REC diskusjonstrÄd Uke 41
Tar meg frihet til Ä opprette en trÄd for intradag diskusjon. Ser ut som vi fÄr noen spennende uker. Kursen er ikke helt satt, men det er ting i emning.
Redigert 11.10.2021 kl 11:48
Du mÄ logge inn for Ä svare
IntravenĂžsiu
12.10.2021 kl 10:50
10028
Det brukes ikke reaktor i denne metoden.
Kun syrebad.
Lavere kvalitet poly
Kun syrebad.
Lavere kvalitet poly
questi
12.10.2021 kl 11:40
9865
https://www.pv-tech.org/rec-group-claims-lowest-carbon-footprint-for-silicon/
Det stemmer som du sier at de bruker kjemisk rensing av noe slags og fÄr et produkt med lavere renhet som kan brukes til multikrystallinsk-kvalitet solceller (i motsetning til sÄkalt monokrystallinsk-kvalitet).
REC Solar Norway, ser ut til Ä fÄ inn som rÄstoff 'polysil-sagmuggen' fra waferindustrien som de renser og smelter tilbake til multikvalitetsblokker, som igjen kan sages opp, hvor sagmuggen igjen kan smeltes :) I teorien kan denne resirkuleringen gjentas og gjentas slik at man har 'nullsvinn'. Sammenlignet med saging uten resirkulering som sannsynligvis har 50% svinn eller noe...
Siden teknikken er resirkulering, ligger deres prosess pÄ en mÄte bÄde ved wafer-stadiet, og ved polysil-stadiet. Men wafer-produsentene som leverer rÄstoffet inn til REC Solar Norway helt i Ä begynne med, vil sannsynligvis ha godt av Ä ha brukt FBR... :)
---
Det var utrolig spennende Ă„ sĂžke via import-oversikt nettstedene.. inntil jeg raskt gikk tom for de 50 gratis-sĂžkene :((
Det stemmer som du sier at de bruker kjemisk rensing av noe slags og fÄr et produkt med lavere renhet som kan brukes til multikrystallinsk-kvalitet solceller (i motsetning til sÄkalt monokrystallinsk-kvalitet).
REC Solar Norway, ser ut til Ä fÄ inn som rÄstoff 'polysil-sagmuggen' fra waferindustrien som de renser og smelter tilbake til multikvalitetsblokker, som igjen kan sages opp, hvor sagmuggen igjen kan smeltes :) I teorien kan denne resirkuleringen gjentas og gjentas slik at man har 'nullsvinn'. Sammenlignet med saging uten resirkulering som sannsynligvis har 50% svinn eller noe...
Siden teknikken er resirkulering, ligger deres prosess pÄ en mÄte bÄde ved wafer-stadiet, og ved polysil-stadiet. Men wafer-produsentene som leverer rÄstoffet inn til REC Solar Norway helt i Ä begynne med, vil sannsynligvis ha godt av Ä ha brukt FBR... :)
---
Det var utrolig spennende Ă„ sĂžke via import-oversikt nettstedene.. inntil jeg raskt gikk tom for de 50 gratis-sĂžkene :((
Redigert 12.10.2021 kl 11:54
questi
12.10.2021 kl 11:59
9852
*hehe* Ja, heldigvis ikke Reliance som begynte med RECSI :D
Ville nok blitt for mye drama med RĂžkke og Ambani som kjemper om makta i REC :)
Ville nok blitt for mye drama med RĂžkke og Ambani som kjemper om makta i REC :)
Redigert 12.10.2021 kl 11:59
Stonks_
12.10.2021 kl 11:59
9979
https://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/products/whitepapers/Granular_white-20paper_web_ENG-1.pdf?ext=.pdf%7C
papir fra rec pÄ kordan granualar polysilicon kan spare penger
papir fra rec pÄ kordan granualar polysilicon kan spare penger
questi
12.10.2021 kl 12:02
10022
BruksmÄten til FBR-granulene minner litt om SCC55 til Group14
"blander litt av det stoffet vi selger, inn i det du allerede bruker, og fÄr mye mye bedre resultat" :)
"blander litt av det stoffet vi selger, inn i det du allerede bruker, og fÄr mye mye bedre resultat" :)
VL
12.10.2021 kl 12:03
10039
Skulle Ăžnske de kommer inn i bildet, temmelig lei av denne hodelĂžse bevegelsen. GĂ„r sakte opp og dundre ned and repetâŠ.
Compilation20
12.10.2021 kl 12:28
9844
I morgen er det 13 oktober...skal vi fÄ en Deja vju fra ifjor ?:-)
questi
12.10.2021 kl 12:29
9902
Jeg tror fortsatt pÄ at samarbeid mellom Reliance og REC-Si vil oppstÄ (eller bestÄ - siden REC Solar allerede er i UltraLowCarbonAlliance).
En fare kan vĂŠre at REC Solar i Reliances hender vil fungere som hvitvasker av polysil-sagmugg fra Kina.
Men hvis USA fortsetter Ä vÊre sÄ strenge og kreve full stopp av alt som har spor av polysil som kommer fra Kina, vil omsider Reliance mÄtte hente fra Europa og USA.
En annet poeng er at de solpanelene fra REC Solar som er mest populÊrt i salg i USA er visst av mono-kvalitet, og er slik jeg forstÄr ikke mulig Ä bruke sagmuggrensingen pÄ.. https://www.recgroup.com/en/my-home
RĂ„stoffet bĂžr de derfor omsider hente med FBR.
Kanskje Elkem Bluestar har solgt REC Solar fordi de ikke lenger klarer Ă„ eksportere til USA med de gryende restriksjonene som vil gjĂžre det umulig Ă„ hente billig mono-kvalitet fra Kina?
En fare kan vĂŠre at REC Solar i Reliances hender vil fungere som hvitvasker av polysil-sagmugg fra Kina.
Men hvis USA fortsetter Ä vÊre sÄ strenge og kreve full stopp av alt som har spor av polysil som kommer fra Kina, vil omsider Reliance mÄtte hente fra Europa og USA.
En annet poeng er at de solpanelene fra REC Solar som er mest populÊrt i salg i USA er visst av mono-kvalitet, og er slik jeg forstÄr ikke mulig Ä bruke sagmuggrensingen pÄ.. https://www.recgroup.com/en/my-home
RĂ„stoffet bĂžr de derfor omsider hente med FBR.
Kanskje Elkem Bluestar har solgt REC Solar fordi de ikke lenger klarer Ă„ eksportere til USA med de gryende restriksjonene som vil gjĂžre det umulig Ă„ hente billig mono-kvalitet fra Kina?
Redigert 12.10.2021 kl 12:30
omac
12.10.2021 kl 12:29
9929
Bullfight skrev Det rykket i gÄr var sikkert inndekning for shorten har minket
Shorten har ikke minket siden 05.10.2021
Bullfight
12.10.2021 kl 12:40
9880
Ok, jeg sÄ pÄ listen og mente den hadde minket siden fredag, beklager feilinfo.
Lurer pÄ hvilket forum Voleon leser pÄ, det er ikke her inne.
De Þker og minsker om hverandre med ÞrsmÄ volum.:)) De har tapt mye Ä vil gjÞre det igjen:)).Mulig de dekker inn litt igjen i dag hvem vet og hvem bryr seg:))
Redigert 12.10.2021 kl 15:41
Skalleknarp
12.10.2021 kl 15:53
9219
Store svingninger raskt i dag. HÄper det Þker pÄ litt nÄ pÄ slutten...?
Oppgaven til Voleon er antagelig Ä holde den I sjakk,hvis de sitter over q3 mÄ dem vetta noe.
Voleon er som nevnt tidligere fullstendig AI-drevet. De shorter Rec sett fra et helt annet perspektiv enn oss smÄspekulanter pÄ bÞrsen. NÄr Voleon shorter bedrifter, sÄ er det gjerne fordi de mener en bedrift er hÞyt priset sammenlignet med en tilsvarende bedrift i samme bransje. Eller at aksjen har "boomet" siste Äret og sÄnn sett statistisk sett bÞr vÊre overpriset.
Volen er sÄ store at for dette fondet er ikke dette en gang en prosent av kapitalen. Dere mÄ lese dere opp og forstÄ at hvaler som dette driter i smÄbevegelsene vi aksjonÊrer bryr oss om. Voleon driter i om de vinner eller taper pÄ Rec isolert sett. Algoritmen jobber over hele markedet og kan like gjerne bruke en short i Rec som en hedge mot noe annet for alt vi vet.
Fondet forvalter over 160 millioner dollar. Dersom de skulle KJĂPT disse 2.7m aksjene de sitter med short, sĂ„ ville det fortsatt ikke tilsvart mer enn en 2.7% av kapitalen deres... Premien for Ă„ lĂ„ne disse aksjene til shorten er smĂ„penger for fondet.
Vi mÄ slutte Ä tro at disse shortposisjonene betyr sÄ mye for JP Morgan eller Voleon isolert sett. Det gjÞr de nemlig ikke. Tviler pÄ at sjefene i Voleon noensinne har hÞrt om Rec engang.
Volen er sÄ store at for dette fondet er ikke dette en gang en prosent av kapitalen. Dere mÄ lese dere opp og forstÄ at hvaler som dette driter i smÄbevegelsene vi aksjonÊrer bryr oss om. Voleon driter i om de vinner eller taper pÄ Rec isolert sett. Algoritmen jobber over hele markedet og kan like gjerne bruke en short i Rec som en hedge mot noe annet for alt vi vet.
Fondet forvalter over 160 millioner dollar. Dersom de skulle KJĂPT disse 2.7m aksjene de sitter med short, sĂ„ ville det fortsatt ikke tilsvart mer enn en 2.7% av kapitalen deres... Premien for Ă„ lĂ„ne disse aksjene til shorten er smĂ„penger for fondet.
Vi mÄ slutte Ä tro at disse shortposisjonene betyr sÄ mye for JP Morgan eller Voleon isolert sett. Det gjÞr de nemlig ikke. Tviler pÄ at sjefene i Voleon noensinne har hÞrt om Rec engang.
Patron72
12.10.2021 kl 18:36
8263
Tror du virkelig at det finnes selskaper som driter i sine investeringer? IsÄfall vil jeg jobbe der.
Arbeidsoppgaven er Ä bare ha det gÞy med smÄaksjonÊrene pÄ oslo bÞrs. DrÞmmejobb!!!!
Men nei selvfĂžlgelig er det ikke slik.
De shorter for de de tror de kan tjene penger pÄ dette.
Arbeidsoppgaven er Ä bare ha det gÞy med smÄaksjonÊrene pÄ oslo bÞrs. DrÞmmejobb!!!!
Men nei selvfĂžlgelig er det ikke slik.
De shorter for de de tror de kan tjene penger pÄ dette.
Trollstuket
12.10.2021 kl 18:45
8253
Jo, det er Algo-styrt og fungerer i 6/10 tilfeller.
De «tror» dessverre ikke, de er styrt av statistikk.
selskaper som ikke gjÞr det sÄ godt som f.eks recsi er derfor en gullgruve.
Fundamentalt er det en helt annen sak, noe «shorten» bokstavelig talt driter i.
De «tror» dessverre ikke, de er styrt av statistikk.
selskaper som ikke gjÞr det sÄ godt som f.eks recsi er derfor en gullgruve.
Fundamentalt er det en helt annen sak, noe «shorten» bokstavelig talt driter i.
Loveshak
12.10.2021 kl 18:47
8249
Det er lov Ă„ lese seg opp fĂžr man kommenterer. De ledes av folk med doktorgrad i statistikk og data science. Ingenting med fundamentale Ă„ gjĂžre.
Selvsagt er mÄlet Ä tjene penger, men det er pÄ markedet som helhet. Om akkurat shorten i Rec gÄr veien er ikke nÞdvendigvis utslagsgivende, nettopp fordi Voleon i snitt vinner mer enn de taper. Det er derfor jeg skriver at "de driter i Rec konkret". Denne shorten er bare en i mengden og betyr sÄnn sett ingenting spesielt for Voleon. Det er fullstendig algodrevet og frakoblet enhver fÞlelse vi her inne mÄtte tilskrive fondet. Det er ikke sÄnn at Voloen har bestemt seg for "Ä ta Rec" nÄr de nÄ Þker shorten.
Peter Warren har snakket om Voleon i flere omganger i podcasten tid er penger. Han har snakket med disse gutta som styrer fondet og de er et rent quant fond. Det er her jeg har det fra at fondet er fullstendig automatisert og baserer seg pÄ machine learning.
Edit: Bare sÄ vi ikke snakker forbi hverandre: Jeg er selv kraftig investert i Rec og har enormt troen pÄ selskapet. Jeg skriver dette utelukkende fordi vi mÄ slutte Ä tillegge Voleon-shorten fÞlelser.
Peter Warren har snakket om Voleon i flere omganger i podcasten tid er penger. Han har snakket med disse gutta som styrer fondet og de er et rent quant fond. Det er her jeg har det fra at fondet er fullstendig automatisert og baserer seg pÄ machine learning.
Edit: Bare sÄ vi ikke snakker forbi hverandre: Jeg er selv kraftig investert i Rec og har enormt troen pÄ selskapet. Jeg skriver dette utelukkende fordi vi mÄ slutte Ä tillegge Voleon-shorten fÞlelser.
Redigert 13.10.2021 kl 00:14
NÄ nÄr vi har brutt gjennom 14.00, hvordan ser det ut teknisk nÄ?
omac
13.10.2021 kl 12:23
7038
1,7 mill askjer skiftet hender fra 14,36 -14,50 fÞr kursen ble sendt ned til 14,31. Dette kan ikke vÊre vanlig handel, mÄ vÊre avtalt flytting mellom 2 parter eller noe?
Tradinator
13.10.2021 kl 12:36
6935
Skulle tro et 15 kroner er neste motstand, men hadde vÊr greit med en tekniker pÄ banen.
manman01
13.10.2021 kl 12:44
6866
Jeg har sat nĂŠste ved 14.8
Meeen jeg har ingen anelse, og ser hellere frem til opdatering fra en med mere kundskab end mig selv (:
Meeen jeg har ingen anelse, og ser hellere frem til opdatering fra en med mere kundskab end mig selv (:
Bullfight
13.10.2021 kl 13:05
6720
Hvem sluker posten pÄ 456K aksjer ? Alle mann til pumpene
Redigert 13.10.2021 kl 13:12
manman01
13.10.2021 kl 13:26
6533
Jeg kan nappe lidt imorgen (:
HÄbede pÄ under 14, ved ikke om det bliver muligt nu ((:
HÄbede pÄ under 14, ved ikke om det bliver muligt nu ((:
omac
13.10.2021 kl 15:34
5978
Voleon Þkte shorten med 370k ish i gÄr. Jeg har en fÞlelse de Þkte igjen i dag nÄr 1,7 mill aksjer ble solgt pÄ 2 minutter og kursen falt etterpÄ
Redigert 13.10.2021 kl 15:34
Opportunist1
13.10.2021 kl 15:49
5888
Ut ifra handelsmÞnsteret tror jeg at du kan ha rett. Betyr bare at nÄr tidevannet snur, sÄ kommer det til Ä gÄ fort oppover.
Nok en dag med oppgang som blir styrt ned đ Svake greier. Trenger noe stĂžtte fra gamle Kjell đ
Natt til mandag hadde vĂŠrt sexy med en melding. Et par dager med rally fĂžr Q3 hvor de kan pumpe meldingen og alle bull scenarioer enda mer đ
Blir vÄt i buksene av Ä fantasere her. Enn sÄ lenge er aksjen like spennende som et langt samboerskap.
Natt til mandag hadde vĂŠrt sexy med en melding. Et par dager med rally fĂžr Q3 hvor de kan pumpe meldingen og alle bull scenarioer enda mer đ
Blir vÄt i buksene av Ä fantasere her. Enn sÄ lenge er aksjen like spennende som et langt samboerskap.
Hvis det mĂ„ jobbes hardt for Ă„ hindre stigning er det et god tegn. Alle shortede aksjer mĂ„ kjĂžpes tilbake. Blackrock brant seg stygt pĂ„ sin short pĂ„ RECsi for nĂžyaktig et Ă„r siden đ Da pepret plutselig RECsi markedet med nyheter og kursen gikk til dagens nivĂ„ - jeg tror vi kommer til p oppleve noe liknende i dette kvartalet
Marketwatch
13.10.2021 kl 19:47
5101
For de som fortsatt lurer pÄ om Rec gjenÄpner ML, forslÄs nÞye lesing av Rec sin presentasjon til Pareto i forbindelse med energikonferansen den 15/16 okt 21.
IfÞlge den presentasjonen blir ML gjenÄpnet for produksjon av innsatsfaktorer bÄde til sol og batteri. SpÞrsmÄlet er Nà R og HVORDAN dette vil skje. NÄr tror jeg avhenger av politisk vedtak om stÞtte til fornybarindustrien i USA (mest sannsylig avklart denne mÄneden), hvem som skal samlokaliseres med ML fabrikken tror jeg alt er avklart. Om Rec i forbindelse med oppstart av ML vil inngÄ JV/medeierskap av en eller flere kunder gjenstÄr Ä se. Det vil i den sammenheng mÄtte tilfÞres ytterligere midler, tror/hÄper dette vil skje delvis ved at AKH Þker sin eierandel i Rec. Ved gjenÄpning av ML vil allerede investerte 1,7 milliarder $ kunne innregnes i kursen til Rec. Er kanskje optimistisk, men ser ikke bort ifra at det meste kan vÊre avklart innen en mÄned, ihvertfall innen Ärets utgang.
Obs! Ingenting er sikkert her i verden, den som kjĂžper aksjer i et selskap lĂžper alltid en risiko for tap.
IfÞlge den presentasjonen blir ML gjenÄpnet for produksjon av innsatsfaktorer bÄde til sol og batteri. SpÞrsmÄlet er Nà R og HVORDAN dette vil skje. NÄr tror jeg avhenger av politisk vedtak om stÞtte til fornybarindustrien i USA (mest sannsylig avklart denne mÄneden), hvem som skal samlokaliseres med ML fabrikken tror jeg alt er avklart. Om Rec i forbindelse med oppstart av ML vil inngÄ JV/medeierskap av en eller flere kunder gjenstÄr Ä se. Det vil i den sammenheng mÄtte tilfÞres ytterligere midler, tror/hÄper dette vil skje delvis ved at AKH Þker sin eierandel i Rec. Ved gjenÄpning av ML vil allerede investerte 1,7 milliarder $ kunne innregnes i kursen til Rec. Er kanskje optimistisk, men ser ikke bort ifra at det meste kan vÊre avklart innen en mÄned, ihvertfall innen Ärets utgang.
Obs! Ingenting er sikkert her i verden, den som kjĂžper aksjer i et selskap lĂžper alltid en risiko for tap.
Redigert 13.10.2021 kl 19:48
Ingen reduksjoner for grĂžnn energi:))
https://www.cnbc.com/2021/10/12/pelosi-signals-democrats-could-trim-biden-build-back-better-plan.html
https://www.cnbc.com/2021/10/12/pelosi-signals-democrats-could-trim-biden-build-back-better-plan.html
omac
13.10.2021 kl 20:59
4627
Dere mÄ slutte med det der konspirasjonsgreiene deres, det er ingen som jobber hardt og holder en usynlig hÄnd over aksjen. Det dere ser er ett marked hvor noen selger og andre kjÞper, og det innbefatter short. Om de mÄ dekke inn hÞyere eller lavere vil tiden vise.