ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES

Slettet bruker
ARCHER 05.11.2021 kl 23:51 124432

For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.

Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.

Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.

Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.

Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.

Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.


Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.

Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.

Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.

Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃

Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.


🚀🚀🚀🚀🚀

Redigert 06.11.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:02 3650

Helt uenig med deg hofa. Skinlo gjorde en god jobb frem til 2019.

Oljeprisen påvirker osx selskap, ettersom deres kunder er helt avhengig av høy oljepris for å betale sine leverandører. På de 2 siste årene har Archer hatt en oppgang på 23%, hvor oljeprisen har gått 65%. Til sammenligning så har Aker Solution gått 75%, som i tillegg har et lavere avkastningskrav (lavere risiko).
Jeg mener at selskapets ledelse må vise markedet at de selv har tro på caset, med å putte skin in the game, dvs at de bruker sine egne midler til å investere i Archer.
Max10
03.02.2022 kl 11:03 3682

Da må det være noen som kjøper mye også da ....Dnb kanskje :-;
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:05 3679

Er nok mer sannsynlig at det er tradere under topp 20 som selger her nå.
omans
03.02.2022 kl 11:07 3656

Hvordan går utregningen for dummies nå?
Noe jeg ikke forstår, kurs går ned når selv om man skulle putte pengene i Archer pga den faretruende inflasjonen.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:07 3670

Jo takk.

Jeg mener at Q4 ser ut til å bli kvartalet jeg forventet Q3 skulle være, for der ble jeg skuffet. Q4 forventer selskapet å rapportere høy vekst i både topp og bunn, samt hva jeg vil kalle en kraftig nedbetaling av gjeld på $18 millioner. Om de klarer å nedbetalte gjeld i det tempoet utover i 2022 også så er det meget lovende. Hele 2021 skjedd det knapt noen nedbetaling.

Jeg mener aksjen er sterkere nå enn den var i hele 2021 og at kursen nå dipper under 4kr skyldes ene og alene artikkelen om restrukturering. Om de fortsetter som nå så kan de refinansiere og fortsette med gjelden som nedbetales over driften. Som vil gi en sinnsyk avkastning over de neste årene.

Jeg tror det er lys i tunnelen for de som holder ut. Det er alltids en risiko for restrukturering for å kvitte seg med gjeld raskt, men det er ikke nødvendig slik jeg ser det. Tror dog det er nødvendig at selskapet kommer ut å kommenterer akkurat dette. Uten det ville jeg følt meg mer usikker.
Troll_Leff
03.02.2022 kl 11:14 3736

At det er et skittent spill på gang her er jeg ikke i det minste tvil om, har pågått en stund, ligger klart i kortene, og spesielt etter klovne uttalelsen fra DNB. Det har nå vært en på tråden som har blitt kastet ut flere ganger, og skiftet alias en rekke ganger. Og hvem fa.. gidder å følge et selskap, når alt er så negativt, men bruker flere timer daglig på å rakke ned både selskap og aksjonærer, kan jaggu ikke ha så mye mellom ørene.
Troll_Leff
03.02.2022 kl 11:16 3753

Selg for fa.. ut alt du har i Archer, mens du fortsatt kan få noe igjen for aksjene, så vi blir kvitt deg, og finn et selskap som du har troa på både ledelse, og som viser vekst,
Redigert 03.02.2022 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Anywhere
03.02.2022 kl 11:26 3695

Nå er det slik at prisingen av Archer-opsjonen ikke er mindre-out-of-the-money, heller ikke mer, men den er billigere.
Det er også slik at en del større investorer som tildels har god kontakt med det operasjonelle miljøet rundt Archer har tatt plass siste år. Alle disse vet mer enn nok om Archers situasjon og hvordan de er finansiert. De har også sett at selskapet bærer sin gjeld og virksomeht på løpende cashflow, samt reduserer gjeld løpende. Det er derfor ikke slik at straks selskapets obligasjoner utløper, så er det full krise da selskapet ikke sitter på 500 mill USD til innfrielse av disse. Det ville i så fall implisert en selvsagt høyere prising av selskapet, men også gitt null oppside da risiko ville vært ryddet av veien.

En innfrielse av eksisterende obligasjoner/gjeld gjøres som regel med refi av gjelden til nye løpende obligasjoner/lån med dertil egnede betingesler. Archer har bevist de siste årene at banker ikke trenger frykte ekstremt for sin midler, og kan påregne å få disse tilbake i et kontrollert løp. Archer på sin side bør selvsagt også ha finansert mye av sin virksomhet med gjelds-struktur, det er dette pt som gjør den gearede oppsiden mulig.

Slik markedet er, vi så det da Archer fikk en gjelds-struktur-endring midt i pandemiutbruddet og gikk 100% intradag, så er det bare en linje fra Skindlo som sier "Vi ser ikke behov for restruktureringer på kapital-strukturen i oversiktiglig fremtid" så går aksjen 25% igjen.

Usikkerhethet er noe de fleste har som uønsket, og jeg er enig med at Skindlo godt kan uttrykke seg litt om dette som svar på løsrevet analytiker-kvad...
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:34 3678

Du har ikke peiling, min vurdering av Ebitda var positiv ja, men faktisk så vil ikke Archer være så veldig langt unna dette, Men estimatet var med utgangspunkt i normalisering i Argentina, begge Mdr rigger i drift, og ingen ekstraordinære kostnader, dette ble da gjort til løpende 12 måneders drift.

Du ser selv at de for q4 2021 ligger på over Usd 25 mill. Ebitda før ekstraordinære kostnader. Dette var uten Topas og fortsatt avventende forventninger til normalisering av Argentina. Jeg mener Topas vil alene stå for minst Usd 5 mill. Ebitda i kvartalet, Usd 1 mill. lavere rentekost pga mindre gjeld og Argentina bør gi ytterligere Usd 3 mill.

Legger du dette til grunn så har du kvartalsvise Ebitda på Usd 34 mill., ganger du dette med 4 kvartaler så er du på Usd 136mill.

Dette er ikke langt i fra, men ja jeg innrømmer at de ikke er der enda, men dette kan man forvente, og skjønner overhode ikke hvorfor du skal backtrade og dra det som et argument mot meg i pr i dag. Det var ikke mye feil, om du tar hensyn til de forutsetningene som jeg skrev lå til grunn for betraktningen.

Den betraktningen står seg den dag i dag om hvordan Archers drift kan være ved normalisert case etter Covid, bedring i Argentina, Mdr rigger i drift, samt øvrig vekst og forbedringer i driften.

🚀🚀🚀🚀🚀
Redigert 03.02.2022 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:36 3698

Var et vellykket forsøk fra dnb på å skremme ut aksjer på lavt nivå dette. Jeg har handlet mer og vurderingen bak er at seltoren skal opp fremover og da må man plukke de selskapene med mest potensial. Her er archer som en opsjon godt representert. Eu skal grønnvaske gass, så at dette vil bidra til å løfte næringen ytterlig fremover har jeg stor tro på. Argentina er en joker, men der kan det skje flere ting fremover. Dnb ser bakover og det er skjelden der pengene ligger.
Redigert 03.02.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:37 3698

Selger meg ikke ut, men kan slutte å kommentere på denne tråden om det er ønskelig. Så dersom GT2RS (TS) ønsker at jeg skal slutte å kommentere, så gjør jeg det, men da får GT2RS skrive dette.

Husk at jeg har nok vært en av de mest optimistiske rundt Archer, og når jeg opplever at ikke selskapet leverer utfra mine og markedet sin forventing og yterer dette så blir jeg en drittsekk. Blir ikke mye konstruktiv diskusjon dersom man på denne tråden kun skal se at glasset er halvfullt i stedet for halvtomt. Veksten du snakker om, er det økning i inntekt fra 2020 til 2021, hvor Archer kjøpte seg inntekt ved å øke gjelden med 13mUSD?
nafa
03.02.2022 kl 11:38 3690

Voldsom fokus på Archer i FA idag for en gangs skyld.
Anser det som svært positivt for selskapets framtid!!🥳😇
SjonkelRolf
03.02.2022 kl 11:44 3659

Kjøpet av deepwell ble vel tatt over drift. Er det rimelig å anta at archer kunne betalt omtrent det dobbelte ned på gjeld i fjor uten dette kjøpet? . Deepwell bidro vel ikke mye på inntektssiden i fjor??
De skal bidra for fullt fremover….
Slettet bruker
03.02.2022 kl 11:45 3660

Ingen problem med å kjøpe ditt argument, noe som jeg også tidligere har berømmet deg for. Problemet er at selskapet selv ikke har tro på de muligheter som du skisserer, og da reagerer markedet negativt. Når selskapet er såpass gearet så må de dekke finanskost og avskrivninger med å ha en høy ebitda, dette klarer de ikke. Dersom de ikke klarer å gi en høyere ebitda, så foringes verdiene i selskapet, og over tid så må enten eiere eller långivere finansierer dette, det er et faktum. Jeg backtrader ikke, jeg refererte kun til dine tidligere antagelser som dessverre ikke står seg.
Troll_Leff
03.02.2022 kl 11:49 3648

Archer kan gå fra minus 10% til +10% med et tastetrykk. Robotene mekker veldig med kursen i dag,
Slettet bruker
03.02.2022 kl 12:07 3588


Jeg vil ikke at du skal slutte å skrive innlegg, ta det som kjærkomment, jeg mener bare du bør diskutere dagens situasjon og ikke henge ut meg som har en positiv innstilling til selskapet, og en gammel vurdering jeg gjorde.

Archer bør sporenstreks imøtekomme slike ugrunnede spådommer som klines opp på førstesiden av avisen. Hadde det vært en faktisk restrukturering de sto oppe i, da hadde jeg skjønt det. Det som er kommet ut er en spådom fra en analytiker, det er lang tid til forfall, mye kan skje fram til da.

Archer tjener faktisk penger, de vedlikeholder sitt utstyr så det som er i bruk forringes ikke. Men ja de har høye avskrivninger av gammel moro og goodwill, men driften er positiv. Gitt en normalisert hverdag uten ekstraordinære kostnader.

Archer er godt rigget.
hofa
03.02.2022 kl 13:02 3461

Ingen tvivl om det og med den omsætning der er i dag er der også købere nok, bare ikke der er nogen der bliver "luret" til at sælge. Vi har tidlige set den slags udmeldinger fra DNB og så står de samtidig som største købere, men det har mafiabørsen også lukket af for at vi kan følge med i.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:11 3451

Jeg mener at jeg adresserer dagens situasjon og det som kan komme i fremtiden, og gårsdagens update var skuffende basert på dine, mine og andre (les analytikere) sin antagelse. Det som jeg reagerte på var at du, med andre bagatelliserte guiding. Dersom Archer skal ha en oppside, så må Ebitda over mUSD 100, og når man da er over break-even punktet, så vil vi eiere nyte godt av den høye gjeldsgraden. Dette vil også skape tillitt til långivere som reduserer sin risiko ved å ha utestående til et lønnsomt selskap. Frem til Covid situasjonen i 2020 så hadde selskapet nettopp levert en solid økning i ebitda fra 2018 til 2019 på mUSD 22, (Ebitda i 2019 ble 95). Så hvorfor er de så jævlig pessimistiske i Archer-leiren at de kun tror på en EBITDA rundt 90, nå som covid løsner opp, bedre betingelser på kontrakt i Argentina osv? Det er med den bakgrunn jeg irriterer meg på selskapet. Selskapet burde vært mer bull, så kunne heller analytikere sådd tvil på tallene.

Selv om forfall er en stund til, så er gjelden i Archer elefanten i rommet. Ingen problem om gjelden er stor, og selskapet leverer på bunn, men det vil de ikke gjøre i 2021 i følge guidingen. De tar nedskrivning på mUSD 14 som vil komme i tillegg på den ordinære avskrivningen og de vil ha et finanstap på KLXE (kursen var 3,10 i slutten av q4 vs 4,76 i slutten av q3). Da er dessverre 2021 nok et år med negativ EPS. Spørsmålet er om långivere automatisk vil forlenge løpetiden, eller om de krever at nåværende eiere også er med å tar risiko. Da kan man raskt komme inn i en restrukturering. Långivere vil ha en rett til å krev hovedstol betalt iht avtale, og de pengene vil ikke Archer ha tilgjengelig i 2023. Da må de enten få inn nye långivere, og da ser man på betjeningsevne, og den er ikke bra nok med det som Archer leverer i dag.
danmark1
03.02.2022 kl 13:18 3422

Restrukturering i den nuværende situation er helt udelukket. Selskabet kan sagtens betale gælden hen ad vejen. Shorterne har fået overtaget og folk med slidte nerver lader sig påvirke til salg. Jeg køber nu.
markie
03.02.2022 kl 13:20 3404

Den har stått imot bra. Stor omsetning etterhvert nå. Billig oljeaksje dette nå
markie
03.02.2022 kl 13:32 3423

Noen som har e posten til IR ansvarlig. Prøver ringe men sentralbordet var sprengt.)
Slettet bruker
03.02.2022 kl 13:40 3414


De venter at veksten kommer i andre halvår, så 2022 ville vær sterkere om veksten allerede var her, men mot slutten av året og for 2023 så vil de nok ha passert de magiske 100 mill. som du sier. De var på 25 mill. I q4 2021 så de er der allerede om de ikke hadde ekstraordinære kostnader. Topaz kommer ut i q2, og vi må legge til grunn at ny kontrakt med Pan America, samt annen vekst og inflasjon vil komme i tillegg. De har ferdigstilt noen prosjekter, men vi må gå ut i fra at de får til ny ting også.

Du burde ikke svartmale mer enn nødvendig heller, masse selskap som ikke tjener en dritt men som prises himmelhøyt på fremtidstro. Det er ikke positivt med baisset kurs om det skal hentes penger.
hofa
03.02.2022 kl 13:48 3434

Jeg har skrevet til Archer og de plejer at være flinke til at svare. Det er da brandirriterende at sådan en enkelt anal-lytiker kan forårsage. Det var for øvrigt samme analytiker/Karlsen der forudsagde at Seadrill ikke eksistede om et halv år, det er nu over et halvt år siden han kom med den anal-lyse.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 14:03 3563

Det er der du misforstår meg, jeg svartmaler det ikke, det gjorde Archer selv i går. Tar man høyde for at de ekstraordinære kostnader kun var en one-off, så vil de ha en null vekst. Som sagt, jeg har fortsatt mine aksjer i Archer, så jeg er ikke tjent med å snakke ned kursen. Jeg tok også 100k i går på snitt 4,22, slik at jeg ikke hadde noe krutt i dag.
Tidligere var jeg aksjonær som trodde på ledelsen, og ikke analytikerne. Nå er jeg aksjonær på tross av at både selskapet og analytikere er skeptiske.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 14:06 3573

Kan ikke skjønne at megler i dnm tørr å sette navnet sitt på en spåass dårlig og utdatert kommentar av archer i FA. Viser mer at dnm ikke har hengt med i hvordan ting ser ut i oljeservice fremover.
Troll_Leff
03.02.2022 kl 14:14 3557

Må være totalt "tilbakestående" denne megleren, men greit de oppgir navn

Omsetning på 248 millioner dollar, opp 17,6 % sammenlignet med fjerde kvartal 2020
EBITDA på 22,3 millioner dollar, opp 16,6 % sammenlignet med 4. kvartal 2020
Netto rentebærende gjeld redusert med 18 millioner dollar til 500 millioner dollar
Robust tilgjengelig likviditet på 116 millioner dollar
Redigert 03.02.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
drømmeren
03.02.2022 kl 14:51 3476

Pengesterke folk her som holder kurs nede. Bra kjøp på dette nivå. Jeg vil tro siden archer klarer å betjene gjeld så skyves nok forfall noen år til Evt refinansiering til bedre betingelser. Emisjon ala sdrl er uaktuelt så lenge penger kommer inn.
Redigert 03.02.2022 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
RHesus12
03.02.2022 kl 16:12 3303

Største problemet i Archer er ledelsen. Kommunikasjon er elendig, knapt noen i ledelsen har eller kjøper aksjer. IR er totalt fraværende , totalt manglende forståelse av rollen. Tror knapt det finnes et selskap som har mindre fokus på å skape aksjonærverdier, få frem verdier, skape interesse for aksjen osv. Den siste oppdateringen til markedet var rett og slett en katastrofe. Etter min mening er kommunikasjon på et sånn lavmål at det bør få konsekvenser. Alle ansatte i Archer er ansatt for å skape verdier for eierne gjennom utbytte eller økende aksjekurs. Det har vi sett lite till.
Codex63
03.02.2022 kl 16:23 3295

Dette ser ut som en siste krampetrekning. Kom med noe saklig.
danmark1
03.02.2022 kl 16:29 3273

Jeg tror heller ikke, den kan tales længere ned :-)
Slettet bruker
03.02.2022 kl 17:59 3150

Da har vi ihvertfall om ikke annet fått god mulighet til å fylle på på kurser ned mot 3,5, det er da noe. Tviler på at det er alfie eller noen av de andre på topp 20 som har stått for salget i dag. De ser nok på denne som en opsjon som ikke er verdt å selge selv om kursen beveger seg mellom 3-5kr, da hadde de gjort det for lengst. Tviler også på at sveaas kastet ut i panikk. Dette er nok hovedsaklig mindre aksjonærer og folk som har fått tak i 1-2 mill aksjer for shortsalg. Sitter stille i båten og tok imot ca 200k aksjer i dag med snitt på 3,65
nafa
03.02.2022 kl 18:18 3151

Spørs hvor mange med reelt salg i dag.
Mesteparten er vel kjøp og salg mellom «guttaboys» for å få kursen i skremmeposisjon tenker jeg.
sveipen
03.02.2022 kl 19:10 3131

Undrer på om dette er et bestillingsverk for å få ned kursen.
Fortsatt utfordrende

– Til tross for forbedringen i fjerde kvartal for våre landboringsoperasjoner og forbedrede utsikter etter den nylige kontraktstildelingen fra Pan American Energy, er stuasjonen i Argentina fortsatt utfordrende, sier Archer-sjefen.

Han påpeker at makrogrunnlaget i landet, etter deres mislighold av statsgjeld, begrenser landets evne til å videreutvikle de enorme olje- og gassressursene på kort sikt.

Archer har grunnet dette i fjerde kvartal bokført en nedskrivning på 14 millioner dollar knyttet til 15 gamle rigger i Argentina.

2022

For inneværende år forventer Archer at inntektene økes moderat fra 2021-omsetningen, med en EBITDA som ligger 5-8 prosent høyere enn i 2021.

Primært er denne veksten ventet å komme i løpet av andre halvår.
Selskapets driftsinvesteringer er ventet til å være på 3-4 prosent av omsetningen.

Undres på?
Hvem kjøper?
Er det noen som ønsker en lav inngang?
Billyjojimbob
03.02.2022 kl 19:11 3145

Ryktet sier at Archer ønsker et grønnere avtrykk og har åpnet en avdeling i Gdansk for tilnærming til det europeiske markedet for vindkraft sol&vann,spennende om dette stemmer,time will tell!👍
Tror ikke de som investerer i Archer er spesielt lettskremte😷
Slettet bruker
03.02.2022 kl 20:17 3104

Alle ønsker vel lavest mulig inngang, men det som serveres i dag av dnm er så spekulativt at det hadde passet bedre som en kommentar på et anonymt forum for ikke å dumme seg ut. Denne er også lav på 5 og 6kr. Trading updaten er nøktern og positiv undertone, mye bedre enn mange selskaper som hauser seg selv opp på luft og intensjoner. Archer har god kontroll på gjeld og betaling av denne, så dagens FA artikkel har jeg vanskelig å ta for noe annet enn at den er delvis bestilt av noen.
Troll_Leff
03.02.2022 kl 20:29 3138

Martin Huseby Karlsen i DNB markets har satt seg selv i gapestokk.
klassisk
03.02.2022 kl 20:50 3169

Kjeltringer hele gjengen! Blir spennende å se aksjonærliste neste gang! Bestillingen har en avsender og han laster vel opp i det stille. Archersjefen snakker om aksjonærverdier, da bør han i det minste være tydelig nok til at løgnere blir tatt med buksa nede og ikke får manipulere kursen. Virker som fake News er noe DNB ønsker å benytte seg av. Sa opp kontoen min der etter å ha lest innlegget!
Slettet bruker
03.02.2022 kl 21:08 3113

Ingen rykte dette, men fakta. Rart de ikke nevnte noe om dette i presentasjonen.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 21:20 3142

Hvorfor ønsker noen kursen ned ? Når Markedet har hatt muligheten til å kjøpe aksjen til 2- 4 kr i mange år
Anywhere
03.02.2022 kl 21:21 3159

Gratulerer med 200k. Kunne heller ikke gå med på annet enn kjøp i dag.🙂 Det var en lett diskusjon....med meg selv.