Kommende krakk!

Investman
S&P500 12.10.2021 kl 07:45 31654

Hvis man ser på hva som skjedde i 2007 til 2009 og bruker det som en mal til hva vi kan ha i vente foran oss nå, så kan det nok være lurt å være forsiktig frem mot nyttår. Nå er det bare dager igjen til vi får svar på åssen det kommer til å gå med "Evergrande`s bond payment" og markedet rundt dette!

Spennende tider ;)
omans
03.12.2021 kl 21:39 5451

VanDiemen7 skrev Ser stygt ut makro nå.
Nei, ISM var kruttsterk. 69.1 er et enormt tall, og ikke noe har vært i nærheten siste 8 år.
I tillegg ledigheten ned til 4,2% i USA. Bullish.
omans
03.12.2021 kl 22:53 5349

Jeg sa det til deg i innlegget, så da fikk du vite det der.

(Vet du skrev se på olja pga den stupte)
Redigert 03.12.2021 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Investman
03.12.2021 kl 23:48 5243

Hva er det du har sagt til meg?

Forskjellen på meg og deg er vel at du er positiv til markedet og sitter lastet, mens jeg er negativ og sitter på sidelinjen ;) (litt natt og dag egentlig)
omans
04.12.2021 kl 00:20 5191

Jeg har det forsåvidt litt artigt med dette, samtidig som oddsene for det jg skriver er høye basert på empiri og markedsadsadferd.

Du sa se på oljen, og henviste til eskalerende fall, mens det basert på beskrevet tese ikke lenge etterpå antas å være bunnen. (Iom god utvikling idag)

Forstår du er redd, og ikke sover godt om natta om du eier aksjer mens du sover, men her er intet krakk i horisonten. Iallefall ikke basert på ting vi vet om pr nå.

Antakelig ser man nå resultatet av Biden sine penge pakker som er spredt rundt, med lavere ledighet, skyhøy ISM. Arbeidsmarkedsrapporten med 210k nye jobber forvirrer markedet, Men av arbeidsstokken av voksne folk i alderen 25-54 år økte andelen full tid arbeidere med 0,7% til 70,4% , som er største økning siden 1984.

JonasKr
04.12.2021 kl 09:48 5089

Hva?? Crypto raser mens gull og sølv står seg? Sjokkerende 😀.
Investman
04.12.2021 kl 11:37 5013

Ser vel ut til at vi er enig om at det er det amerikanske markedet som styrer hva som kommer til å skje ;)

Så er det jo spennende å vite hvor lang den horisonten din er ettersom du ikke ser noe fare?
Patron72
04.12.2021 kl 13:12 4948

Synes selv det er småskummelt nå.
Inflasjon, støttekjøp, renter, omikron, russland/nato, kina/taiwan/usa etc etc.

Alikevel klarer jeg ikke å selge alt. Men sitter nå med ca 60% av mine midler i cash.
Rec og Aow ønsker jeg ikke å selge.
Så har jeg litt mindre possisjon i odfjell og meltwater.
Sistnevnte begynner minusen å bli litt stygg, men satser på knall oppdatering den 9 des.

Uansett digg å ha cash i disse tider.
Investman
04.12.2021 kl 14:10 4928

Ja dette er jo også greit å erfare. At Crypto er det nye gullet slår vel sprekker nå ;)
Investman
04.12.2021 kl 14:13 4934

Hadde også enkelte aksjer jeg syns var vanskelig å selge men bestemte meg å kjøre en linje hvor jeg gikk ut av alt. Skjønner deg når du ikke vil selge alt!
Redigert 04.12.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
undrende
04.12.2021 kl 15:51 4902

De internasjonale konfliktene bør både Russland & Kina kjenne konsekvensene av. Tviler sterkt på at det blir noe annet enn demonstrasjon av krigsmakt på grensen/nærområdet.
Covid kan med den nye varianten slå andre veien, om det de nærmeste dagene kommer tydeligere signal på at denne varianten er mildere, og fører til langt mindre komplikasjoner hos smittede, uansett om smittetallene går i været.
Dog kan en større optimisme i markede trigge en selloff, når sauene kjøper for sine siste midler.
omans
04.12.2021 kl 21:06 4796

Bitcoin kan fare sin egen vei for min del, bitcoin er eksempelet på hva en mania er for noe.
Aksjer kan også nå mania stadiet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Mani
Det kan overføres til en asset ved et "meget høyt stemningsnivå og energinivå" rundt en asset, med veldig høy popularitet der "alle" skal ha.

Så er det mania stadiet for aksjer nå om dagen? Jeg tror ikke det, altfor mange som er redde for virus og gjeld, bobler og ditt og dot.com.

edit: dette skrev jeg forøvrig den 16. november på annen tråd:(gjengir ikke hele innlegget)

omans 16.11.2021 kl 15:26 3361
..
Fortell meg at Bitcoin er en boble, og jeg kan støtte den teorien.
Redigert 04.12.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2021 kl 21:22 4908

Bremsene skal nå være av. Burde få litt rekyl neste uke, dersom det ikke dukker opp noe særlig mer dårlige nyheter.

https://squeezemetrics.com/monitor/dix
omans
04.12.2021 kl 22:15 4867

Synes bildet er litt komplekst nå pga panemien en har/har hatt. Så har man også ny president i USA, og det finnes sogar en egen president cykel teori.
Trump var på vei mhp å booste økonomien i sitt tredje år og opp mot valget, men så kom pandemien som bidro til hans fall, Biden tok over når recovery allerede var på vei, og han boostet ytterligere. Dermed har tradisjonell teori med at første året blir svakest, så recovery før boost i tredje året komme i ubalanse.
Pandemien kan ha medført at mania stadiet er på vei.

Farer er det sikkert, men det har det alltid vært i verden. Det har imidlertid også alltid vært grådighet i verden. Grådighet kan trumfe mye, spesielt når det kommer til ønske om profitt. Tror varsellampene vil blinke når få ser farer. Når grådigheten tar overhånd og aksjer er svært populært og elsket. Det er de ikke for folk som tenker nedstengning og krakk. Det kan ha steget mye, men det er populært å tenke fra en bunn. F.eks mars april i fjor og opp til siste ATH. Men siden f.eks fra februar 2020 har Dow Jones steget 17%. Det er ikke all verden på 22 mnd.

Til syvende og sist er det earnings som trumfer frykt. I q4 har oljepris vært høy, dvs at q4 for oljeselskaper vil bli bra. Nå er det forstyrrelser i samfunnsåpning/recovery pga siste virus variant. Men allerede nå pekes det på at denne varianten kan markere slutten på pandemien pga det kan vise seg at farligheten er overdramatisert.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/12/04/195806984/lege-omikron-kan-vaere-slutten-pa-pandemien

Kan bety at det går mot ny vår igjen, kan ikke se bort fra mania, men etter det igjen, kan en ikke utelukke litt sur svie....
Foreløpig vanskelig å tidfeste ting.
Investman
05.12.2021 kl 00:14 4791

Ser du faren får at oljen kan gå ned mot 45 USD mot sommeren (rent teknisk)? Ser jo ut som det er en klar "hode skulder" formasjon under utvikling i toppen nå.

Så horisonten som jeg etterspør hos deg regner jeg med må være svært kort ettersom du ikke ser dette, da vi bare mangler høyre skulder i denne formasjonen.
Claudia2
05.12.2021 kl 06:56 4719

No av greia er å prøve å ikke drukne i dommedag synet sitt. Når dere av og til har litt riktig syn så må man snu seg rundt og kjøpe noe man har tro på og ikke bli enda mer negative som mange av dere har en tendens til… Nå har oljen som var veldig hypet akkurat falt 20$ da blir det feil å snakke om 45$😉
Investman
05.12.2021 kl 12:40 4566

Fordi?
omans
06.12.2021 kl 00:45 4313

Nei. Det blir lite holdbart beslutningsgrunnlag, man bør se på andre faktorer. Grunnlaget for oppgangen var etterspørselen, og OPEC linje.
Grunnen for tilbakegangen er antakelser om mindre etterspørsel pga virus varianten og antatte tiltak som kan bli satt i verk som demper etterspørsel fremover. Det får nok oljetradere til å utnytte situasjonen. Ser forøvrig ikke noe klar HS formasjon teknisk heller, mer en turbulent periode som følge av test av 2018 toppene. Får det faktisk til å likne en form for OHS. Samt at siste oppgangen var forsøk på å bryte opp av langsiktig fallende trend, men siste utvikling fikk den under igjen, etter å ha testet 2018 toppene og møtt på turbulens i sammentreff med Omicron.

Chart
https://ibb.co/zxtRSmf
Redigert 06.12.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Investman
06.12.2021 kl 07:30 4178

Ok, da får vi se hva som skjer når man når 75-76 igjen på oljen ;)
omans
06.12.2021 kl 10:09 4091

Da ser du hvor det går, eller?
Myndighetene er der, når andre muligheter er først sett på og forsøkt.
Det blir en restrukturering, og noen må nok ta tap.
Myndighetene forstår at de må sikre selve eiendomsgrunnlaget for folk flest, dermed en grunnpillar for Kina økonomi.
Heldigvis er det nok få her som sitter på EG aksjer, men hovedfallet er uansett tatt.
Den skulle vel avlistes fra børs også.
Investman
06.12.2021 kl 12:00 4021

Kan nesten se litt sånn ut ja....
omans
06.12.2021 kl 15:58 3970

Dow jones opp 1.4%. olja opp 2-3%, mens OSE ned 0.5%

Litt disharmoni her ift normalen, men EQNR og AkerBP er bra.
OSEBX har definert støtte ved ca 1174. Hvis usa opp og olje opp, naturstridig at osebx skal bryte ned.
Men volatilitet er trolig ikke over, vix er jo fortsatt for høy for komfor sonen.
Må under 20, mot 29 nå.
Investman
06.12.2021 kl 17:35 4083

Må bare se hvordan uken utvikler seg. Er vel mot helgen det forventes at ting kan skje? (Inflation report, på fredag)
Redigert 06.12.2021 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Investman
08.12.2021 kl 12:07 3610

Nå har oljen nådd dette nivået, så får man se hvor det bærer videre herfra ;)
omans
08.12.2021 kl 12:16 3588

Hadde du noen tanker om hvor det bærer, eller ville du bare se hvor det bærer ?
Ut ifra alternativene kan prisen gå opp eller ned, sånn som det er nå, er at etterspørselen ikke har gått merkbart ned ennå som følge av omicron.

"There has been no noticeable slowing effect on oil demand as yet. Even aviation, the sector that should have been hit first, has seen only a marginal decrease in seating capacity."

Nye lagertall senere idag, det kan jo gi noen utslag.

75-76 er jo 29 november rekyl toppene, og denne testen kan likne en test av halslinje på OHS.
Brudd opp av 76 da kan signalisere 86, så naturlig at det ikke skal bryte opp av 76 i første omgang, men øynene er rettet mot lagertallene.

Redigert 08.12.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Investman
08.12.2021 kl 12:33 3559

Bare fikk med meg at det ble nevnt en plass at vi kunne få en HS formasjon her nå. Dette da høyre skulder! Så er jo spørsmålet om hva er det som da eventuelt skal føre oljen så mye ned som mot 45 USD nivået?

Eller, hva er det som eventuelt skal klare å løfte oljeprisen? Hva mener du?
omans
08.12.2021 kl 16:37 3480

Nå kom tallene, det ble et lite trekk på 0.2m, mot forventet trekk på 1,5m
Ser prisen ikke reagerer nevneverdig på tross av mindre trekk enn ventet, men det var tross alt trekk.

En evt grunn for økt pris er økt etterspørsel eller forventninger til dette.
Spørsmålet blir hvor omfattende omicron griper inn som en forstyrrelse i den pågående prosessen med økende ettersøprsel.
Man ser at det ble litt mindre trekk enn ventet nå. Men det er fortsatt ikke lageroppbygging, dvs foreløpig har ikke viruset forstyrret prosessen av betydning.

Det kan bli noen utenforliggende faktorer av geopolitisk karakter, vet aldri, kanskje sabotasje av anlegg eller sanksjoner. Men det er ofte midlertidige hendelser.
Det har vel ikke vært overinvestert under pandemi perioden, og myndigheter rundt om blir mer skeptiske til fossilt og det blir ofte et press fra naturvernere/miljøforkjempere, som blir stadig mer av politikken.
Så kan jo bety at oljen gradvis blir mer og mer knapp ift etterspørsel.
Så lenge OPEC synes situasjonen er grei, spørs det om resten av oljeverden klarer presse prisen ned, opec styrer 37-38% av verdens markedsandeler.
Redigert 08.12.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
omans
08.12.2021 kl 22:18 3339

Der kom VIX'en også under 20 igjen. Under 20 er komfort zonen.
Så får man se om den kan holde seg der...
Tyder iallefall på at frykten for virusets betydning er kraftig nedskalert.
Investman
08.12.2021 kl 23:00 3277

Ja, men så har du realiteten. Strammes inn ganske så kraftig i flere land nå så jeg tenker det fortsatt er fornuftig å være forsiktig ;)
MSoleim
08.12.2021 kl 23:03 3262

Vi får se hvordan stemningen er i Asia. Oppturen fra igår har flatet ut, men det er kanskje normalt også etter 2-3% oppgang på en dag.

Er det ikke rettet stor skepsis til tall fra USA som kommer på fredag?
Slettet bruker
09.12.2021 kl 00:01 3175

Nå er det så mange forstyrrende elementer vi ikke lenger klarer å feie under teppet. En ting er den elendige økonomiske situasjonen i Kina pluss inflasjonen i Vest, men vi vet også at vi får mutasjoner som kommer til å sprenge kapasiteten på sykehusene i 2022 rundt om i verden, og selv om det viser seg at mutasjonen ikke er så alvorlig så vil det likevel påvirke vår livsstil, det kommer til påvirke helsetjenesten og folks generelle holdninger til den nye situasjonen vi begynner å venne oss til.

De strenge restriksjonene vi ble påtvunget i starten av cov-19 skjer nå på eget initiativ blant veldig mange.
Til syvende og sist vil denne holdningsendringen påvirke kultur, handel og reiseliv.
I tillegg til dette så nærmer det seg alvorlige konflikter mellom Kina-Taiwan og Russland-Ukraina.

All den bekymring klarer ikke markedet å se i dag, men frykten vil investorene ta inn over seg om ikke alt for lenge, og da er spørsmålet hvor kraftig korreksjon blir. Klarer vi å holde oss innenfor en korreksjon på 20% så tror jeg vi er utrolig heldige.
Redigert 09.12.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
omans
09.12.2021 kl 01:01 3098

Det strammes nok inn, samtidig vet man at det nok er starten på slutten for pandemi.
Når det gjelder børsen da, kanskje man kan si som Churchill sa 10. November 1942,
Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.
;)
omans
09.12.2021 kl 01:10 3083

Når man ser på hva som ventes, er det jo som du sier skepsis og på forhånd forventet tall som peker i retning hawkish Fed for evt oppgang i renter dersom for høy inflasjon. Dvs, samtidig kan det jo være lettere at ting kan overraske positivt, når forventningene på forhånd er sånn at lista er lagt slik.

Man vet ikke teoretisk om korreksjonen er over før tidligere topper er testet og tatt ut, men nå gikk siste dagers oppgang høyt ift Sept/oktober korreksjonen, Dow føk rett opp forbi 50ma, det klarte den ikke i september og ble dobbel bunn.

Kan bli kortsiktig turbulens evt, men har ikke tro på d som trigger for noe utløsende lengre nedtur.
Redigert 09.12.2021 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
09.12.2021 kl 10:19 2911

Nok en dag med røde tall på Oslo børs. Er det omikron eller høy inflasjon, hvor det kommer nye tall fra USA i morgen, som tynger markedene? Uansett vanskelig å se hva som skal drive markedene oppover i tiden framover.
Investman
13.12.2021 kl 16:32 2661

På an igjen ;)

Krypto faller klart igjen når ting blir usikkert!
Redigert 13.12.2021 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
omans
14.12.2021 kl 18:30 2490

Dersom 35470 holder for nå på Dow Jones, sammen med dagens støtte i osebx ved 1156, er det bullish utgangspunkt.
Om markedet bestemmer seg for at ting ser bedre ut om 3-6mnd spørs det om det gidder å ta turen lengre nedom, men man kan ikke beregne frykt-bølger heller.
Redigert 14.12.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Investman
14.12.2021 kl 19:00 2427

Stygt å si det men jeg håper det sprekker snart, sånn at vi blir ferdig med det ;)
omans
14.12.2021 kl 19:47 2358

Tror nok du antakelig blir reddere og reddere, om det faller mer og mer ;)
Det er ingen annen grunn til fall for øyeblikket enn viruset, og det har man hatt lenge lenge.
Vaksiner er her, og mer av dette skal det bli. Er nok mange som venter på "siste" wash out.
Det kan komme dersom nevnte støtter ikke holder. Dow var meget sterk opp fra 34000p til 36000p
Det vitner om sprekt marked. Om det skal ned betyr at mange vil gi fra seg aksjene, og om det kun handler om å bli ferdig med det, kan det hende flertallet velger å bli sittende, da de ikke ser stor nedtur, fond store utlendinger og slikt.

Redigert 14.12.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare