Wallenius Wilhelmsen i pole position?

Frodon
WAWI 26.10.2021 kl 15:21 30695

Dnb markets har økt kursmålet på Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI) idag fra kr 44 til kr 47.

Dnb sier i dagens presentasjonen av selskapet at WAWI betaler litt mer for drivstoffet sitt nå pga høyere bunkers priser, men at de får tilbake betalt denne økningen fra kundene sine seinere. En slags sikring mot drivstoff kostnader, selv om kostnadene betales med en gang og inntektene kommer seinere.

De legger mye vekt på at bil frakt er på vei ditt container markedet er nå. Det blir også bygget lite til bil frakt, da verftene er fulle pga utbygging av container skip osv.

Her er et lite utdrag fra analysen

Wallenius Wilhelmsen i pole position

"WALLENIUS WILHELMSEN ASA

Q3 should confirm positive trajectory

We see potential for a positive surprise in the Q3 report (due after market close on 9 November) as we believe the company’s markets have evolved favourably in recent months. Longer-term, we remain optimistic on the fundamentals in the car carrier sector, and believe a cyclical upturn is in the making after a lengthy downturn. We have raised our target price to NOK47 (44); given the potential upside, we reiterate our BUY"
Redigert 26.10.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.06.2022 kl 08:40 4140

Har du lest en overskrift nå? 😉 Leser du hele mld, blir ingen i produksjonen sagt opp og Musk vil kutte kostnader. Forøvrig vet du kanskje at Tesla nesten ikke produserer biler? De er bare priset som om de produserer alle biler i verden 😅 Jeg tror også salget av over prisede biler vil gå mye ned 🥳

Har du lest deg opp på Hyndai Glovis?
Slettet bruker
15.06.2022 kl 08:54 4136

Neida, har ikke lest så mye og stoler uansett ikke på hva de sier angående oppsigelser.
Oppsigelser sier en hel del om tingenes tilstand uansett.
Hvor denne aksjen vil gå, det aner ikke jeg, men jeg vet at bil salget vil falle og jeg vet at jo mer rentene stiger og jo dypere inn i resesjon vi kommer vil bil salget falle enda mer.
Vi er helt i starten, etterslepet vil først vise seg om 3-6 måneder, da vil ingen lengre være i tvil om at ny bil salget stuper.
Om denne aksjen kan stige likevel, det får en og enhver selv avgjøre.

Lykke til videre i bil frakt Frodon.
Redigert 15.06.2022 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.06.2022 kl 09:48 4110

Litt greit å i det minste lese hele artikkelen før du tar investerings beslutninger? ;) Det virker som om du fortsatt "glemmer" at det er opptil 1 års leveringstid på mange nye biler som er bestilt. I tillegg frakter de ikke kun biler, men det vet du sikkert? ;) Produksjonen av biler tar seg opp nå, slik at leveringstiden kan komme ned igjen. Alt dette skal fraktes. Ja, det blir sikkert noe mindre salg av biler, spesielt de dyre bilene. Men så skal jo bil flåten byttes ut fra fossil til el biler. Eks Hyundai Glovis tegnet ny 25 års kontrakt for kort tid siden. Tror du verden skal slutte å kjøpe biler, burde du hamstre brukt biler, for da blir de veldig dyre etter hvert ;) Ja, aksje markedet vil bli ruglete. Kortsiktig kan alt gå opp og ned. På lang sikt har jeg tro på at verden fortsatt skal frakte biler, maskiner osv. Har du kjøpt deg inn i WWI, som kan bli en av vinnerne når inflasjonen er høy? Eller tror du inflasjonen blir lav snart?
Slettet bruker
15.06.2022 kl 11:25 4090

Brudd ned under 55 kroner og vi har støtte på rundt 45 kroner
Stor fall høyde, den stigende trenden er i ferd med å vende ned.

Denne har steget fra 10 til 60 på 2 år, mange som vil ta gevinsten.
Investerings beslutning? Skal nok ikke kjøpe frakt av bil nå nei.
Redigert 15.06.2022 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.06.2022 kl 07:58 3904

VJ Invest har kjøpt 25.000 aksjer til her
Slettet bruker
28.06.2022 kl 08:15 3893

Ok
Redigert 28.06.2022 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.06.2022 kl 10:52 3785

Uthalden selger aksjer her

WAWI UTHALDEN AS -15.000 1.372.028 0,3
Struts
30.06.2022 kl 10:58 3817

Ser Tradewinds omtaler mulig kontrakt for regning WAWI om opptil 8 (4+4) x 9,000 ceu-enheter som skal bygges på kinesiske verft. Kostnad rundt $ 800 mill.
Frodon
30.06.2022 kl 13:14 3887

Hmm, er det positivt eller negativt? ;) De burde/må skifte over til annet drivstoff etter hvert. Er dette en del av grønt skiftet? Hva tenker du om dette?

https://www.tradewindsnews.com/shipyards/wallenius-wilhelmsen-enters-talks-over-giant-800m-car-carrier-order-in-china/2-1-1247270
Frodon
30.06.2022 kl 14:27 3879

30.06.2022, 14:23:59

"Wallenius Wilhelmsen updates its progress on emissions targets

Oslo, June 30, 2022 – Wallenius Wilhelmsen (OSE: WAWI) updates its progress on emissions targets. In 2021, the rapid rebound in cargo volumes combined with port congestions caused the need for higher than usual sailing speeds. This resulted in increased fuel consumption and, consequently, a shortfall in meeting the CO2 intensity target for 2021.

In February this year, Wallenius Wilhelmsen published the Sustainability-linked financing framework v1.0. Today, the 2021 progress report is published. The company did not meet its targeted CO2 intensity due to higher vessel speeds as a result of market conditions and supply-chain disruptions. The KPI result was 5.89 gCO2 per GT.nm compared to a target of 5.80.

Torbjørn Wist, CFO at Wallenius Wilhelmsen says: “The emissions shortfall does not impact our commitment to the 2030-target in any way. We remain focused on cutting emissions every day through the initiatives described in the Framework. Further, the 2021 shortfall has no impact on the pricing of the issued sustainability-linked financing.”

The Framework allows Wallenius Wilhelmsen to link financing with its target to reduce fleet weighted average CO2 intensity by 27.5 per cent from 2019 to 2030. The first senior unsecured sustainability-linked bond under the Framework was launched in April.

Overall, in 2021 the industry experienced supply-chain disruptions including pandemic lockdown measures and port congestions. This negatively impacted Wallenius Wilhelmsen’s trade routes and vessel operations. The conditions caused higher fuel consumptions as the vessels had to speed up to make up for delays. These dynamics have continued into 2022 and we are continuously monitoring the development.

The full progress report including a verification statement from DNV are available on https://www.walleniuswilhelmsen.com/who-we-are/investors"

https://newsweb.oslobors.no/message/566189
Slettet bruker
01.07.2022 kl 08:06 3838

Nå selger han Uthalden
WAWI UTHALDEN AS -15.000 1.357.028 0,3
Slettet bruker
05.07.2022 kl 11:59 3793

Den 01/07 falt wawi under 200 dagers glidende snitt og avga dermed et langsiktig salgs signal.
Aksjen er opp 65% siste år og opp smått utrolige 40 kroner siden corona bunnen 2020

Kanskje ikke så rart eller uventet at endel sikrer stor gevinsten her og nå, i disse urolige børs tider.
Vi får avvente og se om aksjen teknisk kan gi døds kryss i det teknisk bildet, spennende

Å røre i denne suppa og hjelpe investorer ut på kjempe gevinster vil fort bli kostbar afære for de som kjøper nå, tror jeg.
Ville holdt meg unna WILHELMSEN systemet/aksjene generelt etter elleville aksje oppganger siste 2 år.
Redigert 05.07.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Svava
05.07.2022 kl 17:23 3798

Jeg eier ikke aksjer i WAWI, men hva holder du på med Longsitinbulk? Det skulle bare mangle at aksjen er opp siden coronabunnen da det omtrent ikke ble fraktet biler fordi bilfabrikker stengte ned.

Men du har nok rett i at det er urolige børstider som er grunnen til fallet. Ser ingenting fundamentalt som kan forklare det.
Slettet bruker
06.07.2022 kl 07:41 3783

WAWI UTHALDEN AS -25.000 1.312.028 0,3
Frodon
07.07.2022 kl 16:19 3664

«Volkswagen CEO says EV outlook is ‘very good,’ expects to reduce delivery times this year«

https://www.cnbc.com/2022/07/07/volkswagen-ceo-says-ev-outlook-is-very-good.html
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:29 3640

WAWI UTHALDEN AS -20.000 1.282.028 0,3
Frodon
12.07.2022 kl 09:44 3541

Dnb øker kursmålet til kr 110 idag pga høye rater. Nå skal bil produksjonen hente inn alt som er solgt, som skulle vært levert for lenge siden
Frodon
15.07.2022 kl 07:41 3453

«Den nye Wallenius Wilhelmsen-sjefen om problemene i forsyningskjedene

– Vi har gått fra hvordan skal vi allokere last inn på skipene mest mulig effektivt til nå å sitte og omtrent velge hvem som får lov til å frakte biler, traktorer og gravemaskiner, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen»

https://www.dn.no/marked/wallenius-wilhelmsen/lasse-kristoffersen/forsyningskrise/den-nye-wallenius-wilhelmsen-sjefen-om-problemene-i-forsyningskjedene-en-ganske-ekstrem-situasjon/2-1-1250328
Matros
15.07.2022 kl 13:21 3658

Tar litt tid for markedet å skjønne at økt inflasjon oppstår fordi deler av verdikjeden går for full kapasitet og marginene stiger. Energi og transportsektoren er i dag "inflasjonsproblemet", reallønnsveksten er jo negativ. Problem i verdensøkonomien er underinvesteringer, slik som i shipping og energi. Man kan ikke ha høy vekst med lav inflasjon, før dette er løst. Det tar tid og kan ikke ensidig løses med økte renter. Går rentene for høyt blir det jo statsfinansiell ragnarokk, så det kan ikke skje. I stedet må man tillate superprofitt i shipping og energi en stund til. Blir ikke overrasker om dette selskapet tjener kr. 15 neste år, altså PE 3,7 nå. Hallo !!!!
Frodon
15.07.2022 kl 13:40 3650

Ja, det er helt sykt ;) Dnb har estimert eps i år på usd 1,47, usd 1,72 i 2023 og usd 1,89 i 2024. Så p/e estimatet ditt kan treffe bra ;) Det er noen som tror at WAWI kun transporterer biler, loool. Men slik er det jo alltid, noen har mer info enn andre. Med lite nybygg + høye rater allerede når bil produksjonen har vært på et minimum....hvordan tror du dette slår ut når bil produksjonen kommer seg opp igjen?

Matros
15.07.2022 kl 14:20 3639

Elon Musk sa tidligere i år " We lack chips and ships", da blir det bare ships igjen. Lavere oljepris kommer forøvrig til å krydre resultat litt ekstra i Q3.
Frodon
15.07.2022 kl 15:18 3964

Hehe, han får sagt det ja ;) Lavere olje pris er mulig, men jeg har ikke noen tro på lav olje pris de neste årene. Dvs en olje pris under usd 60
Torine
18.07.2022 kl 12:31 3798

Finansavisen 18.7.
Analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier er generelt bull på shippingsektoren, og mener Wallenius Wilhelmsen har en solid oppgang i vente. Han oppjusterer kursmålet fra tidligere 114 til 124 kroner per aksje, og ser dermed en oppgang på 120 prosent fra dagens kurs.
abbos
18.07.2022 kl 17:44 3766

Ble det noe kjøp idag - eller backtrader du som vanlig ?
Jeg tok lit på 59,50 😇
Redigert 18.07.2022 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
19.07.2022 kl 11:09 3661

Følg med på denne. Har gått jevnt og trutt fra 50,85 2.juli til dagens 60,65. Bilfrakt elektriske biler fra Kina, Sør Korea og Malaysia, Indonesia og India vil eksplodere. Just for the record. Skal vi si 69,50 29.juli?
Redigert 19.07.2022 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
VIP001
19.07.2022 kl 11:52 3635

Helt enig! WAWI er et trygt valg og klatrer oppover jevnt og trutt. Har nettopp fått kursmål på kr. 124 og 110. Kom litt i skyggen av HAUTO, men har like kursmål i prosent og har litt å ta igjen. CEO sa at det var en ekstrem etterspørsel etter bilfrakt så de kunne nå velge hvem de skulle jobbe for. Kvartalsrapportene fremover kommer til å være ekstremt bra og vil skyte kursen oppover mot over 100.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/07/18/7901259/analytiker-oppjusterer-ser-120-prosent-oppside
Matros
19.07.2022 kl 12:14 3668

Elkem slapp rekordresultat i dag. Bilindustri et stort segment hos dem også. Deres analyse av global bilsalg viser at dette er langt under pre pandemi nivå, og forventes at det skal vokse også neste år, spesielt pga elektriske biler. Skjer det skal estimatene for WAWI betydelig opp, og aksjekursene pleier å følge.
Frodon
19.07.2022 kl 15:14 3678

Hehe, den har stoppet rundt kr 70 området flere ganger. Jeg tipper kursen vil gå en del på Q2 presentasjonen...forhåpentligvis har den brutt opp igjennom kr 70 da ;)
Frodon
19.07.2022 kl 15:16 3743

Husk at WAWI frakter mye mer enn bare biler ;) Jeg ser stadig vekk at folk som er innom her, kun tror de frakter biler ;) Går bil produksjon ned, er det ofte noe annet som trengs å fraktes. Bil produksjonen har hatt opptil 1 års forsinkelse på nye biler som er solgt. Av det jeg har sett, vil det gå minst til 2024 før de har klart å frakte all produksjonen av biler som har hengt etter

"We transport and handle cars, tractors, trains, windmills, or even whole factories for some of the most well-known companies in the world. The more complicated and bigger the cargo, the better"

https://www.walleniuswilhelmsen.com/
Redigert 19.07.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
19.07.2022 kl 15:49 4349

Jada, de frakter litt av hvert.
VIP001
19.07.2022 kl 15:52 4345

Takk for info. Det burde jeg selvsagt ha visst, men det var nytt for meg😊 Men det meg ennå tryggere på at WAWI er en god aksje å stå i, spesielt i disse turbulente tider.
Frodon
19.07.2022 kl 16:20 4335

Det viktigste for meg er at det blir bygget svært lite nye skip, ratene er høye selv om bil produksjonen har ligget nede i flere år og at verden ikke slutter å trenge nye biler med det første ;) Verftene som kan bygge nye skip, er forøvrig ganske fulle de neste årene, så det kan bli veldig mange fine år i bil frakt nå ;)
Andersiverden
20.07.2022 kl 11:46 4193

Bra fart i WAWI i dag også...RT 64,05 opp 4%. Greier den 69,50 29.juli slik jeg spådde i går..? Følg med på AWILCO også. Tyskland og Polen m fl bygger nå terminaler for mottak av gass sjøveis. WAWI roer seg litt nå...
Redigert 20.07.2022 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.07.2022 kl 15:23 4150

Fra dagens BørsXtra

«BILFRAKT-SHIPPING: Eastern Pacific har fått rate på over 100.000 USD per dag i en 3-måneds periode for et 2015-bygget 6168 ceu fartøy utstyrt med scrubbere . Fartøyet avsluttet nylig en 6-månedsavtale til 40.000 USD per dag»

https://www.tradewindsnews.com/containerships/eastern-pacific-fixes-scrubber-fitted-car-carrier-at-unprecedented-rate/2-1-1262891
Andersiverden
20.07.2022 kl 15:58 4128

Musikk i mine ører.
Frodon
21.07.2022 kl 14:15 3948

Hva tenkte du på her? Bil produksjonen har vært like lav siden pandemien begynte og ratene er skyhøye pga mangel på skip. Det er veldig få nye skip som blir bygget og verftene er opptatt de neste årene med å bygge andre type skip. Det har vært opptil 1 års ventetid på levering av nye biler som allerede er bestilt. Men nå har endelig bil produksjonen begynt å øke igjen. Hva tror du vil skje med ratene da? De håper å få produsert og fraktet alt av biler som allerede er bestilt innen 2024, men det kommer helt an på nye volum som blir bestilt eller som skal fraktes. Du er kanskje ikke klar over at WAWI ikke bare frakter biler? Jeg skrev om det bitte litt lenger opp her

Frodon
19.07.2022 kl 15:16
Husk at WAWI frakter mye mer enn bare biler ;) Jeg ser stadig vekk at folk som er innom her, kun tror de frakter biler ;) Går bil produksjon ned, er det ofte noe annet som trengs å fraktes. Bil produksjonen har hatt opptil 1 års forsinkelse på nye biler som er solgt. Av det jeg har sett, vil det gå minst til 2024 før de har klart å frakte all produksjonen av biler som har hengt etter

"We transport and handle cars, tractors, trains, windmills, or even whole factories for some of the most well-known companies in the world. The more complicated and bigger the cargo, the better"

https://www.walleniuswilhelmsen.com/
sisterx
21.07.2022 kl 14:33 3930

Produksjon er en ting, etterspørsel etter biler er noe annet. Kanskje det hoper seg opp biler på fabrikkene, usolgte, men det er kanskje lengre frem? Eller har du liten tro på det scenariet grunnet overgang til el-biler, utskiftning av bilparken. Det kan være at denne oppturen skal fortsette når det er slik at de frakter alt det andre du nevner også. Du er også positiv til Hauto har jeg lagt merke til. Fortsatt like positiv? Hvilken av de to foretrekker du? Har du tanker du vil dele med meg/oss her inne (balansert, uten å posisjonere deg for sterkt😉) vedrørende kortsiktig (en måned eller mindre) markedsutvikling for Frontline og KCC? Det ville være fint om du kunne dele litt rundt dette.
Svava
21.07.2022 kl 14:49 3913

Jeg kontaktet journalisten da det er en faktafeil i artikkelen, men ser ikke ut som den er rettet på. Når det er har hopet seg opp ventelister på opptil ett år på biler, så sier det seg selv at nedgangen i bilsalget ikke skyldes lavere etterspørsel etter biler. Det er delemangel og flaskehalser.

Volvo meldte senest i går at etterspørselen fremdeles er veldig høy, men at de monitorer fremover.

Volkswagen på sin side har uttalt at dersom etterspørselen faller, så vil det kun bidra til å redusere ventetiden på ny bil.