REC diskusjonstråd Uke 41

Slettet bruker
RECSI 11.10.2021 kl 11:47 41999

Tar meg frihet til å opprette en tråd for intradag diskusjon. Ser ut som vi får noen spennende uker. Kursen er ikke helt satt, men det er ting i emning.
Redigert 11.10.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2021 kl 23:59 2817

Er det egentlig noen forsinkelse?

Targeted restart 2022 sa de.
Melder de om avgjørelse og oppstart i 2021(de har meldt ved siste 2 q rapporter at avgjørelse blir tatt i 2021. Da er de fortsatt innenfor target på oppstart i 2022 som de sa i fjor. Tar vel 6-9 mnd starte opp igjen.

Klare i drift i 2023.

Så tipper det kommer melding om at de gjennåpner i år, og dato for gjenåpning starter en gang innen april, og er da klare til 2023 som guidet.

G14 skulle i beste fall break ground i q3 eller mest sannsynlig i q4.

Burde få noe info/status om dette nå
Siste rapport var det også levert framework for outake.

Det beste jeg håper på i denne rapporten er at de evt er i slutt forhandling på noen av avtalene og at de fortsatt er positiv til avgjørelse om evt gjenåpning kommer i 2021.

En handle dag igjen så er vi der :)

questi
17.10.2021 kl 23:40 2909

Det var blindsporet VioletPower som er årsaken til forsinkelsen, og corona'en også...
Men MeyerBurger er ekte saker.
Redigert 17.10.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2021 kl 23:37 2924

Ikke hvis oljeprisen skal opp i 170-200usd neste år ..
Slettet bruker
17.10.2021 kl 23:12 3050

En vill gjetning (?); tiden nå må vel være veldig fordelaktig å selge seg ut fra olje aksjer og komme seg inn i grisebillige grønne.... bare en tanke😉
Marketwatch
15.10.2021 kl 15:18 4345

Det er idag nøyaktig ett år siden selskapet meldte om at emisjonen på 1 milliard (kr 10,80 pr aksje) var suksessfullt gjennomført. Som de skrev i meldingen skulle kapitalutvidelsen brukes til:"The net proceeds from the Private Placement will be used to fund expansion investments and activities at the Company's facilities in Butte and Moses Lake as well as for general corporate purposes. Upon completion of the Private Placement, the Company will have established an extended liquidity runway which may enable the Company to prepare for a restart of the Moses Lake plant. Such restart is targeted in 2022 on the back of expected continuation of positive developments currently seen in both the solar energy and battery markets where the Company believes that it is positioned to become a leading US provider of silane and polysilicon."
Selv om jeg tror dette blir bra til slutt, så skal jeg være den første til å innrømme at utviklingen ikke har vært som forventet i tiden etter meldingen kom den 15/10-20.
Redigert 15.10.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
15.10.2021 kl 15:15 4371

Tore Torvund er utdannet ingeniør, jeg er glad det er en leder med fagkunnskap i selskapet.

VL
15.10.2021 kl 15:11 4405

Forundrer meg ikke hvis folk velger olje, går som en rakett der. Drit i klimaet (ironi) det er allerede glemt
Slettet bruker
15.10.2021 kl 15:06 4465

Med den lave omsetningen idag er det vel ikke et tegn på at mange forlater REC.
omac
15.10.2021 kl 14:59 4517

Ingen som holder en aksje nede, sikkert flere som forlater rec og går inn i tryggere bet som feks olje
Skalleknarp
15.10.2021 kl 14:57 4531

Hvis man har store nok baller og økonomi nok til å holde en aksje nede over tid så viser vel det store bildet at hvis man slipper tøylenen litt etter en slik periode så bærer det fort nordover i stor iver. I dette spillet vil selvsagt de som medvirker til oppgangen kvitte seg med aksjene og få sin inntekt. Medfører fall "neste" dag. Et eksempel på dette fikk vi senest i går med bla. REC og AOW mfl. som i dag synker...
Slettet bruker
15.10.2021 kl 14:54 4555

Jeg forstår situasjonen din VL. Jeg skulle også ønske at selskapet kommuniserte bedre med aksjonærer. Da kunne fallet til 13kr vært unngått. Jeg tror ikke vi får vite noe nytt på Q3. Det vil være det samme som alltid. Jeg er forberedt på at vi kan se røde tall etter Q3, fordi det virker som om alle forventer "Breaking news" på Q3. Dette har aldri skjedd før og vil aldri skje i fremtiden. Kommer det breaking news så vil dette bli meldt på børsen først.

Jeg bare håper at vi får vite mer av TT rundt posisjonen til REC. Jeg trenger en bestemt, selvsikker daglig leder som tørr å skryte av produktene til REC og får frem viktigheten av selskapet. USA og EU er avhengige av selskaper som REC. Får jeg dette, blir jeg kjempefornøyd. Det jeg derimot forventer er å få høre at vi er under forhandling og guiding for Q4.

ML vil garantert åpnes opp med etterspørselen som vil komme over de neste årene. I værste tilfelle, forsvarer egentlig Butte markedsverdien til RECsi alene. RECsi er profitabelt og bra, er kun røde tall fordi ML er nedstengt. Koster penger å ha fabrikken nede. Altså, inventaren til selskapet alene bør betrygge aksjonærer. Kortsiktig kan vi fort se oss gå ned, men langsiktig er jeg bunnsikker på at dette er en investering som kan være med på å forandre livet, gitt at REC leverer. Her kan jeg se for meg tusenvis av prosenter i avkastning - over de neste årene. Min hypotese forutsetter at REC vil bygge nye fabrikker og ekspandere. For meg er ML gjenåpning en selvfølge.
Marketwatch
15.10.2021 kl 14:45 4628

Du har sikkert rett. Jeg har ikke fugt med på om antall aksjer eid av AKH har endret seg, men en evt. meldeplikt ville vel ikke inntrådt før utlånet var så stort at de gikk under 20% eierskap.
VL
15.10.2021 kl 14:35 4713

Aksjen har rast fra over 20 til 13 kr og ser ikke ut som å klare å etablere oss over den. Med en q 3 rett rundt hjørne og hvis det er den samme fasen om at vi forhandler… blabla… så risikere vi å gå under 13 kr. Jeg stoler på selskapet og er langsiktig, men merker frustrasjonen når de ikke klarer å roe markedet eller i det minste gi noe hint om at alt gå på skinne. For alt vi vet så kan hele samarbeidet med Group 14 blitt sprengt i fille og ML ikke skal åpne( jeg tror jo selvsagt at de skal åpne,men har lite lyst å sitte ned til kr 9 for å høre at de skal åpne).
Slettet bruker
15.10.2021 kl 14:19 4855

Det langsiktige store aksjonærer ofte gjør er å shorte aksjene sine, ettersom de ikke har noen intensjoner på å selge på flere år. Her får de en fin rente som øker deres kapital, fordi de store kunne ikke ha brydd seg mindre om dag til dag kurs.

@Marketwatch: Helt riktig det du sier. Ser at shorten har økt med ca 0.20%. Bortsett fra AKH er det ingen andre særlig store aksjonærer. Usikker på om det er AKH som låner disse ut eller om det er delvis lånt ut fra de andre i top 10.

Hadde jeg sittet med flere titalls millioner aksjer kan jeg garantere dere at jeg hadde lånt dem ut. Det at short er på 1.4% får meg til å tippe at dette ikke er AKH, ettersom deres eierandel er uforandret.

Når det gjelder regelverket så mener jeg personlig at aksjemarkedet er like korrupt som resten av samfunnet. Fra min forståelse er det ikke ulovlig å låne ut til short og jeg ser ikke på det som alvorlig, men om man tror at markedet er rettferdig og ordentlig, så tar man fullstendig feil. Fra SEC i USA til Finanstilsynet i Norge. Bare tull hele konseptet. Jaja, nok konspirasjonsteorier fra meg for i dag.

God helg folkens!
Redigert 15.10.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Holo
15.10.2021 kl 14:18 4864

Det er ikke største aksjonær som låner ut aksjer i RECSI.

For det første skulle det vel da vært børsmeldt, og for det andre så ville du sett det på aksjonærlistene. Når aksjer lånes ut flyttes de i VPS fra "rettmessig eier" til den som betaler for å låne aksjene.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 14:13 4917

Jeg kan ikke reglene godt nok, men i mitt hode så skulle det å låne ut aksjer til short være nesten like ille som å kjøpe aksjer når man besitter innsideinfo. Å shorte påvirker også kursen, og basert på hva man har av innsideinfo kan dette virke veldig galt.
Marketwatch
15.10.2021 kl 14:11 4929

Aksjekursen er delvis påvirket av shortsalg. Det er nå så mange shortede aksjer at man kan begynne å lure på om det er største aksjonær som låner de ut.
Dette er ikke uvanlig, ref. bla Fredriksen i Axa. Om det gjøres for å tjene noen kroner eller for å holde kursen nede til man får øket eierandelen, det kan man bare spekulere på.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 14:10 4935

Tror nok at mange, inkludert meg selv satset på at nyhetene vil komme før mot slutten av året, på grunn av de store makro endringene rundt fornybart. Det at aksjekurs ikke reagerer på positive fundamentale nyheter tilsier jo at markedet ikke har tillit til selskapet og evnen til å levere. Jeg innså at jeg tok feil for flere måneder tilbake og ble klar over at det nok ikke skjer noe før mot slutten av året. Slike prosesser tar tid. Det er snakk om avtaler verdt flere milliarder over flere år og investeringer som koster skjorta. Her trengs det større avklaring på makro nivå (politiske beslutninger må bli vedtatt) samt at REC får tid til å vente på de rette avtalene, fremfor å ta det første som kommer på bordet. REC har en solid posisjon, langsiktig og dette vet de.

Jeg tror at alt dette bare er tull. REC kommer til å levere som bare det og være en stor bærebjelke for den vestlige satsningen innenfor fornybart. Batteri og solindustrien er avhengig av selskaper som REC. Men før dette skjer, må bekreftelsene komme fra selskapet. Til den tid så er dette alle manns land.

Markedet fungerer ikke på logikk og visjon, men følelser og psykologi. Min teori er at markedet rett og slett er dum og ikke klarer å se for seg det store bildet. Her må alt mates med teskje. Det er jo akkurat derfor det lønner seg å være investert i REC, fordi når markedet innser det vil det være helt enorm avkastning på investeringen. Med forbehold om at REC leverer.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 13:59 5004

Jo da/ jeg synes det er et veldig rart tidspunkt å selge RECsi på. Aksjen har vært priset høyere i hele år, og RECsi har hele tiden sagt at de vil melde vedrørende oppstart av ML mot slutten av året…

Litt ulogisk å selge nå/ da burde man heller solgt etter Q1, da RECsi sa at det er mot slutten av året vi får vite mer …

Forøvrig oppdatert kursmål i dag: 24 kroner per aksje

Vel. Her er det ingen aksjer til salgs
Slettet bruker
15.10.2021 kl 13:49 5083

I fritt fall igjen. Så positive dere er og så går det bare nedover, glad jeg er ute av denne useriøse aksjen.
Skalleknarp
15.10.2021 kl 13:46 5103

Bullfight skrev Nydelig tradingaksje
Den enes død den andres brød slik er det også med aksjer. Vi er alle inne av forskjellige årsaker slik er det bare. Trading - Long - Short. Jeg forholder meg til Long og det ødelegger ikke dagen for meg om det skulle gå ned noen prosenter en enkelt dag. For en shorter vil dette selvsagt være motsatt. Min påstand er at over tid (forutsett at man har råd å sitte med aksjer og fordeler risiko litt) så lønner det seg med long så fremt det ikke går helt skeis som det faktisk har gjort med noen aksjer jeg har investert i. (Siste: Polarcus - AMC) REC er vel den eneste aksjen jeg ikke har solgt når jeg egentlig burde gjort det. Jeg har hatt troen på aksjen siden 2015 - Når Parisavtalen ble inngått, og gir meg ikke før jeg får rett at i dette var en god investering....og mer pluss enn jeg har i dag. Uansett jeg er fornøyd og i godt humør selv på en rød REC dag. Ha en fin helg.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 13:39 5181

Ikke tro på "Vi kommer ikke til å se 13kr igjen". Dette er bare tull. Aksjekurs vil fortsette å være volatilt til vi får noe håndfast fra selskapet. Akkurat nå styres REC basert på makro nivå og TA. Jeg blir ikke overrasket om vi ser 10kr eller 15kr. Kan gå alle veier. Med det sagt så bør vi høre noe innen slutten av året. Jeg tipper desember og jeg håper at markedet viser selskapet tilliten selskapet fortjener.

Akkurat nå blir REC dømt basert på alt vi vet om i dag. Hvis folk bare kunne visjonere litt og se for seg veksten som kommer de neste årene.... om 4-5 år er nok markedsverdi på 5 milliarder til å le av. Men før nyhetene kommer kan markedsverdi gå ned og det vil fortsette å svinge. Vær klar over det, så vil du ikke frustreres like mye.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 13:38 5186

På kort sikt kan dette bli kjipt etter Q3 om selskapet ikke kan melde noe positivt da, eller søndag-tirsdag før presentasjonen. Trenger noe som kan representere mer verdier for aksjonærene. Jeg skal prøve å samle litt midler for å kjøpe dippen som kommer, sikkert mot 10kr om vi ikke får noe nytt. Er mentalt forberedt på det hvertfall.
VL
15.10.2021 kl 13:30 5290

Da er nesten ukes oppgang visket bort, ikke rart man er frustrert. Og for de som sa at vi aldri skal se 13 kr igjen, vi står fast i gjørmen til Rec kommer med noe fornuftig.
Marketwatch
15.10.2021 kl 10:00 5638

Nå avslører du at du kan lite om aksjehandel. Ellers har du en del poenger om Rec, men kanskje du skal fremføre de litt mindre arrogant og selvsikkert.
Da reagerer nok også færre med sinne på dine innlegg. Det er helt kurrant å hevde og å tro at det ikke blir mulig å gjenåpne ML.
det er etter mitt syn også kurrant å hevde at ML står foran gjenåpning og at vedtak om dette kan komme i nær fremtid. Ulikt syn på fremtidsutsiktene for selskapene på børs, er vel nettopp grunnen til at vi har et aksjemarked.
manman01
15.10.2021 kl 09:31 5845

Fylder på igen igen igen og krydser fingre for en grøn afslutning (: tvivler, men lad os se
AtlasShrugged
15.10.2021 kl 08:24 6291

kom nå i morgentimene fra Pareto: REC Silicon - Outlook remains solid

Current supply and semiconductor disruptions will impact the Q3 result, however we still foresee positive EBITDA. Positive news are coming from Group14 regarding battery efficiency and PV markets are in general looking strong. We lower our 2021-22E EBITDA slightly and reiterate Buy but lower our TP to NOK 24 (25).
VL
15.10.2021 kl 08:04 6459

Ingen melding idag heller, spent om vi klarer å holde i pluss idag. Sjelden jeg opplever 5 grønne dager i Rec, krysser fingrene.
Sa2ri
15.10.2021 kl 06:58 6770

Det er korrekt, men da registreres dette som en blokk dagen etter (altså i dag). Ellers er det bare å lese det som det allerede er henvist til fra nordnet sine sider, men dersom man ikke stoler på dette kan man jo google "åpningstider Oslo børs". Da får man følgende svar:

https://www.oslobors.no/layout/set/print/Oslo-Boers/Om-Oslo-Boers/AApningstider
Stonks_
15.10.2021 kl 05:57 6935

Du kan handle utenom børsens opningstider, kan handle over tlf for eksempel to parter som vil kjøpe og selge seg imellom. Må bare sendes inn men det er mulig
Stonks_
15.10.2021 kl 05:54 4635

Det er aksjer som kjøres gjennom darkpools, og ses da ikke av oss normale folk. Har du innfront gjennom dnb så får du tilgang til en del darkpools, samme går for nordnet og pareto også
Slettet bruker
15.10.2021 kl 04:44 4727

Nemesis.

Hvis du mot formodning skulle bli trett av å spre eder og galle om REC og oss aksjonærer, har jeg på egen hånd funnet et par artikler jeg anbefaler deg å lese, de handler om min oppfatning av deg.

https://www.psychol.net/blog/2020/5/22/narsissisme-psykopati-amp-machiavelli

file:///C:/Users/Admin/Pictures/Nemis%20i%20et%20n%C3%B8tteskall.pdf

Bybonden ( ambulerende selvlært psykiater, med privat praksis )
Redigert 15.10.2021 kl 04:48 Du må logge inn for å svare
solfylt
15.10.2021 kl 01:55 4838

Åpnings- og stengningsauksjonen foregår slik: Kl. 08:45 vil ordrer i ordreboken vises for alle verdipapirer. Kl. 09:00 åpner børsen og alle aksjer har normalt åpnet for handel i løpet av 30 sekunder. Kl. 16:20 stenger den kontinuerlige handelen og sluttauksjonen starter umiddelbart. Det vil fra kl. 16:20 til 16:25 være mulig å legge inn, endre eller slette ordre. Etter kl. 16:25 matches og stenger alle aksjer i løpet av 30 sekunder.

Fra Nordnet: https://www.nordnet.no/faq/1065-apnings-og-sluttauksjon-pa-oslo-bors
Opportunist1
14.10.2021 kl 23:46 5142

Det er rett og slett feil. Det er ingen handel på børsen mellom 16.20 og 16.25. Det er kun matching. Hvis dette på grunn av en teknisk feil hos DnB ble registrert som handel i DnBs handelssystem (finnes ikke registrert andre steder), så er det feil. I børsens eget handelssystem - som er fasit - står det registrert litt over 3 millioner aksjer i volum igår. Dette er ikke noe vits å bruke energi på dette. Det er ingenting.
Redigert 14.10.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2021 kl 23:35 5233

Nemis har du ingenting bedre å gjøre enn å komme hit og hate på RECSI? Virker som om livet ditt handler om å spre frykt og propaganda her om REC
DjTao
14.10.2021 kl 23:21 5363

Jeg har forundret meg over sluttauksjonen mange ganger i REC da det tilsynelatende flyttes på store volumer. Hva er hensikten? Noen ganger ligger kjøpskursen med store volumer også vesentlig høyere enn siste kurs.
Redigert 14.10.2021 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2021 kl 23:13 5458

I dnb ligget det 44 handler mellom 16:23-16:25 mellom 2-300000 tusen aksjer.
247Bulli
14.10.2021 kl 23:08 5516

Vet ikke hvem som er den største tullingen her ift hva du påstår men du burde holde deg for god til å påstå at folk her inne ser syner på egen handelsplatform! I DnB markeds ligger opplysningene der enda(noe sikkert flere kan bekrefte) , ser de ikke på Nordea sin, og ja, som støtte til innlegget som hadde registrert handel før åpning har også jeg registrert dette flere ganger, med ulike selskaper. Om hvem hva og hvorfor det skjer kan ikke jeg svare på. Men kun registrerer at det skjer og som andre kanskje håper på at noen her inne har svar eller mening om. Lese innlegg fra deg er det imidlertid slutt på. Skaff deg en ekte konto hvor du kan handle med ekte penger. Mulig du lærer noe da. Lykke til👍 Til opplysning kan jeg fortsatt se alle dagens handler i DnB markeds...
Redigert 14.10.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare