Enorm oppside

Slettet bruker
AKOBO 08.11.2021 kl 10:48 96203

Spennende selskap med enorm oppside
Purdey
22.03.2022 kl 21:52 2953

Jeg er på generelt grunnlag skeptisk til slike analyser, spesielt når de kommer fra innleide tjenester slik jeg forstår denne er.

Men, var ikke dette tynne greier? Eneste nytt på bordet her var vel at det nye resursestimatet vi forventet i slutten av mars nå blir enda mer forsinket til april?

GullogGråstei
22.03.2022 kl 20:26 3033

Her er en gjennomgang av Sparebank1 Markets sin analyse av selskapet:
https://investornytt.no/sparebank-1-markets-om-akobo-minerals-inntekter-rett-rundt-hjornet%EF%BF%BC%EF%BF%BC/
Redigert 22.03.2022 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Struts
18.03.2022 kl 21:34 3374

Javel, tiden vil vise vei - i mellomtiden er det bra å ha en aktiv forsknings-avdeling på plass! God helg!
GullogGråstei
18.03.2022 kl 20:13 3405

Sparebank1 Markets har for øvrig en ny analyse av Akobo Minerals med kursmål på 15. Kanskje det løfter kursen over 8.
GullogGråstei
18.03.2022 kl 20:08 3381

Jeg tror ikke at du skal ha forventninger til så mye 50 000 unser til i den oppdateringen som kommer.

Selskapet venter tydeligvis fortsatt på prøvesvar på de 30 borehullene som skulle ha kommet fra Irland for flere uker siden. I en tidligere melding ble det indikert at disse resultatene var meldt innen ti dager. Det kan virke som at laboratoriet i Irland fortsatt har betydelige forsinkelser, siden disse tallene fortsatt ikke er på plass.

Når disse resultatene er inne, vil det bli utarbeidet et offisielt nytt "inferred resources estimat" fra en annen tredjepartsaktør.

Dette estimatet vil dekke nytt gull i åren mellom ca 170m down dip og 300 m down dip (langs åren). Vi kommer IKKE til å få noe nytt estimat som dekker åren mellom 300m down dip og 400m down dip (selv om de har et wildcat hull som viser gull helt ned til 400m).

Hvis jeg skulle tippe på hva de ender opp med å påvise mellom 170m og 300m, vil jeg tro at det kanskje er 50 kt åre med grade på 10-12 gram/tonn (kanskje 20 000 unser).

I tillegg må man implisitt regne med at de er på vei til å påvise kanskje 15 000 unser mellom 300m og 400m down dip.

I tillegg til dette må man kunne spekulere i at åren fortsetter nedenfor 400m down dip, selv om det er vanskelig å si hvor langt. Jeg antar også at selskapet kommer til å finne mange tusen unser i den boringen som pågår i området som er angitt som "new drill targets" i ferske børsmeldinger. I tillegg til dette er det grunn til å være spent på hva som viser seg å ligge i den ekstra mineraliserende sonen som man ser ut til å ha påtruffet i wildcat-hullet som fremstår å være adskilt fra den eksisterende åren. Hvis dette er en del av en ny åre, er det veldig spennende.

Totalt sett er jeg ganske trygg på at selskapet innen begynnelsen av neste år vil ha opp mot 150 000 unser som kan utvinnes. Dette inntrykket bygger blant annet på min antagelse om at de tredjepartsbekreftede reserveestimatene er ganske konservative. Den reelle graden er sannsynligvis høyere enn det som indikeres (jf. Peacocke & Simpson). Da blir det mer gull
Tokerod
18.03.2022 kl 10:30 3482

Kort oppsummert : Akobo er på positiv trend - brutt 7,5 kr - dette fikk oss opp mot 8 kr - bryter vi 8 kr blir neste test på 10,60 - målområdet : 8,80 - 10,80
Purdey
17.03.2022 kl 19:56 3579

Noen som har lest den nye analysen fra investornytt?
Tokerod
17.03.2022 kl 09:27 3675

Nå er det stille før stormen ! Alle venter spent på oppdatering virker det som. Hva håper dere kommer frem ? 50.000 pluss ville vært behagelig
GullogGråstei
12.03.2022 kl 09:18 4086

For de av dere med abonnement på WSJ: Dette er en meget interessant analyse.

Artikkelen spør: Hva tenker nå ikke-vestlige land - da spesielt Kina - i kjølvannet av at vesten har frosset alle Russlands reserver på grunn av Ukraina-konflikten? Vil verdens ymse nasjonalstater ha tillit til at penger i utlandet faktisk er reserver de vil ha tilang på i en krise. Kanskje kan de holde noe mer råvarer og andre typer varebeholding, men det rekker ikke veldig langt.

Hva vil derfor mange av verdens sentralbanker gjøre i tiden fremover for å sikre seg mot fremtidige eventualiteter? Kjøpe gull!

Kineserne har alene 3,3 billioner dollar (engelsk trillion) i valutareserver. Det kan bli snakk om en reprising av gull.

https://www.wsj.com/articles/if-currency-reserves-arent-really-money-the-world-is-in-for-a-shock-11646311306
Redigert 12.03.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
11.03.2022 kl 23:06 4128

Enig i alt det du sier der. Emisjonen er en god mulighet for investorer som har litt større beløp som de ønsker å doble raskt. :-)
Redigert 12.03.2022 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
11.03.2022 kl 22:54 4134

Godt poeng! Det som kommer er definitvt en vekst-emisjon og ikke en krise-emisjon. Dette er i mine øyne siste gang selskapet vil trenge penger i overskuelIg fremtid.

Det selskapet trenger er brofinansiering frem til oppstart, og kapitaliseringen blir sikkert sammensatt.

Ved tidligere emisjoner har selskapet gjort det litt enkelt på den måten at nye aksjonærer har måttet tegne seg for aksjer til en verdi av 500k+ kroner. Vi får se hvordan de løser det nå. Jeg hadde likt å kunne tegne meg også for et litt lavere beløp, men det er slett ikke sikkert at det blir lett.

Jeg tror det blir en blanding av emisjon, lån og kanskje forskuttert salg av gull til bestemte mottakere. Vi får se.

Analysen hos investornytt med kursmål på 13,9 pr. aksje tar utgangspunkt i en fullfinansiering gjennom en emisjon på 85
mill til 8 kroner og medregner den utvannlngen som dette representerer. Med delvis lånefinansiering blir emisjonen mindre. En lånefasilitet bør kunne bygges opp med forskjellig rente før og etter oppstarten. I verste fall bør selskapet uansett klare å nedbetale lånet på ett år.

Uansett blir det mest riktig å tenke på dette som en styrking av vekstpotensialet for selskapet. Det er jo vesentlig at selskapet har nok driftsmidler til både å bygge gruven, etablere mineralprosesseringsanlegget og til samtidig å fortsette leteprogrammet.

Jeg tror det er mye mer gull både i Segele og i øvrige områder av lisensen og at en av (flere) gode veier mot større aksjonærverdier ligger i å påvise større reserver.

Dette er ikke noe å bekymre seg for.
thief
11.03.2022 kl 09:28 4213

Med guidingen til selskapet om oppstart i 2022 og årlig produksjon på 45000unser, burde det være gode sjanser for både lån og offtake-avtale 🙂Vil jo generere flere hundre millioner i årlig overskudd. Og selskapet skal bare hente ca 100mill!Henter de noe via emisjon, er nok interessen veldig stor.Er jo null volum å få på børsen.Og i løpet av 2 uker kommer ny resursoppdatering.Vil nok vise en stor økning i verdiene til selskapet. Burde kursen få seg et skikkelig løft!
Tokerod
11.03.2022 kl 09:22 4207

Vi må også skille disse

Vekst emisjon: dette er gjerne en emisjon som gjøres utelukkende for å vokse videre. Dette er gjerne aksjonærene meget entusiastiske til, da selskapet vil bruke pengene på videre vekst, enten via oppkjøp eller sikre finansieringskapasitet for videre vekstplaner. Dette tolker gjerne markedet positivt og viser at selskapet har ambisjoner om å vokse og etterhvert øke sin inntjening.
Krise emisjon: krise er selvsagt et sterkt ord. Dog er det dessverre slik at noen selskaper går med kraftig underskudd og sliter med både sitt marked og drift. Da skjer det fra tid til annen at selskapet må gjøre en emisjon for å samle ny egenkapital til å dekke inn underskudd og andre kostnader. Dette er ingen positiv nyhet for deg som aksjonær, og vanlig praksis er derfor at den påfølgende emisjonskursen gjøres til kraftig rabatt fra nåværende markedspris. Dette er viktig å ta hensyn til for deg som aksjonær, da dette kan gjøre at du blir utvannet om du ikke deltar.
Tokerod
11.03.2022 kl 09:16 4219

En fortrinnsemisjon ville ikke vært så ille hvis prisen var god ! I hverfall hvis denne kom etter skatt / feriepenger :)
thief
11.03.2022 kl 08:27 4236

Så er det jo meget bra at kommende kostnader ved bygging av gruven,ikke ser ut til å bli hentet med bare emisjon!Kanskje ikke emisjon i det hele tatt,kun ved lån,offtake-avtale 🙂
Struts
11.03.2022 kl 07:53 4257

Mulig "gammelt" nytt for dere, men syntes presentasjonen som lå ved dagens børsmelding var ganske interessant:

https://newsweb.oslobors.no/message/556229
GullogGråstei
08.03.2022 kl 19:28 4481

Analysen hos investornytt tar også utgangspunkt i oppstart i Q2 2023.
Purdey
08.03.2022 kl 18:16 4526

Gullprisen har nå bikket 2060$. I skjemaet til analysen publisert på innvestec anbefalte de rn kurs på 13,9 v 1850$. Nå m 2060$ blir anslått kurs 15,5kr. Dette skjemaet slutter også på 2100$. Dette kursmåler er ved 150k unc. Skal bli spennende å høre nye resursestimater.

Om dette holder seg til høsten så kan vi jo virkelig snakke om en flying start!
thief
08.03.2022 kl 17:53 4541

Virker som selskapet går gode tider i møte mtp gullprisen🙂

GULLBULL: Goldman Sachs øker også sine gullprisestimater. De øker sin 3 mnd gullpris til USD 2300/unse (1950), 6 mnd til USD 2500 (2050) og 12 mnd til USD 2500 (2150). 

Blir jo enorme overskudd med 2500pr.unse og 45k i produksjon!Slår dette til vil inntektene være på 1mrd i året!!!Overskudd lett over dagens mcap hvert år🙂Potensialet her er rått!
GullogGråstei
08.03.2022 kl 15:26 4551

Ja, og hvis man bruker NPV10 (altså kun 10% diskonteringsrate) for beregning av nåverdien, slik som er vanlig i ganske mange investeringscase, blir nåverdien av netto driftsinntekter ut 2025 noe som tilsvarer omtrent 19,5 kroner pr. aksje.

Dette er altså verdiene som aksjonærene sitter igjen med hvis man betaler ut alt i utbytte, driver fabrikken ut 2025 med utvinning kun av de sannsynliggjorte unsene i Segele, og deretter selger eiendelene for å dra hjem til Norge. Det er slett ikke selskapets plan og er slik sett på mange måter en _konservativ_ nåverdivurdering, selv om det forutsetter at dagens dollarkurs og gullpris holder seg, samt at driften går omtrent etter planen.

Driften _kan_ selvfølgelig bli mer problematisk enn det planen tilsier, men det er også visse konservative marginer i scoping-studiet, kostnadsanslag, fremdrift og grade-estimater som innebærer at det _absolutt_ er mulig at man kan overraske positivt med lavere kostnader, høyere produksjon og større overskudd.

10% diskonteringsrate er dog kanskje litt lavt gitt den konkrete risikoen i caset.
Redigert 08.03.2022 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
thief
08.03.2022 kl 14:43 4590

Tar vi med dette sed99 hullet,så kan konstaterte unser være opp mot 100k allerede .Det vil si verdier for ca 1.8mrd kr💰!
Redigert 08.03.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
08.03.2022 kl 14:38 4606

Akkurat det med krigen i Ukraina er jo med på å sende både dollaren og gullprisen til nye høyder. Fra et egoistisk Akoboaksjonær-perspektiv er det en fordel, selv om det er en katastrofe for de fleste selskap og nasjonaløkonomier. Hvis gullprisen faller ned til $1700 pr unse samtidig som dollarkursen faller tilbake til f.eks. 8,50 vil nåverdien av de underliggende verdiene falle ned til noe sånt som 13 kr/aksje.

Men gullprisen og dollarkursen _kan_ også gå videre opp. Jeg tror likevel at dagens dollarkurs og gullpris er såpass god at det kanskje kan være lurt for å Akobo å sikre seg litt med noen råvare- og valutaderivater. Hvis hypotetisk oljeprisen går helt i taket, kan det f.eks. føre til at kronen styrker seg mot dollar.
Redigert 08.03.2022 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
08.03.2022 kl 12:55 4640

Det jeg tipper er at selskapet ender opp med 52 000 + ca. 25 000 konstaterte unser ned til det nivået (ca 300m down dip) som de nå har kartlagt grundig. Samtidig har vi dette SED99 hullet som viser forlengelse ned til ca 400m down dip, og som implisitt skaper forventning om ca. 25 000 unser til (med noe større usikkerhet). Disse siste antatte 25 000 unsene kommer ikke med i ressursestimatet nå.

I løpet av året antar jeg at selskapet vil fokusere på å utforske i nærområdene i Segele, detaljkartlegge åren fra 300-400m, samt at de gjennomfører de videre planlagte stegene i sitt exploration-boreprogram i Joru, Wolleta og Nechdingay.

I Segele har selskapet allerede vært konkret med at de har gode "leads" som de kaller "New drill areas" i tillegg til at de har hintet forsiktig om at SEDD99 hullet kanskje påtraff en separat mineralisering lenger opp i fjellet. Det blir kjempespennende å se hva denne nye letingen kan by på.

Jeg er betinget optimist. Jeg er mer eller mindre skråsikker på at de vil finne mye mer utvinnbart gull i Segele, men jeg tror at man skal være forberedt på at graden og åretykkelsen kanskje ikke er like fenomenal som i området rett under "main pit". Mest fordi den graden som er akkurat der er helt ekstrem. Men man vet aldri. Det er litt dette som er spenningsmomentet med å være i en gullaksje. You may strike something big. Samtidig er det sannsynligvis flott lønnsomhet også i funn som har snittgrade ned mot og under 3g/t og ganske små marginalkostnader gitt at man allerede har et mineralsprosesseringsanlegg på plass.

Hva de finner i resten av leteområdet er litt mer uvisst, men jeg tror kanskje ikke alle potensielle investorer er klar over det forarbeidet som allerede er lagt til grunn for kartlegging av lisensen i de ti foregående årene. Denne rapporten som selskapet laget i 2019 viser f.eks. utrolig mye data som har vært samlet inn fra grøfteprøver i både Segele, Joru, Wolleta og Nechdingay. Det man ikke har gjort i særlig grad er å bore i bakken. Men man har samlet utrolig mange prøver, og man har kartlagt veldig mye av leteaktiviteten til lokalbefolkningen.

Hele rapporten er veldig spennende, men man kan f.eks. ta en titt på figuren på s. 30. Der ser man tydelig at indikasjonene på gull er der i hele leteområdet. Det handler bare om å finne de største forekomstene i de beste konsentrasjonene fortest mulig. Det kan være en tålmodighetsprøve, men det er gode grunner til å ha optimistiske forventninger.

https://akobominerals.com/wp-content/uploads/2020/05/JORC-CPR-The-Akobo-Gold-Exploration-Project.pdf
Redigert 08.03.2022 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
thief
08.03.2022 kl 12:41 4683

Blir jo veldig spennende med oppdatering av resurser, kommer jo i løpet av et par uker.Allerde da kan interessen/volumet øke,når folk ser hvilke verdier vi snakker om.Så guider jo selskapet faktisk årlig produksjon på 45k unser🙂Er jo bare å dra frem kalkulatoren, så ser man fort at denne aksjen kan gjøre mangegangeren!Så volumet øker nok i takt med fremdriften.Vil nok tro det er betydelig høyere,når produksjonen kommer i gang enn vi ser nå
GullogGråstei
08.03.2022 kl 12:41 4667

Tokerod, du er inne på et mulig scenarie som jeg faktisk ikke har tenkt på. Selskapet har snakket om å låne penger av Oromia bank, men jeg tror kanskje at det er litt optimistisk å anta at hele brofinansieringen lar seg finansiere av en etiopisk bank.

Men det som KAN være et scenario er at man inngår en avtale med f.eks. et større gruveselskap om en eierandel i Akobo Minerals mot at den nye eieren kapitaliserer opp selskapet nok til at brofinansieringen er sikret. Dette kan bli veldig win-win spesielt hvis en slik ny eier f.eks. har erfaring med å drive større large-scale mining noe som senere kan bli aktuelt for å utvikle det mye større Joru-området om et par år.

Selskapet har gitt signaler om at de har fått en del positiv oppmerksomhet i bransjen. Hvis det er flere interessenter som kunne tenke seg å være en slik langsiktig partner for Akobo med mulig førsterett til å delta i et JV om utvikling av Joru, kan man kanskje få inn en ny kapital til en overkurs heller enn en nedsatt emisjonskurs. Det hadde vært veldig kult hvis selskapet fikk til noe slikt. Det er i mine øyne en glimrende strategi, men det er selvfølgelig bare en spekulasjon at noe slikt skal kunne gå i oppfyllelse.
Struts
08.03.2022 kl 12:26 4676

Takk så mye for fyldig svar!

PS. Og mulig som så mye annet man drømmer om, men nevnes kan vel allikevel at Goldman Sachs øker sine gullprisestimater. De øker sin 3 mnd gullpris til USD 2300/unse (1950), 6 mnd til USD 2500 (2050) og 12 mnd til USD 2500 (2150).
Redigert 08.03.2022 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Tokerod
08.03.2022 kl 12:07 4691

Jeg tenker at emisjon ikke kommer , mulig de fant investorer på mines and money i London ! Samtidig er dem i en MOU avtale med oromia bank ! Ang omsetning vil den nok øke… de gode dagene (gode børsmeldinger) har vi million + aksjer omsatt ? Hva tenker du om dette ?
GullogGråstei
08.03.2022 kl 11:57 2922

Omsetningen av aksjer er helt klart ganske lav. Jeg har vært med selskapet siden NOTC noteringen (og har kjøpt meg gradvis opp), og det eneste jeg kan si positivt er at omsetningen nå er bedre enn den var. I fjor på denne tiden var man heldig hvis det ble gjort mer enn 1 transaksjon om dagen.

Litt av dette med lav omsetning har sannsynligvis også sammenheng med at veldig mange av de som har større poster egentlig ikke har planer om å selge på dette nivået. Vi er med på den lange reisen og vil ha betalt mer enn bare noen få prosenter for den langsiktige risikoen som en slik aksje åpenbart representerer.

Den dagen pengene begynner å komme inn på konto, er veldig mye av risikoen avklart. Da kommer det sikkert også flere selgere som vil ta gevinst, men da kan man heller ikke forvente dagens enorme rabatter.

Jeg tror ikke at man får belånt Akobo-aksjer hos spesielt mange meglerhus. En investor som jeg kjenner som ville kjøpe mer Akobo fikk nylig nei fra Pareto da han ville geare investeringen. Aksjen er ikke regnet som solid nok. Null inntekt, risikobransje og risiko i operasjonsområdet. Men investorer som taper penger i andre aksjer kan kanskje bli nødt til å slakte "gullkalven" Akobo for å dekke inn gjeld andre steder. Det er ikke lett å få til god vekst i et bear market.

Akobo og Crew er helt forskjellige sett fra bedriftskultur-perspektivet. Det føler jeg meg helt trygg på. Hengivenheten til ESG-satsing i Akobo er ikke et spill for galleriet, men forankret i en visjon om å være et gruveselskap som gjør ting på en annerledes og bedre måte.

En forestående emisjon er aldri veldig positivt. Men emisjonen for å sikre brofinansiering frem til oppstart Q4 trenger ikke bli spesielt stor. Det kan også godt tenkes at den blir rettet emisjon (jeg håper det) for å gi eksisterende investorer anledning til å få beskyttelse mot utvanning.

Forsinkelser er absolutt noe man kan ha grunn til å frykte. Dette er Afrika og vi lever i en verden der supplykjedene er hardt presset. Kanskje blir capex-utgiftene litt større enn det som var planlagt i scoping studiet grunnet f.eks. inflasjon (uten at jeg har sett noen indikasjon fra selskapet på det).

Men selv om jeg beregner med en utvanning til emisjonskurs på lusne 7 kroner, og f.eks. seks måneders forsinkelse på oppstarten og litt høyere capex, blir det fortsatt en nåverdi på de underliggende verdiene i selskapet på over 15 kroner pr. aksje (med dagens dollarkurs og gullpris) og gitt at man antar at selskapet de facto sitter på ca. 150 000 unser i Segele (i påviste reserver, reserver indikert ut fra ikke-ferdigbehandlede boreprøver og reserver antatt basert på forlengelse i dypet og lovende boreprøver i nærområdet). Selskapet selv kommuniserer som at de er trygg på at det skal være drift i Segele i mer enn bare et par år basert på kontinuerlig ettervekst i reservene.

Man må gjerne mene at problemet (fra et investorperspektiv) ligger i risikoen. Men for å forsvare dagens aksjekurs må man nesten mene at investeringen er så skummel at selv ikke en 90% årlig avkastning på pengene (gitt de andre forutsetningene) er godt nok. Så stor tror ikke jeg at nedsiderisikoen er.
Redigert 08.03.2022 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
thief
08.03.2022 kl 11:19 2923

Ja,takk for mye god info.Kvalitetstegn at selskapet liker tråden. Tyder på mye og korrekt informasjon🙂Gleder meg til volumet tar seg opp,er vel bare et tidsspørsmål. Oppsiden er jo enorm,og det ser jo faktisk ut som de vil levere også.Mye som har gått riktig vei i det siste
Struts
08.03.2022 kl 10:48 2907

Takk for liste! Slik jeg ser det, er det negative (er muligens helt på tyttebærjordet) nå først og fremst relatert til Russlands krig mot Ukraina. Krig i Europa er forstemmende nær oss. Alt annet enn det kommer i annen rekke. Og det kan da også for Akobos del være nærliggende å assosiere med konflikter i eksempelvis Etiopia (som vel har skjedd og er pågående, om enn ikke i samme område som gruven for tiden). Man tenker kanskje også på korrupsjon (rett eller feil), og som du vel selv nevnte; Crew Gold, det råtnet jo på rot i Filippinene. Mange minnes det siste med gru fremdeles.

Og så er det kanskje verdt å trekke frem omsetningen av aksjer. Den er tilnærmet null (i mine øyne) nå. Og så er det mange små- (eller stor-) nærvøse aksjonærer der ute (generelt). Er kjøp lånefinansierte i tillegg, skal det ikke så voldsomt mange prosenters nedgang til før banken sier god natt. Og så er det tidsaspektet, ting tar gjerne mer tid enn man tror. Og det verste er kanskje noe som alltid vil lure i bakkant for selskaper som pr nå fremdeles ikke har positiv bunnlinje; mulig emisjon. Et grusomt ord (stort sett). Når det er sagt, så har jeg gått inn i dette med noenlunde åpne øyne (ganske gammel, så de plirer vel mer enn er åpne) med en mindre post (i underkant av 50k). I forventning av hva som vil skje (om noe) hvis omsetningen en gang tar seg opp. Det blir vel som vanlig; enten eller?

Vel, bare noen løse tanker fra denne gamle, ikke flyvedyktiges side...
Redigert 08.03.2022 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
08.03.2022 kl 10:27 2916

Takk for tilliten!

Jeg har blitt litt "forelsket" i denne aksjen. Det at jeg har blitt slik enkeltaksje-nerd gjør at jeg har veldig mye kunnskap. Samtidig er det kanskje også litt farlig. Jeg er så skråsikker på at dette må gå bra (ut fra det jeg vet) at jeg kanskje ikke vil se det negative. Jeg liker egentlig å høre fra de som er skeptiske, men det har vært litt få av de. Det er bare å stille kritiske spørsmål. Det er gøy og kan være opplysende å finne de beste svarene.
propan
08.03.2022 kl 10:03 2920

Jeg må også få lov å takke deg for at du deler kunnskap og fakta. For meg hadde Akobo ikke vært det samme uten deg.
GullogGråstei
08.03.2022 kl 09:38 2918

Dette er til å bli beæret av. Her gir selskapet selv rett og slett denne konkrete tråden en "tommel opp". Det er vel også en slags guiding :-D

https://twitter.com/akobominerals/status/1500807189077893125
Redigert 08.03.2022 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
07.03.2022 kl 13:07 3047

Her er en ferskere liste over topp 50: (Warholm er for øvrig fortsatt med blant topp 100)

Rank Antall Andel (%) Navn
1 5430512 13.8952 PIR INVEST HOLDING AS
2 3343398 8.55484 NAUTILUS INVEST AS
3 3080783 7.88288 Bernhd. Brekke A/S
4 2160801 5.5289 ESMAR AS
5 1667662 4.26709 CHRISTIANSEN JØRN
6 1595400 4.08219 ABYSSINIA RESOURCES DEVELOPMENT AS
7 1035806 2.65034 Kanoka Invest AS
8 1034412 2.64678 GH HOLDING AS
9 1006666 2.57578 B FINANS AS
10 1000000 2.55873 ATOLI AS
11 935402 2.39344 KØRVEN AS
12 799137 2.04477 TORSEN TANKERS & TOWERS AS
13 756701 1.93619 SKADI AS
14 684967 1.75264 JK VISION AS
15 666666 1.70582 LINDVARD INVEST AS
16 656000 1.67852 TSESSEBE AS
17 545063 1.39467 ARCTIC DRILLING AS
18 536812 1.37356 HILA AS
19 524638 1.34241 SVENSKA HANDELSBANKEN AB
20 500000 1.27936 RAVI INVESTERING AS
21 480000 1.22819 HIO XII AS
22 468408 1.19853 PREDICHEM AS
23 436546 1.117 Avanza Bank AB
24 429837 1.09984 TURTLE INVEST AS
25 412978 1.0567 STANDARD FORVALTNING AS
26 386812 0.98975 NORSK FJELLSPORT AS
27 381517 0.9762 KNUT INVEST AS
28 366726 0.93835 KINGFISHER AS
29 366561 0.93793 HARTO INVEST AS
30 336812 0.86181 SCANPIPE ENGINEERING AS
31 317500 0.8124 MAMMO AMARE
32 316773 0.81054 Nordnet Bank AB
33 296275 0.75809 HALVORSEN LARS ERIK
34 280000 0.71644 ASTRANIA AS
35 273347 0.69942 EPSILON AS
36 270000 0.69086 SYNECO AS
37 266666 0.68233 HARMONIUM INVEST AS
38 239655 0.61321 TORSEN ERLEND
39 212692 0.54422 ARACO AS
40 200000 0.51175 OLAV OLSEN HOLDING AS
41 170000 0.43498 TEREDA HOLDING AS
42 165000 0.42219 EIDCO AS
43 160000 0.4094 SP INVEST AS
44 152638 0.39056 JOHANSEN SVEIN EGIL
45 150700 0.3856 ARCTICA INVEST AS
46 150000 0.38381 NYE INVEST AS
47 139388 0.35666 NORDNET LIVSFORSIKRING AS
48 137500 0.35182 NILSEN RUNE
49 136812 0.35006 RØSDAL EIENDOM AS
49 136812 0.35006 P.A. HOFF HOLDING AS
GullogGråstei
07.03.2022 kl 12:41 3032

Jeg skal se om jeg klarer å få tak i en liste som er litt mer oppdatert.
thief
07.03.2022 kl 08:50 3093

Blir nok en økning på meg her fremover.Tok inngang på 6 tallet, før jeg hadde kikket skikkelig på caset. Har så økt litt.Og caset ser bedre og bedre ut🙂
GullogGråstei
07.03.2022 kl 08:35 3067

Jeg er langsiktig og har vært dristig nok til å vekte Akobo opp til over 30% av porteføljen. Jeg har altfor mye sett fra et aksjespareråd, men tror samtidig at jeg har veldig gode forutsetninger for å knuse børsen ned i støvlene her.
Redigert 07.03.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
thief
07.03.2022 kl 08:28 3075

Og 45000 unser er heller ikke toppen,her kan det kommer mer:

"Gruveanlegget er planlagt i drift fra siste del av 2022 og selskapet anslår en årlig produksjon på 45.000 unser gull. Med tiden kan dette øke som følge av fremtidige funn og oppgraderinger av selskapets prosessanlegg. Akobo Minerals sitt uttalte langsiktige mål er å finne 1,5 - 2 millioner unser gull"

💰💰💰Og i disse usikre tider,er gull en meget god valuta!Prisen vil nok holde seg høy !Blir morsomt når markedet tar inn over seg/skjønner disse tallene. Kursen skal gå flere gangeren, så her blir det gull å sitte🙂
GullogGråstei
07.03.2022 kl 08:19 3097

Og for å virkelig presisere: Dette er ikke et vekstselskap der de saftige overskuddene er en pie-in-the-sky drøm langt inn i fremtiden. Gullet er der. Gruveplanen er klar. Alle godkjenninger er i orden. Det er det faktiske årlige overskuddet som selskapet forventer fra det fiskale året 2023. Dette er realiteten om ett år! (Rettere sagt: Det er realiteten som starter i Q4 i år)

I mellomtiden kan selskapet også ha funnet spor av nye gruveprosjekter gjennom leteprogrammet sitt i andre områder av lisensen. Det ligger muligheter for enda mer vekst her, både for selskapet og for aksjekursen.

Dette blir bra:
Redigert 07.03.2022 kl 08:37 Du må logge inn for å svare