SIEM OFFSHORE - En annen glemt perle

kvirrevi
SIOFF 11.10.2021 kl 12:30 83300

Nedenfor vil jeg vise det svært spennende potensialet som ligger i Siem Offshore for investorer, der jeg dels viser til sentrale regnskapstall, dels ser på sentrale nøkkeltall, dels foretar en fremskriving av størrelsen på egenkapitalen i SIOFF og også foretar en sammenligning med selskap Siem Offshore er naturlig å sammenligne med.

Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.

Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.

Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.



Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.

I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.

Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.

Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.

Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.

Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.

EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.

Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.

Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.

Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Redigert 21.10.2021 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
mimer
17.11.2021 kl 16:51 6011

Jash, sikkert mange som har tap å realisere før nyttår, så skal kanskje noen inn igjen etter det, da kan det bli trangt i døra hvis markedet fortsetter å bedre seg...
kvirrevi
18.11.2021 kl 10:21 5806

Jeg hadde ikke forventet at SIOFF skulle falle ned igjen under 2,70, etter de siste viktige kontraktene som har kommet og gode utsikter for 2022.

"Caset" SIOFF ser for meg likt ut som det gjorde for 1-2 måneder siden, der selskapet leverer som det skal.

SIOFF er forresten en veldig god nyttårskandidat:
1. Selskapet har stort potensiale for verdistigning/reprising, der selskapet for kort tid siden har blitt priset vesentlig høyere (5-6 kroner i mai-juni)
2. Markedene selskapet opererer innenfor vil trolig styrke seg vesentlig i 2022 sammenlignet med 2021.
3. Aksjekursen i SIOFF har falt mye siste halvår, slik at ulike aktører kan realisere store tap om de selger før nyttår. Dette kan skape et salgspress, og er trolig det som har skjedd.
4. De reelle verdiene i selskapet er godt dokumentert og ca. 4-5 ganger høyere enn dagens børskurs.
5. SIOFF er ferdig med alt som heter refinansiering og er et stabilt selskap av betydelig størrelse.
6. SIOFF vil få en vesentlig mer grønn profil fra 2Q 2022, når 4 av fartøyene har fått installert batteripakker.
Redigert 18.11.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Tradinator
18.11.2021 kl 10:50 5827

Caset er bedret da de har mottat to nye ordre etter det. Tålmodighet er ikke lett i aksjemarkedet. I dag fikk jeg betalt i REC, mange år siden jeg kjøpte. Blir samme sak her....10 ganger`n
DoLittle
18.11.2021 kl 11:41 5799

Nå ble det SIOFF på meg også, men jeg har ikke trua på fortgang i denne før den får megleromtale og "greit" kursmål - alternativt vedvarende høy omsetning.
Skjer ikke det, må vi nok vente til etter Q1/22.
Redigert 18.11.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
19.11.2021 kl 10:20 5609

Jeg ser av Marinetraffic at Siem Dorado er i virksomhet i Nordsjøen. Ettersom de andre kontraktene var kontraktsforlengelser vil jeg tro det blir nærmere 100 prosent utnyttelse i 4Q for de fire OCSV'ene til SIOFF (og også for de to Wiv'ene).

For PSV vil jeg også tro utnyttelsen kan bli opp mot 100 % i 4Q, og det vil også bli ganske bra for AHTS selv om 2-3 av båtene ikke er på oppdrag nå, og 2 av båtene går i spotmarkedet (mer der har de stort sett vært i arbeid frem til nå i kvartalet). Ratene både for OCSV og PSV vil jeg tro er minst på høyde med 3Q, så det er godt håp om at inntektene i 4Q blir som i 3Q eller noe høyere.

Dette ser riktig bra ut short term, og long term vet vi at det ser bra ut.
Redigert 19.11.2021 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
mimer
20.11.2021 kl 10:14 5550

Helt enig, takk for god oppsummering.
Bra å sitte i SIOFF og ikke HAVI. Kanskje det blir en konkurrent mindre hvis HAVI går overende…
kvirrevi
20.11.2021 kl 16:55 5500

Jeg synest en plansje fra Rystads rapport for november 2021 som ble vist på DOFs kvartalpresentasjon gir en god indikasjon på hva som venter oss aksjonærer i 2022 og der kontraktsinngåelser vil skje i månedene fremover.

For AHTS forventer Rystad en økning fra 837 til 873 "vessel years" fra 2021 til 2022. Flåten SIOFF har av AHTS båter er imponerende, alle eller nesten alle er på 28000 BHP og alle er fra 2009 eller nyere.
For PSV forventes en økning i antall "vessel years" fra 742 til 778 fra 2021 til 2022.
For Subsea forventes en økning fra 309 til 347 "vessel years" fra 2021 til 2022. Det er en sterk økning på 11-12 prosent.

Dette er prognoser for etterspørsel slik Rystad ser det. Det er ikke lenge til 2022.

For SIOFF som er ferdig refinansiert og derfor helt klar for markedsoppgang tegner 2022 til å bli et meget godt år. Det er derfor uforståelig at kursen kan ligge så lavt som den gjør, og inngang på dagens nivåer kan bare sies å være en gavepakke (julepakke) fra de som selger.
Redigert 20.11.2021 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Brixer
20.11.2021 kl 17:23 5481

Etterspørselen stiger, og tilbudet ser ut til å synke med rundt 10-15% i løpet av 2022.
Flere fartøy hos konkurrentene til sioff som begynner å nærme seg den magiske grensen på 20 år. Ratene er enda ikke gode nok til å forsvare nybygg så dette blir den perfekte storm. Synes ledelsen hos Siem har gjort en fremragende jobb denne høsten og det vises på resultatene i forhold til de andre i bransjen.
Tror det vil være flere som snart forstår at offshore fremdeles har flere tiår med olje/gas igjen samtidig som hele verden skal investere stort i fornybar og andre næringer til havs.
kvirrevi
22.11.2021 kl 10:02 5303

Både Siem Dorado og Siem Stingray jobber nå i fornybarsektoren. Det vil si at Siem Offshore i OCSV sektoren benytter 50 prosent av kapasiteten til å betjene kunder innen fornybar energi. Batteripakkene som skal innstalleres på flere båter vil snart dette enda mer interessant.
kvirrevi
22.11.2021 kl 13:31 5208

Dette er sikkert rapporten jeg omtalte i innlegget på lørdag.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/22/7777018/ser-5-prosent-arlig-vekst-i-offshore?internal_source=sistenytt

Dette lover godt, og ser en for eksempel på AHTS-båtene som ligger i opplag på westshore.no er det ikke mange av disse som er mindre enn 15 år. Båter eldre enn 15-20 år vil trolig i liten grad komme ut i arbeid igjen, selv om ratene skulle stige en god del.

Nå er det forresten "bare" 23 PSV i opplag (blir nok kanskje noen flere ila. vintersesongen), jeg tror ikke 23 båter er så mye flere enn det som var i opplag før oljenedturen i 2014. Med andre ord et annet positivt tegn.
Redigert 22.11.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
23.11.2021 kl 09:47 5060

Positivt nytt fra PSV-sektoren i dag. Dette er en av de første gangene jeg ser at PSV selges vesentlig over bokførte verdier, denne gang ca. 30% over bokførte verdier. Dette kan komme til å bli standarden i 2022 ikke bare for PSV men også for andre offshore fartøy. SIOFF må først hente inn det store gapet opp til bokførte verdier.

Hentet fra børsmelding i dag.
Through a wholly owned subsidiary, Standard Drilling has agreed to sell the vessel Standard Princess for USD 10.3 million. The sale of Standard Princess will result in a gain for Standard Drilling of gross USD 2.3 million, compared to the book value end of the third quarter 2021. The vessel is a large Platform Supply Vessel (PSV), built at Aker Brattvaag, Norway, in 2008, with 1,060 m2 deck space.
Tradinator
23.11.2021 kl 12:38 4996

Barclay øker oljepris estimatene for 2022 og ekstrem vekst innen havvind. Det blir oppdrag av sånt. Skraper langs bunnen nå, gedigen opptur for den tålmodige investor
kvirrevi
24.11.2021 kl 11:11 4837

Det nærmer seg nyttår og det nærmer seg et sannsynligvis godt 2022 for SIOFF. Jeg tror det på dagens kursnivåer, og basert på handelen i aksjen den siste tiden blir vanskelig å skaffe seg større volum/en større eierpost. Jeg tror derfor det ikke er lurt med å vente med å posisjonere seg i SIOFF som en god januarkandidat.

SIOFF er ikke bare en god januarkandidat fordi aksjen har falt mye siden refinansieringen, men også fordi selskapet vil få et langt bedre marked med seg. Salget til Standard drilling av en PSV til 30 prosent over bokført verdi er en god indikasjon på hva som kan komme i 2022.
desirata
25.11.2021 kl 06:33 4615

Kvirrevi,
Takk for mange gode innlegg, er enig i det meste, men har et spørsmål.

Vedr bokført verdi av flåten på $850m, som du sier er kraktig nedskrevet siste åra.
Det er nevnt at de 8 Ahts er bokført til ca. $100m. Har du noe tall for de andre skipstypene.

Jeg forela talla for en som er i bransjen. Han mente at 850m var noe høyt. Dersom fleet value kun er eks 700m, vil jo dette forandre på equity regnskapet. Fordi da vil plutselig skipsverdi være tilnærmet gjelda.
Har du noen kommentar til dette ?
kvirrevi
25.11.2021 kl 14:16 4516

Hei desirata.

Det er for de 8 Ahts-ene sioff har oppgitt gjelden, trolig har dette også sammenheng med at alle båtene ligger i ett datterselskap. Gittstørrelse og alder på båtene fremstår denne delen av Sioff som svært lavt belånt. De aller fleste har 28000 bhp og alle er 2009 modell eller nyere. Vel, det var bare om ahts, som er bunnsolid.

Jeg har mindre kjennskap til de fire Ocsv ene og de to Wiv-ene, men alle er moderne godt utstyrte båter med lav gjennomsnittlig alder. PSV-ene har Sioff ikke sagt noe om bokført verdi eller gjeld. Jeg kjenner ikke til noen som har vurdert verdien av båtene til sioff konkret.

Jeg forventer at Sioff ila 2022 har betalt ned en betydelig del av gjelda uten å selge båter. Jeg gleder meg til status rundt ca slutten av 2022.
desirata
25.11.2021 kl 15:04 4462

Som sagt enig med deg i casen, men:

Som nevnt nedenfor dersom fleet value fremdeles er enda høyt, vil dette begrense upside.
De har nedskrevet jevnt og trutt til halve verdien fra 2017, men derved ikke sagt de er ferdig.
Kan tenke meg dette er årsak insidere uteblir. Også merkekegt, hvorfor kjøper ikke Kristian Siem o.a aksjer fra bankene.

Du nevner pris bok 0,2, men blir den eks 0,5, er det ikke så råbilligt lenger. Derfor prøv og nøste opp, da det er mulegt fleetvalue er lavere enn opplyst.

Anyway de har eller vil få en meget attraktiv PE. Dersom en tar vekk agio siste Q3, er PE ca. 2. Dersom bedre inntjening framover, og PE er på 2-3, så vil markedet våkne vedr aksjekurs.
Akmg
25.11.2021 kl 15:10 4464

SIOFF er en no brainer for en langsiktig investor. Ikke mange selskaper som har so lav verdsettelse på OSE
balatonz
25.11.2021 kl 20:45 4347

Det er verdt å ta en titt på Solstad Off. sin q3 presentasjon som viser betydelig forbedring. Meget positivt for supply segmentet.
Haamann
26.11.2021 kl 00:14 4258

Både Siem Opal, Siem Pilot og Siem Pearl fikk forlenget engasjement i dag. Ref:https://westshore.no/
Fevang
26.11.2021 kl 00:39 4311

Ville det ikke vært naturlig å børsmelde det?

Kanskje litt for korte kontrakter.
Redigert 26.11.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
balatonz
26.11.2021 kl 07:41 4255

De er spot kontrakter, ikke børsmeldes
kvirrevi
26.11.2021 kl 09:18 4202

Ny fin kontrakt for Siem Dorado. Det betyr full beskjeftigelse for alle OCSV'ene til Siem i 4Q. Nå har det kommet mange gode kontrakter i det siste.

Following the notice issued November 11th 2021, Siem Offshore has been awarded another contract for the vessel MPSV Siem Dorado.

The new contract has already commenced, and will keep the vessel utilized into the first quarter of 2022. This contract also covers the subsea development phase for a new offshore wind farm.
Tradinator
26.11.2021 kl 09:27 4236

Dette blir en av de beste reisene til nå. Enorm oppside, minimal nedside. På en normal dag i dag hadde vi ruslet videre mot 3,50
keane
26.11.2021 kl 09:33 4231

Utrolig å få aksjer under kr 3 igjen:-)
Tradinator
26.11.2021 kl 10:42 4181

Blå i dag er bare et tegn på hva man bør gjøre her. Hamstre
Fenriken
26.11.2021 kl 15:40 4043

Mye spennende som skjer med både flåten til Siem Offshore og segmentene de er eksponert mot.

Ser at AHTS Siem Amethyst er aktiv i Asia igjen etter det som vel var klassing i Singapore.

Siem Helix 1 og Siem Helix 2 er vel skipene som bidrar med størst EBITDA og har størst gjeld. Mye kontraktstildelingen i Brasil i det siste inkludert to drillskip idag i Seadrill, så da burde det vel være jobb å gjøre for disse også.

Selv om det har kommet mange kontrakter i det siste burde det borge for mer i månedene fremover
PSV
2x PSVer i Brasil utgår Q2 2022, burde være godt posisjonert for økt aktivitet i Brasil.
Siem Thiima ferdig i Australia årsslutt, burde ligge godt an med miljøvennlig profil og lang fartstid i landet.
Siem Pilot - kommer fra Canada, Nordsjøen spot nå, burde kunne plukke opp en lengre kontrakt i et marked i bedring.

AHTS
Spennende å se om markedsbedringer gir seg utslag i noen lengre kontrakter, burde ihvertfall være mer prosjektaktivitet fremover (-> korte kontrakter)

Subsea
Utnyttelse gjennom vinteren blir bra og står i sterk kontrast til 2020/21 vinteren. Et par båter med veldig spennende og potensielt attraktiv tilgjengelighet mot våren 2022 (Barracuda og Stingray, og potensielt Spearfish).
Tradinator
26.11.2021 kl 16:28 3995

Det blir det ja…Lurt å kjøpe noe som ikke har gått noe enda, og få størst mulig opptur.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/26/7780250/2022-vil-bli-et-akivt-ar-for-offshoreskip
Tradinator
03.12.2021 kl 10:02 3499

Kjøpte litt på den sure dagen i går, men her skal ingenting selges. Nyttårsrakett?
kvirrevi
03.12.2021 kl 11:53 3475

Jeg tror også Siem Amethyst er tilbake i arbeid, ref. at den er ute i sjøen utenfor Øst Timor. Båten har etter det jeg vet vært inne til klassing og er nå trolig tilbake i arbeid.
Tradinator
06.12.2021 kl 14:20 3265

Perfekt storm, ikke meg i mot.
OFFSHORESKIP: Det går mot klar rekord for antall installerte vindturbiner offshore i år. Fearnley Offshore Supply venter at antallet vil nærme seg 2.300, noe som er mer enn en dobling fra fjoråret. Med dette tempoet kan det se lyst ut for de som eier offshoreskip. «Vi kan oppleve en perfekt storm for skipsrederne dersom de etablerte olje– og gassmarkedene og vindmarkedene vokser parallelt, » skriver Fearnley i en rapport
desirata
06.12.2021 kl 15:16 3212

Noen som har følgt med over tid, hva som er normal omsetning for Sioff. I det siste er det skjelden mere enn halv til 1 million. Var det mere da bankene holdt på å lempe ut. ?
Det blir vel ingen skikkelig løft inntil omsetningen øker noe
zaq1
06.12.2021 kl 16:33 3180

De 4-5 dagene når SR bank sluttsolgte seg ut og kursen sank til ca 2,5 var vel snittvolumet ca 2 mill aksjer til dagen.., så ja, enig i at en volumøkning forårsaket av stigende interesse på kjøpersiden ville nok gitt en fin kursøkning..:-) Så krysser fingrene og håper på gode nyheter.., muligens fler som vil kjøpe 1 krone for kun 25 øre..?Pris / bok..:-)
Tradinator
07.12.2021 kl 09:16 3054

Bare å glede seg til 2022 i SIOFF. Dette er en meget rimelig aksje med voldsom oppside. Et par mnd frem nå så har vi doblet dagens kurs, så begynner moroa for fullt.
desirata
07.12.2021 kl 16:35 2988

Er enig i casen og ting ser bra ut for Sioff, men :

Det er ingen store kjøpere, kun noen som ligger og småplukker aksjer til noen øre opp og ned på kursen. Inntil noen store karer eller fond fatter interesse her, vil det ikke bevege seg mye.

Så muleg vi må vente til 1 eller 2 gode kvartal resultater blir lagt fram. Neste kvartal blir vel heller ingen blow-out. Derfor kan det bli 2Q 2022 inntil folk oppdager casen, men håper selvsagt før.
Fenriken
07.12.2021 kl 17:03 2960

Alltid vanskelig å vite timing på når aksjen reagerer. Q4 og Q1 skal vel vise en helt annen utnyttelse enn siste års Q4 og Q1 (mye subsea i opplag, nå ingen subsea båter fra SIOFF i opplag) og ratene for subsea burde også være bedre enn tidligere vintersesonger. Dermed skal vel Q4 og Q1 sammenlignet med samme kvartal i fjor vise en ganske solid bedring på EBITDA og EBITDA-margin.

Noen som har regnet på Q4 og Q1?
Tradinator
08.12.2021 kl 13:40 2768

Jeg tror det kun er snakk om tid før noen større aktører plasserer veddemålet sitt. Kan fint sitte rolig inn til Q2 i 2022 å små plukke her nede jevnt og trutt. Dagen kommer, men jeg tror det vil komme flere positive meldinger før den tid som gjør at vi beveger oss vekk fra bunnen vi nå skraper langs. Kursen har falt 95% siden 24/5. Det er ikke nedside igjen her, kun en enorm oppside. Offshore blir hot fremover.
zaq1
08.12.2021 kl 14:21 2733

Markedet er hot, SIOFF melder om nye kontrakter og er snart utsolgt.., hva tror dere om 4Q21 tallene?
Fenriken
08.12.2021 kl 15:17 2710

Har såvidt begynt å se på Q4-tallene og da kommer jeg til en nedgang på ca USD3m i inntekter vs. Q3, som følge av lavere rater og utnyttelse på AHTS samt noe lavere rater på subsea. Sistnevnte kan fort bli samme som i Q3, men man kan jo anta at vinterratene fortsatt er litt rabatterte vs. sommerratene (høysesong). Det er vel bare Siem Dorado som har hatt et lite landligge i kvartaler, ellers full fart på subsea segmentet. AHTS alltid vanskelig å vite, men ikke sååå mye spot eksponering med 2 båter og en båt i Asia tilbake i jobb etter klassing.

Antar samme driftskostnader på skipene og administrasjon så får jeg EBITDA på USD25m som gir 40% margin vs. 43% i Q3. Q4 2020 var til sammenligning lavt på 30-tallet i margin. Med tilsvarende D&A og finanskostnader som i Q3 skulle det bli USD3m i resultat før skatt.

Interessant å høre hvis noen har gjort mer detaljert øvelse på AHTS inntjening i kvartaler eller andre innspill på estimater/vurderinger.
desirata
08.12.2021 kl 16:00 2675

Takker for mye god info på denne Sioff tråden. Er absolutt bullish til casen.
Ser ut som aksjen har etablert en bunn på 2,70 - 2,90 om ikke annet.

Så på FA TV idag at noen forventer en oljepris på $10 lavere enn dagens. Dette trenger likevel ikke bety så mye for rater og offshore aktivitet. Som antydet $3m i kvartalsresultat, gir en PE på 6,6 på kurs 3kr. Dersom det kan oppnås eks $5m per kvartal, senkes PE til 4. Da vil noe skje med kursen, dvs markedet vil våkne. Tror ikke en kan bomme mye på plukke aksjer nå. Kan bli a Nice ride -
ullebusten
08.12.2021 kl 17:08 2688

Hei,

ser fornuftig ut og stemmer bra overens med min oversikt - men du er hakket mer optimistisk mtp inntjening. Siem Pilot og Siem Pearl har mindre inntjening i q4, men på den andre siden er det positivt å se Amethyst tilbake i jobb etter hovedklassing i q3. Siem Dorado vil nok også trekke noe ned, men også her positivt å se at hun var tilbake i jobb i november.

På nedsiden uttalte ledelsen ved q3 at de ser en forbedring av q4 fra 2020. Det tilsier ca 60mUSD i inntjening og ca 20mUSD i EBITDA. Ikke akkurat noe krise. Tydelig at vinteren var det ledelsen fryktet mest ved q3 fremleggelsen og siden har de sikret flere jobber og sikret drift for alle OSCV`ene gjennom vinteren. Mye av nedsiden tatt ut slik jeg ser det.
Redigert 08.12.2021 kl 17:09 Du må logge inn for å svare