ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES

Slettet bruker
ARCHER 05.11.2021 kl 23:51 124897

For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.

Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.

Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.

Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.

Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.

Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.


Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.

Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.

Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.

Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃

Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.


🚀🚀🚀🚀🚀

Redigert 06.11.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 21:30 5074

I tillegg så er carbonlagring et område archer kommer til å utvikle fremover. Så her er det mye som vil skje fremover innenfor ESG kombinert med gode tider for olje og gass.
Redigert 03.02.2022 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
drømmeren
03.02.2022 kl 22:17 5047

Når har oljeprisen ligget på 90 pluss??? Tenke tenke
Slettet bruker
03.02.2022 kl 22:37 5010

Riktig det, men påstander at noen holder kursen nede er brukt i lang tid, flere år.
Severin
03.02.2022 kl 22:40 5026

Kan fallet i aksjekursen være et planlagt scenario fra JF, for at Hemen Holding kan få kjøpt Seadrills aksjepost i selskapet for en «billig penge» nåt det går ut av Chapter 11?
Slettet bruker
03.02.2022 kl 23:03 5010

Kan absolutt tenkes som et scenario. Kan være grunnen til at aksjen ikke har flyttet seg siden oljen var 30$.
JahMason
04.02.2022 kl 08:27 4791

Rekyl i dag!

Kortsiktige ut, kursen videre opp. Tikke som en klokke opp mot to-siffer i løpet av de neste 12 mnd
hofa
04.02.2022 kl 09:02 4782

Konspirationsteorier er der nok af, når en aktie ikke går som forventet. Men det kan sagtens være JFs regnedrenge der kan se lyset i dette. Sidst Hemen købte var i kurs 4,60 og da var olien i 40. JF kan byde ind på hele Archer og indfri gælden og så få en fantastisk forrentning.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 09:08 4780

Skal ikke bidra til allverdens konspirasjoner. Det med tradere og enkelt aksjonærer som holder kursen i sjakk er nonsense, men at det kan og sannsynlig er et spill her mellom Hemen og Sdrl skal ikke sees bort fra.
nafa
04.02.2022 kl 09:33 4760

Aldri så galt at det ikke er godt for noe sies det.
Tror at hendelsen i går har gjort at fokus på Archer i markedet har fått seg en stoor opptur og blir neppe noe mindre framover.
Ser vi 2-sifret innen 12 måneder ?
Jeg tror også det !
hofa
04.02.2022 kl 10:28 4674

"Vår kommunikation med markedet dikteres ikke af spekulationer fra en tilfældig analytiker og det må stå for hans regning. Vi varetager vore aktionæres interesse og ledelsen er insentiveret til at ivareta aksjeverdierne". Ovenstående er svar fra Archer på en mail fra i går. Der var en der skrev, at de ikke svarede på mail, jeg har fået svar ret hurtigt, hver gang. De har tidligere skrevet, at de ikke børsmelder ordre og andet, med mindre der er meldepligt, og der kunne de måske nok hjælpe os en del.
Redigert 04.02.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
GOV
04.02.2022 kl 10:44 4660

.. blitt noe fart det siste drøye kvarteret - rundt 500.000 aksjer omsatt - fortsatt latterlig lav kurs er min mening ...
Redigert 04.02.2022 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 10:46 4692

Vi må heller ikke glemme at TP fra pareto er 5kr ut fra en out of money valuation. Kepler har vell 6kr fra 1 år tilbake også. Så tipper jeg det kommer nye analyser etter q4.
Troll_Leff
04.02.2022 kl 10:47 4693

Dersom det er noen som har solgt og kastet ut Archer aksjene ut på billigsalg til ulvene grunnet denne spådommen fra denne tilfeldige analytikeren,
Får evnt sende tapet til spåmannen Martin Huseby Karlsen i DNB markets, og kanskje også Hegnar burde hatt seg en smekk på fingeren som lar slike rykter og spådommer går gjennom, og setter det på trykk.
Redigert 04.02.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
danmark1
04.02.2022 kl 10:52 4689

Jeg tror ikke, der er mange almindelige investorer, der gik på limpinden. Det er ren spekulation og jeg håber, der er nogen, der har fået en over fingrene.
Anywhere
04.02.2022 kl 10:55 4687

Det må regnes som det helt åpenbare at Hemen med glede og lyst og litt aggressivitet ønsker seg SDRL sin Archer-post.
En avklaring rundt denne og et par-tre synergifokus for Archer så kan Hemen alene glede markedet såpass at det sender aksjen mange hundre prosent opp på få uker, slik vi har sett før. Det er ingen flere avskrivninger man kan få til, ditto heller etablering av inntekt på avskrevet utstyr...og selvsagt er Argentina-mulighetene om kort tid på høyde med det beste vi har sett før. Det er aktører som har breddfulle pengekasser de kommende måneder og som kan finansielt kvalifisere infrastruktur i Argentina som Archers operasjoner også kan dra nytte av.
Hvor lenge kan man sitte stille og se på oljepriser på 90-tallet uten å dra nytte av den??

markie
04.02.2022 kl 11:27 4725

Kanskje du kan spørre om det er tiden for inside handel nå!

Dersom de har trua på arbeidet de gjør kan de understreke dette med investering her.
hofa
04.02.2022 kl 13:07 4647

Det spurgte jeg også om, og svaret lød: " Det er op til den enkelte primæreinsider og vurdere om vedkommende skal købe flere aktier". Og det er selvfølgelig også korrekt, men lidt ønsketænkning fra vores side.
Troll_Leff
04.02.2022 kl 13:20 4680

Jeg er 120% sikker sikker at Archer kommer i spill om ikke så lenge. Som ble skrevet lenger her oppe, hvor lenge skal man sitte å se på en skyhøy oljepris som snart er 3 sifferet uten å ta del i det 😊
Severin
04.02.2022 kl 13:21 4691

Mener den uavklarte situasjonen med Seadrill påvirker Archers aksjekurs. Er det noen som vet når Seadrills långivere for byttet sitt utestående hos Seadrill med aksjer.
De nye aksjonærene vil sikkert ikke ønske å sitte på Archers aksjepost.
Hadde trodd dette allerede burde vært avklart.
danmark1
04.02.2022 kl 13:23 4702

Det kan blive en meget dyr fornøjelse, at være short her.
Troll_Leff
04.02.2022 kl 15:41 4724

Det hadde vært meg en fornøyelse om noen gikk short her, og måtte løpe svært høyt for å få kjøpt tilbake
Anywhere
04.02.2022 kl 16:23 4673

Tror også det kan bli noe spill omkring Archer, Troll_Leff.
Om Hemen vil drive dette i en konsolideringsseilas på oljeservice kommende tider, kan være, og da skal SDRL-posten først avklares. Hemen har pengene og evnen og dersom viljen er der, så blir det friske takter.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 18:54 4558

Blir nok noen som kommer løpende etter en dag, da holder det ikke med joggesko. I mellomtiden får vi bare laste på disse lave nivåene, så takket være han dnm megleren så har ihvertfall jeg mer archer aksjer enn noen sinne på svært behagelige nivåer.
JahMason
06.02.2022 kl 09:04 4079

Noen som vet hva Archer og/eller markedet priser DLS i Argentina?

Er det noe realistisk tanke om at Archer vil selge det noen gang?

En salgspris nærmere 3-4mrd kunne gjort selskapet gjeldsfritt med positiv cashflow. Kanskje dumpet aksjene i klxe også, blir mer fokus på kjerne drift (Archer), som går veldig bra om dagen. Kunne jo selskapet selv kjøpt posten til sdrl 😅

Da tenker jeg fort aksjen kunne stått i en kurs man ikke kan tørre å håpe på. Bare usikker på om Archer kunne tenkt i de baner.
Slettet bruker
06.02.2022 kl 09:48 4041

Blir kun synsing, men å kutte argentina etterhvert når markedet bedrer seg og få en grei pris for det kan jeg ikke se for meg at de ikke vurderer. De bør nok vente til IMF og argentina får på plass en løsning, først da blir nok prisen det det blr være.
Slettet bruker
06.02.2022 kl 10:26 4045

Dls tror jeg ikke de får mer en rundt Nok 1 mrd. for i dag. SAN Antonio som ble solgt som var teknisk konk ble solgt for ca. Usd 150 mill. Det ble også spekulert i om Archer solgte for ca det samme, NB; det er ikke nevnt om det var på gjeldsfri basis eller ikke.

https://www.elextremosur.com/nota/lone-star-compraria-dls-para-crear-un-gigante-de-servicios-petroleros/


Men ja, se til helvete å bli kvitt dritten i Argentina, få inn penger og nedkvitter gjeld. KLXE bør også bare selges, de er kun verdt 50 mill., men bør selges likevel og betal ned gjeld.

Gjøres ovennevnte blir Archer mye mer transparent og støy fjernes, også vedr. den høye gjelden. Dette er meget naturlig å gjøre og kan spare aksjonærene for innhenting av mer egenkapital dersom det i det hele tatt er et tema.

🚀🚀🚀🚀🚀
Redigert 06.02.2022 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2022 kl 11:06 4006


Jeg foreslår sterkt at alle aksjonærer som er bekymret for en eventuell innhenting av egenkapital som analytikeren fra DNB spådde, sender en e-post på Archer sin nettside til de og ber de redegjøre rundt spørsmålet. Samt om ikke et salg av Argentina bør vurderes for å unngå dette. De bør også svare på hva DLS kan anses å være verdt.

Dersom dere aksjonærer bryr der om pengene dere bør dere gjøre som jeg foreslår over. Det må stilles direkte krav til ledelsen om dette, hvis ikke hopper de glatt over å kommentere dette i det hele tatt.

De bør bes om å redegjøre for dette ved fremleggelse av Q4, så dette haster, kom igjen og ikke vær sidrumpa, send en e-post til Archer.

🚀🚀🚀🚀🚀
Vierundsiebzig
06.02.2022 kl 11:27 4071

Argentina er jokeren og bør materialisere seg etterhvert som aktiviteten tar seg opp . Salg på nåværende tidspunkt er dårlig timing da tilbud og etterspørsel tilsier behov for enorm økning av produksjon i årene fremover . Argentina vil komme men det er en tålmodighetsprøve å vente 😊 . Hilsen aksjonær siden 2015 .
Slettet bruker
06.02.2022 kl 12:35 4014


Jo, men aksjemarkedet er jo eksperter i å prise inn fremtidige forventninger, så det er ikke sikkert det ene er mye bedre enn det andre. Jeg begynner å bli drittlei at Archer ikke gjør grep som aksjemarkedet verdsetter.
Tingebri
06.02.2022 kl 12:47 4004

Det ville være lite klokt å selge DLS på nåværende tidspunkt. Hvorfor selge når potensialet for verdiskaping i Argentina er enorm? Selskapet har god tid på å refinansiere lånene. Dersom de klarer å øke EBITDA fremover, noe jeg forøvrig tror de fint klarer, vil de kunne forhandle frem bedre betingelser på lånene. Husk at de har guidet at det ikke vil bli ekstra kostnader fremover I Argentina pga covid, dette utgjør ca usd 2 mill pr kvartal. Begge modulriggene er i drift i løpet av 2 halvår. Argentina vil trolig bidra mer fremover på EBITDA pga bedring i markedet. Forhandlingene mellom IMF og Argentina ser svært lovende ut.
Redigert 06.02.2022 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2022 kl 13:12 4284

Begge modulrigger i drift 2. Halvår? Emerald går vel av kontrakt nå i q1..?...men ja jeg tror det kommer ny kontrakt på emerald snart..men skal vel ha 5 årlig kontroll først.. Passer emerald inn på Draugen? Eller må det bygges ny? Mener å huske at skiddekk ikke er det største i verden, men sant skal sies jeg kjenner ikke størrelsen på disse modulriggene.
Vierundsiebzig
06.02.2022 kl 15:35 4201

For min del virker det som noen aktivt handler for å holde kursen lav ved tegn til stigning , kommunikasjonen fra selskapet er også preget av kunngjøringer som i etterkant fører kursen i samme retning som tyngdekraften . Mener det har pågått siden 2018 . Personlig mener jeg selskapet aldri har vært bedre rustet ift fremtiden . Sitter derfor totalt på ca 1% av aksjene i selskapet og kommer til å øke ytterligere ….
JahMason
06.02.2022 kl 21:00 4046

Sendt en mail angående litt div. Som jeg håper de adresser i Q4 pres. 25.02. Eller svarer på mail.
Kan bli spennende å se i morgen om det er videre rekyl eller om trenden nå er nedgående.

Selskapet trenger noen positive news, selv om det kom en forlengelse i Argentina for under 1 uke siden :)
Slettet bruker
06.02.2022 kl 21:30 4008

Helt enig kursen virker styrt mellom 3,5 og 5kr. Deler også synet på at det ser lyst ut mtp fremtiden, og tror dette henger sammen med sdrl sin eierandel i selskapet. Når dette løsner , mest sannsynlig snakk om 1 faktor som må til her og det er så enkelt som hvem som kjøper sdrl aksjene. Når det er avklart blir det opptur. Gjelden er selv om flere forsøker å krisemaksimere den ikke et problem her i et marked i oppgang med bedre betingelser. Eier selv en betydelig mengde aksjer her og er klar til å kjøpe mer hvis den går mot støtten på 3,5.
JahMason
07.02.2022 kl 07:00 3775

Olja over 93usd, må komme en opptur snart !!
Anywhere
07.02.2022 kl 09:27 3640

Oljerigg1, lite volum i dag, men 3,5 eller 3,6 er nesten same-same. Ser ut som man kan få seg noen smågrunker av aksjer der i dag også.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 11:51 3488

De som føler for det må bare fylle opp ordrene min som ligger på kjøp. Dette er svært billig og intet er endret siden den sto i 4,5 for en uke siden. Kun en sleip dnm megler som har klart å skape litt frykt.
JahMason
07.02.2022 kl 11:58 3495

Har selv en ordre på kjøp så får vi se :)
hofa
07.02.2022 kl 15:34 3336

JF har afgivet bud på Northern Drilling, det bekræfter mig i at hans "regnedrenge" satser på fremtiden. Spændende hvornår de forsøger sig yderligere i Archer
Anywhere
07.02.2022 kl 15:59 3396

Hemen Holding viser litt vei her nå. De er på kjøperen i Northern Drilling.
Det betyr at drilling-segmentet er kategorisert som fokuserbart. Hemen er kjent som tidlig mover, og en konsoliderer av rang.
De har også solid engasjement i Seadrill....
Det er kanskje ikke helt i det blå om man ser Hemen starter en verdiskapende fokus også rundt eierskap/evnt konsolidering/verdiskapning i Archer. Innen offshore og onshore drilling synes tiden å være moden for friskere satsing fremover. Archer skal tjene på det selvsagt.