REC diskusjonstråd Uke 41
Tar meg frihet til å opprette en tråd for intradag diskusjon. Ser ut som vi får noen spennende uker. Kursen er ikke helt satt, men det er ting i emning.
Redigert 11.10.2021 kl 11:48
Du må logge inn for å svare
DjTao
11.10.2021 kl 11:51
18182
Noen andre som la merke til at handelen i REC begynte før børsen åpnet i dag. Det har jeg aldri sett før 🤔
PHOinvestor
11.10.2021 kl 11:53
18148
Tror vi er i bunnen og att den nå snur opp i positiv trend denne uke. Kjøper mine siste aksjer for en stund i dag.
Har vært ett negativt kjør i mange mnd.
Drittpakkene tar nå slutt og positive mldinger kommer.
Det er alltid slik med aksjer som stiger kraftig, de må ned å hente ny bunn. Tror vi forlater bunnen og snur opp nå
Har vært ett negativt kjør i mange mnd.
Drittpakkene tar nå slutt og positive mldinger kommer.
Det er alltid slik med aksjer som stiger kraftig, de må ned å hente ny bunn. Tror vi forlater bunnen og snur opp nå
omac
11.10.2021 kl 11:59
18024
Jeg tror vi ser røde tall minst en gang til i dag, traderene elsker denne aksjen
omac
11.10.2021 kl 12:09
17837
Skjer ikke noe oppover uten melding, nå bygges det forventning om melding på Q3 så om det ikke kommer noe da går vi nok rett i kjelleren.
Så vi en liten inndekning av short rett før kl 11.30? Blir spennende å se i dagene fremover.
manman01
11.10.2021 kl 12:15
17727
Tror du har ret, og håber jeg kan få lagt et køb ind under 14 på torsdag når jeg får løn ((:
DjTao
11.10.2021 kl 12:19
17659
Enig. Solgte noe annet og kjøpte meg et par tusen aksjer til i REC 😎
Redigert 11.10.2021 kl 12:19
Nsxnsx
11.10.2021 kl 12:19
17641
Jeg tenker at når kursen står i 300+++ i 2025 så gir jeg vel f...i om jeg kom inn på 12-13 eller 14 kroner :)
Gøy blir det uansett :) :) :)
Gøy blir det uansett :) :) :)
Redigert 11.10.2021 kl 12:24
PHOinvestor
11.10.2021 kl 12:22
17573
ja,ja fikk napp på 13,60 på mitt siste kjøp, skal sitte med disse i ca 3 år
Kurs da over 100
Kurs da over 100
300kr faktisk. Alt mellom 50-100kr tenker jeg vil være fornuftig. 300kr er det vel få realistiske scenarior for, selv med god fantasi :P
questi
11.10.2021 kl 12:43
17268
https://www.business-standard.com/article/companies/ambani-buys-norway-s-rec-solar-holdings-from-china-s-bluestar-for-771-mn-121101000474_1.html
Her er mer detaljer på hva Reliance planlegger å gjøre med REC Solar.
"...RIL will strongly support REC’s planned expansions, including
2-3-Gw cells and module capacity in Singapore,
brand-new 2-Gw cells and module unit in France, and
another 1-Gw module plant in the US,” said the RIL statement.
In India, RIL plans to use this industry-leading tech into its fully-integrated, metallic silicon-to-PV panel manufacturing gigafactory at Dhirubhai Ambani Green Energy Giga Complex, Jamnagar, initially, starting with 4-Gw per annum capacity and eventually growing to 10 Gw per annum...
” added the statement. Commenting on the acquisition, RIL chairman said, “It (the acquisition) is in line with our strategy of investing in new and advanced tech and operating capabilities aimed at achieving RIL’s goal of enabling 100 Gw of clean and green energy before the end of this decade.”
1 GW (per år) krever 5.000 tonn polysil (per år)
Kapasitet til MosesLake = 20.000 tonn polysil per år.
---
Det 4 GW per annum metallurgisk -> panel fabrikkomplekset som planlegges bygd i India, vil måtte inneholde en metallurgisk->polysil seksjon, faktisk av tilsvarende størrelse som MosesLake. Siden India vil møte på strøm-knapphet tilsvarende Kina i årene fremover, og sier at de skal bruke 'industry leading tech' er det meget sannsynlig at de vil satse på FBR.. En lett måte å få til dette er å samarbeide med REC.
Her er mer detaljer på hva Reliance planlegger å gjøre med REC Solar.
"...RIL will strongly support REC’s planned expansions, including
2-3-Gw cells and module capacity in Singapore,
brand-new 2-Gw cells and module unit in France, and
another 1-Gw module plant in the US,” said the RIL statement.
In India, RIL plans to use this industry-leading tech into its fully-integrated, metallic silicon-to-PV panel manufacturing gigafactory at Dhirubhai Ambani Green Energy Giga Complex, Jamnagar, initially, starting with 4-Gw per annum capacity and eventually growing to 10 Gw per annum...
” added the statement. Commenting on the acquisition, RIL chairman said, “It (the acquisition) is in line with our strategy of investing in new and advanced tech and operating capabilities aimed at achieving RIL’s goal of enabling 100 Gw of clean and green energy before the end of this decade.”
1 GW (per år) krever 5.000 tonn polysil (per år)
Kapasitet til MosesLake = 20.000 tonn polysil per år.
---
Det 4 GW per annum metallurgisk -> panel fabrikkomplekset som planlegges bygd i India, vil måtte inneholde en metallurgisk->polysil seksjon, faktisk av tilsvarende størrelse som MosesLake. Siden India vil møte på strøm-knapphet tilsvarende Kina i årene fremover, og sier at de skal bruke 'industry leading tech' er det meget sannsynlig at de vil satse på FBR.. En lett måte å få til dette er å samarbeide med REC.
Redigert 11.10.2021 kl 13:10
PHOinvestor
11.10.2021 kl 12:47
17194
Rec er nå priset til 5 milliarder
Når en ser att den sitter på fabrikker verdt 20- 40 milliarder, i en bransje med sterk økende priser.
konkurrentene vil bruke minimum 3 år på å ha en tilsvarende fabrikk i produksjon .
Kurs 140, gir MCAP,på 50 milliarder.
Kurs på 200 er ikke usannsynlig
Når en ser att den sitter på fabrikker verdt 20- 40 milliarder, i en bransje med sterk økende priser.
konkurrentene vil bruke minimum 3 år på å ha en tilsvarende fabrikk i produksjon .
Kurs 140, gir MCAP,på 50 milliarder.
Kurs på 200 er ikke usannsynlig
Redigert 11.10.2021 kl 13:07
Origo
11.10.2021 kl 13:19
16863
Aker-selskaper har forresten hatt milliard-kontrakter tidligere med denne indiske giganten (Reliance). Bare å google, så ser dere dette. Potensiell investeringspartner for Rec i Moses Lake?
Det er jo en av fordelene ved å ha Røkke til rors. Han har levd et langt liv som businessmann og har kontakter over hele kloden.
questi
11.10.2021 kl 13:30
16686
Av de forskjellige typer fabrikker i solarkjeden så tar det mest tid å bygge polysil delen. For å unngå at hele komplekset står brakk i påvente av at alt kommer opp, så kunne man begynne å bygge feks panel-delen.. og bevege seg oppstrøms mot polysil til slutt.. I ventetiden kan import av polysil være aktuell.
Reliance trenger FBR-teknologien til REC Silicon. Jeg er nysgjerrig på om Røkke ønsker å selge REC Silicon til Reliance om prisen er høy nok, eller om han ønsker selv å drive med soleventyret i USA. Vil Røkke ønske å være med i India, eller vil Reliance prøve få en ekstra fot i USA i tillegg til REC-Solar fabrikken de skal ha der?
Reliance trenger FBR-teknologien til REC Silicon. Jeg er nysgjerrig på om Røkke ønsker å selge REC Silicon til Reliance om prisen er høy nok, eller om han ønsker selv å drive med soleventyret i USA. Vil Røkke ønske å være med i India, eller vil Reliance prøve få en ekstra fot i USA i tillegg til REC-Solar fabrikken de skal ha der?
Redigert 11.10.2021 kl 13:34
Trollstuket
11.10.2021 kl 13:39
16557
Det er en god tanke.
Jeg tror Rec blir «bærebjelken» til Aker Horizon
De har selv som mål om 100mrd mcap innen 2025.
Og da går jeg ut fra att en god del av ebidta/verdi vil være fra Rec.
Har ellers store vansker med å se hvordan han skal få til massive milliardverdier til AKH uten relativt stor inntjening.
Ved full utnyttelse av ML/Butte/Yulin er dagens mcap det Rec vil gå i årlig overskudd ( med dagens polypris) og den vil øke kraftig i årene fremover pga etterspørsel.
Viktig å ikke glemme Butte, for der bygges det også ut pga etterspørsel.
Prøv å forstå hvilken gullgruve dette blir om ikke alt for lenge.
Det er nokk en god grunn til att røkke sitter ved roret.
Jeg tror Rec blir «bærebjelken» til Aker Horizon
De har selv som mål om 100mrd mcap innen 2025.
Og da går jeg ut fra att en god del av ebidta/verdi vil være fra Rec.
Har ellers store vansker med å se hvordan han skal få til massive milliardverdier til AKH uten relativt stor inntjening.
Ved full utnyttelse av ML/Butte/Yulin er dagens mcap det Rec vil gå i årlig overskudd ( med dagens polypris) og den vil øke kraftig i årene fremover pga etterspørsel.
Viktig å ikke glemme Butte, for der bygges det også ut pga etterspørsel.
Prøv å forstå hvilken gullgruve dette blir om ikke alt for lenge.
Det er nokk en god grunn til att røkke sitter ved roret.
Redigert 11.10.2021 kl 13:58
Origo
11.10.2021 kl 13:54
16392
Mange muligheter her ja! Og Reliance ønsker å delta i hele verdikjeden, “We will start with raw silica and convert this to polysilicon, which we will then convert to ingot and wafers. These wafers would be used to make high-efficiency solar cells and finally assembled into solar modules of the highest quality and durability," Ambani said in his speech last month. jfr https://www.google.no/amp/s/www.livemint.com/v/s/www.livemint.com/companies/news/reliance-industries-looks-to-buy-norway-s-solar-module-maker-rec/amp-11625686716956.html%3famp_js_v=0.1&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%253D%253D#ampf=
Partnerskap med Rec slik at poly fra Moses lake kan benyttes i en indisk verdikjede for sol. Parallelt bygge FBR i India sammen med Rec. Samtidig at Rec dumper JV i Kina. US interessert i å styrke alliansen med India og kutte båndene til Kina.
Partnerskap med Rec slik at poly fra Moses lake kan benyttes i en indisk verdikjede for sol. Parallelt bygge FBR i India sammen med Rec. Samtidig at Rec dumper JV i Kina. US interessert i å styrke alliansen med India og kutte båndene til Kina.
questi
11.10.2021 kl 14:11
16195
Måten å fremstille blå hydrogren (hydrogen generert fra naturgass med karbonfangst og lagring) er en annen ting Røkke kan selge til Reliance via AKH.
Reliance driver også å bevege seg vekk fra olje.. :)
Reliance driver også å bevege seg vekk fra olje.. :)
Redigert 11.10.2021 kl 14:11
Da må jo Aker Horizons passe seg for fiendtlig oppkjøp. Reliance industries hadde vel spist REC Silicon til lunch.
Har sagt det flere ganger aksjen er så lavt priset at et bud kan komme og Røkke har ikke kontroll med sine aksjer. Kan garantere at det er noe han ikke liker så noe vil helt sikkert skje snart .
questi
11.10.2021 kl 14:21
16024
*hehe* Tror Reliance kan kjøpe ca 5-7% av REC til ca 17 kr snitt :)
Kjøper de mer begynner prisen å stige til ca 20.. Ønsker de å matche Røkke med ca 25% må de opp i 30-40 kr :)
Kjøper de mer begynner prisen å stige til ca 20.. Ønsker de å matche Røkke med ca 25% må de opp i 30-40 kr :)
Trollstuket
11.10.2021 kl 14:26
15946
Jeg er spent på hvordan short data ser ut imorgen og hvordan top 20 ser ut på onsdag. Omsetningen idag kl 11 burde slå ut en plass.
questi
11.10.2021 kl 14:28
15921
FBR er helt kritisk for Reliance å få tak i. India skal overstige Kina i befolkningstall snart og med økende levestandard skal alle forbruke mer elektrisitet. I de nærmeste årene blir presset mot null-kull bare større globalt, og India bryr seg mer om omdømme, så de kommer ikke til å slippe så lett unna som Kina har gjort.
Å halvere elkostnadene for å produsere polysil er derfor helt kritisk for Reliance og dette må gjøres med FBR.
Å halvere elkostnadene for å produsere polysil er derfor helt kritisk for Reliance og dette må gjøres med FBR.
Redigert 11.10.2021 kl 14:30
Trollstuket
11.10.2021 kl 14:48
15723
Sitter i infront å følger med.
Snodig hvor hardt det jobbes med å holde kursen ned.
Håper det er Short som gir ut gratis aksjer til en stor aktør som kjøper. Da kan det bli vilt etterhvert.
Så langt 2 poster a 400k og 500k som er blåst vekk på no time.
Snodig hvor hardt det jobbes med å holde kursen ned.
Håper det er Short som gir ut gratis aksjer til en stor aktør som kjøper. Da kan det bli vilt etterhvert.
Så langt 2 poster a 400k og 500k som er blåst vekk på no time.
Bob Macahan
11.10.2021 kl 14:53
15656
Indiens elnät kan inte hantera den kapacitet som krävs för att köra Siemens process på ett kontinuerligt. FBR-B är det som gäller för Indien
omac
11.10.2021 kl 15:02
15539
Helt normalt, tipper short har dekket litt inn eller står stille. Ingen jobber med kursen, det er markedet i sving du ser
Redigert 11.10.2021 kl 15:02
omac
11.10.2021 kl 15:10
15433
13,49 og røde tall. Alle må innse nå at med mindre REC melder noe vil vi ikke flytte oss. Vær forberedt på å se 10 tallet igjen etter Q3 om det kun er svada som meldes. De med uendelige lommer vil nok juble over enda bedre kjøpsmulighet
Skalleknarp
11.10.2021 kl 15:35
15183
NOK 118 milloner omsatt til nå. Skjønner ikke helt hvordan man klarer å unngå at det skal være ønskelig å kjøpe REC uten at kursen går opp... Slik jeg ser det er ikke dette noe brannsalg men heller stor etterspørsel som skulle medført hgøyere kurs...? Men, men det er jo REC vi snakker om og da gjelder ikke logikken. En ting er sikkert og det er at de ser ut til å holde kortenen tett før Q3...
omac
11.10.2021 kl 15:38
15141
Det er nok en kombinasjon av mange daytradere som pumper volumet og mange er lei og vil ut, nok av alternative aksjer på børsen med mindre risiko og reward men godt nok for mange
Bare å åpne en link til wallstreet.
moneymay
11.10.2021 kl 17:12
14450
Skjønner ikke helt hvorfor man skal ha så mye forventninger om Q3. Hvis en avtale inngås blir dette børsmeldt samme dag. Er ikke slik at de samler det opp til Q3. Men blir spennende med guiding og tall fra butte.
Er vel bare SB1 og trani som mener dette burde komme på Q3 :)) utrolig nok går faktisk et hus ut og presterer å si dette:)) vi andre forholder oss til hva selskapet sier i løpet av dette året:))
Noen som har noen gode spekulasjoner på hvor Aker Horizons skal putte milliarden de har solgt for i ACC?
Spekulerer i ny waferfabrikk i ML🏌️♂️
spanjolen skrev Skal se de også snuser på å kjøpe Rec sil😎😎.
REC Solars nye eier er verdens 11. rikeste
Oppkjøpet av norske REC Solar er begynnelsen på en storsatsing innen grønn energi for Mukesh Ambani. Inderen er god for over 100 milliarder dollar, ifølge Bloomberg.
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/34R92L/rec-solars-nye-eier-er-verdens-11-rikeste
Oppkjøpet av norske REC Solar er begynnelsen på en storsatsing innen grønn energi for Mukesh Ambani. Inderen er god for over 100 milliarder dollar, ifølge Bloomberg.
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/34R92L/rec-solars-nye-eier-er-verdens-11-rikeste
Recsi neste? Nå må du raske på å ta kontroll Røkke før noen snapper gullkalven:))
nemi's
11.10.2021 kl 22:15
5902
REC Group har allerede to fabrikker i Norge som produserer solar polysil.
Men ingen av dere vet det.
Men ingen av dere vet det.
Det er ting i emning i Aker systemet. Først solgt OCY og nå andeler i ACC for tilsammen nærmere 7 milliardær. Penger flyttes, men hvor?
Slettet brukerskrev Recsi neste? Nå må du raske på å ta kontroll Røkke før noen snapper gullkalven:))
De skal satse mye i USA osv, etter oppkjøp av Rec solar.
He said buying REC Solar would help Reliance to expand in Australia, Europe, the United States and also elsewhere in Asia and that it was seeking to make India a hub for the manufacture of the lowest cost, highest efficiency solar panels.
https://www.reuters.com/business/indias-reliance-buys-rec-solar-771-million-statement-2021-10-10/?fbclid=IwAR1wmUQdd0dYkUkMzclHKrW69NZOS8hVA08TDLpumUqXtGjeQdhIpOSWKYQ
He said buying REC Solar would help Reliance to expand in Australia, Europe, the United States and also elsewhere in Asia and that it was seeking to make India a hub for the manufacture of the lowest cost, highest efficiency solar panels.
https://www.reuters.com/business/indias-reliance-buys-rec-solar-771-million-statement-2021-10-10/?fbclid=IwAR1wmUQdd0dYkUkMzclHKrW69NZOS8hVA08TDLpumUqXtGjeQdhIpOSWKYQ
Redigert 11.10.2021 kl 22:28
Passer bra. Alle disse ønsker å skape samarbeid uten Kina. Shit’s gonna go down 🎉🚀
Stonks_
11.10.2021 kl 22:46
5654
De Har en fabrikk som produser polysilicon, og som produsere ingots med materiale fra den andre. så her tar du feil. Men skal gi deg det at du har litt rett for en gangs skyld nEmSi. Uansett så tror jeg det har lite å si for fremtiden for Rec
nemi's
11.10.2021 kl 22:50
5580
Du er inkompetent. Hersketeknikker kan ikke dekke over det.
https://www.pv-magazine.com/2021/10/11/reliance-industries-acquires-100-stake-in-rec-group/
Currently, REC has three manufacturing facilities – two in Norway for making solar-grade polysilicon and one in Singapore for producing PV cells and modules, and a global workforce of over 1,300 employees.
https://www.pv-magazine.com/2021/10/11/reliance-industries-acquires-100-stake-in-rec-group/
Currently, REC has three manufacturing facilities – two in Norway for making solar-grade polysilicon and one in Singapore for producing PV cells and modules, and a global workforce of over 1,300 employees.
Er soleklart hvor verden er på vei til. Retningen har allerede blitt avgjort. Nå gjenstår det kun å finpusse på detaljene. Politikk er hva som styrer verdenssamfunnet og kappløpet om fornybart begynte for alvor etter Biden vant. De neste årene blir utrolig spennende. REC finner seg midt i nåløyet. Gleder meg til vi får høre mer fra selskapet. Rett før jul, tror jeg. Passer så bra med når andre potensielle samarbeidspartnere også skal ta sin avgjørelse.
For ordens skyld: Gjenspeiles nesten som om det bør komme nyheter om ML til Q3 ellers er dette negativt fra analysen til SB1? Må vi gå gjennom hva kvartalsrapporter er, igjen?
For ordens skyld: Gjenspeiles nesten som om det bør komme nyheter om ML til Q3 ellers er dette negativt fra analysen til SB1? Må vi gå gjennom hva kvartalsrapporter er, igjen?
Redigert 11.10.2021 kl 22:53