Bidens to pakker

Alfons Mons
RECSI 25.10.2021 kl 23:00 12383

Det er nå ingen tvil om at Bidens to pakker kommer til å bli vedtatt. Dette vil som kjent avgjøre når Moses Lake gjenåpnes; ethvert ansvarlig styre venter med å klubbe store avgjørelser til de politiske rammevilkårene er fastlagt.

Spørsmålet er imidlertid hvor mye som er kuttet ut i det nært forestående forliket med senator Manchin og senator Sinema.
Det er litt uklart for meg hvilke av pakkene man antar er mest relevant for byggingen av en verdikjede. Jeg ser motstridende meldinger om hva som muligens er tatt ut.

Er det noen som har oppdatert info om 1) hvilke pakke som faktisk er relevant, og 2) og om skattefradragene for aktører i amerikansk PV-verdikjede fortsatt antas å ligge inne?
Redigert 25.10.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:07 9136

Ingen vet før det foreligger. Jeg velger å være optimist, men har sagt det mange ganger før, politikere er mye store ord og lite handling. Stort sett. Tar ikke for god fisk at det blir noe bra her for oss, men håper det gjør det.

https://thehill.com/homenews/house/578400-5-sticking-points-holding-back-democrats-spending-package

"Climate change

Biden’s upcoming climate summit is helping inject urgency into the negotiations that have dragged for months. But Democrats are still struggling to finalize the specific climate change mitigation proposals that Biden can tout in Scotland.

Manchin last week dealt a blow to a $150 billion clean electricity program that was meant to be a centerpiece of Biden’s climate agenda. Democrats are now looking for other ways to still deliver on their campaign promises to address climate change.

A spokesperson for Senate Environment and Public Works Committee Chairman Tom Carper (D-Del.) pushed back on a Reuters report on Monday that a proposal to tax oil and gas producers for methane emissions likely wouldn’t make it into the final bill.

Carper “is working to get robust as possible climate provisions in the reconciliation bill and is in active negotiations trying to ensure that the bill meaningfully reduces greenhouse gas emissions, including with a methane fee,” the spokesperson said."

Høres ikke bra ut.

Redigert 26.10.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:21 8975

Nå er Manchin som kjent i mot fornybarpakken til Biden. Det som vil være spennende å se er om det kan bli gjort kompromiss her. Klimapakken er ikke noe Biden kommer til å gi seg på og skal demokratene vinne gjenvalget om ett år, så må de få dette til. Jeg har jo en mastergrad innenfor politikk og ledelse - og ikke at en utdanning i seg selv gjør meg noe bedre enn andre, men jeg er ikke bekymret rundt dette. Er politikk. Vil gå frem og tilbake, men det viktigste er at det blir gjort kompromiss.

Fornybart er såpass viktig at på en eller annen måte vil dette gå gjennom. Det kan jo godt hende at Manchin blir fornøyd, så lenge olje og gass ikke blir straffet. Det er jo det han prøver å beskytte.

Helt enig med deg Amatør om at vi ikke må ta seier på forskudd, fordi det er ingenting å legge skjul på om at vi alle har fått rundhjuling når det kommer til aksjekurs, men jeg er veldig positiv til at de neste ukene vil føre til enighet og at de politiske pakkene går gjennom. Dette er helt essensielt for at andre kan begynne å investere innenfor fornybart i USA.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:31 8875

Enig med deg Uchi :) Det er vel her jeg kanskje er optimist, om jeg tenker på hva du skriver. De må få til noen kompromiss her for at dette skal bli noe bra mtp retningen Biden ønsker at det skal gå.

Tvi tvi for at vi avslutter året på en høydare! Samtidig, spennende å se hva AKH gjør i Narvik. Jeg har en liten drøm om at AKH ønsker å være med G14 i Moses Lake. Litt som SKM gjorde med G14 i Sør-Korea. Hadde rimet bra med tanke på AKH ønsker å ha flere ledd i verdikjeden. Tror heller ikke AKH er redd for å gape over store ting og satse hardt! Batteriannonseringen i dag fra AKH styrker drømmen min hvertfall!

Fra AKH sin pressekonferanse i Narvik i dag.

"Aker Horizons har som mål å utnytte det fulle potensialet i Aker-økosystemet, og koordinere og legge til rette for muligheter for sine porteføljeselskaper, andre Aker-selskaper og tredjeparter."

Spennende!
Redigert 26.10.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
26.10.2021 kl 12:34 8843

Høres ikke bra ut, det var litt pessimist.. greit å få disse pakkene på bordet først, di bør klare å løse dette til det beste for den nye energikjeden.
Alfons Mons
26.10.2021 kl 12:39 8773

Takk for gode svar. Ser unektelig ut som at skattefradragene er i fare, ja. Siste rapportene er at så mye som to billioner dollar kan være barbert bort. Det vil påvirke kalkylene negativt, men neppe beslutningen om å gjenåpne.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:42 8763

Jeg må ærlig inrømme at jeg syntes dette fondet på 10(!!) milliarder var det klart mest spennende. Disse pengene skulle blant annet bli satt av til elektrifisering. Da snakker vi fort vekk litt batterisatsing, gjør vi ikke?
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:44 8722

Enig med deg, Uchi, men for ordens skyld, så er det kull Manchin er storeier i gjennom sønnen sin (overtok selskapet av faren).
Mulig han er inne på olje og gass også, men det er kull som er gullet for ham.

https://www.theguardian.com/environment/2021/sep/30/joe-manchin-climate-coal-baron-stocks
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:47 8680

Ja, det var også meget spennende! Jeg klarer ikke la være å tenke på batteri og kanskje til og med solar, når vi snakker om elektrifisering. Det er hvertfall de to områdene jeg klarer å se som er høyaktuelle :) Kan fort bli spennende muligheter der.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 12:48 8664

Siste nytt fra diskusjonene i USA er vel fortsatt at Manchin inngikk et kompromiss med de andre om å droppe å belønne de som gikk over fra olje osv og i tillegg straffe de som ikke gikk over til fornybart, og heller gi tax credit for solar blant annet. Det er vel slik ståa er fortsatt mener nå jeg? Gjerne oppdater meg hvis det er endret på. Men dette var jo tross alt Manchin sitt forslag.
Opportunist1
26.10.2021 kl 13:05 8528

Det er helt riktig. Manchin er imot alle tiltak som straffer produsenter av kull, men er for å bruke skatteinsentiver for å bygge opp verdikjeder på sol og vind. Han vil gi gulroten, men ikke bruke pisken.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:08 8738

Dette slik jeg også har forstått det, altså for Manchin er det ok å gi skatteincentiver til f.eks solar og batteriutvikling, men ikke å straffe CO2 utslipp (emission penalites). Det som kunne ha skadet Manchin's kullbusiness var det siste som vel ble kalt CPP (Clean Power Plan).
Jeg mener også at skattekredittene som vi sikler etter er i den store pakken (build back better) og ikke infrastrukturpakken, og at de er fortsatte inne (Clean Energy Tax Incentives).

At den totale pakken blir mindre har ingenting å si for f.eks. solar dersom skattekredittordningen er inne i den pakken som faktisk blir vedtatt. At det kuttes på barnetrygdordninger og skolepenger har ingen verdens ting å si for håpefulle REC'ere.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:11 8706

Leste for "noen dager" siden et intervju med Manchin der han snakket varmt om solar. Søkte nå etter dette, men fant det ikke.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:15 8650

Litt absurd at Quantafuel er priset til 4 milliarder vs. REC til 5 milliarder. REC skulle vært priset til 25 - 30 milliarder med sine eiendeler i fabrikker, cash, nåværende pluss fremtidig produksjon. Quantafuel skulle mest sannsynlig ikke vært priset til mer enn max 500 mill.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:19 8580

Ja og nei. Rec har hatt en lang og vond historie for aksjonærene, og har således mer å bevise enn nystartede Quantafuel.

Rec burde heller ikke prises til 25-30 milliarder. ML fabrikken er en asset som har stått ulønnsom i lang tid, faktisk har den generert negativ avkastning for alle aksjonærer. Det samme har Yulin. Selskaperer som opererer slik prises så og si aldri høyt på børsen.

Rec hadde sin sjanse tidligere når de var priset høyt. For at de skal bli det igjen må de vise markedet tillit i form av kvartalspresentasjoner som viser masse penger inn. Eventuelt noen kontrakter som spesifiserer hva vi bedriftsmedeiere kan tjene.

Mine 2 cent.
Redigert 26.10.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
26.10.2021 kl 13:20 8546

jeg tror det er produksjon av metallurgisk silisium i Manchin`s hjemstat Vest Virginia, metallurgisk silisium er råmateriale for å lage polysilisium.

edit: fant en gammel link, elkem har og vært innvolvert med Alloy West Virginia: https://www.orkla.com/downloads/restructuring-of-elkems-silicon-metal-operations-in-the-usa/

Unsett umulig å forutse utfallet, det blir interessant.
Redigert 26.10.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:24 8487

Den dagen markedet er litt over break even for å drive de to fabrikkene REC eier i USA, skal realkapitalen i bedriften dvs eiendeler og summen av disse prises inn i aksjekursen. Vi passerer denne linjen idet ML bekreftes klar for oppstart igjen. I tillegg kommer det enorme suget i markedet etter råvarene REC produserer, og da skal også dette prises inn.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:27 8433

Ja, men vi er ikke der i dag, var mitt poeng.

Jeg tror vi vil gå opp på en bekreftelse av oppstart i ML. Hvor mye avhenger veldig av informasjonen vi får.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:35 8343

Så vidt jeg har skjønt så ble de enige om klimadelen i Build Back Better pakken forrige uke. Det gjensto bare andre ting som helsevesen osv. skatteincentiver til solar og batterier er fortsatt i pakken, og den ligger i Build Back Better pakken.
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:41 8282

Det du prøver å si er at du forventer store pakker til Jul ?
Småplukker
26.10.2021 kl 14:00 8113

Det at Rec har en fiks ferdig fabrikk som står klar til å produsere HVIS de får nok kunder, er grunnen til at jeg har valgt å investere.
På samme måte som jeg har investert i Ensurge (tidll Thinfilm). Begge har en fabrikk stående og står på randen av virkelig spennende utvikling når kundene har
undertegnet og startknappen kan trykkes inn.
McCartney
26.10.2021 kl 15:30 7709

Det er nok bare et tidsspørsmål til du kan endre HVIS til NÅR de får nok kunder :-)
Slettet bruker
26.10.2021 kl 15:40 7572

Pakker og Pakker. Etter opplysninger som foreligger er det vel nå kun helse-pakken som det fortsatt strides om !?. Det er helt klart at det må være et enormt prestisjenederlag for Biden og USA, og komme til Glasgow kun med muntlige lovnader. Hvordan er det med "rekkefølgen" på avstemningene av "pakkene". Er det en mulighet for at Biden har med seg "en miljøpakke" til Glasgow, og at helse-pakken kommer senere. ?. Noen som har kunnskaper/vurderinger av dette ?.
Redigert 26.10.2021 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Småplukker
26.10.2021 kl 15:49 7462

Både infrastructure og build-back-better-pakken skal stemmes gjennom parallelt, helse og miljø ligger dessuten begge i BBB-pakken. Så
er nok liten mulighet for noen oppdeling nei. Får krysse fingrene for at begge pakkene er klar til månedsskiftet.
questi
26.10.2021 kl 16:42 7091

Jeg tror de allerede har flere enn nok interesserte kunder.. det drøyer ut kun fordi REC ønsker riktig pris i sine kontrakter.

Det lønner seg jo å vente i noen måneder ekstra, selv om man taper noen titalls millioner i ventingen, dersom resultatet er en kontrakt som er bedre med hundretalls millioner over år...

REC kunne når som helst ha inngått kontrakter med titalls anodeprodusenter, men REC ønsker kun de som kan gi anseelig mengde forskuddsbetaling (!) Det samme gjelder innen solar, der det handler om å prute til seg virkelig luktrative kontrakter. Gir de ut gratis polysil til 0 kr per kilo... kunne de sogar ha åpnet opp ifjor...
Redigert 26.10.2021 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
t3sm
26.10.2021 kl 17:40 6686

Idag er en viktig dag for en eventuell godkjennelse av pakken, hvis Biden skal "ha med den" til Glasgow.

“There's not that much more time. We have to have decisions largely today, a little bit into tomorrow so we can proceed," Pelosi told reporters leaving the caucus meeting.

https://thehill.com/homenews/house/578469-pelosi-implores-democrats-to-embrace-emerging-deal
Compilation20
26.10.2021 kl 23:06 6009

Blir nok fine dager og uker fremover nå folkens:💥💯
Senatets majoritetsleder Charles Schumer (D-N.Y.) kunngjorde tirsdag at han føler seg trygg på at forhandlere vil være i stand til å sette sammen en "robust" pakke med klimaforslag.

«Det kommer til å bli en veldig sterk, robust klimapakke. Og målet vårt er å møte presidentens mål, og det er forskjellige måter å komme dit på, sa han.

Demokrater involvert i klimaforhandlingene sier at bestemmelsene vil fokusere på å investere i ren energi i stedet for å straffe forurensere, selv om metanavgiften også vil være inkludert.
Senatets majoritetsleder Charles Schumer (D-N.Y.) kunngjorde tirsdag at han føler seg trygg på at forhandlere vil være i stand til å sette sammen en "robust" pakke med klimaforslag.

«Det kommer til å bli en veldig sterk, robust klimapakke. Og målet vårt er å møte presidentens mål, og det er forskjellige måter å komme dit på, sa han
The hill....
Bullinvestor
26.10.2021 kl 23:18 5867

Dette lover veldig bra👏 Noe annet kan jo ikke være et tema. USA er jo en stormakt det skal de også være i det grønne skiftet ☀️🚀
Slettet bruker
26.10.2021 kl 23:22 5791

Noen som husker det lovede privat-offentlige samarbeidet innenfor verdikjede for batterier, som energiminister Granholm kom med, eller forsnakket seg med? Skjedde aldri det. Kan det komme nå med pakkene til Biden kanskje?
Bullinvestor
26.10.2021 kl 23:23 5783

AKH har satt opp tempoet med å bygge verdikjede fornybart meldingen i dag, bare å glede seg fremover:-)

https://www.tu.no/artikler/aker-konsernet-investerer-i-batteriproduksjon-i-narvik/514539
Redigert 27.10.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 23:43 5585

Aldri vært mer bull enn nå! De neste månedene vil bli super spennende
Slettet bruker
26.10.2021 kl 23:54 5475

Ser bra ut dette
Småplukker
27.10.2021 kl 00:17 5310

https://thehill.com/homenews/senate/578554-democrats-have-path-forward-on-climate-provisions-including-methane

"The senator said money for energy efficient infrastructure, research and development and tax credits for clean and renewable energy production would be packaged along with the methane fee."
økon
27.10.2021 kl 15:37 4421

Det er enorm optimisme i solsektoren, de tror på gjennombrudd i forhandlingene: https://finance.yahoo.com/quotes/JKS,SUNE,CSIQ,FSLR,swvk.de,JASO,SPWR,TSL,YGE,WCH.DE,REC.OL/view/v1
Slettet bruker
27.10.2021 kl 15:46 4313

Ser på CNN nå, begge pakkene blir godkjent ila kvelden.
Slettet bruker
27.10.2021 kl 15:49 4293

The old man Biden need a good night sleep before tomorrow morning early flight to Glasgow😊
t3sm
27.10.2021 kl 15:56 4218

Håper virkelig det! Da vil jeg sprette champisen!!!
Rubin
27.10.2021 kl 16:18 3980

Det som er sikkert er at shorterne iikke bruker kunstig intelligens (AI). Her lukter det brente fingre meget snart 😂🤣
Slettet bruker
27.10.2021 kl 16:18 3972

Det sies at han skal reise på fredag. Om 2 dager. Det er vel kanskje derfor mulig at de fortsatt har i dag og i morgen. !!
t3sm
27.10.2021 kl 16:20 3946

Skal han ikke innom Paven først?