ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES

Slettet bruker
ARCHER 05.11.2021 kl 23:51 131227

For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.

Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.

Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.

Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.

Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.

Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.

Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.

Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.

Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.

Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃

Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.

🚀🚀🚀🚀🚀

Redigert 06.11.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
exbroker
02.02.2022 kl 09:24 3410

Er nok, enn så lenge, åpenbart mest vi i forumgjengen som allerede er fullastet som er Bull… Pareto og andre som evt oppdaterer med at «opsjonen nå er i penga» vil nok ha mer effekt på større investorer
markie
02.02.2022 kl 09:18 3395

Du glemte - som fortegn
Redigert 02.02.2022 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2022 kl 09:07 3435

0.5% viser seg å være mer realistisk...
Slettet bruker
02.02.2022 kl 08:58 3487

Runder av for kjente, og det er konservative tall. De forventer vekst. De stopper ikke her.

🚀🚀🚀🚀🚀
Slettet bruker
02.02.2022 kl 08:53 3486

Du er nok noe for optimistisk, og når du runder opp når selskapet er såpass gearet så gir det store utslag.
Selskapet selv anslår at ebitda vil ligge rundt MUSD 90-95 (som gir med dagens usd en Mnok verdi på 800-835).
X-43 scramjet
02.02.2022 kl 08:25 3622

For Archer er det viktig med høy olje dollar som nå. Nå vil de virkelig begynne å tjene penger. 2022 kan fort bli bra for aksje kursen. Spår 8-12 kroner
hofa
02.02.2022 kl 08:19 3650

Archer/Skindlo lover ikke mere end han holder og jeg forventer en konservativ fremlæggelse. Skindlo tager hånd om tingene og er endnu ikke færdig med at rydde op efter Archers storhedstid med kurs > 100
exbroker
02.02.2022 kl 08:15 3573

Write down = regnskapsmessig, hvor står det at de skrotes?
Slettet bruker
02.02.2022 kl 08:14 3561

Archer er nå et vekstselskap😃

Nedbetaling av gjeld er bra, og inflasjon spiser godt av gjelden😃

Ebitda på snart en milliard, normal prising bør være 6-8X denne inklusiv gjeld. Archer har ca 4 mrd i gjeld og børsverdi på snart 1 mrd. Det er dermed duket for en opptur i Archer nå. Ytterligere bedring vil komme, og den er akselererende.😃

7x ebitda gir verdi på 7 mrd. som tilsier ca. Nok 11 pr aksje fult utvannet. Dette er med dagens tall.

🚀🚀🚀🚀🚀
Redigert 02.02.2022 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
02.02.2022 kl 08:09 3604

Dette lover godt for Archer. Har mer tro på oppgang idag. 15% oppgang må vel være realistisk.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 08:08 3603

Dessverre negativt at man velger å skrote en del rigger i Argentina, vitner om at man ikke forventer en veldig stor økning i aktivitet den nærmeste tiden. Samtidig veldig positivt at man klarer å nedbetale 18 mUSD på gjelda. Med noe bedringer i marginer utover året, så klarer man kanskje etterhvert å nedbetale 100 mUSD i året. Da begynner det å se veldig bra ut.
exbroker
02.02.2022 kl 07:58 3624

Der kom oppdateringen. Blir overrasket om oppdateringen gir en 100-prosenter i dag, ettersom det også er viklet inn noe negativ forventningsstyring og nok en nedskrivning (forventet) som gir nok en kommende q-rapport med stor justering for ekstraordinære kostnader. Mange investorer, iht råd fra selveste Buffet og Graham, er veldig skeptiske til selskaper som alltid har justering for ekstraordinære kostnader. Men føler meg tryggere og tryggere på at forholdstallet gjeld vs ebitda over tid beveger seg ut av rød sone ettersom de har god bedring på både teller og nevner. Stemmer bull! Spent på min forumhelt innen Archer, GT2RS, og Pareto sin analyse :)
Mathias
02.02.2022 kl 07:52 3660

https://newsweb.oslobors.no/message/552431

Dette ser da kjempebra ut 👍🏻
SjonkelRolf
01.02.2022 kl 22:29 3910

Dlx kostet skjorta. På tide de leverer.!
Må jo være en enorm oppside her….
Eller har tidligere ledelse operert som fulle sjømenn?
Olje var gull. Snart gull igjen …
Troll_Leff
01.02.2022 kl 22:16 3924

KLXE er også lønnsom, og vi kan forvente sterk vekst. Ser ikke bort fra Archer går opp 100% i morgen. Lykke til.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 20:10 4154

Enig her, dette er en last opp melding fra pareto slik jeg tolker det. Her kommer nye kursmål innen relativ kort tid er min spådom. Går såpass bra i dette segmentet om dagen at det kun er et tidspørsmål før eldgamle kursmål skal revideres. Henger ikke sammen å oppretholde kursmålene fra oljen var i 30$ når den faktisk er i 90$.
Anywhere
01.02.2022 kl 19:26 4238

Man definerer fortsatt aksjen som out-of-the-money-option med TP 5. Strengt tatt gir det egentlig ikke mening med kursmål, men man vurderer muligheten som såpass at ved kjøp på 5 kroner, så betaler man ikke allverden for det som da kan bli en ekstrem oppside om selskapet beholder samme egenkapitalstruktur som pr i dag, men får både justert ned gjeld og justert opp resultat.

Mulighetene for det ser vi kanskje litt mer konturene av i morgen og bevisene vil kunne komme neste par årene.
Samtidig skal det ikke en ekstrem påfylling av egenkapital for dagens aksjonærer der man så trygger realisering av opsjonspotensialet...dobler man kapitalen kan kanskje oppsiden begrense seg til 5-gangeren...men det er også avkastning😀😃
Redigert 01.02.2022 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Havsula
01.02.2022 kl 17:17 4392

Update - 04 Feb 2021
Archer - Still an out-of-the-money option
Archer is better positioned than a year ago, which is impressive considering the Covid pandemic. However, with net debt still around 6x 2021e EBITDA, we continue to view the stock as an out-of-the-money option at current service pricing. HOLD, TP NOK 5 (3.5)

Kursmålet blir nok revidert nå når ny info kommer på løpende bånd. Trossalt 1 år gammelt det kursmålet.
Tingebri
01.02.2022 kl 13:32 4650

Dette skriver Pareto i dag i et notat til kundene. Jeg leser imellom linjene at det kommer økning i kursmål snart:

ARCH – Extends contract in Argentina at improved terms
• Pan American Energy has extended Archer’s frame agreement in the Golfo San Jose
basin in southern Argentina by two years
• The agreement now runs until Q2’2025 with estimated annual revenue of USD
~100m
• The company notes that the new agreement includes “improved” terms. The backlog
addition imply a 26% uptick in estimated revenue over the four year duration
• Archer have struggled to make profit for its operations with PanAm in southern
Argentina and we would expect the improvement to include better downside
protection
• Archer will provide preliminary Q4 results and 2022 guidance tomorrow. Our
estimates currently include a ~15% y/y increase in EBITDA in 2022 to USD ~94m
• At our current 2022 estimates, the company trades at EV/EBITDA of ~6.2x and Net
debt/EBITDA of ~5.5x. Market cap is currently ~12% of EV
• We currently have a HOLD rec and TP NOK 5 on Archer, considering the equity an
out-of-the-money option
Codex63
01.02.2022 kl 13:24 4689

Og så var vi igang med å snakke opp Aksjen atter en gang rett før Q4 legges frem. Volum er helt fraværende og kontraktene strømmer inn. Oljeprisen er høy og vill trolig holde seg høy. Når skal man lære?
Anywhere
01.02.2022 kl 12:40 4787

Tingebri, enig.
Archer har vært litt reservert i forhold til Argentina, men det er mulig man får en litt annen tone i morgen. Husk også at det er tilgjengelig materiell som andre aktører i Argentina kan bruke, så implisitt vil aktivitetsøkning der kunne gi langt mer bidrag enn dagens kontrakt med det første:)
Troll_Leff
01.02.2022 kl 11:34 4930

Når man ser på prisingen av f.eks. QEC, så er det ingen tvil at det er noe riv ruskende feil i de "korrupte" megler miljø. Og det skrives hele tiden at enkelt aksjer er kun for eksperter, må i så fall være eksperter på å bløffe og lure andre.
Billyjojimbob
01.02.2022 kl 11:32 4940

Pos strokes underbygger investeringen i denne,nå mangler bare fet gain👍
SjonkelRolf
01.02.2022 kl 11:29 4948

De melder kontrakt på 5 ganger børsverdi for nte gang.
Om man blir konspiratorisk, synes ikke jeg er noe rart.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 11:26 4950

Jeg sitter selv i Archer fordi jeg mener at det er stor oppside ved kun en marginal bedring av marginene. Der har imidlertid ikke skjedd noe enda. Med dagens oljepris er selvfølgelig risikoen begrenset, men hvorfor sitte i Archer når når de ikke følger resten av markedsutviklingen? Må jo si jeg er glad jeg kun har en mindre andel av porteføljen i dette selskapet... Det har jo vært ganske deprimerende å være aksjonær her.
Troll_Leff
01.02.2022 kl 11:21 4957

Markedet har en tendens til å ta feil, som er en del av spillet, og hadde de ikke gjort det hadde vi enkelt og greit ikke hatt bruk for noe børs, om alle skulle gjort alt etter boka.
Redigert 01.02.2022 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2022 kl 11:18 4949

Avkastningen / resultatene til Archer har jo ikke akkurat vært noe å juble over siste året. Og Archer prises deretter. Hvis marginene går opp vil også aksjen prises høyere. Dersom Archer var en opplagt pengemaskin, så ville flere større aktører kjøpt seg opp. Det er svært sjelden at det er noe konspiratorisk bak en aksje sin manglende oppgang...
Troll_Leff
01.02.2022 kl 10:37 5044

Men selskapet blir priset som om de ikke har fått noen kontrakter siste par årene, og det etter at oljeprisen har mer en doblet seg. Er det markedet, eller selskapet det er noe feil med tro. Jeg har mest tro på det første, for på OSE skjer det mest utroligste når det gjelder prising av MC på de forskjellige selskapene.
Tingebri
01.02.2022 kl 10:22 5110

Når Pan Am kommer med denne kontrakten til Archer nå, så kan jeg ikke forstå annet enn at det går bedre for Archer i Argentina. Dette er gull
Slettet bruker
01.02.2022 kl 10:15 2686

Tolker det som en forlengelse av en kontrakt de allerede har. Det fremstår for meg dog, at kontrakten er inngått med bedre betingelser (bedre lønnsomhet) for Archer. Noe som er bra, Archer trenger høyere marginer i markedet som er i bedring.

De fikk jo 2 års forlengelse av Panam tidligere i fjor, jeg tolker det som at det er denne de nå forlenger med enda 2 år. Så totalt 4 år.
Redigert 01.02.2022 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
exbroker
01.02.2022 kl 10:09 2689

De melder 2 års forlengelse, inntil q2 ‘25. Sier de implisitt at de har forlenget nå en kontrakt som går ut først til neste år (altså lite nytt annet enn de-risking) eller er det en feil? Noen som har sjekket med IR om det egentlig skulle stått 3 år eller q2 ‘24? Ikke imponert over tydeligheten i børsmeldingene
Anywhere
01.02.2022 kl 09:56 2737

Høy oljepris er ikke direkte impliserende noe særlig bedring i resultat på Q4 og inneværende kvartal. Men Archer er i midten av der det skjer, og vil kunne dra veksler på en økning av oljeservice-aktivitet som må skje om ikke verden skal tømmes for tilgjengelig energi.
I tillegg er det grønnere aktiviteter som også ligger på bordet hos Archer, selv om det som er grønt ikke lenger prises til himmels. Investorer har heldigivs begynt å tenke seg om at det kan være smart at investert egenkapital i et selskap forrenter seg, ikke bare tæres bort...
X-43 scramjet
01.02.2022 kl 09:30 2745

Tok et lodd i Archer på 4.46, er overrasket over at denne ikke gikk rett til 5 kroner på så stor kontrakt.
klassisk
01.02.2022 kl 09:29 2747

Skulle gjerne sett noen oppdaterte analyser fra meglerhus! Sikkert vanskelig å få til når husa ikke vil miste arbeid fra en storkunde som gjerne skulle slått kloa i Seadrill sin post på lavest mulig pris…
Sorry Storeulv, denne kommer så brutalt i løpet av kort tid!!!
Mamuts
01.02.2022 kl 09:25 2699

Tror ikke at resultater blir så positive i følge siste kvartalsrapport til og med høy oljepris