SIEM OFFSHORE - En annen glemt perle

kvirrevi
SIOFF 11.10.2021 kl 12:30 85880

Nedenfor vil jeg vise det svært spennende potensialet som ligger i Siem Offshore for investorer, der jeg dels viser til sentrale regnskapstall, dels ser på sentrale nøkkeltall, dels foretar en fremskriving av størrelsen på egenkapitalen i SIOFF og også foretar en sammenligning med selskap Siem Offshore er naturlig å sammenligne med.

Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.

Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.

Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.



Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.

I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.

Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.

Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.

Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.

Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.

EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.

Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.

Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.

Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Redigert 21.10.2021 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
zaq1
08.11.2021 kl 11:25 6389

Takker så mye Brixer!:-) det jeg synes var mest interessant er at ratene for ATHS og PSV er vesentlig høyere nå høst 21 enn 20.., regner med det gjør bra for de som går i spot markedet..
Tradinator
08.11.2021 kl 12:21 6397

Takk for interessant deling.
hypotetic
08.11.2021 kl 12:23 6401

Min vurdering er at DOF er det caset helhetlig etterfulgt av SIOFF. De har riktignok nesten 3 ganger så mye gjeld i DOF som SIOFF men de har også 3 ganger så høy omsetning. De har 31 Subsea fartøy og 72 Rover og fortrinnsrett i Brasil. SIOFF har 4 slike Subsea fartøy der veksten antas å komme først og bli størst. Alt annet likt er det fordel å eie i et større. I DOF er småaksjonærene vernet ved at de har organisert seg i https://dofmg.blogspot.com/ og de er største eiere og kan stemme ned ufordelaktige refinansieringsforslag fra banker eller hovedeier. Småaksjonærene i SOFF og SIEM har enda ikke organisert slikt vern slik at de vil måtte godta hva som helst som banker eller hovedeiere foreslår. Subsea 7 er i en egen klasse da de tilnærmet ikke har netto gjeld men da vil heller ikke gearingen og oppsiden bli like stor hvis vi får den markedsoppgangen som forventes.
hypotetic
08.11.2021 kl 12:35 6373

PSV er bra nå med tilnærmet 100% utnyttelse men AHTS der SIOFF har høyest vekting og flest båter har jo lav utnyttelsesgrad om dagen og ser vel ut som det dårligste segmentet om dagen...... Tror nok SIOFF også likevel er helhetlig en god investering på sikt og for å redusere selskapsspesifikk risiko bør man ha aksjer i flere men vekte litt forskjellig.
kvirrevi
08.11.2021 kl 15:42 6261

Du fikk helt rett tradinator, godt tippet og godt sett.
Tradinator
08.11.2021 kl 15:48 6364

Lever jo av denne tippinga, så man er nødt å ta oftere rett enn feil. Da prøver vi med et tips til, det er bare starten…
ullebusten
08.11.2021 kl 17:15 6239

Trodde ikke de hadde flagget 1/3?

30% hjelper lite, og jeg kan ikke se hvordan de skal klare å få tak i de siste prosentene.

Kan for øvrig ikke se at vi aksjonærer i Sioff trenger et slikt vern.
Kjakan95
08.11.2021 kl 23:06 6000

Er jo som oftest lite ahts aktivitet på vinterhalvåret da.. så dette er ikke så unormalt. Men ikke så bra for Siem nei.
Men for Eiof f.eks er jo dette topp, da de ikke har noen ahts i flåten, kun psv og konstruksjon/subsea/havvind
hypotetic
09.11.2021 kl 01:21 6002

Dof minoritetsaksjonærer har fått massiv støtte på noen få måneder og flagget 30% for lenge siden. De har selvfølgelig enda mye mer støtte nå.. Selv da de flagget bare 25% hadde de støtte mer enn nok til å hindre 2/3 flertall for en lite hensiktsmessig restruktureringsløsning. Tilnærmet samtlige småaksjonærer støtter selvfølgelig krav om likebehandling og et krav om hensiktsmessig restrukturering også for småaksjonærer. Jeg har i likhet med de fleste andre selv tatt kontakt og støttet https://dofmg.blogspot.com/ . Selvfølgelig ønsker jeg å støtte de som jobber gratis for at alle skal behandles likt. Jeg er veldig glad for å få være delaktig i bidra til å sikre likebehandling og tror dette er nødvendig i fremtiden hvis vi skal ha et fungerende kapitalmarked som sikrer gjensidig respekt.
kvirrevi
09.11.2021 kl 09:58 5829

SIOFF har nå et strålende utgangspunkt for å benytte seg av et sterkere marked i 2022. De siste kontraktene gjør at vi vet at 4Q blir bra, og det er også overveiende sannsynlig at 1Q blir bra. 2Q og 3Q 2022 er høysesong, og det blir spennende å se hvor sterkt markedet blir med press både fra subsea, oljeleting og vind sektoren.

Et sterkt PSV-marked gjør også at nedsiden i AHTS blir mindre, ved at båtene kan benyttes som supplyskip når de er ledige (noe som har skjedd rett som det er når PSV har lav høy utnyttelse og AHTS lav).
hypotetic
09.11.2021 kl 10:19 5825

Fakta er at Havila Jupiter gikk ut på en rate på 100 000kr dagen i går mens de mye billigere PSV-ene med 1/4 av motorstyrken og forbruk får godt over 200 000 per dag og tjener mye. Veldig grovt kan man si at AHTS har en kost på 80-120 000kr/dag mens PSV kanskje har kost 40- 70 000/dag så AHTS taper trolig penger på disse ratene. Kommer mest trolig perioder de neste årene med mye riggflytting samtidig og da vil vi nok se AHTS rater langt over 500 000/dag når det blir få eller manko på ankerhåndteringsbåter. Slik det ser ut nå vil det bli ekstremt mye kraftigere marked for hele sektoren de neste årene så de elendige ratene vi nå ser på AHTS er nok kun midlertidig selv om vi nok vil måtte se dette noen få perioder gjennom vinteren før det ser ut til å stramme seg kraftig til på nyåret og de neste årene.
Brixer
09.11.2021 kl 22:55 5614

https://www.investing.com/economic-calendar/api-weekly-crude-stock-656
Latest Release
Nov 09, 2021
Actual
-2.485M
Forecast
1.900M
Previous
3.594M

Olja opp 2-3%, alt etter som man ser på Brent eller WTI
Det må være noen større investorer / institusjoner som ser hvor dette bærer snart.
Man må få opp investeringer og produksjon raskt, ellers vil dette finne veien inn inflasjon som ingen er tjent med.
Jeg tror vi vil få ett ras av kontrakter nå når vi snart starter på ett nytt år med nye budsjetter, og de siste som prøver å sikre seg fartøy må betale mest.
mimer
10.11.2021 kl 09:11 5516

Fra DOF kvartalsrapport i dag:


«Det er tegn til økt aktivitet i flere regioner. Det er imidlertid for tidlig å konkludere med en markedsoppgang,» skriver DOF-styret i kvartalsrapporten.

«Dialogen med långiverne om en robust langsiktig finansiell løsning har hatt fremskritt i tredje kvartal. Diskusjonene fortsetter, og det er viktige ting som gjenstår», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Hvis DOF skulle gå dukken pga uenighet mellom minoritetsaksjonærer og långivere, så kan vel det være en fordel for konkurrentene...Mye bedre å sitte i SIOFF som har gjennomført restrukturering, enn i DOF, hvor det meste virker usikkert...

kvirrevi
10.11.2021 kl 09:44 5546

Kvartalsrapporten synliggjør så tydelig hva som er forskjellen på pre-restrukturering og post-restrukturering. DOF har rentekostnader på over 1 milliard per år, mens SIOFF vil få ned mot 200 millioner kroner i 2022. Deler av forskjellen skyldes selvsagt at DOF er et mye større selskap med en større balanse, men likevel, det er veldig stor forskjell i det å ha vesentlig lavere rente og at deler av balansen er egenkapital.
DOF har en egenkapital på minus 5-6 prosent, mens SIOFF har en egenkapitalandel på 30-tallet.

Dette slår også ut i at SIOFF går med gode overskudd (husk at overskuddet ville blitt bra uten et kjent valutatap), mens DOF fortsetter tapene (et svært stort og i utg.pkt. ikke forståelig valutatap, men jeg har ikke sjekket nærmere).

I
hypotetic
11.11.2021 kl 00:18 5381

DOF før refinansiering av gjelden fremstår sterkere enn SOFF og SIOFF etter refinansiering. Omsetningen til DOF har nå bevet seg fra 3 til nesten 4 ganger av omsetningen i SIEM og er også langt høyere enn i SOFF. Gjelden i DOF er derimot kun 3 ganger så høy som i SIEM og ca den samme som i SOFF. Det er nå meget godt marked i Subsea der DOF har 30 båter og SIEM har 4. I AHTS der Siem har mye båter dekker ikke ratene nå i 4 kvartal kostnadene. Verdsettelse ut fra "Value in use" vil således gå kraftig i favør av DOF neste kvartal. Det er godt at SIOFF har egenkapital på 30 tallet hvis vi får enda flere kraftige ekstraordinære nedskrivninger på AHTS båtene. Jeg har dog litt aksjer i alle disse selskapene for å sikre meg mot selskapsspesifikk risiko. Dagens tall fra DOF overrasket meg dog på oppsiden for justert for ekstraordinært valutatap har de faktisk nå et overskudd på over 500millioner i 3 kvartal noe som gjør at det er helt tullete at alle aksjene er verdsatt under 200mill. Både selskapet selv, konkurrenter, Aker Solution +++ melder om vesentlig bedre marked først for subsea og deretter for Ahts +psv. Hvis man skal være litt overvektet en gang i livet så er det i denne bransjen akkurat nå når vi på toppen av at det går fra krise til markedsoppgang også får inflasjon der gjelden spises opp. Restruktureringer av gjelden i disse selskapene kan nok fortsette men slik jeg ser det er faren for vesentlig utvanning ved gjeldskonvertering over. Markedsutsiktene er alt for gode til at det er nødvendig så i selskaper der småaksjonærene er organiserte vil dette bli nedstemt. Faren for at Siem foreslår å "hjelpe" SIOFF med et lån som kan konverteres til aksjer på 0,1kr er hypotetisk mulig hvis AHTS taper mye i 4 kvartal men ek/cash er såpass bra at jeg tror også SIOFF klarer seg gjennom 4kvartal og 1 kvartal. Etter det ser det bedre ut også i AHTS.
balatonz
11.11.2021 kl 08:06 5264

Siem Offshore has been awarded an up to 210 days firm contract plus options with an international client for the vessel MPSV Siem Dorado. The contract is set for commencement during the first quarter of 2022 and the scope of work covers the subsea development part for a new offshore wind farm.
Reprising er i gang.
kvirrevi
11.11.2021 kl 09:06 5184

Kontrakten er av betydelig varighet, vil tro de i dagens marked har sikret seg en god margin, da kontrakten også går inn i sommeren 2022.

Veldig bra. Allerede tidlig i november har SIOFF nå fylt opp mye av kapasiteten i det viktige OCSV/WIV segmentet og både 4Q 2021 og 1Q 2022 blir nå bra. De to siste kontraktene innebærer også at ordrereserven har økt vesentlig.

SIOFF leverer godt om dagen, og er nå i enda større grad klargjort for en vesentlig reprising. Det meste av usikkerheten rundt lavere aktivitet i vintersesongen 2021/2022 er nå borte, og dette var en av de få usikkerhetene knyttet til "caset" SIOFF.
Redigert 11.11.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Brixer
11.11.2021 kl 11:04 5108

Fra TDW Q3:
“Our ongoing fleet development program includes the sale or responsible recycling of vessels that are deemed uneconomic or which otherwise do not meet our future strategic goals, and during the third quarter we disposed of six vessels and other assets for $4.4 million. We expect both the sale and recycling of vessels to taper off in the next 12 months as we work through the 14 vessels remaining in assets held for sale.

“Our confidence in 2022 is growing as certain geographic regions and certain vessel classes have tightened such that we’ve seen material price increases, some in-excess of 50%, as the available supply of easy-to-reactivate vessels has been largely consumed by increased demand. This degree of tightness in supply is not yet pervasive in all regions or vessel classes, but we see it as indicative of improving fundamentals and a reflection of fewer available vessels than readily observable metrics would otherwise suggest. Our growing confidence is further underpinned by increased tendering activity for work that was delayed during the pandemic and by new projects scheduled for 2022, particularly in West Africa, the Middle East, and the Americas regions. We are also encouraged by the pricing discipline our competitors are exhibiting as tendering activity continues to build.”
Nisse 68
11.11.2021 kl 11:53 5057

Med så mange gode nyheter og kontrakter så har aksjen alikevel hatt nedgang i dag og det er jo bare merkelig. Jeg bruker Sparebank 1 og de oppdaterer ikke denne aksjen i det hele tatt, siste nyhet er fra 2/6. Sparebank 1 er vel den dårligste i bransjen når det gjelder nyheter, bruker de kun fordi jeg har konto der. Dette er nok med på å holde slike aksjer lave når kunder som ikke er aktive på blant annet finansavisen, de ser ingen nyheter. Denne skal jo opp mye, så håper folk leser seg opp og setter salgskurser sååååååå mye høyere enn f.eks 2,97......helt latterlig pris. Så les dere opp, det vil bidra til høyere kurs.
kvirrevi
11.11.2021 kl 12:00 5061

Både Siem Opal og Siem Pearl sluttet på D/D 14 for Lundin. Utnyttelsen av båtene som går i spotmarkedet i Nordsjøen ser allerede ut til å bli høy i 4Q, basert på informasjonen vi har frem til nå.
Redigert 11.11.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Tradinator
11.11.2021 kl 12:06 5066

Jeg er mer enn nok opplest til å vite at vi skal lagt opp her. Sitting Bull....
kvirrevi
11.11.2021 kl 13:48 4952

Jeg tenker at å sammenligne dof pre restrukt og sioff post restrukt er som å sammenligne epler og pærer, som en annen beskrev det. Men jeg er ikke den rette til å spå om hva som kommer til å skje i dof, flere andre i aksjonærgruppen tenker jeg har langt bedre kunnskap og tettere kontakt.
Men et offshoreselskap som dof eller sioff bør ha en egenkapitalprosent på 30 tallet, og for å komme dit må dof tilføres opp mot 6-7 milliarder i ny egenkapital, det er mye penger, i hvilken form det skal skje er litt vanskelig å se for seg, men soff modellen med konvertering av gjeld til høy kurs og tilførsel av ny kapital gjennom fortrinnsrett/likebehandling til lav kurs burde være å foretrekke, men ledelsen i dof sier nei. i sioff kom alt fra konvertering av gjeld, der all egenkapital etter nedskrivinger i 2020,var tapt.

Jeg synest det er mer enn nok oppside i sioff og har forlatt dof for lenge siden. Historien fra soff, sioff og hav er sterke holdepunkter for at en ikke må sitte med aksjer igjennom en restrukturering. Vi vet nøyaktig hva resultatene ble for disse, og det er vel i utg.pkt fasit for hvordan det kommer til å gå i dof. Høye vedvarende rentekostnader fordi dof ikke har fått på plass en restrukturering har forårsaket store verditap for aksjonærene.

Angående sioff og eksponering mot ahts henger jeg overhodet ikke med. Her viser jeg til størrelsen på båtene og årstallene de er bygget og at sioff har oppgitt at gjenstående gjeld på de 8 båtene er 104,6 mill Usd, altså ned mot 100 mill nok per båt. Ingen av båtene er gamle og 100 mill i gjeld per båt er svært lavt, sml. Med f.eks Iceman. Så her har sioff allerede tatt enorme avskrivinger og sitter bare med oppside inn i 2022 ved at de har en ganske stor flåte.
Redigert 11.11.2021 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
ullebusten
11.11.2021 kl 14:12 4918

Takk kvirrevi for gode innlegg -støtter uttalelsene dine fullt!
mimer
11.11.2021 kl 15:44 4841

Over 170k synlig på kjøp 2,96, bittelitt interesse er det da heh 😎
hypotetic
11.11.2021 kl 18:09 4781

Du blander sammen begrepene restrukturering og gjeldskonvertering. De fleste selskaper både de som sliter og solide selskaper restrukturerer gjelden sin en gang i blant. DOF var i likhet med alle offshoreselskap i en krise men når nå Subsea bedres så raskt endres alt. Dof skal i likhet med mange restrukturere gjelden men det kan fort føre til kursløft fordi det er god grunn til å tro at DOF som har oppdraget med verdens største flytende havvindutbygging Hywind Tampen og også har store oppdrag i vindkraft for Ørsted og Siemens har krav på gunstige lån. Behovet for gjeldskonvertering er større i SOFF og SIOFF enn i DOF fordi Dof har større inntekter nå i forhold til gjeldsgraden. Det ser riktignok ikke ut som noen av selskapene trenger gjeldskonvertering hvis markedet fortsetter å bedre seg. Behovet for gjeldskonvertering oppstår nå skipenes Value in Use og dertilhørende EK reduseres med ekstraordinære nedskrivninger fra eksempelvis 30% til -5% eksempelvis fordi AHTS ratene holder seg lavt og tapsbringende lenge. Jeg vil anbefale deg å følge med på hva ratene er på de ulike skipstypene for da har du grunnlag for å se det jeg har beskrevet over. Subsea der SIOFF faktisk fikk kontrakt også på sin dårligste båt i dag er veldig bra, men SIOFF har bare 4-5 slike båter mens DOF har 30. Det å sammenligne Iceman gjelden med gjelden på gamle båter der noen skal skrotes blir også bare tull.
ullebusten
11.11.2021 kl 19:24 4715

Hmm.., og gjelden som du sier skal restruktureres vil med høy sannsynlighet føre til gjeldskonvertering. EK er tapt og all gjelden er klassifisert som kortsiktig (har forfalt eller forfaller Ila 12mnd), da er det høy risiko for stor utvanning for dagens aksjonærer. At småaksjonærer skriker om at verdiene på båtene må skrives opp (slik at de ikke taper alt), viser bare hvor lite forståelse de har for hvordan dynamikken med bankene fungerer. Dette har også paralleller til tilnærmingen blant enkelte mot Seadrill. Gjelden må ned (konverteres), eller så må det store innskudd av ny kapital. Kan selvsagt være at dagens aksjonærer får litt, evt delta, men det er bankene og obligasjonseierne som styrer showet.

Det ser for øvrig ut til at vi deler holdningen om at markedet viser positive tegn til bedring, men det er på ingen måte 100% friskmeldt. Med tanke på at markedet er i bedring er Sioff et godt risk/reward case. Oppsiden er stor (det kan den muligens også være i dof), men risikoen er betydelig lavere i Sioff - ingen forfall på gjelden før 2024.

AHTS flåten til Sioff er allerede skrevet ned til verdier som båtene kan selges til i dagens marked.

Investering i Dof før gjeldssituasjonen er løst anser jeg som Lotto, men for all del; tvihold gjerne på Robin Hood teorien deres - frykter det vil bli veldig kostbart for dere
Redigert 11.11.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
11.11.2021 kl 20:27 4756

Jeg stopper her når diskusjonen blir så lite hensiktsmessig. DOF har jeg ikke så mange meninger om, og de som vil investere i DOF og håpe at det ikke blir gjeldskonvertering må gjerne gjøre det. Diskusjon om DOF hører heller ikke hjemme på denne tråden.

For å unngå misforståelser om SIOFF vil jeg imidlertid gå i rette med påstanden om AHTS båtene til SIOFF ref. utsagnet "Det å sammenligne Iceman gjelden med gjelden på gamle båter der noen skal skrotes blir også bare tull.". Jeg velger bare å vise til fakta som tilbakeviser dette fullt ut. SIOFF har ingen AHTS båter som er eldre enn 2009. 2 båter er bygget i 2009, 4 båter er bygget i 2010 og 2 båter i 2011.

Hvorden en kommer til eller konkluderer med at dette faktum stemmer med "gamle båter der noen skal skrotes" får Hypotetic utdype og forklare, kanskje han har førstehåndskunnskap til at noen av disse skal skrotes, og kanskje han bør informere selskapet om dette, for de har nok ikke kjennskap til dette.
Redigert 11.11.2021 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
mimer
11.11.2021 kl 21:24 4718

hypotetic kjører lignende argumentasjon som for SDRL. Type at fordi markedet har blitt så mye bedre, så skal liksom problemene løse seg selv og trenger ikke tenke på de fullstendig uhåndterlige gjeldsbergene. Tipper DOF ender på lignende måte om SDRL.
hypotetic
11.11.2021 kl 22:17 4724

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/11/7771202/offshoregigant-forbereder-seg-pa-oppkjop?internal_source=sistenytt
Kan bli fart i alle disse offshoreaksjene nå som Tidewater med over 4 milliarder i markedsverdi kan betale med egne aksjer eller med pengene fra obligasjonslånet de har tatt opp for å foreta oppkjøp. Siem er som alle vet veldig positiv til konsolidering. Jeg har som sagt en god del SIOFF aksjer også selv om SIOFF har mer gjeld i forhold til omsetning enn DOF. I container shipping forsvant hele diskusjonen om hvilke selskaper som var "gjeldsberg" fordi mange hundre prosent bedrede rater gjorde at de kunne nedbetale all gjeld på noen måneder. Riggbransjen får ikke tatt del i alle jobbene med det grønne skiftet så der kom ikke ratene raskt nok opp til å unngå gjeldskonvertering. Det er verd å merke seg at gjeldskonverteringen i SDRL var sterkt ønsket av hovedeier som har forfordelt seg selv i den prosessen. Dof.minoritetsgruppe er etablert for å sikre småaksjonærene mot forfordeling og en slik gruppe bør også etableres i SIOFF.
Brixer
12.11.2021 kl 01:15 4641

Eierstrukturen i SIOFF er veldig sårbar for oppkjøp ja.
Man trenger bare å snappe opp posten til EksFin + en av de andre som fikk tildelt i restruktureringen (IF posten f.eks.) så er man plutselig største eier og godt over 1/3.
kvirrevi
12.11.2021 kl 09:45 4500

En eller annen plass oppi der er det vel mulig å få lurt eierposten ut av Eksportfinans, men jeg vil tro de ikke selger uten å høre med Siem og likebehandler han.

Med de siste kontraktene og de relativt godt dokumenterte markedsutsiktene er det forholdsvis sikkert at SIOFF kommer til å redusere rentebærende gjeld ned i området 4,5-5 milliarder kroner ila. 2022 og at netto rentebærende gjeld vil falle ned i området 3,5-4 milliarder kroner. Egenkapitalandelen vil komme rundt 40 prosent, kanskje noe over, der det er vanskelig å regne på hva et vesentlig bedre marked vil bety.

Ila. 2022 både tror og håper jeg at SIOFF blir et "asset" case. SIOFF er i mitt hode et "asset" case allerede, men jeg tror jeg er litt tidlig ute ift. hva som vanligvis menes med dette. Ettersom SIOFF er så ekstremt lavt priset ut ifra underliggende og bokførte verdier, og det ikke skal veldig mange kvartal til før gjelden er vesentlig mindre kombinert med at selskapet ikke har låneforfall før nærmere 2025, så er dette "caset" ekstra spennende.

Har et håp om å komme meg inn på topp 20 lista.
Redigert 12.11.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Straight flush
12.11.2021 kl 15:49 4393

Venter på at den kommer ned på 2.90 igjen så jeg kan fylle på. Men fikk noen få tusen nå nettopp...
kvirrevi
15.11.2021 kl 08:53 4037

Forventer en reprising av SIOFF på 0-3 mnd sikt. At SIOFF med en kraftig redusert gjeld, overskudd som gjør at gjelden vil reduseres raskt fremover og ingen forpliktelser for låneforfall før 2025, skal prises til 700 millioner kroner når bokført egenkapital er nesten 2,9 milliarder kroner gir ikke mening og kommer til å endre seg. Fra 2Q 2022 vil SIOFF i tillegg bli regnet som ett av offshoreselskapene med mest miljøvennlig profil.
kvirrevi
16.11.2021 kl 15:12 3794

Et lite innsidekjøp er bedre enn ingenting: Håper flere innsidere hiver seg på, det bør være svært liten risiko å satse en del av sparepengene på eget selskap i SIOFF, trolig vil de få svært god avkastning på ett års sikt.

Notifiable Trading
On 16 November 2021 Vilja AS purchased 10,000 shares in Siem Offshore Inc. at a nominal share price of NOK 2.91 per share. Total purchase price was NOK 29,100. Vilja AS is closely associated with the primary insider Peter Ditlef Knudsen, who is a Director of the Board of Siem Offshore Inc. Following the purchase Vilja AS owns 60,000 shares in Siem Offshore Inc. equal to 0.02% of the shares issued.
Redigert 16.11.2021 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
mimer
16.11.2021 kl 16:14 3822

Jess, enig, var jo flere innsidekjøp i sommer til betraktelig høyere kurs, så håper det kommer flere nå.
Nisse 68
16.11.2021 kl 18:21 3750

2,87......hva skal til for at Sioff kommer tilbake til normalen? Flere kontrakter i det siste, hyggelige resultatet og gode utsikter fremover.......Så står den på 2,87.....det er skammelig og sikkert den eneste aksjen på børsen som går såååååå dårlig med disse nyhetene og i tillegg er helt på bunn. Huff!!!!!!
kvirrevi
16.11.2021 kl 18:54 3725

Jeg har kikket litt på de bokførte verdiene av båter og utstyr i SIOFF sine regnskaper de siste årene. Det jeg finner opplever jeg som interessant.

Bokført verdi av båter og utstyr (vessels and equipment)
31.12.2017 - 1 739 684 000 USD
30.9.2018 - 1 535 456 000 USD (Eierskapet besto den gang av 4 OCSV, 2 WIV, 11 PSV, 10 AHTS, 6 smaller vessels, forskjellen er ikke veldig stor til dagens eierskap akkurat)
31.12.2019 - 1 288 446 000 USD
30.9.2020 - 961 632 000 USD
30.9.2021 - 852 715 000 USD

På noe under 4 år har den bokførte verdien av båtene til SIOFF blitt skrevet ned fra 1 739 684 000 USD til 852 715 000 USD. Dette blir en samlet av- og nedskriving i perioden på 886 969 000 USD, eller 7,7 milliarder kroner. Mer enn 50 prosent av verdien er skrevet ned på under 4 år. Samtidig har SIOFF alle sine OCSV og Wiv, og 8 av 10 AHTS.

Jeg tværer ikke dette ut, men synest det er interessante tall nå som markedet i 2022 kan bli vesentlig sterkere.
Brixer
16.11.2021 kl 20:05 3662

Ganske rå avskriving ja. Dette er metoden:
"An impairment loss is recognized if the carrying amount exceeds recoverable amount. The recoverable amount is the higher of an asset’s fair value less cost of disposal (FVLCOD) and value-inuse (VIU) and each vessel is considered a separate Cash Generating Unit (CGU). VIU is based on the present value of discounted cash flows for each separate CGU for the remaining lifetime, based on market views for future periods.
Operational expenses that are directly attributable to the CGU are based on budget and forecasts as applicable. Drydocking costs are included as scheduled."

Så hvis VUI stiger burde også verdien av skipene skrives opp. Om de faktisk ønsker å gjøre det, DET vet jeg ikke.
Nisse 68
17.11.2021 kl 16:03 3414

Nok en dag med helt ræva utvikling......Trist