SIEM OFFSHORE - En annen glemt perle
Nedenfor vil jeg vise det svært spennende potensialet som ligger i Siem Offshore for investorer, der jeg dels viser til sentrale regnskapstall, dels ser på sentrale nøkkeltall, dels foretar en fremskriving av størrelsen på egenkapitalen i SIOFF og også foretar en sammenligning med selskap Siem Offshore er naturlig å sammenligne med.
Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.
Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.
Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.
Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.
I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.
Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.
Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.
Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.
Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.
EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.
Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.
Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.
Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.
Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.
Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.
Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.
I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.
Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.
Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.
Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.
Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.
EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.
Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.
Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.
Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Redigert 21.10.2021 kl 16:10
Du må logge inn for å svare
stoploss14
20.01.2022 kl 18:11
5207
Litt usikker på hva de tenker å gjøre med de 3 PSV’ene som går av kontrakt nå i løpet av vår/sommeren. 3 / 6 er på lenge kontrakter, så det er jo mulig at de ønsker å ha 3 båter i spotmarkedet nå som det ser ut til å bli skikkelig stramt i sommer.
Blir spennende å se.. PSV’ene kommer til å levere et godt 2022. Enda bedre vil det gå med subsea skipene. Usikkerheten tror jeg ligger hos AHTS’ene, men også her ser man positive signaler. Det er fryktelig vanskelig å se for se et 2022 som ikke overgår 2021 ganske betydelig.
Men det er helt sikkert fortsatt en del tidligere kreditorer som vil ut på et eller annet tidspunkt, så man må nok smøre seg med noe tålmodighet.
Blir spennende å se.. PSV’ene kommer til å levere et godt 2022. Enda bedre vil det gå med subsea skipene. Usikkerheten tror jeg ligger hos AHTS’ene, men også her ser man positive signaler. Det er fryktelig vanskelig å se for se et 2022 som ikke overgår 2021 ganske betydelig.
Men det er helt sikkert fortsatt en del tidligere kreditorer som vil ut på et eller annet tidspunkt, så man må nok smøre seg med noe tålmodighet.
Fenriken
20.01.2022 kl 17:40
5221
stoploss14 skrev Ingen ledige PSV’er på norsk sokkel nå..👍
Ingen ledige PSVer betyr vel at Siem Symphony er godt posisjonert, blir vel ledig på våren.
SIEM faller og faller, mens himmelferden bare fortsetter i Viking Supply Ships...
desirata
20.01.2022 kl 05:29
5426
Onsdag 19.1. Var Siof på 3.95 området hele dagen. Kan årsak være:
Det er flere storselger igjen
Generell nedgang i Oil service igår. Subc7. Eiof m.m.
Tidewater oppgang interesann sammenligning, men ikke alltid Oslo følger N. Y.
Uansett, vi skal vel dobles dette året, eller ?
Det er flere storselger igjen
Generell nedgang i Oil service igår. Subc7. Eiof m.m.
Tidewater oppgang interesann sammenligning, men ikke alltid Oslo følger N. Y.
Uansett, vi skal vel dobles dette året, eller ?
Sjæfen
20.01.2022 kl 01:44
3821
Den var vel opp over 5%, men stoppet på 2.26%...som også er sterkt....det viser vel bare hvor sinnsykt det blir i dette markedet fremover.
Fenriken
19.01.2022 kl 22:16
3927
Ligger stillingsannonser ute på Siem Ruby ja, så den kommer engang utpå våren. 10-års klasse må til på den ja.
drekkapilsen
19.01.2022 kl 21:59
3896
Skal Ruby kjøres opp igjen? Den må vel gjennom full 10-års klassing, så den er vel ikke klar for rundt påsketider, noen som vet hvor den skal aktiveres?
Fenriken
19.01.2022 kl 21:50
3843
Siem Opal fikk et D/D 21 oppdrag på rig move, så da er det dag for dag i inntil 21 dager. Pleier å være kortere enn 21 dager for rig move, men da har CP opsjonaliteten til å ha skipet en stund.
Interessant observasjon på Tidewater som nevnt i tråden. På 13 dollar ser det ut til at Tidewater er opp 21% i 2022. Siden de har omtrent 0 i nettgjeld er også totalverdien på selskapet opp 21%. I Siem sitt tilfelle er kursen pussig nok opp det samme i 2022 - nemlig 21%. Men siden Siem har nettogjeld har selskapsverdien (totalverdien) økt veldig mye mindre. Skulle selskapsverdien i Siem økt like mye som Tidewater så vil det tilsvarede ca 8 kroner i kurs på Siem. Tidewater handler til P/B 0,75 - det samme på Siem ville tilsvare ca 9 kroner. Så i sum er det vel nok et tegn på at det fortsatt er endel å gå på i Siem, selv om man kan argumentere for at den ikke skal handle på samme nøkkeltall som Tidewater (størrelse, gearing, likviditet etc.).
Interessant observasjon på Tidewater som nevnt i tråden. På 13 dollar ser det ut til at Tidewater er opp 21% i 2022. Siden de har omtrent 0 i nettgjeld er også totalverdien på selskapet opp 21%. I Siem sitt tilfelle er kursen pussig nok opp det samme i 2022 - nemlig 21%. Men siden Siem har nettogjeld har selskapsverdien (totalverdien) økt veldig mye mindre. Skulle selskapsverdien i Siem økt like mye som Tidewater så vil det tilsvarede ca 8 kroner i kurs på Siem. Tidewater handler til P/B 0,75 - det samme på Siem ville tilsvare ca 9 kroner. Så i sum er det vel nok et tegn på at det fortsatt er endel å gå på i Siem, selv om man kan argumentere for at den ikke skal handle på samme nøkkeltall som Tidewater (størrelse, gearing, likviditet etc.).
stoploss14
19.01.2022 kl 20:43
3856
Ser at Siem Opal fikk et oppdrag med Conocco Phillips idag på 21 dager, som begynner i morgen. Sikkert et siste oppdrag før de begynner på kontrakten med Equinor.
Tradinator
19.01.2022 kl 19:49
3921
Blått etter hele dagen i rødt. Sterk for tid. I morgen rykker det opp igjen.
stoploss14
19.01.2022 kl 19:18
3943
Verdens største offshore rederi, Tidewater opp 4% i USA i kveld, og opp nesten 25% siden årsskifte..
Sjæfen
19.01.2022 kl 01:09
4220
Tradinator skrev Sterk i dag
Veldig sterk i dag, men blir ennå sterkere i morgen :-) ...ser vi 4.30-4.40?
Ganske spenstig utvikling i kursen på Viking Supply Ships for tiden - kanskje et frempek for hva som venter for industrien generelt? De har dog sterk eier, ingen gjeld, high-spec flåte og milliard i fremførbart underskudd...
Tradinator
18.01.2022 kl 14:39
4507
Blått igjen på SIOFF på en dårlig dag på børsen. Virker overklassen for videre oppgang
mimer
18.01.2022 kl 13:14
4516
Håper det er SR-Bank som dumper innimellom, og at de snart er tomme. Har vel solgt over 10 millioner aksjer siden i fjor sommer...
Fenriken
18.01.2022 kl 10:32
4599
Siem Ruby ut av opplag. Det er vel for å erstatte Siem Opal som fikk den sesongkontrakten med Equinor. Men med aktivitetsnivået som bygges opp nå offshore, så kan det tenkes at Siem har andre sesongoppdrag også som gjør at skip som Siem Ruby må reaktiveres. Spennende om selskapet sier noe på Q4 rapporten om kostnaden ved en slik reaktivering.
Fenriken
17.01.2022 kl 22:52
4807
Hvor har du sett SIOFF/SOFF diskusjon? Syns det er interessant å lese. SOFF har også en veldig relevant og moderne flåte på tvers av segment, men hvis de får en inntjening som kan bære den gjelden, ja da formelig spruter det inntjening av SIOFF sin kapitalstruktur.
Sjæfen
17.01.2022 kl 21:40
4878
SR-bank er vel ikke noe å tenke på lengere...mikkemus beholdning dem hadde ved siste oppdatering.
Nå er den 1 ting som gjelder...høyt opp og frem :-)
Ser det diskuteres Soff/Sioff på div forum....her mener jeg Sioff er et bedre bet en Soff...å da mener jeg MYE bedre.
Nå er den 1 ting som gjelder...høyt opp og frem :-)
Ser det diskuteres Soff/Sioff på div forum....her mener jeg Sioff er et bedre bet en Soff...å da mener jeg MYE bedre.
Redigert 17.01.2022 kl 21:46
Du må logge inn for å svare
Fevang
17.01.2022 kl 21:36
4876
Var det ikke SR Bank som kastet ut mye på kurser ned mot 2,50???
Da må vel de være kjempeglade for å kunne få kr 4,00 for resten??
Jeg blir sittende uansett.
Da må vel de være kjempeglade for å kunne få kr 4,00 for resten??
Jeg blir sittende uansett.
mimer
17.01.2022 kl 21:21
4888
Kan håpe SR Bank snart er ferdigsolgt, hadde ca 1,5 millioner aksjer per liste fra 13.1...De skal vel bare ta tapet og bli ferdig?
Tradinator
17.01.2022 kl 19:28
5010
Ja tror vi ikke det da? Olja er i form, og havvind utbygging starter for fullt i tillegg. Det blir noen gode år offshore, og Siem er fortsatt på billigsalg. Skal nok ikke se oss tilbake på en stund her.
sveipen
17.01.2022 kl 17:58
5072
Så gikk vi over 4 kroner som ventet.
Dette kommer til å bli bra fremover.
Dette kommer til å bli bra fremover.
Redigert 17.01.2022 kl 18:01
Du må logge inn for å svare
sveipen
17.01.2022 kl 17:57
5019
Blir dette en fin reise fremover nå når det ser ut som noen er ferdigsolgt?
Redigert 17.01.2022 kl 18:01
Du må logge inn for å svare
Tradinator
17.01.2022 kl 17:52
5007
Liker SIOFF nå. Har begynt å rusle sakte men sikkert og interessen er stadig økende.
stoploss14
17.01.2022 kl 15:45
5050
Skal vi tro det er fordel for Sioff at Aker Wind ikke fikk noen tildeling idag, ettersom Aker er største eier i Soff. Ikke usannsynlig at de ville benyttet «sine egne» skip. Eller?
Ellers hyggelig med en solid oppgang idag på høyt volum..!
Ellers hyggelig med en solid oppgang idag på høyt volum..!
Fenriken
17.01.2022 kl 12:21
5162
BullOil2021 skrev Mener du 2022? Eller er det gamle nyheter?
Mente 2022 ja :)
Fenriken
17.01.2022 kl 09:09
5116
Markedet har endret seg ganske mye. Dette er mest tydelig på subsea nå, men om 3-4 måneder kan det være at vi også ser store endringer på PSV og AHTS.
For Siem sin subsea-flåte kan det lett oppsummeres slik:
Siem Dorado - jan 2021 i opplag - jan 2022 i jobb på offshore vind Europa.
SIem Spearfish - jan 2021 i opplag - jan 2022 i jobb på olje/gass i Trinidad & Tobago.
Siem Barracuda - jan 2021 i opplag - jan 2022 i jobb på offshore vind i Asia.
Siem Stingray - jan 2021 på korte oppdrag i et dårlig "spot-markedet for subsea skip - jan 2022 i jobb på offshore vind i Europa.
3 av 4 subsea skip (uten well-intervention skipene) på jobb i offshore vind. Det er knapt subsea skip ledige, og det før høysesongen starter i mars/april. Hvordan skal olje/gass få skip tilbake fra offshore vind, det er vel bare et svar på det og det er gjennom betalingsvilje og/eller kontraktslengde.
For Siem sin subsea-flåte kan det lett oppsummeres slik:
Siem Dorado - jan 2021 i opplag - jan 2022 i jobb på offshore vind Europa.
SIem Spearfish - jan 2021 i opplag - jan 2022 i jobb på olje/gass i Trinidad & Tobago.
Siem Barracuda - jan 2021 i opplag - jan 2022 i jobb på offshore vind i Asia.
Siem Stingray - jan 2021 på korte oppdrag i et dårlig "spot-markedet for subsea skip - jan 2022 i jobb på offshore vind i Europa.
3 av 4 subsea skip (uten well-intervention skipene) på jobb i offshore vind. Det er knapt subsea skip ledige, og det før høysesongen starter i mars/april. Hvordan skal olje/gass få skip tilbake fra offshore vind, det er vel bare et svar på det og det er gjennom betalingsvilje og/eller kontraktslengde.
Redigert 17.01.2022 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
mimer
17.01.2022 kl 08:38
5093
Godt poeng det at noen kj;pte gjelden "billig". Det er vel ganske vanlig i restruktureringsprosesser. Man kan ogs[ se på det som at da fikk / får man aksjer til ditto rabatt også, gitt at konverteringskursen var satt til en eller annen "fair value".
Det viktigste nå er uansett hvordan markedet utvikler seg framover. Det ser vel noe bedre ut enn for 1 år siden når restruktureringen pågikk...
Det viktigste nå er uansett hvordan markedet utvikler seg framover. Det ser vel noe bedre ut enn for 1 år siden når restruktureringen pågikk...
Fevang
16.01.2022 kl 16:32
5287
Noen av kreditorene som hadde fått konvertert gjeld til aksjer kunne selge med gevinst helt ned til kr 3,00 tror jeg. Årsaken til det var at de hadde kjøpt gjelda med kjemperabatt. Dermed blir konverteringskursen "misvisende".
Q4 kan bli dårlig hvis de foretar nye nedskrivninger - uten at det skremmer meg. Det har jo ingen cash-effekt.
Q4 kan bli dårlig hvis de foretar nye nedskrivninger - uten at det skremmer meg. Det har jo ingen cash-effekt.
mimer
16.01.2022 kl 14:55
5348
P/B betyr såklart ikke alt, men SIOFF har vel lavest P/B av de norske selskapene. Og jeg mener mye av grunnen til det er restruktureringen i fjor vår med påfølgende store nedsalg av kreditorer som hadde fått konvertert gjeld til aksjer, til kurs 10. De valgte å selge helt ned til 2,50. Som jeg synes var en kunstig og ekstraordinær prising.
Det var flere insidekjøp på veien ned, og noen båter ble også solgt til bokført verdi.
At det har vært så tungt å komme opp igjen, kan skyldes at det fremdeles er tidligere kreditorer som vil ut (SR-Bank?) og i så fall ikke er helt ferdige...
Det var flere insidekjøp på veien ned, og noen båter ble også solgt til bokført verdi.
At det har vært så tungt å komme opp igjen, kan skyldes at det fremdeles er tidligere kreditorer som vil ut (SR-Bank?) og i så fall ikke er helt ferdige...
Fevang
16.01.2022 kl 14:00
5373
Joda - handles utvilsomt med rabatt i forhold til bokførte verdier. Men vi som har aksjer her bør likefullt ha i bakhodet at selskaper i denne sektoren handles nesten alltid selskapene med stor rabatt i forhold til bokførte verdier. Så må ikke se seg blind på det.
Fortsetter trenden innen olje vil det nok på et eller annet tidspunkt komme reversering av tidligere nedskrivninger. Og det er da det virkelig blir gøy.
Fortsetter trenden innen olje vil det nok på et eller annet tidspunkt komme reversering av tidligere nedskrivninger. Og det er da det virkelig blir gøy.
Fenriken
16.01.2022 kl 12:14
5378
Det er veldig spennende det som skjer nå ift. verdier som har blitt skrevet ned til historisk lave nivåer i sektoren, samtidig som sektoren kommer tilbake og inflasjonen er høy. Spør man folk i verftsbransjen var det allerede for 2-3 år siden helt urealistisk å bygge en båt som Viking Neptun (Eidesvik-salget) til den prisen båten ble bygd for. Så byggeprisen er opp. Kikket litt på SIOFF sine årsrapporter og ser ut som det er tatt ca 680 millioner USD i nedskrivninger (impairments) på PSV, subsea og AHTS-flåten (som er de viktigste segmentene). På subsea er det tatt ca 96 millioner USD, noe som ved en tilbakeføring vil tilsvare over 3 kroner per aksje. Tallene er faktisk større for PSV og AHTS segmentene. Ingen av subseaskipene til SIOFF er direkte sammenlignbare med Eidesvik sin Viking Neptun, men fellesnevneren er at de er moderne, norskbygde og akkurat det en litt "bortskjemt" fornybarsektor i Europa ser etter hva gjelder standard på både operativt utstyr og forhold for maritimt og service personell ombord. Når man allerede handler til stor rabatt til bokførte verdier, de bokførte verdiene er nedskrevet til historisk lave nivåer og markedet er i bedring, ja da er det jo mye som kan tas ut i en eventuell reprising.
Fevang
16.01.2022 kl 10:34
5426
Noen av båtene til Sioff risikerer ytterligere nedskrivninger sa en av sjefene jeg snakket med før jul. Men han bekreftet at noen sannsynligvis var mer verdt enn bokført verdi. Så det går kanskje litt opp i opp. Jeg har uansett noen aksjer i selskapet.