Når nærmer vi oss slutten på korreksjonen

Troban
26.10.2018 kl 13:35 7824

Jeg skrev dette på torsdag 18.10

Nå er vi snart 8% ned. Maks 15%. Må ikke finne på å selge nå.
USA henta seg inn.Men som på fredag. Den har vi sett før ved alle korreksjoner.

Oslo Børs vil gå opp imorgen. Men USA vil gjennomsnittlig resten av uken med resultater falle mye mer.
Men jeg er sikker på at Oslo Børs vil klare seg ganske bra ved denne korreksjonen. Resultatene har ikke vært presset så høyt her, prisene og ekstrem oppgang siste 2år. Vi skal være glad for oljen. Oppdrettslaksen.

Det måtte komme en korreksjon. Prisene på aksjer ble for høye.Inntjeningsevnen har vært enorm og økende for de fleste store selskaper siste år.
Når børsen skal danne et realistisk bilde av dette. Så forstår de fleste at makrotall til slutt ikke kan bli bedre. Det kan bare gå en vei. Så slår USAś tollsatser inn. Så oljepris.
Men alt er like solid som får 2 uker siden.

Men en realøkonomi, børs må etter finanskrisen i 2008 , ha lært noe.

Nå må en sunn korreksjon få prisene på aksjer ned. Forventninger til enda større overskudd, bedre makrotall bli senket.

En korreksjon nå er ikke over på 1 uke.Noen dager.

Dessverre sprer panikken seg. Noe som har startet og vil skje mot helgen.

Se på motstandsnivå. Ikke selg i panikk.

Worst Case. Bear er sikkert imorgen. 2-3% nedgang på Oslo Børs.

Det kan være nok for noen dager.

Om USA ramler mye ved start imorgen.

Ta høyde for korreksjon på 10%.

4% er tatt ut.

Bare å sitte. Jeg gikk inn for 3år siden. spart månedlig. Det er bare et SUNT pust. Før vi 2019 skal opp igjen langt over 940.


26.10.2018
USA har 3 ganger på en uke hatt tendens til å prøve å snu trend.

Men som ved alle andre korreksjoner blir det med en grønn, sterk dag.
Det har en misjon og virker på mange investorer, som om korreksjonen er slutt.Bunnen er nådd.

Men for oss som har vært med på flere korreksjoner, så vet vi at en korreksjon på 10-15%. Vil inneholde dager hvor det virker som om markedet er "friskemeldt".

En korreksjon er vanskelig å forutse, størrelse,omfang,skadevirkninger av.

"Et sunt pust". Realøkonomi. Sier jeg.

Men en korreksjon er også med på å "feie vekk" mange gode,viktige selskaper fra børsen.

Likviditeten er viktig.

De med dårligst likviditet, vil falle mest under en korreksjon.

Bare et eks. NEL. Et innovativt, bra selskap, men som bare har hatt 20 millioner i kontrakt siden i våres. Rammebetingelser i Norge er dårlige.
Kina er aldri interessert i å investere i norske selskaper. Europeiske. Amerikanske. Så sant de ikke vet at de vil tjene mye på det. At eierandel etterhvert faller på deres "hender". Kineserene er eksperter på å "stjele,kopiere teknologi" og deretter starte sine egne selskaper som har rammebetingelser, kostnadsreduksjoner vestlige land ikke kan konkurrere med.

Det var mitt syn om NEL. Synd. Men 20millioner med deres utgifter- ingen nye kontrakter. Da er både Løkke og Simonsen "flørteferd til Kina" et desperat forsøk på noe som aldri vil gå. Det blir å "øse" en båt som synker. Kina vet godt om selskaper som "sliter" og er desperate.

---------------

Korreksjonen videre er usikker. Men som regel går det fortere mot slutten av en korreksjon. Retarderer mer.

Kanskje er dagens røde tall, i USA også med på å markere at korreksjonen går mot slutten

Men vi kan fort se en nedside på 5-10% til.

Oslo Børs vil nok med oljeprisen klare seg bedre enn USA indeksene.

Nå er vel nedgangen på ca 10%. Fra 1.Oktober.

Nok. Kanskje.

Men med 5-10% til, vil sansynnligheten for en bunn være stor.

Et godt kjøpssignal.

Men ikke før.

Korreksjoner verden over skal man "ikke leke med". "Et sunt pust,tegn".

Men finansproblemer, konstitusjoner,banker vet man etter flere år med "stigning", renter. Ikke helt hvor man har.

Heller ikke Trumph sine handelsbarrierer.

--Jeg sitter fortsatt stille i fond og aksjer.
Ikke solgt noe.
Ser ingen grunn til det.

Det beste er bare å tenke langsiktig.

Det er noe som også NEL aksjonærer, kjøpere,selgere bør gjøre.

For det kan være at korreksjon NEL får nå, likviditetsproblem. Kan endres.

Men uansett, NEL forblir nok et lite norsk selskap som alle andre sterkt innovative selskap i Norge, med norske rammebetingelser.
Dårlige konkurransefortrinn.

Men NEL har livets rett.

Det er sikkert. Kjøp på kurser fra 3,5-4 kan langsiktig være veldig gode investeringer.

Men ikke tro at NEL "eksploderer, henter inn store kontrakter fra Kina). De må forholde seg til Europa. USA.

Løke og Thomasen sin litt desperate ferd til Kina-kan fort bare gjøre skade.

Kina er et land, supermakt, som er mestere på å forhandle, "gi deg falsk tro", "stjele , ta kontroll over innovativ teknologi og selskap".
Redigert 20.01.2021 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
omans
26.10.2018 kl 14:02 7777

Fine betraktninger fra deg, enn på lenge.

er godt mulig en ser bunning på ose disse tre siste dagene av denne uken.
Det er fine signaler, men det er nervøst.
Troban
26.10.2018 kl 15:11 7680

Jeg tror slutten på neste uke. Vil fortelle,gi svar på litt mer. Vanskelig. Men ikke grunnlag nå for en korreksjon på over 10-15%. Denne gang. Det går bra, de fleste steder. litt psykologi, nerver i markedet nå.

omans
26.10.2018 kl 15:15 7655

Greit at du betrakter, men du trenger ikke fortelle for min skyld. Jeg har min egen fortelling.
Alt avhenger av hvordan us indeksene oppfører seg, og oljeprisen.

Synes det vil være merkelig om hovedindeksen skal under gårsdagens lave.
Men det er jo utenfor enhver sin kontroll å gjøre noe med.

davan
26.10.2018 kl 15:29 7617

Bra med en liten korr. Vi er snart klar for julerally!!! 940-960!!
Lykke til !
Troban
29.10.2018 kl 18:29 7477

Hei. ja ia er mandag snart tilbakelagt.
En veldig sterk dag på Oslo Børs.
Flere forvaltere og økonomiske eksperter,banker gir sine klare antagelser om "snarlig rekyl". Videre oppgang.
At korreksjonen er "snarlig over", Nådd bunn.

Merkelig

De begrunner dette med at vi fortsatt er i et voksende marked i Europa,USA og atingenting tilsier at vi skal "lenger ned".

Nå etter ca 10% korreskjon, er prisene på aksjer gått fra svært dyre til svært billige.

Det gjør vondt å høre at økonomer i så ledende stillinger enten "lurer seg selv" eller de "maner folk, juger og overdriver", "snur bildet" så radikalt.

For en måned siden var tonen tvert om.

Jeg sluttet å høre på rådgivere, ta imot råd for 18år siden etter "krakket" i 2000 innen IT.

Jeg forstod at mange rådgiveres interesser, falt sammen med deres grådighet etter å "lure andre inn i markedet", "høyrisiko".

Kanskje ikke så rart siden de tjener enormt på å plassere kapital i aksjer,aksjefond,valuta.

Jeg har fulgt USA indeksene hittil idag og finner ikke noen sterke signaler på at korreksjonen er over. Tvert imot.

Mange resultater, Q3 og makrotall bare bekrefter at forventningene har vært altfor høye.

Om markedet fortsatt går bra er ikke nok. "Et sunt pust", "reprising" er ikke noe "blaff".

Det er noe som skal få realøkonomien til å inntre. At vi skal danne et godt grunnlag, basert på "ekte verdier", "forventninger" som er reele.

Nå har resultatene i USA kommet inn bare 1 uke.
Oktober har vært en korreksjonsmåned.

Men jeg motsier dagens gode råd om "snarlig rekyl", videre oppgang, "bunnen snart nådd".

Jeg vet at som jeg før har skrevet. En korreksjon er ikke over på 1 dag. Ofte vil de komme oppgang, fra hode,skulder formasjon.
Som idag. Oppgang på 1-3%.
Men det er bare naturlig i korreksjoner. Litt krampetrekninger. Alle leter etter "bunn".

Jeg vil si at , når USA og Oslo Børs er ferdig med Q3 resultater.
Kanskje midten av november. Kan en korreksjon begynne å flate ut.

Imorgen er jeg redd for at Oslo Børs faller som en stein.

Uka vil bli rød.

Korreksjonen vil fortsette. helt sikkert. Den er absolutt ikke over.
Det vet alle som har spekulert i aksjer, valuta,børs,eiendom i over 20år.

Jeg vil ikke være for negativ. For vi behøver ikke frykte noen korreksjon på mere enn 7-10% til.

Men Oslo Børs i motstand, 820 vil vi fort få se.

Jeg tror at vi dessverre vil oppleve urorlighet helt frem til jul.
Så anbefaling er,nøytral, å ikke kjøpe,sitte rolig frem til jul.

Da er nok mesteparten av korreksjon,urorligheter over. Nytt år. Nye muligheter.

Men,men ikke begynn nå. "Nissen har ikke kommet"
Går du inn i markedet nå må du forstå at en nedside på 7-10% kommer før du vil ha noe avkastning.

Men "følg flokken" og rådgivere,meglere og begynn nå. Vær blåøyd og tro at korreksjon i Oktober
er over.

"Faren er over på en helg, Hurra. Invester kapital". "Nå er alt billig". "Markedet går bra"
Fjøsnisser til økonomer.

"Dumme" eller "grådige".

Dårlig kombinasjon .

Bare sitt rolig. Jeg har gjort det i flere måneder.
På lang sikt. 1/2 år-1år. Skal vi opp på 900-tallet igjen. Kanskje all time high.

Men ikke drøm.

God Luck. (Tenk selv) ikke tro på jojo effekter i markedet. Er ikke beskrevet i noen pensumbøker.
Troban
31.10.2018 kl 15:53 7364

Nå får vi en bra oppgang på mandag og idag. Da ser det ikke så ille ut.

Men korreksjonen behøver ikke være over. Jeg mener at korreksjonen nå i Oktober ,er noe spesiell.

Den vil vare i lang tid.
Ofte går det ned 10-20% og så er "børsene friskmeldt".

Det som har skjedd er at forventningene til resultater,intjening,likviditet har blitt skrudd opp mye siste år. Spesielt 2år.
Det går bra så lange makrotall og at det voksende markedet, stimuleres.

Hva stimulerer? Skattekutt, avgiftskutt, renter m.m.

Akkurat nå viser både mange store kinesiske og europeiske selskaper en svikt i "slå inntjening, bedre resultater". Logisk nok.
USA har hatt en enorm oppgang etter skatteletter, avgiftssenkninger av Trumph.

Men alle vet at stimulering (som ble gjort fra 2008-2016) med ekstremt lave renter varer en stund. Men det blir ikke helt en virkelig,sann beskrivelse.
P/E på aksjer viser at de blir priset for høyt. Selskapene greier ikke levere nye,bedre resultater hver eneste kvartal.

Hva er best ved realøkonomi og en korreksjon som varer litt (et sunt pust)

At prisene på aksjer, press på inntjening, forventninger roes.

Ja ,hva er det neste,viktigste-
At Federal Reserve ((FED) i USA ikke bruker den "flotte" , "enormt økende" aksje,børskusene siste år til å sette opp renten i Desember ytterligere.
Allerede 3 ganger i 2018. Så 3 ganger i 2019.

Skattesenkninger av Trumph, 20%, enormt mye og avgiftsenkninger (toll,moms) m.m har stimulert USA sin økonomi enormt siste år.

Vi hadde langt ifra hatt "all time high" og nivåer på børsene, resultater, makrotall om ikke Trumph hadde gjort dette.

Dette har også drevet kursene globalt. Verden over.

Men korreksjonen i oktober har vært et signal om at "å roe ned". Realøkonomi.

Hvem straffer?

FED og i Norge ser på all økonomisk stigning, voksende marked som en grunn til å slutte med subsidier, stimulere med lav rente og avgiftskutt.

Litt rart.

Men rentene vil øke.

For å unngå det må ikke USA og Oslo Børs nå i en korreksjon til "sunt nivå) ,begynne på en rekyl eller fortsette oppgang før "tiden er moden".

Da kommer garantert både flere renteøkninger. I Desember. I Norge.

Dette med at prisene,kursene, forventningene fortsatt er for store. Resultater for Q4 som vi nå ser i Q3 klarer ikke å slå rekordstore, enorme forventninger resultater.

+ At Trumph sin gavepakke , skattelette, avgiftssenkning har utspilt sin rolle.
+ At Kina og Europa har stoppet mye opp av sin vekst

UNNSKYLD UTHEVING,STORE BOKSTAVER. MEN TRENGS NÅ.

JEG HAR TRO PÅ AT KORREKSJON SNART ER OVER OG VIDERE OPPGANG I 2019.  

MEN DET BLIR USTABILT. OF FØR NOE ER OVER DENNE GANG MÅ MANGE FINANSINSTITUSJONER,-AKTØRER,INVESTORER,SELSKAPER LÆRE.

SÅ FOR Å BYGGE GRUNNLAG FOR AT KORREKSJON,USTABILITET, KUNSTIG HØYE FORVENTNINGER, RESULTATER, PRISER SÅ BØR , BØR IKKE 
BØRSENE GEGYNNE OG STIGE MED ENGANG RETT OPP.

DA KOMMER GARANTERT RENTEØKNINGER OG SJANSEN FOR EN STØRRE KORREKSJON I Q4 BLIR STOR. 

DET TRENGS Å ROES NED NÅ. KORRESKJONEN I OKTOBER KAN VÆRE OVER, "ET SUNT PUST", REALØKONOMI , OM FORVENTNINGER,GRÅDIGHET ROES NED. 

ELLERS KAN "DET SVI SKIKKELIG" I NOVEMBER,DESEMBER. 2019.

BRA FOR ALLE MED STERKE POSTIVE DAGER I EN KORREKSJON, KANSKJE I SLUTTEN AV DEN. MEN DET VAR EN GRUNN, ALLE VENTET PÅ DEN OG DET Å TRO AT EN REKYL LØSER NOE, TAR HELT FEIL. EN OPPGANG NÅ ØKER SJANSEN FOR EN SKIKKELIG SMELL INNEN KORT TID.

JEG HÅPER FORUFTEN SEIRER. AT MAN SER ETTER ÅRSAKER, BRUNNER TIL TING FØR MAN BLIR FOR GRÅDIGE. SOM MED SYKDOMMER.MAN MÅ LØSE ÅRSAKENE, IKKE SYMPTOMENE. Å STIMULERE FEIL UNDER EN "SUNN NEDGANG" BARE GJØR VONDT VERRE. 
Troban
31.10.2018 kl 16:30 7331

Wow. For noen dager. Ja, det kan hende at det er som "heroin". Alle gjør så godt som kan for at markedet,børsene skal subsidieres, få hjelp til å stige til nye høyder.

Bare ta imot å bukke.

Men som tidligere sagt. Alle vet vi er i et short marked. Nå.

Ting henger ikke helt på greip.

Men dager som idag og på mandag er "gylne muligheter" til å tjenere short og gevinstsikre.

Men "sunt" er dette ikke.

Men "never mind", når Oslo Børs og USA stiger med over 1,5% på en dag, flere dager, etter 1 med med korreksjon
tar det ikke lang tid før vi er tilbake på all time high.

Kanskje er det slik at vi nå lever i en tid hvor markedet uansett vil stimuleres til å stige. Som en "rus".

Så korreksjonen denne gang var bare et forvarsel.

Men som mange har jeg tjent godt på 2 dager. Nå er det "hold" resten av uka. 4,5% opp på 2 dager , er nok for uka.

Selvom USA går enormt opp nå, så tar jeg det rolig resten av uka.

Vil se litt mer på hvordan markedet reagerer etter slike enorme utslag. Rekord utslag opp i en korreksjonsmåned.

Har aldrig opplevd det på 30år, etter en korreksjonmåned. Dette er unormalt.

At psyken er årsak til korreksjon i Oktober, er det ikke.

Psyken er bra, overdrevet bra, ser vi nå.

Årsaken er mer reel, alvorlig. Den vil følge markedene videre.

Så er spørsmålet , når og hvor mye hjelp selskapene må ha for igjen og igjen slå forventninger som stadig blir høyere. Kvartal for kvartal.

Vi får starte med renteøkning i Desember i USA. Den er 100% sikker nå. Hva FED gjør , vet jeg ikke er "bakt inn" i dagens kurser.

Det samme får vi her i Norge.

Uansett. For noen dager. men som sagt, jeg har aldri sett dette fenomenet under en korreksjon på 1 mnd.

Virker som det er enorme krefter som bare driver kursene videre uansett "varsel" , skumle makrotall, skyhøye forventninger, veksten i USA avtar. I Kina og Europa avtar den mye.

Kanskje imorgen blir nok en merkelig positiv dag. Ler litt. Men jeg har tatt gevinst kl 14 og er "hold" resten av uken. Grådig er skummelt.

Veldig short marked nå.

HARDT TIPS:  
KJØP IKKE NÅ.
 4-5% OPP PÅ 2 DAGER. UTEN FUNDAMENT. DET ER HØYRISIKIO. DA BØR DU VITE NØYAKTIG HVILKE SELSKAPER DU SKAL SHORT I. 
ETTER GEVINST TO DAGER, SHORTING. MÅ "HOLD" GJELDE NÅ. RESTEN AV UKEN.

MEN JEG KAN TA FEIL. MEN 13% AVKASTNING PÅ 2 DAGER ER MERE ENN GODT NOK FOR MEG. OVER ALL FORVENTNING. 
MED SHORTING I 4 AKSJER . VIL IKKE BRENNE
Troban
06.12.2018 kl 14:36 6964

Trist at vi etter å og hentet inn mye av det tapte i November etter oktober korreksjon , nå er tilbake.

Men de som trodde på jule rally, at November oppgang , rett etter en korreksjon. Hvor markedet sier "Nok er Nok".

Hvorfor "hiver" man seg på de store "haiene" og kjøper aksjer og fond som aldrig før etter korreksjonen i Oktober.

Ingenting er "Friskemeldt" bare etter 1 mnd.

Ting tar tid.

Etter og under korreksjonen i Oktober må man bare forstå at børs er for sortere. Et shorter marked.

ALDRI for de langsiktige.

Dessuten er det det mektigste som styrer og bestemmer markedet.

Hegnar og alle andre forum skrev i slutten av Oktober og ved plutselig kraftig oppgang i November at markedet var , SHORT.

PROBLEMENE ER MER SAMMENSATTE ENN BARE OLJEPRIS,HANDELSURO

1. Inntjenninger, forventninger til resultater jeg har skrevet om før. Til slutt må realøkonomi, verdier komme. Man kan ikke slå resultater 4.kvartal på rad i mer enn 5år. Med kunstig lave renter.I USA kunstig stimulert av "dumme" skattelettelser av Trumph.

2. Banker sliter med likviditet , få lån

3. Rentene i USA stiger

4. Gjeldsgraden i næringslivet og husholdninger bare stiger.

SÅ: De som kjøpte aksjer,fond. For å være langsiktige , mens vi fikk en sjokkerende oppgang etter Oktober korreksjon.

Må bare lære. Skylde seg selv.

Som sagt før har jeg sittet stille med mine investeringer. Hører ikke på rådgivere, forvaltere. De skal ofte tjene.

NEI, JEG HAR STARTET DENNE TRÅDEN OG SKREVET MYE I OKTOBER OM KORREKSJON "SUNT FOR MARKEDET" OG NÅR DEN VIL KANSKJE FLATE UT. 

DET ER IKKE LETT Å SI. MEN JEG TRODDE ALDRIG PÅ EN OPPGANG PÅ 15% PÅ EN MÅNED ETTER KORREKSJONEN. DET ER ET BLAFF.

IKKE ET SUNHETSTEGN. TVERT IMOT. ET SYKDOMSTEGN.

FORTSATT SER JEG EKSPERTER PÅ HEGNAR ANDRE FORUM IKKE FORSTÅR HVORFOR MARKEDET,BØRSENE IGJEN FALLER MYE.

DET ER SKREMMENDE.

JEG HAR BARE NEVN 5 KLARE ÅRSAKER.

SVÆRT SAMMENSATT NÅ.

Men det er trist at man blir overivrig.

Jeg har siste 14 dager. Senest på fredag lest at eksperter spår julerally.

Til dere førstegang investorer som jeg har skrevet før.

Ta alt de sier med "en klype salt". De er mere interessert i sin egen avanse, jobb,honorarer enn hvilken avkastning du får for dine sparepenger. Til og med fond.

DET VIL GÅ OPP IGJEN-MEN DET BLIR TURBULENT-SHORT MARKED-LANGT INN I 2019.

LYKE TIL




Troban
06.12.2018 kl 15:48 6861

Dette blir en stygg dag. Men det vil lysne noe igjen. Ingenting skal bare falle. Vi er i turbulente tider. Short. Korreksjonen nå siste 1 1/2 uke er som i Oktober.

Det er inge grunn for å tro at vi skal i noen "finanskrise" eller i et "krakk". Slapp helt av. Sitt rolig.

Det er sterk støtte på 830.

60/40 på at den holder. Imorgen.

Men jeg ser ikke Oslo Børs under 800.

TA DET MED RO.
Record
06.12.2018 kl 16:55 6754

Holdt 830 ?
Hver skjer nå da ?
Slettet bruker
06.12.2018 kl 18:34 6662

Neste stopp 780...?
Troban
06.12.2018 kl 19:36 6568

Ja, dette er et klart bevis på at etter 10år, fete kommer noen magre år. Alt går opp og ned som med oss mennesker. Alt annet ville være unaturlig.
Når rentene og stimulanser har gjort at resultater,makrotall kunstig har økt i mange år. Må realøkonomien tilbake. For å unngå finanskrisen i 2008.

Som svar til de som ikke eier nyanser. Men enten ser sort eller hvitt. Hva kommer det godt ut av det.

Jeg vil understreke at selvom veksten i viktige markeder vil avta. Så er denne korreksjonen absolutt IKKE noe tegn på "KRISE".
Da må dere utdype det. Hvorfor?
Økonomien i Kina,USA,Europa,Norge er fortsatt i vekst og høyere renter og svakere vekst vil aldrig forårsake noen stor "krise".

SE ALT SOM NÅ SKJER SOM ET SUNNHETSTEGN. EN KORREKSON. 10-25%.MAKS. 

Å SNAKKE OM KRAKK M.M ER TULLETE. VIRKELIGETSFJERNT.  

NOK OM KRAKK NISSER.

Nå når rentene stiger må gjelden som er opparbeidet betjenes.

Det vil slå ut i alle sektorer. Næringsliv.Privat. Kina, USA.Europa. Norge.

Når ikke korreksjonen i oktober ble tatt hensyn til av investorer. Marked. Når man toro at julenissen kommer tidlig og at markedet rekylere opp på 2uker etter en sunn korreksjon.Nødvendig. "Sunt marked".

Så får vi nå se hvordan markedet som er "mettet", full av gjeld. Viser at nå er NOK, NOK. Nå må man våkne.

En grad av resesjon etter 10 "fete år" er virkelig.

Våkner man ikke nå, er faren for bankene, likviditet, stigende lånerenter. En ny finanskrise foruroligende.

Ingen grunn til panikk. Jeg sitter rolig. Men tro ikke på julenisser, overpositive forvaltere, meglere.

Tenk selv.

STATUS: DE SOM LESER STARTEN PÅ MITT INNLEGG. JEG ER INGEN SHORTER. VAR ENGANG. EN SKIKKELIG TRADER. 
MEN ALLE MINE INVESTERINGER OMTRENT, SISTE 3ÅR ER GJORT VED Å SPRE RISIKI, INDEKSFOND. PLASSERE MÅNEDLIG.

Troban
07.12.2018 kl 10:27 6402

Ja, da roet markedene seg litt. 830 grensa er sterk. Ser at USA futures peker noe ned. Men det er for tidlig å si om dette er en trend som USA starter og slutter Med på sin intradag.

Nå er vi opp snart 2% og da kan vi starte med å fastslå at en bunn, kan.Sier bare kan.Ha vært igår.

MEN, PASS PÅ.

INGENTING ER FRISKEMELDT PÅ 2 DAGER.

FØRST NÅR USA OG KINA , (EUROPA) SAMARBEIDER. ROER NED HANDELSKRIG.

RENTEUROEN KJØLES NED

FED VENTER MED RENTEØKNING.

RUSSLAND, SAUD-ARABIA OG USA BLIR ENIGE OM OLJEKUTT.

SPESIELT USA OG KINA MÅ BLI ENIGE OM, HVORDAN DERES TO AV VERDENS STØRSTE ØKONOMIER SKAL HJELPE HVERANDRE TIL MER VEKST.

IKKE SOM NÅ HVOR VEKSTEN STÅR I FARE FOR Å KVELES AV AT HVERT LANDE VIL KJEMPE ENHVER PRIS FOR BARE EGEN VINNING OG Å VÆRE VERDENS STØRSTE ØKONOMI.

- Oljeprisen vil nok før jul kan likegodt gå ned til 55$ som opp i 65$. USA ER KJERNEN. OGSÅ HER.
STÅR DE PÅ SITT. SITT STERKE ØNSKE OM RIMELIG FOSSILT BRENNSTOFF BLIR DETTE VANSKELIG , NESTEN UMULIG FOR OPEC.

DET AT RENTEKURVEN GIKK I MINUS HER OM DAGEN. ER IKKE SIGNAL OM EN RESESJON, FINANSKRISE.

MEN ETT VARSEL. RØD LAMPE.  

HVIS DET IKKE SAMARBEIDES, ALLE ER VILLIG TIL Å GI, IKKE BARE TENKE PÅ EGEN VINNING SÅ KAN VERSTE SCENARIO SKJE.

OM OMVENDT SOM VI ALLE MÅ TRO,  SÅ BLIR DET MED EN KORREKSJON VI NÅ HAR HATT.

LYKKE TIL. BEKLAGER STORE BOKSTAVER.

Slettet bruker
07.12.2018 kl 10:44 6367

Hvorfor beklage store bokstaver? Er bare redigere det. Eller er CapsLock knappen ødelagt?
Norwege
07.12.2018 kl 11:38 6327

Dette var en spesiell tråd....
pengex
07.12.2018 kl 12:45 6283

Han skriker til pc,en sin.....
Jaja ........ jeg satt 50k på bull obx x 10 igår rundt kost ca 105kr. Blir meeeeeget interessant hvordan opec nissene legger ann oljeløpet sitt nå.
tvi tvi i år blir det julegaver eller ikke julegaver....
pengex
07.12.2018 kl 15:43 6230

Jada..... index opp igjen nå til 470-80 , blir julegaver i år også.
Troban
10.12.2018 kl 14:22 6068

Hei. Ja nå ble 6.Desember en knallrød dag, Fredag tok igjen en del av det tapte. Med OPEC avtale. Oljekutt.

Idag faller vi mye igjen. Foreløpig idag. Dårlige handelstall. Mye uro. Nerver. Jeg har aldrig noe tro på "Krakk". Krakknisser.

Finnes ikke grunnlag. Så 500 poeng og mindre som under finanskrisen 2008, finnes det overhodet ikke noe fundament for å tro.

Nå ligger vi og kniver rundt sterk motstand på 820-830. Jeg tror ikke det er kjørt. For denne motstand. At det kan være en et bunnpunkt for korreksjon.

Nå avhenger også mye av makrotall fra Kina og USA. Men mest av hva FED gjør med sin planlagte renteøkning.

For å unngå å risikere , for sterk uro, nedgang,korreksjon og begynnelsen på en resesjon vil nok FED fornuftig som de allerede har gitt signaler på ikke heve renten.

Da mener jeg sterkt at denne korreksjonen vil flate ut.

Om vi da har hatt en korreksjon på 10%. 15%. 15-20% mest vanlig.

Så vil Oslo Børs kunne falle til ned på 700 nivå.

Men med små løfter om ikke renteøkning og snart jul. Hvor mange posisjonerer seg. Vanlig at hver romjul,start på januar blir sterk.

Så vil Oslo Børs, om korreksjon ,bunn, blir 820-30 som nå eller 5-10% til. 720-820.

Nå er jeg ganske sikker på - fra min tråd "korreksjonen er over". at så mye går fortsatt bra I Kina, USA, Norge at en korreksjon mest sansansynlig

"KORRESKJON OVER FØR NYTTÅRSOPPGANG".

Om 15 dager.

Foreløpig TROR JEG IKKE PÅ AT VI SER KORRESKJON PÅ NED PÅ MIDTEN AV 700-TALLET. KANKSJE HELLER IKKE 700 TALLET I HELE TATT.

"MEN ETTER OPPGANG, NYTTÅR" må vi nok ta innover oss alle varsler, alle makrotall, siste år.

Vi får "IKKE NOE NYTT RALLY, REKYL mot 940 og 1000 på Oslo Børs de neste magre måneder og år.

ISÅFALL HAR IKKE INVESTORER,MARKEDER LÆRT.

DET VIL VÆRE ET KRAFTIG VARSELSIGNAL OM DET SKJER. DE NESTE MÅNEDER.ETTER NYTTÅR.

VI TRENGER REALØKONOMI. ETTER EN SUNN KORREKSJON. TAKK OG PRIS FOR AT DEN KOM

VI TRENGER NÅ EN FORSIKTIG,MODERAT OPPGANG OVER TID. HELE 2019 VIL NOK VÆRE PREGET AV MYE "OPP OG NED". USTABILT

"GLANSDAGENE , MED ALL TIME HIGH , 20-30 GANGER I ÅRET. " ER ETTER RASK OPPGANG 2008, DEFINITIVT OVER.
omans
10.12.2018 kl 14:36 6028

"Vi får "IKKE NOE NYTT RALLY, REKYL mot 940 og 1000 på Oslo Børs de neste magre måneder og år."
---

Du kan ikke skrive dette som om du tror du har fasiten foran deg.
Greit at du betrakter osv, men denne korreksjonen er ikke så ille foreløpig egengtlig.
Det er bare ned 13-14% fra topp.
To ganger siden 2009 har det vært korreksjoner med ca 20% tilbakefall.
Anerkjente analytikere ser sp500 i 3100 ila 2019.
Korreksjoner er vanlige i børsklima.
Opec har nylig hatt møte, flere ser olja over 70 igjen utover neste år.
Handelskrigen er skapt av verdens ledere.
Samme med brexit og mye annet.
Vi skal høyst sannsynligvis ha en grådighetsperiode som vil være markedstoppen.
Nå er vi i en fryktperiode.
Kan godt hende vi får 2-3 år til med bra oppganger.
Troban
10.12.2018 kl 14:54 5984

Må legge til:

At dette blir en ny tung dag på børsene. ønsker jeg ikke å virke for negativ. Ha tro på noe resesjon. Glem "Krakknisser".
INGEN GRUNN til å frykte,tro at vi får en korreksjon større en den vi har nå. Kan være mange bra kjøp.

En korreksjon vil aldri bli på noe særlig mere enn 5-10%.

WORST CASE.

Men jeg er sikker på at uansett utvikling i oljepris, svakere vekst i de store markeder neste måneder,år.

Vil de som investerer ikke bare i dagens short marked men langsiktig.

Tjene ,få bedre avkastning enn bank, de neste måneder. År. 2019.

Fortsatt er de fleste betingelser for et moderat bra oppgang. Til stede.

"MØRKE SKYER", RESESJON, FINANSKRISE,KRAKK

ER UAKTELLE. Vi snakker da om at alt går feil. Handelskrig. Alle store finansinstitusjoner gjør feil, ikke samarbeider, bare tenker på sitt eget lands profitt.

Sannsynligheten for det er nok bare maks 5%. Litt feil å sette opp sannsynlighetsberegning.Prosent.

Men en nøytral vurdering jeg tror de fleste eksperter deler.

Så for de som styrer "Bull,Bear", Shorting men også langsiktig investering i riktige aksjer 8selv oljeaksjer) og aksjefond
vil dagens nivåer å gå inn være gunstige.

Man treffer aldrig en eksakt bunn.

Men man må ikke gå "ALL IN" NÅ

Vi kan korrigere 5-10% til. Hvertfall 5% før nyttår.

Selv en oppgang i romjula og like etter nyttår, vil kunne gi noe tilbakefall utover våren 2019.

Men å "STARTE POSISJONERING NÅ" er og vil ikke være dumt

Litt og litt.

Shortere har nå akkurat det marked de ønsker og kan hente bra avkastning i.

La oss si at etter dagens nedgang. markant. Og forrige torsdag.

Så vil Bull være (om man skal se nøytralt på det" , riktige for tirsdag. På lang sikt.

Jeg selv har ingen redsler med å begynne å svakt kjøpe poster,posisjonere meg nå. Langsiktig.

Som i Oktober tror jeg at markedet ikke har blitt så nervøst, skremt at vi ikke kommer til å se

"En liten rekyl før, like etter nyttår".

Så en forsiktig inngang på dagens nivåer er smart. Ikke for stor risiko.

En bunn. I verste fall er bare 5-10% unna. Før det går jevnt oppover igjen.

Veksten i alle store markeder, makrotall er fortsatt bra. Selvom den blir noe svakere. Enn siste år.

Lykke til.
Troban
10.12.2018 kl 15:09 5945

Oman-så ikke hva du skrev før nå.

Handelskrig.?

Hva får deg til å tro at markedet,OSLO Børs kan falle mer .
MAKS: 5-10% til.

Jeg tror sannsynligheten er liten

Og deler ikke ditt syn og mange andre som er ekstremt redde,nervøse og såkalte Krakknisser
som i oppgang.

Driver "REKYL". BULL marked.

I neste øyeblikk. BLIR ekstremt negative. Springer som Rotter og hyller at "VERDEN går UNDER"

Vi er faktisk enige om at foreløpig har Oslo Børs falt opptil 13%.

Du sier 20%.

Ja.

Mulig.

Men man kan ikke på 4-5 mnd gå fra å tro på EVIG opgang. Oljepris i 80-100$. Nye All time-High.

Og til å tro at veksten i verdensmarkedene. De største. De meste går fortsatt bra. BARE NOE TREGERE".

INGEN av Kina eller USA ledere, ønsker en handelskrig. Kamp om å bli verdens største økonomi.

Her ligger kjernen. INGEN ønsker å se sin egen økonomi, industri, bli isolert.

At økonomien går inn i en RESEJON.

Begge land vil tape ekstremt på det. DET ER SOM Å TA SELVMORD

Dette vil garantert løse seg.

Jeg mener på korreksjon på maks 5-10 % til ,WORST CASE.

TA DET ROLIG. Vi skal ikke ned og inn en RESESJON. FINANSKRISE:OLJEKRISE:BRUTAL HANDELSKRIG SOM KNEKKER USA OG KINA SIN EGEN INDUSTRI.
ALLE de viktige institusjoner, mektige herrer. STORMAKTER. KINA.USA. Kan ikke leve med det.

OPP MED MOTET. "Liker ikke svartmaling".

TENK: Kanskje er faktisk bunnen på torsdag. 820. Idag. En foreløpig bunn , en endelig bunn er der eller veldig nær.
omans
10.12.2018 kl 16:29 5868

Oman-så ikke hva du skrev før nå.

Handelskrig.?

Hva får deg til å tro at markedet,OSLO Børs kan falle mer .
MAKS: 5-10% til.
--

Jeg sier ikke at oslo børs skal falle ned til 20% fall.
Jeg skrev at dette har skjedd 2 ganger før siden 2009, og at nå er det 13-14%
Du skriver selv MAKS 5-10% til. Dvs at du frykter hele 10% mere ned, samtidig som du tror bunnen var idag.
Litt selvmotsigende kanskje ;)

Det er i mine øyne endel selvfølgeligheter det du skriver videre.
Jeg ser gjerne at bunnen er idag, er lei av handelskrigere og brexittere

Men en kan ikke ta for gitt at markedet ikke er slemt mot folk som eier aksjer ennå en stund.
En må se at markedet setter høyere bunner, ikke lavere bunner. Da ser en at trenden er snudd.

Du skrev at en ikke ville se OSE i 940 eller 1000p de kommende måneder og år, antar du der mente de kommende årene.
Det var dette jeg kommenterte på egentlig.

Redigert 10.12.2018 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
even25
10.12.2018 kl 16:43 5829

Oslo Børs er fortsatt blant de beste i Europa i år. Hovedindeksen opp nær 5 prosent. Til sammenligning er tyske dax ned nær 20 og britiske ftse ned nær 10. Også de amerikanske indeksene har bikket over på minussiden.
omans
10.12.2018 kl 17:07 5780

In short, we should expect a solid short-term rally when the smart money is buying and the dumb money is selling... And that's the exact situation we have today.
Troban
10.12.2018 kl 17:26 5724

Jeg er veldig enig i det du sist skrev Oman. Det var nok litt mistforståelser.

Litt tidlig å si om bunn oktober på dagens nivåer og på torsdag og idag er tegn på en bunn.

Men jeg har idag posisjonert meg litt i aksjer og kjøpt noen andeler i fond.

Jeg tror at vi i løpet av 2-3 uker vil se, en liten eller rask rekyl opp. Det skjer stort sett hvert år. Ved nyttår.

Jeg vil ikke kjøpe på "topp".

Om ikke noe helt radikalt skulle skje, så vil nok ikke Oslo Børs falle noe særlig mer. Fra analyser ser jeg ikke 700-tallet før jul.

Da må det komme fort denne uken.

Men vi er avhengig av dagens oljepris. Mere ro,enighet i handelskrigen.Brexit. Ikke minst slippe en renteøkning i USA.

Klarer ikke de lederne i Kina, USA, Storbritania, Frankrike og opptre voksent,ansvarlig. Så kan vi fort falle 5-15% til. Er man for egoistisk nå, ikke samarbeider, "roer ned" så kan usikkerheten, negativiteten bli enda større.
omans
10.12.2018 kl 17:34 5697

Jeg tror smarte penger kjøper nå, og dumme penger selger nå.
Dvs at de som kjenner frykten i ryggmargen selger nå i en form for panikk og styres av følelser.
De smarte pengene som kommer inn ser at det er billig nå, og tar imot aksjer som selges, slik at formuer bygges smart.
Redigert 10.12.2018 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
pengex
10.12.2018 kl 20:51 5602

Sp500 som er fasit på markedet ligger og tipper på 2630 støtta nå.
Ryker den og vi går ned i 2580 igjen er nok neste bunn lengre ned.
Redigert 10.12.2018 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Troban
11.12.2018 kl 15:41 5395

Ja Oman. Da fikk vi en bra dag. Ser ut som at en bunn kan på gårdagens nivå og forrige torsdag. Stoppet også der i slutten av Oktober.

Jeg tror en bra inngang på mange aksjer,fond, kortsiktig , men også langsiktig var igår. På Oslo Børs ned mot 820 nivå.

Bra og forventet oppgang på oljepris.

Nå vil nok markedet svinge litt frem mot romjula og nyttår.

Men flere dager med bra oppgang enn nedgang.

Umulig å si eksakt, litt å tippe ut fra erfaring, magefølelse, teknisk analyse og viktige makrotall (trender),men
se ikke bort ifra at når vi passerer nyttår.Kommer 14 dager inn i Januar.
Så er Oslo Børs tilbake godt over 900 nivå.

Men 2019 kommer til, mange faktorer nevnt før i tråd, til å bli veldig ustabilt.

Vi kommer nok til å være i et shorter, trading marked.

Oppganger,nedganer på nyheter kommer til å svinge opp og ned veldig fort. Og med 10-15% mange ganger.

Så slik situasjonen er nå, sikkert kommer til å bli i hele 2019.

Handelsuro. Brexit. Mindre vekst i de største markeder. Mindre forventet inntjening-resultater fra bedrifter, høyere renter, mindre støttekjøp av statsobligasjoner, mindre skattekutt, uro oljepris, uro Nato,USA med Kina og spesielt Russland. Nye harde utspill, ordkrig mellom USA og Nord-Korea.

Så må man ikke tro at utgangen av 2019 , at børsene står vesentlig mye høyere enn på 900-tallet. Kanskje nå 1000.

Ikke mere. "Det blir kjøligere tider", bremser på, mindre vekst. Etter 10 gode år, spesielt de siste år kommer nå noen litt mer "magre" år.

DET VERSTE_ er nok over for denne gang. MEN ETTER OPPGANGER KOMMER NYE KORREKSJONER,USTABILITET I HELE 2019..
SHORTER,TRADING MARKED.

Fint med en bra dag. JEG TROR NÅ BUNNEN ER SATT. NESTEN SIKKER. 720-NIVÅ.
Troban
18.12.2018 kl 00:28 5050

Innlegget om kråker som skriker "Krakk Krakk", Damer som skriker (Vil Ha, Vil ha), Trumph som skriker - Stopp Fed, og resten av kaoset.
Alle Krakk Nisser.
Nå er alle negative. Alle er overnervøse.
Men se alt i et perspektiv. Hvor var vi for 3år siden. 2år siden 1år siden.
Hvor mye har Oslo Børs korrigert?
Fra 945. Nå 820. Imorgen 810. Er det så mye? Hva tror man en korreksjon vanligvis er?

Grådigheten? Er og forblir problemet.

Men jeg har skrevet: hvis ikke samarbeid, hvis man ikke ser varsler, hvis alle ønsker "et helvete", alle tenker på seg selv

Ja så får vi et "ragnarok".

Julerally-nei

Men en liten korreksjon opp like før nyttår og første måned etter blir det nok. lave kurser.

Men urørlig blir det sikkert i hele 2019.

Skal vi få en resesjon I Kina, Europa (Frankrike,England), USA - ja de bestemmer alle investorer selv.

Fritt valg

SAMARBEID MÅ TIL. Handelsuro, krig. Grådighet. Fører bare til "ris på egen rompe"
Troban
28.01.2019 kl 18:36 4524

Ja, det ble et lite julerally. Dagene før jul,romjula og starten på nye året.
Det skjer jo når ekstremt mange nettotegner aksjefond,kjøper aksjer fordi man er sikker på at bunnen er nær.

Nettoinnløsning på rentefond var stor.

Så i forrige uke startet en korreksjon ned igjen etter at børsene hadde hentet inn over halvparten av det tapte ifjor høst.

Mange aksjefond hadde etter 20 dager i januar en avkastning på 6-10%. Vedlig mye.

Etter et tap i høst på 10-15%.

Tenker mest norske aksjefond.

Det at børsene reiser seg så fort og at ting går 7-10% bare på 20 dager er jo noe skremmende.

Markedet , nøkkeltall, veksutsikter i største økonomier, uro, handelskrig, fulle oljelagre, høyere skiferolje produksjon, uro med mur i USA, en ustabil president, høyere renter.
Skal ikke bety at vi skal rekylere opp til fjor sommers topp nivåer.

Man må nok nå forstå at " 7 gode år, er forbi". Sykluser.
Vekst på 10-15% i Kina. 6% i Europa, Norge,USA.

Nå vil vi nok ikke se Oslo Børs i 940 før markedet har roet seg. Man har fått renset opp i store selskaper. Konkurransedyktighet.

Når veksten går ned. man forventer høyere resultater, så må noen bare "trekke inn årene". De minst likvide og de som ikke har "livets rett".

"Bobler" vil forsvinne.

Arbeidsledighet vil komme utover året. Boligprisene vil neppe gå noe særlig opp. Hvis renteoppgang i April så vil de heller stagnere og gå mere ned.

Norge står heldigvis i en særstilling med oljefondet og som i finanskrisen i 2008, kan vi sette mennesker i jobb med kapital herifra og vi kan stimulere markedene, støttekjøps statsobligasjoner,gjennom staten.

Så i en nedgangsperiode på noen år, så vil vi klare oss bra.

Så derfor har jeg tro på at aksjer, langsiktig investering i aksjefond, rentefond fortsatt kan være gunstig. Bedre enn bank.

Kanskje også bedre enn investering i eiendom.

Utleie vil fortsatt være gunstig alternativ.

Jeg må si at jeg ikke forstod USA børsene på fredag som var.
De klatret med over 1%. Plutselig var mye så positivt.

Men Oslo Børs har nå siden 20.august vist oss hvilken retning vi går

Først nå er det rimelig og tro at vi skal tilbake til nivåer etter korreksjon før jul.

Det var "kunstig" drevet rekyl. Mange kjøpte. Viste ikke helt om hvor omfattende problemene i økonomien, vekst i verden var.
Problemer kan vel justeres ned til at veksten blir mer sunn. Noe lavere enn i 7 gode år. Vekst på 3-4% isteden for 6-12% rundt i verden.

Kommunikasjon og samarbeid mellom to av verdens største økonomier er nøkkelfaktor.

Hvis "kindergarden", barnehagen, ustabile Trumph ikke vil samarbeide. Drive handelskrig.
Hvorfor?
Er USA redde for at høyteknologi som produserer billigere og bedre i Kina skal utarte seg til at Kina blir snart verdens største økonomi.

Ser man på statenes gjeld,formue-så er gjeldsgraden til USA siste 30år blitt enorm.
Kina har spart mye. Har omtrent like mye som oljefondet.

Ja, Kina er nok snart å betrakte som verdens største.

Men på kort sikt er det nok politiske faktorer som gjør at Trumph ønsker å drive en handelskrig å vise muskler. Å kunne vise amerikanere at han forsvarer amerikanske arbeidsplasser. Importerer minst mulig.

Han må vinne politisk på dette for å sitte 4år til.

Hvis Trump sine interesser kommer foran USA, verdens økonomiske interesser og skaper uro. Også i Kina.

Så vil alle økonomiske faktorer i verdensøkonomien bli verre og til og med estimert ned vekst på 3-4% kan ble enda svakere.

Så at handelskrígen opphører, er en viktig del av børsene faller så mye.

Renteoppgang kommer og uansett resesjon eller depresjon eller mindre vekst så skal rentene i USA og Europa,Norge opp.

Etter 7 gode år.

Mange stusser nok med dette at utsiktene til lavere vekst og krise, ikke kan forsvares med at styringsrentene settes opp.

Men med veldig gode år med vekst, sysselsetting og ekstremt lave renter, så kan vi kanskje nå lettere forstå hvor heldige vi har vært etter finanskrisen.

Alt har godt "på skinner".

Ja. Nå har lokomotivet bremset "Kina" og HVOR GÅR VI NÅ KORTSIKTIG.

Hvis kommunikasjon, diplomati og slutt på handelskrig.
Mere samarbeid mellom OPEC og USA. Russland.

Så tror jeg at vi kan på kort sikt slippe å få en mulig,sier mulig, resesjon.

At vi må forvente turbulente, volatible utslag på børser noen måneder.

Men vi skal garantert mere nærme oss 800 nivå på Oslo Børs enn 900.

Hvor fort, hvor stygt - er avhengig av psykologi, panikk, handelskrig, svak kommunikasjon, sammarbeid, oljepris, renteoppgang, lockout i USA

Men nå idag etter kraftig oppgang,merkelig , i USA på fredag så er jeg ikke dessverre i tvil om hvor vi sakte beveger oss.

Har man investert kortsiktig og ikke ønsker,tåler noe tap over 1år , ville jeg ta fortjeneste eller gå ut med noe tar i aksjer og fond.

Langsiktig er det bare å sitte.

Jeg har 50/50. Har realisert. Men sitter dypt og er langsiktig.
Spred risiko mer enn noensinne. 12 fond og eiendom. 50% cash, bank. Renter.
Troban
07.02.2019 kl 23:12 4240

Tirsdag 5.februar

Når jeg nå har sett hvordan investorer i USA (helt vilt) (sulter etter avanse på kort sikt)(shorting) og at Oslo Børs nå velger å følge etter med oppgang på 1,7%
. På alle advarsler. En svært komplisert,vanskelig handelskrig. Snart Globalt.Meget dårligere vekstutsikter globalt. Fortsatt synkende,ustabil oljepris.Stigende lån og høyere pengemarkedrente for bankene verden over. Resulatervarsel. Resultater for 1 og neste kvartal vil måtte til slutt begynne å bli negative for mange store bedrifter.
Dette er bare noe. Men mer enn nok til å slå fast sikkert at alle norske private småinvestorer og store, som nå etter korreksjon har "spyttet" inn milliarder i norske fond,aksjer. Som alle også gjør i USA. Tenker kortsiktig og tar en meget stor risiko.
Først får vi nå en merkelig, illevarslende, rekyl. Uten fundament. Så begynner makrotallene til å bli dårligere. Handelskrigen fortsetter.Viktig for Trumph politisk. Rentene heves. Bankene sliter. Så kanskje vi for Oslo Børs i 900 nivå. USA har allerede tatt igjen korreksjon. Skummelt.

Så - hvis dette skjer før April, Mai måned så går de største ut. Tar en enorm gevinst. Vi får igjen en korreksjon som ifjor høst.

Man må lære.

En korreksjon som skal dempe "luftbobler", misbruk, for overdreven optimisme,grådghet , få realøkonomi
som i høst er sunn.

Men når en rekyl kommer 1mnd etter bunn. Så er alt ute av balanse.

I verste fall så kan man si at "om ingen tar til vett av en korreksjon på 10-15%)". Var ikke veldig stor.

Så slår makroøkonomien,realøkonomien til slutt med uro.Handelskrig.Boikott.Renter. Svakere vekst.Globalt.

En resesjon kan komme "snikende" og så kommer en trigger som setter igang en ny,enda større korreksjon.

Så om Oslo Børs stiger sakte. 2% i uka. Til 900 nivå. på 4-6 måneder. Og USA ikke kommer opp i nye all time high.

Så kan det gå.

Men en rekyl tilstand, som idag. Opp 1,7%. Opp 8% i år. På 1 måned. Etter bunn.

Er skremmende.

På 850 nivå - og sistnevnte vil jeg ikke anbefale noen å investere kortsiktig i aksjer,fond, renter om de ikke er eksperter på visse fima,aksjer eller shorter.

Eller langsiktig på 5år.

De fleste aksjefond. Indeks. Har gått 6-10% på 1mnd.

Ifjor ble det minus-3%. på et år nesten.

Da uten all uro og klare tegn på mye svakere vekst i de største økonomier.

Som regel gjenspeiler fond noe av utviklingen.

Maks 20% på et år. I svært gode tider.

Går fonda til 10-14% før 2mnd er omme. Så har det 100% alltid korrigert ned.
Troban
08.02.2019 kl 11:50 4142

Det blir nok en rolig fredag. Avventende. Bra om vi idag kan avslutte uka over 840.
Troban
08.02.2019 kl 18:13 4071

Nettotegning av fond bare fortsetter å øke. Traderene gir seg ikke.
Men vi er nå i en blindgate.
Idag falt vi tilbake til 831. Det ble mye.
Jeg har kanskje vært noe for negativ i mine uttalelser på min tråd. Det finnes mye positivt som skjer. Q4 leverer jevnt over etter handelskrig bra for de fleste bedrifter. Også de som er utsatt. Påvirket.
Men nå gir vel ikke Q4 akkurat den hele sannheten på konsekvensene av svakt samarbeid mellom Kina og Europa,USA.
Det som er noe politikere må bestemme seg for fort er:
Skal man etter trump sin ekstremt harde linje (som dessverre vil fortsette for at han vil nå frem,vinne politisk). Skal man i Europa, henge seg på den opphausingen (det er det det er), at Kina utgjør økonomisk og militært en trussel.
Dessuten også øke trusselbilde og ødelegge samarbeidet med Russland.

Vi ønsker sikkerhet. Vi tar avstand fra autoritære regimer. Land som forsøker angripe hos og spionere via internettløsninger.

Husk: At det uansett hvordan vi tenker etisk og uansett om det er rett at de har gjort forsøk på spionasje.

Hele Huawei saken. Verden nest største mobilgigant og verdensledende på raske trådløse basestasjoner, 5G nettverk.
Kanskje er ikke selskapet helt "stuerent".

Men:

Hvis vi nå i kjølevannet av Trumph, er med på å øke presset, boikotte varer,tjenester,selkaper fra Kina.

SÅ MÅ VI TENKE LENGER ENN , HVA NESA REKKER

Norge har før sagt klart ifra til Kina om deres styringssytem og deres måte å behandle ytringsfrihet og minoriteter og fattige og kritiske mennesker.

JA VI FIKK MARKERT, MEN HVA BLE KONSEKVENSENE FOR OSS, VI ER DAVID MOT GOLIAT, 
FIKK VI FORANDRA NOE: NEI
HVA FIKK VI: ENORME EKSPORTTAP PÅ ALT FRA FISK,LAKS, ++
VI MISTET OGSÅ MULIGHETEN TIL Å PÅVIRKE PÅ EN "SUNN" MÅTE NOE MERE. 

KANALEN BLE STENG. KOMMUNIKASJON. 

Kunne Norge gå litt i seg selv. Ordne opp i egene problemer. Før man skal tre over hodet på andre land og kulturer vårt demokratiske styringsrett.

Vi er vel naive, når PST og alle politikere, regjering går ut og resolutt ønsker i boikotte Huawei.

Det samme med mange andre land i Europa og Canada og USA.

HANDELSKRIGEN- som nå ødelegger hele det økonomiske globale markedet vil bare "BYGGE SEG OPP".

IGJEN: Hva skal vi nå oppnå med dette? Ved å beskylde verdens kanskje ressursterke, økonomiske og snart militære stormakt for å drive storstilt systematisk dataangrep, spinasje.

I krig, teste mulighet for å slå ut all infrastruktur.

Ja, det kan være mulig Russland og Kina prøver. Å SIMULERE , TESTE

SOM vi i NATO øvelser og sikkert fra alliert side, USA gjør.

USA er da ikke bedre.

MEN

Hvis vi ønsker å markere. Er veien å gå å angripe en supermakt , Goliat med beskyldninger. Boikott.

Midt i en storstilt haldeskrig mellom to av verdens største supermakter og nummer 3 Russland.

KINA vil som sist og mot Trumph bare svare med krig, boikott tilbake. Stenge diplomati.Kommunikasjon

Kinesere har en enorm stolthet. Noe ikke vi i vår kultur kjenner.

Kommer du og påstår for dem at de juger, spionerer, er en trussel.

JA, DA BØR DU HA KLARE BEVIS

AT MARKEDET NÅ FALLER EKSTREMT, IDAG.

ER EN KONSEKVENS, av bekymringer etter den siste ukes påstander fra politikere.PST. Fra alle vestlige land.

Et mere kjølig forholde. Utvidet handelskrig boikott, vil gjøre at veksten som er estimert lavere neste år i hele verden.

Vil bli enda mere preget. Q1 for 2019 vil virkelig vise at verden ikke klarer en slik storstilt handelskrig.

MÅ VÅKNE NÅ FØR DET KOMMER ET SMELL - Nå mener jeg at (sagt tusen ganger i min tråd), at man må "gå litt rolig i dørene".
Ikke overdrive. Skape et trusselbilde av Kina og Russland og dere selskaper.
DE skal ødelegge for oss.
DE skal angripe oss
DE skal spionere på oss som land, som politikere og
IKKE MINST , VERST - ramme oss enkeltmennesker, du og jeg.

DE VAR DA VOLDSOMT TIL PARANOIDE PÅ 1-2 UKER.

Kanskje utspillene om å stoppe Huawei , ikke bare skyldes reel mistanke.
En fare.

KANSKJE utspillene skyldes av vi ikke "tåler" , USA, "IKKE TÅLER" at Huawei har blitt så sterke og enorme.

Er det press fra USA?

Vi er allierte. NATO. Det Trumph og USA sier , ja det .......

VI MÅ stoppe nå.

SETTER KINA OPP ET STOLTHETS GITTER.
FØLER SEG TRÅKKA PÅ

SÅ kan vi få en handelskrig, av ekstreme proporsjoner som

VI aldrig har hatt.

HUSK. VI HAR ALDRIG HATT EN SÅ STOR HANDELSKRIG.

MED MYE SVAKERE VEKST I VERDEN

SVARET LIGGER DER.  MAN BØR DA IKKE KOMME ETTERPÅ OG SI AT EN RESESJON VAR FORFERDELIG.

MAN HØSTER SOM MAN SÅR.

IKKE ALLTID BOIKOTTER, TRUSSELUTSAGN FRA STORMAKTER, LAND, ETTERETNING ER SÅ SANNE,SIKRE.