ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES

Slettet bruker
ARCHER 05.11.2021 kl 23:51 130177

For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.

Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.

Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.

Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.

Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.

Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.


Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.

Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.

Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.

Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃

Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.


🚀🚀🚀🚀🚀

Redigert 06.11.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2022 kl 09:12 2735

Tror ikke at det pga denne kontrakten Sveaas har gått inn for å si det sånn. Bare starten dette tror eg..
Anywhere
01.02.2022 kl 09:10 2732

Nå kan også dem som har kjøpt for trade bare lene seg litt tilbake og tilby litt kanskje rundt 4,90, men jeg tror man skal drøye de fleste salg til oppunder 5,30.
Er det snev av positive vibber i morgen, så drar det fort ganske greit avgårde i denne aksjen.
Anywhere
01.02.2022 kl 08:59 2766

Det er nok slett ikke tilfeldig med valgt dag i morgen, nei, og vi ser nok noe av årsaken til at det ble handlet relativt friskt rundt 4,40 i sist uke...
Slike saker kan fort løfte en aksje som Archer 20% intradag. Men samtidig bør markedet snart erkjenne grunnlaget for å reprise aksjen mot høydene fra i fjor.
Redigert 01.02.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Tingebri
01.02.2022 kl 08:49 2813

Det er nok ikke helt tilfeldig at "trading update" skal være i morgen. De ville nok ha kontrakten med Pan America på plass først. Endelig tror jeg at Argentina løsner for Archer
hofa
01.02.2022 kl 08:44 2840

Sådan - endelig, en kontraktforlængelse med væsentlig højere margin.
Redigert 01.02.2022 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2022 kl 08:41 2801

Gode nyheter , løsner i argentina. Bedre betingelser på denne kontraktforlengelsen enn de eksisterende betingelsene.
SjonkelRolf
01.02.2022 kl 08:37 2818

Flott!!
Med milliarder kan det vel bare gå en vei….-).
Bedre marginer……….
Slettet bruker
31.01.2022 kl 19:33 3144

Enig i det. Tviler sterkt på at Odfjell ønsker noe som helst med Argentina å gjøre også.
Tingebri
31.01.2022 kl 19:27 3140

Har vanskelig for å tro at Archer og Odfjell er noen match? De har vel mer ulike virksomheter enn de har like?
Slettet bruker
31.01.2022 kl 16:08 3317

Noen får ringe Sveaas. Han vet nok hva som kommer til å skje :).. sist mg å han hadde någe t felles va i medicult 🤑
Slettet bruker
31.01.2022 kl 15:52 3322


Jeg mener at dette ligger i kortene også etter hva Odfjell begrunner struktureringen med. Archer og Odfjell ville hatt synergier og han prise seg bedre for oppdrag.

Jeg vil tippe at dette vil skje kort tid etter børsnoteringen av Odfjell.

Det er ingen som ikke ønsker å utvikle selskapene, og nå har det vært som å se maling tørke i årevis.
nafa
31.01.2022 kl 15:27 3364

Hørt noen rykter eller er det bare løse tanker om en sådan mulighet ?
Anywhere
31.01.2022 kl 14:00 3365

Odfjell tar en splitt av selskapet i ren rigg-del og teknologi-del. Litt som Seadrill gjorde og skilte ut Archer...
Mulig tidspunktet er mer opportunt for Odfjell. Fremtidig inntjening skulle ved en M/A fra Odfjell sin side da borge for å kunne justere noe regnskapsoverskudd mot fremførte underskudd, alt etter virksomhetsområde...Selv om i praksis er det nok mest effekt for Archer-aksjonærene at dette anvendes ved virksomhetsjustering i alle områder der underskudd er akkumulert.
Tror Archer selv ønsker seg mer på investor-radaren fremover i alle fall, så de kan legges litt opp til presentasjon av grunner for det:)
Slettet bruker
31.01.2022 kl 12:34 3471

Aldri vært så spennende som nå å være aksjonær. Tror mye kan skje, men kan også være at jeg har blitt litt for mye forelsket i aksjen.. men nesten all in heranne. Ca 90% inne her 🤑🤑🤑
Troll_Leff
31.01.2022 kl 11:32 3499

Odfjell søker i alle fall etter masse folk per dags dato, men det har jo også Archer gjort over lengre tid. Ser ikke bort fra at du er inne på noe ang. oppkjøp eller sammenslåing.
hofa
31.01.2022 kl 11:29 3478

På mafiabørsen er alt tilladt. Jeg har været i dialog med Archer flere gange og de er flinke til at svare, blandt andet om, hvorfor et utal af kontrakt forlængelser og nye kontrakter ikke bliver kursmeldt og om JF indflydelse på kursen. Jeg mener kursen skulle være væsentligt over 5,6
Slettet bruker
31.01.2022 kl 11:18 3439


Neste trekk fra Odfjell blir vel oppkjøpstilbud på Archer. Nå er alt duket for sammenslåing av disse konkurrentene.

🚀🚀🚀🚀🚀
Troll_Leff
31.01.2022 kl 11:12 3344

Markedet og "bandittene" har et par dager å riste i aksjonær treet for å skape noe redsel og usikkerhet blant aksjonærene, så robotene skal får kjørt seg de neste dagene. Her kan kursen flyttes +/- 10% med eks 100 - 1000 aksjer, helt utrolig at det er lovlig.
hofa
31.01.2022 kl 10:58 3366

Jeg har skrevet til dem flere gange om netop dette. Når der er større underskud end forventet sender de profit warning, så kan de jo også sende et estimat ud om højere indtjening end forventet. Hver gang har de svaret og henvist til kvt. regnskabet. Nu kommer det sikkert.
Troll_Leff
31.01.2022 kl 09:56 3443

De er vel sprekk ferdig med å sende ut nyheter til markedet som kan løfte kursen. For å unngå lekaskjer av nyheter og avisskriverier, så velger de å sende markedet en oppdatering. Helt uvanlig at selskapet skal prises til det samme som om oljeprisen var USD 30 per fat fortsatt. Vil tro at dette kan være starten på ent stor og brutal oppgang i aksjekursen og reprising av selskapet.
Redigert 31.01.2022 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Anywhere
31.01.2022 kl 09:48 3409

Litt uventet at de nå ville kjøre en runde såpass nær Q4-resultat...Etter mine vurderinger er det relativt optimistisk fokus på de kommende tider som vil opptre...
Troll_Leff
31.01.2022 kl 09:44 3429

2022 Outlook Presentation
Hamilton, Bermuda (January 31, 2022)
Archer will on February 2, 2022, host a call where participants will be presented the trading update for Q4 2021 and Archer's financial outlook for 2022. To follow the presentation, the following options are available:

A. Webcast

To register for the webcast please go to https://streams.eventcdn.net/archer/2021q4/

B. Conference call

To access the call, which is open to the public, please dial in at the participant telephone numbers listed below. Please call in 10 minutes prior to the scheduled start time, and ask for the "Archer Fourth Quarter 2021 Trading Update Call"

Participants dial-in:

NO: +47 23 50 02 36

UK: +44 333 300 9271

US: +1 631 913 1422 (US PIN: 38816990#)

The operator will ask for your name and company. Following the presentation there will be a Q&A session. Information on "how to ask questions" will be given at the beginning of the Q&A session.

https://news.cision.com/archer-limited/r/archer-limited--invitation-to-q4-2021-trading-update-and-2022--outlook-presentation,c3494950
nafa
30.01.2022 kl 15:15 3794

Takker for positive svar.
Dette må da bety at det vil vises drastisk på Q-rengsskapene framover i tid.
Kan ikke forstå noe annet.

SjonkelRolf
30.01.2022 kl 13:11 3879

Det som har vært uttalt fra selskapet er at aktivitetsnivået i Argentina er sterkt knyttet opp mot oljepris. I forhold til kontrakter, er disse også avhengig av oljepris. Der archer vil ha mere aktivitet ved høyere pris.
hofa
30.01.2022 kl 10:23 3994

Både nye kontrakter og kontrakt forlængelser er der bedre margin på, om det er procent vis lig med oliestigninger ved jeg ikke. Da Skindlo tog over i 2016 var aktien faldet over 90 % og han udtalte efter turn around, at det var slut med at tage ordre ind, blot for at holde arbejdsstyrken beskæftiget. Nu blev der ikke indgået kontrakter, som ikke var lønsomme. Klxe og sydamerika er ikke hans opfindelse, men han skal nok tage hånd om det. Jeg har skrevet med Archer flere gange og får altid hurtigt svar - så spørg dem. Er tung lastet i Archer og har fuld tillid til ledelsen.
nafa
30.01.2022 kl 09:53 4022

Har spurt om det tidligere og spør igjen.
Er det selvsagt at inngåtte kontrakter er automatisk justert i forhold til økende oljepris underveis.
Eller på andre måter mere lønnsom etterhvert som oljeprisen øker.
Eller kanskje bare nyinngåtte kontrakter etterhvert som nyter godt av dette ?
Noen som har peiling ?
Slettet bruker
30.01.2022 kl 09:51 3995

Skal ikke mye til i for at kursen gjør et hopp. Som nevt tidligere så er det det flere og flere som begynner å bli bull på oljeservice, og det er neppe noe tilfeldighet at Sveaas kom inn på listene med 2,8 mill aksjer i q4. Snart kan ikke meglerhusene ignorere utviklingen og må oppdatere analyser og kursmål.
SjonkelRolf
30.01.2022 kl 00:14 4116

Hadde vært fint med en skikkelig nice q rapport nå i februar .
Føler at tiden er inne for å bryte noen mønstre.
Argentina for eksempel, en kjempeinvestering for archer som sålangt ikke har gitt noe meravkastning .
90 dollar kontra 50-60 må vel bane vei for bedre marginer.
Med omsetningen archer har, skal det ikke så mye til før alt ser mye lysere ut.
Stay strong!!!
Troll_Leff
30.01.2022 kl 00:00 2486

Mange måter å se det på, Arcjer ned over 90% de siste 10 årene, eller ned ca. 75% sde siste 5 årene, hvor mye er børsen ned eller opp det siste 5 og 10 årene tro, kanskje på tide Archer og oljerelaterte aksjer går opp når oljeprisen er over 90 USD per fat, og skal vel ikke normalt prises som oljeprisen fortsatt er rundt 30 USD per fat, noe som skurrer her.
Fevang
29.01.2022 kl 23:37 2505

Børsen er ned et par prosent hittil i år; men denne er opp over 12%. Bra nok for meg! Tror dette kan bli bra og kanskje slutt på å lagge så innmari i forhold til olja??
Slettet bruker
29.01.2022 kl 23:29 2512

E nok ikke bare der d går veien, tror eg ;)
Slettet bruker
28.01.2022 kl 19:46 2977

Nå bør dnb og de andre bankene snart begynne å regne ut nye kursmål for oljeservice. Det er lenge siden det har kommet noe fra de kantene, kursmålene og analysene er eldgamle fra tiden oljen sto godt under 50$ og utsiktene så betydelig dårligere ut.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 14:02 3145

Noen som vet hvorfor topaz'n ikke blir sendt ut? Vet at derrick på den riggen den skulle til måtte fjernes først. Kanskje de ligger etter tidsskjema på dette.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 13:55 3132

Emerald fikk vel en 16 mnd kontrakt med oppstart mars 20..som ble utsatt pga corona. Usikker hvor lenge den ble utsatt, men vil tro den nærmer seg ferdig i new Zealand. Får vi ny kontrakt her hadde det vært gull. Ved presentasjon av archer for 5-6 år siden husker jeg det var bilde av draugen som mulig kandidat for modulrigg nå på 202x tallet.. Har vært innom Draugen noen ganger, og ser at her kunne en modulrigg passet bra. Mye vannproduksjon her, hvis man ser vekk fra subsea brønnene. Legger sammen 2+2 , siden de ikke har valgt å gjøre noe ennå for å få ned vannproduksjon, . Derfor tror jeg det kommer en modulrigg her.
Slettet bruker
27.01.2022 kl 15:17 3513

...dere skal ikke finne dere et rom?
Troll_Leff
27.01.2022 kl 14:52 3556

Du har vel aldri hørt fra noen rederier som har tjent penger, i alle fall ikke til de som jobber i disse selskapene. De sa de tjente ikke penger på 1980/90 tallet heller, sparekniven har alltid vært der. Men dersom du bare har erfaring 5 - 15 år, så er det ikke så rart du ikke vet bedre. Noen tjener penger, men selskapene vil aldri innrømme at de tjener penger, de sier kun hvor ille det er hele tiden, og tjener aldri penger uansett hvor mye de tjener. Men er det så ille som de vil ha det til, så hadde de heller ikke tatt på seg slike jobber dersom de hele tiden går med tap på disse kontraktene som er inngått. Enhver idiot skjønner at ingen tar på seg jobber de ikke tjener penger på. Staten tjener heller ikke penger slik det høres ut, og slik det blir fremlagt, og de har ikke råd til å verken det ene eller det andre, og har ikke råd til å ha folk i arbeid, uansett hvor mange tusen milliarder som ruller inn i statskassen. Noen tror på tullet, mens taperne tror på dette vrøvlet. Du er tydeligvis ikke gammel nok til å skjønne dette våset de holder på med.
Codex63
27.01.2022 kl 12:42 3675

Godt å høre at du har erfaring. Da burde du ha visst bedre Og tydligvis ikke vært offshore de siste 5 år..