ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES

Slettet bruker
ARCHER 05.11.2021 kl 23:51 124429

For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.

Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.

Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.

Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.

Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.

Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.


Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.

Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.

Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.

Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃

Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.


🚀🚀🚀🚀🚀

Redigert 06.11.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Fljo
06.11.2021 kl 00:50 34810

Jeg har denne følelsen av at vi skal under 4 før det snur oppover igjen. Ligger liksom litt i kortene. Men om et par år, da...
Slettet bruker
06.11.2021 kl 01:02 34786


Jeg har på følelsen at vi skal godt over 10,- om ikke lenge.
hofa
06.11.2021 kl 07:44 34676

Tak GT2RS for en forklaring på tallene der ligger til grund for regnskabet, men det gjorde godt nok ondt i går, men vi er på rette vej.
SjonkelRolf
06.11.2021 kl 07:45 34667

Takker for bidrag!
Hvor kursen går i det korte bildet vet ingen.
Har ikke mistet troen, selv om vi fikk et lite slag igår.
markie
06.11.2021 kl 09:21 34536

Takk for grei analyse av tallene GT2rs.
Blir spennende fremover for oss over normalt tålmodige.))
Inntjeningen øker! Når etterhvert Argentina kommer på banen. Da har proppen garantert løsnet.
Underlig om ikke snart noen meglerhus kommer på banen. Selskapet reiser seg sakte..
Dufour
06.11.2021 kl 11:24 34397

Takk for godt innlegg GT2RS! Er litt bekymret for lønnsomheten med FA Equinor….. tror det kostet dyrt å skvise Deep Well ut. Men helt enig i din analyse og Archer caset. Jeg har laaaaang horisont i dette papiret (200000 aksjer).
Slettet bruker
07.11.2021 kl 22:26 33698


Ja, Archer skulle presentere i år sitt nye grønne satsningsområde, det betyr jo nå Ila. noen få uker. Det bør komme nå.

Jeg for middel, håper på større endringer på eiersiden og salg av virksomheten i Argentina og KLXE, disse bare støyer i regnskapene. Er vi heldige vil dette redusere gjeld med 200 mill. USD tenker jeg.
Oligark
08.11.2021 kl 06:41 33507

I likhet med GT2RS, så er jeg enig i at Archer fremdeles er et veldig godt case, til tross for at kvartalsrapporten var noe svakere enn de fleste hadde håpet på.

Det er flere faktorer som gjør at det er stor oppside i Archer:

- vedvarende oljepris over ~55 dollar fatet vil føre til stadig mer boring etter olje på land i Argentina. DLS er en av de største borekontraktørene, og økt etterspørsel etter landrigger vil gi økt utnyttelse av DLS sin riggflåte.

- Til tross for at antall rigger på land i drift ikke gikk opp siste kvartal, så økte faktisk inntektene med 10%.

- som nevnt av flere tidligere, så er Archer utrolig lavt priset, både når man ser på pris i forhold til antall ansatte (140k NOK per ansatt) og P/S (ca 0,1). Dette tilsier at dersom selskapet klarer å oppnå en margin på 5%, så vil det gi en P/E på 2, hvilket er utrolig lavt, selv med en del gjeld.

- Covid smitten i Argentina har falt mye det siste kvartalet, og det er derfor nærliggende å tro at ekstra utgifter på grunn av sykemeldinger vil bli betraktelig lavere det kommende kvartalet.

- Archer er perfekt posisjonert for å utnytte den økende mengden plugging på både norsk og UK sektor.

- Mange nevner at Archer har mye gjeld, men faktum er at gjelden kun utgjør 50% av omsetningen. Det er ikke spesielt mye, og med litt høyere marginer, så vil denne kunne nedbetales relativt raskt. Så snart NIBD/Ebitda faller under 5x, så faller også rentene Archer må betale på hovedlånet. I dag ligger NIBD/Ebitda på 5,5x, så dette vil kunne nås ila kort tid. 

- John Fredriksen er kjent for å betale gode utbytter i selskapene sine, og det er utvilsomt at det samme er planen med Archer.

- Archer har nå økt inntektene en del de siste kvartalene, og det naturlige neste steget er å fokusere på marginer. Dette er den naturlige rekkefølgen å øke avkastningen på. 

- Eierandelen i KLXE har selskapet tapt en del penger på, men nå er det for alle praktiske formål skrevet ned til null, så det vil ikke påvirke fremtidige resultater i nevneverdig grad (mulig bare positivt). 

- Som nevnt av GT2RS, så vil også den relative verdien på lånene til Archer minke for hvert år med høy inflasjon. Det er altså et bra sted å ha pengene når inflasjonen er høy.

- Plattformboringen gir stabile inntekter over tid og bidrar til en solid base. 


Som leverandør av tjenester og utstyr mot Brownfield olje og gass, så vil Archer i langt mindre grad merke effektene av at man nedprioriterer investeringer mot olje og gass. Det skyldes at Archer sine tjenester hovedsaklig handler om å opprettholde eksisterende produksjon, som har større prioritet enn nye investeringer.


Archer er et selskap med 5000 ansatte som omsetter for nesten 1 mrd dollar hvert år. Og allikevel er selskapet bare priset til 700 millioner kroner. Det er ingen tvil om at selskapet kommer til å bli verdt MYE mer enn det er verdt i dag. Utfordringen er selvfølgelig at det er vanskelig å si når det vil ta av. Selv tror jeg mye begynner å løsne rett over nyttår. 
Codex63
08.11.2021 kl 07:35 33441

Nå må du slutte å huse opp denne Aksjen.
Maken til feilanalyse skal man lete lenge etter.
Slettet bruker
08.11.2021 kl 08:10 33375

D..t, du er helt på jordet.


Få din analyse da, annet enn et tomt utsagn.
Redigert 08.11.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Anywhere
08.11.2021 kl 08:59 33265

Fredriksen inn i vind, så da blir det nok her Archer også opptrer fremover.
markie
08.11.2021 kl 10:26 33143

Det var ikke rare analysen du klarte skrape sammen.
cheezy
08.11.2021 kl 10:26 33138

Jeg er enig med GT2RS at det er cashflow of forklaringen på cashflow som teller. Dette gjelder nesten alle oljeserviceselskapene i dag. Grunnen til dette er at de stort sett har overvurderte bokførte verdier og følgelig store avskrivinger. Når den dagen kommer at de må investere for å holde assetbasen sin oppdatert, så vil det være på tide å skifte fokus til bunnlinjen.

Archer har vært priset som et utvanningscase. På sikt vil nok dette forandre seg, men jeg tror at de må vise en bedre bunnlinje før så skjer.

Aktiviteten har fortsatt ikke tatt seg opp nevneverdig etter COVID. Oljeselskapene justerer ikke opp budsjettene midt i året selv om oljeprisen er høy. Vi kan håpe på en bedring til neste år. Jeg er ikke enig i GT2RS sitt håp om et salg i Argentina. Dette vil være å selge høns i regnvær. Argentina kommer, men det tar bare litt tid. Opec+ har ennå masse ledig produksjonskapasitet. Når de produserer for fullt, så er det skiferolje i USA som er enkleste måte å få mer olje ut i markedet på, og Argentina er på andreplass her..
danmark1
08.11.2021 kl 10:40 33114

Fokus er på andre aktier i dag, så god mulighed for billig køb i Archer.
Slettet bruker
09.11.2021 kl 00:05 32818


Kanskje Archer er selvskreven drifter av for Edda Wind👍🖕😁
Slettet bruker
09.11.2021 kl 10:04 32599

Dette må sies å være en av de mest skuffende kvartalsrapportene i Archer så langt, og allikevel fortsetter haussingen av selskapet i samme tempo...? GT2RS er så tungt lastet i Archer at han ikke evner å se noe som helst negativt med selskapet. Det er imidlertid mye som er negativt med Archer, og det er på tide at folk begynner å diskutere de negative aspektene også. Eller er det slik at man skal gjøre som strutsen og stikke hodet i sanden og tro at problemene forsvinner av seg selv?

Negativ, spesifikt for siste kvartalsrapport:
- Dårlige tall fra Argentina tross utgifter ifm. oppstart av rigger tatt i Q2.
- Dårlige tall fra Argentina tross raskt fallende Covid smittetall gjennom hele Q3 (rekordlave covid smittetall). Burde man ikke da begynt å se økte marginer på den argentinske virksomheten?
- Selskapet har som highlight at de har fullført P&A kampanjen på Gyda. Hvordan er dette positivt? Det vil jo bare si at de vil få mindre inntekter i Q4 og fremover. Dette var en 32 brønns kampanje, og har gitt stabile inntekter de siste årene.
- EBITDA fra wireline tjenester gikk ned sammenlignet med økningen i inntekter. Dette kan tyde på lave marginer på Equinor / ConocoPhillips kontraktene. Som nevnt i Q2 rapporten, så hadde man litt ekstra utgifter ifm oppstart, men dette burde være unnagjort. Allikevel er det lave marginer (lavere enn før man hadde inntekter fra kontraktene).
- Jevnt / svakt fallende antall plattform kontrakter / rigger. Det er ingenting som tilsier at de skal få nye plattform kontrakter med det første da både KCA og Odfjell har relativt lang varighet igjen på sine kontrakter.
- Kraftig nedgang i EBITDA på landboring, bl.a. på grunn av pakker til ansatte som er sagt opp, samt Covid-19 sykemeldinger og personell uten arbeidsoppgaver. Dette kan tyde på at man ikke forventer noe snarlige kontrakter på nye landrigger, ellers hadde man neppe gitt pakker til ansatte for å slutte? Med andre ord, det kan se ut til at man må vente en stund før man får en betydelig bedring i Argentina.
- EBITDA fra landboring gikk ned, selv ekskludert exceptional items, til tross for inntektsøkning totalt sett. Dette er jo ikke bra, om noe burde marginene ligget stabilt, ikke falt...
- Ingen økning i antall landrigger siste kvartal til tross for økende produksjon ellers i Argentina / Vaca Muerta. Det har vært en kraftig økning i produksjon i Argentina den siste tiden, men det ser ikke ut til at DLS drar noe nytte av dette.
- Stor andel av landriggene står ubrukt. Dette vil gi store reaktiveringskostnader dersom de skal reaktivere riggene, hvilket vil føre til at man må vente enda lengre før man begynner å se gode marginer fra Argentina. Jo lengre riggene er uten kontrakt, jo høyere reaktiveringskostnad.
- I Q3 hadde selskapet en positiv FX effekt på 4 mill USD. Hadde det ikke vært for dette, ville resultatet vært enda lavere.

Negativt, generelt:
- Det er begrenset med plugge aktivitet på norsk sokkel de nærmeste årene grunnet skattepakken (forlengelse av levealder på flere felt).
- Odfjell Well Services har inngått en allianse på P&A tjenester, som blir en stor konkurrent til Archer.
- Archer har ikke klart å nedbetale nevneverdig gjeld de siste årene (hvis man ser bort fra restruktureringen).
- Mye av landboringen til Archer er i sørlige Argentina (utenfor Vaca Muerta) der det ikke gjøres like mye investeringer som i Vaca Muerta.
- Argentina får begrenset med investeringer fra utlandet pga landet gikk i brudd med lånebetingelser. Dermed vil investeringer i boring av nye brønner gå noe tregere, til tross for at myndighetene jobber med en insentivordning for oljebransjen.
- Seadrill har et konvertibelt obligasjonslån til Archer på 13 MUSD som kan konverteres til aksjer. Dette tilsvarer ca 20% av aksjekapitalen.
- Archer har lån som setter begrensninger på hvor mye som kan investeres i Capex.
- Archer har lån med PIK (payment i kind) som øker etter gitte kriterier.
- Archer ville fremdeles gått i minus selv UTEN renter på lånene sine. Det viser bare at selv om selskapet klarer å nedbetale en del av gjelda, så vil det ha marginal positiv effekt på resultatat til selskapet.
- Håpløs investering i KLXE (11% av selskapet), som har sunket mye i verdi siste året. KLXE ser ikke ut til å ha de beste fremtidsutsiktene... Burde solgt for lenge siden og nedbetalt gjeld.
- Misnøye blant ansatte i DeepWell (som Archer har kjøpt opp). Dette skyldes blant annet lavere lønninger. Det pågår en tvist mellom Deepwell og Archer om hvorvidt ansatte i DeepWell faktisk er ansatt i Archer eller ikke.
- Jeg har fremdeles til gode å møte på en DeepWell ansatt som er fornøyd med at Archer kjøpte selskapet.

Det er selvfølgelig noen positive elementer ved Archer, ellers hadde jeg ikke investert i selskapet i utgangspunktet. Jeg mener imidlertid at det er viktig å ta innover seg at selskapet har store utfordringer som ikke løses over natta. Archer er kanskje en mangedoblingskandidat, men når vil det begynne å løsne? Jeg kan ikke se noen tegn til at det skal skje noe i umiddelbar fremtid.

Som nevnt tidligere, så handler det til slutt om opportunity cost. Tidligere har jeg sett på Archer som et case med ekstremt stor oppside og begrenset nedside. Denne oppsiden synes å være noe mer begrenset nå (iallefall på kort til mellomlang sikt). Da er det plutselig en del andre selskaper som er mer aktuelle å investere risikokapitalen i.
Tingebri
09.11.2021 kl 10:34 32546

Tournelon, siden du fortsatt er investert i Archer så antar jeg at de positive momentene overgår de negative totalt sett for din del? Hva med å nevne alle positive momenter også?
danmark1
09.11.2021 kl 10:42 32535

Man kunne nævne Argentina og Brasilien, hvor der kommer til at ske meget i 2022. Archer skal nok komme tilbage på sporet, med eller uden haussing.
Anywhere
09.11.2021 kl 12:31 32392

Gode bidrag, Tournelon.
Prisingen nær konkursnivåer fortsatt er nok også preget av disse usikkerhetsfaktorer. Vi vet at selskapet jobber med dette. Integrasjon av Deepwell er non ikke ventet sømløs. Det blir som regel noen utfordringer ved slike overtakelse. Og det er som kjent klagerne som roper...Slik jeg kjenner en del av de ansvarlige her nå, så er det flinke folk, som vet at man ikke kan kalle ansatte for kjøttvekt slik tendensen var før. Det er avgjørende at man har flinke folk som er med å dra som et team i samme retning, men som også evner å utfordre der det trengs. Jeg kjenner noen slike i Archer.

Usikkerhet som preger selskapet er til de grader reflektert i kursbildet. Mer sikkerhet vil ditto gi en multippelekspansjon i kurs.
Codex63
09.11.2021 kl 13:52 32275

Takk for en mere reflektert analyse. Vi får krysse fingrene for at Archer overlever opsjonen med Equinor neste høst.
Anywhere
09.11.2021 kl 14:29 32212

Hva skal man gjøre når aksjen igjen sirkulerer rundt 4,5. Noen som har gjort nye kjøp nok en gang på disse nivåene? Jeg har personlig lastet mer i AOW da AOW og Archer matchet i kurs for noen dager siden. Må se om den tråden skal ris mye lenger og/eller plukke mer Archer på 4,50 igjen??? Det har vært suksessoppskrift på 7-9% gevinst...
Slettet bruker
09.11.2021 kl 14:39 32171

Hvordan er situasjon til riggen topaz ?
Troll_Leff
09.11.2021 kl 15:15 32114

Hamilton Bermuda, (May 22, 2020)

Archer today announces its formal contract award for provision of modular drilling unit and associated services by TAQA.

“We are delighted with the award of this contract which secures the rig work until late 2023.” said Dag Skindlo, Chief Executive Officer of Archer.

Archer’s rig has been contracted by TAQA to perform a twenty-one well plug and abandonment campaign for their Northern North Sea Cormorant Alpha platform.

The integrated P&A service delivery will include services provided by Archer’s Engineering, Rentals, Oiltools and Wireline divisions, and will also require Archer to manage and deliver cementing, swarf and re-injection services from 3rd party providers.

The Archer Topaz is estimated to mobilise to Cormorant Alpha in second half of 2021 following the removal of the existing Cormorant Alpha integral derrick equipment set, and reactivation activities on the platform by Archer’s Engineering division.

TAQA har tildelt Archer en kontrakt for plugging av 21 brønner fra Cormorant Alpha-plattformen i UK-sektor av Nordsjøen. Brønnene skal plugges med modulriggen Archer Topaz.

– Kontrakten sikrer riggen arbeid langt ut i 2023, sier konsernsjef Dag Skindlo i Archer i en børsmelding.

Riggen skal etter planen mobiliseres i andre halvdel av 2021.

Redigert 09.11.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2021 kl 15:48 32036

Den ligger ennå på kai i Sandnes, men mistenker at den stikker snart.
Slettet bruker
09.11.2021 kl 17:25 31923


For noe unyansert crap, som du lirer ut av deg.

Her gjør du fortolkninger som i stor grad er feilaktige. For å nevne et fillepunkt er verdien av klxe som for Archers del nok 40 mill. Du bruker store ord om denne men strengt tatt er den eiendelen 0,- verdt og ikke vesentlig i noen som helst retning, men jeg gidder ikke ta alle punkter.

Archer er i en vekstfase etter nesten full nedstengning, det koster å vokse og det binder kapital.

Strengt tatt er jeg helt uenig i samtlige av dine betraktninger.

At du gidder å baisse annet enn å selge deg ut, klappe igjen og investere i en aksje du har mer tro på.
Codex63
09.11.2021 kl 19:20 31785

"tournelon" traff spikeren på hode denne gangen. 😉
Slettet bruker
09.11.2021 kl 20:43 31681


Codex63 snakker med seg selv, har 2 nick.

Tidligere salah, dragqueen osv.
SjonkelRolf
09.11.2021 kl 20:53 31718

Kursen er opp ca 1kr siden GT startet . Har vært opp over 2kr. Noen bedre?
Prøver å sile ut støy, men jaggu ikke lett.
Beholder mine aksjer og ser frem til bedring av marginer på driften.
Da kan det fort bli penger til både det ene og det andre.
Tror jeg.
Redigert 09.11.2021 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
Tingebri
09.11.2021 kl 23:09 31418

Tournelon, jeg har sjekket litt opp om dine påstander om rekordlav covid smitte I Argentina i Q3. Dette stemmer overhodet ikke. Det har det vært fra 10 000 til 17 000 personer som har daglig blitt smittet i juli og august. Nå oktober og november har tallet gått ned til ca 1200 pr dag, i takt med økt vaksinering.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 06:43 31234

Altså, for ordens skyld: antall tilfeller i Argentina toppet seg i slutten av mai rundt 30k. I begynnelsen av Q3 var antall tilfeller falt kraftig til 20k, og deretter har antall tilfeller falt raskt til under 2k i slutten av Q3 (som på det tidspunktet var rekordlavt siden pandemien startet i landet).
Redigert 10.11.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Tingebri
10.11.2021 kl 07:02 31190

Nettopp, derfor ble din påstand feil. Først fra Q4 burde vi se mindre kostnader knyttet til covid i Argentina.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 07:33 31121

Det som er vanskelig å forklare er hvorfor covid relaterte utgifter var høyere i Q3 enn i Q2, til tross for at smittetallene var vesentlig lavere.
Anywhere
10.11.2021 kl 10:15 30940

Hmm, hva gjør dere andre som driver med litt trading i tillegg til long?
Akkurat nå synes det er litt vanskelig å predikere. Er ute av alle tradingposisjoner egentlig, og lurer på nye innganger, også i Archer.
På en måte så føler jeg at jeg har litt tid på meg slik handelsbildet nå er, og at noen kan finne på å dumpe nedover et stykke. Føler derfor ikke det er nødvendig denne gang å rive ut 4,50 og 4,51 som ligger der laglig. Når utålmodigheten slår til i aksjen, så ser vi fort 40 øre ned. Der får jeg ligge og kose meg inntil videre, tror jeg. Så får alarmer vekke meg om det skjer noe...
Redigert 10.11.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
10.11.2021 kl 11:02 30861

Planen er å kjøpe mere. Er også avventende.
Tenkte i utgangspunktet at bunnen ville være rundt 4,45 slik som ved q3.
Men hvem fanden vet
Anywhere
10.11.2021 kl 11:09 30836

Så lenge det legges ut såpass mange aksjer distribuert på mange nivåer uten at noen jafser oppover, så er det egentlig bare å vente. i den grad det er større aktører som skal ha tak i mer aksjer, så venter de også foreløpig.
danmark1
10.11.2021 kl 11:13 30833

Jeg tror, det er nu. Jeg er på køberen.
Anywhere
10.11.2021 kl 12:55 30688

Jeg er også det, men har enda ikke kjøpt i dag. Ligger lavt og venter. Synes alt virker noe tregt på hele OSE, lite å kaste seg på og da er strategien om å vente på utålmodige ofte grei å ty til...
markie
10.11.2021 kl 13:08 30645

Archer er langtfra tregere en vanlig. Ganske bra omsetning til denne aksjen og være.