Ledelsens opsjoner dreper troverdigheten

karve
ELK 29.10.2021 kl 22:39 1313

Elkem , en formidabel suksess i industrien og nå også innenfor grønt skifte imponerer igjen med et gigantisk overskudd i 3 kvartal. Skuffelsen blir stor for aksjonærer når interne opsjonsavtaler resulterer i sterkt fallende aksjekurs , når aksjonærer forventer stigende kurs. Opsjonsavtaler av dette kaliber er drepende , en kan virkelig begynne å lure på om en er holdt for narr som aksjonær. Forundrer meg at ikke meglerhus som DNB som setter kursmål til kr 51 ikke ser det interne gavedrysset innad i ledelsen, som igjen dreper verdien i selskapet. Hvordan kan de største aksjonærer utover den kinesiske storeier akseptere dette ? UFORSTÅELIG
McCartney
29.10.2021 kl 22:45 1293

Jeg hater opsjonsavtaler til ledelsen. Du får din lønn for jobben du gjør og hvis det ikke er nok: fuck off og finn deg et annet sted der du kan prøve å lure til deg noe du ikke fortjener.
Edit: det er i såfall de gutta på gulvet som gjør den faktiske jobben som skal då bonusen, ikke tullebukkene på kontoret som prøver å snike til seg krediten for alle andre. Hilsen en som jobber på begge sidene av saken men som favoriserer gutta mine på gulvet.
Redigert 29.10.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
May-Liss
29.10.2021 kl 23:11 1246

Opsjonene er en del av avlønning.
Verd å merke seg at selskapet kjøper egne aksjer i markedet for så å selge til de ansatte som har avtale om dette. I praksis ingen nye aksjer som blir solgt.
Dølle
30.10.2021 kl 01:52 1137

Man blir så provosert av at kursen durer ned på good news at man rent glemmer at det ikke er en utvannende emisjon det her.
30-50% av fortjeneste per aksje.
Silverfeather
30.10.2021 kl 01:56 1126

Uforståelig? Hm. Hva med dette som en forklaring. INVESTORER i elkem, investerer i selskapet. De ønsker å EIE mest mulig av det. Jo FLERE aksjer jo bedre. Så hva tror du de gjør når selskapet de er interesert i å eie mest mulig av, faller i pris? Vel - når de ser et brått fall som nå, så ville jeg solgt, og kjøpt tilbake for samme sum lenger nede, og i praksis fylle opp kassa med "gratis" ekstra aksjer - siden du får kjøpt opp igjen flere for samme sum, en du solgte for.

"Kanskje på tide og innse at du er en aksje spekulant og ikke en investor i det heletatt? Aksjonærene i elkem - får som sagt lønn i MAI. Fordi de EIER aksjer i elkem - spekulanter, får da ta ansvar selv for at det er nettopp det de er. - at du ønsket å slutte å være en investor i elkem, ved å selge deg ut til en høyere pris - er ikke mitt problem. Og sånn jeg ser på verden, heller ikke Elkem sitt, skal jeg være helt ærlig. Så lenge elkem gjør hva de kan for å tjene mer penger, og betale meg mer og mer i utbytte, så er jeg godt fornøyd. Og når utsiktene til tidenes største utbytte er forestående, og aksjene kommer på tilbud, så setter jeg meg ikke akuratt ned og gråter av den grunn.
optimist68
30.10.2021 kl 02:06 1113

+ mye skatt. De må fordelsbeskatte opsjonene. Det må de sikkert ta direkte på neste års skatt. Lukrativt , ja men også mange penger til statskassa.
Redigert 30.10.2021 kl 02:07 Du må logge inn for å svare