IDEX - en aksje på vei mot 95 kroner per aksje!!

JabaJaba
IDEX 07.11.2021 kl 08:46 19304

Idex er i en fantastisk posisjon! De er nå sertifisert av VISA og Mastercard (og UnionPay). De har store distributører av sin teknologi (Infineon, Idemia, Goldpac, Chutian mfl). De har den beste teknolgien. Og de har den teknologien som gir de billigste betalingskortene for kunden! Hele 70% lavere!!! Og til tross for det så får Idex superprofitt på sin patenterte teknologi.

Markedsstørrelsen: Det er et enormt stort marked! Det selges 3.5 milliarder betalingskort per år. Tenk på det! Vanvittig. PC markedet er til sammenligning rundt 150 millioner enheter per år, og smartphone markedet rundt 1 milliard enheter per år. Betalingskortmarkedet er tidenes gigantmarked. Og ekstra kost for biometrisk teknologi med Idex er kun 20 kroner per kort. Det er for peanøtter å regne!

Viktigst av alt! Nå skjer det! De store bankene har begynt å bestille og satse for fullt på slike kort. Et paradigme skifte! Og det er kun 2 leverandører i verden. Idex er en av disse. Den andre har dårligere og dyrere teknologi. Fantastisk!

Hvis man fulgte med på Idex sin kvartals presentasjon og så en graf som viste opptak av ulike kort teknologier så ser man at her her det en vanvittig spennende vekst kurve på gang.

På side 8 i kvartalspresentasjonen ser man kurven. https://newsweb.oslobors.no/message/545924

Basert på grafen på side 8 så kan man trekke konklusjonen om at det er 5 år til det utstedes 1 milliard biometriske kort per år.

Med disse forutsetningene for Idex:
50% markedsandel
2 USD per biometriske sensor (lavere enn de selger for idag)

Da får man dette regnskapet om 5 år:
Inntekter: 1 mrdUSD
Brutto profitt: 0.5 mrdUSD
Driftskostnader: 50 millUSD
Som gir :
Årsresultat: 450 millUSD

Et slik selskap med slik vekst får minst PE 30 om 4 år
Og dette gir da 13.5 milliarder USD i børsverdi når man ganger PE om 4 år med Netto profitt om 5 år.

Dette gir da en aksjer kurs på 95 NOK om 4 år.
På veien dit betyr det trolig 5 NOK før jul i år og en aksje med kraftig stigningstrend frem mot 2025.

Den kan se slik ut:
Kurs utgang 2021: 5 NOK
Kurs utgang 2022: 20 NOK
Kurs utgang 2023: 45 NOK
Kurs utgang 2024: 60 NOK
Kurs utgang 2025 : 95 NOK

(Disclaimer: dette er ikke en kjøpsanbefaling. Dette er en scenario analyse basert på fundamental analyse med en overordnet fremstilling av hvordan en aksje kan utvikle seg gitt forutsetninger. Gjør egne vurderinger!)
Redigert 07.11.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2021 kl 09:36 12711

Flott vurdering du gjør her.
Du skriver 50% markedsandel, skal ikke det være kun 18%?
12:20 ut i presentasjonen er det 18% de sier?
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20211104_13
JabaJaba
07.11.2021 kl 09:51 12662

Du misforstår. De sier 18% penetrasjon. Dvs de har her et estimat (fra et analysebyrå antar jeg) biometriske kortmarkdet er på 500 millioner kort per i år 2025. Altså at biometriske kort utgjør 18% av total antall kort som selges. Jeg har antatt 1 mrd kort per år i 2026 basert på grafen på side 8 (mitt eget anslag). Det er ikke så veldig stor forskjell, da mitt anslag trolig ville vært rundt 600-700 millioner i 2025.

Idex har aldri sagt at de forventer 18% markedsandel. De er en av 2 tilbydere i verden idag. Målet deres er å vinne dette markedet. De har den billigste og beste teknologien. Idex sitt mål er mer enn 50% markedsandel. Tiden vil vise hva den blir!
Redigert 07.11.2021 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2021 kl 10:08 12610

Slik å forstå ja.
Uansett ser dette ut som noe av det beste jeg har sett i mine 20 år på børsen.
Knot
07.11.2021 kl 10:16 12575

Her lukter det førtidspensjonering 🥳🥳🥳
kaunis
07.11.2021 kl 11:35 12369

Med 50% anslag, jeg ser for meg, at har du det beste og billigste av en vare vil nok de fleste kjøpe din vare, så 75-80% etter et år vil være nærmere det realistiske på betalingskort.
iTRADER09
07.11.2021 kl 14:07 12140

Greie drømmer det.
I følge grafen på side 8 som du refererer til så er vi allerede på 400+ millioner kort nå i slutten av 2021.
I så fall har Idex en markedsandel på nøyaktig 0%.
Men det er selvfølgelig ikke rett, de har ikke giddet å bry seg om å oppdatere den med nye "analyser", de bruker en fra 2018 (på et tidspunkt hvor Idex også var bare et eller to kvartaler unna fantasi-inntektene).
Realiteten er at drømmen fra en "analyse" i 2018 om 400mill BPC ila 2021, ble til ca 100000. De første kortene kom i slutten av 2020 og starten av 2021 og det er nå solgt ~100k. Og det med to av Europas største banker som to av fem som har startet å bruke slike kort.
Selv om det er bare 100k+ kort isteden for 400M+ kort så endrer det ikke på det at Idex sin markedsandel fortsatt er 0% ett år etter at deployments startet.
Det er å forvente at deployment raten tar seg opp, tipper det kan bli flere 100k, kanskje 1M+ i 2022 nå som konkurrenten er ute med et andre generasjons produkt som adresserer endel av svakhetene med det første på pris og designfleksibilitet.
Og Idex kommer til å få en markedsandel gjennom Idemia, men de er idag der Thales/FPC var for over ett år siden, så jeg tror ikke det blir mange 100k i 2022.
Redigert 07.11.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
kaunis
07.11.2021 kl 15:50 11958

Mister useriøs, det er nesten for dumt å kommentere din forståelse av virkeligheten, men så misvisende kan det bli når en lukker øynene for virkeligheten og heller håper at IDEX går til helvete.
Sente
07.11.2021 kl 16:13 11944

Useriøst er å vise en graf som er så til de grader feil, som Idex gjør på den presentasjonen.
Hvis den stemmer, og vi nærmer oss 300-400 millioner biometriske kort i år, hvem er det som gir ut disse? Er grafen rett, har Idex ca. 0% markedsandel, og det burde jo bekymre folk. Og den viser det ble rullet ut flere millioner kort i 2019? Av hvem skulle jeg gjerne visst.

Tallmessing er analysen til Jada er forsåvidt grei nok, men jeg har mine tvil på at Idex kommer til å ha 50% markedsandel, spesielt om dette blir en milliard industri, da dukker det opp konkurrenter. Påstanden om at det kun finnes 2 leverandører er feil, det finnes flere som kan lage sensor for kort.

Se på Fingerprint sin kurs når mobil sensorer tok av. Om Idex tar av, forvent noe lignende. Jeg tar gjerne en 10x fra dagens kurs, men en slik oppgang tror jeg ikke vil vare.
JabaJaba
07.11.2021 kl 16:45 11845

De har ikke mål om 20% markedsandel. De har den globalt ledende teknologien med lavest kost i markedet (dramatisk prisforskjell). Det er kun 2 leverandører i verden som er sertifisert og akseptert av VISA og Mastercard. Prismakten til Idex er stor og vil forbli stor fordi de har en teknologisk arkitektur som ingen andre har og er patentert.

Markedsandelmålet til Idex er minst 50%. Muligheten er at de både kan få 60% og 80% markedsandel. Men jeg har brukt 50% for å være konservativ.

Store deler av betalingskortmarkedet kommer til å bli biometrisk. Jeg har brukt 1 mrd kort. Men det kommer til å bli 3-4 milliarder kort. Også her er jeg konservativ.

Gidder ikke å kommentere tullekommentarene om grafene! Både feil og misforstår helt. Kompetansen er fraværende i kommentarene!

Codex63
08.11.2021 kl 08:13 11295

Julenissen er ikke så gavmild: -)
investor tom
08.11.2021 kl 08:47 11163

Kanskje vi også skulle sette et komma til Nok 9,50 istedet for Nok 95. Et stort steg av gangen burde være nok! Spådommer om hva som skjer om 5 år er helt ubrukelige spesielt om IDEX. Interessen er økende, men pt ikke i USA dessverre, ref meget lav omsetning. Men ting tar tid og med IDEX, ekstra lang tid, noe vi gamle aksjonærer husker godt. Veldig bra at IDEX endelig er på banen med flotte nyheter som vi håper slår ut i stadig høyere kurser.
Codex63
08.11.2021 kl 09:40 10992

Krysser fingrene for at du har rett. Man må være litt nøktern her tror jeg.
FMI
08.11.2021 kl 11:07 10846

Kan noen hjelpe meg med litt historikk her: hva er grunnen til den kraftige kursøkningen og det etterfølgende kraftige fallet i oktober 2018?
Sente
08.11.2021 kl 11:14 10864

Økningen var vel gode nyheter fra Feitian og sertifisering av kort.
Fallet er vanskelig å si, Idex har alltid vært en "Sell on news" aksje. Men etter sertifiseringen kom det ikke nok bestillinger til å forsvare en kurs på over 7 kroner.

https://www.idexbiometrics.com/biometric-smart-card-containing-idexs-contact-based-fingerprint-sensor-has-been-certified-by-a-global-payment-provider/
tuja
09.11.2021 kl 10:12 10466

Fin den, Bulldog:


Zacks Investment Research Page 2 scr.zacks.com

WHAT’S NEW

IDEX Biometrics has worked through 2021 with little to show for revenues other than mostly sales to
Bloomberg, but just recently a flurry of news has landed. Today the company announced that China
UnionPay certified its partner Hengbao’s latest biometric smart card. China UnionPay is the largest payment
network in the world, with 9.4 billion cards in circulation. Last week both VISA and Mastercard fully certified
IDEMIA Group's F.CODETM biometric smart card platform, that uses IDEX's TrustedBio® fingerprint
authentication solution. IDEMIA is one of the top two largest card makers in the world and after this
certification, it placed a mass production order with IDEX for its TrustedBio fingerprint sensor. IDEMIA uses
IDEX in its F.CODE payment card. This was the largest production order for TrustedBio to date and
represents a material increase to backlog. Deliveries against this new order are scheduled to begin shipping
in Q1 2022. These certifications are what many bank customers have been waiting for, and now they will
start to announce pilots and rollouts of fingerprint cards.
Slettet bruker
09.11.2021 kl 10:28 10417

Current Price (11/05/21) $28.00
Valuation $75.00
tuja
09.11.2021 kl 10:34 10407

Hvordan skal man tolke denne setningen, relatert til sertifisering?

" Today the company announced that China
UnionPay certified its partner Hengbao’s latest biometric smart card."
Føre var
09.11.2021 kl 10:43 10363

En kjapp tredobling er en god start:)
Knot
09.11.2021 kl 10:46 10348

Ligger desverre og roter rundt 3.. Hva f... skal til for å få denne raketten opp ? Siste uken har de virkelig levert nyheter.. Shorten sitter godt og koser seg 😇
Føre var
09.11.2021 kl 10:55 10314

Her er det bare å vente på att verden våkner. Litt fart genererer mere fart:)
vulkan
09.11.2021 kl 11:12 10236

Noen flere meglerhus som har oppdatert anbefalingen sin?
Må nok jobbe litt med motstanden over 3 kr og ikke minst på 3.6 ligger det tung motstand. Kommer til å ta tid bare å øke 50% herfra.
Redigert 09.11.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Føre var
09.11.2021 kl 11:28 10176

"The development arrives hot on the heels of important certifications for another IDEX partner. IDEMIA, whose F.CODE payment card also features IDEX’s biometric technology, recently received Letters of Approval from both Visa and Mastercard, and consequently went ahead with a large new production order for IDEX’s TrustedBio sensor solution.

In announcing Hengbao’s China UnionPay certification, IDEX highlighted the extensive market reach opened up by these developments. China UnionPay, Mastercard, and Visa combined process 90 percent of all card payments globally, the company said."




"and consequently went ahead with a large new production order for IDEX’s TrustedBio sensor solution."




https://findbiometrics.com/idex-biometrics-partner-certification-opens-door-china-market-711081/
Redigert 09.11.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
kaunis
09.11.2021 kl 12:27 10049

Nok en stor IDEX-partnersertifisering åpner døren til det kinesiske markedet
8. november 2021


"Vi er stolte av tilliten Hengbao og dets bankpartnere har vist til IDEX Biometrics ved å velge vår fingeravtrykkautentiseringsløsning for dette innovative nye produktet." – Vince Graziani, administrerende direktør, IDEX Biometrics
Nok en stor IDEX-partnersertifisering åpner døren til det kinesiske markedet
IDEX Biometrics ' Beijing-baserte partner Hengbao Corporation har oppnådd sertifisering fra China UnionPay, og markerer det siste viktige sjekkpunktet på veien mot storskala kommersialisering av biometriske betalingskort.

Selskapene annonserte først partnerskapet sitt i september 2018, da de avslørte at de jobbet mot utprøving av et biometrisk kort med to grensesnitt. De fortsatte med å vise frem sin fingeravtrykksskanningskortløsning på Digital China Summit året etter. Kortet har IDEX sin proprietære biometriske fingeravtrykk-matching-algoritme, samt et THD89 Secure Element levert av Tongxin Microelectronics Co.

Nå har Hengbaos kort fullført testing av Kinas bankkorttestsenter, og fastslår at det oppfyller China UnionPays interoperabilitetsstandarder. Det rydder veien videre for Hengbao å fortsette med produksjon og distribusjon i landet.

Det er gode nyheter for IDEX, siden Hengbaos suksess i det kinesiske markedet vil bidra til å styrke selskapets betydning som leverandør av biometrisk teknologi for neste generasjon betalingskort.

"Vi er stolte over tilliten Hengbao og dets bankpartnere har vist til IDEX Biometrics ved å velge vår fingeravtrykkautentiseringsløsning for dette innovative nye produktet," kommenterte IDEX-sjef Vince Graziani, og la senere til at deres "forbedrede flerbrukskort vil være et viktig skritt i den bredere bruken av biometrisk aktiverte smartkort i Kina."

Utviklingen kommer varmt i hælene på viktige sertifiseringer for en annen IDEX-partner. IDEMIA, hvis F.CODE betalingskort også har IDEX sin biometriske teknologi, mottok nylig Letters of Approval fra både Visa og Mastercard, og gikk derfor videre med en stor ny produksjonsordre for IDEX sin TrustedBio sensorløsning.

I kunngjøringen av Hengbaos China UnionPay-sertifisering fremhevet IDEX den omfattende markedsrekkevidden som denne utviklingen åpner for. China UnionPay, Mastercard og Visa behandler sammen 90 prosent av alle kortbetalinger globalt, sa selskapet.



8. november 2021 – av Alex Perala

Relaterte nyheter
IDEX-Tongxin biometrisk kortløsning sertifisert av China UnionPay
IDEX-Tongxin biometrisk kortløsning sertifisert av China UnionPay
IDEX Biometrics mottar stor sensorbestilling fra identitetsgiganten blant Mastercard- og Visa-sertifiseringer
IDEX Biometrics mottar stor sensorbestilling fra identitetsgiganten blant Mastercard- og Visa-sertifiseringer
Goldpac og IDEX Biometrics Card får formell godkjenning fra China UnionPay
Goldpac og IDEX Biometrics Card får formell godkjenning fra China UnionPay
China UnionPay sertifiserer andre biometriske kort med IDEX og Tongxin Tech
China UnionPay sertifiserer andre biometriske kort med IDEX og Tongxin Tech
Hengbao legger inn volumbestilling for IDEX-sensorer for biometriske betalingskort
Hengbao legger inn volumbestilling for IDEX-sensorer for biometriske betalingskort
Fingeravtrykkbeskyttet betalingskort med IDEX Biometrics Tech Scores LOA fra China UnionPay
Fingeravtrykkbeskyttet betalingskort med IDEX Biometrics Tech Scores LOA fra China UnionPay
curius
09.11.2021 kl 14:00 9919

Sundt har kjøpt 3 mill aksjer og Songa (Blystad) 2 mill aksjer siste uke.
Redigert 09.11.2021 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
tuja
09.11.2021 kl 14:07 9923

Det har vært en god porsjon med deilige børsmeldinger fra Idex siste uka. Nå er det meste av sertifiseringer i boks. Nå er det produksjon og volumordre som gjelder. At shorterne fortsatt klarer å holde kursen under 3kr, tror jeg ikke varer lenge.

:)
Slettet bruker
09.11.2021 kl 14:52 9870

16 830 438 ACC. SHORT %1,82% LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)21.10.2021
16 mill aksjer i short i Idex. De jobber som helter for å holde kursen under 3 kr. Kanskje har de stopp loss på 3,1-3,2?
Bulldog
09.11.2021 kl 15:38 9792

NOV 8, 2021 7:14AM EST

Daimler To Make Car Biometrically Enabled Payments Device Via Visa's Technology

(RTTNews) - Daimler Mobility said, from spring 2022 onwards, Mercedes-Benz customers in the UK and Germany will be able to make payments using a fingerprint sensor in the car, with other European markets to follow. It is expected to be available in other markets globally at a later stage.
https://www.nasdaq.com/articles/daimler-to-make-car-biometrically-enabled-payments-device-via-visas-technology

Mercedes VISA Fingeravtrykk Er det andre enn IDEX som er sertifisert? Alle bil fabrikanter ser jo på Mercedes og hva som kan kopieres. Da blir fingeravtrykk i bil også en stor greie.
Redigert 09.11.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
curius
09.11.2021 kl 15:48 9758

Det er mer sannsynlig at short posisjonen overstiger 20M aksjer idet mange salg ikke er rapportert. Jeg tror neppe de dekker seg inn før kursen er 3,5 til 4, kanskje enda høyere. De venter nok på en mulig emisjon med rabatt. Det gikk ikke bra forrige gang.
viduka
09.11.2021 kl 15:58 9714

Er det noen som kjenner selskapets produksjonskapasitet per i dag - forutsatt at de ikke har problemer med innsatsvarer?

Jeg mener jeg så at de må selge ca 10 millioner enheter i året for å gå i balanse. Hva er kapasiteten om bestillingene plutselig strømmer inn?
Sente
09.11.2021 kl 16:04 9692

Mest sannsynlig FPC siden de har levert sensor til biler før. Hvis du finne størrelsen eller spec på sensor kan vi si mer sikkert hvilken sensor leverandør det er.
Hverken Idex eller FPC er "sertifisert" for Visa, men sensorene er plassert i kort og kortene er sertifisert for VISA. Ikke tro at en sensor blir sertifisert og kan brukes hvor som helst. :)
Kajtek
09.11.2021 kl 16:05 9705

Jeg er ikke noen spesialist på det men når man tenker på Visa, Mastercard og UnionPay så er det snakk om mange, mange millioner årlig. Det bare spørs om de har nok kapasitet til å produsere så mange.
tuja
09.11.2021 kl 16:36 9623

IDEX Biometrics ASA - Contemplated Private Placement 9 November 2021
investor tom
11.11.2021 kl 08:38 9008

Høres bra ut at Sundt kjøper nye aksjer ( de er flinke på investeringer) og hold oss oppdatert om endringer etter den siste emisjonen. Kan komme nye bjellesauer? Vedr shortere så var det påtakelig hvordan aksjen ble solgt ned i løpet av formiddagen før den endelig sluttet på nok 3,08 som er høyeste kurs siden 22 februar i år. Nedsiden må jo være svært liten pt så mitt råd er å se tiden an. Ha en god IDEX da.👍
Knot
11.11.2021 kl 09:01 8907

Vet «vi» at det var shortere ? Hvor mange aksjer er shortet nå ?
investor tom
11.11.2021 kl 09:30 8815

Høres bra ut, hold oss oppdatert om endringer etter den siste emisjonen. Kan komme nye bjellesauer? Vedr shortere så var det påtakelig hvordan aksjen ble solgt ned i løpet av formiddagen før den endelig sluttet på nok 3,08 som er høyeste kurs siden 22 februar i år. Ser
Sente
11.11.2021 kl 09:39 8797

Selvsagt er det shortere sin feil kursen går ned :)
Men i Norge må shortere melde til SSR om de øker eller redusere posisjonen, så om de selger ned kursen i starten av dagen må de jo kjøpe tilbake på slutten, siden de har ikke økt...
En kan følge med på short posisjoner her: https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003070609
Alle over net 0,5% short av selskapet må meldes, og skal oppdateres daglig ved endringer.
Redigert 11.11.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
investor tom
11.11.2021 kl 10:01 8720

Hallo, hvis du selger short så kan du låne de aksjene mot en kompensasjon og sitte så lenge utlåner tillater. På den måte får feks Robert K. en rente da han allikevel sitter langsiktig. De må ikke kjøpe tilbake på slutten av dagen. Ville tro at shortere ikke måtte oppdatere oftere enn andre aksjonærer så etterslep vil det alltid være. Forøvrig veldig aggressivt salg fra start så enten vet noen mere enn oss andre eller så snitter shorterne de opp! Taktikken burde vel heller være å kjøre aksjen opp og deretter bøtte ut, men idagens nyhetsbilde så ser det ut til at selgere/shortere taper ( ihverfall i det korte løp), da det å spå om fremtidige kurser er svært vanskelig.