SIEM OFFSHORE - En annen glemt perle
Nedenfor vil jeg vise det svært spennende potensialet som ligger i Siem Offshore for investorer, der jeg dels viser til sentrale regnskapstall, dels ser på sentrale nøkkeltall, dels foretar en fremskriving av størrelsen på egenkapitalen i SIOFF og også foretar en sammenligning med selskap Siem Offshore er naturlig å sammenligne med.
Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.
Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.
Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.
Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.
I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.
Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.
Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.
Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.
Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.
EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.
Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.
Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.
Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.
Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.
Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.
Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.
I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.
Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.
Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.
Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.
Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.
EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.
Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.
Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.
Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Redigert 21.10.2021 kl 16:10
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
02.11.2021 kl 13:08
6493
Tror dere snart er godt forbi meg i antall aksjer,
opplever SIOFF som er veldig spennende, og trygg investering,
så jeg sitter komfortabelt tungt lastet i denne.
opplever SIOFF som er veldig spennende, og trygg investering,
så jeg sitter komfortabelt tungt lastet i denne.
keane
03.11.2021 kl 08:17
6297
Bare å laste opp på disse latterlig lave nivåene vi ligger på.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/02/7765115/nordsjoen-rensket-for-supplyskip?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/02/7765115/nordsjoen-rensket-for-supplyskip?internal_source=sistenytt
Tradinator
03.11.2021 kl 08:25
6276
Vi får bare smøre oss inn litt med tålmodighet, det vil snart gå opp for flere hva denne handles for i øyeblikket.
kvirrevi
03.11.2021 kl 09:13
6202
Når markedet er rensket for supplyskip i starten av november og oljeprisen er 85 dollar fatet, indikerer det at markedet i 2022 kan bli ganske godt. Investeringsviljen er høy og både vindsektoren og oljesektoren bidrar til å skape etterspørselen.
Slik vil det også være neste år.
Slik vil det også være neste år.
Redigert 03.11.2021 kl 10:02
Du må logge inn for å svare
keane
03.11.2021 kl 09:26
6223
SR-banken har (heldigvis) gitt oss en helt fantastisk kjøpsmulighet i Sioff. Denne er en no-brainer. Oppsiden er veldig stor - makan til mulighet er det lenge siden jeg har sett på OSE.
kvirrevi
03.11.2021 kl 10:11
6204
Jeg er ellers ganske uenig i Longsitinbulk sin vurdering av at investeringer i batteripakker på 4 av SIOFFs båter vil ta bort lønnsomheten i selskapet.
Batteripakkene vil bli installert i 1Q 2022, de koster nok en del, men er nok likevel av forholdsvis moderat størrelse. Til nå i år har SIOFF gjort bokførte investeringer på 18 mill. USD, men av disse utgjør nok batteripakken i Siem Symphony bare en mindre del.
Det svært positive er at SIOFF fra 1Q 2022 har posisjonert seg godt for å tilby mer miljøvennlige tjenester til selskaper som er svært opptatt av å benytte seg av slike tjenester, eksempelvis Equinor, der tre av selskapets seks PSV-båter bruker batteripakker, og en OCSV.
Jeg synes det er vanskelig å se at dette er negativt, og jeg tror dette er fornuftige og lønnsomme investeringer for SIOFF. Jeg synes tvert imot at det er positivt at SIOFF fra 1Q 2022 vil fremstå som ett av de mest miljøvennlige offshoreselskapene på norsk sokkel.
Batteripakkene vil bli installert i 1Q 2022, de koster nok en del, men er nok likevel av forholdsvis moderat størrelse. Til nå i år har SIOFF gjort bokførte investeringer på 18 mill. USD, men av disse utgjør nok batteripakken i Siem Symphony bare en mindre del.
Det svært positive er at SIOFF fra 1Q 2022 har posisjonert seg godt for å tilby mer miljøvennlige tjenester til selskaper som er svært opptatt av å benytte seg av slike tjenester, eksempelvis Equinor, der tre av selskapets seks PSV-båter bruker batteripakker, og en OCSV.
Jeg synes det er vanskelig å se at dette er negativt, og jeg tror dette er fornuftige og lønnsomme investeringer for SIOFF. Jeg synes tvert imot at det er positivt at SIOFF fra 1Q 2022 vil fremstå som ett av de mest miljøvennlige offshoreselskapene på norsk sokkel.
Redigert 03.11.2021 kl 10:20
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
03.11.2021 kl 15:12
6088
Jeg sjekket tilbake til 4Q 2020 rapporten til SIOFF for å se hvor store besparelser selskapet nå har for finanskostnader i form av både lavere rente og vesentlig lavere gjeld. Det er virkelig en betydelig endring som har skjedd.
I 4Q 2020 hadde SIOFF rentekostnader på 14,1 mill. USD, og dette var noenlunde stabilt i kvartalene forut. I 3Q 2021 hadde SIOFF rentekostnader på 6,6 mill. USD, dvs en nedgang i kvartalsvise rentekostnader på 7,5 mill. USD, dvs. nesten 60 prosent nedgang. I kvartalene fremover vil SIOFF fortsette å betale ned gjeld og rentekostnadene vil dermed falle ytterligere.
Oppmuntrende, på årsbasis vil SIOFF spare 30 mill USD i lavere rentekostnader.
I 4Q 2020 hadde SIOFF rentekostnader på 14,1 mill. USD, og dette var noenlunde stabilt i kvartalene forut. I 3Q 2021 hadde SIOFF rentekostnader på 6,6 mill. USD, dvs en nedgang i kvartalsvise rentekostnader på 7,5 mill. USD, dvs. nesten 60 prosent nedgang. I kvartalene fremover vil SIOFF fortsette å betale ned gjeld og rentekostnadene vil dermed falle ytterligere.
Oppmuntrende, på årsbasis vil SIOFF spare 30 mill USD i lavere rentekostnader.
Redigert 03.11.2021 kl 15:14
Du må logge inn for å svare
zaq1
04.11.2021 kl 08:34
5975
Contract extension for OSCVs Siem Stingray and Siem Spearfish
With reference to the notice issued January 29th 2021, GE Renewable Energy has decided to exercise the remaining options for the vessel “Siem Stingray”. The extension will see the versatile vessel further utilized into the first quarter of 2022. The extension reconfirms that the Company plays an important role in servicing the renewable energy segment, and we are very pleased to see a key client such as GE Renewable Energy extend our professional relationship.
also
With reference to the notice issued April 23rd 2021, the Company is also very pleased to confirm the extension from another key client for the vessel “Siem Spearfish”. The vessel will continue to perform its current duties under subsea construction work. This extension will see the vessel employed well into the first quarter of 2022, with corresponding new options issued thereafter. This extension confirms the Company’s renowned position for servicing the Subsea segment through our advanced fleet.
The extensions are thus seen as a very positive development on the “year-on-year” utilization perspective for our OSCV fleet.
With reference to the notice issued January 29th 2021, GE Renewable Energy has decided to exercise the remaining options for the vessel “Siem Stingray”. The extension will see the versatile vessel further utilized into the first quarter of 2022. The extension reconfirms that the Company plays an important role in servicing the renewable energy segment, and we are very pleased to see a key client such as GE Renewable Energy extend our professional relationship.
also
With reference to the notice issued April 23rd 2021, the Company is also very pleased to confirm the extension from another key client for the vessel “Siem Spearfish”. The vessel will continue to perform its current duties under subsea construction work. This extension will see the vessel employed well into the first quarter of 2022, with corresponding new options issued thereafter. This extension confirms the Company’s renowned position for servicing the Subsea segment through our advanced fleet.
The extensions are thus seen as a very positive development on the “year-on-year” utilization perspective for our OSCV fleet.
Tradinator
04.11.2021 kl 08:37
5983
Nydelig news på morran. Styrker aksjen ytterligere for en snarlig reprising.
kvirrevi
04.11.2021 kl 09:43
5972
Veldig bra nyhet for å sikre høy kontraktsdekning gjennom vinteren samtidig som sioff kan benytte seg av bedre rater sommeren 2022.
Sikrer også høyere inntekter i 4q og 1 Q enn orientert om på 3q presentasjonen. Tipper 4q nå blir bra med inntekter mellom 60-70 musd.
Veldig bra å sitte i denne.
Sikrer også høyere inntekter i 4q og 1 Q enn orientert om på 3q presentasjonen. Tipper 4q nå blir bra med inntekter mellom 60-70 musd.
Veldig bra å sitte i denne.
Tradinator
04.11.2021 kl 10:02
5939
Begynner å røre seg litt. Spennede å sitte her nå, grovt underpriset.
mimer
04.11.2021 kl 10:28
5976
Synes det har ulmet lenge nå, dette var kanskje startskuddet. Med P/B rundt 0,2 bør det være endel å gå på her, hvis kreditorer som fikk akjser i restruktureringen i sommer og ønsker å selge, begynner å bli ferdige...
Fevang
04.11.2021 kl 12:36
5922
Aksjen har i alle fall gått over 10% siden du lempet ut det du hadde. Hvorfor kjøpte du noe som helst hvis egentlig?
Akmg
04.11.2021 kl 12:39
5936
Tradinator skrev 7,5 % opp nå, er det starten på raketten vi ser nå?
Jeg ser en reprising av denne nå. Aksjen har falt ca 98% siden toppen i fjor og restruktering. Denne kan doble seg.
Fevang
04.11.2021 kl 12:47
5913
Kortsiktig motstand i chartet på rundt kr 3,00. Klar bane oppover brytes kr 3,10. Jeg blir sittende samme rakkern.
mimer
04.11.2021 kl 13:07
5891
Samme her, har kjøpt på veien ned fra 2,9 og til 2,5. Kan tenke på å selge når P/B = 1... Max 1/2-parten 😎
Fevang
04.11.2021 kl 13:16
5866
Gidder ikke prøve å trade denne. Noen kortsiktige tradere klarer vel å sende den noe ned igjen vil jeg tro. Faller den en del ned fra 2,96 kan man jo kjøpe mer...
Brixer
04.11.2021 kl 22:16
5590
https://tv.nrk.no/serie/debatten/202111/NNFA51110421/avspiller
50% økning av oljeproduksjonen over 6 år.
Noen som har noen formening om dette kan være bra for selskaper som sioff?
Ok, dette er ett teit spørsmål fordi svaret er så åpenbart.
50% økning av oljeproduksjonen over 6 år.
Noen som har noen formening om dette kan være bra for selskaper som sioff?
Ok, dette er ett teit spørsmål fordi svaret er så åpenbart.
kvirrevi
05.11.2021 kl 08:50
5403
Reprisingen har såvidt begynt.
Jeg tror markedet er i ferd med å se hvilket godt drevet og solid selskap Siem Offshore er, og at selskapet er riktig selskap å sitte i for å få med seg et sterkere marked i 2022.
Jeg tror markedet er i ferd med å se hvilket godt drevet og solid selskap Siem Offshore er, og at selskapet er riktig selskap å sitte i for å få med seg et sterkere marked i 2022.
kvirrevi
05.11.2021 kl 23:21
5189
Jeg har basert på 3Q rapport/presentasjon/webcast og den siste meldingen om kontraktsforlengelser oppsummert hvordan 4Q 2021 ser ut til å bli. Det ser meget bra ut.
Inntekter
- 3Q pres. viste en Backlog for 4Q på 53 MUSD, i tillegg kommer båtene som går i spot og trolig andre korte kontrakter,
- Selskapet sa på 3Q pres. at 4Q vil bli bedre enn 4Q 2020, 4Q 2020 kom inn på 57,… MUSD.
- 4. nov. kom det melding om forlengelse av kontrakter som vil gå gjennom hele 4Q for to av OCSV. Det betyr at inntektene vil stige ut over det SIOFF sa på 3Q pres.
- Basert på dette er det sannsynlig at inntektene for 4Q vil havne i intervallet 65-70 MUSD.
Utgifter
- Basert på regnskapstallene oppleves SIOFF å klare å holde kostnadene nede, selv om det er vanskelig å sammenligne 3Q 2020 med 3Q 2021 og de andre kvartalene forut for dette pga. corona.
Kontraktsdekning
OCSV:
Stingray - into the first quarter of 2022.
Spearfish - will see the vessel employed well into the first quarter of 2022, with corresponding new options issued thereafter.
Barracuda, firm contract until the end of the year
Jeg antar videre at Doredo vil bli brukt til å utføre kontrakten meldt 28.7, "Siem Offshore is pleased to announce that a contract has been signed with Seaway 7, the renewables business unit of Subsea 7, for the utilization of one of our OSCVs commencing Q4 2021."
For PSV, AHTS og andre fartøy vil situasjonen I stor grad være som i 3Q. Båter som blir ledige kan potensielt brukes i spotmarkedet, der ratene er forholdsvis sunne, i alle fall for PSV. Vi er allerede godt ute i 4Q og for PSV er ratene på sitt høyeste i år. I dag ble det sluttet båt til 20000 GBP.
Alt i alt viser SIOFF en meget god utvikling i 4Q der alle båter i OCSV og WIV vil være i arbeid (hovedinntektsområdet til SIOFF) og der de andre båtene vil være omtrent som i 3Q og kanskje bedre pga. høyere spotrater.
Dersom SIOFF ikke hadde hatt et papirtap på valuta som følge av styrking av NOK mot usd (en liten andel av gjelden er i NOK) hadde nettoresultatet i 3Q blitt på ca. 8 mill. USD. Det er ut fra dette sannsynlig. at nettoresultatet i 4Q kan komme inn i området 8-10 mill. USD.
Dette er så klart positivt, og vil hjelpe det underliggende caset av SIOFF som en kandidat for en prising opp mot verdien av egenkapitalen på oppunder 12 kr.
Inntekter
- 3Q pres. viste en Backlog for 4Q på 53 MUSD, i tillegg kommer båtene som går i spot og trolig andre korte kontrakter,
- Selskapet sa på 3Q pres. at 4Q vil bli bedre enn 4Q 2020, 4Q 2020 kom inn på 57,… MUSD.
- 4. nov. kom det melding om forlengelse av kontrakter som vil gå gjennom hele 4Q for to av OCSV. Det betyr at inntektene vil stige ut over det SIOFF sa på 3Q pres.
- Basert på dette er det sannsynlig at inntektene for 4Q vil havne i intervallet 65-70 MUSD.
Utgifter
- Basert på regnskapstallene oppleves SIOFF å klare å holde kostnadene nede, selv om det er vanskelig å sammenligne 3Q 2020 med 3Q 2021 og de andre kvartalene forut for dette pga. corona.
Kontraktsdekning
OCSV:
Stingray - into the first quarter of 2022.
Spearfish - will see the vessel employed well into the first quarter of 2022, with corresponding new options issued thereafter.
Barracuda, firm contract until the end of the year
Jeg antar videre at Doredo vil bli brukt til å utføre kontrakten meldt 28.7, "Siem Offshore is pleased to announce that a contract has been signed with Seaway 7, the renewables business unit of Subsea 7, for the utilization of one of our OSCVs commencing Q4 2021."
For PSV, AHTS og andre fartøy vil situasjonen I stor grad være som i 3Q. Båter som blir ledige kan potensielt brukes i spotmarkedet, der ratene er forholdsvis sunne, i alle fall for PSV. Vi er allerede godt ute i 4Q og for PSV er ratene på sitt høyeste i år. I dag ble det sluttet båt til 20000 GBP.
Alt i alt viser SIOFF en meget god utvikling i 4Q der alle båter i OCSV og WIV vil være i arbeid (hovedinntektsområdet til SIOFF) og der de andre båtene vil være omtrent som i 3Q og kanskje bedre pga. høyere spotrater.
Dersom SIOFF ikke hadde hatt et papirtap på valuta som følge av styrking av NOK mot usd (en liten andel av gjelden er i NOK) hadde nettoresultatet i 3Q blitt på ca. 8 mill. USD. Det er ut fra dette sannsynlig. at nettoresultatet i 4Q kan komme inn i området 8-10 mill. USD.
Dette er så klart positivt, og vil hjelpe det underliggende caset av SIOFF som en kandidat for en prising opp mot verdien av egenkapitalen på oppunder 12 kr.
balatonz
06.11.2021 kl 15:52
4988
Siem Pilot spot kontrakt for 20000 GBP. 99% ut. i PSV segmentet.
Vi sitter på en tikkende bombe.
Vi sitter på en tikkende bombe.
kvirrevi
06.11.2021 kl 16:26
4982
Jeg vil også kommentere utviklingen i rentebærende gjeld.
Total gjeld 30.12.2020 var 1031 mill USD, mens den 30.9.2021 var 636mill. USD. Dette er en nedgang på 395 mill. USD, hovedsakelig som følge av konvertering av gjeld til aksjer, men også som følge av salg av noen båter og driftsoverskudd.
395 mill. dollar i redusert gjeld sier noe om hvilke aksjonærverdier som ligger i selskapet nå etter refinansieringen.
Til tross for den kraftige reduksjonen i gjeld har SIOFF 90 mill. i kontantbeholdning, slik at netto rentebærende gjeld er 547 mill. dollar, noe som tilsvarer ca. 4700 mill. kroner med USD/NOK kurs på 8,6.
SIOFF har allerede et fornuftig gjeldsnivå og selskapet vil betale ned betydelig med gjeld det neste året.
Total gjeld 30.12.2020 var 1031 mill USD, mens den 30.9.2021 var 636mill. USD. Dette er en nedgang på 395 mill. USD, hovedsakelig som følge av konvertering av gjeld til aksjer, men også som følge av salg av noen båter og driftsoverskudd.
395 mill. dollar i redusert gjeld sier noe om hvilke aksjonærverdier som ligger i selskapet nå etter refinansieringen.
Til tross for den kraftige reduksjonen i gjeld har SIOFF 90 mill. i kontantbeholdning, slik at netto rentebærende gjeld er 547 mill. dollar, noe som tilsvarer ca. 4700 mill. kroner med USD/NOK kurs på 8,6.
SIOFF har allerede et fornuftig gjeldsnivå og selskapet vil betale ned betydelig med gjeld det neste året.
Spartan
06.11.2021 kl 17:18
4964
Det er når det ser dårlig ut man skal kjøpe i sykliske bransjer , ikke når det går bra.
SIOFF har en attraktiv P/B, og med positiv kontantstrøm i et marked i forbedring ser jeg da bare en vei dette kan gå på sikt. Spesielt da jeg antar at kursfallet dra 3 kr + i stor grad er forårsaket av en kreditor som skulle omgjøre aksjer til kapital uansett pris.
SIOFF har en attraktiv P/B, og med positiv kontantstrøm i et marked i forbedring ser jeg da bare en vei dette kan gå på sikt. Spesielt da jeg antar at kursfallet dra 3 kr + i stor grad er forårsaket av en kreditor som skulle omgjøre aksjer til kapital uansett pris.
Jeg er helt enig med deg, det jeg kanskje er uenig i er at et slikt selskap som Sioff som skal investere inn mot grønt skifte ikke er så lukurativt.
Jeg ser poengene med selskapets markedspris opp mot bokførte verdier, men dere må ikke glemme at imgen supply rederier prises opp mot bok, slik er det bare.
Ikke forventer jeg at skip skal stige i verdi fremover eller, det er fortsatt alt for mange skip, og så får vi se fremover når skip selges og prisingen, tror faktisk på mer nedside i verdiene.
Ja, jeg ser at rater på supply strammer seg, det er bra, men glem ikke bunker i samme periode går rett i taket, spiser mye av rate
Er negativ til belånt Supply, det kan selvfølgelig være feil på lengre sikt, men Pr i dag er det ikke julekvelden slik mange påstår, gjeldsgraden i Sioff er fortsatt meget høy.
Om de får kontroll på denne i tide aner ikke jeg, neppe andre eller,
skip skal skrives ned over tid , samtidig mye gjeld skal betales og investeringer gjøres.
Jeg ser poengene med selskapets markedspris opp mot bokførte verdier, men dere må ikke glemme at imgen supply rederier prises opp mot bok, slik er det bare.
Ikke forventer jeg at skip skal stige i verdi fremover eller, det er fortsatt alt for mange skip, og så får vi se fremover når skip selges og prisingen, tror faktisk på mer nedside i verdiene.
Ja, jeg ser at rater på supply strammer seg, det er bra, men glem ikke bunker i samme periode går rett i taket, spiser mye av rate
Er negativ til belånt Supply, det kan selvfølgelig være feil på lengre sikt, men Pr i dag er det ikke julekvelden slik mange påstår, gjeldsgraden i Sioff er fortsatt meget høy.
Om de får kontroll på denne i tide aner ikke jeg, neppe andre eller,
skip skal skrives ned over tid , samtidig mye gjeld skal betales og investeringer gjøres.
mimer
06.11.2021 kl 19:34
4881
Tja, de solgte et par skip i sommer til bok, og kontroll på gjelden kan man vel si at de har etter restruktureringen...Og hvertfall i forhold til de andre norske konkurrentene. Enkelt valg for min del å velge SIOFF. Dagens kurs skyldes hvoedsaklig tungt nedsalg av tidligere långivere, som ikke ønsker å være aksjonærer. Ikke ulikt det vi så i SOFF for ca 1 år siden...
Tugapower
07.11.2021 kl 09:48
4586
hei
Hvor står at Siem Barracuda har firm contact until the end of the year?
Hvor står at Siem Barracuda har firm contact until the end of the year?
kvirrevi
07.11.2021 kl 11:06
4558
hei
Siem opplyser om dette på webcasten, ca. 12 minutter ut i presentasjonen.
Siem opplyser om dette på webcasten, ca. 12 minutter ut i presentasjonen.
zaq1
07.11.2021 kl 11:15
4586
Siem har Siem Pendotiba og Siem Piata liggende i opplag dette er Fast Crew Vessels (FCV)
Disse er markert som om de skal bli liggende over 2 år til i opplag. Kan de ikke heller forsøke å selge disse? Er det. noen opplagte motargumenter jeg som ny aksjonær ikke vet om?
Om disse båtene:
Our FCV vessels stationed in Brazil are specially designed and equipped to ensure swift, safe and comfortable transfers of personnel to and from offshore installations.
Disse er markert som om de skal bli liggende over 2 år til i opplag. Kan de ikke heller forsøke å selge disse? Er det. noen opplagte motargumenter jeg som ny aksjonær ikke vet om?
Om disse båtene:
Our FCV vessels stationed in Brazil are specially designed and equipped to ensure swift, safe and comfortable transfers of personnel to and from offshore installations.
Tugapower
07.11.2021 kl 12:08
4607
Thanks
Strange that they did not updated in the presentation.
According to my calculation Siem have an average utilization Rate of 83% for Q4 and end up October with 86%. With PSV spot rates growing since September until now, this will give a positive/better revenues.
Lets see if they can keep most of the vessels on spot occupied the next 2 months. Positive that they got these last Spot contacts for Opal and Pilot. Lets hope this continue to add up on utilization rate.
During webcast then mentioned that the Siem Amethyst is in Singapore for class renewal. I understand this as a set of inspections and tests to make sure that the vessel is in conditions for activity. This is also positive I assume that Siem has plans for this vessel in the near future. This vessel is not in layup anymore.
A positive outlook is being given in the media for the offshore vessel industry for 2022, plus i read that this positive outlook is confirmed by the companies in their Quarter reports.
I see positive signals for Siem in the next quarters and off course an increase of share price but i am wondering if any of you who is reading this post has any clues/views that can bring the price down in the next 6 months. I don't see it but what about you?
I appreciate any comment to this post in English, Norsk or any language.
Strange that they did not updated in the presentation.
According to my calculation Siem have an average utilization Rate of 83% for Q4 and end up October with 86%. With PSV spot rates growing since September until now, this will give a positive/better revenues.
Lets see if they can keep most of the vessels on spot occupied the next 2 months. Positive that they got these last Spot contacts for Opal and Pilot. Lets hope this continue to add up on utilization rate.
During webcast then mentioned that the Siem Amethyst is in Singapore for class renewal. I understand this as a set of inspections and tests to make sure that the vessel is in conditions for activity. This is also positive I assume that Siem has plans for this vessel in the near future. This vessel is not in layup anymore.
A positive outlook is being given in the media for the offshore vessel industry for 2022, plus i read that this positive outlook is confirmed by the companies in their Quarter reports.
I see positive signals for Siem in the next quarters and off course an increase of share price but i am wondering if any of you who is reading this post has any clues/views that can bring the price down in the next 6 months. I don't see it but what about you?
I appreciate any comment to this post in English, Norsk or any language.
kvirrevi
07.11.2021 kl 12:27
4638
Det er lite omtalt i om SIOFF at Siem eier 34 prosent av SIOFF og 24 prosent av Subsea 7. Dette er delvis komplementære selskaper der SIOFF er godt egnet til å levere tjenester til Subsea 7.
Aktiviteten i subsea sektoren tar seg opp og Subsea 7 har fått godt med kontrakter den senere tiden og aksjekursen har steget kraftig. Jeg tror forholdet mellom Subsea 7 og SIOFF er en løsning med "førstevalg" dersom det passer, tilsvarende slik det delvis ser ut til å ha fungert mellom Aker BP og SOFF.
Det kan være spennende muligheter for SIOFF i et sterkere marked ved å knytte seg tettere til et samarbeid med Subsea 7. Subsea 7 kan ha interesse av dette ved at det gir bedre tilgang til en av de nyeste flåtene av fartøy der flere av disse fartøyene vil være av de mest miljøvennlige i næringen.
Jeg tror mye vil skje det neste året.
Aktiviteten i subsea sektoren tar seg opp og Subsea 7 har fått godt med kontrakter den senere tiden og aksjekursen har steget kraftig. Jeg tror forholdet mellom Subsea 7 og SIOFF er en løsning med "førstevalg" dersom det passer, tilsvarende slik det delvis ser ut til å ha fungert mellom Aker BP og SOFF.
Det kan være spennende muligheter for SIOFF i et sterkere marked ved å knytte seg tettere til et samarbeid med Subsea 7. Subsea 7 kan ha interesse av dette ved at det gir bedre tilgang til en av de nyeste flåtene av fartøy der flere av disse fartøyene vil være av de mest miljøvennlige i næringen.
Jeg tror mye vil skje det neste året.
Fevang
07.11.2021 kl 19:22
4437
Det er vel et fall i oljeprisen som kan bringe kursen nedover. Om det kommer et slikt fall vet jo ingen.
Tradinator
08.11.2021 kl 10:34
4233
Satse på at vi bryter tre tallet i dag da kanskje? Vi har snudd men kjøret vi garantert får her snart må vi fortsatt vente litt på. flere meldinger som de før helga nå, så går toget. Godt å være ombord.
Brixer
08.11.2021 kl 10:54
4214
hypotetic
08.11.2021 kl 10:59
4220
Enig i mye men Subsea 7 er også ekstremt lavt priset hvis du ser i litt lenger perspektiv. Har sammenlignet selskapene DOF, SOFF, SIOM og Subsea 7. Etter min oppfatning er prisingen dem imellom relativt riktig men alle er ekstremt lavt priset fortsatt. Det som er rart er at markedet enda ikke har priset inn noe av den kraftige forventede oppgangen i Offshore og flytende havvind som det er dokumentert at kommer. Jeg tror derfor at dette er bransjen med den største potensielle oppsiden på kort sikt. Etter min oppfatning er oppsiden høyest i DOF, SOFF, SIOM og Subsea 7. Hvis man prioriterer en tryggest mulig plassering blir rekkefølgen omvendt.
zaq1
08.11.2021 kl 11:25
6602
Takker så mye Brixer!:-) det jeg synes var mest interessant er at ratene for ATHS og PSV er vesentlig høyere nå høst 21 enn 20.., regner med det gjør bra for de som går i spot markedet..
hypotetic
08.11.2021 kl 12:23
6614
Brixer skrev DOF er lotto. Vi får se hva stå er der om 2 dager.
Min vurdering er at DOF er det caset helhetlig etterfulgt av SIOFF. De har riktignok nesten 3 ganger så mye gjeld i DOF som SIOFF men de har også 3 ganger så høy omsetning. De har 31 Subsea fartøy og 72 Rover og fortrinnsrett i Brasil. SIOFF har 4 slike Subsea fartøy der veksten antas å komme først og bli størst. Alt annet likt er det fordel å eie i et større. I DOF er småaksjonærene vernet ved at de har organisert seg i https://dofmg.blogspot.com/ og de er største eiere og kan stemme ned ufordelaktige refinansieringsforslag fra banker eller hovedeier. Småaksjonærene i SOFF og SIEM har enda ikke organisert slikt vern slik at de vil måtte godta hva som helst som banker eller hovedeiere foreslår. Subsea 7 er i en egen klasse da de tilnærmet ikke har netto gjeld men da vil heller ikke gearingen og oppsiden bli like stor hvis vi får den markedsoppgangen som forventes.
hypotetic
08.11.2021 kl 12:35
6586
PSV er bra nå med tilnærmet 100% utnyttelse men AHTS der SIOFF har høyest vekting og flest båter har jo lav utnyttelsesgrad om dagen og ser vel ut som det dårligste segmentet om dagen...... Tror nok SIOFF også likevel er helhetlig en god investering på sikt og for å redusere selskapsspesifikk risiko bør man ha aksjer i flere men vekte litt forskjellig.
Tradinator
08.11.2021 kl 15:48
6561
Lever jo av denne tippinga, så man er nødt å ta oftere rett enn feil. Da prøver vi med et tips til, det er bare starten…
ullebusten
08.11.2021 kl 17:15
6436
Trodde ikke de hadde flagget 1/3?
30% hjelper lite, og jeg kan ikke se hvordan de skal klare å få tak i de siste prosentene.
Kan for øvrig ikke se at vi aksjonærer i Sioff trenger et slikt vern.
30% hjelper lite, og jeg kan ikke se hvordan de skal klare å få tak i de siste prosentene.
Kan for øvrig ikke se at vi aksjonærer i Sioff trenger et slikt vern.
Kjakan95
08.11.2021 kl 23:06
6197
Er jo som oftest lite ahts aktivitet på vinterhalvåret da.. så dette er ikke så unormalt. Men ikke så bra for Siem nei.
Men for Eiof f.eks er jo dette topp, da de ikke har noen ahts i flåten, kun psv og konstruksjon/subsea/havvind
Men for Eiof f.eks er jo dette topp, da de ikke har noen ahts i flåten, kun psv og konstruksjon/subsea/havvind
hypotetic
09.11.2021 kl 01:21
6199
Dof minoritetsaksjonærer har fått massiv støtte på noen få måneder og flagget 30% for lenge siden. De har selvfølgelig enda mye mer støtte nå.. Selv da de flagget bare 25% hadde de støtte mer enn nok til å hindre 2/3 flertall for en lite hensiktsmessig restruktureringsløsning. Tilnærmet samtlige småaksjonærer støtter selvfølgelig krav om likebehandling og et krav om hensiktsmessig restrukturering også for småaksjonærer. Jeg har i likhet med de fleste andre selv tatt kontakt og støttet https://dofmg.blogspot.com/ . Selvfølgelig ønsker jeg å støtte de som jobber gratis for at alle skal behandles likt. Jeg er veldig glad for å få være delaktig i bidra til å sikre likebehandling og tror dette er nødvendig i fremtiden hvis vi skal ha et fungerende kapitalmarked som sikrer gjensidig respekt.
kvirrevi
09.11.2021 kl 09:58
6026
SIOFF har nå et strålende utgangspunkt for å benytte seg av et sterkere marked i 2022. De siste kontraktene gjør at vi vet at 4Q blir bra, og det er også overveiende sannsynlig at 1Q blir bra. 2Q og 3Q 2022 er høysesong, og det blir spennende å se hvor sterkt markedet blir med press både fra subsea, oljeleting og vind sektoren.
Et sterkt PSV-marked gjør også at nedsiden i AHTS blir mindre, ved at båtene kan benyttes som supplyskip når de er ledige (noe som har skjedd rett som det er når PSV har lav høy utnyttelse og AHTS lav).
Et sterkt PSV-marked gjør også at nedsiden i AHTS blir mindre, ved at båtene kan benyttes som supplyskip når de er ledige (noe som har skjedd rett som det er når PSV har lav høy utnyttelse og AHTS lav).