Ida Wolden Bache som ny sentralbanksjef?

Cartr
07.11.2021 kl 14:04 4439

Ida Wolden Bache er den fremste kandidaten til å overta som sentralbanksjef og ble frontet av mange økonomer og nettaviser helt til Jens Stoltenberg kom på banen. Da snudde merkelig nok tonen enda Jens på langt nær er så kvalifisert som Ida Wolden Bache. Hun har blant annet doktorgrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo og en mastergrad fra London School of Economics.

Hun har med tre års avbrudd vært knyttet til Norges Bank siden 1998. Hun ble utnevnt til visesentralbanksjef i fjor og kjenner banken og dens systemer godt. I tillegg er hun god oppdatert i samfunnet da hun har holdt på med dette lenge.

E24 kalte henne Pengepolitikkens førstedame «Unik». «Ingen over, ingen ved siden». https://e24.no/naeringsliv/i/weRE0L/pengepolitikkens-foerstedame

PÅ TIDE MED EN KVINNE – De fleste holder en knapp Ida Wolden Bache. Jeg tror hun er en veldig god kandidat, og det er på tide at det kommer en kvinnelig sjef for Norges Bank, sier sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken til E24. Sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets har samme favoritt.

Jens har vært opptatt i en svært krevende Nato jobb i utlandet siden 2014 og har så vidt jeg vet på langt nær så gode kvalifikasjoner som henne. Jeg tror også at det er uheldig at Jens som tidligere statsminister for Arbeiderpartiet skal sitte som sentralbanksjef når etterfølgeren hans Jonas Gahr Støre sitter som statsminister i dag. Jens blir som sentralbanksjef også automatisk styreleder for oljefondet.

I tillegg var det vel Jens som valgte ut Øystein Olsen som sentralbanksjef da han selv var statsminister i 2010? Samme året ble de kjent at Jens siktet mot Natotoppjobben. https://www.nrk.no/norge/diskuterte-nato-jobben-i-2010-1.11993417

Olsen kom fra stillingen som administrerende direktør for Statistisk Sentral Byrå. Nå trer Olsen tilbake ett år før tiden og gir således plass til Stoltenberg. Det var også Olsen som ansatte Tangen som ny oljefondssjef i en tvilsom prosess og hvor nestleder Trond Grande var en soleklar favoritt.

Hva tror du om Ida Wolden Bache som ny sentralbanksjef - og er det ikke en uheldig sammenblanding av Arbeiderpartiet med full kontroll over sentralbank, oljefondet og også regjeringen?
freetexx
07.11.2021 kl 14:14 4422

Ingen kan gjøre dette bedre enn Jens. Eventuelt Trygve Hegnar
Kajtek
07.11.2021 kl 14:31 4396

Jeg har ingenting i mot Tangen. Han er veldig dyktig og han ser på den jobben som utfordring og ikke en måte å komme til makten og penger. Han har mer enn nok penger. Derimot når det gjelder Jens Stoltenberg er jeg enig med Cartr. Det kom veldig overraskende på meg, og jeg liker ikke at Stoltenberg har tilknytning til AP.
True
07.11.2021 kl 14:47 4372

"PÅ TIDE MED EN KVINNE – De fleste holder en knapp Ida Wolden Bache. Jeg tror hun er en veldig god kandidat, og det er på tide at det kommer en kvinnelig sjef for Norges Bank, sier sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken til E24. Sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets har samme favoritt."

Som vanlig er det viktig å påpeke at det er ingenting som heter "på tide med noe som helst", da det er KVALIFIKASJONENE for jobben som er det viktigste og IKKE hva du har mellom beina.......

Eller skal vi si at det er på tide med en dverg eller transvestitt til President også? For det har vi jo ikke hatt før eller hva...?
Slettet bruker
07.11.2021 kl 14:48 4364

Egentlig viktigere enn Wolden Bache, Stoltenberg eller andre, er dette :

1. Handlingsregelen må avklares. Den bør reduseres til 2,75 %, og ekskl. siste års oljeinntekter. (Det er uttaksbeløpet
som teller, ikke for høy uttaksprosent. Det er sunt og betryggende å venne seg til moderat uttaksprosent). Å holde siste
års oljeinntekter utenfor handlingsregelen, og sette ned handlingsregelen til 2,75 %, vil redusere mulig uttaks jojjo betydelig.
2. Fondets avkastningsmålsetting bør avklares. Den bør være 9 - 13 % i året, gitt dagens rente- og inflasjonsnivå.
For denne målsetting skal risikosiden være minimal.
3. Fondets organisatoriske plassering bør være som i dag. NB og NBIM hører naturlig sammen. Dette fordi NB
steller med rentesetting, kronekurs, valutabeholdninger, valutatransaksjoner og økonomiske oversikter. Fondet
opererer som kjent bare i papirer i fremmedvaluta. (Det er andre fond for plasseringer innenlands).
4. Fondet bør ikke brukes til eksperimentelle investeringer i fornybar energi og andre klimagass utslipps reduksjons
teknologier. Vi har andre fond for dette. Og disse fond kan evt. økes noe ved overføringer. Men for disse fond
må også høye avkastningsmål fastsettes og følges.
5. Fondet skal fortsette å vokse i fremtiden, på ubestemt tid. Langt inn i fremtiden.
6. Fondet trenger bedre salgsstrategi, salgsberedskap og salgsoperasjonalitet. Det skal ikke være mulig at det kan
synke spesielt mye. Fondet skal være blant de beste i verden på dette. Også på å finne de beste investerings-
objektene, og overvåke og forvalte disse.
7. Fondet burde bytte navn fra Statens pensjonsfond utland, til Statens spare- og finansfond utland. På folkemunne
Spare- og finansfondet eller Sparefondet eller Sparefondet utland. Kjærs forslag om Generasjonsfondet, er også en
mulighet. Ordene olje og pensjon er ikke særlig relevante her, og bør tas vekk fra fondsnavnet.

La oss bruke tiden mens Øystein Olsen er sentralbanksjef, til å få orden på ovenstående.
Redigert 07.11.2021 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Cartr
07.11.2021 kl 14:56 4347

Så du synes ikke kvalifikasjonene til visesentralbanksjef Ida Wolden Backe er gode nok? Hun har jobbet i banken siden 1998, og har blant annet doktorgrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo og en mastergrad fra London School of Economics. https://www.finansnorge.no/aktuelt/arrangementssider/2020/betalingsformidlingskonferansen-2020/foredragsholdere/ida-wolden-bache/

Hun er en soleklar favortt i manges øyne, men har neppe noen sjans mot den klikken som Jens er en del av. Det gjelder å kjenne de rette folka i den lille hovedstaden vår. Kvalifikasjoner kommer i andre rekke.

Cartr
07.11.2021 kl 14:58 4333

Kan godt hende at Hegnar er egnet, men begrunn gjerne hvorfor Jens som har tilbrakt syv år i utlandet er den beste kandidaten.
freetexx
07.11.2021 kl 15:08 4307

Han er drevet av makt og svært kalkulerende. Tror han vil gjøre en god jobb og kommunisere godt med omverdenen
Slettet bruker
07.11.2021 kl 15:14 4289

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/10/30/7763638/tangen-oljefondet-vil-falle-i-verdi
Dette er jeg betenkt over med Tangen.
Har vi en god salgsstrategi, salgsberedskap og salgsoperasjonalitet, så behøver vi ikke å havne
slik Tangen beskriver her. Ser vi mørke skyer komme, så må vi være raske og begynne å vekte
oss ned.

Jeg er også særdeles betenkt over figur 7.2 på side 178 i Perspektivmeldingen 2021 ( Meld. St. 14, 2020-2021)
Viser 7 i 2060. Vi skal ikke til 9 i 2031. Da skal vi stå i 30 ! Og 20 i 2027.
Vi har solgt ganske mye vi, om det kommer til en situasjon hvor totalmarkedet faller mye. Dessuten
faller aldri alle verdens markeder på en gang. Noe går alltid motstrøms.
Har vi solgt oss temmelig mye ned, er vi senere i god posisjon til å kunne gå billig inn igjen.
Syns også fondet kunne se litt på mulige kjøp av store landområder billig. Blinke ut aktuelle
land og regioner for dette. Legge vekt på stabile og forutsigelige rammebetingelser i de aktuelle
land, og fortrinnsvis uten eiendomsskatt og denslags. Dette kan utgjøre en liten del av fondet,
men være et bra diversifiseringstiltak

Vi går inn i slike store landområder pga. utsikter til verdistigning og løpende avkastning. Vi kan leie
ut areal. Stykke opp og selge noe. Evt. utvikle noe og selge eller leie ut.
Og ikke minst på klimatiltakssiden : Mulig oppdyrking av f.eks. brakkmark. Planting av skog. Tilførsel
av vann. Rett og slett foredle opp ved hjelp av norske varer, tjenester og transportører, klimaherjede
eller misskjøttede landområder. Finne ut hvor noe sånt er trygt og forutsigelig, er vel særlig oppgaven
her. Og da lete over hele kloden, og eliminere frem de områder med best odds og hvorfor. Videre også
følge med på dette over tid. Ha strenge risikokrav på dette område. Holde oss unna der risikoen er
for høy. Å bytte delarealer med andre interesser, kan også være en del av strategien. Eller bytte med
andre landbankingselskaper. Å børsnotere landarealer kan også være en del av strategien. Hvor
fondet f.eks. blir sittende med stor eierandel. Men hvor altså selvkost kan bli minimal eller kanskje
til og med gratis. (Slik danske Ørsted driver når de lemper hele selvkosten for en belgisk vindkraftpark
på oljefondet/NBIM). Forøvrig en investering Tangen betegnet som kjempefin. (Der er jeg helt uenig,
jeg vil kalle den direkte dårlig og betenkelig. De beste vindparkinvesteringene i Europa uten subsidier,
kan snart gjøres i havvind i Norge de). Det er statens oppgave å lage gode rammebetingelser for
norskeiet havvind i Norge. Og Norge bør sørge for at havvind i Norge blir norskeiet. Bare tull å slippe
til utenlandske selskaper på havvind i Norge. Men at utenlandske selskaper sikler, skjønner vi godt.
Redigert 07.11.2021 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
07.11.2021 kl 15:20 4274

Stoltenberg har vel alltid framstått mer som en kalkulerende banksjef enn en stor politisk leder. Slik sett så kan man vel si at han endelig har funnet en jobb som passer.
Slettet bruker
07.11.2021 kl 15:36 4246

Norges bank skal ikke ha en politisk profil.
Slettet bruker
07.11.2021 kl 15:57 4198

Et eksempel på landbanking :
Ta et land som Myanmar. Her har vi fått en smell for Telenor.
Kunne vi da som et mottiltak kjøpt 5000 kvadratkilometer, børsnotert det,
solgt 49 %, og sittet med 51 % gratis.
Nå er det kanskje ikke lov for utlendinger å eie over f.eks. 50 % der ?
Risikoutsatte land kunne vi sittet med landområder i, om vi fikk andre til
å dekke vår selvkost.
True
07.11.2021 kl 17:23 4142

Har jeg sagt det? Klart hun er kvalifisert, jeg refererte kun til utsagnet som ikke har noe som helst med saken å gjøre. Det burde være totalt irrelevant om det var snakk om en kvinne eller ikke, som det har noe som helst å si for jobben som skal utføres. Det er utsagn som det der og hylekoret der ute som faktisk medfører at feil personer ofte blir ansatt pga. frykt for represalier fra media og what not. Og det vet dere veldig godt.

Enig i andre avsnitt, det er hvem du kjenner som teller...
Redigert 07.11.2021 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2021 kl 20:27 4051

https://www.dn.no/samfunn/statsbudsjettet-2022/okonomi/oljepengebruk/kronikk-vedum-har-den-mest-krevende-finansministerjobben-pa-flere-tiar/2-1-1094577
Ferskt oppslag.
Vedum bør klare dette. Det fins oppskrift lenger oppe i tråden her.
Når fondet blir litt større, og det siste årets oljeinntekt holdes utenfor, blir selv 2,75 % litt penger i året.
Og da er vi i et trygt modus, som gir oss forutsigelighet og trygghet fremover.

Kan vi sikre dette, og forebygge mot at det kan skje noen uheldigheter med fondet, så er det ikke så
viktig for meg hvem som er sentralbanksjef. Målet bør være å komme til 20000 i 2026/2027 og 30000 i 2031/2032.
Uavhengig av oljeinntektspåfylling, bør det være mulig å oppnå 9 - 13 % avkastning i året, gitt at vi ligger rundt
dagens rente- og inflasjonsnivå. Særlig fall i fondsverdien underveis, skal vi ikke behøve å oppleve. Her kommer
det moderate risikonivået inn, samt den gode salgsstrategien, salgsberedskapen og det gode salgsoperasjonelle
system inn, gitt at det skulle dukke opp mørke skyer på de internasjonale verdipapirmarkedene. Havner vi i markeds-
nedgang, så vekter vi oss raskt ned. Og kommer inn igjen senere til bunnpriser.

Salgsstrategien bør bl.a. handle om at fondet allerede på kjøpsvurderingstidspunktet før man foretar en investering,
gjør en vurdering av mulighetene for raskt og greit å kunne komme seg ut av investeringen senere. Og om et nedsalg av
f.eks. 1/5 el. 1/3 av den aktuelle investeringspost ikke vil presse markedet. At man gjør en simulering av exit-mulighetene
helt enkelt. Fondet er veldig spredd med mange prosentvis små eierposter. Som oftest 1 til 2-3 %. Dette både av hensyn
til risikospredning og gjennom måten dette er gjort på med spredning på bransjer, land og verdensdeler ; risikoreduksjon.
Men også for å unngå å presse markedet om man brått vil vekte fondet betydelig ned i det aktuelle verdipapir.
Redigert 08.11.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Cartr
08.11.2021 kl 16:22 3883

Dagbladet i dag...

GUTTA, GUTTA, GUTTA
Jonas Gahr Støre må si nei til Jens Stoltenbergs guttedrøm.

Noen har snakket sammen. Slik ser det i hvert fall ut, etter at Dagens Næringsliv fredag kunne fortelle at Jens Stoltenberg ønsker å bli landets neste sentralbanksjef.

En utnevning av Jens Stoltenberg som sentralbanksjef vil dramatisk forsterke én evig og én ny mistanke mot Arbeiderpartiet: At toppene i partiet fordeler viktige jobber og verv til de med partiboka i orden. Og at Arbeiderpartiet er i ferd med å politisere styringen av Oljefondet.

https://www.dagbladet.no/meninger/gutta-gutta-gutta/74572904

Støre har nå gått ut og vil erklære seg inhabil i spørsmålet om Stoltenberg skal få jobben, men der har jeg mine tvil. Dette er etter min mening så godt som vedtatt.

I følge norsk lov er det Kongen i statsråd som utnevner, dvs regjeringen, altså Støre og Vedum, og Vedom gjør nok som Støre vil uansett. Det er også AP som har et stort fletall av statsråder så her er vel agendaen alt satt, uavhengi av Støre?

Jeg reagerer også på at Jens siktet mot Natojobben allerede i 2010, samme året som han var statsminister og Øystein Olsen ble hentet inn som sentralbanksjef, og vel vitende om at Natojobben er midlertidig. Jeg skal ikke påstå at noe har skjedd, men innrømmer at tanken har streifet meg om at «noen kan ha snakka sammen» også her, spesielt når Olsen trekker seg ett år før tiden, og det klaffer godt med at Jens vil inn i jobben. Jeg reagerte også på at de rødgrønne gjorde et svært dårlig valg i 2013 og AP droppet rødgrønn valkanp, men jens var vel neppe motivert for fire nye år?
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Qol38/ap-dropper-roedgroenn-valgkamp

Uansett synes jeg det hele er en merkelig sammenblanding og ville følt meg mye bedre til sinns om Ida Wolden Bache trådte inn som sentralbanksjef og styreleder i oljefondet. Eventuel noen andre som er godt egnet.

Når det gjelder oljefondet synes Tangen å være håndplukket fremfor nestleder Trond Grande som var en soleklar favoritt, - og i hva vi har sett var en tvilsom prosess.

Jeg reagerte også på at Thor Gjermund Eriksen ble valgt som leder av NRK. Han melde seg ut av AP dagen før han tiltrådte og VG avslørte at han løy for styret om sitt forhold til Tv2 direktøren på den tiden. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/05wqg/ny-nrk-sjef-kjaereste-med-tv2-direktoer

Jeg reagerte også på at ikke Erna og Høyre reagerte på at en «AP mann» sitter som NRK sjef, men slik er Norge. Vi er hva vi eter... og den som konttrollerer maten som serveres på NRK burde være nøytral. Det samme med viktige hverv som sentralbanksjef og styreleder i oljefondet.
Cartr
08.11.2021 kl 20:15 3800

Jeg var kanskje litt rask med å lese kommentaren din, så vi er sikkert enige. Det med at det var på tide med en kvinne kommer fra E24 artikkelen jeg siterte. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/rEzEle/paa-tide-at-det-kommer-en-kvinnelig-sjef-for-norges-bank

Sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken sier der at det er særdeles gode kvinnelige kandidater til stillingen, og at hvis det blir en mann må det i så fall «være andre prioriteringer» som gjelder.

Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets, har samme favoritt. Hun sier at Ida er den sterkeste kandidaten uansett.

Min egen mening er at kvalifikasjoner kommer foran kjønn, men det er også viktig at ansinitet må gjelde. Her er Ida Wolden Bache en klar favoritt fremfor Jens, i hvert fall. Men den tid synes forbi da det gjaldt å jobbe seg oppover i bedriften. De sterkeste kandidatene blir som regel forbigått uansett. Man henter inn kandidater utenfra og som gjerne ikke kjenner bedriften i det hele tatt. Det ser vi f.eks når nestleder i oljefondet siden 2011, Trond Grande, ble slått på målstreken av Tangen. https://www.dn.no/marked/oljefondet/nbim/norges-bank/her-er-trolig-oljefondets-nye-sjef/2-1-762102

Det gjelder å ha de rette vennene i lille Norge i dag. Kvalifikasjoner kommer i andre rekke og ofte trenger man ikke kvalifikasjoner i det hele tatt. Det ser vi når helsetopper uten helseerfaring blir ansatt, og det samme skjer innen de fleste områder som politi, forsvar og selv PST. Politidirektøren i 2011 var psykiater. Tidligere PST sjef Jørn Holme var advokat og statssekretær, osv
ShoeShineBoy
08.11.2021 kl 20:48 3761

At han er kvalifisert kan det ikke være noen tvil om. Har jo til og med erfaring fra slagmarken i Libya, selvfølgelig med trygg avstand til de verste krigsforbrytelsene som han stod i spissen for. Kan komme godt med under neste finanskrise når massene hamrer på portene til Norges Bank.
Fluefiskeren
08.11.2021 kl 21:02 3731

Enig. Vi ser det på så mange felter. Ullevål sykehus blir lagt ned og virksomheten overført til nytt Rikshospital hvor det er liten plass å bygge ut på. Også mange andre argumenter mot. Et klart flertall av helsepersonellet er imot. Både leger og sykepleiere. Oslo kommune er i mot. Men så er det noen kontorfolk i ledelsen da som gjerne vil klippe snorer i steden. Og bruke den flotte tomten på Ullevål til forretningsbygg.
Slettet bruker
08.11.2021 kl 22:01 3684

Det er Blackrock, Rothschild & co som via sin norske marionette vil bygge "BOLIG barcode" på Ullevål,
så Oslo raseres landskapsmessig, arkitektonisk og bykulturelt, og dermed blir mye lettere å erobre for dem.
Det er dette sykehusplanene i Oslo-området handler om. Nye Aker sykehus blir også en overlesset katastrofe
med både mastodont og sykehusbebyggelse klint oppe i to motorveier. Samme gjeng har allerede trackrecord
med nytt nasjonalt kunstmuseum, Munch-museet, Holmenkollbakken og snart Vikingskipsmuseet. 3 førstnevnte
av utenlandske NWO-arkitekter. For å rasere norsk kultur, og gjøre Norge lettere for dem å erobre.

Men dette skal vi ta som vi tok vinter OL 2022 !

Alle i flere kilometers radius rundt Ullevål, Aker og RH/Gaustad bør være glad at noen redder de fra
multimilliarders tap på eiendommene sine.
Redigert 08.11.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Cartr
14.11.2021 kl 11:49 3344

Noen har snakka sammen...

Den nye utlysningsteksten for jobben som ny sentralbanksjef er endret og skreddersydd for å passe Jens Stoltenberg avslører NRK.

Ida Wolden Bache sin uvurderlige kompetanse er ikke lenger foretrukket

Hodejeger Monika Furuseth Dypeng som jobber med å finne kandidater til jobber innan finans og økonomi sier at det er vanskelig å finne andre kandidater enn Stoltenberg som passer og viser til punktene i utlysingsteksten.

NRK har samanliknet stillingsutlysinga til sentralbanksjefjobben i 2017 med den utlysinga som ligger ute nå.

På flere områder har Finansdepartementet endra teksten.

I 2017 stod det:
• Det blir stilt krav om solid kunnskap om pengepolitikk, finansmarknedene og kapitalforvaltning.

I 2021 står det:
• Innsikt i relevante utviklingstrekk både nasjonalt og internasjonalt, og hvordan disse kan påvirke norsk økonomi og internasjonale kapitalmarknader.
• God forståing for sentrale sider ved kapitalforvaltning.

I 2021 er de faglige kvalifikasjonenen betydeleg nedtonet. Søkeren trenger ikke lenger ha solid kunnskap om pengepolitikk, finans og kapitalforvaltning

I 2021 annonsen er det også stilt krav som var fraverande for fire år siden:
• Det er nødvendig å kunne handtere krevjande situasjonar, som til dømes kriser og beredskapssituasjonar.
• Sentralbanksjefen skal ha fagleg autoritet og relevant leiarerfaring frå komplekse organisasjonar.
• Omfattande leiarerfaring.

I 2017 stod dette om internasjonal erfaring:
• Sentralbanksjefen må også ha bred samfunnsorientering og god forståelse for sentralbanken si rolle og internasjonal økonomi.

I 2021 står det:
• Innsikt i relevante utviklingstrekk både nasjonalt og internasjonalt

I 2021 blir kollegiale organ omtalt spesifikt: «Erfaring fra kollegiale organer, f.eks. styre, med stort ansvar er en fordel». Også regjering og store organisasjonar, kan vere dømme på kollegiale organ.

https://www.nrk.no/norge/hovudjeger-om-sentralbanksjef-utlysing_-_-veldig-_stoltenberg-venleg_-1.15727912
Redigert 14.11.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Cartr
14.11.2021 kl 12:25 3312

Snorre Valen sier at vi ler av Bananrepublikker og komunistdiktaturer når de ansetter toppledere slik, men det gjelder åpenbart ikke på hjemmebane.

Plutselig snakker alle om Jens Stoltenberg. Pussig, det der.

Og han kaller det et innsalg. For oftere enn du tror havner ikke en sak på avisforsida eller på Dagsrevyen fordi redaksjonen selv har kommet på det, men fordi noen selger inn en sak. Slike innsalg kan også skje på langt mer subtilt vis. Som for eksempel ved å plante en idé mange steder samtidig, og vente til flere plukker den opp. Dyktige lobbyister jobber slik.

I dag kan du for eksempel leie et PR-byrå til å utforme en kampanje der det virker som om en sak dukker opp høyt i nyhetsbildet helt av seg selv, når det i virkeligheten skjer fordi noen driver påvirkningsarbeid på vegne av en hemmelig oppdragsgiver.

I disse dager driver noen en svært effektiv kampanje på vegne av Jens Stoltenberg. Valen anser sannsynligheten for at en rekke kjendisøkonomer, aviskommentatorer og journalister helt plutselig og uavhengig av hverandre har kommet på at Stoltenberg ville egnet seg godt som ny sentralbanksjef, er omtrent lik null.

Det vi tvert imot er vitne til nå, er etter alt å dømme en elegant og godt koordinert kampanje for å modne ideen om Jens Stoltenberg som sentralbanksjef. Hvis ikke hadde jo hovedpersonen selv allerede skutt ned ideen for lengst.

Dermed må kandidater som Ida Wolden Bache, av mange fremholdt som den klart beste kandidat til å ta over jobben som sentralbanksjef, ikke bare overvinne Norges Banks tungt mannsdominerte historie - men også overvinne et høylydt kobbel av kjendisøkonomer fra NHO, Sparebank1 Markets, Nordea og begeistrede aviskommentatorer.

Jeg anbefaler å lese hele artikkelen her:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nar-pravda-og-kjendisokonomene-plutselig-er-rorende-enige/o/5-95-337781
Slettet bruker
14.11.2021 kl 13:05 3277

Utdrag fra Nettavisen linken :
Norges Banks uavhengige stilling er alene et argument for å søke å unngå å oppnevne tidligere toppolitikere til posisjonen, spesielt i en tid der økt politisk oppmerksomhet om styringen av oljefondet står på dagsorden. Å bruke politikk for å styre oljefondet er noe ganske annet enn å oppnevne verdens mest kjente norske politiker til å forvalte det.

Og som om ikke dette var nok kan en bare se for seg hvordan det vil se ut for omverdenen dersom Stoltenberg, som pekte på Støre som arvtaker til partilederjobben i Arbeiderpartiet, nå oppnevnes av nettopp Støres regjering til å ta over en jobb det finnes åpenbart bedre faglig kvalifiserte kandidater til. Et begrep som begynner med en gul frukt og slutter med en ikke-monarkisk statsform rinner en i hu.
__________________________________________________________________________
For meg er forsøket nå fra Støres side om å begynne å politisk styre oljefondet, det alvorlige og sterkt betenkelige.
Det kan også tenkes at Stoltenbergs mulige interesse for sentralbanksjefjobben, har nettopp med den eventuelt mulige
politiske styringen av oljefondet å gjøre. Det vil si, at om politisk styring av oljefondet ikke blir mulig, så er kanskje
Stoltenbergs interesse labrere, eller bortfallende ?

Jeg er mye mer opptatt av faren for politisk styring av oljefondet, enn av hvem som under normale sentralbanksjef
rammebetingelser, besetter stillingen. Vi kan IKKE ha politisk styring av oljefondet. Oljefondet skal IKKE være noe
politisk redskap. Det norske folk er HELT MOTSTANDERE av politisk styring av oljefondet. Det kan bli mye bråk
her, om noen forsøker å presse igjennom politisk styring av oljefondet. Jeg tror ikke aktørene vil bevege seg inn i
sånt terreng.
Det må nå bli ro og forutsigelighet rundt oljefondet. Og ingen andre enn AP har leflet med tanken om politisk styring
av oljefondet såvidt jeg kan se. Politisk styring av oljefondet har altså INGEN SOM HELST reell demokratisk forankring
i Norge. Det virker å være et rent selvtektsforsøk fra APs indre lederkorps sin side. Dette selvtektsforsøket må slås ned !
Redigert 14.11.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2021 kl 13:15 3257

Hvis APs "sug" etter å foreta investeringer i fornybar energi er så stort, så kunne det eventuelt opprettes et eget mindre
fond for dette. Og gitt at et stort stortingsflertall bifaller noe sånt (et sånt fond bør ha bred politisk forankring).
Da kunne fornybar energi ekspertise samles der i en avdeling under NBIM for eksempel. Og det nye mindre fondet
kunne bli gjenstand for kontinuerlig verdimåling som SPU. Og alle kunne da se hvordan disse investeringene utviklet
seg. SPU burde forøvrig endre navn til SSU - Statens Sparefond Utland. Fondet har ingenting med pensjon å gjøre.
Det er egne fond for pensjon. Det tidligere foreslåtte tilleggsordet finans droppes, fordi det kan misforstås. SSU kan
kanskje i enkelte sjeldne unntakstilfelle låne ut penger til gode formål, mot rentebetaling og sikkerhet. På folkemunne
kunne det kalles Sparefondet eller Sparefondet Utland. Kjærs forslag om Generasjonsfondet er også et mulig navn.
Vi sparer i Sparefondet, og tar ut en prosentvis moderat del hvert år (inntil 2,75 % ekskl. siste års oljeinntekter) til gode
formål. Men slik at Sparefondet fortsetter å vokse bra hele tiden. Og formålene uttakene anvendes på, kaster gjerne av
seg de også.
Redigert 14.11.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Cartr
14.11.2021 kl 13:55 3214

Bra innspill, her er mer:

Erna Solberg mener også at spekulasjonane rundt Stoltenberg er planta.
– Det eg er litt skeptisk til, er liksom at det plantes ein slik historie i ein avis – for det er jo det som har blitt gjort – for å sende et veldig sterkt signal, midt i ein periode der man skal prøve å finne ut om dette er mogleg, eller ikkje, sa Solberg i TV 2s nyheitsstudio.

Ho sier også at Stoltenberg-spekulasjonar kan skremme andre fra å søke
https://www.nrk.no/norge/solberg-meiner-stoltenberg-spekulasjonar-skremmer-andre-1.15729170

Gunnar Stavrum mener Stoltenberg må trekke sitt kanidatur.

Tilhengerne argumenterer med at Stoltenberg har lang politisk erfaring, men overser at akkurat dette er det viktigste argumentet for at ikke bør bli sjef for Norges Bank. Det er nettopp Stoltenbergs fremste egenskaper som politiker og de tette båndene til Arbeiderpartiet som gjør Stoltenberg uegnet som ny sentralbanksjef.

Nettopp sentralbankens uavhengighet er lovfestet og går som en rød tråd gjennom Norges Banks historie.

Nettavisen spør også i en undersøkelse om hvem som bør bli Sentralbanksjef og 82 prosent av leserne som har svart vil ha Ida Wolden Bache. Kun 7 prosent vil ha Stoltenberg.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jens-stoltenbergs-tette-politiske-bindinger-gjor-ham-uegnet-som-sjef-for-norges-bank/o/5-95-336735

Elin Ørjaseter spør: Blir Jens Stoltenberg ny sentralbanksjef?
I så fall vil det bli annen gang på kort tid at menn med storslått fortid og slående alfahann-karisma feier de mest faglig kompetente kandidatene av banen.

Glimrende artikkel fra henne her:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/blir-jens-stoltenberg-ny-sentralbanksjef/o/5-95-338444

Solvik-Olsen: - Jens er uegnet som sentralbanksjef
https://www.nettavisen.no/nyheter/solvik-olsen-jens-er-uegnet-som-sentralbanksjef/s/12-95-3424204020