Valgte fond til ut året (eventuelt videre)

Slettet bruker
FOND 13.10.2021 kl 10:06 12953

Ja, jeg har alt stående i cash på ASK, og det utgjør det aller meste, men på IPS holder jeg meg noe aktiv.

Har valgt følgende fond til ut året (eventuelt videre):

DNB Health Care A
KLP AksjeNorden Indeks
Storebrand Renewable Energy S
Storebrand Global Solutions A

Fondene kan tidvis prestere, men har lagt bak seg en svak september med negative prosenter, og har ellers ikke prestert særlig godt hittil i år, men jeg tror på dem. Førstnevnte fond bør kunne få mer vind i seila med gjenåpninger rundt om, og "vanlig helsesektor" har trolig blitt kraftig underforbrukt under pandemien. Et indeksfond for Norden er kjekt å ha, og det har hatt sin nedtur, og bør kunne snuse seg opp igjen. De to sistnevnte bør kunne støttes positivt av det grønne skiftet og usikkerheten rundt energitilgangen i verden framover.

Kommentarer..?



Ps. Dette skal på ingen måte anses som noe tips, og all omgang med verdipapirer skjer på eget ansvar. Dette er kun et uttrykk for hva jeg har valgt, og hvorfor jeg har gjort det.
Spartan
13.10.2021 kl 10:16 10352

Tro på Norden generelt, blir der i 5 år +. Jeg solgte mesteparten av grønne fond tidligere i år, sitter med en liten andel i Storebrand. De gikk for mye for fort, solgt med ut. Synes det er bedre å trade i grønne enkeltaksjer som går på en smell, som AKH og scatec (aktuelt for kjøp er dog kyrs 25 og kurs 100 for dem to)

Jeg har vært bekymret for inflasjon, tenkte dermed at DNB’s materialsektor indeks fond kunne være lurt som en hedge. Det fungerte imidlertid dårlig, falt i takt med emerging markets. Sistnevnte representer muligens et bra kjøp nå etter at indeks har falt ca 20% fra topp. Hindsight; Burde heller kjørt rent oljeplay. Der jeg tenker å gå inn om det blir en mulighet for en god inngang i løpet av oktober/november er rigg. Det blir god avkastning der om oljepris holder seg, mer enn i Aker bp og Equinor som jeg ikke tror har veldig mye oppside igjen nå. Har også lastet Telenor da jeg tror de vil klare seg bedre enn mye annet ved inflasjon, sam at aksjen er billig nå.

Redigert 13.10.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 13:00 10450

Ok, interessant. Jeg solgte meg ut av Storebrands fornybarfond i februar, med pen gevinst, og det er ikke alltid jeg har tima gevinstsikring såpass godt. Å trade "spreke" enkeltaksjer kan enten bli hell eller smell, men spenningen er der.

Jeg er alltid bekymret for et eller annet, men da inkludert bekymringen for å ikke få gevinst og det å bli for inaktiv ift. handel med verdipapirer. Lærer stadig noe, og til dels dreier det seg om å bli bedre til å se børsen et halvt år fram i tid, men nå er det mye som ser skjørt ut under generelt sett høye børser. TEL bør fortsatt være solid, men den er tidvis irriterende og dønn kjedelig, men jo... Det er TEL da, selv om det nå har kommet kursmål i det siste som jeg helst ikke ville ha sett, selv om kursmål ikke skal bety absolutt alt.
Redigert 13.10.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Martin10
13.10.2021 kl 13:25 12055

Fondsfinans utbytte har levert veldig bra siste år 36% kursstigning inkl. utbytter.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 21:49 11914

Ja, det har du helt rett i, og selskapene fondet er investert i skal være over snittet stødige i en storm også, tror jeg.
Mado
14.10.2021 kl 22:21 11861

Her bare tre rente fond, de stiger ikke mye, men lav risiko.
FORTE Obligasjon bra fond , hvis du ikke veldig grådig, men du kan også finne billige aksjer, Kjøpte også XXL som falt 17% siste måned uten dårlig nyheter . Den er rund 16,- og de betaler 0.99,- utbytte i desember. Det ser ikke lyst ut for sport bransjen, men ledelsen er veldig dyktige også det går bedre i vinter tida.
Jeg kjøpt og solgte flere fond i år , men finner ikke none som gir god gevinst framover.




Slettet bruker
15.10.2021 kl 23:24 11693

Ja, rentefond står ofte bare i bittesmå grønne desimaler, så de er ikke akkurat noe å sjekke «hver dag», men de har dratt jevnt opp, og risikoen er ansett som lav som du nevner.

Kan hende at XXL ikke er særlig dyr nå. Har ikke sjekka ut dem. De har vært noe under radaren i det siste også, men jo, jeg har fått med meg litt om sportsbransjen.

Vi får se.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 23:16 11541

Det ser ut til at rusket er kosta under teppet igjen, og at det ble med skuldertrekk for denne gangen, og det kan bli et lite fomo-rally til jul. Da blir det god jul for snille barn igjen. Avkastningsmål til jul er 11%.
hill
17.10.2021 kl 00:49 11476

Var kanskje fondene du solgte som jeg kjøpte på det tidspunktet!
Siden da har Storebrand Fornybar bare gått ned - nå minus 21%!
Hva får deg til å tro at fondet skal snu opp nå og ut året?
Slettet bruker
17.10.2021 kl 00:58 11454

Jeg vet ikke, er bare mer en sjanse, at når det har falt såpass så bør det kunne snu opp. Mye trøkk på klima og energi i det siste også, og diverse andre sektorer er kanskje nær ved å bli mette og ferdigprisa for ei stund. Da kan vel det også kunne bidra til mer kapitalflyt til grønt igjen. Tar en sjanse.

Det har blitt omtalt at fornybar energi-papirer vil være ekstra sensitive og svinge mer, så et fornybart-fond syns jeg man kan prøve å ta litt mer styring på. Har det skutt for mye opp på kort tid til at det er bærekraftig, ja he-he nettopp bærekraftig, så selg… Har det blitt «møkk» og falt og kommet noe under radaren igjen, så kjøp… Bare hva jeg tenker, og bare en tanke. Alle får ta ansvar for egen situasjon og jeg er helt ansvarsløs, og det får være ukas disclaimer.
Redigert 17.10.2021 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2021 kl 21:23 11153

Snart klimatoppmøte og fullt fokus på fornybar energi…
May-Liss
18.10.2021 kl 22:17 11080

Undrer meg litt at du prøver å "time" kjøp av fond.
Nyttig lesestoff;
https://blogg.odinfond.no/tjene-pa-aksjefond-aksjemarkedet-null-avkastning
Slettet bruker
18.10.2021 kl 22:41 11042

Jeg undrer meg ikke. Har kjøpt og solgt med god timing før, og kanskje kan jeg gjøre det igjen. Noen vil prøve å si at man ikke skal prøve å time, men av hvilken kjærlighet..? Jo, kanskje årsaken er mer forvaltningshonorar fra folk som står fortløpende inne..? Og i jungelen på nett er det egentlig litt vanskelig å vite med sikkerhet hvorvidt «noen har skrevet for noen» som har kommersielle interesser.
Soj
19.10.2021 kl 10:08 10907

Eika egenkapitalbevis., satser kun på bank sektoren. Bank vil fly bare vent
Slettet bruker
19.10.2021 kl 10:20 10883

Dem vet jeg om, men hadde nesten glemt dem til du kommenterte, så takk. Det er nok mer oppside i bank, ja, og der er det vel fokus på de trauste men godt drevne sparebankene, og egenkapitalbevis er aksjer med buffer.
Slettet bruker
19.10.2021 kl 11:56 10849

Klimatoppmøtet:

https://ukcop26.org/

Dette er særdeles viktig, men uansett utfall vil dette gi massiv oppmerksomhet rundt fornybarsektoren verden rundt, også blant småsparere og investorer. USA ser ut til å komme mer på banen, og det vil gi ytterligere boost for de selskapene som Storebrand Renewable Energy S er investert i, og videre er det nå flere boost-nyheter ute om havvind mtp. på deres kakestykke i Vestas Wind Systems.

Og ellers... Jeg tror det fort kan komme et "feita bud" på DNB Health Care As største eiendel, AstraZeneca, ev. på Johnson & Johnson. Tid for en runde med konsolidering..? Da kan fondsandelene her sprette opp, samtidig som DNB Health Care A skal være et fond skodd for gjenåpning.
Redigert 19.10.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2021 kl 18:05 10786

Fornybarfest i USA i dag, startskuddet for langt mer..? Alle de største postene med stars and stripes til Storebrand Renewable Energy S skyter opp i dag, flere signifikant!

Det ser relativt bra ut også under Storebrand Global Solutions A.

Ja, kanskje det kan åpne seg en fin ridetur oppover i lendet fram mot jul. Let’s find out.
Redigert 19.10.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2021 kl 12:01 10670

Jumping up, baby..:-)
Slettet bruker
20.10.2021 kl 20:18 10588

Sola er litt sløvere i dag, men Vestas Wind Systems har hoppa…
Slettet bruker
22.10.2021 kl 07:38 10438

Om det stemmer at denne Evergrande har betalt for seg nettopp, så vil det trolig skape visse lettelser…

https://e24.no/boers-og-finans/i/a73Vld/evergrande-aksjen-stiger-etter-meldinger-om-avdragsbetaling

Kan i alle fall bli enda bedre fredagsstemning!
Slettet bruker
23.10.2021 kl 12:26 10296

Det har vært en fin inntreden, og en fin start, så langt. Det er mye spennende som skjer framover, blant annet klimatoppmøtet og ting som har med den amerikanske infrastrukturpakken å gjøre. Vi kan kanskje få en klassisk tur oppover fra seint oktober til jul, muligens. Åpner forsiktig for det nå. Litt nerdete stoff her om dette:

https://www.cnbc.com/amp/2021/10/08/charts-suggest-stock-market-should-move-higher-in-late-october.html

I fondet KLP AksjeNorden Indeks er Novo Nordisk en veldig dominerende post, og Novo Nordisk-aksjen har gått mye, men likevel tror jeg den har mer å gå på som kvalitetsaksje flere vil bla opp for, og som gjenåpningsaksje. Det er nok mangt og mye de har å tilby som det har vært underforbruk av pga. pandemien, sant..? Det kan neppe være en helt fjern tanke, men uansett utgjør jo selvfølgelig ikke Novo Nordisk alt i KLP AksjeNorden Indeks, for om de hadde gjort det, så ville ikke KLP AksjeNorden Indeks vært et fond...

:)-
Redigert 23.10.2021 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 14:42 9994

Storebrands fornybarfond vil opp ja… ser det… De er vakkert posisjonert ift. klimatoppmøtet og USAs infrastrukturpakke. Jeg er oppe på den hvite hesten for et oksete ritt!
Slettet bruker
27.10.2021 kl 18:42 9851

Da går det fint på fornybart over Dammen.

Vennlig hilsen
Rockall…

… han som alltid kjøper billigere og selger dyrere enn deg…

🥰😎👍
Redigert 27.10.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2021 kl 15:17 9690

My name… say it!!!

😅
Slettet bruker
30.10.2021 kl 11:22 9527

Beslutningen om USAs store infrastrukturpakke, som inkluderer fornybart, ventes i nær framtid. Innen utgangen av tirsdagen så er den i boks, tenker jeg. Dette har allerede gitt forventningsutslag i flere større amerikanske solkraftaksjer, slik inntrykket mitt er, sammen med gode resultater som har tikka inn i det siste. Av det jeg har kunnet se på nett, så har flere av resultatene overraska meget positivt. Men... Jeg tror forventningene skal skyve kursene enda høyere på all handel før pakken vedtas, og at pakken vil bli tatt godt imot generelt av aksjemarkedet og særlig for fornybart. Dette sammenfaller altså med klimatoppmøtet, og når "alle" er interessert i aksjer, så blir det nok riktig mye fokus på det grønne skiftet og særlig på fornybart. Alt i alt må dette kunne føre Storebrand Renewable Energy S ytterligere opp fra dalbunnen. Så jo... Man kan time markedet, uten at det betyr "å leke Wall Street"... Og nei, det var ikke tilfeldig at jeg kom tilbake til Storebrands fornybarfond tidligere i oktober, etter å ha vært borte fra det siden februar.

Nå skinner sola på solkrafta, og Vestas Wind Systems-aksjen har også gått fint i det siste. Her er det da positive toner og full harmoni i orkesteret. Storebrands fornybar-fond har dog mangfoldige prosenter "å hevne" mtp. forrige topp, og det bør være mer oppside her også utover november.

Her er det litt nerdy teknisk stoff som jeg mener generelt vil kunne påvirke Storebrand Renewable Energy S:
https://www.youtube.com/watch?v=geBtkGwJ4fw

Som vi ser er flere solkraftaksjer i ferd med (?) å bryte teknisk motstand, mens noen allerede har klart det. Med friere rom å gå på over motstandsnivå, så skal det kunne åpne seg mer oppside, mener jeg. Positiv kursutvikling hos noen solaraksjer vil også kunne påvirke andre solaraksjer positivt, eller det skjer bredere innad i det meste av fornybart, altså en sånn positiv smitte på kurs innad i fornybart. Dette er bare hva jeg mener og tenker, og enhver får som vanlig ta sitt eget fulle ansvar i omgangen med verdipapirer.

Ha ei riktig god helg!
Redigert 30.10.2021 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2021 kl 11:16 9325

Noen sier at man kan ikke time markedet...

Andre sier at timing er alt...

Når jeg nå har byttet KLP AksjeNorden Indeks med KLP AksjeGlobal Indeks V, mest fordi Novo Nordisk-posten ble for stor og høy i KLP AksjeNorden Indeks, så er jeg fint lite kobla mot Oslo Børs, som kanskje står noe svakere nå som flere børslokomotiv ser ut til å ha blitt stappmette på kursklatring. Uke 44 og 45 blir spennende, og jeg ser mer mot muligheter som plasseringer i utenlandske papirer gir, dog med mer indirekte eierskap i aksjene som det jo blir gjennom fondsplasseringer. Og… Dersom det skulle komme et krakk «akkurat nå» så er fondsplasseringer noe helt annet enn en bitteliten bukett med få enkeltaksjer, i alle fall om det er en lek med svake og luftige småaksjer.
Redigert 31.10.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2021 kl 12:03 9282

Positivt for fornybart her:
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Wj8eja/afp-g20-landene-enige-om-15-gradersmaal
Redigert 31.10.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Mado
31.10.2021 kl 17:35 9165

Rockall@
Kjøpte du KLP AksjeNorden Indeks ? eller Global?
Hva synes du om Nordea India og Thematica – Future Mobility Retl?
På min pensjon sparing portefølje er 18% Global Indeks, 26% rentefond, 5% norsk indeks. der totalt 14 fond.
Hvor mange fond har du nå?
Slettet bruker
31.10.2021 kl 19:57 9074

Hei Mado.

Det blir det globale indeksfondet ja.

India klinger sprekt, men kanskje er jeg for skeptisk til et India-fond. Kanskje noe å vurdere nærmere, for det skal være potensial for mye der i det store landet med et gigantisk innbyggertall hvor mye ennå må være temmelig umodent. Det der «Thematica-fondet» du nevner går det jo an å ha mye tro på, særlig mtp. hva de satser mye på. Der er litium mye i fokus, og elbilene kommer, og så er det mer som skal ha batteri enn kun elbiler. Mye mer. Fondet tar seg godt betalt, men fins det andre med lignende sammensetning av eiendeler med lavere kostnader..? Hmmm… Jeg vet ikke, men fortsetter suksessen til fondet, så kan vel kostnadene aksepteres..? Opp til den enkelte det da…

Det ser ut som at du har en fornuftig portefølje.

For tida er jeg bare inne for en mer avgrenset periode, ikke minst for å teste ut litt hva jeg tror på nå. Har kun i fire fond akkurat nå, men når jeg vil kjøpe for å eie mer fortløpende, så blir det trolig i flere fond. Kanskje i ti fond. Tja…
Mado
01.11.2021 kl 09:32 8912

Takk for svar!
Helt enig,«Thematica-fondet» har 3,29 %, veldig dyrt, men stiger mye.
Har også
Arctic Return Class L
FORTE Obligasjon
Heimdal Høyrente - Rentefond NOK

Kjøpte også noen aksje fond med små beløp for teste en periode.

BGF World Energy A2
ODIN Small Cap C NOK
Jeg anbefaler Arctic Return Class L for de som tar ikke risiko. den har lavest risiko også lavt avgift.
Det finnes Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc , men den er enda dyrere 3,47%
Jeg har Thematica – Future Mobility Retl USD Acc 3,29% også i USD

Redigert 01.11.2021 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2021 kl 22:21 8781

Mye å velge i, riktig mye, men jeg har respekt for høytsvevende børser, selv om de da kan gå høyere. Det er indikatorer som lyser rødt, men det er ingen som tvinger meg til å ha verdipapirer. Stiller meg på sidelinja igjen etter hvert, men jeg tenker det kan gå fint mot jul. Gjentar kan…
Slettet bruker
02.11.2021 kl 13:17 8625

Svært mye i verden, og mer skal det bli, som går svært godt inn i filosofien bak Storebrand Global Solutions A, og her har vi et av mange ferske eksempler:
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/nW0rBn/storbanker-vil-ekskludere-selskaper-involvert-i-avskoging

Et sterkt globalt ESG-fond:
https://www.storebrand.no/privat/noen-utvalgte-fond-og-pensjonsportefoljer/storebrand-global-solutions-a?gclid=EAIaIQobChMIpeGz4dT58wIVC7h3Ch3S0w8EEAAYASAAEgKPfvD_BwE
Redigert 02.11.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Mado
02.11.2021 kl 19:56 8530

Rockall@
Hvorfor kjøpte du ikke KLP Aksje Global Indeks IV A , den er valuta sikret fond?
Den har bedre avkastning c40% på 1 år, men din 24%
Slettet bruker
02.11.2021 kl 21:55 8470

På inngangstidspunktet mitt og horisonten min tenker jeg at dette ikke har betydning nå som kronekursen har kommet så høyt. Svekker kronekursen seg, så øker kroneverdien av fondsandelene mine. Litt mer om dette:

https://www.nordnet.no/blogg/bor-du-velge-et-valutasikret-fond/

Om vi ser utviklingen «i år», så er ikke forskjellen så stor, egentlig. Jeg bare valgte dette og hadde ikke sett det valutasikrede som du nevner, men jeg syns det er greit å vite om det, så takk. Jeg er inne i en periode nå hvor jeg gjør nokså raske vendinger og leker meg litt, tester ut.
Redigert 03.11.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2021 kl 12:04 8308

Sånn ja… KLP AksjeGlobal Indeks V «hoppa» oppunder 2% på siste oppdatering. 👍🤣👍
KR
03.11.2021 kl 12:16 8293

Den norske kronen har svekket seg noe som fører til "hopp" i globale fond.

Slettet bruker
03.11.2021 kl 21:43 8153

Hipp hurra..:-)
Slettet bruker
05.11.2021 kl 12:33 7910

Da er det følgende fond:

Storebrand Global Solutions
Nordnet Indexfond Sverige
KLP AksjeGlobal Indeks V

DNB Health Care er under salg.

Det har vært en fin haik fra den vante dalen etter september måned. Gode prosenter til å være fra fond på såpass kort tid, men børsene er høye. De tre fondene jeg står igjen med skal få jobbe bare litt til. Avkastningsmålet for denne omgangen blir nok nådd førstkommende uke.
t3sm
05.11.2021 kl 12:59 7893

Hva gjør du med fond/investeringer om du når dette målet til uken? Nye fond/aksjer, eller går du i cash/renter pga høye kurser?
Slettet bruker
05.11.2021 kl 16:30 7824

Jeg tenker å stå ute med cash da. Om det ikke er noe som utløser et krakk, og jeg tror ellers at gjeninnhentingen har kraft i seg, så vil jeg vurdere sterkt å kjøpe igjen om det korrigerer ned en del. Kanskje kan uansett DNB Teknologi representere en kjøpsmulighet om det nå ikke stiger for raskt opp igjen før man får sagt «pils»… Kanskje…

Av enkeltaksjer i fondene jeg har kjøpt, så har nok Vestas Wind Systems og Moderna skuffa mest, men det gjør ikke så mye. Godt i pluss totalt sett. Ellers så forventa jeg mer av grønt rally ifm. klimatoppmøtet og alt rundt infrastrukturpakken i USA, men det ble jo et hopp i forkant av klimatoppmøtet på fornybart. Det var bra det.

God helg..-)
Redigert 05.11.2021 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2021 kl 11:07 7326

Da er jeg på tur til sidebenken igjen. Ut ifra hvordan jeg tolker RSI-verdier og stanging i taket i charts hos amerikanske indekser, og generelt skyhøye prisinger og den seiersrekken som har vært med ath-er nå, så... Tror på en korreksjon ila. november. Skal det bli en kjøpsanledning, så må jeg sitte med penger på sidebenken. Til nå har det blitt en fin gevinst på en kort ferd, så jeg mener jeg har time godt og at det ikke skyldes flaks. Timing betyr noe, det gjør det.

Følger med, og følger opp..:)-