BULKIDIOTER


Jeg har jo fulgt med i dette spennende børsspillet en stund. Og jeg har tapt og jeg har vunnet. Best har jeg gjort det når jeg har kjøpt aksjer i selskaper som driver med ting jeg har peiling på. Som shipping, særlig tank og bulk, som har opptatt en stor del av mitt yrkesliv. Derfor kjøpte jeg en slant i Jin sist høst, fordi det virket klokt å kjøpe ting på bunnen for å selge det senere hen, når markedet kom. For at det kom, det visste alle som hadde peiling. Men så skjedde det at omsetningen var svært lav, det var tydelig at selskapet ikke fenget det store publikum. Men de som kjøpte, holdt på aksjene, de visste/forsto at her var det penger å tjene. Og så tok det i vei, med start på 3-tallet og topp på 18. Nå har det seg slik at aksjen er elsket av tradere, så utslagene er store, nå ligger den rundt 13 og svinger. Men mangelen på interesse skal angivelig skyldes at brødrene som driver det, har forsynt seg vel mye av lasset, de driver litt entreprenørvirksomhet og spekulasjon på si. Men drive rederi, det kan de, og de vet hva en krone er verdt. Det kan man ikke alltid si om deres nordiske brødre, som, tradisjonen tro, kjøper dyrt og selger billig.
I øyeblikket driver rederiet et tyvetalls skip i øvre handysize sjiktet, skip som er veltilpasset dagens marked og som har noen år på baken. Børskonkurrentene driver delvis i det samme segmentet, delvis i det største cape-segmentet, men alle med svært moderne tonnasje. Nå er det ingen fordel å ha ny tonnasje i dagens marked, fordi det, som regel, fører til at gjelden øker og også kravet til sikring. Det betyr at skipene må seiles på timecharter, som kan bety 10-15.000 USD/dag i tapt inntjening. Når man sammenligner med skip som også ligger 2-3.000 USD/dag lavere i driftsutgifter, blir det kolossal forskjell i inntjening. Og så kan man jo bare bruke multiplikasjonstabellen! Da er det det stopper for meg, hva skyldes det da at mange foretrekker å investere i andre rederier? Er det fordi de ikke forstår dette? Er det fordi de ikke liker kinesere? Eller er det fordi de tror at de norske rederiene er sikrere? For de av dere, som kan regne, er dette elementært, dere kan jo begynne med forskjellen i P/E og så regne videre med detaljene, da kommer dere til samme resultat som meg. Og allikevel viser dagens omsetning for de forskjellige selskaper følgende: Belships 15 mill, Klaveness 5,9mill, 2020 Bulkers 7,6mill, Golden Ocean 42 mill og Jin 1,5! Og kursstigningen i år: Bel 136%, Klav 59%, 2020 106%, Golden 93%, og Jin 284%!
Ovenstående burde tale for seg selv, noen(ganske mange) er bulkidioter, og større idioter blir de, etter hvert som tiden går. For de er vel på børs for å tjene penger? Hvis de er det, kan de redde mye ved å bytte terreng snarest, kvartalsregnskapet er rett rundt hjørnet og aksjeverdien ligger rundt 45 har noen regnet ut. Hvis dere ikke skifter, kunne det vært interessant om dere begrunnet det her.

Ja, så sitter vi her og kan ikke annet, men Gud hjelper, som kjent, den som hjelper seg selv. Mange hopper av, og det er nok de små, mens de store sitter for de store anledninger, de har for mange aksjer til å “trade” dem. Men Jin har ikke gjort annet enn det som fortsatt er vanlig, å utsette utbyttet til årskiftet. Og det har de alltid gjort, når forholdene har ligget til rette for det.

Nå har vi, en lang periode, følt belastningen ved at store pengesekker har presset seg inn, uten kursstigning, et imponerende stykke arbeid. De posisjonerte seg også for tertialrapporten, og må nå også lide med tapte forventninger, som oss andre. Og ut kan de ikke gå, de må sitte over årsskiftet. Dette betyr at de, sammen med dem som ikke har solgt seg ut i dag, vil utgjøre en mer stabil og motstandsdyktig aksjonærgruppe. Så, når dette får roet seg, og nye investorer vil inn og tjene på Jins fantastiske inntjening, så blir det større motstand mot å selge seg ut. Jeg blir sittende i den tro at kursen vil stige betydelig frem mot neste tertial.
Redigert 15.11.2021 kl 11:45 Du må logge inn for å svare

Jin er ganske god til å vurdere framtid i bulkmarkedet, det at de ikke hausser opp dagens marked og ikke betaler utbytte gjør at aksjen går ned i dag. Dette fører til mindre risiko for oss som sitter i aksjen og vil betale seg for aksjonærer.

Western bulk tjener 70 ,ill i 2021, de er en PE på 2
De deler ut 10-12 kroner i dividende for 2021, dere har rett å slett satset på feil selskap når dere kjøper Jin.
Disse gutta beriker kun seg selv
Jørgen
15.11.2021 kl 11:08 2833

Resultat Q3 var litt svakere enn ventet, skjønt EPS nok 1,5 (ca 18 cent) er jo til å leve med det. Ca 1 usd i EPS NOK 8,50 på 9 måneder hvorav halvparten omtrent er oppskrivning. Jeg oppfattet ledelsen dithen at dagens marked gir noe økte kostnader på drift av skipene og usikkerheten er en faktor i markedet nå. Volatiliteten i fraktratene indikerer samme. Men altså Jinhui penger og selv disse resultatene indikerer en P/E på ca 2. Ingen utbytte i denne usikre situasjonen altså.
Balansen er bunnsolid Tall i hele mill usd) ; Aktivaer: Omløpsmidler 122 (hvorav 47 i bankinnskudd og 50 i verdipapirer), Anleggsmidler 343 (hvorav 18 er betalt forskudd på 1 skip) Sum aktiva 465. Passiva: er Kortsiktig gjeld 79 og langsiktig gjeld 39 (nedbetalt med 12) og EGENKAPITAL 347 (75%)
Meget robust balanse og ledelsen virker både våkne og bevisst markedet nå. Avventer å se Q4 rapporten og hva de gjør for året som helhet mht kapitalallokeringen videre. De virket mer avventende nå på videre skipskjøp. Nye båter er uaktuelt pga. usikkerheten mht miljøkrav og hva fuel som blir ny standard. Alt i alt synes jeg de gav et godt inntrykk !
kodenavn
15.11.2021 kl 11:06 2842

Under forrige tørrlastboomen fra august 2003 til oktober 2007 gikk JIN fra 2 kr til 70 kr. Det er 35 gangern det.
Det skjer sikkert ikke denne gangen, men oppsiden er STOR fra dagens kursnivå.

Som skrevet gjentatte ganger, det dette selskapet tjener havner kun i lommene på brødrene, dette selskapet er rett å slett ikke noe å satse på.
Kjøp Gogl og 20202, hvis en skal ha dividende, eller Western Bulk som vil utbetale 10-12 kroner for 2021, Jin er ikke noe å eie

Jeg har ikke noen gang sett en så billig Aksje på Oslo Børs,
Jeg er fullstendig paralysert, Har kunnskapen fullstendig forlatt hode?

Akkurat tap/gevinst på aksjene deres bryr jeg meg ikke så mye om. Det er papir tap. Og det utgjør ikke så mye totalt sett.

Markedet er kanskje skuffet over ingen utbytte.

Men jin kommer vel aldri til å bli noe utbytte aksje.

I en så sprlig bransje som shipping bør nesten ledelsen i gode tider betale mesteparten før det er for sent. for sent= kjøpe flere dyre skip på toppen av syklusen
John68
15.11.2021 kl 10:33 3027

Hvis ikke jeg får glæde af dette er det for mig fuldstændig ligegyldigt. Ydermere har de igen -3 mio Usd på aktier i Q3... Imponerende.
kodenavn
15.11.2021 kl 10:23 3073

JIN er en pengemaskin og tjener inn børsverdien på 2 år.
Dette kvartalet kommer det 3 skip til inn, som vil øke overskuddet ytterligere i Q4 og i årene fremover.

De som ikke synes dette er bra, bør snarest komme seg vekk fra børsen.

Vanskelig å si. Hvis spekulanter tar tak i aksjen kan nesten alt skje og det fundamentale blir lagt til siden.

Men det jeg kan si er at stressnivået har blitt bedre etter at jeg gikk ut av jin og inn i mer kvalitet ledelse bulk. Om det gir bedre avkastning er kanskje ikke sikkert. Tiden vil vise

Da gikk den første kjøpsordren på 13.3 inn. Hadde håpet å få napp på de lavere ordrene også, men det kan jo fortsatt skje.
John68
15.11.2021 kl 10:15 3062

Drømte om kurs 30 men det er for mig umuligt når vi er på 14 med bedste Q regnskab i + 10 år..

Kan ikke se det ske længere.

Jeg har gitt opp Jin. Solgte meg ut og gikk inn i Grin, 2020B og GNK for en stund siden.

Jin skuffer rett og slett stadig med rater de klarer å oppnå og ledelsen og IR er så arrogant at det halve kunne vært nok. Også skuffende med ikke noe utbytte.

John68
15.11.2021 kl 10:01 1272

Jeg er desværre begyndt at tvivle på at JIN vil mig det bedste som aktionær. Jeg håber, at jeg er ude af denne position inden 31.12

Tilliden er væk.
thypoon
15.11.2021 kl 09:56 1309

Last opp på dippen. Eps på over 10kr i 2021.

Aksjen er priset helt latterlig lavt P/E 0,5~0
John68
15.11.2021 kl 09:53 1326

Yderst intetsigende webcast.
Cirka 23.500usd i gennemsnit - de kommer aldrig over 26.000 medmindre at Supraraterne stiger til + 50K
Der er afslag pga. af gennemsnits alder på JINs flåde.
Mr. Ching VP i JINHUI er yderst arrogant og svarer stadig ikke på e-mails.

Ja, den kommentaren skal du få her:
Ja, selvfølgelig tar markedet feil, for det er jo ikke riktig at de ikke utbetaler utbytte, men de venter til årsregnskapet er oppgjort, tradisjonen tro. At mange etter hvert vifter med utbytte i tide og utide, bryr de seg, tydeligvis, ikke noe om. Men de av oss som sitter igjen, vet at det kommer, og tre måneder, i en investors liv, er ingenting. Når de fleste av daghandlerne har forlatt skipet, kan vi kanskje få noenlunde normale tilstander her, med jevn verdistigning mot 4.tertial. Resultatet taler for seg selv, men uttrykket "normalt" tror jeg alltid blir feilanvendt når det gjelder kursutviklingen til Jin. God reise videre mot årskiftet!
Redigert 15.11.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
thypoon
15.11.2021 kl 09:42 1429

Eps er allerede ca 9kr og vil ende over 10kr for 2021!!


Smak litt på den.
kodenavn
15.11.2021 kl 09:37 1489

EPS 0,177 USD for Q3. På årsbasis vil det utgjøre 6,30 NOK.
Og aksjen er priset til 13,30
P/E ca 2.
Å tjene inn børsverdien på 2 år er vel ikke hverdagskost i dagens marked.
Og kursen er ned ?
Kjøp.
SuMay
15.11.2021 kl 09:36 1480

Ja, det er fasinerende. Jin er som Jin er, men i utgangspunktet passer Jin i noe investoreretter leter etter. Lavt priset, kanonresultat, prioriterer vekst. Morro som alltid med Jin, det blir gråting uansett, gledestårer eller sorg 🥲

Ganske utrolig. Her leverer selskapet enorme tall. Hadde et annet selskap hatt samme inntjening i forhold til verdsettelse ville aksjen gått 2 til 3 gangeren. Uansett en god anledning til å øke. Tok 20 K til i dag, og tar det samme i morgen hvis dette fortsetter. Aksjen er grisebillig. Alt fordi selskapet betaler ut de ny innkjøpte skipene som tjener godt med penger i stedet for å prioritere et utbytte denne gangen.
kodenavn
15.11.2021 kl 09:27 1602

Sjeldent en presentasjon ikke legger vekt på det positive. Ingen info om oppnådde rater hittil i Q4, som blir enda bedre enn Q3. Lunken fremstilling av supre resultater, og ikke utbytte. Vil de ha kursen ned ?.
Uansett bra resultat, og billig aksje.
Realis
15.11.2021 kl 09:13 1737

Kanskje man i dag kunne be bulkidioten, eller trådstarter Lim Gordon, om en kommentar - tar markedet feil når det sender denne aksjen ned 10% etter resultatfremleggelse med kr 0 - null - i utbytte?

Ja og jeg tipper vi får den super Bull anbefalings
Effekten i Jin i morra. Jinhui reagerer alltid etter golden ocean og de andre selskapene. I tillegg så er det mange som skal inn døra i morra. Blir det 15 prosent opp i morra mon tro eller 20. Lol det høres vilt ut men dette har skjedd mange ganger før i aksjen

Vedrørende betalingsmidler i JIN:
Saldo Q2:52 MUSD minus 13 MUSD i Q3 og så minus 2 skip, 32 MUSD til som betales i Q4 anslår jeg regnestykket slik forutsatt at de betaler skipene kontant:
Q2: 52 MUS$
Q3: 52 -13 - utbytte for Q2- 3 MUS$ + cash flow Q3 + 40 MUS$ = 76 MUS$ beregner jeg innestående på bank utgang Q3
Q4: 76 - betaling 2 skip 32 MUS$ + cash flow Q4 + 30 MUS$ = 74 MUS$

Så selv om JIN betaler skipene kontant vil de ha midler til både bra utbytte for Q3 og Q4 og annet morro de skulle finne på å gjøre.

Foliion var på 52 usm i Q2. Så det skal være lett å betale et skip på den. Vet ikke hva resultatet blir men uansett det koker ned på om de vil ha kursen lav eller høy. Vil de betale ut for eksempel betale ut 1 kr i utbytte så kan de gjøre det. Eller om de skal gjøre rent bord og kvitte seg med all gjeld og kjøre den forsiktige stilen videre som samtlige nordmenn hater.

Ja det blir nok opprykk snart på et høyere nivå. Det er sprekt av jinhui å cashe inn 3 skip på sin folio. Et skip blir cashet på q3 resultatene og 2 skip blir cashet inn i Q4. Er ikke mange redere som betaler kontant for skipene. Det er jo det de sier at de skal bruke interne ressurser som det skriver. På tross av at de skal ut med 13 millioner USD i q3 resten er forhåndsbetalt så bør det være rom for et bedre utbytte enn i q2. Når det gjelder Q4 er jeg mer usikker hva de betaler siden da skal de cashe ut 2 skip til.
thypoon
11.11.2021 kl 14:04 2390

Pent, n kan det bli en skikkelig kamp om aksjer før helga. Venter solid rykk i aksjen!

Det er nok mange som har blitt lurt av dette spillet, blant småsparerne. Det må være store aktører som er i aktivitet, slike som kan stoppe en oppgang, bare ved å skyve frem et stort antall aksjer. Siden slike vanskelig kan gå raskt ut og inn, må de ty til andre midler. Det ene er altså å tvinge aksjen i kne, slik at småsparerne mister motet, og det andre er å fortelle selskapet at hvis aksjonærene ikke får være med å dele, blir det ingen kursstigning. Nå er jo alle avhengige av kursstigning, så den kommer, men først når de store finner det opportunt.
mithra
11.11.2021 kl 10:40 2514

Ja, En kan jo lure på hvor mange som lar seg lure av den/de aktørene som jobber tøft for å få kjøpt rimelige aksjer.
Jeg synes de gjør en god jobb for klienten.
thypoon
11.11.2021 kl 10:32 2523

Bulk til himmels i dag, men Jin roter rundt nede på lavt 14 tall selv med gode nyheter fra Kina…
oppturen
11.11.2021 kl 10:13 2549

mithra skrev leasing ?
Ja, fungerer omtrent som leasing.
« Belships has paid a sum
of USD 3.0m upon signing the contract in Q2 2021. The agreement comes with
purchase options significantly below current market values and can be exercised
after the third year until the end of the charter. There are no obligations to
purchase the vessel.»
oppturen
11.11.2021 kl 09:59 2540

Belship har finansiering med kjøpsopsjon, de kan enkelt regne ut om det er lønnsomt å kjøpe ut skipene eller om de heller går for nybygg. En grei måte å ta ned rissikoen. ( skal selvsakt mye til at utkjøp ikke lønner seg, men likefullt er det en sikring)

Mitt inntrykk, i skrivende stund, er at det hersker komplett kaos i skipsindustrien. Man vet hva man vil, men vet ikke hvordan man skal komme dit. Da tenker jeg at den største fleksibiliteten gis av penger i banken. Da kan man, ved å ta tiden til hjelp. komme dit man vil. Har man bygget "nye" skip, som er omtrent like gamle som de gamle, kan man ikke det.