REC Silicon - Third quarter 2021 results

Sa2ri
RECSI 20.10.2021 kl 06:58 30576

REC Silicon - Third quarter 2021 results
Oslo, Norway - October 20, 2021: REC Silicon ASA (REC Silicon) reported third
quarter 2021 revenues of USD 36.2 million versus USD 35.6 million in the second
quarter of 2021 and an EBITDA loss of USD 3.7 million versus positive USD 7.9
million in the prior quarter.

The Company reported EBITDA contributed by the semiconductor materials segment
of USD 1.8 million for the third quarter compared to USD 11.5 million for the
second quarter. Second quarter results included other income related to the
forgiveness of a loan provided by the US government under the C.A.R.E.S. Act.
Excluding this item, EBITDA decreased by USD 5.2 million. This decrease can
primarily be attributed to higher electricity prices and lower production caused
by the completion of planned maintenance activities and a delayed restart to
mitigate high electricity prices.

Silicon gas sales volumes for the third quarter were 728 MT compared to 819 MT
during the prior quarter. Total polysilicon sales volumes for the quarter were
397 MT and polysilicon inventories decreased by 101 MT.

In addition, the Company reported USD 13.4 million in profit from discontinued
operations during the third quarter due to the settlement of the indemnification
loans on October 18, 2021. This transaction also resulted in a decrease in
liabilities of USD 13.9 million to USD 10.8 million at September 30, 2021.

REC Silicon reported cash balances of USD 126.3 million on September 30, 2021
compared to USD 123.6 million on June 30, 2021.

"The semiconductor market continues to strengthen from a demand perspective, but
our results were unfortunately impacted by high power prices and challenges
caused by the global supply chain backlog.

REC Silicon is pleased with the successful resolution of the indemnity loans,
which reduced the Company's debt and removed the remaining uncertainties
associated with legacy obligations," said Tore Torvund, CEO.

For more information, please see the attached first quarter 2021 report and
presentation.

The company will host conference call to present the results at 8:00am CET.
Following the presentation, it will be opened for questions from the audience.
The presentation will be in English. To join the videoconference, use the
following link.
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20211020_1

Audiocast participants need to register to post questions.

For further information, please contact:
James A. May II, Chief Financial Officer
Phone: +1 509 989 1023
Email: james.may@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering
high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries
worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology
with the needs of our customers, with annual production capacity of more than
20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on
the Oslo Stock Exchange (ticker: RECSI), the Company is headquartered in
Lysaker, Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/544634
Slettet bruker
20.10.2021 kl 09:12 5316

Har de ikke jobbet med å bygge ut kapasiteten i Butte? Synes ikke litt nedetid er skuffende med tanke på oppgradering av anlegget.

Et annet aspekt få skriver om er skuffelsen ove mangel på avtaler å, men det må være bedre å gjøre avtaler med priser på over 30usd/ kontra 14. Og tror nok de som jobber på team Røkke har enormt mer bakgrunnskunnskap for å beregne prisutviklingen på silicon og silan.
questi
20.10.2021 kl 09:12 5317

*hehe* et annet sted sier de at etterspørselen er slik at flere (3+) kunder har kommet til dem for å bestille på forhånd..

Det står en kø av ivrige kunder utenfor Madeira-rekemuseet vårt! :P
Redigert 20.10.2021 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Prewia
20.10.2021 kl 09:21 5101

Va4för är marknaden missnöjd, aktien går ju tvärtom vad många här förutspådde
manman01
20.10.2021 kl 09:23 5038

Hehe. Tiden må vise om dette var smart (:

Lykke til!
Redigert 20.10.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
uldiuldi
20.10.2021 kl 09:27 4935

Det kommer til at gå som da jeg købte Vestas på 88 kr og den har jeg en del af i nu.
questi
20.10.2021 kl 09:27 4975

Og de vil vente mer enn forgjeves.. REC har plutselig oppdaget nye inntektsmuligheter med disse nye, større Floatzone stavene som alle skal ha :D
Forrige kvartal var det disilan.. nå er det kjempe-FZ.
Skal si Butte er i rivende utvikling etter at de har fått oppmerksomhet fra Røkke.
Redigert 20.10.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
manman01
20.10.2021 kl 09:31 4935

88 før split?🥴🤑

Det ville ikke være helt dårligt hvis du fik ret (:
uldiuldi
20.10.2021 kl 09:33 4886

Ja før split
manman01
20.10.2021 kl 09:39 4787

Fornemt!!

De smager godt disse dage. Gratulerer (:
SR99
20.10.2021 kl 09:55 4653

Økte i dag selv, 12,81 og 12,83.
Ser unektlig ut til at bunnen ligger i disse områdenen.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 09:57 4639

Yup. Røkke er en ekstremt kynisk mann og dette er akkurat det han sier. Det er bra du advarer denne gjengen, noen hører på
Marketwatch
20.10.2021 kl 10:22 4392

Må gjenta at jeg er svært skuffet over oppnådd Ebitda på Butte. 1,8 mill.$ i kvartalet er jo bare lommerusk. Trodde lønnsomheten på Butte skulle komme skikkelig opp med stor etterspørsel og økende aktivitet. På den måten skulle da Butte utgjøre en stor del av nåværende verdsettelse av Rec på ca 5 milliarder. Oppsiden i aksjen ville da være oppstart av ML. Hva i all verden er det ledelsen driver på med? ikke rart at aksjen shortes dersom noen på forhånd fikk nyss om hvor dårlig det går på Butte.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 10:31 4318

Har du lest og hørt alt? Er jo tidlig enda, men det er ganske godt forklart i rapporten. Pga utfordringer med logistikk og diverse som hele verden sliter med, så er masse leveringer for Q3 skjøvet over i Q4. Derfor ser du grafen i presentasjonen for guidingen for Q4 er økt veldig, det vil bli mye mer leveringer neste kvartal.

Prisene har steget mye, etterspørselen har økt, selskapet sa i Q2 at disse vil bli reforhandlet for 2022. De sa selskapet ikke pdd drar nytte av de økte prisene. Det vil være et etterslep.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 10:36 4292

Om du hadde vært hele styret i REC så hadde kanskje ML vært åpnet alt, og solgt alt de produserte. Problemet er at du hadde undertegnet kontrakter på svært lave priser, og uten Evt tilskudd fra Bidens pengesekk.
Hjelper ikke å åpne raskest mulig, om man kan være litt kjølig og få 3-4 x pris for det man selger!
Slettet bruker
20.10.2021 kl 10:38 4295

Markedet reagerer selvfølgelig negativt til kvartalspresentasjonen. Jeg synes egentlig at presentasjonen var overraskende bra. Vi fikk mer hints om at ML avgjørelse kan bli tatt innen utgangen av denne måneden. Dette er det jeg trengte å høre. Elendig presentert av TT, føler han ikke var på toppform i dag, men budskapet var bra.
Er nok tilbake på 13-tallet innen utgangen av dagen.

Jeg kommer til å prøve mitt beste til å ordne enda flere midler slik at jeg får posisjonert meg ytterligere denne måneden. Jeg trodde at vi måtte vente til desember, men ting kan ta av. Antar at forhandlingene er i sluttfasen.

EDIT: Synes også at TT gir en god forklaring. REC er avhengig av det politiske scenarioet og det samme gjelder store investorer før de kan spytte inn milliarder innenfor fornybart. Ting vil materialisere seg, men politikk tar litt tid.
Redigert 20.10.2021 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
20.10.2021 kl 10:43 4242

Innsatsfaktorene stiger jo også voldsomt. Selv om jeg er aksjonær i Rec må det være lov å være skuffet. Hovedstrofen til TT ser ut til å være ttt (ting tar tid). Intet nytt under solen fra den kanten ihverfall siste år, det er alltid lett å si at der fremme skal alt bli så mye bedre. Mitt håp er at KIR tar skikkelig tak og får til noe stort i Rec, uten det håpet hadde jeg forøvrig ikke vært aksjonær.
Marketwatch
20.10.2021 kl 11:00 4090

Mine innlegg idag handler ikke om gjenåpning av ML (den kommer når ting er på plass), men om at ledelsen ikke en gang klarer å få Butte til å gå bra. Den fabrikken kan de vel selv gjøre noe med, de kan heller ikke skylde på alt for mange utenforliggende faktorer (selv om de prøver også for Butte).
Null
20.10.2021 kl 11:12 4016

Det er vel flere som har utfordringer med å finne ut hva som skal komme her.,
Det er veldig liten omsetting i dag også virker vel som om alle venter ? eller?

jeg selv vet ikke har ikke fått lest noe i dag pga andre arbeider,,, men skal se i kveld å gjøre en mening om alt utover
Men om de sier de skal vurdere en løsing og gi oss meldig på ML i løpet av oktober novenber? er det rett?

Da vil jeg tro de vil starte ML igjen det er ingen vits i å si nei til det slik det fundameltale er pr dato om man ser på andre aktører og priser på PV ol

NULL
Slettet bruker
20.10.2021 kl 11:14 3998

Synes det er helt innenfor at du deler dine meninger og er skuffet. Jeg synes det bare er bra at vi får både positivt og negativt perspektiv på ulike temear. Som investorer er det alltid bra for oss å ha på den kritiske hatten og stille kritiske spørsmål, istedenfor å "forsvare" alt selskapet gjør, nesten som en "cult".

Fokusområdet mitt har ikke vært Butte tall, men fremgang med Ml. Hvis jeg ikke tar feil, nevnte også CFO at avtaler for 2022 vil bli sikret mot slutten av året? Er helt enig med deg om at det er viktig med langsiktige avtaler her, også med strømleverandøren.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 11:17 3941

Riktig det, de sa på Q2 at Butte ikke har nytt godene av de sterkt økte prisene i år. Disse vil reforhandles for 2022, så med det budskapet har jeg siden Q2 gått med forventning i økt bidrag fra Butte, men det ligger fremdeles litt frem i tid, kanskje fra Q1 da tenker jeg :)
Opportunist1
20.10.2021 kl 11:23 3882

Det er riktig, men ut ifra det de har sagt tidligere bør vi også se litt i Q4. Men fra Q1 neste år skal 50% av kontraktsmassen være reforhandlet til høyere priser. Etterhvert som vi nærmer oss 2023 vil enda større del av kontraktsmassen reforhandles. I tillegg kommer effekten av investeringer de gjør i Butte i disse dager.
retur
20.10.2021 kl 11:42 3685

Blir spennende om det blir satt mer short etter talla
Slettet bruker
20.10.2021 kl 11:47 3614

Rec jobber med å bruke data fra bedriften mer effektivt.

Lite samarbeid med Cognite på gang. Ser ut som Aker gjengen jobber med å effektivisere og sikre lønnsomhet, er slik jeg tolker Q3.

Fra rapporten:

"In the third quarter REC Silicon entered into an agreement with Cognite, an Aker company, for consulting and software in the amount of $0.2 million."
Null
20.10.2021 kl 11:56 3547

Jeg har så vidt lest litt her.
Hva sa de om åpning av ML i dag på presentasjonen
Ikke tid IL å følge med i dag selv pga anre oppgaver
Sa2ri
20.10.2021 kl 11:59 3591

Synes en av de tingene som ble sagt i dag virker spennende, nemlig påstanden om at silisiumprisen ikke vil falle til de nivåene enkelte har hevdet (SB1M har $10 så vidt jeg husker) - CEO mente prisene ville kunne falle (etter at de har styrket seg ytterligere) til $20-25. Dersom Biden sin plan gjennomføres og refusjonen blir på $5 slik det ble antydet, ja da har RECSI en reell "produksjonskostnad" på $5 (denne ble estimert til $10 av CEO dersom de hadde hatt full produksjon i dag). Da er det bare å begynne å regne på hva fremtidig inntjening for ML kan bli når man er i full operasjonell drift av denne fabrikken igjen.
Skalleknarp
20.10.2021 kl 12:01 3556

Det er vel noe i at den som intet våger - intet vinner. Det kan virke litt sirumpa at man skal ha forskudd - garanteier +++ før man starter opp. Det er jo mange i dag som investerer milliarder i bedrifter/virksomheter bare på troa. I REC caset ligger det faktisk så mye momentum at man burde vært litt mer fremoverlent enn hva det virker at man er i dag. (?) Mht. oppstartsmidler så kan dette skaffes ved emmisjon eller bruke det man allerede har fått på bok - mao behøver man ikke låne engang. Det er evt. "vi" som tar risikoen.... Håper på litt mer friske takter fremover. !!
Slettet bruker
20.10.2021 kl 12:09 3496

De sier at ML vil åpne uansett utfall av politiske vedtak i USA, men samtidig at ingen i bransjen (Rec og evt kunder) ikke vil ta beslutninger før politikerne har vedtatt sine pakker. Et positivt utfall på de politiske støtteordningene vil sette god fart på det, men ML vil få et marked uansett.

TT sa at de ser et scenario og muligheter for at ML kan åpne tidlig i 2023, istedenfor på slutten. På meg virket dette som at dette skjer kun om de politiske støtteordningene godkjennes.

Rec vil sikre forhåndsbetaling for eventuelle anodeprodusenter, om de skal forplikte seg til leveranser.

Rec går kun etter lønnsomme langtidskontrakter for ML.

Sikkert glemt et par ting, men det var hovedbudskapet jeg husket i farten.
SL
20.10.2021 kl 12:24 3348

Jeg fortsetter og sette halve lønna inn hver måned så får vi se om det lønner seg eller om jeg brenner meg ;)
Sa2ri
20.10.2021 kl 12:31 3253

Thanks - my bad. Mente CEO sa $5 på presentasjonen, men ser nå at det er er $3 som står skrevet i presentasjonen. Uansett lav produksjonskost og muligheter for solid fortjeneste.
icom
20.10.2021 kl 12:33 3238

Er virkelig fortjenesten så lav at økte strømpriser velter hele lasset?
Slettet bruker
20.10.2021 kl 12:35 3210

Med ML i drift snakker vi milliardbeløp i overskudd selv på 50% drift. Enten med $3 eller $5. Så at det er en oppside på noen hundre prosent er ganske tydelig i dagens klima.

Selskapet har utsikter for bedring i Butte, Yulin kan kanskje bidra med noe på sikt. Alt i alt er det mye bull her. Dagens prising kan økes mange ganger de neste årene.
Holo
20.10.2021 kl 12:43 3133

Ja, slik er det, og slik har det vært - men da tar du med ML som en utgiftspost - som det jo er per dags dato.

Men nå er ting i endring. Elektronikkprodusenter må legge ordrer for år fremover, noe som gjør at brikkeprodusenter og RECSI sine kunder nå ser seg tjent med å inngå lengre kontrakter, og RECSI kan ta seg bedre betalt (ble også nevnt på Q-pres at de var i forhandlinger om lengre kontrakter). Marginene til brikkeprodusentene hår også gått opp og fabrikkene kjøres mer eller mindre for fullt, noe som ikke akkurat er negativt for REC. Og om noen år kommer det vesentlig mere kapasitet på brikkeproduksjon - så dette er spennende.

Og så har du jo alt som ser ut til å ligge "rett rundt svingen" for PV og batterisegmentene.

Fremtiden ser lys ut, men jeg vil påstå at det fremdeles er en del risiko ved caset.

Edit: Ta med i betraktning at jeg ikke har fått studert tallene enda, og det er vel en del CAPEX også for tiden, både for Butte og ML.
Redigert 20.10.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Loveshak
20.10.2021 kl 12:44 3114

Joa, jeg er all in, men to dollar forskjell er 20% av kostbasen. Må være lov å rette feil.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 12:45 3124

På Q2 sa de at mye av det Butte leverer er på avtaler, hvor dagens høye priser ikke er med. Disse skal reforhandles for 2022. Forvent høyere marginer på Butte etterhvert. Samtidig som at ML kommer i drift.

Kan bli en skikkelig gullperiode.

Det er slike forutsetninger som dette de kloke hodene i MPCC tok posisjoner når det så dårlig ut, før boomen kom. Og en haug med andre aksjer. Litt risiko og markedet henger ikke med, men når det går opp for markedet er det mange hundre prosent opp.
Slettet bruker
20.10.2021 kl 12:47 3110

Absolutt. Sier ikke noe på rettingen din, var ikke sånn ment. Bra og rette på ting :) $2 kan ha mye og si det når du skal selge millioner av kg.