NEL -Q3 TORSDAG 1.NOV NÆRMER SEG

profit1
NEL 27.10.2018 kl 13:02 14672

Mange er nok meget spent på hva vi kan vente oss av tall, kontrakter inngått og ikke minst veikartet fremover.

Er det noen som har litt mer oversikt over hva vi kan vente oss på torsdag?

Fra SYSLA:

«NEL fortsetter å håve inn kontrakter og inngår et nytt partnerskap med transportkjempen Alstom»


https://sysla.no/snappet/nel-blir-medpassasjer-hos-toggigant/
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2018 kl 21:21 2718

Til de som ikke er klar over at Q3 sendes på nettet fra 0800 i morgen. http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=97451404
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
kentove
31.10.2018 kl 21:15 2748

guidingen er vel det eneste interessante ved morgendagen, samt se topplinjen, siden Løkke sa de ikke børsmelder småkontrakter, uvisst hvilken sum som regnes som ikke verdt å børsmelde
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2018 kl 14:05 2875

Basert på dagens kursutvikling, er det nok ikke mange som har store forventninger til morgendagens Q3 presentasjon...:) Jeg er spent på hva som sies om status i Nikola arbeidet og guidingen fremover. Vi får vente i spenning:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Framtia
30.10.2018 kl 11:51 3012

...no hard feelings! Vi får se hvordan det går på torsdag...Blir spennende! Jeg tror topplinjen styrker seg betraktelig, men vanskelig å estimere, da det er stille fra Nel...For meg er det forsåvidt uinteressant hva som skjer i det korte bildet, da jeg har en 5-10 år horisont...
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
IFA
30.10.2018 kl 11:28 3098

Kommentar til teksten "abroker" har limt inn lenger oppe på denne diskusjonstråden med referat til statsråd Dales betenkeligheter omkring sikkerheten ved forsøk med hydrogen som drivstoff på togstrekning i Norge:

(Vedr. sikkerhet:
Ja, en ser stadig oftere at det lanseres udokumenterte og foreldede teorier blant politikere på storting og i regjering.
De produserer sine ideer oppstått inne i eget hode som realiteter.

Siste nytt - nå referert i NAFs medlemsblad nå:

Første hydrogenbil i krasjtest
Hvis du først finner et sted å fylle hydrogen på din Hyundai Nexo, kan du kjøre svært trygt de neste milene.
Øivind A. Monn-Iversen
Sist oppdatert: 25.10.2018

Også Europas offisielle krasjinstitutt må forholde seg til nye drivlinjer.
Det er ikke lenger bare diesel eller bensin som renner ut på gulvet etter de kraftige sammenstøtene.
Flere elbiler har blitt smadret så gnistene fyker, og nå er også den første deformerte hydrogenbilen analysert.
Resultat for Hyundai Nexo: Fem stjerner og solid poengsum i alle disipliner.
Fire med maks score
Beskyttelsen av voksne og barn fikk en score på henholdsvis 94 og 87 prosent. Til sammenlikning fikk Volvo XC60 – den sikreste bilen EuroNCAP har testet – 98 og 87 prosent.
Nexo er ikke like beskyttende mot de myke trafikantene (67 prosent, Volvo har 76), men kommer totalt sett ut som en meget sikker bil.
Det samme gjør tre øvrige biler som er testet i denne omgang:
Mercedes A-klasse, Mazda 6, Lexus ES. Alle oppnår maksimalt fem stjerner.
Og spesielt Lexus utmerker seg med en meget høy (90 prosent) beskyttelsesgrad av myke trafikanter.

Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
kentove
29.10.2018 kl 23:37 3341

du misforstod, mer minus enn "forventet", utbygging bare positivt, forliket får vi håpe ble rimelig... derfor q3s topplinje er mer interessant enn bunnlinjen som jeg omtrent driter i personlig, guidingen er hva jeg venter på
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.10.2018 kl 22:00 3474

Spørsmålet vi kan stille oss er hvorfor tvitteren til Trevor Milton ble forandret. Får vi høre noe nytt nå i slutten av oktober, slik det ble hintet i tvitteren, og ble fjerningen gjort fordi dette ville røpe noe i forhold til Q3?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.10.2018 kl 16:09 3770

En avsluttet rettssak, samt kapasitetsutvidelse, som skal ivareta fremtidige ordre, samt øke dekningsbidraget burde være en trigger, ikke en tyngende faktor! I mellomtiden hamstrer Clearstream Banking aksjer på tilbud! Før eller senere blir det få aksjer til salg og da går kursen bare en vei...
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
kentove
29.10.2018 kl 16:01 4992

mtp rettsaken, samt noen av utgiftene ved utbygging av kapasitet tynger, men de fleste er vel mest interessert i topplinjen, og spesielt guidingen, sistnevnte er iallefall det viktigste for meg på q3 og mest sannsynlig q4...
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Adapt
29.10.2018 kl 15:09 5105

Det er helt klart markedet Spår negativt resultat på Nel, bare kostnader som har kommet på bane alle kontrakter er langt fram i tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Gyrt
29.10.2018 kl 10:20 5443

Tja.....hvis noen her i forumet påberoper seg all makt i himmel og på jord, eller i alle fall større kontroll enn hva en skikkelig utført langtidstest kan fremskaffe så får dere ta investeringen FØR info kommer. Vi andre venter til en offisiell info dukker opp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
abroker
29.10.2018 kl 10:07 5499

NEL har jo sin suverène ROTOLYZER som ingen kan slå?
Eller...........
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Gyrt
29.10.2018 kl 09:40 5640

Ja ja Tøffen. Den eneste plassen som eksploderer er i vel den metan-infiserte tarmen din.
Bensingass eller metan blandet med støv er jo ikke skummelt i det hele tatt. Og det finnes heller ingen vifter som gir luftgjennomstrømming i tunnelene.
Nå må du slippe dette barnehagenivået av fysikk/kjemi-forståelse.

Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Furuen
29.10.2018 kl 09:40 5646

..og hvor kommer det hydrogenet fra?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
really
29.10.2018 kl 09:39 5659

Dale skriver ikke dette uten å ha fått input fra NSB. Og den organisasjonen er noe av det mest konserverende du kan finne. En kan ikke forvente at en organisasjon som har en tidshorisont på større investeringer på 20 til 50 år skal være nyvinnende, selv om det sikkert er enkeltpersoner der også som er kreative og nysgjerrige på nye løsninger.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Tøffen16
29.10.2018 kl 09:32 5713

Poenget er at hyrdrogen stiger...… i Oslofjordtunnelen vil det da gå ut av tunnelene. I en del jernbanetunneler er høyeste punkt midt i tunnelen, da vil hydrogen samle seg der...…..ergo eksplosjonsfare
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.10.2018 kl 00:04 6418

Fra Avanza Forum skrevet av schnuz:
2018-10-12 19:16 IP: k1j71eTXv
Det är inte ett rykte. Nikola gick ut i en tweet och sa att de beräknar 820 stationer 2028. Det är enormt mycket mer än NEL fått order på. Det är såklart inte säkert att NEL får bygga kommande stationer, men mycket talar ju för det. Dessutom är det så att Nikola sagt att de ska komma med ett nytt "stort tillkännagivande" inom kort. Där är det däremot ett "rykte"/spekulation om att det gäller ett samarbete med en befintlig "stations-aktör". Om det är så, är det extremt positivt för NEL, för det skulle innebära att Nikola helt plötsligt har tillgång till ett stort antal befintliga mackar/stationer, och detta skulle påskynda utbyggnaden väldigt mycket. Så ligger det till. Rykte skulle jag inte vilja kalla det. mer tolkning av tillgänglig information blandat med spekulation om vad tillkännagivandet är (vilket ju baseras på att det vore ett smart drag helt enkelt).
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
U2Bono
28.10.2018 kl 23:11 6550

Det som er interessant ryktemessig er at Nikola ved starten av måneden la ut en post angående stasjonene og skrev at det ville komme en annonsering om ca 30 dager. Deretter slettet de "ca 30 dager" fra tweeten. Dette er jo omtrent samtidig som NEL legger fram Q3, kan det tenkes de fjernet dette for å prøve fjerne assosiasjonen til NEL Q3? Av hensyn til at de muligens røper for mye? Dette gjør Q3 ekstra spennende for min del. Utover dette er det nok en solid økning på topplinjen, men også nokså rødt på bunnlinjen. Advokatkostnadene vil nok merkes betydelig, noe som også er signalisert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Framtia
28.10.2018 kl 22:27 7036

Det kan ikke være opp til 'en person om vi skal ha Hydrogen tog i Norge eller ikke....Vi frakter i dag gass/ propan etc. med tog og dette er regulert i et regelverk for farlig gods. Det å bruke sikkerhet som et brekkjern mot hydrogentog blir rett og slett for dumt! SINTEF har bevist at hydrogen/ batteritog gir årlige besparinger på ca 300 mill i året. Sintef er såpass våkne at de har iberegnet utstyr for hydrogenfylling. På Nordlandsbanen kan det distribueres H2 fra Glomfjord, som etter hva jeg forstår bare venter på kunder med stort hydrogenbehov...
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
profit1
28.10.2018 kl 20:52 7366

Har en følelse av at det kommer News fra Nikola i forbindelse med Kvartallsrapporten. Da vil og aksjen skyte videre fart.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
oppvigår
28.10.2018 kl 19:24 7643

Nel er et selskap i vekst, og da må man være innforstått med at røde tall vil vare en tid. Kanskje ut 2019. Det som virkelig teller er at Nel får kontrakter, og da helst større.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 18:50 7777

Furuen - skjønner at det jeg skriver kan misforstås, at alle kostnadene til Notodden fabrikken skulle belastes Q3. Riktig som du skriver at ikke alt vil periodiseres til Q3. Det jeg forsøkte å få frem er at dette er en kostnad som er kjent og som vil ha betydning for NELs kontantbeholdningen fremover. For enkeltthetsskyld har jeg derfor i regnestykket mitt trukket fra hele beløpet for å synliggjøre hvor mye kontanter NEL vil ha igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
ruda
28.10.2018 kl 18:30 7852

Slapp av. Det tar tid å bygge dette selskapet. Vi får se om ikke dette gir gode resultater hver q fremover
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Furuen
28.10.2018 kl 18:11 7952

m73102,
veldig enig i mye av det du skriver, MEN det ser ut som om du vil belaste hele Notodden-fabrikken på 150 mill. i Q3. Det vil vel bare bli en liten del av dette som belastes i dette kvartalet. Arbeidet med fabrikken er vel så vidt påbegynt. Det skulle jo ta et år før den stod ferdig. Hva tror du?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 17:35 8103

Explosionafara, trodde man kommit längre än det.

Vad skiljer faran, jernbane mot vei? Vad om en Nikola exploderar i oslofjordstunneln?

Egentligen löjliga argument av politikern. Hvis hydrogen blir stort vill sikkert nsb frakte vogner med hydrogen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
abroker
28.10.2018 kl 17:14 8202



Tidligere denne måneden skrev Dagsavisen at både Høyre, Venstre, Ap, MDG og SV ville teste hydrogentog på norske skinner.

Samme dag sendte sistnevnte parti forslag til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) med forslag om et pilotprosjekt for utprøving av hydrogentog på minst én av de ikke-elektrifiserte linjene.

I sitt svar skriver Dale blant annet følgende:

«For å redusere risikoen for jernbanedrifta har Noreg ei haldning om at vi ikkje skal vere pionerar, men heller basere opp på utprøvd teknologi».

Dale skriver videre at «eg meiner tida ikkje er inne for hydrogentog i Noreg no».

Les også: Flertall for hydrogentog
– Eksplosjonsfare

I sin argumentasjon mot at jernbanen skal ta i bruk ny teknologi, skriver Dale også følgende:

«Biogass og hydrogen har nokre tryggleiksmessige utfordringar i kombinasjon med utslepp og eksplosjonsfare i dei norske jernbanetunnelane som er konstruert for å kunne drenere vatn. Tunellar der begge opninganene ligg på same høgde er difor bygd med det høgaste punktet midt i tunnelen. Ved uønska hendingar vil då eksplosjonsfarlege gassar kunne fangast inne i tunnelen og utgjere ein tryggleiksrisiko for dei som er inne i tunnelen.»

Dagsavisen har spurt Bane NOR om hvor mange av de godt over 700 jernbanetunnelene dette gjelder for.

– Bane NOR har ikke gjort noen kartlegging av dette foreløpig, men vil gjøre det dersom dette blir et konkret oppdrag fra våre myndigheter. Da vil vi også kunne gi svar på om dette er en utfordring og hvordan det vil kunne håndteres, svarer pressesjef Thor Erik Skarpen.

Han viser videre til at hydrogentog er under utprøving i noen delstater i Tyskland, og at «det er et spennende prosjekt.»

Les også: – Snart har jeg ikke annet valg enn å gå på sosialkontoret
– Vil krevje investeringar

Dale er også imot hydrogentog på grunn av kostnaden ved å ta dem i bruk.

«I tillegg til naudsynte tilpassingar av infrastrukturen, vil eit prøveprosjekt med hydrogendrift eller liknande krevje investeringar i rullande materiell, samt infrastruktur for produksjon og distribusjon av hydrogen. Kostnadene ved eit slikt prosjekt kan bli høge. Det er viktig at vi ikkje påfører jernbane kostnader som gjer den mindre konkurransedyktig samenlikna med transport på veg», skriver Dale.

Like fullt skriver Dale også at «Jernbanedirektoratet har i sitt konkurransegrunnlag for Trafikkpakke 2 Nord lagt inn ein økonomisk bonus for uttesting av nullutsleppsteknologi (...). Bonusordninga i Trafikkpakke 2 Nord gjeld kun for togmateriell som har eit framdriftssystem som ikkje slepp ut CO2, NOx, partiklar eller andre klima- eller miljøskadelege stoff under drift.»

Dette er nettopp hva som er tilfellet for hydrogentog.

Jernbanedirektoratet opplyser til Dagsavisen at bonusordningen er begrenset til 2,5 millioner kroner i året, og at det totalt sett er snakk om 10 millioner kroner til formålet.

Les også: Voldtatt av 30 menn - må bruke bleie (DA+)
– Har abdisert

Aps Sverre Myrli, som tidligere har argumentert for testing av hydrogentog i Norge, konstaterer at regjeringen ikke er interessert i hydrogentog.

– Dale skriver jo det svart på hvitt!

– Hva tenker du om det Dale skriver om eksplosjonsfare og at vi i Norge ikke skal være pionerer?

– Som en følge av jernbanereformen er det ingen som har noe overordnet ansvar lenger. Alle har bare ansvar for sin lille firkant. Derfor er det heller ingen som tar ansvar for slikt som dette. Regjeringen har abdisert i jernbanepolitikken.


Ikke bra for NEL - vel?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
abroker
28.10.2018 kl 17:13 8230

De har tydeligvis ombestemt seg???

Tidligere denne måneden skrev Dagsavisen at både Høyre, Venstre, Ap, MDG og SV ville teste hydrogentog på norske skinner.

Samme dag sendte sistnevnte parti forslag til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) med forslag om et pilotprosjekt for utprøving av hydrogentog på minst én av de ikke-elektrifiserte linjene.

I sitt svar skriver Dale blant annet følgende:

«For å redusere risikoen for jernbanedrifta har Noreg ei haldning om at vi ikkje skal vere pionerar, men heller basere opp på utprøvd teknologi».

Dale skriver videre at «eg meiner tida ikkje er inne for hydrogentog i Noreg no».

Les også: Flertall for hydrogentog
– Eksplosjonsfare

I sin argumentasjon mot at jernbanen skal ta i bruk ny teknologi, skriver Dale også følgende:

«Biogass og hydrogen har nokre tryggleiksmessige utfordringar i kombinasjon med utslepp og eksplosjonsfare i dei norske jernbanetunnelane som er konstruert for å kunne drenere vatn. Tunellar der begge opninganene ligg på same høgde er difor bygd med det høgaste punktet midt i tunnelen. Ved uønska hendingar vil då eksplosjonsfarlege gassar kunne fangast inne i tunnelen og utgjere ein tryggleiksrisiko for dei som er inne i tunnelen.»

Dagsavisen har spurt Bane NOR om hvor mange av de godt over 700 jernbanetunnelene dette gjelder for.

– Bane NOR har ikke gjort noen kartlegging av dette foreløpig, men vil gjøre det dersom dette blir et konkret oppdrag fra våre myndigheter. Da vil vi også kunne gi svar på om dette er en utfordring og hvordan det vil kunne håndteres, svarer pressesjef Thor Erik Skarpen.

Han viser videre til at hydrogentog er under utprøving i noen delstater i Tyskland, og at «det er et spennende prosjekt.»

Les også: – Snart har jeg ikke annet valg enn å gå på sosialkontoret
– Vil krevje investeringar

Dale er også imot hydrogentog på grunn av kostnaden ved å ta dem i bruk.

«I tillegg til naudsynte tilpassingar av infrastrukturen, vil eit prøveprosjekt med hydrogendrift eller liknande krevje investeringar i rullande materiell, samt infrastruktur for produksjon og distribusjon av hydrogen. Kostnadene ved eit slikt prosjekt kan bli høge. Det er viktig at vi ikkje påfører jernbane kostnader som gjer den mindre konkurransedyktig samenlikna med transport på veg», skriver Dale.

Like fullt skriver Dale også at «Jernbanedirektoratet har i sitt konkurransegrunnlag for Trafikkpakke 2 Nord lagt inn ein økonomisk bonus for uttesting av nullutsleppsteknologi (...). Bonusordninga i Trafikkpakke 2 Nord gjeld kun for togmateriell som har eit framdriftssystem som ikkje slepp ut CO2, NOx, partiklar eller andre klima- eller miljøskadelege stoff under drift.»

Dette er nettopp hva som er tilfellet for hydrogentog.

Jernbanedirektoratet opplyser til Dagsavisen at bonusordningen er begrenset til 2,5 millioner kroner i året, og at det totalt sett er snakk om 10 millioner kroner til formålet.

Les også: Voldtatt av 30 menn - må bruke bleie (DA+)
– Har abdisert

Aps Sverre Myrli, som tidligere har argumentert for testing av hydrogentog i Norge, konstaterer at regjeringen ikke er interessert i hydrogentog.

– Dale skriver jo det svart på hvitt!

– Hva tenker du om det Dale skriver om eksplosjonsfare og at vi i Norge ikke skal være pionerer?

– Som en følge av jernbanereformen er det ingen som har noe overordnet ansvar lenger. Alle har bare ansvar for sin lille firkant. Derfor er det heller ingen som tar ansvar for slikt som dette. Regjeringen har abdisert i jernbanepolitikken.

Akk ja sann.......
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 16:26 8401

Därtill kan vi få se nedskrivningar knutet till rotolyzer, samt enorma kostnader kring utbyggnad Notudden. Som vi minns så skulle H2V betala utbyggnaden sa Lökke, men det blir det inget av med nu. Det hjälper inte att hydrogenmarknaden är i växt når NEL ikke kan leverere det som marknaden vill ha. De kan nu bara leverera tankstatsjoner. Er det en framtidsbransch? Vad jag ser så går hydrogenmackarna i Norge i konkurs. Många bensinmackar stänger också.

Därför ska vi den 1.11 fokusera frågorna kring om eller när deras teknik klarar av förnybar energi. Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att få till. De borde köpa upp Hydrogen Pro, men nu har de istället förnärmat deras direktörer, så en sådan affär ser väldigt svår ut. Så har man köpt Proton som bara bidrar med förluster.

Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 16:10 8486

m73102,
Endret guiding, ved at en ikke opprettholder eller oppjusterer estimatene, men heller reduserer vil jeg se som en ørliten proft warning.
Når det gjelder forliket er ikke jeg uening i at det er å foretrekke foran en rettsak, for det er det helt klart. Det som jeg har pekt på og som jeg mener ikke var bra, var at ledelsen kategorisk avfeide søksmålet og derav valgte å ikke foreta noen avsetninger regnskapsmessig. det er på det punktet jeg mener at han bommet.
Hadde Løkke gjort dette ville de økonomiske avsetningene allerede vært tatt, nå kommer regningen.....

Men er sikker på at det blir mye glede framover i Nel.
Hydrogenmarkedet er i sterk vekst og Nel er helt klart blant aktørene som er i førersetet til å lykkes. Ekstremt tungt og en vanskelig øvelse å vite hva en skal satse ressursene på når det skjer så mye innen dette markedet. mener bestemt det var riktig å satse på Nikola, samtidig som de også er med på mange flere fronter.

Lykke til videre m73102, leser dine innlegg med stor interesse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 15:22 8636

Elvo - det håper jeg også:)

Det er ikke ofte jeg er uenig med deg, Elvo... Det er riktig at Løkke gå uttrykk for at det ville komme overskudd i minst ett av Q - men slik jeg har forstått det endret de faktiske forholdene seg, vet at en har brukt flere kostnader knyttet til nye prosjekter (som gir større inntekter i fremtiden) og som en muligens nå ser resultatet av gjennom flere nye kontrakter i 2018.

Det at en har inngått forlik trenger ikke bety at en har innrømmet skyld - og jeg har erfart i flere sammenhenger at en velger forlik i stedet for lange rettsprosesser. Det er alltid en risiko - og her har en også hatt et ønske om et fortsatt fremtidig samarbeid. Det er ikke like enkelt gjennom en lang og tung prosess i retten. Jeg mener derfor det blir feil å si at Løkke har bommet ved at en inngikk forlik - særlig ift prosess i USA - selv om en tidligere har sagt at en har en sterk sak. Men dette har vi diskutert tidligere:)

Lykke til videre Elvo!
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.10.2018 kl 15:16 8678


Mye fokus på bunnlinje her. Jeg fokuserer på topplinje og klasker til med følgende hårete anslag:

250 mill

Hvorav 50 kommer fra pilotanleggene til Nikola. Og resten er business as usual.

Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 14:43 8779

Igjen dukker denne påstanden opp: ""Det man påstår sig kunna sälja är större anläggningar som ska klara förnybar el, här är det möjligen större marginer..
Men tyvärr har nel inte den tekniken.""

Påstanden har før blitt avvist i dette fora. Kan noen med den nødvendige seriøse kunnskap avvise eller bekrefte dette. ? Dersom det fortsatt er noe usikkerhet rundt dette, vil et konkret spørsmål til styret den 1.11. være på sin plass.

Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
breiflabb
28.10.2018 kl 14:19 8887

De måste framförallt se till att få bort den alkaliska hydrogenprocessen, ta bort produktionen av hydrogen med icke-förnybar energi(t.ex.brunkol) och se till att det blir storskalighet i NEL’s hydrogenproduktion.
Klarar de inte av detta så återstår leverans av tankningsställen med allt vad det innebär av sämre avkastning på kapital. Räknar med förlust Q3 och vill gärna e satsning på ny produktionsteknik för hydrogen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 13:52 9013

m73102,
Håper du har rett.
Løkke har bommet med årets guiding samt søksmålet fra PDC Machines.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 13:47 9057

Elvo - der er jeg ikke enig med deg:) For det første tror jeg NEL allerede i 2019 vil gå med overskudd, og jeg tror ikke kontanteholdningen kun vil være 150 mill høsten 2019. Husk at Løkke har gitt uttrykk for at Nikola dekker de løpende kostnadene - samt presisert at de har nok cash. Legger vi likevel til grunn den forutsetningen som du forespeilet, at de kun har 150 mill i kontanter høsten 2019 - hvorfor skal de da gjennomføre en stor emisjon når en i løpet av veldig kort tid vil få en kraftig inntektsøkning? De første 56 stasjonene vil være ferdig innen de første årene (10 mrd i omsetning). Til orientering oppfattet jeg Løkke også dithen på Q2 at de hadde nok kontanter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 13:24 9156

InvestorXYZ- for meg er det sentrale bakgrunnen for at en trenger emisjon. Jeg anser det ikke som negativt å hente inn penger gjennom emisjon i en oppbyggingsfase - når pengene brukes for å skaffe fremtidig inntekt. Hvis alternativet er ikke å få Nikola kontrakten eller utføre enn emisjon for å hente inn 300 mill, hva ville du valgt? Det er annerledes dersom en må hente inn penger gjennom emisjon for å overleve og betale sine kreditorer (hvilket helt klart ikke er tilfelle for NEL). Mitt poeng er at NEL i dag har inngått mange store kontrakter i år som vil gi store inntekter (som vil komme lenge før kontantbeholdningen er brukt opp), har gjort de nødvendige kapaitetsutvidelsene for å kunne levere, har i tillegg kapasitet til å inngå flere kontrakter og har full kontroll på det finansielle. Snart (2019/2020) vil også de store inntektene komme, og Løkke har også gitt uttrykk for at på sikt kan det også være aktuelt med lån dersom en vil inngå andre store kontrakter/prosjekter.

Jeg ser derfor ingen grunner til nye emisjoner - og dersom det blir behov for det skyldes det at en ønsker å bygge fabrikker andre steder nettopp for å øke omsetningen ytterligere. NEL trenger i alle fall ikke ny emisjon for å innfri dagens forpliktelser, herunder Nikola kontrakten som foreløpig er ansett for å gi en økning i omsetningen på 10 mrd. for de første 56 stasjonene.

Jeg skjønner derfor ikke hvilken tankefeil vi her gjør InvestorXYZ? Mener du at NEL vil trenge mer penger for å oppfylle sine forpliktelser iht alle kontraktene de har inngått? For meg er ditt innlegg igjen like useriøst som det alltid pleier å være...

Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Overogut
28.10.2018 kl 13:20 9204

Tror 1 november blir en fin fin kjøpsdag for NEL aksjer!?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 13:08 9287

Helt feil, uten noe spesielt fyller de ikke på ved 250 mill, men det er riktig at de venter ikke til 0.
Derfor antar jeg at det vil komme en ny emisjon på vårparten neste år når cash beholdningen nærmer seg 150 mill.

Trodde Nikola inntekter ville starte og rulle for fullt en gang i 2019, men etter å ha lest presentasjonen fra q2 ser det ut som den store kontrakten med dem først vil bære større inntekter fra 2020 og da blir det etter alle solemerker påkrevd med nok en større emisjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2018 kl 12:53 9360

Här gör man samma tankefel som i alla andra bolag. Nel har 300 miljoner, det blir inte emission på många år.

Man antar att de fyller på vid 0 kr. Det gör de ju inte. Kanske de fyller på vid 250 miljoner, och där kan vi vara redan efter resultatet q3. Husker ikke når de fyllt på tidligere.

Sen må de köpa upp hydrogen pro annars är de ute. Det kan kosta 500 miljoner minst.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare