Scana med avtale !

murpy
SCANA 11.10.2021 kl 09:08 10265

Scanas datterselskap Seasystems har sikret seg en kontrakt for fortøyning av verdens første flytende tidevannsenhet, Pempa'q In-stream Tidal Energy Project i Minas Passage i Nova Scotia, Canada.

Når det er fullført, vil prosjektet som drives av Scottish Sustainable Marine gi opptil ni megawatt strøm til provinsens strømnett. Dette er nok til å drive rundt 3000 hjem og vil redusere klimagassutslippene med 17 000 tonn CO2 årlig.

Den første fasen består av en 420 kilowatt PLAT-I tidevannsenergiplattform, og Sea systems AS har fått i oppdrag å levere justerbare fortøyningsstrammere. Disse ligger på havbunnen og er festet til ankrene som holder kraftstasjonen på plass i den sterke tidevannsstrømmen - og forbinder ankerkjedene med ankrene.

Seasystemsn sa at de siste fem årene har selskapet justert strategien fra å være rent leverandør av utstyr til olje- og gassindustrien til å fokusere på leveranser til havbruk og flytende fornybar energi.

I 2020 sikret Sea systems en kontrakt om levering av fortøyningsutstyr til Hywind Tampen, Equinors nye flytende vindpark, som markerte firmaets første maskinvarekontrakt i det flytende vindkraftmarkedet.

Seasystems har gått sammen med Swift Anchors, en divisjon av Sustainable Marine, for å utvikle en unik hybrid fortøyningskontakt og ankerløsning, spesielt rettet mot bølge, tidevann, flytende vind, flytende sol, termisk energiomvandling i hav, havvann på dypvann og andre utfordrende ankerapplikasjoner . Denne nye løsningen, som ble brukt på Pempa'q-prosjektet, innebærer integrering av Seasystems justerbare fortøyningsstrammere med Swift Anchers ankerproduktportefølje, inkludert fugemessige steinankre, skrueanker, forankringsanker og fugede selvborende hauger.

"Vår siste satsning med Swift Anchors vil ytterligere katapultere virksomheten vår inn i markedet for marin energi," sier administrerende direktør i Seasystems, Torkjell Lislandsays.

“Vi er fornøyd med vår allianse med Seasystems, som har et godt rykte for innovasjon i det maritime markedet, og som er en del av Scana ASA notert på Oslo Børs. Det integrerte strammesystemet letter installasjonsprosessen for enhver flytende plattform betydelig og gir økt fleksibilitet i fortøyningssystemets design, sier administrerende direktør i Swift Anchors, David Ainsworth.
fastinvest
11.10.2021 kl 09:10 6932

Merkelig at den ikke er børsmeldt
PipedPiper
11.10.2021 kl 12:00 6786

Det står på seasystems hjemmeside. https://seasystems.no/news/
Werner
11.10.2021 kl 14:19 6722

Skjønner ingenting jeg ,her kommer det en god nyhet og det skjer ikke noe med aksjen i positiv retning ,heller omvendt. Er det noen her som har en forklaring på dette.
Redigert 11.10.2021 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Furuen
11.10.2021 kl 14:32 6719

Det hadde vært greit og visst hva de får betalt her.
Werner
12.10.2021 kl 17:59 6540

Jeg sendte mail til scana og der fikk jeg til svar at kontrakten ikke var stor nok til å bli børsmeldt.
braastad-xo
12.10.2021 kl 19:02 6483

Det lå vel litt i kortene at denne "kontrakten" var ubetydelig og derfor ikke ble børsmeldt. Q3 kommer til å vise enda dårligere ordreinngang og vil dermed sende aksjekursen ytterligere nedover mot kr 1.
For de som vurder kjøp av aksjer her er det bedre å avvente til man ser at selskapet er levedyktig og kan vise til kontrakter som kan rettferdiggjøre en aksjekurs over 1 krone.
Det eneste positive med Scana er at de er mer eller mindre gjeldfrie, men det hjelper ikke på aksjekursen.
Interessert
12.10.2021 kl 21:02 6357

Jeg tror denne tar av fullstendig snart. Selskapet har patenter som kan vise seg svært verdifulle når havvinden skal høstes. Her er det bare å plukke gull fra gata.
stian_oslo
14.10.2021 kl 09:12 6123

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/10/14/7752997/usa-gar-hardt-inn-i-havvind

Hvordan får vi innsikt i styrets arbeid i forhold til nye kontrakter? De svarer bare det vanlige svadaet. Vil vite hva slags innsats som legges ned mt på nye prosjekter og hvor langt unna Scana er konkurrenter.
Werner
15.10.2021 kl 13:16 5937

Du kan jo prøve med en mail,du får svar men kanskje ikke det du ønsker å få svar på eller ringe til Styrk Bekkenes . Han tok telefonen når jeg ringte til han nå i våres men jeg tror ikke du får svar på det du lurer på. Lykke til.
Blygen
18.10.2021 kl 16:39 5670

Havvind vil være avgjørende m.t på energibehovet i fremtiden... Scana er godt posisjonert...sterk kontantstrøm ved siste Q
Blenheim
18.10.2021 kl 19:08 5572

Hvis ledelsen ikke vil gi deg svar, så vil jeg anbefale deg å ta en titt på ordreboken. Den forteller mer enn 1000 ord.
Minken
18.10.2021 kl 20:36 5486

Tall for 3. kvartal kommer - etter planen - den 29.10
Slettet bruker
18.10.2021 kl 21:35 5422

Scana er snart konk. Må være den værste bedriftsledelsen på hele Oslo børs!
PipedPiper
19.10.2021 kl 02:12 5271

Kjedeligste aksjen på Oslo børs. Hvorfor er den i det hele tatt børsnotert? Rundt 10k aksjer omsatt pr dag. Møkkaksje.
aklm
19.10.2021 kl 06:45 5212

Denne ledelsen klarer ikke lage fyllefest på polet.
solid1
19.10.2021 kl 08:04 5130


Det er da svært så negativ omtale på denne tråd. Man skal være glad for at ledelsen ikke har behov for noen fyllefest på polet.
Les halvårsrapporten. Hvilken ledelse kunne gjort det bedre????

Inntekter NOK 90 Millioner i Q2 (+8% fra Q2 20). For første halvår ble inntektene NOK 182 millioner (+14% fra samme periode i 20)

– EBITDA NOK 8 Millioner i Q2 (+100% fra Q2 20). For første halvår ble EBITDA NOK 15 millioner (+150% fra samme periode i 20)

– Ordrereserve pr Q2 NOK 126 millioner (-41% fra Q2 20)

– Netto rentebærende gjeld NOK 7 millioner (-95% fra Q2 20)

Vi har levert et kvartal og første halvår som viser vekst i både topplinje og EBITDA målt mot fjoråret. Ordreinngangen har imidlertid vært lavere enn forventet og skyldes i hovedsak at prosjekter har blitt utsatt, noe vi forventer vil bedres de neste kvartalene. Videre jobbes det aktivt for å levere på strategien om vekst gjennom M&A der vi fokuserer på elektrifisering av shipping- og offshorevirksomhet samt vindservice sier CEO Styrk Bekkenes.

Lykke til.
Blygen
19.10.2021 kl 08:23 5089

Blir det fyllefest på polet, er jeg med...:) ....
uritse
19.10.2021 kl 14:14 4935

Subseatec continues its journey towards increased sustainability.
https://issuu.com/edwardogi/docs/ogi_autumn_2021_digital/30
Blenheim
19.10.2021 kl 16:02 4841

Her trenger du litt kontekst.
I løpet av 3 kvartaler gikk ordreboken fra 278 millioner til 126 millioner.

Dette vil si at ordreboken har mer enn halvert seg på no-time, samtidig som alle andre industriselskaper verden over melder om historisk aktivitetsnivå, og mangel på ledig kapasitet. I motsetning til resten av verden så greier Scana og ledelsen dette mesterstykket. Jeg må si jeg lar meg fascinere av dette og lurer fælt på hva som foregår på kontorene i Bergen.
Sjekk stålprisene, verftsaktiviteten i Asia eller aksjekursen til Hydro (opp mer enn 180% siste året) i forhold til Scana (ned mer enn 50% siste året). Og det har heller ikke blitt meldt om noen kontrakter av betydning siden sist kvartal heller.

Enten er selskapet crap, ledelsen fullstendig kompetanseløs, og utenkelig er det heller ikke med begge deler. Jeg holder en knapp på den siste.
Heldigvis er det snart jul, slik at Scana-aksjonærer kan ønske seg en endring og ny ledelse til jul. Kanskje julen kommer tidligere i år?
Redigert 19.10.2021 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Norbo
19.10.2021 kl 16:07 4835

Du kommer jo kun med svada..? Hva er problemet ditt? Kjøpe du på 4,2 og solgte på 2??
fastinvest
19.10.2021 kl 16:14 4813

Seasystems fikk nettopp en ny kontrakt eller den var meldt i Q2 men det kom en nyhet rundt denne nå her om dagen.
Hva selskapet skulle ha gjort var å skape noe tjo og hei rundt avtalen. Melde den på nytt og fortelle hvor bra den var.
Men selskapet sa ingenting og vi her på forumet viste ikke om det var på riktig at selskapet faktisk hadde fått denne kontrakten som jeg mener er svært spennende. Det er utrolig dårlig av ledelsen!!
Blenheim
19.10.2021 kl 16:21 4786

Har du allerede fått dobbeltsjekket påstandene mine? Isåfall har det gått litt fort i svingene, da påstandene mine er fullstendig korrekte. Jeg legger til noen linker slik at du kan sjekke selv. Det er bare å spørre om det er noe du ikke forstår, så kan jeg evt forklare.
Mvh Blenheim
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S126/NHY/NORSKHYDRO
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S78/SCANA/SCANA
https://scana.no/wp-content/uploads/2021/08/Scana_kvartalsrapport_Q2_2021.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=59Xo74hOBrY&t=2024s

Og for å gjøre det klart så har jeg aldri eid Scana aksjer, og takk Gud og himmel for akkurat det. Jeg lar meg derimot fascinere av elendigheten i selskapet.
Dr_Eval
19.10.2021 kl 16:29 4764

Tydeligvis har du en agenda om å forsøke å få kjøpt noen billige aksjer. Det er jo selvfølgelig ingen som legger inn kommentarer på dette forumet uten at de er interessert i å kjøpe eller selge. Lykke til.
Blenheim
19.10.2021 kl 16:38 4749

Sant nok,- alt er attraktivt billig nok, dette selskapet ville jeg nok ikke kjøpt med mindre p/b er mindre enn 0,4 eller at det handles under arbeidskapital. Dette betyr at selskapet overhode ikke er i det minste litt interessant med mindre det faller over 70%. Kursmålet mitt for Scana i løpet av det neste året er 61 øre pr aksje. Så for å svare på spørsmålet ditt, nei jeg har ingen kjøps- eller salgs agenda. Hvorfor kjøpe dårlige selskaper når du kan kjøpe gode?
solid1
19.10.2021 kl 16:41 4747

Du får kjøpe Hydro da Blendheim, så kan jeg handle litt Scana til.
Antar du også mener ledelsen i Scana har vært flink i å få redusert rentebærende gjeld. Vi får se hva neste Q-presentasjon bringer.
Lykke til.
(Det er godt at noen blir fasinert)

Ordrereserve pr Q2 NOK 126 millioner (-41% fra Q2 20)

– Netto rentebærende gjeld NOK 7 millioner (-95% fra Q2 20)
Blenheim
19.10.2021 kl 16:50 4735

Det bør presiseres at det var den forrige ledelsen som dro gjelden ned over mange år, og ikke denne ledelsen.
Jeg kjøper heller ingen Hydro aksjer da avkastningen på egenkapitalen har vært for lav over tid, men jeg mener det setter Scana sin enda dårligere "track record" i perspektiv.

Jeg vil ønske deg lykke til med investeringen, selv om jeg er totalt uenig i analysen din av selskapet.
solid1
19.10.2021 kl 20:52 4559


Netto rentebærende gjeld ble redusert med 95 % fra q2-20 til q2-21.
Visstnok I hovedsak ved salg av eiendom høsten 2020
🥂 Godt gjort

Men, det er klart vanskelig å spå. Spesielt om fremtiden.
😊 Ha en behagelig kveld.
Blenheim
19.10.2021 kl 22:30 4545

Now, how do you really feel?
murpy
19.10.2021 kl 22:36 4568

SCANA er etter 3Q helt gjeldsfritt.
Scana er vel det jeg har funnet ut det eneste selskapet som er dette på OSE. De lever godt på de nå leverer om dagen, ingen dyre lån og forpliktelser som kan skremme en hver investor.
Selskapet har også betydelige femførbare skattemessige avskrivninger, og betydelige rene verdier.
Scana er i særdeles god posisjon hvor de ikke har forpliktelser ovenfor instutisjoner og dermed kan både sondere og bruke tid på en god fremtidig strategi.
Med god cashflow og penger på bok uten forpliktelser på avdrag og renter er jo gull verdt. Scana er etter min mening en soleklar investeringskandidat for fremtiden.
De som ikke har trua eller faktisk ikke vet hva de prater om kan jo bare holde seg unna, og de som ser etter et selskap for investering fremover er Scana det helt rette etter min mening. Kontraktene kommer, det er jeg helt overbevist om,og noe er på gang. Det er jeg helt overbevist om.
Blenheim
19.10.2021 kl 22:39 4642

Den forrige ledelsen kvittet seg med majoriteten av gjelden, og den nåværende ledelsen fjernet siste resten i forbindelse med et salg. Da er vi enige.
Riktig god kveld.
Blenheim
19.10.2021 kl 23:04 4588

Gi meg en grunn til at kontraktene skal ramle inn nå, når de ikke har gjort det til nå i motsetning til resten av verdens industriselskaper?
Som om ordrebok problematikken ikke var nok så tjener selskapet knapt penger, og det prises dyrere enn andre mer eller mindre alle andre industriselskaper.
solid1
19.10.2021 kl 23:45 4529


Da er vi jo rimelig enig. Gjelden er borte vekk.

Hva fremtiden bringer vet man litt mer om ved presentasjon av Q3.🥂
swansea
20.10.2021 kl 17:33 4301

Gjelden forsvant 10 okt. -21 ellers hadde vi fått mld på det. Selskapet er da gjeldfritt, tjener penger og har de store kontraktene foran seg. Absolutt verd å sette litt
kroner inn i denne er min tanke.
Dr_Eval
20.10.2021 kl 20:22 4205

Dette har vi snakket om før. Uten gjeld er det ingen fare for konkurs, og da er det kursmålet ditt heller ikke realistisk.
Interessert
20.10.2021 kl 20:58 4167

Skulle også ønske jeg satt videre i Aker solutions. Det er mye en kan angre på i aksjemarkedet. Veldig mye. Men over tid gjør man også bra transaksjoner. Sjelden helt optimale. Scana har nå en sunn økonomi. Det er en bekymring om de får nye kontrakter. Det er risikoen man tar og forhåpentligvis får betalt for å ta. Det heter risikopremie. Hele tiden må man revurdere sine investeringer. Har mann tapt på en investering er det bedre å ta tapet og satse på et annet selskap hvor risk rward oppfattes som lavere. Ikke sitte videre hvis troen er borte. Jeg satser på at sacana får nye kontrakter. Det vet jeg ikke, men hvis de får det er oppsiden hyggelig. Det er risikopremien som er gevinsten. Surmuling gir ikke gevinst.