AkerBp og oljepris IV
På tide med ny tråd, hva passer bedre enn melding om at oljprisen har passert USD 85 i dag, melding hentet fra DN:
09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.
Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.
28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.
Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.
Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III
https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.
Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.
28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.
Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.
Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III
https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
NHH78
27.03.2022 kl 12:26
6398
Mine tanker er også enkle..
1. Aker solgte seg ned(med de begrunnelsene som er nevnt) i AkerBp på 310 når oljeprisen var 36-37 dollar lavere.. ergo prisen hadde nok vært høyere om oljen stod i 120 dollar 11.nov!
2. Lundin-kjøpet ble annonsert når oljeprisen stod i rundt 75 dollar fatet! Nå kjenner jeg ikke til den langsiktig oljeprisen som Aker har lagt til grunn ift å forsvare prisen de betalte for Lundin sin fantastiske olje- og gassportefølje.. Men om de har lagt til grunn 60-70 dollar, så fremstår jo kjøpet som et røverkjøp nå som det kan se ut som 90-100 + er den nye normalen..
3. Om oljeprisen holder seg på 115-120 + de neste ukene har du vel 5,1 mill aksjer short som skal dekkes inn før kapitalmarkedsdagen som mange har positive forventninger til.
Blir for enkelt å hevde at Aker har et styreleder problem når de solgte på 310 i november.. Ting har som kjent endret seg til det bedre for AkerBP isolert sett siden da!
1. Aker solgte seg ned(med de begrunnelsene som er nevnt) i AkerBp på 310 når oljeprisen var 36-37 dollar lavere.. ergo prisen hadde nok vært høyere om oljen stod i 120 dollar 11.nov!
2. Lundin-kjøpet ble annonsert når oljeprisen stod i rundt 75 dollar fatet! Nå kjenner jeg ikke til den langsiktig oljeprisen som Aker har lagt til grunn ift å forsvare prisen de betalte for Lundin sin fantastiske olje- og gassportefølje.. Men om de har lagt til grunn 60-70 dollar, så fremstår jo kjøpet som et røverkjøp nå som det kan se ut som 90-100 + er den nye normalen..
3. Om oljeprisen holder seg på 115-120 + de neste ukene har du vel 5,1 mill aksjer short som skal dekkes inn før kapitalmarkedsdagen som mange har positive forventninger til.
Blir for enkelt å hevde at Aker har et styreleder problem når de solgte på 310 i november.. Ting har som kjent endret seg til det bedre for AkerBP isolert sett siden da!
Redigert 27.03.2022 kl 12:27
Du må logge inn for å svare
Xsevar
27.03.2022 kl 12:58
6336
Den tankegangen er litt for enkel.
Oljeprisen er i dag 41% høyere enn når nedsalget ble børsmeldt, hadde Aker og BP vist det så ville nedsalget blitt utsatt noen måneder.
Dersom det ikke hadde vært et nedsalg ville Aker BP-kursen vært 420-450 kr i dag.
Aker og BP kommer aldri til å selge aksjer til 310 kr med dagens inntjening.
Oljeprisen er i dag 41% høyere enn når nedsalget ble børsmeldt, hadde Aker og BP vist det så ville nedsalget blitt utsatt noen måneder.
Dersom det ikke hadde vært et nedsalg ville Aker BP-kursen vært 420-450 kr i dag.
Aker og BP kommer aldri til å selge aksjer til 310 kr med dagens inntjening.
Krækknissen
27.03.2022 kl 15:18
6246
Ingen tvil om at kursen burde være høyere med denne oljeprisen. Denne aksjen er feilpriset med jevne mellomrom og det pleier å være gode kjøpsanledninger, da det fundamentale reflekteres over tid.
Det er samtidig en interresant øvelse å forstå årsakene til feilprisingen. Her er noen mulige forklaringer slik jeg ser det:
- nedsalget som dere peker på sendte aksjen kraftig ned. Det er fornuftig av aker å selge noe nå som aksjen har kommet såpass opp, og de har mange andre satsinger som trenger kapital.
- oppkjøpet av lundin er gjort til markedspris. Lundin var imidlertid verdsett høyere enn AkerBP på multiplene(delvis grunnet nedsalget) noe som gjorde at de fikk godt betalt med 0,95 aksje i AkerBP +7,5 dollar. Måten dealen er ordnet på gjør også at jeg tror Lundin sin kursutvikling holder AkerBP nede. Den svenske kronene har svekket seg mot dollar og norsk kroner, og Lundin sin kursutvikling påvirkes vel også av et svakt sentiment i Sverige.
- Børslanseringen av vår energi har ført til at oljeinvestorene må fordele seg på flere selskaper og aker bp har blitt litt glemt. At Aker bp har havna litt i skyggen kan også skyldes at Vår energi og equinor har en større andel gass enn Akerbp.
Disse faktorene til sammen tror jeg gjør at aksjen prises ca 100 kroner under det den er verdt per dags dato. Etter hvert som sammenslåingen kommer på plass vil verdiene synliggjøres tror jeg vi vil se en kraftig reprising. Inntil da er det bare å hamstre
Det er samtidig en interresant øvelse å forstå årsakene til feilprisingen. Her er noen mulige forklaringer slik jeg ser det:
- nedsalget som dere peker på sendte aksjen kraftig ned. Det er fornuftig av aker å selge noe nå som aksjen har kommet såpass opp, og de har mange andre satsinger som trenger kapital.
- oppkjøpet av lundin er gjort til markedspris. Lundin var imidlertid verdsett høyere enn AkerBP på multiplene(delvis grunnet nedsalget) noe som gjorde at de fikk godt betalt med 0,95 aksje i AkerBP +7,5 dollar. Måten dealen er ordnet på gjør også at jeg tror Lundin sin kursutvikling holder AkerBP nede. Den svenske kronene har svekket seg mot dollar og norsk kroner, og Lundin sin kursutvikling påvirkes vel også av et svakt sentiment i Sverige.
- Børslanseringen av vår energi har ført til at oljeinvestorene må fordele seg på flere selskaper og aker bp har blitt litt glemt. At Aker bp har havna litt i skyggen kan også skyldes at Vår energi og equinor har en større andel gass enn Akerbp.
Disse faktorene til sammen tror jeg gjør at aksjen prises ca 100 kroner under det den er verdt per dags dato. Etter hvert som sammenslåingen kommer på plass vil verdiene synliggjøres tror jeg vi vil se en kraftig reprising. Inntil da er det bare å hamstre
xcountry70
27.03.2022 kl 15:35
6238
Problemet mitt som småinvestor er at de 2 største eierne dumper aksjer med 10% rabatt med ujevne mellomrom. Da ramler jo kursen brått 10% , selv om fundamentale er bra. Men for meg er det en risiko aksje på grunn av dette og i tillegg oppkjøp som også kommer dårlig ut. Da taper jeg penger på noe forbanna tull og holder meg vekk. Og mange tenker som meg og derfor henger denne aksjen igjen og oppfattes som uinvesterbar for mange av oss.
Redigert 27.03.2022 kl 15:35
Krækknissen
27.03.2022 kl 15:38
6252
Da kan jeg berolige deg med at de har lockup i 6 mnd etter Lundindealen. Det blir derfor ingen store nedsalg i år.
KeesB
27.03.2022 kl 18:39
6071
Hvorfor er en salg dårlig? Jeg tror at den som kjøpte for milliarder of NOK tenkt da blir en langsiktig investment! Tror vi at kjøper mot 310 er dumme folk? Tvært imot.
For denne gang ble det bare litt mye av forskjellig ting og det har gitt en kjøpsmulighet... jeg synes 350 var forhørt... så bra at jeg ikke kjøpte da, men det var mer flaks enn visdom. Sitter nå med et meget bra lavere snitt en jeg hadde hold for mulig.
For denne gang ble det bare litt mye av forskjellig ting og det har gitt en kjøpsmulighet... jeg synes 350 var forhørt... så bra at jeg ikke kjøpte da, men det var mer flaks enn visdom. Sitter nå med et meget bra lavere snitt en jeg hadde hold for mulig.
Krækknissen
27.03.2022 kl 21:25
5831
Completion of the Combination: 30 June 2022
Aker, BP and Nemesia have undertaken a 6-month lock-up on their Aker BP shares from closing
Aker, BP and Nemesia have undertaken a 6-month lock-up on their Aker BP shares from closing
danmark1
28.03.2022 kl 09:01
5373
Som ventet falder olieprisen videre, efter EU ikke kunne blive enige om boykot og sanktioner. Der indledes nu nye forhandlinger mellem Rusland og Ukraine, noget, der også kan dæmpe olieprisen.
Xsevar
28.03.2022 kl 09:14
5346
BRIEF-Aker BP to ramp up Skarv gas output, Norway government says
March 28 (Reuters) - NORWAY'S ENERGY MINISTRY SAYS:
* SKARV FIELD TO RAMP UP GAS OUTPUT IN 2022
* OPERATOR OF SKARV IS AKER BP
March 28 (Reuters) - NORWAY'S ENERGY MINISTRY SAYS:
* SKARV FIELD TO RAMP UP GAS OUTPUT IN 2022
* OPERATOR OF SKARV IS AKER BP
Xsevar
28.03.2022 kl 10:23
5224
Litt mer info angående forje innlegg:
"Aker BP allowed to raise Skarv gas output, Norway's government says
OSLO, March 28 (Reuters) - Norway's Aker BP has won permission to increase gas exports from its Skarv field, the country's energy ministry said on Monday, enabling the company to take advantage of high gas prices that now exceed the price of oil.
Until now, Aker BP has injected almost half of Skarv's natural gas output back into the reservoir in order to boost oil production, but the company last month said it was considering a move to more gas exports. [nL8N2UL3VP]
Skarv produced about 8 billion cubic metres (bcm) of gas last year but sold only 4.5 bcm, data from the Norwegian Petroleum Directorate showed.
Aker BP did not immediately respond to a request for comment on how much Skarv's gas output might rise.
Majority state-owned Equinor last year made similar decisions to boost gas exports from its Heidrun and Gina Krog fields by switching away from reservoir injections. [nL1N2S91O8]
Norway's overall gas exports last year amounted to 113.2 bcm, according to gas systems operator Gassco.
The Skarv field in the northern part of the Norwegian Sea pipes gas to the Kaarstoe processing plant before it is exported to Europe."
"Aker BP allowed to raise Skarv gas output, Norway's government says
OSLO, March 28 (Reuters) - Norway's Aker BP has won permission to increase gas exports from its Skarv field, the country's energy ministry said on Monday, enabling the company to take advantage of high gas prices that now exceed the price of oil.
Until now, Aker BP has injected almost half of Skarv's natural gas output back into the reservoir in order to boost oil production, but the company last month said it was considering a move to more gas exports. [nL8N2UL3VP]
Skarv produced about 8 billion cubic metres (bcm) of gas last year but sold only 4.5 bcm, data from the Norwegian Petroleum Directorate showed.
Aker BP did not immediately respond to a request for comment on how much Skarv's gas output might rise.
Majority state-owned Equinor last year made similar decisions to boost gas exports from its Heidrun and Gina Krog fields by switching away from reservoir injections. [nL1N2S91O8]
Norway's overall gas exports last year amounted to 113.2 bcm, according to gas systems operator Gassco.
The Skarv field in the northern part of the Norwegian Sea pipes gas to the Kaarstoe processing plant before it is exported to Europe."
danmark1
28.03.2022 kl 10:40
5308
Det bliver ikke bedre af, at Shanghai lukker ned.
https://shippingwatch.dk/Offshore/article13866275.ece
https://shippingwatch.dk/Offshore/article13866275.ece
Xsevar
28.03.2022 kl 10:45
5314
"Oslo (Infront TDN Direkt): Som følge av at Carnegie har økt sine anslag for olje- og gasspriser, oppjusterer de også kursmålene for Panoro Energy, Equinor, Aker BP og DNO.
Det fremgår av oppdateringer mandag.
Meglerhuset har hevet sine estimater for Brent-oljen til henholdsvis 100 dollar, 90 dollar, og 85 dollar pr fat for 2022, 2023 og 2024. Deretter anslår de 80 dollar pr fat fra 2025 og videre. Tidligere var estimatet 75 dollar pr fat i 2022. Estimatene for europeisk naturgass er henholdsvis 30 dollar (23), 18 dollar (8) og 12 dollar (8) pr mmbtu i 2022, 2023 og 2024. For 2025 og videre er estimatet fortsatt 8 dollar pr mmbtu.
Carnegie oppjusterer estimatet for resultat pr aksje (EPS) i Panoro Energy til rundt 10 kroner pr aksje i 2022, og kursmålet til 45 kroner pr aksje fra tidligere 40 kroner. Det tilsvarer en pris på rundt 3 ganger inntjening. Kjøpsanbefaling gjentas.
For Equinor er EPS løftet til 54 kroner pr aksje i 2022, som tilsvarer en pris på 6 ganger inntjening. Kursmålet oppjusteres til 370 kroner pr aksje fra tidligere 320 kroner. Kjøp gjentas.
Carnegie hever EPS for Aker BP til 44 kroner pr aksje i 2022, tilsvarende en pris på rundt 7 ganger inntjening. Kursmålet oppjusteres til 400 kroner pr aksje fra tidligere 375 kroner og kjøpsanbefaling gjentas."
Det fremgår av oppdateringer mandag.
Meglerhuset har hevet sine estimater for Brent-oljen til henholdsvis 100 dollar, 90 dollar, og 85 dollar pr fat for 2022, 2023 og 2024. Deretter anslår de 80 dollar pr fat fra 2025 og videre. Tidligere var estimatet 75 dollar pr fat i 2022. Estimatene for europeisk naturgass er henholdsvis 30 dollar (23), 18 dollar (8) og 12 dollar (8) pr mmbtu i 2022, 2023 og 2024. For 2025 og videre er estimatet fortsatt 8 dollar pr mmbtu.
Carnegie oppjusterer estimatet for resultat pr aksje (EPS) i Panoro Energy til rundt 10 kroner pr aksje i 2022, og kursmålet til 45 kroner pr aksje fra tidligere 40 kroner. Det tilsvarer en pris på rundt 3 ganger inntjening. Kjøpsanbefaling gjentas.
For Equinor er EPS løftet til 54 kroner pr aksje i 2022, som tilsvarer en pris på 6 ganger inntjening. Kursmålet oppjusteres til 370 kroner pr aksje fra tidligere 320 kroner. Kjøp gjentas.
Carnegie hever EPS for Aker BP til 44 kroner pr aksje i 2022, tilsvarende en pris på rundt 7 ganger inntjening. Kursmålet oppjusteres til 400 kroner pr aksje fra tidligere 375 kroner og kjøpsanbefaling gjentas."
fly_boy
28.03.2022 kl 15:31
5068
danmark1
28.03.2022 kl 16:06
5203
Olieprisen er faldet 10$ fra torsdag til nu. Spørgsmålet er, om vi skal under 100 igen?
Ponderosa
28.03.2022 kl 17:02
5082
Det viktigste er at Akerbp viser antydning til styrke nå. Skulle det, som mange forventer, tilta fremover mot gf og q1, vil det ikke nødvendigvis være avgjørende om oljeprisen er 95 eller 115.
KeesB
28.03.2022 kl 20:25
4859
Kanskje short var allerede i nærheten av 0,5%... så de trengte ikke mye for å bli synelig.
Få håpe at Røkke kommer med uslåelige informasjon snart for å ta knekken på dem.
Få håpe at Røkke kommer med uslåelige informasjon snart for å ta knekken på dem.
NHH78
28.03.2022 kl 20:49
5215
Fantastiske nyheter!! 🤩
Ser ut som markedet tar i mot med begge hender og kursen holder seg fint! Oljeprisen er opp 37% siden Aker og BP solgte 18 mill aksjer til 310 nok pr aksje. Så det er utvilsomt store nok kjøpere til å ta i mot shorterne sine 7 mill aksjer og mer som måtte komme nå som oljeprisen er langt høyere!!
Men spørs om det blir like enkelt å kjøpe tilbake de aksjene :)
Ser ut som markedet tar i mot med begge hender og kursen holder seg fint! Oljeprisen er opp 37% siden Aker og BP solgte 18 mill aksjer til 310 nok pr aksje. Så det er utvilsomt store nok kjøpere til å ta i mot shorterne sine 7 mill aksjer og mer som måtte komme nå som oljeprisen er langt høyere!!
Men spørs om det blir like enkelt å kjøpe tilbake de aksjene :)
Investman
28.03.2022 kl 20:59
5181
Tja, oljen er vel ikke akkurat stabil så ingen grunn til å være kjepphøy. Plutselig så sitter vi her og ser at shorterne fikk rett ;)
ibyx
28.03.2022 kl 21:44
5060
Litt problemer med å skjønne opplegget her nå. Olja «stupte» 5-6%, men oljeaksjer ville ikke ned denne gang (gikk under 110kr akkurat nå). Er det såkalte markedet blitt mindre «lettlurt»?
Og hva med shorten som bare øker, man skulle jo tro en slik nedgang var helt topp og ville bli utnyttet?
Hva slags tidshorisont styrer de etter? Forventes det at lundinopplegget skal krakke hele greia mens den for de fleste ser ut til å være grunnen til at Akerbp ikke har steget med olja som equinor?
Big big bløff med disse shortposisjonene?
Og hva med shorten som bare øker, man skulle jo tro en slik nedgang var helt topp og ville bli utnyttet?
Hva slags tidshorisont styrer de etter? Forventes det at lundinopplegget skal krakke hele greia mens den for de fleste ser ut til å være grunnen til at Akerbp ikke har steget med olja som equinor?
Big big bløff med disse shortposisjonene?
Investman
28.03.2022 kl 21:48
5091
Tror vi bare må se hva som skjer nå. Vanskelig å ha en mening om hva som kommer ;)
Skal oljen ned til ca. 106 mon tro?
Skal oljen ned til ca. 106 mon tro?
Redigert 28.03.2022 kl 21:49
Anunnaki
28.03.2022 kl 21:52
5115
Jeg liker ikke å se at Aker BP holder på å bli et av de mest shortede selskapene på Oslo børs.
Frykter at noen ser / vet noe. Skal Aker eller noen av de andre storeierne dumpe flere aksjer?
Frykter at noen ser / vet noe. Skal Aker eller noen av de andre storeierne dumpe flere aksjer?
NHH78
29.03.2022 kl 09:40
4690
Joda, selvfølgelig kan ting endre seg! Men jeg kommer ikke på mange gode grunner til å gå så hardt short i AkerBP nå! Olje har fått en ny vår og store institusjonelle investorer er tilbake etter omtrent å skydd oljeaksjer som pesten!
Så her tror jeg Kite Lake, Millenium og Davidson kommer til å kjenne det på pungen om de blir sittende. Gitt at da oljeprisen holder seg på 100-110+.
Kjøttkvernen begynner å få litt tak i skinnet på pungen deres her ser det ut som..
Så her tror jeg Kite Lake, Millenium og Davidson kommer til å kjenne det på pungen om de blir sittende. Gitt at da oljeprisen holder seg på 100-110+.
Kjøttkvernen begynner å få litt tak i skinnet på pungen deres her ser det ut som..
Anunnaki
29.03.2022 kl 09:54
4659
I kronebeløp er shorten like stor som de 5 største shortene til sammen i %-andel aksjer.
Er nok en stor eier som vil kvitte seg med en stor post med rabatt.
Eller et nedsalg etter lundin-merger er gjennomført. Spiller ingen trille om det er lock up på nye tildelte aksjer når du har massevis av gamle aksjer du kan dumpe.
Jeg setter meg kun på en lyttepost inntil generalforsamlinger er gjennomført og vi har fått rullert til ny oljekontrakt og OPEC har gjennomført sitt kommende møte rundt produksjonsøkninger framover.
Er nok en stor eier som vil kvitte seg med en stor post med rabatt.
Eller et nedsalg etter lundin-merger er gjennomført. Spiller ingen trille om det er lock up på nye tildelte aksjer når du har massevis av gamle aksjer du kan dumpe.
Jeg setter meg kun på en lyttepost inntil generalforsamlinger er gjennomført og vi har fått rullert til ny oljekontrakt og OPEC har gjennomført sitt kommende møte rundt produksjonsøkninger framover.
danmark1
29.03.2022 kl 10:07
4626
Spørgsmålet er, om olieprisen tager et dyk mere ned. Er faldet 10$ fra sidste uge og med fremgang i forhandlingerne i krigen, vil et yderligere fald på 10 være muligt, Det er måske det shorterne håber på.
JonasKr
29.03.2022 kl 10:21
4670
Kan ikke dette være hedgefond som sikrer? Veit at Sissener ved noen anledninger har gått f.eks long Equinor og short Aker BP, for å sikre fondet i volatile tider, og ikke fordi han er bear olje.
Redigert 29.03.2022 kl 10:22
NHH78
29.03.2022 kl 10:31
4957
Denne oppdaterte "enkle" presentasjonen for Mars er også grei å få med seg, ligger på AkerBP sine hjemmesider: https://akerbp.com/wp-content/uploads/2021/12/akrbp-lune-transaction-updated-march-2022.pdf
Side 11 er fin som viser hvor vanvittig mye drahjelp de får at den midlertidige skattepakken.
Side 11 er fin som viser hvor vanvittig mye drahjelp de får at den midlertidige skattepakken.
Ldb
29.03.2022 kl 10:46
4963
For de som har snakket så mye om at de vil ha økt utbytte og ekstraordinært utbytte. ''Extra dividends or share buybacks to be considered at oil
prices above $65/bbl'' Er fra Side 12 på presentasjonen.
prices above $65/bbl'' Er fra Side 12 på presentasjonen.
KeesB
29.03.2022 kl 10:51
4965
Key terms and conditions
Aker BP acquires Lundin Energy’s oil and gas activities
Consideration per LUNE share: ~0.95 AKRBP shares and USD ~7.76
Lundin Energy retains renewable energy activities and remains listed
Subject to approval by AGMs and authorities
Supported by main shareholders Aker, bp and Nemesia1)
Subject to approval by AGM... ikke rart shorts prøver seg.
Aker BP acquires Lundin Energy’s oil and gas activities
Consideration per LUNE share: ~0.95 AKRBP shares and USD ~7.76
Lundin Energy retains renewable energy activities and remains listed
Subject to approval by AGMs and authorities
Supported by main shareholders Aker, bp and Nemesia1)
Subject to approval by AGM... ikke rart shorts prøver seg.
Krækknissen
29.03.2022 kl 11:12
4991
Hvor har du det fra at det kun er lockup på nye aksjer? Gir ingen mening for meg da Aker og bp ikke får noen nye aksjer.
Anunnaki
29.03.2022 kl 11:28
4932
Er ikke det helt normalt? Tenker du det vil bli lock up på samtlige aksjer og således forbudt å selge aksjer i AkerBP i et halvår framover?
Xsevar
29.03.2022 kl 12:06
4848
Etter sammenslåingen av Aker BP og Lundin vil det bli lock up på samtlige aksjer eid av Aker, BP og Nemesia i 6 måneder.
Alle andre aksjonærer står fritt til å selge aksjer etter sammenslåingen.
Første nedsalgs mulighet for Aker, BP og Nemesia blir dermed fredag 30. desember 2022.
Fra 2023 gjelder ikke oljeskattepakken lenger, da står ledelsen fritt til å øke utbytte til nye høyder uten at det skaper problemer.
Man kan ikke se bort i fra at Aker heller velger å ta ut store utbytter i stede for å selge seg videre ned med dagens lave prising av aksjene.
Alle andre aksjonærer står fritt til å selge aksjer etter sammenslåingen.
Første nedsalgs mulighet for Aker, BP og Nemesia blir dermed fredag 30. desember 2022.
Fra 2023 gjelder ikke oljeskattepakken lenger, da står ledelsen fritt til å øke utbytte til nye høyder uten at det skaper problemer.
Man kan ikke se bort i fra at Aker heller velger å ta ut store utbytter i stede for å selge seg videre ned med dagens lave prising av aksjene.
Redigert 29.03.2022 kl 12:14
Ldb
29.03.2022 kl 13:06
4747
Hvor stor betydning vil en eventuell godkjennelse ha? Eller motsatt? Om de ikke godkjenner?
KeesB
29.03.2022 kl 13:40
4720
Da ble kjent ble AkerBP straffet med en stor fall, det har ikke korrigert seg.
Nå blitt situasjonen kanskje mer lukrativt for Lundin å ikke akseptere budet? Samt at budet som AkerBP har gitt blitt nå sett som midt i blinken hos sine Aksjonærer.
Kortvarig kan det defor går begge veier... AkerBP ligger pga usikkerheten isch 25% under det hvor man skulle være uten Lundiin usikkerheten tenker jeg.
Men det er spennende. Uten Lundin hadde Pareto 420.. nå har de 440 som mål inkl. Lundin.
Nå blitt situasjonen kanskje mer lukrativt for Lundin å ikke akseptere budet? Samt at budet som AkerBP har gitt blitt nå sett som midt i blinken hos sine Aksjonærer.
Kortvarig kan det defor går begge veier... AkerBP ligger pga usikkerheten isch 25% under det hvor man skulle være uten Lundiin usikkerheten tenker jeg.
Men det er spennende. Uten Lundin hadde Pareto 420.. nå har de 440 som mål inkl. Lundin.
Redigert 29.03.2022 kl 13:43
Investman
29.03.2022 kl 13:46
4699
Pareto ligger vel jevnt over ganske høyt når dem vurderer Aker BP så ta det litt med en klype salt når du fremmer deres vurdering ;)
danmark1
29.03.2022 kl 15:03
4534
Salbei
29.03.2022 kl 15:13
4492
Og AKERBP ned 20 kroner hittil i dag. Kan fort havne under 300 igjen hvis oljeprisen fortsetter nedover. Vi får se hva som skjer når US åpner...
Dr_Eval
29.03.2022 kl 15:43
4414
Det jeg mener er interessant for den fundamentale verdien av Akrbp er snittprisen på olje over tid. Midlertidige topper og bunner dag for dag og time for time i oljeprisen korresponderer godt med tekniske støtte- og motstandnivåer i aksjekursen.
På kort sikt har det lønnet seg å kjøpe på 306-nivået og selge på 324-nivået. På lang sikt har det lønnet seg å kjøpe på 250-280-nivåene og holde på aksjene.
På kort sikt har det lønnet seg å kjøpe på 306-nivået og selge på 324-nivået. På lang sikt har det lønnet seg å kjøpe på 250-280-nivåene og holde på aksjene.
Bjallen
29.03.2022 kl 15:53
4380
Jepp. Tok en ukes «hvile» i elkem, opp 10% og inne igjen nå i akerbp på 304. Akerbp er for tiden en trade aksje.
Jensenpirken
29.03.2022 kl 15:55
4363
Er bare gøy at AkerBP shorterne får betalt for den høye risikoen de tar.
Russerne skal trekke seg ut av Kyev området ++++, dog enda er dette noe uklart hva betyr i praksis. Pluss at Kina stenges ned grunnet Korona.
Russerne skal trekke seg ut av Kyev området ++++, dog enda er dette noe uklart hva betyr i praksis. Pluss at Kina stenges ned grunnet Korona.
danmark1
29.03.2022 kl 15:59
4356
Hvis forhandlingerne fortsætter i positiv tone i morgen, vil vi få yderligere fald.
Salbei
29.03.2022 kl 16:08
4318
Det er sant. Skummelt å eie oljeaksjer i disse tider, så solgte meg ut av alt olje nå. Vi kan fort se en oljepris under 100$ i morgen.