Aker Horizon brutt støtten - neste 23,75

upsidedown
AKH 08.10.2021 kl 09:54 5066

Kan vi få en ny mulighet til å kjøpe billig i Aker Horizon ved slipp av tall i Q3?

Aker Carbon Capture vil trolig ha økt inntektene, ellers vil det bli særdeles sparsomt i underskogen.

Tar forbehold om at Mainstream kan være en liten joker i positiv lei.

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmålet på Aker Horizons til 33 kroner fra tidligere 40 kroner, og nedgraderer aksjen til en hold fra tidligere kjøp.

Det fremkommer av en analyse publisert torsdag.

Redigert 08.10.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
TraderMom
08.10.2021 kl 10:00 5022

Jeg kjøper gjerne mer AKH. Tenker se det an litt om den skal enda mer ned, før den fyker opp igjen. Men AKH på 20-tallet ser jeg personlig på som en svært god langsiktig investering.
upsidedown
08.10.2021 kl 11:24 4900

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmålet på Aker Horizons til 33 kroner fra tidligere 40 kroner, og nedgraderer aksjen til en hold fra tidligere kjøp.

Det fremkommer av en analyse publisert torsdag.

Denne analysen dreper trolig noe av oppsiden på kort sikt og får flere opp på gjerdet.
upsidedown
08.10.2021 kl 18:41 4694

6,01 prosent ned på stigende volum viser at aksjonærene har fått nerver, så klok strategi å vente med inngang. Det sitter trolig noen igjen som kjøpte i området mellom 26 og 27 som nå ser at fortjenesten fordamper i rekordfart.

Det er trolig også mange blodrøde portiser i AKH, så alt i alt er det sunnest å vente og ta en ny vurdering når Q3 er passert.
Mr Å
08.10.2021 kl 19:27 4617

Det er ikke alltid noe er billig bare for at kursen har vert høyere, Akh var vel helt i 55,- på det tidspunktet var Akh verdsatt til like mye som hele Aker, det sa seg selv at det var helt hinsides 😬, rundt 50 Mrd 😂, en kompis ringte meg på den dagen og spurte om han skulle kjøpe jeg spurte om han hadde drukket 😂, selv på 16,5 Mrd kan dette være for dyrt! Det er årevis til noen av de underliggende selskapene vil tjene penger, 10 Mrd hadde vært fornuftig kanskje, så håpe på rundt 10 prosent Ebita 1 Mrd i året, Det er større mulighet for halvering av dagens kurs en dobling, vær forsiktig og kjøp heller litt og litt hvis den går ned, gå ikke all inn, jeg er gått eksponert via Aker men legge ikke mye vekt på verdiene i Akh, men håper den kan gi posetiv Ebita om 10 år og litt utbytte 👍 Acc er vel først ute med evnt overskudd, men de pengene går i dragsuget til Aow og A.Hydrogen og til oppstart av fabrikken til Reci, jeg tror dette blir bra til slutt men vi snakker om 10 år, kjøp heller Aker og mota utbytte hvert kvartal til Akh leverer positiv resultat, de fleste har kjøps anbefaling med kurs må fra 900 til 1000,- 👍🙂
Marketwatch
08.10.2021 kl 19:58 4566

Stemmer jo ikke det du skriver. Ved 55 pr aksje var AKH priset til ca 32 milliarder, ikke 50 milliarder som du tydeligvis trodde. Du nevner heller ikke verdien og kommene overskudd i AKH sin hovedinvestering, Mainstream. Sum of the parts av datterselskaper overstiger forøvrig dagens kurs. Dersom Rec inngår nødvendige avtaler til å kunne gjenåpne ML, så vil dette utløse miliardgevinst på AKH sitt eierskap i REC, utlegg til oppstart av fabrikken vil være en investering, ikke et utlegg som duskriver. Det kan godt hende kursen i AKH skal ytterligere ned, men uansett bør en slik vurdering basere seg på fakta og etterettelighet!
Mr Å
08.10.2021 kl 20:44 4498

Da bommer jeg med noen Mrd 😜 så bra at noen her inne faktisk gidder og sjekke ut fakta og korrigere/rette, Prisingen var uansett hinsides, jeg tror mulig kursen i Aker til svarte verdien på Akh den dagen men det finner du ut.
Hva er prognosene til Mainstream og evnt Ebita fremover, jeg er ikke ute etter og snakke ned kursen, men jeg tror bare det er mange år til at Akh kommer til og ha noe positiv resultat og snakke om 10 år ? da det gjelder Recsi så er jo snart det er selskap og bli gal av når skal dette løsne nå har jeg ventet på gjenåpning av denne fabrikken en stund, og vil dette faktisk gå smerte fritt 😬? her kan fort pengene renne ut, hva koster det og ha denne fabrikken stående, vil kompetent arbeidskraft være det når dette skal starte opp ? , Aow hvor mange år vil det ta før dette vil gi noe resultat, evnt noen vind møller er oppe og går ? og vet noen i det hele tatt hva man kan forvente i Ebita? Hydrogen delen når kan dette være oppe og gå ? her er det vel bedre og kjøpe opp et selskap som har kommet lengre og fusjonere ? Før alt dette er på plass og evnt skulle gå på skinner skal vi mest sansynlig gjennom en ny finanskrise med de konsekvensene det innebærer, det er ikke sikkert neste krise går like fort over som den vi hadde i 2020, Neste krise vil med stor sansynlighet handle om en forgjeldet verden 😳 Vi for håpe at dette er oppe og går, før det skjer og at vi rekker og selge oss ut helst på topp og sitte i kontanter da det smeller 🤟
Slettet bruker
08.10.2021 kl 20:52 4465

Skal ikke eie slike case som Akh nå, så enkelt er det, spiller liten rolle hva markeds prisen er.
Tiden for slike case vil komme tilbake, men den tiden er ikke nå, umulig å si hvor langt ned det kan gå.

Disse meglerhusene vil bare nedgradere å nedgradere etter som aksjene faller,
ikke en eneste megler i verden kan klare å forutse hva disse grønne casene vil tjene i fremtiden, eller hvor mye cash de vil brenne før de tjener penger, eneste vi vet er at alt har vært alt for høyt priset og hausset.

Bare å ligge unna hvis du ikke vil brenne cash,
ikke spekuler i hvor bunnen ligger, men vent til trendene snur igjen generelt i disse grønne luft aksjene, den tiden er ikke nå.
Redigert 08.10.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
upsidedown
08.10.2021 kl 21:19 4416

Personlig tror jeg Røkke vil hente penger gjennom en vekstemisjon når brikkene for RECSI begynner å falle på plass. Siste emisjon var på ti, og det er ikke i Røkkes ånd å gi ved dørene om han ser en fremtid i solenergi.

Aker besitter kompetanse til å produsere hydrogen hvis markedet for blått hydrogen åpner seg. Sammen med Yara kan de også fort være verdensledende på grønn ammoniakk. Gjennom gamle Kvaerner lå det også en avtale med NEL på grønn hydrogen, der vet jeg ikke helt ståa nå.

Det som mangler er et betalende marked.

Men det er vel der politikerne må legge press for å få til en kursendring. Og denne kursendringen vil trolig tvinges gjennom uavhengig av potensielle finanskriser.
Redigert 08.10.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
retur
08.10.2021 kl 21:41 4356

Har ikke tru på at du skriver så mye her uten noe interesse i akh.
Frodon
08.10.2021 kl 21:56 4306

Hmm, er det ingen av disse på tråden som vet at Mainstream har mange ferdige utbygginger i år, ikke om 5 eller 10 år? 😜 Greit at ikke alle har satt seg inn i caset, men når AKH har kjøpt 75% av et selskap som skal generere positiv cashflow til oppbygging av konsernet, burde kanskje mulige investorer brukt i hvert fall 5 min på å lese om det (mener jeg). Eller de kan velge å tro at inntekter kommer om 10 år og få seg noen overraskelser hvert år resultatene kommer ut 😅

Her er noen av prosjektene til Mainstream:

CERRO TIGRE WIND

When operational, the Cóndor portfolio will supply 680,000 Chilean homes.

Mainstream was the biggest winner in Chile’s taking 28% of the total allocated capacity and awarded a 20-year index-linked, US dollar denominated contract, to supply 3,366 gigawatt hours of firm power starting in 2021.

Total MW
185

Commercial operation date:
2021

https://www.mainstreamrp.com/projects/cerro-tigre-wind-project/

TCHAMMA WIND

Total MW:
175

Commercial operation date:
2021

https://www.mainstreamrp.com/projects/tchamma-wind-project/

RIO ESCONDIDO SOLAR PV

When operational, the Cóndor portfolio will supply 680,000 Chilean homes.

Total MWs
145

Commercial operation date:
2021

https://www.mainstreamrp.com/projects/escondido-solar-projects/

VALLE ESCONDIDO SOLAR PV

Total MWs
105

Commercial Operation Date:
2021

https://www.mainstreamrp.com/projects/valle-escondido/

ALENA WIND

Total MWs:
86

Commercial operations date:
2021

https://www.mainstreamrp.com/projects/alena-wind-project/

WEST BAKR WIND

Total MWs:
252

Commercial operation date:
2021

https://www.mainstreamrp.com/projects/gulf-de-suez-wind-project/
DividendYield
08.10.2021 kl 22:10 4264

Virker litt stusslig dette. Noen vindmøller satt opp i Chile og her og der skal gi så mye cashflow. Er kanskje noen skattegevinster ute å går, men dette kan ikke være noe investorer vil betale milliarder for.
Mr Å
08.10.2021 kl 22:24 4227

Bra det ble litt debatt av mitt første tvilsomme innlegg, det værste som skjer er at man blir litt mer opplyst og belært 👍🙂, jeg tror uansett det er mange år før noe svarte tall og snakke om, men kursen kan gå for det, mye tro og håp som styrer kursen, men en grønnere verden trenger vi så forutsetningene har i utganspunktet aldri vert bedre, men det blir mye snakk fra politikere men om det blir fra ord til handling gjenstår og se 😎. Akh bør trades, er det en bra nylig analyse på hele selskapet fra med fremtidig prognoser på omsetning, vekst og hva man kan forvente av evnt Ebita ? Eller er dette så og si umulig og sammenstille ?
upsidedown
08.10.2021 kl 22:25 4221

Inntektene har vært hva jeg vil karakterisere ujevne i Mainstream. Er det grunn til å tro at det har endret seg i Q3 2021?

Ellers enig, Mainstream er et godt tilskudd i familien og gir vindsatsingen i Aker et fotfeste på kort sikt. Flytende havvind ligger frem i tid, men det er også der potensialet ligger. 92 prosent av verdens havområder ligger på dyp over 200 meter og målinger gjort viser at man må et stykke ut fra kysten for å høste mer vind.
Redigert 08.10.2021 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
DividendYield
08.10.2021 kl 22:31 4200

For meg som ønsker avkastning og løpende utbytte. Når bør jeg eventuelt gå inn i Horizons ? Kanskje det er bedre å kjøpe Aker ?
Slettet bruker
08.10.2021 kl 22:47 4160

Ja, hvis du vil gjøre det enkelt for deg selv uten å spekulere alt for mye, så bør du nok kjøpe en sektor som går opp akkurat nå, og det er rigg aksjer,
i stedet for å ta i mot aksjer i en sektor der det pøses ut aksjer i alle case, en nedgående gående spiral ingen aner når snur.

Børs er enkelt, enten går det opp eller ned, grønne aksjer går ned og vil fortsette med det.

Redigert 08.10.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.10.2021 kl 22:54 4130

Dette var noen av prosjektene 😉 Mainstream har samme pipeline som Scatec. Scatec har mcap kr 23 milliarder, Mainstream har mcap ca kr 7,5 milliarder
Frodon
08.10.2021 kl 23:02 4109

Hehe 😉 Jeg har også Aker, det er absolutt det tryggeste av disse selskapene 😜 AKH kursen er veldig avhengig av prising av de børs noterte selskapene de har eierandel i, og ACC er helt sykt priset, så det er den høyeste risikoen i mine øyne pr dags dato. ACH er nesten priset på cashbeholdningen, men de brenner ca kr 60-80 mill pr kvartal og vil gjøre det lenge.

Tja, Dnb sin analyse idag hadde kr 0 i inntekt på Mainstream resten av 2021, så de har ikke satt seg heeelt inn i caset 🥳 Men det er lenge til hele AKH paraplyen går med overskudd, da snakker vi sikkert om 5-10 år frem i tid.

AKH holder på å etablere enn nytt selskap, Green Yield. Og de skal starte et gjenvinnings selskap. Mainstream skal børsnoteres om noen år, så tviler på at kursen vil gå sidelengs 😅 Men om kursen skal opp eller ned på kort sikt, det er ikke enkelt å gjette på 😬
Mr Å
08.10.2021 kl 23:13 4083

Aker blir som et fond, du er eksponert mot det meste, kursen har gått mye, men snart ikke en analytiker som ikke har kjøps anbefaling, kurs mål fra 800 til 1000,-, Aker eier vel nesten 80 prosent av Akh så du er gått eksponert 👍 Aker eier 40 prosent av Akerbp og pengene spruter praktisk talt inn, utbyttene kommer til og komme på løpende bånd 👍 så her kan du få verdi stigning på aksjene i Aker og utbytte, så er det bare og vente til den grønne delen høster frukter antagelig 10 år til før deg kommer noe utbytte fra Akh men kursen i Akh kan gå kanskje det dobbelt men det er mange år til, det er større mulighet at Aker dobler seg først. skulle Akh doble seg ved et mirakel så vill dette reflekteres i kursen i Aker uansett. Forskjellen blir at du får utbytte fra Aker pga Olje inntektene mens du venter på at den grønne glorifiseringen skal lykkes 🤩💰😎 lykke til
Mr Å
08.10.2021 kl 23:19 4066

Aker blir som et fond, du er eksponert mot det meste, kursen har gått mye, men snart ikke en analytiker som ikke har kjøps anbefaling, kurs mål fra 800 til 1000,-, Aker eier vel nesten 80 prosent av Akh så du er gått eksponert 👍 Aker eier 40 prosent av Akerbp og pengene spruter praktisk talt inn, utbyttene kommer til og komme på løpende bånd 👍 så her kan du få verdi stigning på aksjene i Aker og utbytte, så er det bare og vente til den grønne delen høster frukter antagelig 10 år til før deg kommer noe utbytte fra Akh men kursen i Akh kan gå kanskje det dobbelt men det er mange år til, det er større mulighet at Aker dobler seg først. skulle Akh doble seg ved et mirakel så vill dette reflekteres i kursen i Aker uansett. Forskjellen blir at du får utbytte fra Aker pga Olje inntektene mens du venter på at den grønne glorifiseringen skal lykkes 🤩💰😎 lykke til
Frodon
08.10.2021 kl 23:21 4057

Ja, Mainstream har ikke hatt kapital til å eie de oppbygde prosjektene og drifte de videre, så de har heller solgt ned eierandelen i prosjektene og de gevinstene er store deler av det du ser som inntekter. Prosjektene har vært ferdige på forskjellige tidspunkt og solgt på forskjellige tidspunkt. Dette var grunnen til at eierne i Mainstream solgte 75% til Aker, de ønsket finansielle muskler til å ta vare på og drifte prosjektene når de er ferdigbygd. IR i AKH sa at de vil vurdere hvert prosjekt i forhold til hvor stor eierandel de beholder. Noen kan de beholde 100% i, andre 51%. Selger de eierandeler ligger det store engangsinntekter der, men jeg håper seff at de beholder mest selv.

Det som er litt av greia nå, energi prisene har gått til himmels, da frykter jeg at AKH ser muligheten til å cashe inn store penger på nedsalg, istedenfor å eie 100% videre. Bra på kort sikt, dårlig på lang sikt (mener jeg).

Mainstream bygger også offshore vind, sol parker, onshore vind 💪

Dette er svaret jeg fikk av IR i Aker Horizons.

"Vi vil vurdere dette prosjekt for prosjekt. Noen ganger vil vi beholde en relativt høy eierandel, mens vi i andre prosjekter kan selge oss en del ned. Vi har en ambisjon om å øke produksjonen betydelig, så vi må da også beholde en relativt stor andel av det vi utvikler i snitt"

Offshore vind (Mainstream)

PHU CUONG SOC TRANG

«Mainstream and the Phu Cuong Group entered a joint venture agreement in 2017 to develop the 1,400 MW Phu Cuong Soc Trang offshore wind project. It will be developed in two phases - Phase 1 - 400 MW and Phase 2, 1,000 MW. The Phu Cuong project is located in the Soc Trang Province in Vietnam. Once operational, it will power over 995,000 homes and avoid around 1,220,000 tCO2e each year.

Phase 1, 400 MW, is at late-stage development. It is estimated Phase 1 will comprise between 28 and 36 turbines, with the distance of turbines to shore estimated at 4 km. Phase 1 will enter construction in 2021 with commercial operation date in 2023«

Capacity:
1,400 MW

commercial operation date:
2023

https://www.mainstreamrp.com/projects/phu-cuong-wind-project/
Redigert 08.10.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.10.2021 kl 23:26 4043

Aker er bra da, og du burde se på AMSC, som Aker er stor eier i 😉
Marketwatch
09.10.2021 kl 10:56 3829

Forslag: les melding fra AKH 20/7-21 om Mainstream sin Nazca utbygging, som vil, når den er ferdig, dekke energibehovet til ca 20% av Chiles forbrukere.
Ellers kan jeg ikke begripe hva du har å gjøre i AKH dersom det er utbytte (les tilbakebetaling av egenkapital) du er ute etter. Da foreslår jeg at du heller investerer i grunnfondsbevis i sparebankene. AKH er jo et investeringsselskap innen fornybart, og skal således benytte hver ledige krone til å investere i prosjekter de tror vil
gi god avkastning til selskapets aksjonærer over tid.
Redigert 09.10.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
upsidedown
09.10.2021 kl 11:47 3755

Utbytter er du garantert i Aker fremover, avkastning de neste ti årene er etter mitt syn et mer åpent spørsmål.

Røkke har uttalt at Cognite vil bli det mest verdifulle selskapet under paraplyen til Aker i fremtiden. Så fra hans utkikkspost ser han store endringer i landskapet.

På kort horisont vil Aker utvilsomt tjene grovt på høye oljepriser.

Men børs er børs og fremtidige forventninger vil trolig bygges på at Aker lykkes med overgangen til det grønne skiftet. Så de som uttaler seg med stor skråsikkerhet om at Akers børsverdi skal klatre videre må nødvendigvis ha lagt inn en god porsjon håp og tro i de nye forretningsområdene til Aker.
Redigert 09.10.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
alan
09.10.2021 kl 13:09 3654


En ting er sikkert, mye kapital skal inn i grønn industri fremover.

Equinor-sjefens gigantplan: Satser 350 milliarder på grønn industri

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9K65R5/equinor-sjefens-gigantplan-satser-350-milliarder-paa-groenn-industri

upsidedown
09.10.2021 kl 19:45 3472

Det er to selskaper under Aker-paraplyen som på flere områder er tett på Equinor for tiden. Aker Solutions og Aker Carbon Capture. Det er få signaler som tilsier at det gode samarbeidet tilhører fortiden, så dette er godt nytt også for Aker.
retur
11.10.2021 kl 11:36 3102

Dette er surt. Rett ned fra 33 og noen vil presse ned igjen
upsidedown
11.10.2021 kl 22:04 2880

Mulig salget i ACC og påfyll av en milliard i krigskassen snur den negative trenden.
VanDiemen7
12.10.2021 kl 09:23 2552

Horizons i grønt på knallrød børs.