WWI - Idag kjøpte jeg Wallenius Wilhelmsen aksjen GRATIS

Frodon
WWI 19.10.2021 kl 19:39 27521

WILH. WILHELMSEN HOLDING (WWI) har idag en kurs på kr 181,50, som gir mcap kr 6,2 milliarder. Selskapet har verdier på mer enn kr 12-13 milliarder og selskapet er priset på en p/b på 0,46. Jeg har brukt usd 8,36 i utregningene i innlegget.

WWI eier 37,8% av Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI), som er notert på Oslo børs. Pr 19.10.2021 står kursen i kr 37,74, som gir mcap på kr 16 milliarder. WWI sin eierandel på 37,8% er verdt kr 6,04 milliarder.

Link til egen tråd på HO om Wallenius Wilhelmsen:
https://finansavisen.no/forum/thread/141728/view

WWI eier 74,8% av Treasure ASA, som er notert på Oslo Børs. Pr 19.10.2021 er kurs i Treasure kr 15,55, dvs mcap kr 3,3 milliarder. WWI sin 74,8% eierandel er verdt kr 2,46 milliarder. Treasure ASA eier 11.0% av aksjene i Hyundai Glovisand. Fra Q2 2021 rapporten "The market value of the investment in Hyundai Glovisand was USD 763 million at 30.6.2021", dvs kr 6,37 milliarder. Dvs ved full prising av Hyundai Glovisand via Treasure, er WWI sin eierandel i Treasure verdt ca kr 4,76 milliarder.

Fra Q2 2021 rapporten
"Financial investments include cash and cash equivalents, current financial investments and financial assets held by the parent and fully owned subsidiaries reported under the Strategic Holdings and Investment segment
- The market value non-current financial assets at 30.6.2021 was USD 106 million, dvs kr 886 millioner
- The market value of current financial investments was USD 135 million at 30.6.2021, dvs kr 1,12 milliarder

WWI eier 35 mill aksjer i Qube, som er børs notert i Australia. Verdi på aksjene til WWI er ca usd 75 mill, dvs kr 627 millioner (fra Dnb Markets sin analyse).Qube gikk nettopp ex utbytte.

WWI eier 50% av Edda Wind (Havvindserviceselskap) Johannes Østensjø dy AS eier 50 prosent. Fra Q2 2021 rapporten "The book value of the 50% shareholding in Edda Wind group was USD 46 million at the end of the second quarter". Planlegger notering på Euronext Growth.
Totalt vil selskapet ha en flåte på åtte fartøy, og fire av dem har allerede langsiktige kontrakter med selskaper som Ørsted, Vestas og Ocean Breeze.

https://e24.no/olje-og-energi/i/bnqAl3/havvindserviceselskapet-edda-wind-vil-paa-boers

Link til egen tråd på HO om Edda Wind:
https://finansavisen.no/forum/thread/142301/view/3960620?legacy=0

WWI eier 75,2% av NorSeaGroup. NorSeaGroup eier 50% av NorSea Wind og Wilhelmsen Ship Management eier de resterende 50% av NorSea Wind. WilNor Governmental Services (owned 51% directly and 49% through NorSea Group).

https://norseagroup.com/no/

WWI eier 100% av blant annet Ships Service og Ship Management, verdt ca kr 3,8 milliarder

WWI eier 100% av Raa Labs AS, 50% av Massterly AS og 46% av Dolittle AS
Redigert 15.11.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
DividendYield
09.11.2021 kl 22:26 5461

Fin utvikling i denne og gode resultater, men er det vanlig i shipping å bruke P/B som et nøkkeltall? Er det ikke lett å manipulere, eller at det gir misvisende informasjon?

Er ikke NAV bedre? Jeg bare spør.
Interessert
10.11.2021 kl 08:42 5348

Å bestemme nav er ikke så lett når det gjelder ikke-noterte eiendelen, feks datterselskaper som ikke er på børs. Jeg er ikke økonom, men forestiller meg at p/b i hvert fall enklere å forholde seg til, og at det jo nettopp er forskjellen mellom bokførte verdier og markedsverdien av selskapet investorer kan være interessert i å vite.
Frodon
10.11.2021 kl 09:14 5324

Jeg bruker som regel P/B i shipping, men dette er mer et holding selskap? NAV i WWI ligger på ca kr 370, P/B (egenkapital pr aksje) er på ca kr 390. Så hva er forskjellen? ;)

Uansett hvordan du regner, er WWI aksjen vanvittig billig
Interessert
10.11.2021 kl 16:58 5257

Sitter visst i feil Wilhelmsen-selskap. Det er ikke rimelig at WWI skal stige like mye som WAWI på oppadgående marked i ro-ro, WWI er jo så mye annet også, men snart er WWI ikke verd mer enn eierposten i WAWI. Det blir litt rart. Men nå får jeg bare holde fast ved valget av WWI. Fremtiden ser lovende ut for mange av selskapets aktiviteter, så vi får ta det igjen på utbytter. Neste uke kommer oppdaterte analyser. Det blir nok hyggelig lesning.
Interessert
10.11.2021 kl 18:33 5216

Resultatet var skuffende. Verdien av Glovis trekker kraftig ned. I q2 var det motsatt, så det er ok, men overskudd på driften svakere enn q2 hadde jeg ikke forventet.
balle25
10.11.2021 kl 18:48 5205

WAWI har vel steget 50% siden 30.09. Dette vil jo ikke vises i regnskapet før i 4.kv.
Frodon
10.11.2021 kl 20:22 5131

Det er helt riktig Balle25, i Q4 får vi ca kr 3 milliarder i pluss bare pga verdistigningen i WAWI i Q4 til nå. Dette er pr dags dato, Q4 er jo ikke ferdig, så verdien i WAWI kan gå både opp og ned frem til 31.12.2021. Men en økning på kr 3 milliarder er en vanvittig økning i et selskap som er priset til ca kr 10 milliarder

At verdien i Hyundai Glovisand var ned i Q3 regner jeg med at alle vet? Verdien i Hyundai Glovisand er pluss/minus 0 så langt i Q4. WWI sin eierandel via TRE er verdt ca kr 4,29 milliarder pr dags dato, hvis du regner fra børsverdien til Hyundai Glovisand.

Interessert, hva er du skuffet over? Operating profit?
Redigert 10.11.2021 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
Interessert
10.11.2021 kl 21:34 5089

Ja, hadde tenkt at vi skulle slå q2 på driftsresultatet. Men det er mye jeg ikke vet, om feks sesongvariasjoner, så det var sikkert forventningene mine som var litt feil.
Frodon
10.11.2021 kl 21:46 5096

Tja, de 4% de var ned er jo ikke positivt, men heller ingen krise i mine øyne. Husk at de er i en bransje som ble hardt påvirket av pandemien og som fortsatt blir det. Når cruise markedet går tilbake til normalen i 2022 eller 2023, kommer dette bildet til å se langt bedre ut. Jeg er i grunn happy med resultatet, bare media som ikke helt får med seg alt i rapporten ;) Jeg tenker i hvert fall at når både cruise og bil frakt markedet er tilbake til normalen, som vil skje de neste årene, kan WWI lett stå i både kr 400 og kr 500. Selvfølgelig kommer det an på mye, eks om de får synliggjort verdiene i selskapet og utviklingen i de børs noterte selskapene. Eks noteringen av Edda Wind vil bidra til å få frem verdiene. Er det noen flere av de nye grønt selskapene under New Energy som kan børs noteres de neste årene?

Jeg synes uansett at disse tallene under er bra nok i en recovery periode. Utbyttet er også som forventet. Aksjen faller kanskje imorgen på overskriftene og rød USA børs i kveld, men det kan være kjøpsmulighet ;)

Operating profit before depreciation and amortisation usd 38 mill
Operating profit usd 21 mill
Net cash provided by operating activities usd 37 mill

Cash and cash equivalents were USD 214 million at the end of the third quarter, up USD 9 million from the previous quarter. The increase was due to USD 37 million in cash from operating activities, partly offset by investments and repayment of debt.
Interessert
10.11.2021 kl 22:02 5082

Bra innlegg.
Nå snakkes det om at WAWI kanskje bør gå til 60kr. Gjør den det før utgangen av q4 kan overskuddet i WWI neste kvartal nærme seg hele selskapsverdien! Så driftsoverskuddet er vel stengt tatt uten betydning for øyeblikket. Nedgang i morgen er kanskje mest en kjøpsanledning. (Jeg er imidlertid fullastet. WWI har endt opp som min største investering noensinne. Syntes prisen på selskapet var så urimelig lav at jeg endte med å kjøpe mer og mer over lengre tid. Nå er det nok.)
Frodon
10.11.2021 kl 22:20 5079

Hehe, det er helt riktig og det kommer flere oppgraderinger i kursmålene fra meglerhus på WAWI den neste tiden 😉 Pareto skrev idag at resultatet i WAWI overrasket på den positive siden og at kursmålet der blir revurdert på oppsiden nå 💪 Og utbyttene fra WAWI starter opp igjen i 2022, da får WWI enda mer cash. Jeg tviler på at WAWI står i kr 60 i løpet av 2021, men i 2022 eller 2023 er det fullt mulig.

For min del er driftsoverskuddet veldig viktig, dvs at de går med så stort pluss. Om det gikk 4% opp eller ned fra Q2 er mindre viktig for meg, selv om det selvfølgelig er mer hyggelig jo høyere overskuddet er 😅

Jeg kjøpte også aksjen pga de høye verdiene som ikke er reflektert i aksjekursen, akkurat slik du gjorde 😊 Jeg har fylt på med mye aksjer her selv og ser an utviklingen i forhold til flere kjøp. Da sitter vi i samme båt og kan følge videre utvikling sammen 🤩

Siden aksjen utløste sterke langsiktige kjøpssignal ved brudd opp igjennom kr 192 området, er det et fint sted å fylle opp med flere aksjer…hvis aksjen faller ditt. Går aksjen lenger ned, har kr 171-172 området vært et fint sted å fylle opp flere ganger det siste halve året.
Interessert
10.11.2021 kl 23:14 5022

Mange har nok tenkt at chipmangel og redusert bilproduksjon ville medføre dårlige tall i wawi. Det som ikke ble tatt i beregningen var: Higha-and-heavy og spillovereffekt fra et stramt containermarked. Containermarkedet ser nå ut for å roe seg, men store investeringer i infrasruktur vil kreve mye transport av store maskiner, og investeringer i gruveindustrien vil nok fortsette en stund til. Etterhvert vil bilproduksjonen ta seg opp, og der er det et investeringsetterslep. I tillegg blir stadig flere biler elektriske. De er tyngre, og vil kreve mer lastekapasitet. Litt mer spekulativt: Strenge krav til utslipp fra skip kan medføre at skip må gå med lavere hastighet. Tror det ikke før jeg ser det, men det ville medføre stor mangel på transportkapasitet og enorme inntekter for industrien. Jeg tror uansett det blir noen «interessante» år fremover.
Frodon
10.11.2021 kl 23:43 4996

Helt enig, i tillegg er ikke ratene like enkle å få tak i underveis, dvs det kan bli store utslag opp og ned på Q presentasjonene.

IMO 2030 er ingenting jeg tar lett på. Lavere hastighet så vi eks i tank markedet allerede under IMO 2020. For lite nye investeringer pga grønt skiftet vil bli meget lukrativt i bransjene hvor det ikke blir bygget mye ny kapasitet. Veldig mange verft er full booket de neste årene, mye pga Kina sin bygging av 100 nye LPG skip. Så selv om veien videre blir satt innen drivstoff, kan det være flere bransjer med lite ny kapasitet i mange år fremover og da kan ratene bli høye. De som bygger nye skip med eks LNG motor nå, betaler langt mer for skipene enn de som forurenser mer. Klima kvotene går også opp, og den kostnaden blir kanskje sendt sluttbruker? Vinnerne vil sannsynligvis være de som sikrer lukrative langtids kontrakter og som klarer å sikre seg drivstoff til fornuftige priser
Frodon
11.11.2021 kl 09:21 4892

WWI eier 37,8% av WAWI (Wallenius Wilhelmsen)

Dnb Markets øker kursmålet i WAWI fra kr 47 til kr 57 etter den sterke Q3 rapporten. Dnb estimerer utbytte på usd 0,39 i 2022 og usd 0,48 i 2023 (dvs nesten 10% i utbytte på dagens kurs i WAWI)

Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities oppjusterer sitt kursmål på Wallenius Wilhelmsen-aksjen til 60 kroner fra 50 kroner og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering torsdag.

"Og med Wallenius Wilhelmsen som endelig viser litt ekte prissettingskraft så løfter vi ebitda-estimatene for 2022 med 25 prosent til 1,1 milliarder dollar. Med utbytter tilbake på agendaen tror vi Wallenius Wilhelmsen har mer å gå på, og gjentar en kjøpsanbefaling med kursmålet løftet til 59 fra 40 kroner", skriver Fearnley"

SEB hadde kursmål kr 50 fra før i WAWI. Oppgraderer de kursmålet?

ABG hadde kursmål kr 64 fra før i WAWI. Oppgraderer de kursmålet?

Kepler Cheuvreux hadde kursmål kr 60 fra før i WAWI. Oppgraderer de kursmålet?

Disse kursmålene i WAWI gir et snitt kursmål på kr 58 i WAWI.
WWI eier 37,8% av WAWI. Hvis snitt kursmålet slår til, priser det WWI sin eierandel til kr 9,27 milliarder.
Hele WWI er idag priset til kr 8,9 milliarder.
I tillegg eier WWI store verdier ved siden av. Fratrukket gjeld utgjør verdiene ca kr 397 pr WWI aksje.
Dagens kurs er kr 200

I tillegg går WWI med overskudd på driften og utbetaler 2 utbytter i året
Redigert 11.11.2021 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.11.2021 kl 11:44 4843

Der oppjusterte SEB også kursmålet sitt

"Wallenius Wilhelmsen begeistrer analytikerne

SEB oppjusterer eps-estimatene for 2022 og 2023 med henholdsvis 7 prosent og 12 prosent og hever kursmålet til 55 kroner pr aksje fra tidligere 50 kroner. De gjentar sin kjøpsanbefaling av aksjen"

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/97760
Redigert 11.11.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.11.2021 kl 07:46 4748

12.11.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VJ INVEST AS 10.453 2.027.664 0,9
Frodon
12.11.2021 kl 08:39 4715

Dnb Markets har økt sitt kursmål på WWI til kr 279 i en ny analyse, med best case kursmål på kr 372 (Our bull-case fair value is based on 0.8x our adjusted SOTP). Se på verdiene de estimerer i WWI ;);) Her er et lite utdrag fra analysen: Anbefaler alle å lese hele analysen selv

"Bullish outlook for car shipping to drive share price... the bullish sentiment for car shipping in the coming years appears set to benefit WWI shareholders"

"We reiterate our BUY and have raised our target price to NOK279 (263), based on 0.6x our updated SOTP/share of NOK465 (439), reflecting our WALWIL target price of NOK57 (previously NOK44) and the market value of Treasure’s ownership in Hyundai Glovis. We calculate a current SOTP/share of NOK404 (371) using the latest share prices for WALWIL and other listed financial assets (Qube and Treasure), implying that WWI shares are trading at a 50% discount. Treasure is trading 36% below the value of its Hyundai Glovis holdings"
Redigert 12.11.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Interessert
12.11.2021 kl 12:48 4689

Mange bra innlegg fra Froden. Virker som du har god peiling. Vet du om andre gode selskap som dette, om jeg kan spørre?
Frodon
12.11.2021 kl 14:11 4699

Takk for det ;) Ja, mange gode selskap som dette, men de er ikke billige mer ;) Aker når jeg kjøpte den på kr 289 minner mye om der WWI er pr dags dato. Hva slags bransjer liker du å investere i? Liker du også best holdingsselskap? Hvor langsiktig er du? Jeg tror Aker Horizons og Saga Pure vil bli bra "etterhvert". Alle disse er holding eller investerings selskap (WWI, Aker, Aker Horizons og Saga Pure). På rent selskapsnivå er det Philly Shipyard jeg har mest tro på. Phly har lange store kontrakter med det amerikanske forsvaret på å bygge skip (ca kr 12 milliarder i backlog nå), de har kr 0 i gjeld, cash ca kr 40 pr aksje (kursen står i kr 56) og Aker er største eier. I tillegg har det amerikanske forsvaret opsjon på å bygge et skip til, og det skipet er godkjent i budsjettene til USA nå. Så meget sannsynlig at det kommer en ordre på ca kr 3 milliarder til i desember 2021. Det virker som markedet er redde for kostnadsoverskridelser i prosjektet, siden kontraktene ikke blir priset inn i aksjekursen. I shipping har jeg også tro på Okeanis Eco Tankers, meget dyktige rutinerte folk, som driver med asset play i tank markedet. De satser mye på langtidskontrakter slik jeg liker, dvs mindre risiko. Aker Solution tror jeg blir bra, de er også litt som WWI, står mye "bak". AMSC gir ca 10,8% årlig utbytte på dagens kurs. Det synes jeg er meget lukrativt i dagens dyre marked. Jeg lurer også på om jeg må kjøpe noen aksjer i TRE, eller om det holder å være eksponert via WWI? Hva tror du om det? HYUNDAI GLOVIS har falt ca 8% i Q4/2021, TRE har ikke falt i Q4. Hva slags andre aksjer har du pr dags dato? Noen billige og bra selskap du kan anbefale?
Frodon
12.11.2021 kl 15:29 4691

Fra dagens BørsXtra

«WILH WILHELMSEN: 38%-eide Wallenius Wilhelmsen har fått kraftig oppjusterte kursmål de siste dagene og kursen er opp over 25% denne måneden. DNB øker nå kursmålet i Wilh Wilhelmsen (WWI) til NOK 279 (263), gjentar kjøp»
Interessert
12.11.2021 kl 18:22 4652

Takk for svar. For å begynne med TRE. Underpriset i forhold til underliggende verdier, og Glovis begynner også å bli billig, p/e<10 og kan gjøre opp både kortsiktig og langsiktig gjeld med kontantbeholdningen. Men Glovis er ikke akkurat et «spennende» selskap. Mer som en motor som går og går. Men slike selskaper hører ned i en diversifisert portefølje.
Jeg er i utgangspunktet en langsiktig investor, men hvis jeg har kjøpt små underprisede selskaper kan jeg finne på å selge alt hvis det oppstår en «hype». Sist i Eidesvik, for andre gang på et år. Men de fleste selskaper har jeg sittet med i over ett år og opptil langt langt mer. De fleste har jeg hatt god avkastning på, så de er ikke så billige som de var. Det er derfor jeg fisker etter ideer.
Mine største investeringer etter WWI:
KOG, ikke så billig lengre, men i medvind. Ekstra oppside i den maritime delen.
NOR, billigste oljeselskap per fat i bakken, desidert. Investerer mye på feltet Tyr på dansk sokkel, og har pris-hedget en del av produksjonen for å sikre finansieringen, noe som holder kursen tilbake. Braker løs en dag, vet ikke når, men jeg er forberedt på å vente om nødvendig til våren 2023. Har tro på at underinvestering i olje og gass etterhvert vil gi seg utslag i vedvarende høye priser.
Napatech. Ikke «gratis» lengre, men vokser og har ekstrem gode marginer, noe som kan medføre kraftig resultatvekst når de når en «terskel». Kan også bli kjøpt opp til godt pris.
Norbit, har gått mye i min tid. Et nytt kitron. Tror jeg sitter litt til. Er nettopp oppdaget i markedet.
Reach, kjempeoverskudd, og enda bedre neste år. Tjener penger både på olje og vindmøller til havs. Har kjøpt robot-skip av WWI/KOG.
Odfjell SE. Lav på p/b. Hemmet av spillovereffekt fra produkttanker-markedet, hvis rater har steget utover høsten.
PHO, en gammel traver jeg har eid i 13 år, som jeg ikke klarer å kvitte meg helt med. Det var der jeg begynte. En slagd «lykkemynt».
SOFF, min mest spekulative investering. Optimisme i offshore er signalisert. Kan gå mange hundre prosent dersom fremgangen fortsetter. Er klar over risikoen, men prøver å balansere mellom «sikre» og mangedoblingskandidater.
Hiver meg «aldri» på saueflokken, og styrer unna populære segmenter. De er som regel overprisede. Ellers legger jeg vekt på diversifisering. Selv om jeg føler meg sikker på et selskap går jeg ikke all-in, i ettertid ser jeg at jeg burde det, men det er ikke rasjonelt. Det meste vet man ikke.
Frodon
13.11.2021 kl 13:16 4550

Veldig bra og utdypende svar ;) Vet du hvorfor Glovis faller nå, som de begynner å bli billig? Vurderer du å ha aksjer i TRE også, eller holder det med eksponeringen via WWI?
Hvordan vet du når du skal selge en aksje som går opp pga hype, slik som Eidesvik? Veldig gøy når du får treff på slike aksjer ;)
KOG er absolutt et bra selskap, men dyrt som du sier.
NOR hadde jeg for lenge siden, før de kjøpte seg store. Hvorfor går de fortsatt med underskudd? Pga utbygging? Hvor høy kost pris har de på produksjonen? Husker den pris-hedge når olje prisen styrtet ja ;) Vet du når hedge går ut? Jeg har også absolutt tro på høye priser pga under investeringer. Noe av grunnen til at jeg valgte Aker, da AkerBP har veldig lav kost pris på produksjonen. Dette er typiske ting jeg ikke liker, uten å vite detaljene på hva som har skjedd. Juni 2021 "NOR ønsker dialog med obligasjonseiere av selskapets NOR14-lån, og selskapet har engasjert Arctic Securities". September 2021 "Arctic Securities reduserer sitt kursmål på NOR til 175 kroner aksjen, fra tidligere 270 kroner". November 2021 "Arctic Securities høyner kursmålet sitt på NOR til 225 kroner fra 175 kroner". Vet du hva som skjedde her?
Jeg er ikke noe flink på teknologi selskaper som Napatech kjenner jeg, lool. Hvordan vet du om slike selskap er gode kjøp eller ei? Så lenge marginene er på høyt nivå, er det "trygge" kjøp, til marginene begynner å bli dårligere? Før var enkelt regnet års inntekt lik mcap og pluss/minus derfra om det var dyrt eller ikke. Men det funker overhode ikke her ;) Da virker Norbit billigere. Reach ser veldig spennende ut.
Hvem av Odfjell tenkte du på? A, B eller drilling? Hvis et selskap unngår emisjon og har lav p/b er det bra. Må de ut i emisjon?
Gøy med lykkemynter du har suksess med ;) Gratulerer med bra treff.
Får håpe du lykkes i SOFF. Jeg tenker at det burde være mulig å kjøpe seg inn via emisjon i restruktureringen når den kommer? Som regel blir vell aksjonærene ca nullstilt, men fullt mulig det blir et skvis rally først? Eller hva tenker du?
Godt du er med i WWI, da føles konklusjonene mine tryggere ;)
Interessert
14.11.2021 kl 15:46 4441

Jeg får ta et spørsmål om gangen. Jeg har ikke tenkt å kjøpe TRE. Føler jeg er nok eksponert gjennom WWI. Jeg vet ikke hvorfor Glovis har falt, men det ser ut som cash flow har gått nedover det siste året. Glovis driver ikke bare med shipping. De investerer også mye i grønn industri og robotteknologi (ser ut som de har kjøpt 20% av Boston Dynamics, av alle ting!). Kanskje det er deler av virksomheten som ikke går så godt.
Jeg treffer sjelden toppen når jeg selger. Jeg selger som regel for tidlig. Noen ganger for sent. Når er selskap går fra dvale til hype (kursen, volumet og antallet innlegg på forum stiger kraftig) uten vesentlige fundamentale endringer i selskapets forretning, da må man vurdere å selge noe eller alt. Interessen varer ikke så lenge før kursen faller tilbake.
NOR gikk faktisk med overskudd i q3, men vil ikke bli skikkelig god butikk før Tyra er i drift. https://www.prnewswire.co.uk/news-releases/noreco-announces-third-quarter-2021-results-867788794.html Jeg vet ikke hva produksjonskostnadene for tiden er, men Tyra, når det kommer i drift, vil gå med overskudd ned til 15$ per fat oljeekvivalenter, er opplyst. Tyra vil nesten doble selskapets produksjon. En del av produksjonen er pris-hedget frem til 2024, noe som er fornuftig, selv om det for øyeblikket er ugunstig. Det er risikostyring. Det er betydelig risiko knyttet til gjennomføringen av Tyra-utbyggingen, og prosjektet er helt avgjørende i denne aksjeinvesteringen. Jeg registrerte Arctic-analysen. Syntes begrunnelsen for nedjusteringen var vanskelig å forstå , slik det fremkom i media.
Når det gjelder teknologi ser jeg særlig etter to ting: Har de patenter og/eller er markedsledere innen nisjeprodukter? Begge deler innebærer mindre konkurranse og potensielt høyere marginer. Økende salg er viktig, og at de ikke ser ut til å trenge emisjoner. Hvis disse tingene er på plass og nesten ingen skriver om selskapet her på forum, er det sannsynligvis et godt kjøp.
Odfjell A. Det er kjemikalie-tank. Trodde markedets skulle snu litt raskere etter covid, men jeg gir ikke opp.
Man kjøper kun SOFF hvis man tror selskapet ikke trenger flere kriseemisjoner. Det forutsetter at 2022 blir bra. Blir 2022 dårlig blir det refinansiering og store tap for aksjonærene. Som sagt, høy risiko. Eidesvik er kanskje et hakk tryggere. Mulig jeg vil forsøke å flytte meg litt tilbake dit.
Glemte sist å skrive at jeg har kjøpt igjen i Scana etter å ha solgt med gevinst tidligere i år. (Traff ikke toppen der heller.) Ok finanser, voksende marked, ikke minst i forankring av vindmøller til havs, og patenter.
Frodon
14.11.2021 kl 17:56 4423

Takk for grundig svar!

Var det denne du tenkte på angående Hyundai Glovis? Hvilken connection har Hyundai Motor Group og Hyundai Glovis? Eier Hyundai Glovis 20% av Boston Dyndamics via Hyundai Motor Group? Fant ikke ut av dette selv ved søk og lese rapporter.

"HYUNDAI MOTOR GROUP COMPLETES ACQUISITION OF BOSTON DYNAMICS FROM SOFTBANK"

https://www.bostondynamics.com/hyundai-motor-group-completes-acquisition

Jeg må nok studere NOR igjen og kanskje Odfjell....når jeg får tid ;) Takk for tipsene. SOFF holder jeg meg langt unna. Får håpe du får full treff der og i Scana på nytt ;)
Interessert
14.11.2021 kl 18:36 4440

«Hyundai Motor, Hyundai Mobis, Hyundai Glovis and Hyundai Motor Group Chairman Chung Euisun will hold 30 percent, 20 percent, 10 percent and 20 percent stakes, respectively, in the US company, Hyundai said in a statement.»

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210621001027
Frodon
14.11.2021 kl 20:43 4405

Takk for linken. 10% til Hyundai Glovis da? Siden Hyundai Glovis er 3dje navnet som er nevnt og 10% er 3dje prosenten? Da er Hyundai Glovis sin eierandel verdt ca kr 1 milliard?
Redigert 14.11.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Interessert
14.11.2021 kl 23:23 4357

Det er nok slik å forstå. ("respectively") Glovis driver med mye mer enn roro, så kursutviklingen vil avvike fra feks wawi.
Frodon
15.11.2021 kl 10:59 4294

WWI eier 74,8% av Treasure ASA

15.11.2021 10:17:01: Treasure ASA: Share buy-back offer

At the AGM of Treasure ASA ("the Company") on 18 March 2021, the company got an
authorisation to acquire up to 10% of outstanding shares in the Company, valid
until the AGM in 2022. The Company hereby launches an offer to all shareholders
to buy back up to 6 000 000 shares in Treasure ASA.

The Company is at the release of the offer not in possession of material
non-public information neither regarding the Company itself nor the main asset
on the Company's balance sheet.

The offer will be carried out by means of a book building process with a bid
price of up to NOK 15.70 per share, 4,4% above the volume weighted average share
price for the last 30 days of NOK 15.04 per share. The Company is of the opinion
that the bid price is warranted by the relatively large size of the shares in
the offering compared to average traded daily volume, current market conditions,
and the overall low liquidity in the shares.

The book building starts on 15 November 2021 11:00 and ends on 17 November 2021
at 16:30. The Company has mandated SEB as sole bookrunner and shareholders
wanting to sell shares can contact SEB at +47 22 82 72 49.

The Company will - in the event of receiving acceptances above 6 000 000 shares
- allocate shares with the equal treatment of the shareholders as the primary
objective.

Pricing and allocation will follow before 18:00 on 17 November, the trade date
will be 17 November with settlement date 19 November 2021.

https://newsweb.oslobors.no/message/546860
Redigert 15.11.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Okseogbjørn
15.11.2021 kl 13:09 4301

Vanvittig at denne handles til så stor rabatt på underliggende.

Huyndai-Glovis (eies gjennom Treasure ASA) har falt litt i år, men kan se ut som at bunnen er nådd og at det kommer kjøpere inn her igjen nå. Iht Bloomberg dekkes denne aksjen av 23 analytikere. Konsensus kursmål er KRW 245 625, altså en oppside på 50,7% fra dagens KRW 163 000. Det er betydelig.

Med tilbakekjøp i Treasure ASA vil WWI sin eierandel øke. Siden tilbakekjøpene gjøres til langt under NAV vil dette være svært verdiskapende for WWI og øvrige gjenværende aksjonærer.

WAWI tror jeg kommer til å gå videre da det er voldsomt med High and Heavy som skal fraktes, spesielt til USA som følge av Bidens gigantiske tiltakspakke og alt av bygg og veier som skal bygges der. Bilfrakten henger litt grunnet flaskehalsen i halvledere. Men dette vil løse seg opp etterhvert og dermed også bilproduksjon og mer business for WAWI :)

Øvrige deler av WAWI tror jeg også vil ta seg opp videre med gjenåpning og økt aktivitetsnivå. Det er mange skip som skal vedlikeholdes da og her er WWI ekspertene.

Det ligger også store skjulte verdier i WWI i alle kysteiendommene de eier gjennom NorSea.

På toppen kommer en hyggelig potensiell rakett i Edda havvind, men dette er det mer usikkerhet knyttet til i motsetning til ovenenvte som er mer håndfaste verdier.
Frodon
15.11.2021 kl 17:00 4227

Gøy hvis den blir notert på Oslo Børs 💪

Oslo Børs – Mottatt søknad om opptak til handel – Edda Wind ASA

Oslo Børs har mottatt søknad fra Edda Wind ASA om opptak til handel på Oslo Børs, alternativt Euronext Expand.

Selskapet gjennomfører en fleksibel opptaksprosess.

Selskapets løpende informasjonsplikt fastsatt i Verdipapirhandelloven §§ 5-1, 5-2 og 5-3 gjelder fra søknadstidspunktet.

Selskapsinformasjon:
Navn: Edda Wind ASA
Ticker: EWIND
ISIN: NO 001 0998529

https://newsweb.oslobors.no/message/546904

Link til egen tråd på HO om Edda Wind:

https://finansavisen.no/forum/thread/142301/view/3960620?legacy=0
Redigert 15.11.2021 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.11.2021 kl 09:07 3996

Idag er siste dag ink utbytte i WWI. Imorgen handles aksjen ex utbytte. Og neste fredag børs noteres Edda Wind med John Fredriksen som stor aksjonær. Den børs noteringen vil synliggjøre enda mer verdier i WWI som ikke er priset inn pr dags dato
Frodon
17.11.2021 kl 22:54 3930

WWI eier 74,8% av Treasure ASA

17.11.2021 16:43:51: Treasure ASA: Share buy-back

Reference is made to the notice issued on 15 November 2021, where Treasure ASA ("the Company") launched an offer to all shareholders to buy back up to 6 000 000 shares through a book building process with an offer price of up to NOK 15.70 per share.

Today, the Company has bought 6,000,000 shares at a price of NOK 15.70 per share.

https://newsweb.oslobors.no/message/547139
Redigert 17.11.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.11.2021 kl 15:54 3753

Da har aksjen reagert tilbake til bruddpunktet i rektangelformasjonen på kr 189 (intradag low i A aksjen kr 190 og i B aksjen kr 188,5). Hvis støtten på kr 189 holder, kan dagens kurs være en meget god inngangskurs i aksjen.

Aksjen handles fortsatt til under halvparten av verdiene i selskapet og på fredag børs noteres grønt selskapet Edda Wind, som vil synliggjøre enda mer verdier i WWI
Frodon
25.11.2021 kl 07:33 3628

WWI eier ca 25-26% av Edda Wind etter emisjonen, noe som priser WWI sin eierandel til ca kr 500 mill. Hele WWI er priset til kr 8,6 milliarder. Det vil si at på fredag øker verdiene i WWI med nesten 6%, eller ca kr 11 pr aksje i WWI

«Fredriksens Geveran Trading tar 10 prosent i Edda Wind

Prisen på 30,75 kroner per aksje tilsvarer en markedsverdi på rundt 2 milliarder kroner, avhengig av overtildelingsopsjonen»

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/98669
Frodon
30.11.2021 kl 08:15 3494

30.11.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VARNER EQUITIES AS 18.584 1.229.508 0,6
Frodon
02.12.2021 kl 08:43 3847

2.12.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VARNER EQUITIES AS 18.099 1.247.607 0,6
Frodon
03.12.2021 kl 08:18 3762

3.12.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VJ Invest 20.176 2.047.840 1.0
Okseogbjørn
03.12.2021 kl 14:38 3706

Det meldes at fraktratene for Ro-Ro fortsatt er økende.

Hyundai-Glovis skriver for tiden kontrakter på sine skip til rater $40,000 dagen. Dette er det dobbelte av det mange av skipene har gått på tidligere i år.

Dette vil også være positivt for WAWI.
Interessert
03.12.2021 kl 16:25 3652

Hvor finner du rater for ro-ro? Det har jeg lett etter flere ganger.