ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES

Slettet bruker
ARCHER 05.11.2021 kl 23:51 125027

For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.

Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.

Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.

Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.

Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.

Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.


Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.

Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.

Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.

Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃

Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.


🚀🚀🚀🚀🚀

Redigert 06.11.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Mamuts
02.02.2022 kl 11:10 3684

Lønninga til ledelse som er største utfordring.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:11 3690

Du har vel solgt i dag på 4,4 og kjøpt på 3,96, peanøtt-trader?
Anywhere
02.02.2022 kl 11:12 3749

Eller så har man en styrt nedkjøring for ny lasting. Ble lastet betydelig rundt 4,40 så sent som onsdag sist uke...
Anywhere
02.02.2022 kl 11:27 3686

Nothing solgt eller kjøpt i dag, nei.
Trader som tidligere nevnt i Archer med 15-20K aksjer kort tid, Swing-trade 50-60K
Troll_Leff
02.02.2022 kl 11:31 3705

Fortell meg hva som er galt med resultatet, går det feil vei? Kanskje de ikke tåler flere milliard kontrakter og stor ordrereserve.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:35 3685

Tull og tøys. Det er ingen som holder kursen nede. Sannheten er : markedet er ikke interessert i archer.
danmark1
02.02.2022 kl 11:38 3701

Markedet er altid interesseret i et selskab i vækst.
Troll_Leff
02.02.2022 kl 11:45 3667

Melder milliard kontrakt den ene dagen, og solid vekst den neste, med en voksende ordrereserve og en skyhøy oljepris, ergo et selskap i vekst, og kursen sendes ned nesten 10%. OSE i nøtteskall, og noe skurrer fælt her Ser ikke bort fra kursen slutter dagen med en kurs over 4,50
Redigert 02.02.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
klassisk
02.02.2022 kl 11:51 3643

De som klarer å se en negativ utvikling i dette selskapet det siste året i forhold til inntjening og kontrakter skal lete lenge!!! Kjøttskalller :) jeg kjøper mer!!!!!!!
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:54 3638

Det som er positivt her er at de nedbetaler 18 millioner dollar på gjelden i Q4. Lenge siden det har blitt redusert noe på gjelden. Det er meget positivt samtidig som at de nevner økt vekst i tiden fremover.
Nedskrivninger i Argentina og utfordringer kan så være, ovennevnte er likevel positivt.

Nå er jeg ute av denne da, holdt ut 12 måneder og ble litt for skuffet på Q3 til at jeg orket mer og ville prioritere andre ting. Fint å se at det skjer ting for dere som fortsatt holder på :)
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:03 3615

Så hvorfor faller kursen? Trodde det var kjøpere og selgere som utgjorde markedet?

Misforstå meg rett danmark1, jeg ser ett stort potensiale i Archer, men da må de klare å levere bedre på bunnlinjen, samt å ha bedre tro på markedet (negativ guiding).
Selskapet har en (netto rentebærende)gjeld per aksje på 30kr, og dersom man hadde lagt til grunn at gjeld ble konvertert til egenkapital så ville dagens update kun gitt et fall på under 1%. Dette vil slå begge veier, så om Argentina stabiliserer seg og Archer har plantet sine 3000 trær, så kommer den....kanskje.
Troll_Leff
02.02.2022 kl 12:07 3594

Ja, det er bra amatørene og skomakerne blir skremt ut. Ressultat og guiding er nå er fremlagt, utsiktene i Archer er veldig bra, kursen ned nesten 10%, måtte jeg bare kjøpe mer, tror neppe de blir noe billigere, da vi vet hva som kommer. Kan ikke skjønne annet enn at Sveaas har benyttet dagen med å laste flere Archer aksjer i dag, da det ikke er så svart mange utestående aksjer i selskapet.
Billyjojimbob
02.02.2022 kl 12:10 3585

Snx 16,25 fredag,noen blir ristet ut,andre kommer til,satser på fet gain og reprising over litt tid nå👍
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:12 3610

Enig med deg, men kursen er ned 8 %
Troll_Leff
02.02.2022 kl 12:13 3626

Når det virkelig snur skal det bli langt trangere inn døra enn det vi nå har sett ut.
Troll_Leff
02.02.2022 kl 12:17 3599

Det er nettopp det som er moro her, at de klarer å få kursen ned 8%, som igjen viser galskapen som pågår på OSE. Meglerhusene klarte også å få kamuflere seg hvem som ligger på kjøp og salg på OSE for allmennheten. Men har tett samarbeid seg i mellom, og full oversikt hvem som eier aksjer til enhver tid, og hvor de kan være en mulighet å skvise noe ut
Redigert 02.02.2022 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Anywhere
02.02.2022 kl 12:21 3574

Ganske enig med deg, Klassisk.
Dagens presentasjon og mandagens kontrakt er på ingen måte negativt for selskapet. Tvert om bekrefter selskapet på ny utvikling minst på linje med guiding for et år siden. Likevel ligger kursen faktisk under der den var for et år siden, da riktignok etter fin heving gjennom 2020...
Teknisk evnet man å kjøre kursen akkurat til touch av stigende bunnlinje i trend i dag, så tradingmessig er den da et selvsagt kjøp på 4 kroner.
Det er en ting som undrer meg ørlite; Hvorfor fant Archer ut at de trengte å holde en selskapspresentasjon med fremleggelse preliminært av 2021 i dag? Det kommer en fastsatt dato for dette om 3,5 uker egentlig...
hofa
02.02.2022 kl 12:29 3557

Du har ret Troll Leff, jeg har solgt DNO og købt yderligere op her omkring 4, jeg forstår ikke hvad der sker på mafiabørsen.
SjonkelRolf
02.02.2022 kl 13:20 3418

La for moro skyld inn en ordre idag tidlig under 4kr.
Trur du fan ikke den gikk inn.
Man kan undre seg over hvor sint noen er på pengene sine…..
Eller er det man sjøl som får smell??
Hvorfor prises selskapet som om det er konk?
Ingenting i presentasjonen som skulle tilsi dette.
Man blir vel klokere med tiden.
Troll_Leff
02.02.2022 kl 13:23 3413

Ingenting som er negativt verken på resultat eller fremtiden, men det skapes kun nervøsitet. Nå bygges det et større volum, først kursen ned, så skal denne garantert opp, og kommer neppe ned under 4 tallet igjen, og er temmelig sikker den går i pluss i dag. Lurer på hvor mange aksjer som har blitt solgt frem og tilbake til samme eier og meglerhus i dag. Så mange reelle utestående aksjer er er det ikke for salg som volumet som skapes tilsier, nekter å tro det er så mange tullinger som har solgt Archer aksjer i dag.
Troll_Leff
02.02.2022 kl 13:27 3397

Sikkert fult mulig å få kjøpt 100 eller 1000 aksjer. Forsøk å legg inn en ordre på 500K eller 1 mill aksjer, så får vi se hva som skjer.
SjonkelRolf
02.02.2022 kl 13:34 3375

Pantepenger fra jula rakk akkurat til 2000 spilder nye aksjer i archer.-).
Det blir en trade. Selger på 4,10.-).
Slettet bruker
02.02.2022 kl 16:18 3049

hofa skrev Innlegget er slettet
Dersom din påstand stemmer, så er det vel bare å kjøpe, LOL.

Det er passe dumt å tørke seg i ræva før man driter, og å skrive før man tenker.
For at Archer skal rykke til så må det være noe som viser at eierne sitter igjen med cash, og da nytter det svært lite med en positiv ebitda nå ned- og avskrivning gjør at ebit går i minus. Det er resultat etter skatt vi eiere skal ha, og når selskapet guider mindre vekst enn hva som var forventet så er det grunnen til at det faller, hvor noen disiplinerte eiere reduserer beholdningen..

I det korte bilde så må det komme innsidekjøp, dette for å vise at de som kjenner selskapet har troen. Merk at det også stod at selskapet skal jobbe aktivt med M&A, og da håper jeg det blir M'en og ikke A'en. Kunne vært greit om et velfinansiert selskap slo seg sammen med Archer, hvor oppgjøret var i ett likvid selskap.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 16:50 2983

Ja, i dag ga jeg aksjekursen en smell med min tradingpost, litt for å ta igjen med dere tradere som selger aksjen ned, nå gjorde jeg det samme.

Fortsatt stor tro på aksjen, men må sende et signal til ledelsen om at det må begeistres mer enn å trå vannet.

🚀🚀🚀🚀🚀
SjonkelRolf
02.02.2022 kl 17:33 2862

Trader ikke, men prøver å kjøpe når aksjen faller uten grunn.
Har sålangt ikke solgt en eneste aksje.
Du fikk demonstrert at du er istand til å sende kursen ned.
Takk for det!.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 17:50 2830

Archer klarte å nedbetale gjeld over driften i 2021 med USD 21 mill. tilsvarende Nok 185 mill. Det tilsvarer Nok 1,- pr aksje og 25 % ift. børsverdi/aksjekurs.

Rimelig bra for Archer i 2021 tross for Covid og Argentina. Det er få aksjer som tilfører aksjonærene merverdier som tilsvarer 25% avkastning i året.

Archer er en soleklar doblingskandidat og fortjener det. I tillegg så kommer fremtidsforventninger om forbedringer.

Kursen bør kraftig opp. Men investidiotene biter ikke på.

🚀🚀🚀🚀🚀
Redigert 02.02.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Tingebri
02.02.2022 kl 18:34 2756

Jeg har hørt på web presentasjonen i dag. De guider ikke ekstraordinære kostnader i år knyttet til Argentina og Covid, slik at vi slipper trolig justert ebitda i 2022. Det utgjør jo gjerne 2 til 3 mill usd i kvartalet i ekstra løft til resultatet. Jeg tror også de er svært forsiktig med guidingen i år ang. Argentina. Når avtalen mellom Argentina og IMF er iorden vil det gi et mye bedre klima for investeringer i Argentina. Da kommer investeringer i olje og gass, og det vil gi enorm økning i resultatet til Archer.
RHesus12
02.02.2022 kl 20:07 2608

Dine sammenligninger er overhode ikke relevant. At Archer klarer å betale ned ca. 4 % av gjelden sin sier bare at marginene er dårlige, og at man kan se langt etter noe utbytte i mange år fremover. De meldte også om skuffende vekst i 2022, noe som også tilsier at alle de nye kontraktene er til skuffende betingelser. Nedskrivninger i Argentina kommer på et merkelig tidspunkt, rett etter ny kontrakt i Argentina. For noen amatører, aksjonærverdier er de overhode ikke opptatt av å skape. GT2RS tar gjentatt feil i sine vurderinger.
klassisk
02.02.2022 kl 21:23 2560

Tror det er du som bommer her! Selskapet har full kontroll på gjeld og snakker definitivt ikke opp aksjekursen. Grunne til at selskapet er for lavt priset er ikke at det kommer utbytte om 6 mnd, men at selskapet har livets rett og vil kverne på å levere bedre og bedre, selv om det er konkurspriset. Dette betyr at nedside er lik null og at oppsiden er enorm gitt dagens aksjekurs. Prisen av selskapet bør reflektere framtiden og den er ikke out of money :)
Slettet bruker
02.02.2022 kl 21:44 2488

Hvor mange % betaler du ned på ditt boliglån i året da. Her er det heler ikke nødvendigvis prosentene som teller, men det absolutte beløp.

Ser finansavisen i morgen skriver om mulig behov for restrukturering, det mener jeg er rimelig prematurt så lang tid før forfallet i sent 2023. De betjener sin gjeld, og Archer har selv sagt det ikke er behov for kostbare restruktureringer da de drifter cash positivt.

Redigert 02.02.2022 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
Tingebri
02.02.2022 kl 22:13 2391

Enig med deg Gt2RS, Skindlo har flere ganger sagt at det ikke blir noen hard restrukturering i Archer. Archer er en opsjon, med liten nedside
Tingebri
02.02.2022 kl 22:28 2341

Hør fra ca 36 minutter ut i denne presentasjonen, hvor Skindlo snakker om at Archer ikke skal i noe
hard restrukturering https://www.nordnet.no/blogg/selskapspresentasjon-og-qa-med-archer/
klassisk
02.02.2022 kl 22:43 2292

Ja, de som skal snakke ned aksjen bør se presentasjonen først :)
Troll_Leff
02.02.2022 kl 22:49 2271

Martin Huseby Karlsen i DNB tror så mye rart, som resten av klanen i meglerhusene. Vil tro Skinlo vet bedre enn en som "tror" i et meglerhus..
RHesus12
02.02.2022 kl 22:53 2264

Tror ikke på noe særlig oppside de neste kvartalene. Ut fra hva selskapet selv sier blir det som å se maling tørker. Med marginene som de selv ser for seg kan jeg ikkje skjønne hvorfor aksjen skal stige noe særlig. Tipper kursen vil være mellom 3 kr og 5 kr i år.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 23:05 2228

Vi får se, det som er sikkert er hvis denne begynner å gå så går den. Nedsiden er dertil sterkt begrenset rundt ca 3,5. så er en opsjon på disse nivåene.
mrspoof
02.02.2022 kl 23:25 2191

Opsjon med liten nedside??
Opsjonene jeg kjøper ender som oftes i 0 kr.