I Norge utgjør nå salget av el-biler ca. 70 prosent av nybilsalget.. Skip begynner sakte men sikkert å bytte til miljøvennlig drivstoff som almoniakk. Hva vil det gjøre med etterspørselen etter olje?

Erfaringsvis har det alltid lønt seg å kjøpe aksjer som er i en nedgangsperiode, men som har potensiale til å komme meget sterkt tilbake. VOW er en slik aksje.
Redigert 10.10.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2021 kl 12:18 5547

Når man som småinvestor sitter og vurderer inngang i en aksje, teller også det man leser på aksjetråder. Hammers har ikke påvirket meg til nye Vow kjøp, men bevirket til at jeg fortsatt sitter med aksjen og har tro på selskapet. . Hammers har så dyptgående kjennskap til selskapet at jeg nesten mistenkte han for nærkontakt med en innsider. Vel, han bommet mht tidspunkt for flagging av kontrakt mellom Vow og Vgm. Så jeg anser han som en av oss andre aksjonærer, men også som en som har satt seg usedvanlig godt inn i selskapet. Stå på Hammers, og takk for at du holder oversikt på en saklig og fin måte.
ball123
10.10.2021 kl 13:20 5494

Enig i det du skriver Farfar . Hammers,Capital og andre her er imponerende flinke. Det er veldig bra for alle her på forumet.
Når det gjelder ordren til Vgm tror jeg på det Zomie skriver om kommunikasjonsplan og at ledelsen planlegger når det er fornuftig å kommunisere effektiviseringen av ordren.
Det kan være av bokføringsmessige hensyn i forhold til kvartalstapportering osv.
Det vi igrunn har sett er at Vow gjerne offentliggjør ordre på tampen av kvartalene. Altså at vi derfor kan forvente å få gledelige nyheter inn mot juletider.
Men selvfølgelig dette er bare et slags mønster jeg har registrert. Vow melder jo inn nyheter og ordre når de har noe å melde eller mener det er riktig å gå til markedet med det.
Mange her kritiserer Badin for klossete info til markedet. Det er jeg slettes ikke enig i. Han er en av de bedre på dette området.

At han uttalte seg om formuesskatt og var oppgitt over den er helt naturlig. Mange bedriftsledere og eiere i hele Norge er oppgitt over den og måten formuesskatten rammer bedriftseiere på.
Badin med sin store eierpost i Vow ønsker seg kursoppgang som alle oss andre .
Redigert 10.10.2021 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.10.2021 kl 13:41 5470

Takk for flere gode innspill og hyggelige tilbakemeldinger.
Det er slikt man setter pris på etter at man i går kveld nærmeste befant seg i en surrealistisk verden.

En verden som minnet mest om en rettssal der en "høy og mørk" aktor sto bøyd over en intetanende og uskyldig omtalt "lurendreier".
Pekte på ham med dirrende pekefinger før "dødsstøtet" ble satt inn med like dirrende stemmebånd.

"Vet DU hva som står i paragraf 2 (eller var det på SIDE 2....🤭) i det dokumentetet du selv viser til?
Der står det en RESERVASJON!

Javel aktor, men jeg er da ikke en kjeltring av den grunn. Jeg som kun er snill og grei og som gikk på Søndagsskolen i mine yngre år.
Medlem av Dyrebeskyttelsen var jeg også. Teller ikke dette i en slik "alvorlig sak" som dette - ærede aktorat.
Resten er historie - og nå har jeg visst våknet opp blant ordinære mennesker igjen.

Som vi alle vet er det LOI som så langt er undertegnet med Elkem. En ikke-juridisk bindende avtale.
Er det da rart at også VOW reserverer seg i sin halvårsrapport for ikke å forlede alle sine aksjonærer.
Helt naturlig - etter mitt syn - siden det fortsatt er knyttet et ørlite snev av usikkerhet til en LOI som altså ikke er juridisk bindende.

Kontraktsforsinkelsen KAN kanskje ha kommet pga av et forsinket reaktorvalg for framstilling av biokull.
Eller KANSKJE kan det ha noe å gjøre med de opsjonsaksjene som ledende ansatte fikk tildelt fredag (skattemessige - skrev om det i går kveld).
Tildelingen utgjør et "bra beløp" for flere av mottakerne, men minimalt for VOW og selskapets aksjonærer.

Ser man framover skulle jeg tro at dagens lave kursnivå kan være et utrolig bra tidspunkt for å vekte seg opp i VOW.
I hvert fall hvis man tror på hva selskapet selv + analytikerne av VOW kommuniserer til markedet.
Redigert 10.10.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Karbon
10.10.2021 kl 13:55 5449

Det er bemerkelsesverdig hvor mye tid en skribent skal bruke på å så tvil rundt Elkem som kunde av VGM.

På presentasjonsmaterialet for Paretokonferansen 15. september står da vitterligen Elkem med store bokstaver på slide 8, og jeg vil gå så langt at jeg kaller disse skriveriene som sår tvil rundt Elkem som rent tull og på grensen til sabotering av en ellers saklig debatt rundt Vow og fremtidsutsiktene.

Og på slide 12 fremgår det at Follum-kontrakten inngår i Vows ordreserve (backlog) for 2021:

http://vxz.eu/2021-09-15__VOW__Presentation_@_Pareto-28th-Energy-Conference-2021.pdf

(Trykk på "oppdater", dersom ikke presentasjonen kommer opp på første forsøk).
Hammers
10.10.2021 kl 14:21 5419

Karbon:
Det er ikke sikkert at det du og alle andre registrerer på SAMTLIGE tråder om VOW handler om SELSKAPET.
Nei, ikke i det hele tatt! Tenk på den!

Ellers; forumet har et regelverk. Følgende er ikke tillatt (redigert):
"Personangrep, trakassering av meddebattanter, bruk av (herske)teknikker (og karakteristikker) for å skremme vekk eller bringe andre på forumet til taushet.

Den enkelte kan selv vurdere om noe av dette blir utøvd fra noen av skribentene her inne.
I hvert fall hvis man ser på SUMMEN av alle de ulike angrepene om stort og smått som daglig serveres her inne.
Av en eller annen "merkelig" grunn helst på tråder om VOW - som jeg tilfeldigvius liker å skrive om!

Dette har pågått daglig "siden for 2 påsker siden". Flere ulike nicks har vært involvert med samme type budskap.
Angrep etter angrep har blitt saklig tilbakevist og det har til slutt ikke vært hold i noe som helst av det som har blitt påstått fra "aktoratet".
Et tankekors.

PS; Det er en rapporteringsfunksjon under de 3 prikkene opp til høyre i hvert enkelt innlegg.
Om den fungerer vet ikke jeg, men det kan kanskje være verdt å prøve?
Redigert 10.10.2021 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
lynx
10.10.2021 kl 14:41 5395

Nei jeg er veldig forsiktig med å shorte, dessuten bruker jeg Nordnet og de tilbyr ikke short i Vow (på handelsplattformen). Solgte meg ut i sommer med en ok gevinst, men angret naturligvis på at jeg ikke solgte tidligere. Synes det fortsatt ser ganske mørkt ut for aksjen, selvfølgelig med den forutsetning at det ikke dukker opp uventede kontrakter. Den med VGM har vært kjent så lenge at den er innbakt i dagens kurs. Vow er et bra selskap, men prisingen har nok vært i friskeste laget. Så jeg vil vente med ny inngang til den har satt en tydelig bunnformasjon, redd for at det kan ta litt tid.
Slettet bruker
10.10.2021 kl 15:49 5324

Kanskje Pareto-analytiker Nadia Martin Wiggen har svar på spørsmålene dine?

Energianalytiker tror på vill avkastning i oljebransjen
Pareto-analytiker Nadia Martin Wiggen tror de beste tidene for oljeinvestorer fortsatt er foran oss. – Den virkelig supersyklusen kommer nok om omtrent fem år. Da vil de helt ville avkastningene komme, sier Wiggen.
https://www.dn.no/olje/olje/nadia-wiggen/nadia-martin-wiggen/energianalytiker-tror-pa-vill-avkastning-i-oljebransjen/2-1-1079723
(KREVER ABONNEMENT)

Er uenig med Wiggen, fordi 100% CO2 nøytralt (muligens sågar negativt?) syntetisk drivstoff kommer for fullt i begynnelsen av 2022:
https://www.linkedin.com/company/prometheusfuels/
https://www.prometheusfuels.com/


Badin har svart på en kommentar til LinkedIn posten sin om DN artikkelen «Milliardbomben som venter Støre»:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6852525546799210496/
Interessante endringer på sliden om Follum anlegget i VOW Pareto presentasjonen vs VGM investor presentasjonen.

Redigert 10.10.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2021 kl 16:10 5293

Å sitere meddebattanter og kommentere det, har ingen ting med   "Personangrep, trakassering, bruk av (herske)teknikker (og karakteristikker) for å skremme vekk eller bringe andre på forumet til taushet."   å gjøre.

Derimot slike innlegg:  https://finansavisen.no/forum/thread/140861/view/3842939

Nesten like lenge som Kapital og Finansavisen har vært utgitt, har jeg lest dem, og Hegnars ledere der gir en god pekepinn på hva som er reglementerte kommentarer.

Redigert 10.10.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2021 kl 19:00 5135

Vow signerte intensjonsavtalen med Viken og Vardar, 15 desember 2020 – Kurs 30.95
Vow signerte intensjons avtalen med Elken, 02 februar 2021 – Kurs 41.30,
Den 11 februar ble avtalen til Betula meldt med finansiering innen 2021
Den 12 februar var den ATH - 59.00 og siden har den vert i fritt fall.

TA indikerer sterk støtte rundt 20, da er det nesten 200 % opp til ATH

De samme skribenten som kritiser Reserven i dag, skrev side på side om alle triggeren som skulle løfte kursen mot nye høyder. Det ble antydet kurser på flere hundre kroner i den verste hausse perioden.

Notering på hoved listen
Utskillelsen av VGM
Finansiering av Follum

I dag vet vi fasiten
8 måneder etter intensjonsavtalen ble signert med Elkem er enda kontrakt ikke ferdig forhandlet.
Inntil kontraktene ligger på bordet vet vi ikke hvor lønnsom Follum blir.

Helt stille om Betula….. en oppdatering om finansiering hadde avklart en del tvil da det nærmer seg tampen på året.

Ett år siden Indonesia ble meldt, helt stille om framgang i Indonesia og «selected countries»
Vow ASA : Unique teamwork will convert plastic to electricity in Indonesia
Vow ASA and Tinfos AS has entered into a cooperation agreement to distribute
Vow's onshore 'Plastic to Electricity' solution in selected countries and
markets, starting with Indonesia.

Vow ASA enters into strategic partnership with Repsol on industry decarbonization
Vow ASA has, through its subsidiary ETIA, entered into a strategic partnership
agreement with Repsol to explore multiple applications and solutions to produce
clean and renewable energy for CO2 emission reduction.

Oppdatering fra Repsol 6 september 2021, sier det er uvisst når prosjektet blir ferdig
The company is also investing €29.2mn in a pilot pyrolysis plant to extract gas from solid urban waste at the port of Bilbao with the capacity to process 10,000 t/yr of waste at an initial stage and plans to increase this to 100,000 t/yr. But it is unclear when the initial stage will come on stream.
https://www.argusmedia.com/en/news/2251306-repsols-petronor-consolidates-zero-carbon-plans
Redigert 10.10.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.10.2021 kl 00:38 4825

Tar noen kjappe svar på de siste anklagene;

- Den "nevnte skribenten" sa en gang at TRENDEN (ikke skribenten selv) viste veien flere 100 NOK høyere opp. Det ila noen års tid.
- I ettertid har det skjedd flere begivenheter som midlertidig har hemmet den forutsatte veksten.
- Midlertidige begivenheter som er som såkorn for ytterligere vekst på lengre sikt å regne. Ikke minst opprettelsen av VGM.

- Nei, intensjonsavtalen med ELK er ikke endelig sluttført, men den kommer.
- HUSK; CEO ble ansatt i slutten av mai og tiltrådte ikke før etter ferien (aug).
- Hun har kun sittet i et par mnd's tid i sjefsstolen. Man kommer ikke sylfersk inn og tegner viktige avtaler i flere 100 mill klassen.

- Betula venter på svar fra Enova mtp støtte til prosjektet. Dette ligger utenom VOW's domene.
- Indonesia går sin gang. For 2-3 uker siden var deres norske ambassadør på Lindum. Der ble anlegget demonstert for ham og hans følge.
- Repsol kommer også etter hvert. Bilbao-prosjektet er interessant. Husholdningsavfall omgjøres til ren og dyrebar energi.
- Så har vi alt det andret som er varslet og meldt. Det kommer - rundt om i Europa + USA.

At VOW den siste tiden har gjennomlevd en pandemi som fjernet ca 1/3 av inntektene til cruise (forbruksmateriell ifm seiling) og SAMTIDIG hadde krefter til å bygge opp den landlige virksomheten (kraftig oppbemanning pga det markedet man ser åpner seg) er ikke annet enn imponerende. Etter hvert som disse brikkene nå ser ut til å falle på plass tror jeg framtiden blir svært spennende for aksjonærene.

Analytikerne som følger VOW mener i hvert fall det - selv om enkelte skribenter på Forumet av en eller annen grunn er av en HELT annen oppfatning,
Redigert 11.10.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 02:10 4780

Hammers:
«- HUSK; CEO ble ansatt i slutten av mai og tiltrådte ikke før etter ferien (aug).»
«-- Hun har kun sittet i et par mnd's tid i sjefsstolen. Man kommer ikke sylfersk inn og tegner viktige avtaler i flere 100 mill klassen.»

Virkelig morsomt. For bare 14 dager siden var det null problem  :)
Bortsett ifra det er det styret som tar den endelige avgjørelsen ang viktige avtaler i flere 100 mill klassen.

Eller er problemet at VGM CEO heller vil kjøpe utstyret som skal produsere biokull ifra en annen leverandør enn VOW/ETIA som er billigere og bedre?  F.eks. Elkem?

Redigert 11.10.2021 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.10.2021 kl 06:59 4689

Morsomt!... Hva får deg til å legge frem slike påstander, helt uten substans!?🤔 Er det NOE du ikke bør så tvil om, så er det at VOW 'er teknologi leverandør til VGM!
Kanskje på tide å legge bort pennen 'og provoseringen!
Det du lirer av deg nå er lavmål, mildt sagt!
Karbon
11.10.2021 kl 07:23 4670

Reserven skriver:

"Eller er problemet at VGM CEO heller vil kjøpe utstyret som skal produsere biokull ifra en annen leverandør enn VOW/ETIA som er billigere og bedre?  F.eks. Elkem?"

Når man er så kunnskapsløs om Vow/Vgm, så bør man kanskje heller la være å skrive noe som helst.

Ellers så får man håpe at aksjekursen kryper oppover igjen snart, for det er tydelig at fallende kurs har samme effekt på enkelte, som kumøkk har på fluer.
Hammers
11.10.2021 kl 08:42 4557

- VGM er opprettet nettopp for bl.a å betjene Elkems behov for biokull i Norge. Dette som erstatning for det fossile selskapet skal fase ut.
- VGM er også opprettet for å få VOW's pyrolyseutstyr raskere ut til markedet.
- Behovet for biokull er anslått til å være enormt i årene framover.
- Vi er kun i oppstarten av et grønt skifte som vil vare i mange år framover .
- Da er det grønne tiltak (slike som FUNGERER) som er tingen!
Redigert 11.10.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
upsidedown
11.10.2021 kl 12:11 4409

Elkem har også vist interesse for Carbonor som planlegger å produsere biokull fra trevirke og kull. CO2-utslippet fra kull skal tas hånd om av Aker Carbon Capture og lagres i Nordsjøen.

https://www.carbonor.no/gr%C3%B8nn-produksjon

Det tyder på at Elkem er opptatt av biokullet skal være kortreist i tråd med det de selv har kommunisert.

Carbonor er litt bak VGM i pipelinen, men de håper å ha fabrikken i Øygarden produksjonsklar i 2024.
Redigert 11.10.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 14:01 4193

Selvfølgelig er VGM i utgangspunktet opprettet for nær utelukkende å kjøpe teknologi og utstyr fra VOW og produsere produkter med disse, forhåpentligvis konkurransedyktige produkter.

Men VGM styrets viktigste oppgave er å maksimere verdiskapningen for VGM aksjonærene og ivareta VGM aksjonærenes interesser best mulig, ikke VOW aksjonærenes. Make no mistakes.

Et helt hypotetisk eksempel hvor Elkem kommer til VGM og sier:
Dere har NOK 230 millioner for å bygge et anlegg på Follum for produksjon av 10.000 tonn biokarbon + biprodukter. Hva om vi inngår et 50/50 JV, Elkem også legger NOK 230 mill på bordet, inkludert Elkem teknologi og utstyr, for at Follum kan produsere 50.000 tonn biokarbon + biprodukter, med EBITDA NOK 150 mill, 75 mill på hver av oss?  Og Elkem binder seg til i ti år fremover å kjøpe X tonn biokarbon fra Follum anlegget.

For VGM aksjonærene er Elkem dealen 3x bedre enn VOW dealen.

Den store feilen VOW gjorde, var å fisjonere ut VGM før alle brikkene var på plass, særlig kunden(e) til biokarbonet.

Redigert 11.10.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Karbon
11.10.2021 kl 15:06 4136

For den som har interesse av å sette seg inn i blant annet den gjensidige 10-årige avtalen mellom Vow og Vgm, så kan jeg anbefale dette dokumentet:

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=537900&attachmentId=221076&obsvc.item=1

Her fremgår også estimater på fremtidig behov for biokarbon for den metallurgiske industrien og i denne forbindelse nevnes særskilt Elkem og Eramet. Eramet har jeg tidligere nevnt som en potensiell kunde for VGM.
Kalle 1
11.10.2021 kl 16:35 3958

Framtia skrev Innlegget er slettet
Nå drar du det litt langt, Framtia.
Det er jo klart at vgm, må styres til beste for egne aksjonærer/eiere.
Hvem skulle de ellers drive biznizz for ?
Slettet bruker
11.10.2021 kl 17:39 3886

Hammers skrev Innlegget er slettet
Alt skjer til aksjonærenes beste? Tre kvartalet med krakk? Samt stillhet og grumseprat rundt det meste av tidligere avtaler. Vel.
Karbon
11.10.2021 kl 18:01 3851


18th INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON WASTE MANAGEMENT
AND SUSTAINABLE LANDFILLING / HYBRID EVENT
11-15 OCTOBER 2021:

https://www.sardiniasymposium.it/en/vow-asa-etia

Karbon
11.10.2021 kl 18:49 3810

"Forbrenningen av fossilt brensel dreper oss, sier Verdens helseorganisasjon (WHO) i en stor rapport om klimaendringer og helse mandag."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/10/11/195793803/who-ber-om-ambisiose-klimamal-for-a-unnga-helsekatastrofe
Slettet bruker
11.10.2021 kl 20:31 3376

Hammers skrev Innlegget er slettet
VOW ASA + de 4 VOW insiderne, har til sammen 111.172.224 av aksjene i VGM = 67,61%, så de (les: VOW) har full kontroll over VGM. Alle de andre VGM aksjonærene til sammen har null de skal ha sagt. Noe som gjør VGM til et interessant case og studium.
Redigert 12.10.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 20:33 3704

 
Hvorfor må VOW selv lage en kunde (VGM) for å få store salg av ETIAs produkter?
Wils70
11.10.2021 kl 20:43 3699

Altså, la vær….
IvanBliminse
11.10.2021 kl 20:51 3678

Hvorfor opprettet Ferrari et formel 1-lag? Bare for selge noen få ekstra biler, eller kan det tenkes at det skapes flere synergier?
Karbon
11.10.2021 kl 21:40 3589

Godt svar IvarBliminse.

Hvorfor skilte Norsk Hydro ut Yara? De kunne jo like gjerne fortsatt som ett selskap.....

Dette spørsmålet Reserven stiller er kun for å lage støy. Det er noe som diskutert ut og inn i diverse tråder tidligere, og det er helt utrolig at man skal koke suppe på den samme spikeren enda en gang.

Jeg KUNNE gitt et utfyllende svar på spørsmålet, men jeg gidder ikke. Ikke en gang til....

Ellers så er det vel greit å la Badin svare på spørsmålet:

https://m.youtube.com/watch?v=2MhtfXk1DAc&feature=youtu.be
Redigert 11.10.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 23:39 3439

Er Yara en Norsk Hydro kunde?
Slettet bruker
11.10.2021 kl 23:47 3420

Scanship Holding. -- Vow -- VGM
Slettet bruker
12.10.2021 kl 00:12 3376

 
Pyrovac is working with Elkem Metal Canada to construct a 1500 kg/hr pilot plant to produce biocarbon briquettes.
https://pyrovac.com/en/project/forest-residue-conversion-plant-in-saguenay-partner-elkem-metal-canada

«This product is intended to replace metallurgical coal of fossil origin in the ferrosilicon process. Elkem wants to extend its application to other metallurgy sectors in the future.

With Pyrovac’s advanced pyrolysis process, Elkem aims to improve its environmental footprint by massively reducing the GHG emissions of the current industrial process. Further to the existing pilot plant, the objective is to build the first full-scale plant with 40,000 tons of biocarbon capacity per year by 2024. Elkem ASA aims to create a total of four plants by 2030 to meet its internal needs. In addition, Elkem may build additional plants to produce biocarbon that could meet the needs of other users in the metallurgy sector.»



Så ELKEM:
• Har valgt å kjøpe pyrolyse teknologien til biokarbon anlegget sitt i Canada fra ETIA konkurrenten PYROVAC.
• Planlegger på sikt å bli 100% selvforsynt med biokarbon, 160.000 tonn/år fordelt på 4 anlegg á 40.000 tonn/år.
• Vil muligens bygge flere anlegg for å selge biokarbon til andre, derunder konkurrenter.


Med industriell standard 333,1/3 produksjonsdager/år er 1500 kg/t = 12.000 tonn/år.  1.500 kg/t * 24 * 333,1/3 = 12.000 tonn/år.

----- ----- ----- ----- ----- -----

På hjemmesiden til PYROVAC figurer Elkem prominent som MARKETING PARTNER:
https://pyrovac.com/en/about-us     (nederst på siden)

Hvor mange partnere har VGM på hjemmesiden sin?  NULL!

Forklarer hvorfor Badin på Follum anlegget sliden i den siste VOW Pareto presentasjonen har fjernet Elkem som partner:
http://vxz.eu/VGM__Follum-anlegget

VOW har presentert på 4 Pareto konferanser, og lagt ut alle presentasjonene på NewsWeb, bortsett ifra den siste holdt i september i år:
2019-10-01:  https://newsweb.oslobors.no/message/486350   Presentation at Pareto Renewable Energy & Clean Tech Conference
2020-01-16:  https://newsweb.oslobors.no/message/493482   Presentation at Pareto Power and Renewable Energy Conference
2021-01-21:  https://newsweb.oslobors.no/message/522930   Presentation held at Pareto Power & Renewable Energy Conference

Bare å glemme Elkem som VGM kunde og partner.

----- ----- ----- ----- ----- -----

I tillegg til bilder og video fra Elkems biokarbon anlegg i Canada, sier denne artikkelen fra 30.04.2021 at byggingen av anlegget går etter planen, og vil åpne i begynnelsen av 2022:  https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1789096/elkem-usine-biocarbone-investissement-chicoutimi

Redigert 12.10.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.10.2021 kl 00:53 3359

At Elkem jobber med Pyrovac i Canada betyr selvsagt ikke at det er slutt på deres samarbeide med VGM i Norge.
Hvor i alle dager har man dette fra?

- 12.000 tonn biokull pr år er den samme mengde som det VGM skal produsere for selskapet på Follum i Fase 1.
- ELK har aggresive kuttplaner i sitt totale CO2-utslipp. ikke rart at man da kjører 2 parallelle løp (eller kan det finnes flere?).
- Spesielt siden transportkostnadene utgjør et vesentlig beløp i denne sammenheng.

- Den totale mengde biokull ELK har behov for er betydelig høyere enn disse 12.000 x 2.
- Planen er at VGM minst skal 10-doble produksjonen på Follum.
- Det blir en aggressiv oppskalering etter den første innkjøringsfasen!

Nærhet til markedet er av største betydning for å minimere transportkostnadene.
Da helt naturlig å få biokull produsert både i Canada og Norge. I Canada for det kanadiske markedet og Follum for det norske.

På sett og vis samme forhold som at VOW har inngått et samarbeid med AM.
AM som i andre prosjekter har tilsvarende samarbeidsavtaler med andre aktører innen karbonfangst.

Kveldens IKKE-SAK fra den samme skribenten.
Redigert 12.10.2021 kl 00:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2021 kl 00:57 3378

ELKEM planlegger før 2030 å bli 100% selvforsynt med biokarbon, 160.000 tonn/år fordelt på 4 anlegg á 40.000 tonn/år.
Redigert 12.10.2021 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2021 kl 04:25 3339

Ser Badin har korrigert seg og lagt til Elkem på lista over kunder på LinkedIn.
Hammers
12.10.2021 kl 08:07 3199

At VGM ikke har notert ELKEM som kunde på sin hjemmeside kan ha en svært enkel årsak:
- VGM har for tiden (etter hva jeg kjenner til) kun 2 ansatte. CEO + CFO.
- De har sittet i stillingen i ca 2 mnd.

- Personlig skulle jeg tro at de har helt andre og langt høyere prioriterte oppgaver enn finjustering av selskapets hjemmeside.
- Jeg vet faktisk ikke om den siden i det hele tatt har blitt oppdatert (bortsett fra automatiske koblinger) siden etableringen.

Børsmelding blir sendt ut hvis det kommer endringer fra den opprinnelige planen!
Redigert 12.10.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Karbon
12.10.2021 kl 08:31 3147

Reserven, hvorfor fortsetter du å spre dine løgner på forumet!!! For to dager siden la jeg inn følgende innlegg:

"Det er bemerkelsesverdig hvor mye tid en skribent skal bruke på å så tvil rundt Elkem som kunde av VGM.

På presentasjonsmaterialet for Paretokonferansen 15. september står da vitterligen Elkem med store bokstaver på slide 8, og jeg vil gå så langt at jeg kaller disse skriveriene som sår tvil rundt Elkem som rent tull og på grensen til sabotering av en ellers saklig debatt rundt Vow og fremtidsutsiktene.

Og på slide 12 fremgår det at Follum-kontrakten inngår i Vows ordreserve (backlog) for 2021:

http://vxz.eu/2021-09-15__VOW__Presentation_@_Pareto-28th-Energy-Conference-2021.pdf

(Trykk på "oppdater", dersom ikke presentasjonen kommer opp på første forsøk)."


Som alle som kan å lese vil se; på slide 8 på siste Paretokonferansen i september står Elkem med store bokstaver. Så hvorfor FORTSETTER du å skrive at Elkem IKKE var tatt med som kunde i Paretokonferansen?

Og Reserven, noe du sikkert også forstår, men later som om du ikke forstår er at Elkem er kunde av VGM, og ikke VOW.

Reserven, du er tydeligvis så full av hat mot Vow og Hammers at du velger å bruke all din tid på å sabotere for Vow-info på forumet, og gjerne ved å spre løgner og konspirasjonsteorier. Igjen og igjen!!!

MED DETTE LOGGER JEG AV FORUMET FOR I ÅR, OG ØNSKER ANDRE LYKKE TIL VIDERE.

DETTE GIDDER JEG IKKE LENGER!!!!
Redigert 12.10.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare