Fro- Frontline og Euronav slår seg sammen ?

Slettet bruker
FRO 11.10.2021 kl 12:53 8555

Uansett, JF er bull på tank som F
kjøp nå når det ligger nede

John Fredriksen med stor eierpost i belgisk rederi
John Fredriksen har kjøpt aksjer for 123 millioner dollar i det belgiske rederiet Euronav, melder TradeWinds.

Det tilsvarer drøyt en milliard norske kroner etter dagens kurs.

Fredriksen har kjøpt seg opp til en 5,5 prosent eierandel i rederiet, trolig i løpet av de siste ukene, noe som gjør han til den største aksjonæren utenom selskapet selv.

Euronav-aksjen har steget 22,5 prosent den siste måneden, og Fredriksen har dermed trolig allerede solid avkastning på investeringen.

Fredriksen eier ellers blant annet 40 prosent i rederiet Frontline.

Redigert 11.10.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.10.2021 kl 13:14 8019

Det forklarer den sterke oppgangen til EURN i det siste. Synd jeg solgte meg ut for tidlig der, men det gjør meg trygg på at tank er det rette å være i framover.
Traderèn
11.10.2021 kl 13:46 8157

TANK: AKSJEKJØP I EURONAV VIL TROLIG GI FUSJONSSPEKULASJONER -CLARKSON PLATOU
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarkson Platou Securities mener aksjekjøpet et selskap kontrollert av John Fredriksen har gjort i Euronav trolig vil lede til fusjonsspekulasjoner.

Det fremgår av en oppdatering mandag.

Ifølge en melding fra Euronav mandag morgen har Famatown Finance Limited kjøpt 12,106 millioner aksjer i Euronav og kontrollerer med det 5,5 prosent av aksjene i selskapet.

"Dette vil trolig lede til fusjonsspekulasjoner mellom Frontline og Euronav (den kombinerte flåten av VLCCer vil tilsvare rundt 8 prosent markedsandel). Vi noterer imidlertid at Fredriksen tidligere har kjøpt aksjer i andre tankselskaper som en finansiell investering. Mens intensjonen bak kjøpet ikke er kjent, reflekterer det trolig en positiv tro på råoljetankmarkedet og Euronavs verdsettelse", skriver Clarkson Platou.

TDN Direkt finans@tdn.no
Slettet bruker
11.10.2021 kl 14:17 8042

Sterkere kjøps signal i tank får du ikke.
Men at tank skal opp er jo noe vi allerede vet
Flipper
11.10.2021 kl 18:00 7801

Burde jo lese mer av info FØR jeg har noe fornuftig å si.

Det var dette jeg så etter

***** which has 8.3% as treasury shares.****

Driver å lage et innlegg i word doc, med diverse, re markedet og VLCC'r og tank
markedet som jeg vil post.

Fikk telefon i dag fra Hjelpemiddel Sentralen. De kommer morgen tidlig med PC utstyr
som vil hjelpe meg å skrive på key board. Lovet 3 MAI, Heia NAV, ligget på lager i 4
måneder siden søknad ble innvilget.

See U you around.. soon
Redigert 11.10.2021 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 18:35 7695

Nederlendere? Trodde du hadde peiling...
Flipper
11.10.2021 kl 19:02 7616

Sorry, men til mitt forsvar, Belgia er sammensatt av Fransk og Nederlandsk språk, som har skapt mye uheldigheter, politisk.

Nederland er det det korrekte navn på landet, ikke Holland, som er en del av nord Nederland, selv om på Engelsk
benytter ordet Dutch.

Har en søster som har bodd i Nederlanske Antilles i Carrabbean 55 år.
Redigert 11.10.2021 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 19:13 7575

Den er grei. Tenkte mest på at Euronav tross alt er et belgisk selskap...men forsåvidt riktig at Belgia er bestående av regionene Flandern og Vallonia hvor henholdsvis nederlandsk og fransk er hovedspråk
Slettet bruker
11.10.2021 kl 19:13 7569

Tror du det kan riggers for fusjon?
Tviler personlig litt på det, men flåten til Euron er slettes ikke gale, vel, noe blandet drops, men ikke SÅ mange 2007, noen nybygg osv, og dette:

Tankrederiet Euronav starter et felles utviklingsprogram med verftet Hyundai Heavy Industries (HHI) og klasseselskapene Lloyd's Register og DNV, fremgår det av en pressemelding tirsdag.
De fire samarbeidspartnerene skal jobbe for at ammoniakk raskere blir et utbredt drivstoff for Suezmax-skipene og VLCCene (Very Large Crude Carriers, red. anm)., noen som har fordyper seg i det samarbeidet?

Ville jo bli en Mega gigant.
Vi vet Frontline har mandat til å trykke endel aksjer.
Antar kjøpet er et finansielt spekk privat for JF, men hvem vet.
Uansett, klarere kjøps signal i tank får en neppe,

Ser forøvrig frem mot din mer utfyllende post vedr Vlcc markedet nå og fremover.
Redigert 11.10.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Traderèn
11.10.2021 kl 19:25 7528

Sidespor.. Av alle verdensdeler og land jeg har vært i så er Curaçao og willemstad den mest fantastiske..

Frontline + Euronav hadde vært kult, men tviler på fusjon der....
Redigert 11.10.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
skuggen
11.10.2021 kl 19:58 7435

Artig at du nevner Curacao og Willemstad. Seilte på 60 - 70 tallet på norske båter og var ofte innom Curacao. Ved innseilingen til Willemstad spilte alltid "Kjerka" Ja, vi elsker når vi kom seilende inn. Sjømannskirka er sikkert nedlagt på Curacao også.
Traderèn
11.10.2021 kl 20:15 7366

Ja det må være mer en 20 år siden sjømannskirken i Willemstad ble nedlagt. Fantastisk by...

Kanskje Frontline og Euronav tar oss dit engang🤣
Flipper
11.10.2021 kl 20:23 7328

*** Vi vet Frontline har mandat til å trykke endel aksjer.***

Yepp, FRO har KUN 198 Millioner aksjer i floaten !

Tror John Ypper seg, og forteller markedet forstår at nå kommer vi til
å ta rotta på dere. Mer senere når jeg, forhåpentlig kan skrive touch...200 tegn i minuttet.

Når hjelpeutstyret er på på plass
Redigert 11.10.2021 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.10.2021 kl 20:25 7309

Bare sånn at det er klart - det at det er mange som tror og håper er ikke ensbetydende med at de vet for akkurat det er det ingen som gjør ...

Kommer det ikke betydelig løft i ratene veldig snart så kommer også kurspresset og da bør man ikke bli overrasket om gulvet på 70 blank igjen skal testes for det er ikke lenge siden den brøt opp og igjennom

FRO over dammen i skrivende stund: 8,98 eller 76,76 ...

Redigert 11.10.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
canarias
11.10.2021 kl 20:28 7293

Har også lite tro på noe mer enn en finansiell investering av Storeulv, uansett meget bra kjøpssignal i tank.
Flipper
11.10.2021 kl 20:30 7279

Da seilte du på den såkalte Mosquito trade, US og raffineriet til Shell på Curacao.

Den Norske kirke lå ved innløpet og spilte altid Ja vi Elsker for hvert Norske skip inn
eller ut. Mannen til min søster hadde kontor vi a vie innløpet å kunne melodien utenatt.

Han lærte seg også Norsk, samt de 4 barna deres.

Når stod på terassen Norske kirke, med små barn i fine kjoler hadde jeg alltid en klump
i halsen.. Fantastisk følelse
Redigert 11.10.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Traderèn
11.10.2021 kl 20:35 7253

Artig historier dere kommer med.. Jeg var på skipsverftet der med en liten fransk bensintanker. Det er noen og tyve år siden og da var sjømannskirken allerede lagt ned.
rischioso
11.10.2021 kl 20:45 7202

:)))
Sonatrach
11.10.2021 kl 20:46 7192

Jeg tipper det først og fremst er en finansiell investering. Men det skulle ikke forundre meg om han er sulten på mer. Det skal jo veldig lite til for å bli største aksjonær nå og samtidig kreve styreplasser. Dessuten tror jeg Gamlefar selv godt kunne tenkt seg (når tiden er inne), å forlate denne verden som tidenes største tankreder noensinne!
Redigert 11.10.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 23:08 6944

Ja, du sier noe.
Penge bingen til JF har i alle fall aldri vært større, det siste året har det gått rett opp, hvorfor?
han er en finans akrobat uten sidestykke med en timing og teft ingen andre kan gjøre etter han.

Fusjon eller ei, nå skal tank opp, noe de fleste allerede vet, siste stikk fikk tvilere i dag.
Kanskje med unntak noen få gjerrig knarker som tror de vet bedre en JF.
Tvilere som er bekymret for rater nå, nå som vi er i enden av tunellen og hvor vi nylig har overlevd tidenes værst tank periode.

bare en ting kan skje og det er at markedet blir bedre.
Redigert 11.10.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Claudia2
12.10.2021 kl 09:57 6603

Greit nok, nå har da engang Fro steget fra 50 til 85 uten særlig bedring i rater, så det kan jo være at endel bedre rater fremover allerede er priset inn. Analytikere har også vært svært ivrige med å jekke opp disse tankaksjene i god tid før denne forventede oppgangen… Man liker vel best når de løper etter sånn som med olje i disse dager…
Slettet bruker
12.10.2021 kl 10:11 6562

Fro går nok til 120 kroner allerede i vinter,
Det er ikke bare pga megler hauss aksjen har steget i år, det er underbygget av shipping priser og nybygg som er in the money.

Er det forresten noen som husker John Fredriksen i 2019, og hva han uttalte da ?
Med litt ytterligere fundering heller jeg mer mot at posisjonen i Euronav kanskje ikke bare er en finansiell plassering av John.
Kanskje legges nå siste puslebrikker i den lange rekken, kanskje er det starten på slutten for JF og shipping.

Sdrl/ Transocean
Agas/ petredec
Fro/ Euron
Gogl/ Star B?
Flex/ Sohmen?
Redigert 12.10.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2021 kl 15:53 6335

Nå er Thor Chr på saken :-))

John Fredriksen vil nok gjøre et nytt forsøk på å skape en tankgigant

https://www.dn.no/borskommentar/fantasyfond/frontline/john-fredriksen/john-fredriksen-vil-nok-gjore-et-nytt-forsok-pa-a-skape-en-tankgigant/2-1-1080606
Redigert 12.10.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.10.2021 kl 16:59 6205

Er forsiktig med å sitere artikler i sin helhet; men så lenge jeg gir OPPHAVSRETT, må det være tillatt ?
Veldig relevant : A reminder that the USA started allowing exports of oil in 2015.

A reminder that the USA started allowing exports of oil in 2015.

Tuesday, October 12, 2021
REVIEW & OUTLOOK

Oil Prices and Bad Policy

O il prices are rising, and the White House is worried about higher gasoline prices for consumers. Let's hope the Biden Administration doesn't compound the damage from its assault on fossil fuels by banning U.S. oil exports.

Average gasoline prices nationwide have risen 40 cents a gallon in the last six months and $1 since December. The White House blames OPEC for not increasing supply more as demand has rebounded amid the pandemic recovery, but that's a
Tuesday, October 12, 2021
REVIEW & OUTLOOK

Oil Prices and Bad Policy

O il prices are rising, and the White House is worried about higher gasoline prices for consumers. Let's hope the Biden Administration doesn't compound the damage from its assault on fossil fuels by banning U.S. oil exports.

Average gasoline prices nationwide have risen 40 cents a gallon in the last six months and $1 since December. The White House blames OPEC for not increasing supply more as demand has rebounded amid the pandemic recovery, but that's a too-easy scapegoat.

Crude oil prices have doubled since November to $83 per barrel, and petro-states want to maintain higher prices to fund their governments. But U.S. producers have also been slower to revive output as the Administration is threatening the oil and gas industry with a panoply of taxes and regulation. Producers aren't going to drill more wells today, even at today's higher prices, if they don't think they will produce future profits.

The Federal Reserve is also a culprit as it has led central banks in stirring inflation that has lifted asset prices, especially nearly all commodities. Price increases this broad-based signal more than supply shortages. Oil is traded in dollars and its price rises amid a general inflation. Oil prices surged in the mid-2000s, and the classic case was the energy crisis that followed the U.S. abandoning Bretton Woods and the dollar's fixed peg to gold.

The Administration is looking for any policy lever in a storm, but those it has mooted would do little or be counterproductive. News reports say Energy Secretary Jennifer Granholm is considering tapping the Strategic Petroleum Reserve and hasn't ruled out banning U.S. exports. The Energy Department later walked back her comments, but anything is possible as President Biden's poll numbers fall.

Congress established the Strategic Petroleum Reserve in 1975 after the oil price shock to mitigate supply disruptions in emergencies. A 2015 budget agreement required small periodic releases over the following decade to generate revenue.

But the reserve exists for actual emergencies? say, a hurricane that shuts down production in Gulf Coast states for months. Oil prices often exceeded $80 a barrel in the last decade and aren't an emergency. Tapping reserves might temporarily suppress crude prices but would also discourage U.S. production. The same goes for banning oil exports. Congress lifted the 1975 export ban on crude oil in 2015 as part of a bipartisan budget agreement that also extended renewable-energy tax subsidies. Oil exports have since increased six-fold to roughly three million barrels a day.

A Government Accountability Office report last fall found that lifting the ban increased the incentive for production by letting domestic drillers charge higher prices. But gasoline prices didn't rise because domestic refiners compete globally. Many U.S. refiners process historically cheaper heavier crudes and would have to invest in upgrades to process light oil from the Bakken or Permian shales.

Banning exports might lower domestic oil prices somewhat but wouldn't reduce how much Americans pay at the pump. Refiners would merely make larger profits. Some share of the crude that the U.S. is now exporting would stop being produced while some would be transported domestically to refiners at increased cost. Pipeline capacity in some areas of the U.S. is limited, so domestically produced crude has to be transported by rail or tanker. But under the Jones Act, only American-built, -crewed, -flagged and -owned tankers can transport products between U.S. ports. Such ships are in short supply and high demand and charge more.

The GAO report noted that the repeal of the export ban resulted in "decreasing demand for U.S. tankers to move domestic oil." So re-imposing the ban could increase demand for these ships and create headaches for other businesses trying to transport goods.

But a ban would advance the Administration's goal of discouraging oil and gas development. Presidents from both parties over four decades have moved to allow increased oil-product and gas exports. Joe Biden would be the first President since the 1970s to move in the opposite direction. Irony alert: China is the biggest importer of U.S. crude.

The way to reduce gas prices is by increasing oil supply. That means not sending policy signals that the Administration's goal is to put the industry out of business.


A Biden ban on oil exports would make the supply shortage worse.
A reminder that the USA started allowing exports of oil in 2015.



Wall Str. Journal
Tuesday, October 12, 2021
REVIEW & OUTLOOK

Oil Prices and Bad Policy

O il prices are rising, and the White House is worried about higher gasoline prices for consumers. Let's hope the Biden Administration doesn't compound the damage from its assault on fossil fuels by banning U.S. oil exports.

Average gasoline prices nationwide have risen 40 cents a gallon in the last six months and $1 since December. The White House blames OPEC for not increasing supply more as demand has rebounded amid the pandemic recovery, but that's a too-easy scapegoat.

Crude oil prices have doubled since November to $83 per barrel, and petro-states want to maintain higher prices to fund their governments. But U.S. producers have also been slower to revive output as the Administration is threatening the oil and gas industry with a panoply of taxes and regulation. Producers aren't going to drill more wells today, even at today's higher prices, if they don't think they will produce future profits.

The Federal Reserve is also a culprit as it has led central banks in stirring inflation that has lifted asset prices, especially nearly all commodities. Price increases this broad-based signal more than supply shortages. Oil is traded in dollars and its price rises amid a general inflation. Oil prices surged in the mid-2000s, and the classic case was the energy crisis that followed the U.S. abandoning Bretton Woods and the dollar's fixed peg to gold.

The Administration is looking for any policy lever in a storm, but those it has mooted would do little or be counterproductive. News reports say Energy Secretary Jennifer Granholm is considering tapping the Strategic Petroleum Reserve and hasn't ruled out banning U.S. exports. The Energy Department later walked back her comments, but anything is possible as President Biden's poll numbers fall.

Congress established the Strategic Petroleum Reserve in 1975 after the oil price shock to mitigate supply disruptions in emergencies. A 2015 budget agreement required small periodic releases over the following decade to generate revenue.

But the reserve exists for actual emergencies? say, a hurricane that shuts down production in Gulf Coast states for months. Oil prices often exceeded $80 a barrel in the last decade and aren't an emergency. Tapping reserves might temporarily suppress crude prices but would also discourage U.S. production. The same goes for banning oil exports. Congress lifted the 1975 export ban on crude oil in 2015 as part of a bipartisan budget agreement that also extended renewable-energy tax subsidies. Oil exports have since increased six-fold to roughly three million barrels a day.

A Government Accountability Office report last fall found that lifting the ban increased the incentive for production by letting domestic drillers charge higher prices. But gasoline prices didn't rise because domestic refiners compete globally. Many U.S. refiners process historically cheaper heavier crudes and would have to invest in upgrades to process light oil from the Bakken or Permian shales.

Banning exports might lower domestic oil prices somewhat but wouldn't reduce how much Americans pay at the pump. Refiners would merely make larger profits. Some share of the crude that the U.S. is now exporting would stop being produced while some would be transported domestically to refiners at increased cost. Pipeline capacity in some areas of the U.S. is limited, so domestically produced crude has to be transported by rail or tanker. But under the Jones Act, only American-built, -crewed, -flagged and -owned tankers can transport products between U.S. ports. Such ships are in short supply and high demand and charge more.

The GAO report noted that the repeal of the export ban resulted in "decreasing demand for U.S. tankers to move domestic oil." So re-imposing the ban could increase demand for these ships and create headaches for other businesses trying to transport goods.

But a ban would advance the Administration's goal of discouraging oil and gas development. Presidents from both parties over four decades have moved to allow increased oil-product and gas exports. Joe Biden would be the first President since the 1970s to move in the opposite direction. Irony alert: China is the biggest importer of U.S. crude.

The way to reduce gas prices is by increasing oil supply. That means not sending policy signals that the Administration's goal is to put the industry out of business.


A Biden ban on oil exports would make the supply shortage worse.
Flipper
12.10.2021 kl 17:17 6147

Vel vel, ser det der allerede omtalt i artikkelen, men lar mitt innlegg stå.

Jones Act

For de som ikke vet hva det er; så er det den meste ( sammen med Australia ), proteksjonisme.

Frakt kystlinje MÅ ha U:S. flagg ( Aussi ) og derav også U:S: mannskap. Dette faktum fordyrer varer
med minst dobbel eller 4 x'er'n i forhold til det internasjonale markedet.

Andre flaggskip kan, når de kommer fra utenlandske havner, til og fra, ikke omfattes av denne loven.

Derfor er, f.eks. er Cruice skipene fra U;S: til Hawai gamle dunker, med U:S: flagg.

Det er hvorfor cruises til Alaska med U:S: citizens går via/ eller fra Canada.



Redigert 12.10.2021 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.10.2021 kl 17:41 6079

Blir det samme som når Reksten og Bergesen hadde mål for seg å bli større enn Onnasis
Flipper
12.10.2021 kl 17:47 6063

Husker ikke om det var samtidig; men ved en konferanse på Holmenkollen hotell,
sa med sin eminente Engelsk; shipping has always been my Baby, underforstått,
det er hva som ligger hans hjerte nærmest.
Slettet bruker
12.10.2021 kl 18:52 5936

John Fredriksen uttalte i 2019 at han skal ut av shipping, det var poenget mitt.
Mannen fyller snart 80 år og døtrene skal ikke fortsette i shipping.

Hva vil vel være bedre en å selge de ferdig restrukturerte selskapene, (Sdrl fikses nå) på topp i denne syklusen ?
alt har sin ende, hvorfor ikke gi seg på topp som en vinner, denne syklusen er sjansen, shipping selskapene har aldri vært sterkere og bedre finansiert.

Euronav er et seriøst og flott selskap, kanskje er det der Frontline skipene skal ende.
Avanse Gass har allerede sin makker, i Sdrl ser det ut som Transocean blir frieren

Derfor tror jeg ikke en skal kimse av JF sin post i Euronav, det kan være en brikke, første brikke i starten på slutten.
Vi får se om John kjøper en stor aksje post i Star bulk snart, kunne ikke passet bedre med sin gamle venn Herman Billung.
Redigert 12.10.2021 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 22:35 5161

På sikt skal JF ut av shipping, det vil nok skje i denne syklusen når alle hans selskaper er refinansiert, mangler bare Sdrl nå og det er snart i boks.
John blir snart 80 år, døtrene skal ikke eie shipping, hva passer vel bedre en å gi seg på topp som den vinneren han er.
En eventuel fusjon med Euronav kan være sjansen der JF trekker seg ut.

Dette er John Fredrisken´s egne ord tilbake i 2019.
Et fusjonert Euronav/ Frontline vil være en analytiker favoritt, en gigant alle vil eie uavhengig om JF er med eller iikke.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 09:13 4653

Ratene vender opp nu
Alejandreuta
20.10.2021 kl 10:22 4511

Hvilken side gir gratis og best oversikt over rateendringene innen alle segmenter av tank?
Slettet bruker
21.10.2021 kl 07:51 4244

21.10.2021, 06:22 · TDN Finans
TANK: 7 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG, RATE AG-SINGAPORE +1,8%
Tøff
21.10.2021 kl 12:14 4000

Det er vel mye som tyder at ratene fortsetter oppover nå? Man bør ikke bli fristet av salg i FRO. Har vært litt inn og ut jeg for min del. Nå har jeg en posisjon, som jeg i har planer om å sitte med inn i neste år. Nesten fullinvestert. Aksjen er teknisk bra synes jeg.
Sonatrach
21.10.2021 kl 16:51 3776

Ratene vil stige for hvert eneste ekstra fat med olje som treffer markedet fremover. Jeg tror OPEC 4 November vil bli en dato å merke seg!

Tankers: Higher US exports add to spreading strength (fra Arctic)
There is a firmer tone in the freight market as activity continues to build and owners are finding some confidence. Japanese and Indian officials pleading with Opec to raise output adds to a positive backdrop. US crude exports hit a two month high at 3.1 mbd, a possible sign that those Asian importers once again are willing to look at long haul supply while waiting for more MEG barrels.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 08:41 2479

Da skjer det, som skrevet og forventet

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/04/07/7848306/john-fredriksens-frontline-slar-seg-sammen-med-euronav?internal_source=sistenytt

Blir en GIGANT, skal en investere i shipping er det gigantene de STORE investorene går for, et klart fortrinn:-))
Redigert 07.04.2022 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2022 kl 12:28 2100


Her skaffer en Frontline aksjonærer et lass med flotte skip som er innvannende for Fro.
Frontline handles 20% over Nav, og vi skaffer skip mange redere drømmer om til Nav, dette er årets deal.

Den hyper kortsiktige effekten på aksjen i dag er vel lite å tenke på, dette vender opp neste uke,tenk eller når markedet blir bra hva dette rederiet vil tjene, gamle dividende nivåer vil blekne.
Dessuten er fusjonen nærmest varslet i 4-5 måneder, at du ikke kjøpte Euron også da JF kjøpte er jo dumt for deg.

Nei, jeg skjønner at nesa er kort og skuffelsen stor over 5% fall, da er det godt å tenke på at 10-15% daglig bevegelse i Fro ikke er uvanlig.
Jeg tror det blir usedvanlig gøy fremover i Frontline