AkerBp og oljepris IV
På tide med ny tråd, hva passer bedre enn melding om at oljprisen har passert USD 85 i dag, melding hentet fra DN:
09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.
Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.
28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.
Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.
Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III
https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.
Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.
28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.
Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.
Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III
https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
finast
24.02.2022 kl 09:39
4838
M79 skrev Tror alle oljesektor opp 10-15%, i dag,
Stakkers de som er short her. Blir veldig trangt ut døren nå.
china
24.02.2022 kl 09:47
4813
Tipper vi ser aksjen i ny ATH inn kort tid. Denne uroen vil bli langvarig.
RELGEM
24.02.2022 kl 09:57
4771
Nå må vel endel aktører vekte seg opp, slik at aksjen kommer bare til å gå en vei framover 😀
Forventer også at meglerhusene må oppdatere sine estimater.
Forventer også at meglerhusene må oppdatere sine estimater.
trodlet
24.02.2022 kl 10:21
4686
Vi må vel kunne si at det fortsatt er mulig å komme om bord før toget går. Kursen fortsatt ca 10% lavere enn den var for 3 uker siden.
AkerBP har en mindre del gass enn det Vår og Equinor har, men likevel... Olja er opp over 6%, og samtidig er AkerBP opp 2% pluss/minus. Absolutt svakest av de selskapene AkerBPn kan sammenlignes med. Enda en dag der jeg blir sittende å lure på om jeg har satset på feil selskap i oljesektoren.
AkerBP har en mindre del gass enn det Vår og Equinor har, men likevel... Olja er opp over 6%, og samtidig er AkerBP opp 2% pluss/minus. Absolutt svakest av de selskapene AkerBPn kan sammenlignes med. Enda en dag der jeg blir sittende å lure på om jeg har satset på feil selskap i oljesektoren.
Redigert 24.02.2022 kl 10:33
Du må logge inn for å svare
Tibby
24.02.2022 kl 10:34
4689
Denne aksjen blir vel robotmanipulert til å gå nedover i dag. Den mest sørgelige kursutvikling noen sinne. Samme mønster hver dag. Høyt en time etter åpning. Deretter ras, for så å komme tilbake i slutthandel.
Investman
24.02.2022 kl 10:34
4657
AKRBP: ABG SUNDAL COLLIER OPPGRADERER TIL KJØP, KURSMÅL 320 (310)
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier oppgraderer Aker BP til en kjøpsanbefaling, fra tidligere hold, med et kursmål på 320 kroner pr aksje (310).
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset har høynet oljeprisestimatene for 2022-2025, og inkluderer også i rapporten eiendelene fra Lundin Energy i estimatene.
Videre peker meglerhuset på at aksjen historisk har vært korrelert med både oljeprisen og Equinor, men siden november har Aker BP gjort det betydelig svakere.
"Denne svakheten kan delvis bli forklart av et andre salg fra Aker og BP, i tillegg til det utvannede oppkjøpet av Lundin. Uansett argumenterer vi for at underpresteringen i aksjen er for signifikant til å bli forklart av disse faktorene og oppgraderer til kjøp", heter det.
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier oppgraderer Aker BP til en kjøpsanbefaling, fra tidligere hold, med et kursmål på 320 kroner pr aksje (310).
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset har høynet oljeprisestimatene for 2022-2025, og inkluderer også i rapporten eiendelene fra Lundin Energy i estimatene.
Videre peker meglerhuset på at aksjen historisk har vært korrelert med både oljeprisen og Equinor, men siden november har Aker BP gjort det betydelig svakere.
"Denne svakheten kan delvis bli forklart av et andre salg fra Aker og BP, i tillegg til det utvannede oppkjøpet av Lundin. Uansett argumenterer vi for at underpresteringen i aksjen er for signifikant til å bli forklart av disse faktorene og oppgraderer til kjøp", heter det.
Bertelli
24.02.2022 kl 10:36
4682
Jeg råder dere og ta en titt på europeiske oljeaksjer. De er ganske bra ned så Aker Bp går igrunnen bra.
danmark1
24.02.2022 kl 10:53
4617
De kommer til at tjene sygt mange penge. Investorerne ved ikke helt, hvilket ben de skal stå på, men en ting er sikkert, den nuværende situation fylder pengekassen.
undrende
24.02.2022 kl 11:09
4581
Olja opp 7% og stigende. Kreftene som holder igjen AkerBP har neppe lagt inn i sine kalkyler en slik oljepris. Uvisst hvor lenge, og hvor høyt den eventuelt vil fortsette. På et eller annet tidspunkt vil shorten og kreftene rundt dette sprekke, om olja holder seg/fortsetter videre.
danmark1
24.02.2022 kl 11:10
4620
Olieaktier stiger mere i andre lande end Norge.
F.eks. denne https://www.nordnet.dk/markedet/aktiekurser/16101978-africa-oil
F.eks. denne https://www.nordnet.dk/markedet/aktiekurser/16101978-africa-oil
undrende
24.02.2022 kl 11:11
4616
Løftet seg over 1% mens jeg skrev. Ting kan skje fort her, over 280 i.l.a dagen?
ibyx
24.02.2022 kl 11:16
4599
Tenker disse guttene har utvidet morgenmøte idag?
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010345853
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010345853
Tricky
24.02.2022 kl 11:16
4590
ibyx skrev Hvilke tenker på? Gass også?
Tror det er Oljeselskaper som BP. ned en 1/2 prosent. Men så er de også disponert i Russisk område (eller interesseområder). Kan være derfor de reager ned, tror jeg
RELGEM
24.02.2022 kl 11:27
4525
Da kom allerede første kjøpsanbefalingen.
300+ ser vi i løpet av neste uke🤩🤩🤩
Sitter med mine aksjer, vi kommer til å få et fantastisk år. Her blir det mye pluss i resultatet.
Hvis våre kjære politikere tør å sanksjoner Putin, så blir det høye oljeprisen i lang tid🤔🤔🤔
300+ ser vi i løpet av neste uke🤩🤩🤩
Sitter med mine aksjer, vi kommer til å få et fantastisk år. Her blir det mye pluss i resultatet.
Hvis våre kjære politikere tør å sanksjoner Putin, så blir det høye oljeprisen i lang tid🤔🤔🤔
ibyx
24.02.2022 kl 11:28
7036
Investman skrev Mener den shorten er satt litt høyere så dem er fortsatt i grønt
Vet. 12.1 ca 291. Men poenget er jo å gå i pluss.. Omtrent 5% nå på papiret.
Redigert 24.02.2022 kl 11:37
undrende
24.02.2022 kl 12:12
6915
Jeg får ikke fulgt med annet enn sporadisk på handelen. Det er vel robothandel med netto kjøp tenker jeg, gitt situasjonen.
undrende
24.02.2022 kl 12:15
6891
Det er jo for øvrig en tragedie for Ukraina, en enorm tankevekker for resten av verden.
Det vi nå ser er en ny Hitler, og legg merke til, med mangel av fordømmelse fra Kina. Ille, ille situasjon som blir ekstremt vanskelig å løse.
Det vi nå ser er en ny Hitler, og legg merke til, med mangel av fordømmelse fra Kina. Ille, ille situasjon som blir ekstremt vanskelig å løse.
RELGEM
24.02.2022 kl 12:24
6599
Putin var jo på signingsferd under de olympiske leker. Klarering for krig og salg av olje og gass til Kina
Kinesern vil bare ha billige råstoffer, så de sa selvsagt ja takk.
Vi tør vel ikke å stenge ned all oljesalg og gass, fra Russland, da det dessverre blir en økonomiske byrde for oss.
Som vanlig blir de svake utnytt🤣🤣🤣🤣
Før oss aksjonære så medførte dette mer penger i kassa.
Kinesern vil bare ha billige råstoffer, så de sa selvsagt ja takk.
Vi tør vel ikke å stenge ned all oljesalg og gass, fra Russland, da det dessverre blir en økonomiske byrde for oss.
Som vanlig blir de svake utnytt🤣🤣🤣🤣
Før oss aksjonære så medførte dette mer penger i kassa.
Xsevar
24.02.2022 kl 13:25
6458
I skrivende stund stiger gassprisen til 232 dollar pr fat! (UK gas 293)
RELGEM
24.02.2022 kl 13:59
6381
Hvis folk ikke forstår hvilken fantastisk økonomiske utsikter som AkerBp befinner seg i, så får de bare kjøpe noe annet.
Hvor mange dager tror dere at det går ut i 2022, før vi har passert netto inntekter for 2021.
Tipper at det ikke blir langt unna etter Q2🤩🤩🤩
Hvor mange dager tror dere at det går ut i 2022, før vi har passert netto inntekter for 2021.
Tipper at det ikke blir langt unna etter Q2🤩🤩🤩
ibyx
24.02.2022 kl 13:59
6389
Hvem skulle trodd at AKERBP ble kursledende over EQNR og VÅR alt nå?
Vedtak fra morgenmøtet hos KiteLake? Håp om ca 4% "utbytte"?
Nesten 3 ganger så høy omsetning som VÅR idag på stigende kurs..
Tror det er lurt å holde på aksjene.
Dette løftet kom nok prematurt på grunn av svært triste årsaker.
Vedtak fra morgenmøtet hos KiteLake? Håp om ca 4% "utbytte"?
Nesten 3 ganger så høy omsetning som VÅR idag på stigende kurs..
Tror det er lurt å holde på aksjene.
Dette løftet kom nok prematurt på grunn av svært triste årsaker.
Tricky
24.02.2022 kl 14:48
6251
Blir vel allerede engang i Q2, vil jeg tro. Samme for kombinasjonen Akerbp + Lundin
RELGEM
24.02.2022 kl 17:00
6042
Grei utvikling i dag, men mye å gå på.
Kursen er fortsatt ikke på nivå etter resultat Q4. Oljeprisene opp 13 dollar siden da.
Kan vel trygt si at den er underpriset.
Etterhvert som at markedet skjønner at oljeprisen og gass prisene kommer til å bli høye lenge, så vil den vel krype oppover.
Nå får man en bekreftelse på hvor viktig olje og gass er og kommer til å bli i lang tid framover.
Tyskland har vel signaliser at de vil bygge opp gasslagrene nå i sommer.
Kursen er fortsatt ikke på nivå etter resultat Q4. Oljeprisene opp 13 dollar siden da.
Kan vel trygt si at den er underpriset.
Etterhvert som at markedet skjønner at oljeprisen og gass prisene kommer til å bli høye lenge, så vil den vel krype oppover.
Nå får man en bekreftelse på hvor viktig olje og gass er og kommer til å bli i lang tid framover.
Tyskland har vel signaliser at de vil bygge opp gasslagrene nå i sommer.
trodlet
24.02.2022 kl 20:44
5770
Det var godt å få en kursutvikling som i dag. Nå blir det spennende å se hvordan dagen i morgen blir. Oljeprisen kraftig ned etter stengetid, men likevel er den høy. Må jo huske på at utbytte vil øke med minst 5% pr år ved en pris over 40 USD, og nå er vi på 98 USD!
Redigert 24.02.2022 kl 20:45
RELGEM
24.02.2022 kl 22:29
5504
USA må desperat prøve å holde inflasjonen nede, åpner opp mer av sine strategiske oljelager.
Får se hvor lenge de greiene å holde den under 100 dollar. Er de nok desperat, så får vi vel snart en avtale med Iran.
Nå blir Midtøsten bare en mindre viktig konflikt.
Får se hvor lenge de greiene å holde den under 100 dollar. Er de nok desperat, så får vi vel snart en avtale med Iran.
Nå blir Midtøsten bare en mindre viktig konflikt.
RELGEM
24.02.2022 kl 22:58
5463
Uansett med en gassprisen tilsvarende over 200 dollar fatet, så renner pengen inn.
19 prosent gass solgt på spotmarkedet + 81 prosent olje (ikke kjennskap til hvor stor prosent som blir solgt via kontrakter) bør vel gi solide inntekter.
Hvis man får solgt olja for ca 95 + gassen, så har vi nærmere 110 dollar pr fat produsert.
19 prosent gass solgt på spotmarkedet + 81 prosent olje (ikke kjennskap til hvor stor prosent som blir solgt via kontrakter) bør vel gi solide inntekter.
Hvis man får solgt olja for ca 95 + gassen, så har vi nærmere 110 dollar pr fat produsert.
sisterx
25.02.2022 kl 00:19
5341
Investman
25.02.2022 kl 07:20
5108
Man snakker om utfordringer som må/skal løses, da er vel dette et større problem som ligger på bordet. Snakker om at vi har gjort hos avhengig denne fyren....
"Russland står for 40% av gassen som brukes i Europa"
"Russland står for 40% av gassen som brukes i Europa"
trodlet
25.02.2022 kl 09:15
4858
Hva er det som skjer?
All oljerelatert kraftig ned?
AkerBP faller til 277 ved olje i 102?
Utrolig frustrerende å sitte i et selskap når det er så kraftige kursbevegelser som jeg ikke forstår. Tydelig at andre forstår noe
All oljerelatert kraftig ned?
AkerBP faller til 277 ved olje i 102?
Utrolig frustrerende å sitte i et selskap når det er så kraftige kursbevegelser som jeg ikke forstår. Tydelig at andre forstår noe
china
25.02.2022 kl 09:41
4972
Skal hele gårdsdagens oppgang forsvinne med en fremdeles oljepris på 101 dollar???? Sykt
danmark1
25.02.2022 kl 10:03
4931
Man skal benytte lejligheden nu. Indtjeningen i norsk olieindustri kommer til at sætte nye rekorder.
Queen of Crude
25.02.2022 kl 10:31
4869
Kan være så enkelt som at markedet i går gjenspeilet muligheter for sanksjoner mot Russlands olje&gass-eksport. I dag ser markedet ut til å ha konkludert med en rask overtakelse av Ukraina, nye Putin-vennlige ledere inn, og deretter life as usual. Gassprisene går ned fordi bestillinger til Russland har økt igjen.
danmark1
25.02.2022 kl 10:48
4809
Hvis du tror, at Putin bare kan sætte sine egne folk ind og alt kører videre, tager du helt fejl. Ukrainerne vil gøre modstand og krigen vil bare fortsætte i gaderne. Med sanktionerne vil Rusland meget snart få problemer med deres produktion af olie og gas. Det her bliver en langvarig proces, med høje olie og gas priser.
Xsevar
25.02.2022 kl 10:56
4783
Ingen grunn til panikk, oljen i 100 dollar pr fat og gassen i 203 dollar pr fat. (Gassprisen beveger seg opp igjen etter fallet)
Prisene skal videre opp, etterspørselen stiger mer enn tilbudet, sanksjoner vil redusere russisk oljeeksport, i tillegg tror jeg Russland vil svare med å sende mindre olje og gass ut til markedet enn det sanksjonene fra EU vil redusere eksporten. På lang sikt vil prisene stige videre, på kort sikt kan USA klare å bremse oljeprisoppgangen ved å tappe fra sine strategiske lager, men det er ikke bærekraftig.
Prisene skal videre opp, etterspørselen stiger mer enn tilbudet, sanksjoner vil redusere russisk oljeeksport, i tillegg tror jeg Russland vil svare med å sende mindre olje og gass ut til markedet enn det sanksjonene fra EU vil redusere eksporten. På lang sikt vil prisene stige videre, på kort sikt kan USA klare å bremse oljeprisoppgangen ved å tappe fra sine strategiske lager, men det er ikke bærekraftig.
Redigert 25.02.2022 kl 10:57
Queen of Crude
25.02.2022 kl 11:27
4725
Jeg håper du har rett i at Putin møter motstand. Det er begredelig å se hvor maktesløse Vesten er når Putin kommer med stor-slegga. I Franske nyhetskanaler snakkes det om at Putin også kan "ta" Moldova og Georgia, siden vesten uansett ikke tør sanksjonere mot energisektoren nå.
Men tallenes tale viser at markedet forventer mindre "disruption" i olje- og gassleveranser enn de gjorde i går. Derfor går de fleste operatørselskaper ned nå. Det betyr ikke at vi ikke vil få en rask bounce back (det tror jeg også).
Men tallenes tale viser at markedet forventer mindre "disruption" i olje- og gassleveranser enn de gjorde i går. Derfor går de fleste operatørselskaper ned nå. Det betyr ikke at vi ikke vil få en rask bounce back (det tror jeg også).
danmark1
25.02.2022 kl 11:50
4648
EU er allerede i gang med yderligere sanktioner. EU`s ledere har sagt til deres befolkninger, at de skal regne med højere energipriser. USA frigiver fra stratetiske lagre, det giver en kort lettelse. Norge kommer til at tjene penge, som aldrig før. Olieservice får travlt med at hjælpe olieselskaberne med at få mere olie op.
Queen of Crude
25.02.2022 kl 12:19
4575
Jeg er enig i at alt av oljerelatert skal opp. Denne krigshandlingen har forhåpentligvis røsket vestlige politikere ut av deres naive boble og fått dem til å fokusere på energiuavhengighet igjen. Mantraet for Europa vil nok flyttes fra nullutslipp til null-import når det gjelder energi. Så jeg har posisjonert meg langs hele verdikjeden fra operatører, via oljeservice og til seismikk. Men våre smarte tanker endrer ikke det faktum at oljeselskapene går ned i dag - og det var det jeg prøvde å bidra med en forklaring på.