PGS - En Glassmanet og en krystallkule

Slettet bruker
PGS 04.11.2021 kl 08:23 90575

Finansmarkedenes krystallkule dedikert glassmaneten PGS.

TA sier følgende om den nå så mye omtalte «Glassmaneten» heretter kalt PGS. Det er liten tvil om at stuntet til DNB har påført aksjen «stor teknisk skade» noe som matematikken eller algoritmene vet å benytte for det det er verd. I øyeblikket knives det om to tekniske forhold. En HS formasjon /Hode skulder) i timechartet. Formasjonen er reell gjennom venstre skulder rundt NOK 4,50, hode som kan vurderes i to perspektiver, topp 27 - 29 september, NOK 5,10 eller topp30 september, NOK 5,54. Høyre skulder ble ferdigstilt rundt 11 oktober. Neck line NOK 4,17 ble brutt rundt 18 oktober og utløste dermed target for formasjonen. Her ligger mye av forklaringen til siste tids nedgang og hvor matematikken har hatt «balletak» på «Glassmaneten». Gitt hode NOK 5,54 gir dette target ca. NOK 2,70. Dette antar jeg i så fall er «Worst case». Benytter vi imidlertid hode NOK 5,00 (Noe mange nok ikke er enige i) får vi target rundt NOK 3,20 som i «best case» er «innafor» med bunn rundt NOK 3,39. Ta er ikke en eksakt vitenskap selv om mange algoritmer lever med den oppfatningen. Flere dataprogram benytter i tillegg AI (Kunstig intelligens) som vekter ulike fundamentale forhold i samsvar med de tekniske forholdene.

Og nå må vi over på en kortere tidslinje. Om vi er i ferd med å danne en bunnformasjon er avhengig av noen elementære regler. Den viktigste nå er at PGS klarer å etablere høyere topper i timechartet. Her ligger første utfordring rundt NOK 3,58 – 3,60 som kan anses som kritisk nivå gitt at diagonal NOK 5,50 blir tatt ut. Denne gir grunnlag for matematiske salg ved test og er etablert gjennom tidligere topper fra 01 nov., 02 nov. og 03 nov. På nedsiden spøker tidligere bunn rundt NOK 3,39.

I det helt korte bilde hvor chart 15 min. benyttes finner vi de hissigste matematiske algoritmene. Det er også her vi finner de første signalene på en eventuell trendendring. Det mest innlysende er krysning mellom MA 50 opp gjennom MA 200. Dette er i øyeblikket prematurt men kan inntreffe om noen dager om kursen ikke på nytt bryter ned gjennom MA 50 som i øyeblikket leser NOK 3,4527.

I det totale bildet er det flere oppløftende signaler selv om det totale tekniske bilde er uklart. Oscillatorer som RSI og MACD er i oversolgt terreng i dagchartet og spesielt MACD antyder en snarlig vending opp. Det blir derfor en spennende dag i dag, fredag og ikke minst neste uke.

TMP
Redigert 04.11.2021 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
Bjallen
27.01.2022 kl 11:41 6437

Siden selskapet allerede nå varsler dette så er det overveiende sannsynlighet at de kommer i brudd, måten det løses på er emisjon og da skal de nye eierene ha rabatt. Så gjenstår det å se hvor mye den blir på. Uansett lykke til :). Er ute av pgs for en stund siden men kan være en fin mulighet dette. Spm er om bunnen er nådd ennå før «redningen»
Slettet bruker
27.01.2022 kl 12:03 6347

Blir borr-posten som ryker her. Ikke komfortabel med å sitte i kun en aksje, men hva skal en gjørra, skal en legge seg ned? (Eller slå ut håret å stikke ut et sted. Har enda cash i bokji). Så ved et bestemt signal blir alt jeg har og enda mer i Peggy Sue, den skitne h...

Har tro på at dette er siste kvartal Pedersen får snakke aksjen ned med sine vante melodier "svakt", "usikkert", "vanskelig". Gått over 30 mill aksjer hitill i dag. Vi vet storkapitalen kjøper forgjeldet oljeservice som en hedge mot en oljepris som potensielt kan gå bananas. Har tro på at Goldman Sachs e.l hamstrer så mye de kan, og setter inn en vinner.

Ps en emisjon kan være flott. 20kr jan 2020, og kursen steg 20% dagen etter.

Baron Rothschild: "Buy when there's blood in the streets, even if the blood is your own."
Redigert 27.01.2022 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.01.2022 kl 12:12 6330

Tok tap i formiddag og solgte meg helt ut. Orker ikke være med ned til under 2 nok.
Vil vurdere inngang når løsning foreligger
Obxserver
27.01.2022 kl 12:13 6329

Kort oppsummert leser dere her. Spørsmålet her er om det er nok streamere for alle disse planlagte prosjektene.

PGS: FORVENTER KRAFTIG ØKNING I 4D-AKTIVITEN I 2022
Oslo (Infront TDN Direkt): PGS forventer at 4D-aktiviten vil øke ganske dramatisk i 2022 og teller nå 30 til 40 planlagte streamerprosjekter for hele industrien i 2022. Selskapet forventer dermed å kjøre seks skip fullt utnyttet gjennom andre og tredje kvartal.
Det fremgår av selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Konsernsjef Rune Olav Pedersen i PGS legger til at de er ganske sikre på at sommersesongen vil være travelt for både dem og hovedkonkurrentene i fartøymarkedet.

På spørsmål om en ny emisjon kan være en finansierings alternativ, svarer konsernsjefen at det gjenstår å se.

- Vi har gjort dette flere ganger dessverre og vi har gjort det på en måte som har vært gunstig både for våre aksjonærer og kreditorer (..) Vi er trygge på at vi også denne gangen vil finne en passende løsning som burde være akseptabel for alle interessenter. Vi genererer positiv kontantstrøm ettersom tiden går, og den underliggende virksomheten er ganske sunn, sier han.

Ellers sier finansdirektør Gottfred Langseth i PGS at PGS trolig vil ha mere kundefordringer å drive inn ved årsslutt i 2022 enn de hadde hatt årsslutt 2021, slik at selskapet mest sannsynlig se en økning i arbeidskapitalen i andre halvår.
Slettet bruker
27.01.2022 kl 12:42 6143

Jaggu så du ikke "fremtiden" til Glassmaneten i krystallkula. Dette hadde jeg aldri trodd. Får vel bare gratulere deg men "nærmest perfekt" inngang.
Bullfight
27.01.2022 kl 12:48 6100

Elsker slike risikocase, klinket til med en bra pott på 2.50, krysser fingrer og tær
kroif
27.01.2022 kl 12:49 6111

Men er ca 40% ned riktig reaksjon?
Skal vi opp igjen 10-20%?
Slettet bruker
27.01.2022 kl 12:49 6116

Det blir surrealistisk får en si,men et brudd på covants som meldes kan bare gå inn under administrasjon står det i dokumentene og skal vel være under perioder eller av tidspørsmål.
Om det er brudd på låneavtale kan være men ikke sikkert før de ser på hva som er grunnlaget for overtredelsen.
Dette blir fort juridisk og sikkert kortsiktig brudd.
Kanskje må de innhente pengene om det er 10 eller 20 mill usd,kan ikke være mye dette.
Slettet bruker
27.01.2022 kl 12:56 6068

Godt poeng masekråka.
Slettet bruker
27.01.2022 kl 12:59 6031

Og en liten ting til. Med et så sterkt marked som signalisert kan man klare seg med en "miniemisjon". Om så er tilfelle er jo dette "tidenes kjøpsmulighet"
jaroas50
27.01.2022 kl 12:59 6051

Imponerende hvor mange ganger noen snitter seg ned her inne. Og for hver gang blir tapet større. Takket være spåkula til TrengMyeMerPeng :)
ørnen
27.01.2022 kl 13:00 6040

Artig å lese forumet. Nå er PGS blitt hauset i mange uker og mnd. Og så kommer fasiten med nedgang på 40%. De som virkelig kan caset ser heller ikke ut å ha særlig tro på framtiden.
Bullfight
27.01.2022 kl 13:02 6019

Vel, vi får se, er jo digg å kjøpe nå, trur eg, men jeg kan jo bomme, det er bare penger (:
Slettet bruker
27.01.2022 kl 13:07 6002

Skal ikke skryte på meg kunnskap, men har i lengre tid spurt meg selv hvorfor pgs skal prises så vanvittig mye over mseis mtp gjelden til pgs og ordreboken til mseis. Sist jeg var inne i pgs tapte jeg en haug med penger, vanvittig mye. Nå er jeg inne igjen, ettersom jeg mener risk/reward her ser gunstig ut. Biblioteket til pgs er verdt mye, veldig mye. Får man en aksjonærvennelig løsning på gjelden så vil jeg si denne kan gå mye. Potten jeg har i oljerelaterte aksjer er nå 30/70 pgs/meseis. Skulle pgs gå lavere vil jeg vurdere 50/50
jaroas50
27.01.2022 kl 13:22 5950

Slik det ser ut nå så er jo dette en glimrende tradingmulighet. Trade inn det tapte med deler av beholdningen. Snitt på 5-7 kr som mange sikkert har tar lang tid å tette. Totalkollaps! Når man tror den har falt nok faller den bare enda mer.
Redigert 27.01.2022 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
danmark1
27.01.2022 kl 13:37 6136

Om man er ude eller inde er ligegyldig, det er nu man skal købe/købe flere.
kvirrevi
27.01.2022 kl 14:02 6130

Dette er bare leit og trist. PGS er en gammel storhet.

I fjor vurderte jeg at dette kunne gå begge veier, men jeg så for liten forbedring med for lite oppbygging av cash frem mot låneforfall og fortsatt betydelige underskudd. Fjerningen av Polarcus som konkurrent har ikke vært tilstrekkelig viser det seg, og PGS er i en mye verre situasjon økonomisk enn jeg hadde trodd for et halvt års tid siden. Hadde håper at late sales Q4 skulle bli svært høyt, men må innrømme at det bare var et håp.

Jeg har alltid holdt eiersitsen mot selskapet men likevel investert i PGS grunnet mange andre spennende sider. Dårlig eiersits tror jeg er deler av problemet i et selskap som PGS.
BlackSigma
27.01.2022 kl 14:13 6178

A humiliating day for PGS management, a seismic company needs a seismic change, you can build trust in years and destroy that in minutes.
You should work it out, otherwise your job and future will repeat Polarcus and Dolphins history, It is money owners who pulled out the plug last time, just a reminder.
HP17
27.01.2022 kl 14:18 6169

PGS "skandalen" ruller i dag videre med full tyngde og i dag blir "sauene" av aksjonærer lagt på slaktebenken. Dessverre så har ledelsen kjørt et godt selskap rett på dukken, men det er ikke så farlig for de hever sine feite millionlønninger uavhengig av hva det koster aksjonærene.
nemi's
27.01.2022 kl 14:31 6055

Det har vært løgner og fakter fra ledelsen sammenhengende siste to år. Banken min advarte meg mot emisjonen for to år siden og fortalte at de aldri hadde hørt en CEO prøve å selge så mye bullshit.

I følge CEO på Q3 skulle Hyperion innom Florø på et lite verftsopphold "before heading south". Hva skjedde? I dag sier CEO at de kommer til å ha to av seks skuter til kai gjennom hele første kvartal også. Til tross for et utall nye streamingprosjekter worldwide i år. CFO sa samtidig at gjeldsforfall i 2022 ikke var "a challenge" med den cash flow de nå genererte.

Nå skjønner dere hvorfor kapitalmarkedsdagen 27/1 ble avlyst...

Femti prosent nedgang! Og garantert at ingen av blårussen i PGS-ledelsen, som aldri har satt sjøbein, kommer dere til unnsetning med kjøp denne gang heller.
Redigert 27.01.2022 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Tjakabov
27.01.2022 kl 14:38 6070

Som DNB påpeker, så har eierne i PGS mistet kontrollen på selskapet, og det er kreditorene som kommer til å ta styringen over denne prosessen,

Jeg kaster kortene og trekker meg ut. Tapet er på 25 % som er sikkelig surt men jeg vurderer dette som det beste alternativet.

Ikke usansynlig med en emisjonskurs på mellom 1 - 1,5 kr. nå - og det sier jeg ikke for å snakke kursen ned, men som et råd til dere som evt. sitter på gjerdet og avventer.
Redigert 27.01.2022 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
nemi's
27.01.2022 kl 14:42 6116

DNB Markets-analytiker Jon Masdal skriver i en oppdatering, kalt «Accelerated end game», at meglerhuset tror at gjeldsnivået til må «reduseres betydelig» og at utfallet av en slik prosess står og faller på kreditorene.

– Kontantposisjonen er svært bekymringsfull, skriver analytikeren om beholdningen på 170 millioner dollar, ned fra 191 millioner dollar i tredje kvartal.

– Dette er en tøff knute for PGS. De kommer til forhandlingsbordet med den egenkapitalen de har. Og den er borte, sier analytiker Jørgen Andreas Lande i Danske Bank til E24.
Slettet bruker
27.01.2022 kl 15:08 5939

Der var de siste 30000 jeg fikk til å kjøpe på en stund (til 2,216). Om det er bunnen who knows men det er skambillig. Her kjem rekyyyl! (Så gjelder det tydeligvis å lære seg å selge unna litt så man sitter på tørr krutt).

Tenk å bare kjøpe på sånne dager, sa jeg ved markedsoppdateringen. Å kjøpe mer snudde minus til pluss da i løpet av dager.

Kjøp kveite til hysepris
Redigert 27.01.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 15:26 5794

I et fremtidens "hett" marked med 6 fartøyer i drift og med betydelig høyere rater minner jeg om at det finnes løsninger ut over "svarte natta" med konverteringers og kriseemisjoner. Det er jo lov å håpe at man får til en BORR:

BORR: KREDITORER GODKJENT FORLENGELSE AV VERFTSGJELD OG LEVERINGER
Oslo (Infront TDN Direkt): Kreditorer, inkludert Hayfin og DNB Bank, har godkjent Borr Drillings avtale med verftene rundt forlengelse av verftsgjeldforfall og leveranser.

Det fremgår av en melding onsdag.

Borr Drilling refererer til en melding 28. desember der det ble opplyst at tegning og tildeling av 13,33 millioner tilbudsaksjer i selskapet med et bruttoproveny på 30 millioner dollar var betinget av godkjenninger fra andre kreditorer.

-Vi er glade for å ha oppnådd avtaler med kreditorene i fasilitetene for gjennomføring av forlengelsesavtalene med verftene. Dette er et viktig skritt for å finne en langsiktig finansieringsløsning for Borr Drilling, sier administrerende direktør Patrick Schorn i Borr Dilling.

Videre opplyses det at selskapet er i forhandlinger med långivere i fasiliteter og enkelte eiere av den usikrede konvertible 3,875 prosent-obligasjonen med forfall i 2023 om en bindende refinansiering av fasilitetene og konvertible obligasjoner innen 31. mars 2022 og ferdigstille refinansiering innen 30. juni 2022.

Borr Dilling har også avtalt med långivere et tillegg i en finansiell gjeldbetingelse om at kravet om bokført verdi til egenkapitalrate vil forbli 25 prosent inntil 30. juni 2022.
danmark1
27.01.2022 kl 15:27 5831

Jeg tror, det var bunden. Nogle kontrakter nu og situationen er igen vendt på hovedet. Der er ikke noget meget anderledes i dag, fra i går. Det er psykologi godt hjulpet på vej af nogle få udtalelser fra "eksperter". :-)
Slettet bruker
27.01.2022 kl 15:53 5714

60 mill aksjer bytta hender. Hvor mange til Goldman Sachs?
Slettet bruker
27.01.2022 kl 15:55 5699

Da er vi klar for ny spådom:
Det bli ikke emisjon, PGS er allerede i samtaler med bank for avklaring av nytt kortsiktig lån. Kursen er opp til ca. 3.3 på Tirsdag.
Videre vil jeg si at kursen ikke vil gå høyere en 8 kr i løpet av året, dette er basert på begrensing av utstyr som gjør at ikke alle båter kan operere samtidig.
Redigert 27.01.2022 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 15:59 5655

Da setter vi vår lit til at du treffer også her
danmark1
27.01.2022 kl 16:09 5538

Shorterne klemmer på :-) I morgen er det for sent.
Tjakabov
27.01.2022 kl 16:10 5536

Dette blir fort som å fange en fallende kniv.

Bedre å betale litt ekstra enn å time bunnen. Jeg hadde ventet til en får en dag med + før jeg hadde handlet her.
zxcvbnm
27.01.2022 kl 16:16 5460

Bare å avvikle hele dritten. Håper TGS slakter de. Kjøper på 1.92 og ned mot 1.5 kr .
Amatør ledelse, de har hatt omtrent 2 år siden siste bud på biblioteket. De har ikke utrettet noe.
Slakteverdien er vel 2.5 kr
Redigert 27.01.2022 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 16:51 5172

Tullball. Kjøpe mer og mer og mer fra 5 har vel ikke truffet helt her selv om det sto skrevet med blod på veggen.
Nå venter 2-3 dager med tvangssalg av alle de som sitter med belåning uten at de har solgt.
1.2-1,1 er ok å ta på.
Ikke 5
Ikke 2
Ikke 1,7
Men som sagt 1,1-1,2
Tradere kommer garantert til å kjøre den til , 99 for å utløse store volum der nede.
Redigert 27.01.2022 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
27.01.2022 kl 16:54 5312

Ser dessverre ut som du kan få rett her!
Møyfrid
27.01.2022 kl 16:59 5277

Ja, det ble litt av et trendskifte.

Tipper det er ett par her som rent teknisk kunne tenkt seg å underbygge en kraftig supersyklisk kile med godt momentum inn og opp i nederste del av trendkanalen din.

Fått støtte i øvre del av pukkelryggen og utgjort en siamesisk tvilling for et fast trendendring "en gang for alle".

Gullhaugen
27.01.2022 kl 17:07 5244

13 januar får vi kursmål på 8.50 og nå er vi under 2. Olja over 90 dollar. HVA VAR BIBLOITEKTET PRISET TIL? Jeg kjøpte en del i dag. Det blir neppe noe emi på dette nivået. Her blir det rekyl tilbake til 3 tallet.
Redigert 27.01.2022 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
hypotetic
27.01.2022 kl 18:34 4920

Har hørt igjennom presentasjonen 3 ganger nå og det var absolutt ingenting uventet der av negativ art. Fremtidsutsiktene ble kommunisert minst like positive som antatt og det er disse jeg er interessert i. Hvis utsiktene som alle melder materialiserer seg fremover blir det ingen problem å fornye disse lånene. De som selger i dag kan ikke ha satt seg inn i selskapet. Jeg vil tro det er noen av de store fondene eller lignende som har besluttet å rydde opp og gå helt ut av selskapet og som selger seg ut uansett kurs. Kombinasjonen av dette og at noen sitter å shorter og at stopplosser går +++ gjør at kursen faller uforståelig mye. Solgte oljeaksjer i dag som jeg tror har tatt ut det meste av potensialet og vektet meg opp i pgs. Seismikk og oilservice klarer seg tilnærmet like bra uansett med oljepris over 60$/fat men oljeaksjene vil falle hvis oljeprisen faller ned mot 60. Tror pgs blir veldig bra de neste 10år og får kommer til å kjøpe enda mer i morgen hvis den faller mer. Trøsten er at man får veldig mange aksjer for pengene nå!
Slettet bruker
27.01.2022 kl 19:23 4672

Jeg også hørte på denne et partre ganger og det bir surrealistisk når en snakker om hele gjeldsforfallene som ingen skjønner uansett skal restruktureres etter 2022 lånet.
Det samme skjedde 2019/20 så kom covid men lånene ble forskjøvet mot alles odds på analysekammeret.
Nå etter covid er markedet med ordrereserve og se på vei tilbake.
Men det hyles som om ordrereserven er 0 verdt og en bedre sommersesong som blir 6 skip kanskje flere også ut av kaldt opplag,Pgs er ikke tgs Pgs har flere sterke innsamlinger i 4D som er knallsterkt og bedre enn noen gang.
Det eneste de ble spurt om var det kommende brudd q1 som enda ikke er ferdig og de har rådgivere på.
De var noe mere usikre på men konstaterte ikke at 2022 blir ubetalt da de ikke visste hva sommerinntjeningen ble,men den lukter kruttsterkt.
Har sagt at en miniemisjon mot brudd før q1 burde holde da q2 er full fart.
Bruddet er kanskje på 10-30 mill usd,det betyr ikke at hele selskapet skal refinansieres alle ble skremt,og jeg håper foundene solgte,dnb først.
Jeg sier også at istedet for og selge skip kan de få en lease payback på 2010 2013 og 2014 skipene som er nesten nedbetalt,de er null aktiva om de ikke gjør dette.
De burde kunne gebnerere 200-250 mill usd på 10 år.
HP17
27.01.2022 kl 19:37 4588

I morgen kan bli en blodrød dag. Fallet i dag kan være en forvarsel om hva som er i vente. Den høyt gasjerte ledelsen har skjøvet PGS mot kanten av stupet.