NEL -Q3 TORSDAG 1.NOV NÆRMER SEG

profit1
NEL 27.10.2018 kl 13:02 14653

Mange er nok meget spent på hva vi kan vente oss av tall, kontrakter inngått og ikke minst veikartet fremover.

Er det noen som har litt mer oversikt over hva vi kan vente oss på torsdag?

Fra SYSLA:

«NEL fortsetter å håve inn kontrakter og inngår et nytt partnerskap med transportkjempen Alstom»


https://sysla.no/snappet/nel-blir-medpassasjer-hos-toggigant/
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
optimist68
28.10.2018 kl 12:33 9136

Jeg har handlet Nel på sunn fornuft og magefølelse siden 2015/16. At jeg fortsatt sitter godt med aksjene er fortsatt den samme årsak. At det nå i tillegg er store kontrakter som er inngått siste året og i tillegg 3 store bare i Q3 må jo sies å være i overkant. Betyr fint lite om q3 viser røde tall. Tror mye skal gå galt om ikke NEL blir god butikk for de av oss som velger å satse fornybart. Tror faktisk Løkke sjøl er i overkant fornøyd med alle kontraktene som er signert i det siste. Lykke til!
Redigert 28.10.2018 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 12:05 9232

Elvo - jeg har også oppfattet det slik Framtia beskriver, at NEL hadde 480 mill i cash (før rep emi), og ved å trekke fra kr 150 mill til fabrikken i Notodden, 40 mill i ev underskudd i Q3 og at rep emi gikk til å kjøpe seg inn i Nikola - har NEL ca 300 mill i kontanter. Jeg er derfor ikke bekymret, med dagens kontrakter og planlagte ekspandering, at NEL ikke har nok kontanter frem til inntektene begynner å strømme inn fra de nye kontraktene:)

NEL hadde en stor backlogg i Q2 (husk Nikola) - og i Q3 har vi inngått 3 nye kontrakter som er børsmeldt. Videre har Løkke uttalt at Nikola vil dekke de løpende kostnadene NEL har ifm utbyggingen av stasjonene, NEL vil på sikt også få redusert kostnadene ifm driften med inntil 40 % og det er ikke veldig lenge til de virkelige store inntektene kommer. Jeg oppfattet det slik under Q2 presentasjonen at en ikke kan regne med overskudd i ett av Q i 2018. Selv om NEL skulle få 40 mill i underskudd pr Q de neste 8 kvartalene - hvilket jeg mener er helt urealistisk, vil NEL likevel ha nok kontanter frem til Q3 i 2020. Jeg tror det er realistisk at en i første del av 2019 vil se overskudd - og jeg er helt sikker på at dersom Løkke hadde ment det var stor risiko for at NEL ikke ville oppfylle sine forpliktelser gitt dagens inngåtte kontrakter, ville en ikke investert i Nikola (hvilket jeg tidligere har argumentert for er forretningsmessig riktig av NEL å gjøre).

Jeg mener NEL virkelig er på rett vei og har full kontroll - inngått mange spennende og store kontrakter, besluttet nødvendig ekspandering, kapasitet til å inngå flere kontrakter og har full kontroll på den finansielle situasjonen (300 mill i kontanter og er gjeldfri). Jeg er derfor veldig positiv for fremtiden til NEL og mener de har gjortt de riktige grepene (herunder også sist emisjon)- og en må ikke glemme at NEL opererer i et marked som virkelig er i vinden om dagen.

Hva tenker dere andre? Jeg setter stor pris på konstruktive og begrunnede kommentarer - ikke kun flåsete hausser eller baisse innlegg om at nå vil NEL stige eller synke....

Ha en fortsatt fin helg. Lykke til!
Slettet bruker
28.10.2018 kl 11:26 9410

Etter mine vurderinger var det mest oppsiktsvekkende i q2 presentasjonen at selskapet nesten klarte å opprettholde backlog. Den ble kun redusert med 17 mill. fra 405 til 388 mill. Det vitner om at selskapet mottar en del mindre ordrer som de ikke melder over børs. I tillegg kan det tenkes at inntekter ved rep/vedlikehold er større enn tidligere antatt.
Selskapet er gjeldfritt og det er flott, men uansett om selskapet er i en vekst/ekspansjonsfase krever det store ressurser og Nel er fortsatt i en slik fase. Spesielt i nye områder som Kina. Det koster å bygge opp og forhåpentligvis vil dette bære frukter over tid. På q2 ble vel også Seoul nevnt.
Framtia
28.10.2018 kl 11:09 9506

Vet ikke helt hvor det ender, men Nel hadde 388 mill i ordre boka ved utgang av 2Q18. Da er ingenting fra Nikola tatt med...478 millioner i cash, pluss 46,8 mill. fra rep. emi...Bidrag Nikola på 5 mill $...Ser vi effekt av en full automatisert fabrikk i Herning allerede? Stipuleres min. 40% kost reduksjon over tid...
Nødvendige nyansettelser er kostbart, men nødvendig i et ekspansivt selskap som Nel.
Uvisshet om forlik med PDC Mashines, samt påløpende kostnader forbundet med Notodden utvidelser. Disse kostnadene(150mill.) blir fordelt over 6-7 kvartaler, med oppstart 3Q18...
Ser vi inntekter på 200mill.?? Nærmer vi oss "brake even"? Mulig vi må avvente positiv bunnlinje enda 2 kvartaler...Tror forøvrig ikke balansen blir så gal, dersom signalene om full produksjon ved Herning/ Notodden er reelle...Noe må da nødvendigvis komme inn i form av inntekter...!?
Slettet bruker
28.10.2018 kl 10:28 9751

Ok,
Det er greit, men like fullt er de 43 mill ikke lenger i cash beholdningen. September hører inn under q3.
Derfor lurer jeg på hvor stor en kan anta at cashbeholdningen vil være pr. 30.september dersom en antar at q3 18 ender på minus 40 mill.

Jeg er ikke negativ til Nel overhodet og tror det kan bli riktig bra. Utfordringen er at dette tar lenger tid enn mange av oss kunne tro. Løkke antydet at minimum et kvartal i 2018 ville bli med positiv EBITDA og har i q2 18 gått tilbake på dette ifølge m73102. Selskapet er i stadig vekst og analytikere forventer ikke at selskapet skal begynne å tjene penger før fra 2019, så således er de fortsatt innenfor.
Selskapet har også valgt å gå inn i en Nikola med som de selv sier en symbolsk sum, men denne symbolske summen er uansett i overkant av 40 mill, ikke ubetydelig for et selskap som er prisgitt å fortsatt leve av emisjoner i noen kvartaler framover.
Nikola kontrakten vil først for alvor begynne å generere inntekter av betydning neste år på denne tiden, det er realitetene.
Nel har idag utestående 1,13 mrd aksjer, ikke et ubetydelig antall. Ved enda en eventuell ny emisjon vil dette antallet økes ytterligere, derfor er det av interesse å vite hva en cashbeholdning kan utgjøre ved Q3.
Dersom en legger til grunn at selskapet kan måtte notere seg for 30-50 mill i minus også i kvartalene q4 18, q1 19, q2 19 og q3 19 er poenget mitt at da er cashbeholdningen igjen nullet ut.
For selv om det skulle bli positivt EBITDA i q4 19, vil da kassen være så slunken at de trenger påfyll til arbeidskapital rett og slett.
Redigert 28.10.2018 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Framtia
28.10.2018 kl 10:14 9862

De 43 millionene ble betalt inn i rep. emisjonen i september...
Redigert 28.10.2018 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 09:13 10135

m73102,
Ca. 300 mill igjen i cash beholdning ved ca. 40 mill i underskudd q3?
Har du da trukket fra de ca. 43 mill som de har skutt inn i Nikola?
Slettet bruker
28.10.2018 kl 08:19 10357

Lökke sa som sagt att man växer og att det blir underskodd i long tid. Känns som det mot slutet av 2021 möjligen kan bli vinst.
Som det ser ut, men om vi ägare ställer krav på marginer og besparingar kan det gå fortare

Vi har idag en leder som själv har sagt att han inte har koll på capex.

Det man säljer idag, på riktigt, det är nån enstaka tankstasjon. Här är det låga marginer
Det man påstår sig kunna sälja är större anläggningar som ska klara förnybar el, här är det möjligen större marginer..

Men tyvärr har nel inte den tekniken.

Det finns ett annat norskt företag som heter hydrogen pro som drivs av tidigare anställda inom nel. De har den här tekniken, samt billig tillverkning i Kina. Då är man i en helt annan position. Jag misstänker att nel vill köpa upp hydrogen pro för att komma åt tekniken.
Redigert 28.10.2018 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 05:32 10527

Løkke ga tidligere uttrykk for at NEL ville få minst ett Q i 2018 med overskudd. Det gikk han tilbake på, slik jeg oppfattet det, under Q2 - og vi må nok ikke påregne noe overskudd i noen av Q i 2018. Underskuddet i Q2 var på 40 mill - jeg tror vi vil få ca det samme underskuddet i Q3 (kanskje noen mill mer pga kostnadene til rettssaken i USA (advokatkostnad/forliksbeløpet)og satsningen i Asia). Selv med et slikt underskudd i i Q3, vil NEL ha ca 300 mill i EK etter at kostnadene på kr 150 mill til utbyggingen på Notodden er dekket. Har ingen gjeld.

Må huske at NEL er i stor vekst - vil øke omsetningen i 2108 med over 100 % - men gjennombrud vil først virkelig komme i 2019/2020 (bl.a. gjennom Nikola kontrakten) - og det sentrale vil etter mitt syn være å høre på fremtidig guiding og hva som skjer ift nye kontrakter. Jeg mener, i likhet med det Løkke gå uttrykk for i Q2, at NEL er godt posisjonert for det som skjer fremover (ny fabrikk i DK og øker produksjonen i Notodden betraktelig) og har mer enn nok EK til inntektene/omsetningen virkelig "tar av", særlig gjennom Nikola kontrakten.

Jeg ser frem til å høre hva Løkke sier om det som vil skje fremover- men jeg har som nevnt ingen forventninger om overskudd i Q3 og det er ikke sentralt i den posisjonen NEL er pr i dag.

Lykke til!
OZZY
28.10.2018 kl 02:08 10648

mest sannsynlig blir det ikke overskudd før i Q4. må nok regne med solig unnerskudd i Q3. som nevnt her før gjentok Løkke at det blir overskudd i løpet av 2018.
Slettet bruker
28.10.2018 kl 00:17 10831

Løkke sa vel et positivt resultat i løpet av 2018 og holdt fast ved det målet i q2 2018. Vi får se hvordan det går, tror mange regner med et minus resultat på Q3, men mye er på gang her og 2019--2020 er nok det mange venter på..
Atomvinter
27.10.2018 kl 23:41 10936

Var det ikke f.o.m. Q3 2018 at NEL skulle gå i pluss? Dette i følge Løkke selv i en eller annen guiding for en tid tilbake, mener jeg å huske.

Det blir spennende å se hvor stort overskuddet blir dette kvartalet for historiens mest opphaussede selskap på OSE.
profit1
27.10.2018 kl 23:00 11074

Nel og Alstom i hydrogentogallianse

02.10.2018 · Marius Lorentzen

Det norske hydrogenselskapet Nel melder at de nå skal delta i gruppen som kaller seg H2-Consortium Westküste i Tyskland, etter å ha blitt valgt som togprodusenten Alstoms partner for en mulig utrulling av fyllingsutstyr og en 20 megawatts elektrolysør til en flåte av hydrogentog i landet.
Gruppen skal etter planen levere et anbud for nullutslippstog, som vil bli avgjort i starten av 2019 med mulig utrulling fra 2021, ifølge Nel. Gruppen har også planer om å installere hydrogenfyllestasjoner på bussdepoter og distribusjonssentre for lastebiler, i tillegg til togstasjoner.
Slettet bruker
27.10.2018 kl 20:55 11234

Følger ikke Nel like tett lenger, men tror nok at en fortsatt må påregne et negativt resultat, mest sannsynlig betydelig høyere enn q2.
Det eneste som er helt 100% sikkert er at utgiftene i q3 vil overgå utiftene i q2 som var på 173 mill.
Dette begrunnes med at Nel har fortsatt sin ekspansjon/økt ressursbruk i både USA og Asia. I tillegg får en nå et forlik med utgifter i størrelsesorden 7-20 mill inkludert saksomkostninger.
Minner om at utgiftene for q3 17 var på 145 mill.

Så jeg vil anta at for å få et pluss resultat må inntektene overstige 200 mill.
Slettet bruker
27.10.2018 kl 20:15 11312

Dagsavisen i dag: ""Samme dag sendte sistnevnte parti forslag til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) med forslag om et pilotprosjekt for utprøving av hydrogentog på minst én av de ikke-elektrifiserte linjene.
I sitt svar skriver Dale blant annet følgende:
«For å redusere risikoen for jernbanedrifta har Noreg ei haldning om at vi ikkje skal vere pionerar, men heller basere opp på utprøvd teknologi».
Dale skriver videre at «eg meiner tida ikkje er inne for hydrogentog i Noreg no». ""
Bastis
27.10.2018 kl 17:39 11407

Når ble den artikkelen skrevet?