Idex versus konkurenten Fingerprint(FING)

Slettet bruker
FING 31.10.2021 kl 13:34 2058

Legger ved q3 presetansjonen til Idex sin argeste konkurrent Fingerprint(FING) de er verdensledendeleden i produksjon og salg av fingerprint sensorer til mobil, pc, kort, dørlåser og biler og har også en optical sensor som er ferdig utviklet som er i salgsprosess.

Selskapet har enorm vekst og er verdensledende og endel år lengre frem i tid enn Idex(vekst på 28 pct i q3) De har avtale med Infinion kortprodusent som er i 50 pct av alle verdens betalingskort kort, tenk den veksten dette selskapet får når kortmarkedet tar av. Idex er til nå kun i kort markedet, mens FING allerede omsetter 900 millioner bassert på salg til kun mobilprodusenter. Det som også er spennende med FING er at egenkapitalen deres vokser fra kvartal til kvartal samtidig som de ekspanderer og ansetter folk rundt omkring i hele verden(170 mill i egenkapital q3 2021).Legg og merke til at selskapet er shortet fra 40 kr til 20 kr de siste månendene. Kursmål på FING er fra 40 kr til 150 kr. 90 prosent av inntektene til Fingerprint (FING) er i dag fra sensorer i mobiltelefoner, deretter kommer PC markedet. PC markedet er forventet å øke sine fingerprint løsninger fra 20-70 prosent de neste 12-18 mnd. Samtidig kommer bankene med inntog av sine betalingskort med fingerprint. Jeg tror FING er ett helt rå mulighet til å mangedobble pengene, Idex er bra men de har kun ett segment og det er betalingskort, og enda noen år til de kan ha en omsetning som gir aksjonærene gevinst. Fingerprint omsetter allerede for over en milliard svenske kroner per år.. og omsetningsøkning i q3 på 28 prosent. Anbefaler alle som har investert i idex å høre q3 presentasjonen til Fingerprint. Legg spessielt merke til økningen de forveter ila kort tid til salg av sensorer i PC bransjen som gjennom pandemien har økt salget fra 270 mill pc er til 350 mill pc er. At FINg kommer til å få kortmarkedet når det er modent bør ingen levne tvil om, de er mye mer anerkjent enn Idex og de har avtale med Infinion.

https://edge.media-server.com/mmc/p/xbb5vbpp
Redigert 31.10.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
iTRADER09
31.10.2021 kl 14:17 2011

Fing sine kvartals-resultater er vesentlig mer lystig lesing for aksjonærene enn Idex sine. Fing driver en butikk som tjener penger. Men problemet for Fing er at volum-produktene deres er "commodity" slik at de har små marginer. PC markedet kan ha bedre marginer nå (i konkurranse med blant annet Next), men faren er at om markedet vokser mye så er de kinesiske konkurrentene der også. Men er Fing heldige, kan de ha en god periode før det skjer om attach rate i PC markedet øker fort nok.
På kort kan også Fing ha er forsprang på eventuelle konkurrenter (inkludert Idex) fordi de er først ute, Fing har som eneste leverandør hatt kort i markedet i over ett halvt år nå med 4-5 banker. Men det er trolig under 100k kort og det er ikke noen signaler som tyder på at det skal ha en vekst som er rask nok at Fing kan forvente stor avkasting på å ligge i framkant slik som de hadde på mobil etter at iPhone 5 satte igang en tsunami i salget av sensorer til mobilmarkedet.
De optiske sensorene til mobil er produkter med vesentlig mer IP og således høyere marginer. Det er spennende, men i motsetning til kapasitiv sensor så er ikke Fing markedledende, og jeg er redd det kan bli vanskelig for dem å komme dit. Men en kan jo håpe de har noen unike salgs-argumenter for sitt produkt, jeg har ikke sett posisjoneringen i forhold til de som dominerer det markedet idag.
Slettet bruker
31.10.2021 kl 15:17 1943

Legger ved link til siste oppdatering i samarbeidet mellom Infineon og Fingerprint Cards. Infineon produserer 50% av verdens betalingskort..Fingerprint er allerede sertifisert gjennom dette samarbeidet med MasterCard, Visa og American Express. Alle som har litt erfaring i forretning vet at Fingerprint med den standingen de har i markedet de siste 10 årene med stor skala produksjon av sensorer og leveranser world wide til Dell, Acer etc. og med en drillet organisasjon plassert strategisk rundt omkring i verden, vil bli foretrukket fremfor Idex(ikke minst når det komer til prioritet på halvledere og logistikk, her har Fingerprint allerede inarbeidet forhold til leverandører og får prioritet). Idex skal bygge teknologi, salg, organisasjon, produksjon, logistikk etc etc. Fingerprint er oppe å går som det suser med alle elementer..når de nå gjør emisjoner så er det for strategiske oppkjøp og oppbygging av sin eksisterende organisasjon, i motsetning til Idex som kun har en teknologi under utvikling som de skal begynne å selge inn i markedet. Idex vil nok lykkes men det blir noen enormt krevende år fremover, my kapital som må hentes via emisjoner og store utvanninger kan komme ila de neste månedene. I biometrics er jeg investert 90 prosent Fingerprint og 10 prosent Idex. Mitt kursmål i Fingerprint er 150 kr(20,50). Fingerprint er for tiden den mest omsatte aksjen i Sverige, enorm oppmerksomhet, takket være en stor short så holdes den foreløpig nede, men er forventet at denne ryker når som helst når det kommer markeds oppdateringer og masse ordre blir bekreftet når som helst. Short har presset kurs Fingerprint ned fra 40 kr til 20 kr. Kursen var på vei mot 100 kr når den ble super "blanket". Kursutvikling Idex siste 3 mnd opp 5% , kursutvikling Fingerprint minus 33,65 prosent..

Omsetning Idex 2020 ca. 20 millioner NOK
Omsetning FIngerprint Cards 2020 ca. 1,25 milliarder SEK.


https://www.biometricupdate.com/202109/fingerprint-cards-and-infineon-move-biometric-authentication-within-cards-secure-element
Redigert 31.10.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Sente
31.10.2021 kl 16:04 1877

Du trenger ikke legge ut samme innlegg i flere tråder, det holder med en tråd...
Tjener Fing penger for tiden? Er vel litt flaut at de har kjøpt tilbake en del aksjer, men så må de snart kjøre en emisjon.
Itillegg har de kastet bort en drøss med penger på å utvikle en under glass sensor som de ennå ikke har solgt slik jeg forstår det. Jeg skjønner godt at selskapet er shortet så mye som det er. Første in glass sensor var ferdig i Februar 2019, hvor mange solgt?

Hvis Infineon avtale er et godt tegn, bør du ikke avskrive Idex i dette markedet. Her er info om Idex, direkte på Infineon sine side, ikke via en tredjepart side:
https://www.infineon.com/cms/en/about-infineon/press/market-news/2021/INFCSS202107-084.html
Du påstår at Fing er sertifisert for MC, VISA og AM sammen med Infineon, har du kilde på dette og hvilken typer sertifisering dette er?
Slettet bruker
31.10.2021 kl 16:13 1861

Sente jeg vil anbefale deg å lese deg opp på Fingerprint, begynn gjerne med link til q3 presentasjonen lenger oppe her. Meget profesjonelt og innholdsrik presentasjon. Husker Idex måte gi opp sin mobil satsing i 2017 om jeg ikke huser feil, det var vel fordi Fingerprint hadde teknologien og pt generere de ca. 1 milliard i omsetning nå på salg av mobil sensorer til mobilprodusenter. Alt overskudd i Fingerprint reinvesteres i selskapet for ekspansjon(utvikling teknologi salg og marked), Fingerprint har enorme ambisjoner og de har vist hva de kan få til . Det kan ta 10 år før Idex er der Fingerprint er i dag, her må vi få lov å være realistiske.
Sente
31.10.2021 kl 16:20 1847

Nøyaktig det svaret jeg forventet 👍
Slettet bruker
31.10.2021 kl 16:39 1833

Jeg kan ikke svare det andre ønsker å høre men prøve å belyse casene mine best mulig utifra min vurdering. Blir litt mye halleluja stemning av og til i Idex og da er min erfaring at i 99 prosent av tilfellene når dette har pågått en stund så raser kursen.
kaunis
31.10.2021 kl 18:10 1779

Aha er det du har som mål, kaste skit om IDEX og skjule det som kameratslig omtanke for oss i IDEX som ikke tjener penger. Veldig rart å bare plutselig ha slik kjærliget/men falsk, for oss i IDEX. Selg deg heller ut av selskapet Fingerprint som er på god vei til å bli en fallende stjerne på teknologihimmelen, for der er det en ny stjerne som skinner så skarp og klarere og klarere for hver mnd. Navnet er IDEX.
Redigert 31.10.2021 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Skier
31.10.2021 kl 18:25 1759

Takker for omtanken og dine tips rundt Fingerprint, Pantera. FING har utvilsomt gjort mye bra, men angående fremtidig vekst og utvikling kommende to kvartaler er jeg ikke tvil om hvilke selskap som gir mest for pengene som investeres. Prates litt utpå våparten, Pantera :-)
Slettet bruker
31.10.2021 kl 20:30 1688

Ja det blir utvilsomt spennende tider både for Fingerprint og Idex når det gjelder biometriske kort de neste årene.

Idex står uten inntekter i motsetning til Fingerprint som har inntekter på 1,2 milliarderper år og som i tillegg leverer teknologi til mobil, PC og bilindustrien. Idex som kun leverer teknologi til betalingskort må nok vente til halvveis ut i 2022 før de kan få masseproduksjons ordre. Dersom en leser Idex sin q3 rapport så sier den det samme som ledelsen i Fingerprint sier om biometriske kort, at pilot prosjekter er utprøvd i første halvdel 2022 og at masse produksjons avtaler på kort kommer tidligst i q2 2022. Idex løser kapital behov før den tid med en emisjon så de klarer seg uten inntekter en stund til. For Fingerprint er dette ikke noe problem da de har en stor kontant strøm fra salg av sensorer til mobil produsenter og pc produsenter, men dette sier litt om kompleksiteten i caset Idex, selv med inntekter er dette markedet enormt krevende. Fra en masse ordre kommer vil Idex bruke 3-4 mnd før de kan levere til en potensiell kunde. Denne ledetiden blir dessverre lenger og lenger ut i 2022. Idex er nok og endel mer sårbar enn Fingerprint om det kommer ett børs krakk de neste ukene, da ser jeg for meg at Fingerprint med milliard inntekter og store kunder kan ri av stormen, vekst selskaper ala Idex uten kunder og kontant strøm vil nok havne så langt ned mot null en kan komme.
heiltfint
31.10.2021 kl 23:00 1614

pantera1 har du lest deg opp på Fingerprint ?
"FPC eksisterende T-Shape-modul ikke egnet for masseproduksjon. ”

Jun 11, 2021.
Fingerprint Cards tildelt biometrisk kortproduksjonspatent i USA for eksisterende kortfremstillingsprosesser (T-SHAPE™-sensor)

Patentdokumentet for den foreslåtte "Fingeravtrykkssensormodulen og metoden for produksjon av fingeravtrykkssensormodulen" beskriver bruken av en biometrisk sensormodul med elektriske ledningsforbindelser som kobler puter til enhetens eksterne kretser (til modulen).

Denne teknologien kan bidra til å levere fingeravtrykkbiometri til lavere kostnader som passer til smartkort, sier FPC. Dette er fordi det støtter "fres og bor"-teknikken som for tiden brukes i kortproduksjon, med et ledende innlegg laminert i midten av kortet.

"I for tiden tilgjengelige smartkort kan fingeravtrykksensormoduler loddes på et innlegg, og kortet er igjen laminert med innlegget som et senterlag og med et hulrom i kortets øvre lag som etterlater fingeravtrykksensormodulen eksponert ved kortlaminering." skriver oppfinnerne.

"Men et gap mellom fingeravtrykksensormodulen og kortkroppen er ofte synlig, noe som skaper pålitelighet og kosmetiske problemer. Dessuten brukes den beskrevne prosessen vanligvis bare for begrensede serier og ikke egnet for masseproduksjon."

"Derfor er det behov for en forbedret metode for å tilveiebringe et smartkort som omfatter en fingeravtrykksensormodul, og for en fingeravtrykksensormodul for integrering i et smartkort," forklarer innleveringen.

FPC er involvert i biometriske betalingskortinitiativer med Thales blant andre partnere, og selskapet mottok nylig en ordre på hundretusenvis av enheter av sin T-Shape-modul for biometriske kort.
https://www.biometricupdate.com/202106/fingerprint-cards-awarded-biometric-card-manufacturing-patent-in-us

Redigert 31.10.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
heiltfint
12.12.2022 kl 11:57 599

12.12.2022. Jordan Kuwait Bank,
JKB Biometric Mastercard Credit Card

https://www.youtube.com/watch?v=-Op-ysKmLKk