RECSI - Outlook remains solid - buy 24 (25)

Sa2ri
RECSI 15.10.2021 kl 09:01 9621

PAS er ute med en oppdatering på RECSI i dag etter den siste tidens nyheter om G14 og Farasis. De skriver blant annet følgende:

"Outlook remains solid
Current supply and semiconductor disruptions will impact the Q3 result, however we still foresee positive EBITDA. Positive news are coming from Group14 regarding battery efficiency and PV markets are in general looking strong. We lower our 2021-22E EBITDA slightly and reiterate Buy but lower our TP to NOK 24 (25).

Global supply disruptions impacting the Q3 result
We expect REC Silicon to deliver a Q3’21 EBITDA of USD 2m. The main contributor will as in previous quarters come from Butte. However, with the current semiconductor and freight disruptions continuing combined with higher energy costs, we lower our expectations from Butte, with more stable development in volumes and slightly tighter margins. RECSI will report Q3 figures 20 October.

Positive signals from battery prospects and mixed for RECSI’s PV segment
Farasis Energy recently reported a 25% energy boost for EV batteries using Group14 silicon-carbon anodes. This is positive for the likelihood of a successful factory and meaningful silane gas volumes coming out of Moses Lake in a couple of years. That said, we still await more tangible news regarding the partnership and the factory. The PV market is in good shape with BNEF expecting 191 GW of new solar PV installed globally this year (up from ~144 GW last year) and 214/222 GW in 2022/2023 – which broadly were in line with the bullish scenarios earlier in 2021. This has lifted polysilicon prices this year – currently at ~40 USD/kg. Increasingly, this points to a Moses Lake reopening, with global polysilicon supply expected to grow 29% y/y in 2022 and 57% in 2023. BNEF expects prices in the USD 15-20/kg the next years – in line with our estimates. However, we have not seen large developments regarding a build-up of a complete non-Chinese PV value chain and there is still minimal development on the tariff and trade dispute between the US and China on the poly side. We lower our 2021-22E EBITDA slightly on higher energy cost and slightly lower volumes from Butte.

TP of NOK 24 (25) – Buy reiterated
We lower our TP to NOK 24 (25), mainly related to higher risk-free rate in our WACC calculation (10% WACC applied, prev. 9.5%). We base our valuation on a mix of a DCF and 10x 2023E EV/EBITDA (ML at 75% utilisation) discounted back to present value. With the PV market outlook and the developments on the battery side, we remain positive to the share at current pricing. Buy reiterated.

Analysts:
Gard Aarvik
Karl Eide Hartvedt"

Sa2ri
15.10.2021 kl 09:04 7944

Kun tre handelsdager igjen (innklusive i dag) før 3Q21-fremleggelsen. De som tror det kommer noe nytt i forbindelse med dette begynner å få dårlig tid dersom de skal få aksjene de ønsker før fremleggelsen.
VL
15.10.2021 kl 09:14 7799

Ser ut som Pareto sliter med tillit da markedet ikke hører på dem.
Nsxnsx
15.10.2021 kl 09:18 7738

SP1 har tydeligvis mye mer troverdighet......
Slettet bruker
15.10.2021 kl 09:38 7502

God rapport. Sitter tungt i REC men har langtidsperspektiv så sitter trygt
Slettet bruker
15.10.2021 kl 09:46 7407

SB1 har mye mer troverdighet enn Pareto eller Arctic. Deres analyser påvirker markedet såvidt. Men jeg tror også dette er fordi SB1 kommer med en kritisk analyse (bear), mens de overnevnte har positive analyser (bull). Markedet, spesielt når det kommer til REC, er i bear trend og dette vil snus når meldingene kommer. Tenker bare høyt her, kan godt hende at jeg bommer fullstendig.

Uavhengig. Det kommer ingenting nytt på kvartalsrapporten. Kommer det noe nytt blir dette børsmeldt først! Vi kommer til å få en oversikt over forrige kvartals tall og forhåpentligvis guiding for siste kvartal. Ikke forvent noe mer. De neste månedene mot slutten av året bør bli meget spennende.
Redigert 15.10.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
C-Eiken
15.10.2021 kl 09:48 7377

JA og SB1's rapport fyldte vel en 30 sider og ikke blot 50 linjer. Så de vinder på grundigheden.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 09:53 7646

SB1 sin rapport var 30 slides fra en powerpoint. Brorparten var helsides grafer. Pareto hadde en grundig novelle på minst 10 sider, med mye mer detaljert innsikt.
Og uansett: Disse analysene er gjort av nylig utdannede ungdommer. 22-25 år. Ikke ta de for seriøst.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 09:59 7572

Ender i pluss i dag også//

Fant noen ut av omsetning på drøyt 10
millioner aksjer utenfor børs i går kveld?
Opportunist1
15.10.2021 kl 10:05 7512

Alle disse analysene er totalt blottet for visjoner og industriell logikk. Det som skiller en target pris på 13 fra en target pris på 25 er forutsetningen om polysilikonprisene. Sp1 sier 10-15; Pareto og Arctic sier 15-20. Ingen av husene har analysert polysilikonmarkedet i detalj for det har de ikke tid til - de bare antar en pris. Jeg tror begge vil ta feil - prisene blir mye høyere, i hvert fall de neste 4-5 årene. Disse analysene omtaler kun verden slik den ser ut i dag og er derfor litt uinteressante.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 10:14 7411

Helt enig, disse kursmålene er basert på det vi vet i dag pareto 24, Arctic 28 og kepler 15. Dise kursmålene vil selvfølgelig også endres når selskapet/Røkke informerer.
Pontuslufc
15.10.2021 kl 10:16 7386

Ingen dramatikk i at kursmålet reduseres fra 25 til 24. De sier jo i konklusjonen at dette skyldes økningen i den risikofrie renten og ikke fundamentale forhold.

Sist gang de kom med kursmål på 25 var kursen 17. Da så de en oppside på 47 %.

Nå er kursen 14 og med et kursmål på 24 ser de en oppside på 71 %.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 10:18 7362

Derfor kan det også etter hvert ligge i kortene at produsentene investerer i sine egne silikonfabrikker.
Intravenøsiu
15.10.2021 kl 10:30 7221

Litt pedantisk, det er stor forskjell på “silicon” (engelsk) og silikon, sistnevnte er en form for polysiloksan førstnevnte er i denne sammenheng høyren silisium.
Opportunist1
15.10.2021 kl 10:32 7206

Det kan det, men det koster. En ny ML i dag ville ha kostet over 2 mrd USD. Og så må du bygge den et sted hvor det er nok strøm. Ikke bare bare det. Skulle jeg ha gått med de tankene selv, ville jeg heller kjøpt REC i dag til 600 MUSD, solgt Butte til noen for 400-500 MUSD og sittet med ML selv. Men det vil jo selvfølgelig ikke skje til dagens pris på REC. Understøtter enda klarere hvorfor REC må reprises i en verden som er på full fart inn i en energikrise.
Redigert 15.10.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 10:46 7092

Sånn er det når man bare har folkeskolen, men jeg er en jævel på aksjer. 😎😎
Nsxnsx
15.10.2021 kl 10:55 7000

Og når de bruker tid på korrigering fra 25 til 24 så bør de jo være rimelig sikre på sitt mål.

Ellers så kunne det jo strengt tatt bare stått på 25,-
Slettet bruker
15.10.2021 kl 11:34 6788

Kursmål 24kr og kursen går ned, bra troverdighet til PAS det. Så jo hva som skjedde når SB1 kom med kursmål 13kr, tok bare 3 dager så var vi der!
stockwalker
15.10.2021 kl 13:57 6328

Hva kommer REC og deres CEO samt chairman med på Q3 til uka ?? .. så langt ingen forventinger om noe positivt forventes av markedet i det hele tatt
Slettet bruker
15.10.2021 kl 14:05 6265

IR ansvarlig har sagt litt forskjellig. Det var meldt at de ville fortelle om selskapets finansielle og operasjonelle status, sannsynligvis også Yulin. De to første er standard, noe mer info om Yulin kan bli positivt.

Utover det forventer jeg ikke stort, men det burde være litt om fremskritt på hva som rører seg av muligheter for Rec innen PV og fremskritt rundt si-anoder med G14 og andre.

Om vi får noen børsmeldinger til uka tror jeg de kommer søndag-tirsdag, men har ikke så mye håp om det.
MorganKane
16.10.2021 kl 09:21 5636

Det jeg tror kan bli litt spennende er Yulin. Der er det en stor oppside (men ingen nedsiden siden markedet allerede, etter mitt skjønn, priser den til null). Lurer på hvordan den har gått i kvartalet og om de har fått utbytte av de høye polyprisene eller om de sliter med produksjonen, enten pga fbr-b teknologien eller pga de ikke får tak i feedermaterialer.

I den forbindelse ser jeg i dagens FA at shaanxi provinsen, hvor Yulin ligger, ikke har restriksjoner i strømforbruket. Uansett, med de energiprisene som er nå må jo Kina (og ikke minst India) se fordelene med FBR teknologien. Det blir spennende å høre om dette. I worst case har de ingen slides om Yulin på q3 til uka og TT nevner ikke Yulin i det hele tatt før spørrerunde. I best case blir verdiene skrevet opp og vi får beskjed om at samarbeidet fungerer, ulike regninger er betalt fra begge sider og de forhandler om pris ved oppkjøp.

Edit: At Yulin går så det suser nå vil ikke påvirke prisingen veldig mye. Det er ingen som forventer så høye polysil priser i lengden. Uansett, en annen ting som blir spennende er problemer med logistikken. Som også Parato nevner. Det hørte vi også i q2 at TT sleit med. Det er litt sånn tveegget sverd. Det er negativt for Butte og internasjonal transport silan-gassen dems. Men det viser også behovet for nasjonale verdikjeder. I den sammenheng er jeg enig med Parato. Vi må forvente lavere Ebidta fra Butte de neste par kvartalene (men dette mener jeg allerede er priset inn med nedgangen vi har sett den siste måneden, dette har jo vært en realitet lenge), men det langsiktige potensialet er klart forsterket.
Redigert 16.10.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Origo
16.10.2021 kl 09:56 5474

Det ble opplyst på Q2 at betydelige vedlikeholdsarbeider var planlagt for Yulin i Q3, og at dette ville påvirke produksjonsvolumet.
Intravenøsiu
16.10.2021 kl 10:42 5293

Ingen hindring å ikke ha noen utdannelse utover folkeskolen :D Forvekslet disse utrykkene mye selv, veldig forvirrende bruken av “silicone" og “silicon" på engelsk.
Redigert 16.10.2021 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2021 kl 10:43 5289

Takk Origo,

Det hadde jeg glemt. Da er det guidingen videre også her som blir mest spennende.
Kvike11
16.10.2021 kl 11:13 5164

SB1 har vel brugt en junior konsulent, måske på bestilling af en kunde. Tænk sig en bank der ikke er kommet længere i udviklingen end at bruge power point, klip og fortæl.
Har nul tiltro til det SP1 kommer ,
elev arbejde og som alle andre elever har de lært de skal være kritiske jo mere jo bedre analyse.
Det har de desværre misforstået, man skal være objektiv og ikke som SP1 de kommer med deres egne holdninger.
Nok om dem.
Tror selv at RECSI kunne finde på at købe sig ind i batteriproduktionen, tror meningen med det hele er at de skal have hele fødekæden, fra produktions start til færdig produkt.
Det er kun tanker, men kunne være en mulighed for Røkke til at få større del i RECSI, med billige aktier, ellers ser jeg ingen åbning for forsøg på større ejerskab.
Indtil videre forbliver han tavs og har ikke forklaret hvorfor han havde så travlt med at blive formand og få hans egne folk i bestyrelsen.
En ting er sikkert, kursen er alt for lav,
RECSI er faldet ca 18 % de sidste 3 måneder, og konkurrenterne som WACKER CHEMI er steget ca 25 %
Dagens kurs burde være ca 21 mindst + fabriksværdi 26 = kurs 47-50
bare værdi af fabrik der står stille er ca kurs 32
RECSI har før været over kurs 200 med produktion
Ingen tvivl om at kursen snart vil stige kraftigt
PHOinvestor
16.10.2021 kl 11:23 5097

Det e naivt å tro att att den lave prisen på rec ikke har med røkkes eieradel å gjøre, de holder nå helt kjeft og ingen avtaler kommer.
Når røkke har fått større andel av selskapet, kommer kursutvilkingen.

Loveshak
16.10.2021 kl 11:54 4967

Han er insider, med mindre de setter en emisjon før nyheter. Den emisjonen trengs ikke. Så han har ingen måte å få en større andel, samtidig som de jobber med avtaler. Tror ikke han har lyst til å havne i fengsel igjen.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 13:37 4663

Har hatt sansen for Røkke men begynner å tvile på han. Håper han ikke er en jævla kjeltring som skal flå småaksjonærene !

Men kursutviklingen til REC ser minst sagt rar ut og mistenkelig .
Redigert 16.10.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Pølsebua
16.10.2021 kl 15:09 4293

nemi's skrev Innlegget er slettet
Hei nemi. Jeg ved10000 rec-aksjer på at kursen på rec passerer 25 ila ett år framover.

Vedder du i mot?
nemi's
16.10.2021 kl 15:22 4223

Tror de fleste her inne er lei av disse veddemålene til REC-aksjonærene på HO. Det forligger allerede flere på at kursen er 20 kr før Q3 til uka. Mentor Morgan Kane har et utall ganger garantert ukentlig at REC-kursen åpner på 42.5 ved neste kvartalpresentasjon, kvartal etter kvartel faktisk. Skulle nesten tro at store deler av aksjonærmassen til REC har kommet trekkende fra oddstipping og Fantasyfond.
Intravenøsiu
16.10.2021 kl 15:51 4064

SitatNemi 12.8 2020

Litt bakgrunnstoff: dette var rett før Rec/Aker annonserte emisjon på 10,8 .- aksjekursen på dette tidspunktet var ca 3,3 .-

I etterkant har styremedlemmer kjøpt aksjer, Røkke har blitt styreformann, anode materiale produsenter med flere milliarder i markedsverdi snakker varmt om REC, Butte utvider produksjonen og polysilicon prisen har økt til over 30 dollar kg.

sitat:

"Ååååh, så bra!

Stemmer det at REC bygger bilfabrikk vegg-i-vegg med ML? CEO har nevnt Tesla når han han vært i offentligheten før, sies det.
Stemmer det at at Elon Musk sier han ikke har nubbesjans å reise til Mars med SpaceX 3.0 uten de nye superbatteriene til REC?
Stemmer det at sist gang en større post REC aksjer gikk på auksjon, ble prisen 1.325/aksje? Men at eieren er forsvunnet?
Stemmer det at polysil-prisen er tilbake på nivå med april 2020 nå. Helt på høyden?
Stemmer det at sist REC produserte solar polysil var kostpris $15/kg?
Stemmer det at ingen i REC-ledelsen har kjøpt aksjer siste tre år? Ingen i styret heller?
Stemmer det virkelig at REC sier de trenger så skikkelig mye penger for å ansette folk, og restarte polysil-, bil- og batterifabrikken sin?

Hørt noe mer fra styret om om å starte opp og produsere og selge igjen? Jeg tenker - da skulle vel en emisjon vært annosert?


Jeg spør for en venn.”
Redigert 16.10.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Dølle
16.10.2021 kl 15:59 4013

Alle i finansverden er mer eller mindre kjeltringer. Utelukkende egen interesse som prioriteres. Men, Røkke er slik jeg ser det blitt en fyr å satse på.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 16:14 3937

nemi's skrev Innlegget er slettet
Nemis, hvis du er så irritert på oss aksjonærer så slutt å skriv til oss da. Det er jo bare å sette seg i hulen med dine SB1 kolegaer som har samme tankegang på REC.
nemi's
16.10.2021 kl 16:25 3878

Nei, nei. Jeg er veldig fornøyd med REC-aksjonærene. Og Røkke har vist seg å være ei gullgruve.