Nodl - Skal John Fredriksen hente hjem drill skipene nå ?

Slettet bruker
NODL 16.10.2021 kl 00:18 23005

Dette selskapet sitter på lodder i 3 av de mest moderne boreskipene der ute
Tror det er på tide å skifte fra bear til bull her, markedet for boreskip er i ferd med å ta av på alvor.


Fredriksen er nå på farten i Olje markedet så det lukter svidd.
Seadrill går mot løsning og restrukturering før nyttår.
Rigg og olje marked tar fullstendig av.

Jeg tror neppe tidspunktet for kanselering er tilfeldig og at det kommer nå, kanselering legger press på verft og de vil trolig forhandle, de ønsker å bli kvitt disse skipene nå en gang for alle.
Problematikk JF og verft har blitt løst før, John Fredriksen systemet er Daewoo største kunde gjennom mange mange år, det skal fortsette og ikke ende her.
JF har brukt lignede knep i forhandling ved tidligere lignende problematikk.


Trolig er JF nå er sugen på å ta levering av skipene, kanselering er en brikke, med makt og styrke for å legge press, press til å forhandle , forhandle om rabatt på priser.
Målet er å få prisene ned på akseptable nivåer.

Nå er det like før Seadrill blir restrukturert, helt fra Northern Drilling ble opprettet har målet vært å gjøre asset play med tanke på å innlemme rigger og skip inn i Sdrl.
JF slipper ikke skipene nå, ikke i starten på bunnen av en ny bull syklus i rigg.
selv om de ønsker at det skal se slik ut på papiret.
Penge bingen til JF har aldri vært større, med hjelp av JF/ SFL kan Nodl få garantier, i tiden før Nodl slukes av Seadrill.

Ceo kjøpte nylig aksjer på 14 kroner,
det har fullstendig druknet i Ørn salget som ikke har betydning annet en kortsiktig.

Har kjøpt meg opp her siste 3 uker
tror det er nå det gjelder.

Ved et brudd opp gjennom 13 kroner på volum går trolig aksjen til 18, i første omgang.


Lykke til
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100794
Redigert 16.10.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2021 kl 10:55 11951

Fearnley torsdag 14.10

Underdekning på drillskip
8-10 må reaktiveres i 2022


Hør aksjesladder 15.10 fra 51:50 og ut

https://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder

Redigert 16.10.2021 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Trade88
16.10.2021 kl 19:32 11737

Northen Drilling har ingen rigger i arbeid, null inntekter og kansellert 2 av 2 rigger som var i bestilling. Denne skal vell godt ned nå :P
Viro
16.10.2021 kl 19:39 11723

Nja, eller voldsomt opp på forventning og eller håp om å vinne fram i erstatningssakene.

Utfordringen er tidsaspektet og usikkerhet, stor grad av gambling og det passer godt inn i casino ose.
Redigert 16.10.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2021 kl 20:36 11670

Steike ta nå er Fredriksen i krigs humør, eller i storform til forhandling/ forlik
En bør ha rimelig gode kort på hånden når en går for et slikt krav, dette gjør selv ikke John Fredriksen om han ikke er sikker i sak.

07.10-19 West Cobalt $49.2 mill dollar
17 08-21 West Aquila. 90 mill dollar
16 10-21 WEST LIBRA 90 mill dollar

229,2 mill dollar- 1,95 milliarder Nok i krav mot verftet + renter og skader ( plus interests and damages.) 125-140 Nkr/ Nodl aksje.

Hyundai eier Dsme, dette blir et helvetes rabalder hvis ikke verftet gir etter på et eller annet plan.
Kødder en med JF og ikke kommer til enighet kan det gå mot ytterligere kanselering av skip osv.
JF er verftene største kunde gjennom mange år, seneste dette.

21.05-21
Frontline kjøper seks nye oljetankskip for nær 4,7 milliarder kroner
De seks oljetankskipene (VLCC) er for tiden under konstruksjon ved Hyundai Heavy Industries-verftet i Sør-Korea, går det frem av børsmeldingen.

Er det noen som har sett John Fredriksen tape slike konflikter noen gang? Ikke de 20-25 årene jeg kan huske.
Og kan bore skipene videre selges fra verft så lenge en konflikt pågår? Neppe,
verftet vil bare svi på egen pung jo lenger tid det tar før konflikt pågår/ forlik foreligger.
Med tanke på at rigg markedet strammer seg kraftig, og det muligens kan finnes andre interesser/ kjøpere på bore skipene der ute, så vil en lang prosess skade verftet.


Holder fortsatt en knapp på forlik og at JF ønsker skipene/ Sdrl, så kan en jo spekulere i pris og hvor mye rabatt verftene må ettergi, det blir kanskje ikke lite.

I den andre enden, en tilbakebetaling av innbetalt krav + skader kanskje opp mot 150 Nkr/ Nodl aksje bør risk/ reward være stor nok til å doble aksjen mandag, selv for den største pessimist.
Redigert 16.10.2021 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
ullebusten
16.10.2021 kl 21:18 11643

Tydelig at NODL ikke vil ha disse riggene basert på tidligere kontrakter. Dårlig vedlikehold og stor risiko knyttet til å få dem i drift. NOL sine rigger bar også preg av lang tid ved verft før mob til Norge.

Alt koker vel ned til pris. Spennende utfall: alle tre skipene kansellert. High risk, high reward.
Bullco
16.10.2021 kl 21:24 11629

Potensielt 3.5 dobling, men i første omgang får vi klare oss med 30-50 % oppgang på mandag.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 21:27 11630

3,5 potensiale sier du, hvordan ser det regne stykket ut?
Aksje 13 kroner penger i potten ca150/ aksjen
Opp til 20 kroner mandag med 150 kroner/ aksjen i potten?
Hvem i alle dager gir bort 130/ aksjen mener du?

Det må i så fall være noen bitte små livredde løk som ikke har noe på børs å gjøre.

Redigert 16.10.2021 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Bullco
16.10.2021 kl 21:43 11582

Nå er det vel ikke så enkelt at verftet aksepterer kravet helt uten videre. Dette blir en årelang ørkenvandring om ikke partene enes, så vi kommer ikke til å se 50 før nyttår.
Men du er velkommen til å kjøpe mine for 150.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 21:49 11559

For å snu på flisa, du får ikke mine under 75 og ønsker du selge med 30% oppgang mandag tar jeg gjerne noen aksjer fra deg
ullebusten
16.10.2021 kl 21:49 11570

Du ordlegger deg som du pleier, Long! ;)

Tror du har rett i at det er plenty bra potensiale her, men disse pengene er på ingen måte i banken. I verste fall er det en lang rettsprosess som venter - og vi kjenner ikke detaljene som har ført til dagens situasjon.

Tviler ikke på at JF har en plan, og tviler heller ikke på at utfallet blir bra. Men disse 130kronene har en lang vei å gå før man kan «ta dem ut». Det beste nå hadde vel vært at det ble inngått et forlik som inkluderer redusert sum (ned fra 2x 200MUSD) og ny leveringsdato.

Cobalt har jeg ikke noen formening om, men klart et forhandlingskort ekstra for JF.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 21:59 11532

Tror ikke JF tar disse for 200, prisene må nok halveres.
Ved rett pris tar han kanskje hele 5 klyngen.

At verftene ønsker å bli kvitt skipene en gang for alle og fortest mulig er det ingen tvil om, før de ruster til skrap og blir verdi løse.
Jo lengre prosess, jo mer verdi tap, dette vet verftene utmerket godt.

En lang, tung og kostbar prosess mot over makten som vil medføre at han vender seg mot verftene/ ingen mer bestillinger eller en rask løsning der problem skipene forsvinner fra kai en gang for alle.

Denne aksjen blir et usedvanlig spennede skue fremover.
Styremedlem viste nok godt hva han gjorde når han stjal aksjer fra ørn.
Redigert 16.10.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Bullco
16.10.2021 kl 22:04 11550

75.? Du er ute i god tid før 50 som meg, da ingen av oss gidde å se maling tørke. Tenker 30-50% på mandag er som det pleier på casino ose.
Self og dvd blir kjedlig i forhold, men hyggelig oppside her også.
ullebusten
16.10.2021 kl 22:12 11547

Gir mening det, også trygt å sitte på med JF i slike sammenhenger.
Lenge siden jeg flyttet NODL-potten min fullt over i NOL. Ikke at det har vist seg å være god butikk - så langt ;)

For øvrig styremedlem som kjøpte, ikke CEO.

Følger nodl fra sidelinjen men gleder meg om dere tjener gode penger på caset!
McCartney
17.10.2021 kl 01:02 11402

Her er det bare å holde seg langt unna!
Dette blir ikke noen gullgruve det er i hvertfall sikkert.
Noen har kjøpt seg inn som ren spekulasjon på at JF setter skipene i sving, og så skjer det helt motsatte, han kansellerer skipene.
Hva skjer da?? Jo det som skjer er selvsagt at de som kjøpte i håp, prøver å male et fint bilde på veggen som de skal prøve å selge til en annen håpefull.
Stay away sier jeg, dette er russisk rulett.
For øvrig er dette skip som de startet med å lage for mange år siden og som har byttet eiere før de ble tatt i bruk, hva hele historikken egentlig er vet vi ikke(selv om det står produksjonsår 2021 på Nodl hjemmeside, dette er feil) For det andre er dette skip som ikke er vinterisolert, dvs de passer ikke inn på våre godt betalte områder.
Redigert 17.10.2021 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
Trade88
17.10.2021 kl 01:13 11384

Enig! Her er det bare å styre unna, er jo så mye annet bra å kjøpe innen drilling for tiden.
Slettet bruker
17.10.2021 kl 01:22 11380

Knegg knegg
Vinter isolert?
Nei, dette er definitivt ikke noe 2021 skip, det kan du banne på:-))

Vedder en brigg (øl for voksne mannfolk) på at får du tak i aksjer her under 25 kroner mandag, er du den største hausseren i Nodl slutten av neste uke.

Vi får se, ha en fortsatt god søndag.

McCartney
I dag kl 01:02
35
Her er det bare å holde seg langt unna!
Dette blir ikke noen gullgruve det er i hvertfall sikkert.
Noen har kjøpt seg inn som ren spekulasjon på at JF setter skipene i sving, og så skjer det helt motsatte, han kansellerer skipene.
Hva skjer da?? Jo det som skjer er selvsagt at de som kjøpte i håp, prøver å male et fint bilde på veggen som de skal prøve å selge til en annen håpefull.
Stay away sier jeg, dette er russisk rulett.
For øvrig er dette skip som de startet med å lage for mange år siden og som har byttet eiere før de ble tatt i bruk, hva hele historikken egentlig er vet vi ikke(selv om det står produksjonsår 2021 på Nodl hjemmeside, dette er feil) For det andre er dette skip som ikke er vinterisolert, dvs de passer ikke inn på våre godt betalte områder.





Redigert 17.10.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
McCartney
17.10.2021 kl 01:37 11366

https://www.northerndrillingltd.com/?post_type=fleet
Jeg var en av de ytterst få som valgte å holde min hele posisjon i NODL når NOL ble skilt ut med sine drillrigger.
Da fikk jeg en skikkelig lang og seig nedtur i Nodl, men jeg holdt mine aksjer og jeg kjøpte jevnt og trutt under hele nedturen.
Når aksjen endelig snudde opp, sannsynligvis takket være Ørn, valgte jeg å selge med gevinst og tenkte at jeg kanskje kommer tilbake igjen en vakker dag.
Etter melding om kansellerte skip er de vakre dagene over for min del. Jeg har ikke noe å forsvare eller snakke opp eller ned for.
Jeg synes man skal være mann nok til å kunne si, OK jeg bommet og komme seg ut fort som fan med det tapet man får istedenfor å late som at denne går til himmels og alle som mener noe annet er haussere eller idioter. Forhåpentlig selger du ikke en rusten bil med motorproblemer som en strøken bil.
Almirante
17.10.2021 kl 10:14 11155

Topp 20 sitter med ca. 55% av aksjene. Blir vel spennende å se om noen dumper aksjene sine imorgen. Og hva vil JF gjøre? Kan det hende kursen blir presset ned for en billigere inngang for JF? Og kan det være at JF vil ta over hele selskapet? Hva vil skje med selskapet da de ikke har noen fartøyer? Blir mye spekulasjoner, men det positive er vel at gjeldsproblemet(resterende betaling for ferdigstilling av "West Aquila" og "West Libra") er satt på is, så en eventuelt emisjon er utelukket.
Vanskelig å spekulere hvordan åpningen blir på mandag, er forberedt på alt fra 5kr til 20kr. Men så lenge ledelsen ikke kommer med noen nærmere oppdatering ila uken så blir det bare ubegrunnede spekulasjoner.
ullebusten
17.10.2021 kl 11:03 11100

Ut fra meldingen vet vi i alle fall at det ikke pågår forhandlinger for å lande et kompromiss:

«Following the cancellation of the resale contract of West Aquila in August 2021, DSME has initiated arbitration proceedings.»

En slik prosess tar kortere tid enn om dette skal ryddes opp i en domstol. Uansett tydelig at DSME ikke er enig med NODL og det går fort 9måneder før utfallet er gitt.

Spørsmålet er i mellomtiden hvilken sannsynlighet markedet er villig til å prise inn at saken går i favør av NODL. Tror vi kan si med sikkerhet at det ikke er 0,- men heller ikke 130,-
Slettet bruker
17.10.2021 kl 12:20 10995

Den siste kanseleringen fra Nodl er selvsagt en et svar på værftets reaksjon angående Aquila ,
så får vi se hva som skjer hvis værftet også denne gang slår seg på bakbeina, hva blir event neste trekk fra Fredriksen tror du?
Kanskje en trussel om å trekke ordre på Vlcc på 6 milliarder., eller å slutte å benytte Hyundai/ Dsme tjenester.

En kødder ikke med Fredriksen uten at det får fatale konsekvenser,
Fredriksen kansellerer ikke om de ikke er sikker på sak, såpass profesjonelle er dette systemet, som alle vet.

Enten tror du på Fredriksen systemet eller ikke, har du ikke tro på god sak kjøper du selvfølgelig ikke Nodl, så enkelt er det.
Men det kan bli dyrt å la vær, å vedde mot John Fredriksen er ingen god ide.

Vi får se
Redigert 17.10.2021 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Almirante
17.10.2021 kl 12:21 11034

Det kan nok stemme det Ullebusten. Men blir ikke overasket om ledelsen og DSME har vært i dialoger om reforhandlinger av pris og sluttbetaling.
Vanlig prosesseringstid ved megling(arbritation) er mellom 12-18mnd. Vet ikke om de startet prosessen med Cobalt i 2018-2019, eller om de har prøvd å re-forhandle avtalen frem til nå. Er det forresten noen som vet om DSME kan "selge" fartøyene under en sånn prosess eller om de blir satt i "arrest" frem til en endelig avgjørelse?
Redigert 17.10.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2021 kl 12:28 11031

Det sier seg selv at skipene ikke kan selges under en slik konflikt, det er et viktig poeng i saken og et godt poeng for at dette neppe ender i en lang prosess.

John F ønsker trolig skipene, men til en langt lavere pris, verftene på sin side ønsker selvfølgelig å bli kvitt skipene, sjansen har de nå i dette opp tikket i rigg syklus, så lenge konflikt pågår ruster skipene og forfaller, verftene har alt å tape på en lang JF krig.

Redigert 17.10.2021 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Almirante
17.10.2021 kl 12:51 10979

Takk for avklaring Longsitinbulk. Har selv jobbet på DSME verftet - (2015 og 2019). Mitt inntrykk var og er fortsatt at det er et veldig seriøst verft med veldig god ledelse kontra SembCorp i Singapore, Yantai og Qosco i Kina. JF har nok en joker i ermene, men en kamp mot DSME og Hyundai er en tøff affære som kan bli ganske kostbar i lengden for begge parter. Jeg mener å ha lest at DSME har bare i år fått inn ordre på 40 fartøyer og 11 VLCC, så finansielt vil det ikke være noe showstopper for DSME ved en lang meglinsgsprosess. Mener også å huske at JF og Golden Ocean hadde en tilsvarende arbritation-sak for noen år tilbake som de kom seirende ut av. JF vet nok hva han driver med, men aksjonærene og NODL tenker han nok ikke på. Om det gagner ham å ta disse fartøyene privat til en redusert pris og samtidig la NODL ligge med "brukket" rygg i flere år kommer nok ikke som overraskelse for meg.
Mr DT
17.10.2021 kl 13:06 10945

JF vet nok hva han driver med, men aksjonærene og NODL tenker han nok ikke på. Om det gagner ham å ta disse fartøyene privat til en redusert pris og samtidig la NODL ligge med "brukket" rygg i flere år kommer nok ikke som overraskelse for meg.

Helt enig.

Slettet bruker
17.10.2021 kl 13:14 10957

Mye negativt fra nikk som aldri har kommentert på Nodl trådene nå,
resultatet av grådigheten vil en se konturene av i caset i morgen.
Så kan en spørre seg hva små spekulanter tenker med på Oslo børs når de kjøper Sdrl der ledelsen sier at aksjen er verdt 20 øre, når ledelsen indikerer det kan ligge opp mot 150 kroner i Nodl
At ørn er ferdig solgt så vi denne gang slipper å få et lass med aksjer i trynet når det går opp, det hjelper jo også på.

Almirante

DSME er nok seriøse de og dyktige, liten tvil om det, er jo derfor JF er største kunde gjennom mange år.
Trolig er også verftene fornuftige nok til å inngå et forlik, disse bore skipene ser vi nok i Sdrl ila 2022.
At JF skal miste ansikt for å bøffe aksjonærer med verdi 100 mill kroner i Nodl skjer selvfølgelig ikke, i så måte må jo styreleder føle seg rimelig snytt, litt verdier har han jo her.
Redigert 17.10.2021 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Almirante
17.10.2021 kl 13:47 10904

Det er vel en tenkt scenario Longsitingbulk. Men ikke glem at Marius Hermansen er nyansatt CEO i Astrup Fearnley, og skal ikke se bort ifra at han belønnes med opsjoner og bonuser som dekker eventuelle tap han vil ha i NODL. JF er kjent for å ta vare på sine trofaste arbeidere som presterer.
Uansett, det blir spennende å se hva som vil skje med West Cobalt, West Aquila og West Libra. Ender de i "nye" Seadrill så kan det være en mulighet at NODL-aksjonærer får tilbud om å få Seadrill aksjer i bytte. Mange scenarioer, mange muligheter, men får smøre oss med tålmodighet og se hvordan markedet reagerer imorgen. Med en oljepris på +80USD og en manko på 7. og 8. generasjon drillskip(2022/2023) så er nok alle 3 skipene høyaktuelle og attraktive, men til en rimeligere pris.
Slettet bruker
17.10.2021 kl 16:05 10848

Ja, underdekning og reaktivering 8-10 boreskip for 2022 for å være korrekt om en stoler på Fearnley nå nylig.
Vi får se.


Redigert 17.10.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Almirante
18.10.2021 kl 08:07 10564

Da får vi se hvem som selger idag! Ørn har vel solgt seg ut allerede(?!).
Almirante
18.10.2021 kl 08:41 10624

Skal ikke baisse, men ser ut som at vi får et kraftig fall idag. Er nok en del som ønsker å komme seg ut for å ikke «låse» kapital frem til en avklaring.
siddis
18.10.2021 kl 09:53 10655

Viktige ting her?
- Det ligger mye kapital og ruster her, hvem lider mest . Verftet eller JF?
- Det er et enormt behov for rigger, dumt for alle parter om båter skal ligge til kai i 2-3 år, når markedet roper hjelp?
- Dette behøver ikke ta så lang tid, JF har jobbet med denne løsningen i lang tid, SDRL er nå i boks, nå er spørsmålet om det er andre en JF som ønsker å kjøpe båter
- skal tilsvarende båter bygges i dag er det laaang leveringstid og dobbel pris. Her ligger også store verdier som følge av prisstigning stål etc.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 14:51 10732

Rett før Nodl tar en Shelf x 2 = 40%
Bullco
18.10.2021 kl 16:48 10907

Skuffende greier. Andre luft selskaper kan sende ut børs meldinger uten substans eller mening og doble seg på null tid. Verdi aksjer er det ingen som forstår seg på lenger. Trist som f....
Slettet bruker
18.10.2021 kl 17:01 10899

Enig, men dette er nok bare første dag i en lengre rekke med god oppgang.
Trolig ble vi kvitt noen i dag også som syns drøye 150kr/aksjen er for dårlig risk/reward
Redigert 18.10.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
McCartney
18.10.2021 kl 17:07 10912

Oslo børs er morsom, NODL et selskap uten assets, ingen inntekter kun utgifter, et par rettstvister på gang med uvisst utfall går opp 13,9% på en dag.
Ja vi får se hva dette ender med, RSI ser jeg er på 84,91 hvilket er meget overkjøpt signal og det lover som regel aldri godt, men det er ikke alltid reglene gjelder.
Ville ikke spilt dette spillet med mer enn man har råd til å hive ut av kjøkkenvinduet.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 20:07 10740

Eneste grund den ligger der nede den gjør er pga det salget du vet
Gi meg et case der pengene i potten er 10x dagens markeds kurs
Redigert 18.10.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare