Særs svake resultater fra NEL

Anywhere
NEL 21.10.2021 kl 07:17 13497

Det er dessverre stakkarslige tall fra NEL i dag. Operasjonelle tap på nesten 140 mill i kvartal Q3, med finans totalt over en halv milliard i tap.
Og det er ekstremt liten verdi av nye ordre, nesten bare halvparten av omsetningen i kvartalet.

Ordreinntak på bare 139 mill for kvartalet er oppsiktsvekkende lavt!

Skjønner ikke at dette kan prises særlig over en milliard og holder shorten!
Nikko
21.10.2021 kl 17:42 4552

Nå endte den i 21,29% minus. Det kan da ikke være god butikk med denne shorten, Anywhere?
Anywhere
21.10.2021 kl 17:48 4542

Jeg er her jeg, long RECSI med betydelig økning i går og short NEL..Dårlig NEL-dag😉. Dagen i dag er en gavepakke for nye shortere, for NEL klarer ikke levere positivt på drift samme hvordan de prøver, og verre skal det bli ved neste kvartal. Dette er priset som et luftslott og den realiteten siger inn etter hvert. Mange er bare utrolig blåøyd....
Redigert 21.10.2021 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Kane
21.10.2021 kl 17:59 4549

Hvorfor tror du at det blir verre neste kvartal etter at de er begynt og levere fra den nye fabrikken og mange store kontrakter er på gang?
Er vi så blåøyd? Eller er det kanskje du som er ”utrolig” sneversynt?
Value Investor
21.10.2021 kl 18:22 4516

Er jo ikke i minus, men i dag er jeg kraftig i minus. Har dog vært med til 35kr, og da var jeg virkelig i minus. Nå er jeg 2kr i pluss, og jeg har god tid, alle skjønner at dette ender i gråt før eller siden.
Kane
21.10.2021 kl 18:44 4483

Nei ikke alle skjønner dette Value. Bare du og resten av shorterne ”tror” dere skjønner dette.
Redigert 21.10.2021 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Jono
21.10.2021 kl 19:12 4492

Lykke til med RECSI, selv angrer for at ikke solgte alle mine aksjer for 19 kroner, kunne kommet meg ut i pluss, men samme det!
For hva vet du ingen av oss andre vet, REC har fortsatt en giga fabrikk, kommer til å koste milliarder for å starte opp!
Neste emisjon, 4-5 kroner kanskje?
Sørøya
21.10.2021 kl 20:07 4447

Ikke uventet gikk NEL rett opp i dag. Det har gått sport i å være negative til NEL og det ene analyseteamet etter det andre har spådd NEL til bunns. Shorterne har overgått seg selv med vel 10% shortede aksjer blant de store. Idag ble ca 0,5 % dekket inn og kursen fløy til himmels. Tapene til de store shorterne var bare i dag i overkant av 400 millioner. Før eller siden skal resten også dekkes inn. NEL signaliserer mange og store kontrakter fremover. Glem analytikere som fokuserer på inntjening og fortjeneste. Det nærmeste halvåret vil kursen kun være avhengig av en ting, og det er hvor hardt presset shorterne føler seg. Tør de lempe ut millioner av nye aksjer for å presse kursen ned, eller må de bite i det sure eplet for å dekke seg inn. Ikke bli forbauset om vi får skikkelig berg og dalbane en tid fremover.
Redigert 21.10.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
21.10.2021 kl 20:59 4391

I følge deg selv er du jo i minus :) På en annen tråd vel og merke. Tenker break even for deg er rundt kr16,50, med litt + - i slingringsmonn :) Men den faller jo sikkert snart ned igjen under den kursen så da er det jo bare å cashe inn :)



Edit: Klipp og lim:


Value Investor
07.06.2021 kl 01:40
5008
omans skrev
Når er du i break even på short pos? Var det 2 eller 3k du hadde? Kan godt hende den skal mere ned,..
Min break even er 17,9kr, og jeg har 3k. Jeg var følgelig 50.000 i minus når nel var 35kr. Ikke så ofte jeg går short, men nel er jo den beste kandidaten for en short. Jeg burde halvert shorten etter hvert som kursen dobblet seg, og så dobblet igjen når den halverte seg, men det ble ikke gjort. Tenker å gradvis øke til 6k hvis den halverer seg en gang til. Jeg tror på grønt skifte, men ser ikke hva hydrogen skal bidra med, utenom innen små nisjer.


Value Investor
20.08.2021 kl 16:14
2223
I henhold til plan så økte jeg nå shorten med 1500 aksjer, så totalt 4500 aksjer. Jeg er med hele veien til 4 kr.

Kurs: ca 14 - 13,50

Value Investor
25.08.2021 kl 09:57
693
Sørøya skrev
Aner vi starten på en shortskvis? Voldsomt mange aksjer shortet og mye av de negative nyhetene ligge..
Kanskje det, nå er NEL på vei tilbake i drømmeland, mcap er 22 mrd, Paretos kursmål på 8 kr virker igjen fjernt, og jeg har redusert min short med 1000, jeg orker ikke ikke tur til drømmeland til.

Kurs ca 14,60 - 15,10



Osvaldsen ;)
Redigert 21.10.2021 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
Value Investor
21.10.2021 kl 22:11 4404

Du får bare ta mitt ord for det, men min inngang er 18 kr med 3000 aksjer, og så var det noe med 1500 aksjer som jeg shortet på 13 kr og 1000 jeg dekket inn på 15kr, hvis noen vil regne på det så hversågod, jeg regner min inngang på 18 kr, og da er jeg 2 kr i pluss nå. Kanskje ikke helt korrekt, men regn i vei, de som vil. Uansett snakker vi vekslepenger i forhold til min "net worth" som er ca 10 mill (sammen med min kone, vel å merke;-)
Redigert 21.10.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
21.10.2021 kl 22:46 4365

Min inngang er 1,99kr, men jeg kan ikke si at jeg er 14,76kr i pluss fordi jeg kjøpte jo på kurser helt opp mot 5 tallet også, så snittet er jo da høyere enn 1,99kr.
At inngangen er 17,90 kan jo godt være, men har du justert i ettertid så vil det jo som du sier selv kanskje ikke bli helt korrekt. Det har du jo helt rett i :)
Selv velger å holde net worth og fruen (og resten av familien for den del) utenfor dette forum ;)

Osvaldsen
Seriøs
22.10.2021 kl 08:06 4192

Kan faktisk se ut som det blir litt opp i dag også og optimismen rår i NEL om dagen.. Vi får se hvor det bærer på sikt med denne Løkke skuta so er fullastet med entusiaster:)
Framtia
22.10.2021 kl 08:48 4122

Da nyheten om at Nel ble dumpet av H2V til fordel av konkurrenten Hyrogenpro i Dunkirk prosjektet, kjøpte jeg med begge hender på 2,5kr pr aksje...Ga meg 800% avkastning og nå ser de hvor det gikk...Mulig noe havner til Nel allikevel!?😉 Løkke hadde vel et poeng, da samarbeidet opphørte pga stagnasjon mm. Er forøvrig ute av Nel nå og ønsker alle aksjonærer( ...med gode intensjoner!), lykke til fremover...Enda en del av meg som har trua på Nel...
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/10/22/7758142/hydrogenselskap-mister-partner
Redigert 22.10.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Seriøs
22.10.2021 kl 11:51 3991

Får håpe at ikke så mange kjøpte seg opp med begge hender da på høye kurser. Kan igjen bli stygge fall fremover
omans
22.10.2021 kl 12:28 4012

Har du kjøpt noe på børsen siste året, eller er børsintetessen kun knyttet til Nel's daglige bevegelser og at du tenker kjøpe på 8 selv om d etter eget utsagn ikke finnes noe av verdi i selskapet annet enn cash beholdning. Gårsdagen liknet en real short squeese, og idag er gemyttene roet. En slik squeese kan ikke utelukkes at vil markere at bunnen er inne, men det blir å se.
marked1
22.10.2021 kl 12:31 4018

Har kjøpt med begge hendene på 15 kroner blank. Det blir nok bra fremover :)
Seriøs
22.10.2021 kl 18:15 4022

Ja. Holder meg for tiden til IT og sist investering var Crayon

Nel kjøper jeg ikke før de viser at de har en forretning
Redigert 22.10.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2021 kl 19:16 3968

Hegnar og vennene hans prøver så godt de kan for å dekke shorten..
omans
22.10.2021 kl 20:17 3928

Gårsdagens squeese var nr1. Kan ikke utelukke at nr2 kommer etter en passende tidsintervall fra nr1.
Jupiter
22.10.2021 kl 20:19 4250

Du er like seriøs som en full sjømann som du refererte til her om dagen hvis du følger med så ser du kanskje at nel stiger jevnt og trutt på høy omsetning de to sisteukene kjøp deg heller inn i hydrogen pro så får du en andel i en av brakkene nede på Herøya industripark
oscge
23.10.2021 kl 00:03 4132

Jeg ser at det er mange hydrogen entusiaster her, men jeg skjønner ikke hvorfor en økning i salget på noen ti-talls millioner skal medføre at aksjekursen går opp med nesten 5 mrd NOK? Jeg ser også av kvartalsrapporten at de har investert til sammen ca. 350 mill. kr i den nye fabrikken på Herøya, og at det er den klart viktigste ‘harde’ eiendelen på balansen. Hvordan kan man investere 350 mill. i en fabrikk og oppnå en markedsverdi på 23 MRD kr?? Det kan da ikke være så enkelt. Takknemlig for seriøse svar og håper at noen av de kunnskapsrike entusiastene her har sett på kvartalsrapporten.

Stusser også på at ledelsen og insiderne igjen selger aksjer (utøver opsjoner) som blir børsmeldt etter stengtetid på en fredag, akkurat som forrige kvartal? I min verden er ikke det noe godt tegn.
Slettet bruker
23.10.2021 kl 08:38 4016

Svaret er enkelt: Alt er positivt for NEL'ere. Emisjon er positivt, innsidesalg er positivt og negative analyser er positivt. Selv med en omsetning på skarve 500mill. hvor underskuddet øker for hver krone i økt omsetning med en børs verdi på 20milliarder er positivt. Økt konkurranse i hydrogenmarkedet er positivt. I denne aksjen er alt vakkert. Alle er lykkelige, Sola skinner, himlen er skyfri og håpet er lysegrønt - helt til lavtrykket kommer.....
Redigert 23.10.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Seriøs
23.10.2021 kl 08:51 4004

Altså en sekt
MrBoring
23.10.2021 kl 09:27 3969

Skjønner ikke dette. Hva i børsmeldingen indikerer at innsidere selger aksjer? Her er børsmeldingen i sin helhet:

Nel ASA: Exercise of employee share options and issue of shares
(Oslo, 22 October 2021) Nel ASA (the Company) today has resolved, in accordance
with the authorization granted by the general meeting on 15 April 2021, to issue
200,800 new shares to fulfil the Company's obligations in the groupwide share
option program comprising all employees in Nel fulfilling certain criteria,
specified in the Company's annual report (note 6), thereby increasing the
Company's share capital by NOK 40,160. In total 10 employees in the
group exercised 200,800 options, where 35,000 options were exercised at the
strike price of NOK 3.24, and 165,800 options were exercised at the strike price
of NOK 7.80. The options were granted in 2018 and 2019.

ENDS

For further information, please contact:

Kjell Christian Bjørnsen, CFO, +47 917 02?097

Ida Marie Fjellheim, Investor Relations, +47 905 09 291

About Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel is a global, dedicated hydrogen company, delivering optimal solutions to
produce, store, and distribute hydrogen from renewable energy. We serve
industries, energy, and gas companies with leading hydrogen technology. Our
roots date back to 1927, and since then, we have had a proud history of
development and continuous improvement of hydrogen technologies. Today, our
solutions cover the entire value chain: from hydrogen production technologies to
hydrogen fueling stations, enabling industries to transition to green hydrogen,
and providing fuel cell electric vehicles with the same fast fueling and long
range as fossil-fueled vehicles - without the emissions.
Sørøya
23.10.2021 kl 12:26 3865

NEL har som mange andre firmaer programmer for opsjoner som aksjonærene har godkjendt på generalforsamling. Selv er jeg ikke tilhenger av det. Men når det er slik så må man også akseptere at opsjoner innløses uten å skrike om innsidersalg. Da har man ikke mye innsikt! Ser ellers at Finansavisen ikke gir seg. Ser ut som de ikke takler at kursen stiger igjen. Skulle nesten tro at Hegnar har et eller annet personlig uoppgjort mellomværende med Løkke. Siste artikkel blir helt patetisk.
MrBoring
23.10.2021 kl 13:33 3832

Jeg tror nok du og jeg ser det ganske likt, Sørøya. Opsjonene har sine fordeler og ulemper. Jeg har ikke tilgang til plussartikler i Finansavisen og skal være forsiktig med å si for mye men det virker som Hegnar aldri har forstått hva hydrogenindustrien egentlig dreier seg om.

Det jeg ikke skjønner er påstanden om at innsidere har solgt aksjer. Jeg ser ingenting i børsmeldingen som indikerer innsidesalg. Derimot var det ti nøkkelpersoner i NEL som valgte å bruke sine opsjoner til å handle aksjer til rabattert pris. Brukeren oscge skriver "Stusser også på at ledelsen og insiderne igjen selger aksjer (utøver opsjoner)..." Å utøve opsjonen betyr i denne sammenheng å kjøpe aksjen til en fordelaktig pris.

Hoveddelen ble kjøpt til 7,8 kr. per aksje. Kjøperne må også skatte av fordelen av å handle aksjer til underpris. Dette utgjøre ca. 2,8 kroner per aksje. Kostnaden per aksje utgjøre da 10,6 kroner per aksje. Jeg tviler på at disse innsiderne ville handlet disse aksjene uten at de forventet en betydelig fortjeneste. Derfor tror jeg i allefall innsiderne ser begrenset nedside på dette nivået.

Disse ti personene har for øvrig i snitt handlet aksjer for ca 140 000 kroner + skatt. Jeg synes ikke det er ubetydelig.
oscge
24.10.2021 kl 11:23 3595

Jeg skal lese opsjonsmeldingen en gang til, men er det ingen som kan kommentere/forklare hvordan den nye fabrikken på Herøya som de har brukt 350 mill. (og er den klart viktigste ‘fysiske’ eiendelen på balansen) kan forsvare en markedsverdi på hele 23 mrd?? Det er jo flere 1000% avkastning bare på byggingen. Jeg spør meg selv om det virkelig er så enkelt og vil ikke da absolutt alle andre gjøre det samme? Håper på seriøse og begrunnede svar (og ikke short baissing eller haussing fra en sekt)
Sørøya
24.10.2021 kl 12:38 3548

OSCGE
Du bør lese deg opp på mer enn opsjonsmegdingen. Både ITM/Linde og NEL har kommet så langt at de har satt i gang prøveproduksjon på fullautomatiserte e bedrifter basert på avansert robotteknologi. Mange andre er i planleggingsfasen. Iberdrola i Spania er et eksempel. Det er store planer i Australia, USA, Canada , Russland, Kina osv. Så jo, det kommer til å sprette opp nye firmaer og fabrikker over hele verden, men så er det også ganske enorme penger som planlegges å bliinvestert fra EU og andre regioner. Det er snart ikke et land eller en by som ikke tar mål av seg for å bli verdensledende innen hydrogen. Akkurat nå ligger NEL i tet, HydrogenPro er i trøbbel. Ingen tjener penger. Alt er basert på håp og tro på det grønne skiftet. Her må hver og en selv gjøre seg opp en mening om fremtiden. Det er utrolig mye seriøs , men også useriøs informasjon som spres. Følg med på twitter og les deg opp på EUs og de enkelte landenes beslutningsprosser, ikke minst finansieringsplaner så vil du ha bedre forutsetninger for å ta egne avgjørelser. Selv har jeg lang og tung industrierfaring fra inn og utland og treffer ofte godt på langsiktige investeringer, men bommer like mye på kortsikge trades. En ting er sikkert, momentet i hydrogen er svært kraftig og er kommet for å bli. Om NEL klarer å hevde seg i lengden er et spørsmålstegn, ikke minst relatert til fremtidig finansiering. Dagens lønnsomhet er helt irrelevant å bruke som mål på dette selskapet.
Redigert 24.10.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
MrBoring
24.10.2021 kl 13:40 3503

@oscge, jeg leser ofte på Finansavisen Forum men kommenterer sjelden. Jeg valgte imidlertid å kommentere ditt innlegg fordi jeg anså det som en direkte faktafeil. Det synes jeg kan være greit å korrigere.

Når det gjelder ditt øvrige syn fremstår det underlig å basere verdien på en fysisk fabrikk som akkurat er ferdigstillet og skal begynne å generere inntekter uten å samtidig se på se på produktet fabrikken skal levere. Her kommer det til syvende og sist an på om en tror hydrogen er en del av fremtidens energiløsninger (Ja, jeg vet hydrogen er en eneribærer og ikke kilde.) og om NEL har en posisjon i denne løsningen.

Selv har jeg vært aksjonær i NEL lenge og forventer begrenset omsetning fram mot 2025. Først da vil vi ha en idé om markedet og verdsettelsen. Inntil dette markedet er mer modent er det ingen tvil om at markedsverdien kan synes høy. Det er likevel et hav imellom markedsverdien på 23 mrd og din implisitte vurdering på 350 mill. og det er rimelig å anta et endel har valgt å ta en tidlig posisjon i det jeg anser for å være en megatrend. Jeg lever godt med at du synes jeg er en idiot for mitt syn, men synes heller ikke at du demonstrerer inngående kunnskaper her.

Til slutt vil jeg minne om at NEL også har andre eiendeler som skal generere inntekter, samt en ikke ubetydelig cash posisjon på 2,93 mrd. kroner. Om NEL lykkes i dette kappløpet er det ingen som vet, men det synes underlig å avskrive selskapet før de er i gang.

Edit: Skrivefeil
Redigert 24.10.2021 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
oscge
24.10.2021 kl 20:07 3339

Takk for gode svar. Jeg mente på ingen måte å avskrive NEL som selskap, men stilte meg undrende til den heftige verdsettelsen på 23 MRD, som jo må sies å være svært mye på Oslo børs. Helt klart at det sikkert skal prises inn en fremtidig megatrend, men det ville jo vært om selskapet var verdt f.eks. 10 MRD også, og det tilsvarer vel drøyt 6 kr pr aksje så det er stor forskjell fra dagens kurs. Det er derfor verdsettingen jeg synes er krevende og vanskelig å forstå for et selskap som ennå mye å bevise.
MrBoring
24.10.2021 kl 20:54 3284

Tusen takk for et ryddig svar @oscge. Ønsker deg lykke til med dine investeringer!
Seriøs
25.10.2021 kl 08:49 3096

Her er vel den første store trusslene til NEL
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/10/25/7759082/saudi-arabia-gar-all-in-i-hydrogen?internal_source=sistenytt

Disse gutta konker lett ut NEL og tenger ingen emisjon.
Kane
25.10.2021 kl 09:32 3044

Du virker mer og desperat etter å servere negativt om Nel. Det blir for dumt.
Har du tenkt tanken at Saudi kanskje vil kjøpe elektrolysører fra Nel?
Nel produserer ikke hydrogen. De lager utstyr for produksjon av hydrogen.
Seriøs
25.10.2021 kl 09:52 3011

Den tanken er fjern og hvorfor skulle de det fremfor å bygge en egen fabrikk?

Kom dere ut mens kursen er over 10 kr. Tror vi ser 5-8 tallet før året er omme.. Meglerhusenen nedgraderer hele tiden kursmål og nærmer seg DNB sitt mål. DNB har forøvrig de beste analytikerne

TDN Direkt
Arctic Securities nedjusterer kursmålet på Nel
Arctic Securities nedjusterer deres kursmål på Nel til 16 kroner pr aksje, fra tidligere 18 kroner pr aksje, samtidig som det gjentas en hold-anbefaling.

Det fremgår av en analyse mandag.

Her er også en artikkel som menigheten bør lese. PS! Den er ikke fra FA som dere er paranoide mot.. https://www.dn.no/innlegg/energi/klima/hydrogen/norsk-hydrogens-fremtid-er-usikker-her-er-tre-sporsmal-som-ma-avklares/2-1-1084512


Redigert 25.10.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
25.10.2021 kl 14:37 2883

Hehe, de beste analytikerne fra dnb briljerer igjen!
https://finansavisen.no/nyheter/helse/2021/10/25/7759362/dnb-spadde-aksjen-i-350-kroner-na-mener-seb-den-er-verdt-35-ore

Tenker du jobber i dnb så positiv som du er til de :)

Osvaldsen
Seriøs
25.10.2021 kl 15:10 2852

He he Du skal ikke le så mye av den og se på de ville NEL kursmålene som har vært og nå kommer en etter en med nedgraderinger hver dag.. Jeg skal ikke bli overasket om NEL tar stang ut på oppløpsiden. Når og HVIS hydrogen blir en realitet så kan og vil det bli stor konkurranse fra alle og lille NEL blir ubetydelig da også. Mange vil tape mye på NEL fremover og som alle oppegående så er kursen nå boostet pga litt short salg
Osvaldsen
25.10.2021 kl 15:24 2828

Absolutt ALLE andre meglerhus som har hatt høyere kursmål på NEL enn dnb har vert mer riktig. Dnb har vert desidert dårligst i klassen.
Jeg ler for dnb er intet annet enn latterlig. De har allerede bæsja på leggen med 5kr kursmålet sitt, det kan de ikke endre på. Tenker det er mange misfornøyde kunder som fulgte rådet om 5kr som er rimelig pissed off. Det var vel kanskje ikke uten grunn at analytikeren som dekket NEL ble byttet ut....?
NEL sitter godt i det, Løkke drar "kortet" å bygger ny fabrikk.
Om mange vil tape mye på NEL i fremover blir bare spekulasjoner. Det som er et faktum er at mange har tjent MYE på NEL :) :)

HeheheheeHee

Osvaldsen
Seriøs
25.10.2021 kl 15:43 2805

Uten tvil har mange tjent penger på NEL og det gjorde mange på Opticom også i sin tid.. Husk mange har kjøpt NEl på alt fra 34 til dagens kurs og hva skjer med de når kursen er under 10 kr snart?
Kane
25.10.2021 kl 16:01 2786

Ja hva skjer med den når kursen er under10??
Er du veldig bekymret for disse?
Tror Ovaldsen har helt rett. Du jobber for dnb og din agenda er å spre dritt om nel.