REC diskusjonstråd uke 42

Ny uke, nye muligheter... Hva skjer denne uken? Status quo inntil melding kommer?
Culibre
21.10.2021 kl 09:05 1321

https://www.reuters.com/world/us/biden-heads-birthplace-tout-infrastructure-spending-packages-2021-10-20/

CLIMATE INITIATIVES

Climate change initiatives remain one of the final sticking points in the spending bill. [nL1N2RG1LC]

Biden was clear he wants an agreement before going to a climate summit in Glasgow, Scotland, that starts Oct. 31, the source said. The United States has pledged to lower greenhouse gas emissions by 50%-52% by 2030 from 2005 levels.

The president floated alternatives to a clean energy program that Manchin opposes, the source said. Those include $300 billion to support solar and wind energy as well as electric vehicles. An additional $150 billion would go to carbon capture and nuclear power, which may disappoint progressives who prefer other measures.

puzzle
20.10.2021 kl 17:08 2015

Den satt, fikk inn 12000 aksjer på 12,30 på slutten, ikke rare volumet her idag , tror på oppgang i morgen , så vil det gå slag i slag; Biden får igjennom pakka med skattefordelen om noen uker, å deretter vil det bli meldt avtaler på avtaler og til slutt gjennåpning osv, håper det ikke kommer på denne siden av året ,,,,, tenker på formuesskatten , hold på aksjene folkens , denne kommer

Har snitt på 18 tallet, bare å stå i det og hold; )Hadde denne situasjonen vært for noen år siden ja da har det ikke sett bra ut. Men situasjonen nå er jo helt snudd til det positive!!

Så sant man ikke absolutt MÅ selge så er det bare å ro denne av.
REC har sagt at batteri anode produsenter må samlokaliseres med ML. Gnør de dette, så ligger det helt klart en long term avtale i bunn.

Ved åpning av ML, er det også mulig å selge i spotmarkedet, og hente enkelte ordrer med ekstra høy avkastning.

Jeg har klokketro på aksjen. Bare synd kassen er tom nå.
Tanjiro
20.10.2021 kl 16:51 2280

Da har min avkastning krympet til fattige 14%, kontra 127% i februar. Vil likevel påstå at jeg har gjort en god investering, og at taktikken min om å holde langsiktig vil lønne seg mer enn å prøve å time. Er ingen som kan spå fremtiden, og man vil alltid være etterpåklok. Kommende batteri/solmarkedet ser spennende ut og REC er i en unik posisjon, så dette er noe jeg er villig til å bette pengene mine på. Så får vi se hvor veien ender. Føler meg likevel trygg med snitt på 10.7kr. Jeg står klar med cash om denne går under emi.
247Bulli
20.10.2021 kl 16:50 2295

Herregud, fikk fylt på og snitte nedt på 12,5 og ned i dag. Solid minus som jeg tar i morgen. Nå er det nok. Ref sluttauksjonen hvor noen (igjen) leker med kursen med 500k ordrer gjør dette sjanseløst. God avkastning og logiske forklaringer på kursutvikling i resten av porteføljen heldigvis. Dårlig timing med Rec da dette tydelig er en lekegrind innenfor handelssystemet for de med kapital nok til å gjøre hva de vil.

Sånn er de med de fleste vekstaksjer, man må tåle heftig minus i perioder. Se f.eks. på Snap, selskapet hadde langt større utfordringer enn REC og falt helt ned til $4 for 2 år siden. I dag trader aksjen på $75, det mer enn 1400% økning. Ting kan endre seg fort i aksjemarkedet. REC er en sikker vinner, gjelder å ha is i magen
Anywhere
20.10.2021 kl 16:43 2435

Det er jo ikke akkurat gigantomsetning på dagens solide fall i aksjen, det gjør ikke nedgangen videre troverdig i forhold til å kontinueres. I dag tror jeg vi så pleie at shortposisjonene som fikk litt hjelp av småleie mindre investorer som tømmer ut aksjer like før man ser aksjen reagere mot oppsiden igjen.

Nå vil tydeligvis ikke olje og gasspriser trekke nedover med det første, og det er mer og mer prekært for hele verden å bite i det sure eplet og starte finansiering av renere energi. Vi klarer aldri å erstatte olje/gas og kull med vind og sol de neste 50 år, men jo mer, jo bedre, så får man håpe på at karbonfangst kan bøte på en del av forbrenningen av fossile energikilder - som enda er suverene i forhold til energikapasitet pr vektenhet.
Taycen
20.10.2021 kl 16:38 2524

Et tålmodighetsprøve denne aksje … sitter med 6 sifret tap .. .. regner litt på skattefordelen :-) setter aksjene i en skuff og håper ledelsen klarer å få kursen på rett kurs snart . Hvis ikke så må man bare ta tapet som en mann 😅

Redigert 20.10.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare

Se den sluttauksjonen! Åpner vi såpass lavt i morgen så er jeg nødt til å fylle på.. dette er jo grisebillig!

Rec kommer til å gå ut av oktober med en visshet om at ML åpner. En helt annen positiv energi og ønske om enighet blant demokratene nå!
Skulle gjerne hatt noen tusen ledig for å fylle på mer nå...men de aksjene jeg har er Iihvertfall KKE til salgs for dagens latterlige priser!

Vi skal vel ned i en ny bølgedal nå. Sparer kruttet til vi er på 10-tallet og laster opp mer der nede.
Smaug
20.10.2021 kl 16:29 2742

Markedet har tydelig ingen tro på åpning av ML når vi ser dagens fryktelige fall.

Hadde endelig litt midler etter lang tid uten påfyll. Fikk fylt på på 12.58 :) Takk!
manman01
20.10.2021 kl 16:26 2828

Av for den. 10% ned alligevel hehe. Stakkels papirhænder.
Prewia
20.10.2021 kl 16:20 2939

10 procent ner ,var de väl ingen hör som trodde, en riktig kalldusch tydligen för marknaden blir det ner i morgon också kan man undra.

Wyden har jo lovprist Ossoff forslag om domestic solar value chain med støtte for polysil så dette er veldig lovende.
Redigert 20.10.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare

Ja, han kan fort bli vippepunktet for REC ref dagens guiding. Kommer «tax incentives», da åpner ML fort i følge TT.

Jeg har gitt opp å forstå hvorfor man velger å selge nå… de jobber hardt på for å få det som blir en game changer for REC igjennom nå - denne uken -.

Vel/ tar meg en ny pause. Høres rundt Q1.

Ekornesen - 0 aksjer til salgs under 50.
Redigert 20.10.2021 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Loveshak
20.10.2021 kl 16:13 3021

https://apnews.com/article/climate-change-joe-biden-business-environment-congress-d1e755379b1941e1cca1178d3fb66b80

Instead, Biden focused in his Tuesday meetings on providing at least $500 billion in tax credits, grants and loans to fight climate change, much of it likely coming from a package compiled by Sen. Ron Wyden, D-Ore., the chairman of the the Finance Committee

Den samme Wyden som for en måned siden stod på scenen sammen med Ossoff og ga sin støtte til SEMA.

https://www.pv-tech.org/proposed-us-solar-manufacturing-act-gathers-steam-as-crucial-commerce-department-decision-looms/

Denne setningen fra Manchin er musikk i mine ører. Hvem skulle tro at det han kom med skulle bli bra for oss!

“We’re going with tax incentives — we’re going to incentivize people basically to move forward on technology that we have,” Mr. Manchin said on Tuesday.

Syns det er merkelig at REC som sitter på enorme verdier er verdsatt til såpass lite, mens Bitcoin som har null reell verdi akkurat har passert over 65.000 dollar :D

Meldes det om innsidekjøp snart
Smaug
20.10.2021 kl 15:53 2243

Vet vi hvem som låner ut alle aksjene? Er vel bare Aker Horizon som har stort nok antall å låne ut?

Är det nu den 31/10 som är deadline för den infrastructure bill som innehåller Solar Manufacturing Tax Credit?
TT sa klart och tydligt att om SMTC går igenom kommer de starta upp ML tillsammans med alla de intressenter som de redan nu är i dialog med.

Försöker förstå vad som sker i USA men deras politk är förvirrande
https://nymag.com/intelligencer/article/infrastructure-reconciliation-debt-ceiling-congress-2021-schedule.html

Det ordner seg nok. Se bare på Bitcoin. Mange som rakket ned på Røkke som satset her når denne var nede på 30.000 kort tid etter. Nå er det plutselig "all time high" - mao Røkke kan trekke seg ut med hatten høyt hevet hvis han da ikke allerede har gjort det. Når det gjelder aksjer så er det absolutt ikke noe som er høgd i stein. Den ene dagen er det "disaster" mens den andre er det hallingdans i lykke. Aldri noe i mellom ser det ut til. Når det gjelder REC så er vel ryktet litt frynsete, så man må ha håndfaste beviser før kursen tar av. Det er vel kanskje forståelig også. Forhåpentlig vis er det ikke lenge før rakettenen tennes og REC kursen tar en kjapp U-sving mot nye høyder... Hva var det Trump sa - "We'll see what happens"....!!
Loveshak
20.10.2021 kl 15:34 2463

Voleon økte shorten med en million aksjer i går, ikke rart det gikk som det gikk da. Blir spennende å se om de har dekket i dag, hvis ikke kan oppgangen bli meget morsom.
omac
20.10.2021 kl 15:33 2464

Voleon satte 1 mill short i går

KAWAS
20.10.2021 kl 13:17 2744

Det er nok et meget sannsynlig scenario du der skisserer. Biden har flagget klima og fornybar energi som så viktig for sin politiske agenda så nå settes alle kluter til, og han vil neppe ha lyst til å ankomme Glasgow med en kjempefiasko på hjemmebane i kofferten. Når demokratene har flertall i både senatet og representantenes hus vil han fremstå som en politisk evenukk uten å få til noe her. Jeg er meget overbevist om at han gir Manchin det du er inne på i ditt innlegg, slik at også han framstår som en god politiker for hjemstaten sin og seg selv.....
emiro
20.10.2021 kl 13:11 2804

Hehe. Ja det er litt sånn. Men hvor lenge skal vi sitte sånn? Jeg har inngang på. 18 så orker ikke engang å sjekke saldoen om dagen.

InForTheWind. Takker deg tipset men... Akkurat slik handlet jeg jo både i NOR og NEL i sin tid. Det ble millioner av det. Samme mønster i dag igjen, og da kan jeg igjen le hele veien til banken. Bankers dette.

Følgende synes jo å være et meget sannsynlig scenario i denne drakampen mellom Manchin og resten i det demokratiske partiet: Straffen for kullprodusenter reduseres/fjernes, fra klimatiltakene, men skattebortfallet som skal få opp amerikansk verdikjede økes/opprettholdes.
Dermed har Manchin levert til sine største donorer, samtidig som klimadelen ikke blir så altfor skadelidende.
I tillegg vil selvsagt Biden se hva han kan få til av miljøpåvirkning ved president-vedtekter, der ikke kongressen og Senatet må involveres.
For Rec vil uansett et slikt scenario bety full fart fremover og ML åpning i 2023.

REC Silicon, aksjekurs: Kursen stuper 10-20%

Den typiske REC aksjonær: Gjesp.....😴😴 (hmmm, gruble gruble. Hvor kan jeg finne midler til å kjøpe mer🤔)

😂😂😂

Oslo (TDN Direkt): Salgsvolumet av silangass for REC Silicon i løpet av tredje kvartal 2021 var 728 tonn, mot 819 tonn i løpet av andre kvartal.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Totale salgsvolumer av polysilisium for kvartalet var 397 tonn, sammenlignet med 466 tonn i andre kvartal.
Taycen
20.10.2021 kl 07:23 3775

Rec Silicon-sjef Tore Torvund

Silisiumprodusenten Rec Silicon legger frem rapporten for årets tredje kvartal på morgenkvisten onsdag.

Rec produserer silisiumprodukter til blant annet solceller og batterier.

Driftsresultatet (ebitda) falt til minus 3,7 millioner dollar i kvartalet, en forverring fra 17,9 millioner dollar på samme tid i fjor.

Høyere priser på elektrisitet tynget resultatet. Det samme gjorde lavere produksjon som følge av vedlikehold.

Halvleder-segmentet viste også lavere lønnsomhet i kvartalet.

Resultatet før skatt (fra videreført virksomhet) var på 16,4 millioner dollar i kvartalet.

Inntektene landet på 36,2 millioner dollar i årets tredje kvartal, som er en oppgang på 19 prosent fra samme tid i fjor.

På samme tid i fjor var resultatet 8,2 millioner dollar før skatt, av inntekter som beløp seg til 30,3 millioner dollar.

Økte kontantbeholdningen

Ifølge Bloomberg ventet analytikerne at resultatet ville komme inn på minus 13,3 millioner dollar før skatt, mens inntektene var ventet å være 34,3 millioner dollar.

I kvartalet før, altså årets andre kvartal, var resultatet før skatt minus 5,4 millioner dollar, mens inntektene da var 35,6 millioner dollar.

Selskapet hadde per utgangen av tredje kvartal en kontantbeholdning på 126,3 millioner dollar, en oppgang fra 123,6 millioner ved utgangen av andre kvartal.

Venter Moses Lake-oppstart nær starten av 2023

Rec Silicon meldte tidligere denne uken at det har inngått et forlik med Nordea i forbindelse med en sak knyttet til en tidligere konkurs i et datterselskap.

Selskapet har i lengre tid måttet holde stengt den viktige fabrikken i Moses Lake i Washington, blant annet grunnet kinesisk toll på polysilisium produsert i USA.

ANNONSØRINNHOLD |
logo
teaser-asset
Denne geniale løsningen fjernet utgiften
Brukte store summer på miljøskadelig produkt:
Selskapet sier i rapporten for tredje kvartal at Moses Lake-fabrikken kan starte opp igjen nær starten av 2023.

Det meste av inntektene har etter dette kommet fra selskapets andre fabrikk i USA, som ligger i Montana.

Markedsverdi på 5,1 mrd.

Kjell Inge Røkke gikk tidligere i år inn som styreleder i Rec Silicon. Han er gjennom Aker-systemet selskapets største aksjonær.

Aksjekursen til Rec Silicon har steget drøye 15 prosent på Oslo Børs det siste året.

Ved stengetid tirsdag var kursen 13,6 kroner, noe som verdsatte selskapet til knappe 5,1 milliarder kroner.

Blant de fem analytikerne som dekker aksjen spriker kursmålene fra 13 til 28 kroner, viser data hentet inn fra Bloomberg.

Publisert:
Publisert: 20. oktober 2021 06:56
Oppdatert: 20. oktober 2021 07:18

https://e24.no/boers-og-finans/i/BjkE60/hoeye-stroempriser-tynger-rec-silicon

Sila Nano ute med 30 nye stillinger siste døgnet.
Oppskalering på gang?

Blir bra når vi får bekreftet att fabrikken blir i ML ;)

Tanjiro
20.10.2021 kl 01:22 4309

Får håpe vi får vite noe om Yulin. Ellers har jeg ikke noen forventninger. Denne kommer når den kommer, dårlig tid har jeg hvertfall ikke, men hadde jo såklart vært kjekt med noen ordentlig kursdrivende nyheter. Hehe