GullogGråstei
25.05.2022 kl 13:22
4298
Jeg regner med at finansieringen går i orden. Spørsmålet er vel først og fremst hvor mye som må hentes i markedet og hva en emi-kurs vil være.
Det jeg merket med på dagens presentasjon var egentlig tre ting:
1. Selskapet snakket ganske mye om en rekke andre spennende exploration-muligheter som de har blitt forelagt og hvordan de anser seg godt posisjonert for å bli et ledende selskap i hele Etiopia på dette området.
2. Det ble nevnt at det finnes to andre steder i Akobo sitt lisensområde der lokalbefolkningen allerede har gravd et digert hull som ligner "main pit" i Segele i sin jakt etter gull. Det ene hullet er sør for Joru og det andre hullet er litt nord i Nechdingay. Selskapet gjentok dessuten sin optimisme med tanke på å finne mer gull i og rundt de påviste reservene i Segele.
3. Selskapet gjentok at pengestrømmene neste år burde være mer enn store nok til også å betale utbytter til aksjonærene samtidig som man sikrer driften av videre letevirksomhet. Det er godt nytt.
Dette kan fortsatt bli veldig bra på sikt.
Det jeg merket med på dagens presentasjon var egentlig tre ting:
1. Selskapet snakket ganske mye om en rekke andre spennende exploration-muligheter som de har blitt forelagt og hvordan de anser seg godt posisjonert for å bli et ledende selskap i hele Etiopia på dette området.
2. Det ble nevnt at det finnes to andre steder i Akobo sitt lisensområde der lokalbefolkningen allerede har gravd et digert hull som ligner "main pit" i Segele i sin jakt etter gull. Det ene hullet er sør for Joru og det andre hullet er litt nord i Nechdingay. Selskapet gjentok dessuten sin optimisme med tanke på å finne mer gull i og rundt de påviste reservene i Segele.
3. Selskapet gjentok at pengestrømmene neste år burde være mer enn store nok til også å betale utbytter til aksjonærene samtidig som man sikrer driften av videre letevirksomhet. Det er godt nytt.
Dette kan fortsatt bli veldig bra på sikt.
Redigert 25.05.2022 kl 13:22
Du må logge inn for å svare
AudereEstFacer
25.05.2022 kl 15:28
4463
Når du nå har fått guidingen fra selskapet for de kommende årene, og vært på dagens presentasjon. Hva er dine tanker om kursutvikling, og hva som bør kunne være estimert utbytte. Du hadde vel et kursestimat på mellom 10-15.- i etterkant av testresultatene i april, holder det seg innenfor det intervallet fremdeles?
Når det kommer til emi, så skjer vel ingenting rundt det før etter generalforsamlingen, det skal vel stemmes over dette jmf. punkt 12 og 13 i sakslisten (eller tar jeg feil?)
Når det kommer til emi, så skjer vel ingenting rundt det før etter generalforsamlingen, det skal vel stemmes over dette jmf. punkt 12 og 13 i sakslisten (eller tar jeg feil?)
GullogGråstei
25.05.2022 kl 15:35
4508
Purdey skrev Var du der? Jeg var.
Jeg var invitert fysisk, men så det digitalt.
GullogGråstei
25.05.2022 kl 15:58
4526
Jeg tror at resultatet vil ende opp med å bli bedre enn det som ligger i selskapets egen beregning av free cash flow. Det er fordi selskapet lar seg binde binde av visse konservative anslag (f.eks. om utvinningsgrad) som sannsynligvis vil bli høyere enn scoping-studiet legger til grunn. Selskapet har dessuten kun medregnet inntekter fra de delene av ressursen som er inferred og indicated, og ikke lagt til grunn inntekter fra åren helt ned til 400m som med stor sannsynlighet vil komme i neste steg.
I min opprinnelige vurdering av et kursmål på opp mot (og kanskje over) 15kr pr. aksje bare basert på Segele-gruven la jeg til grunn at den opprinnelige antatte graden på 20,9 g/t ville gjelde for alle de ressursene som selskapet ville finne i Segele (fordi det var det eneste tallet jeg hadde).
I ettertid har man imidlertid kommet frem til at den øverste delen av åren har helt ekstrem grad (over 40 g/t), mens den er under 20 g/t i den dypere forlengelsen.
Hvis denne lavere graden i forlengelsen gir en pekepinn på de øvrige reservene som er å finne i Segele, vil selskapet nødvendigvis måtte påvise adskillig flere tonn med åre for å komme opp til en samlet reserve på 150k++ unser totalt sett i Segele.
Jeg tror fortsatt at de vil komme dit, men at det vil ta noe mer tid enn jeg kanskje først håpet på. Det er vel også dette som markedet har konkludert med basert på den kursutviklingen vi har sett siden mars/april. Det er fortsatt mye som gjenstår av lovende leteområder i umiddelbar nærhet.
Når man nå allerede er i ferd med å ta capex for å bygge mineralprosesseringsanlegget er det dessuten klart at nesten alt av funn i og rundt Segele vil kunne brukes til å forlenge levetiden på gruven og fortsette med å fylle på med nettoinntekter.
Før vi har mer informasjon om hva som er påvist i de letehullene man har i området rundt hovedåren i Segele, vil jeg kanskje på det nåværende tidspunkt vurdere verdien av Segelegruven til å være mer i det nedre sjiktet av 10-15kroners intervallet.
Jeg føler fortsatt at denne aksjen er som et flax-lodd til 7 kroner med en ganske garantert utbetaling på 10-11 kroner, men med mulighet for både 50 og 100 kroner med .. litt flaks.
Jeg håper de nye riggene kommer igang fortest mulig og at vi får nyheter om noen positive leteresultater. Jeg er fortsatt med.
I min opprinnelige vurdering av et kursmål på opp mot (og kanskje over) 15kr pr. aksje bare basert på Segele-gruven la jeg til grunn at den opprinnelige antatte graden på 20,9 g/t ville gjelde for alle de ressursene som selskapet ville finne i Segele (fordi det var det eneste tallet jeg hadde).
I ettertid har man imidlertid kommet frem til at den øverste delen av åren har helt ekstrem grad (over 40 g/t), mens den er under 20 g/t i den dypere forlengelsen.
Hvis denne lavere graden i forlengelsen gir en pekepinn på de øvrige reservene som er å finne i Segele, vil selskapet nødvendigvis måtte påvise adskillig flere tonn med åre for å komme opp til en samlet reserve på 150k++ unser totalt sett i Segele.
Jeg tror fortsatt at de vil komme dit, men at det vil ta noe mer tid enn jeg kanskje først håpet på. Det er vel også dette som markedet har konkludert med basert på den kursutviklingen vi har sett siden mars/april. Det er fortsatt mye som gjenstår av lovende leteområder i umiddelbar nærhet.
Når man nå allerede er i ferd med å ta capex for å bygge mineralprosesseringsanlegget er det dessuten klart at nesten alt av funn i og rundt Segele vil kunne brukes til å forlenge levetiden på gruven og fortsette med å fylle på med nettoinntekter.
Før vi har mer informasjon om hva som er påvist i de letehullene man har i området rundt hovedåren i Segele, vil jeg kanskje på det nåværende tidspunkt vurdere verdien av Segelegruven til å være mer i det nedre sjiktet av 10-15kroners intervallet.
Jeg føler fortsatt at denne aksjen er som et flax-lodd til 7 kroner med en ganske garantert utbetaling på 10-11 kroner, men med mulighet for både 50 og 100 kroner med .. litt flaks.
Jeg håper de nye riggene kommer igang fortest mulig og at vi får nyheter om noen positive leteresultater. Jeg er fortsatt med.
Purdey
25.05.2022 kl 16:22
4517
De skulle begynne å grave ut materiale allerede etter sommeren. Som blir liggende klart til fabrikken blir klar. Noe de håpet skulle bli veldig tidlig 23. Kontraktøren får dagbøter ved forsinkelser etter 1 feb. Det er jo et felles ønske om å få gull på bordet fortest mulig.
De svenske riggene kom på plass sist uke om jeg husker riktig og vil bli montert asap.
Jeg syntes det var intr å høre hvilken posisjon de har i etiopia som exploration company. I realiteten tilnærmet ingen konkuranse. Så med esg profilen de legger opp til vil de nok stå rimelig langt fremme ved fremtidige nye prospekter. De har virkelig mulighet til å bli store i etiopia.
De svenske riggene kom på plass sist uke om jeg husker riktig og vil bli montert asap.
Jeg syntes det var intr å høre hvilken posisjon de har i etiopia som exploration company. I realiteten tilnærmet ingen konkuranse. Så med esg profilen de legger opp til vil de nok stå rimelig langt fremme ved fremtidige nye prospekter. De har virkelig mulighet til å bli store i etiopia.
Redigert 25.05.2022 kl 16:31
AudereEstFacer
03.06.2022 kl 12:34
4208
Plutselig kjøpsvilje nå rundt kl.12:30, og spratt opp fra 6.86 til 7.16 i løpet av to minutter, er det noen nyheter i gjære?
AudereEstFacer
13.06.2022 kl 10:00
4002
Føles godt å ha pengene i en trygg havn som Akobo på en dag som denne, og med generell frykt i markedet :)
AudereEstFacer
13.06.2022 kl 14:14
3963
Nytt fra idag:
3rd party Gold Deposit Mineral Resource report from SRK Consulting er nå klar og kan leses i sin helhet her:
https://akobominerals.com/new-report-showing-spectacular-gold-mineralization-at-segele/
3rd party Gold Deposit Mineral Resource report from SRK Consulting er nå klar og kan leses i sin helhet her:
https://akobominerals.com/new-report-showing-spectacular-gold-mineralization-at-segele/
Tokerod
14.06.2022 kl 07:53
3908
https://e24.no/boers-og-finans/i/x868oj/rett-ned-paa-oslo-boers-det-vi-har-fryktet
Flere går for gull ! Usikkert marked gjør at investorer retter øynene mot gull
Flere går for gull ! Usikkert marked gjør at investorer retter øynene mot gull
AudereEstFacer
14.06.2022 kl 15:14
3852
Kan være noen som har fått markedsfrykten og går helt ut av markedet for en periode, men vanskelig å se hvorfor noen velger å gå ut av Akobo, da den har holdt seg bra sammenlignet med mange andre.
AudereEstFacer
15.06.2022 kl 08:41
3808
Dèt, blandet med mulig usikkerhet rundt EMI kan vel ha fått en eller flere til å droppe ballen. Men det var ikke all verdens omsetning, var bare noen enkeltstående salg, noe som jeg kobler til frykt og usikkerhet - de kommer seg nok inn igjen, spørsmålet er bare til hvilken pris :)
Tokerod
30.06.2022 kl 10:26
3606
Er det lokk på denne til gullet er oppe av bakken ? Har noen hørt eller sett noe ?
AudereEstFacer
30.06.2022 kl 11:54
3606
Jeg venter fremdeles på flere beskjeder angående EMI, selv om jeg synes den er greit priset nå, så vil jeg også ha noe i bakhånd hvis det plutselig blir en rabatt på aksjen. Har ikke sett noe av veldig interesse den siste tiden.
Billyjojimbob
05.07.2022 kl 21:17
3403
GullogGråstei
06.07.2022 kl 02:13
3361
Gjennom denne transaksjonen er mye av brofinansieringen sikret og fremdriften mot drift og positiv cash flow kan fortsette.
Det har vært litt stille fra selskapet den siste tiden, så jeg er glad for at de har fått dette på plass. Fordelen med denne finansieringsløsningen er at det ikke lekker så mye penger fra finanstransaksjonen ut til tilrettelegger, men at alt går til selskapet. Jeg skulle imidlertid gjerne ha hatt en invitasjon til å delta her. For de storaksjonærene som her spytter inn mer penger fremstår betingelsene ganske gode.
Det har vært litt stille fra selskapet den siste tiden, så jeg er glad for at de har fått dette på plass. Fordelen med denne finansieringsløsningen er at det ikke lekker så mye penger fra finanstransaksjonen ut til tilrettelegger, men at alt går til selskapet. Jeg skulle imidlertid gjerne ha hatt en invitasjon til å delta her. For de storaksjonærene som her spytter inn mer penger fremstår betingelsene ganske gode.
Redigert 06.07.2022 kl 02:22
thief
06.07.2022 kl 09:34
3385
Virker som de får billige aksjer,investorene som bidrar med lån nå!Så kommer det enda mer kapitalinnhenting på 70mill etterhvert!
Tokerod
01.08.2022 kl 07:43
2985
Hvordan tolker dere dagens melding ? Blir det innsamling ila neste to mnd ? Så rett på produksjon ? Full skala q2 23 ? Venter enda info ang utbytte også
Billyjojimbob
01.08.2022 kl 08:05
2980
https://newsweb.oslobors.no/message/567658👍Pos strokes gir bevegelse.
Homlesnurr
01.08.2022 kl 09:54
2939
Jeg synes det er vanskelig å misforstå meldingen, de begynner å lage gruven i oktober, første utvinning av gull kommer i Q1, og så er gruven i full drift fra q2. Ser for meg at de venter til de faktisk har fått flydd gull ut av Etiopia og endelig fått litt cashflow inn på konto før de begynner å snakke om utbytte
https://akobominerals.com/investors/regulatory-news-alerts/?selectedreport=8D57E4D6D4A7E378
https://akobominerals.com/investors/regulatory-news-alerts/?selectedreport=8D57E4D6D4A7E378
Redigert 01.08.2022 kl 09:55
Purdey
01.08.2022 kl 10:16
2944
Det er jo omtrent slik de forespeilet i våres, så de opprettholder i mine øyne sin plan.
Å begynne å mase om hva utbytte blir allerede før gruven er bygd er vel litt kravstort. Det blir nok kommunisert når gullet veltes ut m gaffeltruck.
Å begynne å mase om hva utbytte blir allerede før gruven er bygd er vel litt kravstort. Det blir nok kommunisert når gullet veltes ut m gaffeltruck.
Tokerod
01.08.2022 kl 11:11
2960
Dette er alt kommunisert og vi har en CF modell ! Hva skjer med emisjon ? Lager de avtaler på penger de enda ikke har ? Ville tro emisjonen skulle komme før slike avtaler ble laget ?
Purdey
10.08.2022 kl 19:13
2764
Kan noen m litt mer finansbakgrunn forklare hva dette betyr?
6.33 PM CEST / 10-Aug-2022 / Akobo Minerals AB (OSE:AKOBO)
Akobo Minerals signs Mandate Letter with international debt arranger
OSLO, 10 August 2022: Akobo Minerals (Euronext Oslo – “AKOBO”), the Scandinavian-based Ethiopian gold exploration and boutique mining company, today announces that it has signed a mandate letter (the "Mandate Letter") with an international debt arranger for a contemplated loan of up to USD 8 million (the "Loan").
Pursuant to the Mandate Letter, the intention is to complete all conditions precedent, including a customary due diligence, site visit and agreeing on relevant documentation prior to entering into the final loan agreement. Further, it is expected that Akobo Minerals will grant the lender warrants representing 2.0% of its equity, with a strike price equal to the Akobo Mineral's share price on the Mandate Letter signing date, where such warrants will vest immediately. The contemplated Loan is expected to provide Akobo Minerals with sufficient funding to complete its mining development and start production in Q1 2023.
The Mandate Letter is not a binding loan agreement and there can be no guarantees that a final loan agreement will be entered into and/or that the Loan will be funded to Akobo Minerals.
Further information concerning the terms and conditions of the Loan will be provided by the Company in due course
6.33 PM CEST / 10-Aug-2022 / Akobo Minerals AB (OSE:AKOBO)
Akobo Minerals signs Mandate Letter with international debt arranger
OSLO, 10 August 2022: Akobo Minerals (Euronext Oslo – “AKOBO”), the Scandinavian-based Ethiopian gold exploration and boutique mining company, today announces that it has signed a mandate letter (the "Mandate Letter") with an international debt arranger for a contemplated loan of up to USD 8 million (the "Loan").
Pursuant to the Mandate Letter, the intention is to complete all conditions precedent, including a customary due diligence, site visit and agreeing on relevant documentation prior to entering into the final loan agreement. Further, it is expected that Akobo Minerals will grant the lender warrants representing 2.0% of its equity, with a strike price equal to the Akobo Mineral's share price on the Mandate Letter signing date, where such warrants will vest immediately. The contemplated Loan is expected to provide Akobo Minerals with sufficient funding to complete its mining development and start production in Q1 2023.
The Mandate Letter is not a binding loan agreement and there can be no guarantees that a final loan agreement will be entered into and/or that the Loan will be funded to Akobo Minerals.
Further information concerning the terms and conditions of the Loan will be provided by the Company in due course
GullogGråstei
11.08.2022 kl 11:57
2691
For meg fremstår dette som en stor gladnyhet. Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor kursutviklingen er flat i dag.
Jeg leser dette som at AKOBO har inngått en avtale med en finansaktør som er villig til å låne selskapet 8 millioner dollar, noe som vil være tilstrekkelig til å brofinansiere oppstarten i Segele og komme i gang med å få ut gullet der. Dette er på mange måter den siste vesentlige hindringen mot at selskapet skal komme i gang med operativ drift og faktisk få opp verdiene som ligger i bakken.
Det fremstår som at finansinstitusjonen som motytelse vil få en mengde aksjer som tilsvarer 2% av selskapets samlede verdi. Det er ikke opplyst om andre lånekostnader eller om lånets varighet ut over dette (slik jeg kan se det).
Avtalen fremstår fortsatt å mangle litt "finish" før selskapet faktisk får penger. Blant annet er det snakk om et besøk lokalt, due dilligence og dokumentasjonskrav som må oppfylles. Helt trygg kan man selvfølgelig ikke være før dette er på plass.
Jeg leser dette som at AKOBO har inngått en avtale med en finansaktør som er villig til å låne selskapet 8 millioner dollar, noe som vil være tilstrekkelig til å brofinansiere oppstarten i Segele og komme i gang med å få ut gullet der. Dette er på mange måter den siste vesentlige hindringen mot at selskapet skal komme i gang med operativ drift og faktisk få opp verdiene som ligger i bakken.
Det fremstår som at finansinstitusjonen som motytelse vil få en mengde aksjer som tilsvarer 2% av selskapets samlede verdi. Det er ikke opplyst om andre lånekostnader eller om lånets varighet ut over dette (slik jeg kan se det).
Avtalen fremstår fortsatt å mangle litt "finish" før selskapet faktisk får penger. Blant annet er det snakk om et besøk lokalt, due dilligence og dokumentasjonskrav som må oppfylles. Helt trygg kan man selvfølgelig ikke være før dette er på plass.
Tokerod
24.08.2022 kl 15:37
2547
Tokerod
30.08.2022 kl 12:58
2447
Nærmere enn noen gang men kursen går nedover ! Noen tanker om fremtiden ?
Tokerod
02.09.2022 kl 15:08
3786
Akobo kommuniserer ikke, forum er dødt, folk realiserer tap, hva skjer ?
Purdey
05.09.2022 kl 20:41
3794
Joda, de har akkurat hatt h1 og nå har de fullt fokus på å få igang fabrikken. Det er jo ikke gjort i en fei. Men vil være igang ila q1.23. I mellomtiden så vil de nå i h2.22 begynne å ta ut masse slik at de har et lager de kan hive rett i kverna så snart den er oppe å går.
Etterhvert som fabrikken blir ferdig og kommer i drift vil de også avsette mer resurser til nye prøveborringer i nye områder. Er jo et sted med indikert 88gr/t! Det kommer vel også snart rapporter fra joru.
Også er det viktig å huske at dette er et exploration firma som nå setter opp en forretningsmodell basert på norsk modell hvorav det er bra insentiver med royalties tilbake til lokalbefolkning og nasjonal statskasse. Dette tror jeg vil sette Akobo i særklasse når nye områder skal utforskes.
Ps lydbokappen storytel har akkurat sluppet Wilbur Smith's bok "Skinnende gull" lest på norsk. Handler om gullgruvelivet i sørafrika.
Etterhvert som fabrikken blir ferdig og kommer i drift vil de også avsette mer resurser til nye prøveborringer i nye områder. Er jo et sted med indikert 88gr/t! Det kommer vel også snart rapporter fra joru.
Også er det viktig å huske at dette er et exploration firma som nå setter opp en forretningsmodell basert på norsk modell hvorav det er bra insentiver med royalties tilbake til lokalbefolkning og nasjonal statskasse. Dette tror jeg vil sette Akobo i særklasse når nye områder skal utforskes.
Ps lydbokappen storytel har akkurat sluppet Wilbur Smith's bok "Skinnende gull" lest på norsk. Handler om gullgruvelivet i sørafrika.
GullogGråstei
05.09.2022 kl 21:26
3775
Akobo har vært litt mer sparsommelig med informasjon i det siste, men det ligger en del bilder og fremdriftsindikasjon på Twitter-kontoen deres. Det ser ut som om selve gruveprosjektet i Segele er fint i rute. På Q2 presentasjonen snakket de dessuten som om de lå foran skjema. Men skjemaet har i mine øyne vært litt uklart. På et tidspunkt var planen å begynne produksjon rundt nyttår. Så ble dette forskjøvet til Q1/Q2 neste år. Og nå ligger de kanskje litt foran skjema til det.
Det viktigste i mine øyne akkruat nå, er at de får gjennomført due diligence og site visit og får formalisert den låneavtalen som gir nødvendig brofinansiering frem mot oppstart. Med den finansieringsavtalen signert og på plass er veldig mye risiko tatt ut av caset. Etter alle solemerker er vi nå bare 3-7 måneder unna positiv kontantstrøm av ganske enormt omfang sammenlignet med dagens MCAP. På ett eller annet tidspunkt bør dette skape litt begeistring og reflekteres bedre i verdsettelsen av selskapet. Det korte tidsaspektet til positiv kontantstrøm er spesielt viktig siden mange tenker på dette som høyrisko grunnet operasjoner i Afrika osv.
Hvis alt går etter planen tror jeg kursen bør være på 10-15 kroner etter nyttår. Gitt at brofinansieringen og fremdrift for øvrig går etter planen, er det i neste omgang positive leteresultater fra Segele som kanskje kan bidra til å løfte kursen enda videre opp på kort sikt.
Det har vært lite fremdrift på letingen etter boreprogrammet som ble avsluttet i mars/april og fokuset som har vært på gruvedriften de siste månedene. Nå kommer de nye riggene inn i arbeid og det blir sikkert mer fokus på å fylle på med leting og forhåpentligvis påvise mer reserver i og rundt Segele. I det øyeblikket man kan rapportere om nye funn i dybden eller i området rundt som er av en slik grade at det kan utvinnes, vil det garantert slå ut positivt på kursen. Kaptialinvesteringene i prosessanlegget har man jo allerede tatt.
Jeg kjøpte meg faktisk opp på nyheten om at låneavtalen så ut til å komme på plass og er egentlig spent på hvordan kursutviklingen kan bli her utover vinteren. Akobo som gullselskap er i mine øyne også fortsatt en hedge mot alt av elendighet som kan oppstå i globale finansmarkeder i tiden som kommer.
Det viktigste i mine øyne akkruat nå, er at de får gjennomført due diligence og site visit og får formalisert den låneavtalen som gir nødvendig brofinansiering frem mot oppstart. Med den finansieringsavtalen signert og på plass er veldig mye risiko tatt ut av caset. Etter alle solemerker er vi nå bare 3-7 måneder unna positiv kontantstrøm av ganske enormt omfang sammenlignet med dagens MCAP. På ett eller annet tidspunkt bør dette skape litt begeistring og reflekteres bedre i verdsettelsen av selskapet. Det korte tidsaspektet til positiv kontantstrøm er spesielt viktig siden mange tenker på dette som høyrisko grunnet operasjoner i Afrika osv.
Hvis alt går etter planen tror jeg kursen bør være på 10-15 kroner etter nyttår. Gitt at brofinansieringen og fremdrift for øvrig går etter planen, er det i neste omgang positive leteresultater fra Segele som kanskje kan bidra til å løfte kursen enda videre opp på kort sikt.
Det har vært lite fremdrift på letingen etter boreprogrammet som ble avsluttet i mars/april og fokuset som har vært på gruvedriften de siste månedene. Nå kommer de nye riggene inn i arbeid og det blir sikkert mer fokus på å fylle på med leting og forhåpentligvis påvise mer reserver i og rundt Segele. I det øyeblikket man kan rapportere om nye funn i dybden eller i området rundt som er av en slik grade at det kan utvinnes, vil det garantert slå ut positivt på kursen. Kaptialinvesteringene i prosessanlegget har man jo allerede tatt.
Jeg kjøpte meg faktisk opp på nyheten om at låneavtalen så ut til å komme på plass og er egentlig spent på hvordan kursutviklingen kan bli her utover vinteren. Akobo som gullselskap er i mine øyne også fortsatt en hedge mot alt av elendighet som kan oppstå i globale finansmarkeder i tiden som kommer.
Redigert 05.09.2022 kl 21:28
Tokerod
19.09.2022 kl 09:50
3573
Disse små salgene på hundrelapper må bite godt i lomma på de med større investeringer
Tokerod
26.09.2022 kl 06:53
3516
Når akobo regnet på inntektene sine brukte de en pris på gullet som var 1700 ! Hvor langt ned må gullprisen før det vil påvirke oss ?
8472
26.09.2022 kl 09:29
3475
Dollaren har jo styrket seg kraftig, så gullprisen har vel egentlig klart seg brukbart. For min del synes jeg borgerkrigen i landet begynner å bli en litt vel stor usikkerhetsfaktor.
8472
26.09.2022 kl 10:51
3697
Jo det er vel og bra, men en eskalerende borgerkrig og økende ustabilitet i landet må tas med i vurderingen av aksjen.
Tokerod
19.10.2022 kl 11:56
3459
Det er mye som mangler om dagen… skuffende ! Blir spennende å se om aksjen kollapser eller motsatt før skattefradrag skal sikres
Tokerod
03.11.2022 kl 15:24
3296
GullogGråstei
09.11.2022 kl 21:55
3205
Endelig kom finansieringsmeldingen som vi har ventet på (og som kanskje noen har vært bekymret for).
Renten på lånet er ganske heftig, men betingelsene for lånet er likevel veldig gode slik jeg ser det.
Her får selskapet både en sikring mot gullprisen og fleksibel tilbakebetalingsmulighet. I tillegg får man nok kapital til både å aksellerere ferdigstillelsen av gruven og til å få opp tempoet på leteaktiviteten igjen. Jeg liker veldig godt at tegningsrettene er priset til hele 6.90. Jeg var bekymret for at de skulle få dem til 5.60.
Dette er i mine øyne den aller siste hindringen mot oppstart i Segele som nå er løst og ryddet av veien. Med denne meldingen sank risikoen i caset betraktelig.
Ikke minst er det betryggende at en proffe finansieringsaktører som kan gruvevirksomhet har gjennomgått caset veldig nøye og har gått god for det.
Jeg tror kursen skal over 6 kroner i morgen.
Akobo Minerals sikrer internasjonal lånefinansiering til sitt etiopiske gullgruveprosjekt
OSLO, 09 november 2022: Akobo Minerals AB (Euronext Oslo - ticker "AKOBO"), det
skandinavisk-baserte selskapet med lete- og gruvevirksomhet i Etiopia, kunngjør
i dag med referanse til børsmelding av 10. august 2022, at det har sikret seg et
gulllån på 8,5 millioner dollar fra det amerikanske selskapet Monetary Metals.
Nettoprovenyet fra finansieringen, sikret gjennom sitt heleide datterselskap,
Abyssinia Resources Development AS, vil gi Akobo Minerals finansiell styrke til
å akselerere sluttfasen av gruveutbyggingen på Segele. Gullproduksjonen er i
rute til å starte tidlig i 2023.
Jørgen Evjen, administrerende direktør i Akobo Minerals, uttalte: "Dette lånet
fra Monetary Metals gir Akobo Minerals akkurat det vi lette etter - en
finansiering som vil ta oss til ferdigstillelse av gruven og oppstarten av
gullproduksjonen, samtidig som det sikrer en minimal utvanning av egenkapitalen
for våre aksjonærer. Nå kan vi se frem til gruvedrift og produksjon på nyåret
med fornyet selvtillit.
Videre viser avtalen med Monetary Metals en sterk internasjonal anerkjennelse av
vårt gruveprosjekt i Etiopia. Vi har hatt stor glede av å jobbe med dem gjennom
denne prosessen, som inkluderte å ta dem med på befaring til Segele og den
pågående gruveoperasjonen. "
Keith Weiner, administrerende direktør i Monetary Metals sa: "Jørgen og Akobos
ledergruppe presenterte oss med en profesjonell tilnærming til å drive
virksomheten. Koblet med den ekstraordinære gullforekomsten i Segele, og du har
en veldig overbevisende økonomisk mulighet. "
Lånet er strukturert som et gulllån, hvor Akobo Minerals låner 5.000 unser gull,
utbetalt i USD. Lånet kan tilbakebetales i gull eller tilsvarende beløp i USD
beregnet ut fra gjeldende gullpris på tidspunktet for tilbakebetaling. Ettersom
lånet er knyttet til gullprisen og også verdien av gullet i Segele-deponiet, gir
det en naturlig sikring mot svingninger i gullprisen.
Lånet har to års løpetid, med en årlig rente på 22 prosent. Det er
tilleggsbestemmelser som regulerer tidlig tilbakebetaling, som også inkluderer
en kvartalsvis nedbetaling av lånet med 50% av fri kontantstrøm. Det er ikke
forventet at det vil være noe kvartalsvis nedbetaling før tidligst andre kvartal
2023. Som kompensasjon for å tilrettelegge kredittfasiliteten vil Monetary
Metals også bli tildelt tegningsretter tilsvarende to prosent av Akobo Minerals
egenkapital, med en innløsningskurs på NOK 6,9 per aksje.
SpareBank 1 Markets er finansiell rådgiver for Akobo Minerals i forbindelse med
prosjektfinansieringen, mens Advokatfirmaet Schjødt er juridisk rådgiver.
Renten på lånet er ganske heftig, men betingelsene for lånet er likevel veldig gode slik jeg ser det.
Her får selskapet både en sikring mot gullprisen og fleksibel tilbakebetalingsmulighet. I tillegg får man nok kapital til både å aksellerere ferdigstillelsen av gruven og til å få opp tempoet på leteaktiviteten igjen. Jeg liker veldig godt at tegningsrettene er priset til hele 6.90. Jeg var bekymret for at de skulle få dem til 5.60.
Dette er i mine øyne den aller siste hindringen mot oppstart i Segele som nå er løst og ryddet av veien. Med denne meldingen sank risikoen i caset betraktelig.
Ikke minst er det betryggende at en proffe finansieringsaktører som kan gruvevirksomhet har gjennomgått caset veldig nøye og har gått god for det.
Jeg tror kursen skal over 6 kroner i morgen.
Akobo Minerals sikrer internasjonal lånefinansiering til sitt etiopiske gullgruveprosjekt
OSLO, 09 november 2022: Akobo Minerals AB (Euronext Oslo - ticker "AKOBO"), det
skandinavisk-baserte selskapet med lete- og gruvevirksomhet i Etiopia, kunngjør
i dag med referanse til børsmelding av 10. august 2022, at det har sikret seg et
gulllån på 8,5 millioner dollar fra det amerikanske selskapet Monetary Metals.
Nettoprovenyet fra finansieringen, sikret gjennom sitt heleide datterselskap,
Abyssinia Resources Development AS, vil gi Akobo Minerals finansiell styrke til
å akselerere sluttfasen av gruveutbyggingen på Segele. Gullproduksjonen er i
rute til å starte tidlig i 2023.
Jørgen Evjen, administrerende direktør i Akobo Minerals, uttalte: "Dette lånet
fra Monetary Metals gir Akobo Minerals akkurat det vi lette etter - en
finansiering som vil ta oss til ferdigstillelse av gruven og oppstarten av
gullproduksjonen, samtidig som det sikrer en minimal utvanning av egenkapitalen
for våre aksjonærer. Nå kan vi se frem til gruvedrift og produksjon på nyåret
med fornyet selvtillit.
Videre viser avtalen med Monetary Metals en sterk internasjonal anerkjennelse av
vårt gruveprosjekt i Etiopia. Vi har hatt stor glede av å jobbe med dem gjennom
denne prosessen, som inkluderte å ta dem med på befaring til Segele og den
pågående gruveoperasjonen. "
Keith Weiner, administrerende direktør i Monetary Metals sa: "Jørgen og Akobos
ledergruppe presenterte oss med en profesjonell tilnærming til å drive
virksomheten. Koblet med den ekstraordinære gullforekomsten i Segele, og du har
en veldig overbevisende økonomisk mulighet. "
Lånet er strukturert som et gulllån, hvor Akobo Minerals låner 5.000 unser gull,
utbetalt i USD. Lånet kan tilbakebetales i gull eller tilsvarende beløp i USD
beregnet ut fra gjeldende gullpris på tidspunktet for tilbakebetaling. Ettersom
lånet er knyttet til gullprisen og også verdien av gullet i Segele-deponiet, gir
det en naturlig sikring mot svingninger i gullprisen.
Lånet har to års løpetid, med en årlig rente på 22 prosent. Det er
tilleggsbestemmelser som regulerer tidlig tilbakebetaling, som også inkluderer
en kvartalsvis nedbetaling av lånet med 50% av fri kontantstrøm. Det er ikke
forventet at det vil være noe kvartalsvis nedbetaling før tidligst andre kvartal
2023. Som kompensasjon for å tilrettelegge kredittfasiliteten vil Monetary
Metals også bli tildelt tegningsretter tilsvarende to prosent av Akobo Minerals
egenkapital, med en innløsningskurs på NOK 6,9 per aksje.
SpareBank 1 Markets er finansiell rådgiver for Akobo Minerals i forbindelse med
prosjektfinansieringen, mens Advokatfirmaet Schjødt er juridisk rådgiver.
Purdey
10.11.2022 kl 06:35
3296
Ja dette var intr. Også slapp vi å måtte ta en flyr. Altså emi m utvanning. Syntes også konseptet gullån var snedig. Som du sier litt stiv rente, men. Nå står gullet i 1710. Det er ca 15% ned fra mars. Om vi kommer opp på 2000 tallet igjen, har vi ikke da fått et nærmest rentefritt lån?
Gull hadde også en kjempdag i går. Nå som krypto krakker, igjen. Kanskje vi får en knallstart på segele med extra gode gullpriser.
Gull hadde også en kjempdag i går. Nå som krypto krakker, igjen. Kanskje vi får en knallstart på segele med extra gode gullpriser.
Tokerod
10.11.2022 kl 07:43
3333
Ja det starter og klaffe litt igjen ! Fredsavtale , finansiering , gruvestart etc ! Tror jeg må bli litt mer tålmodig… sitti flatt et år nå ! I skrivende er akobo min dårligste investering men satser på at den snart blir mest givende !! GOD TORSDAG
Purdey
10.11.2022 kl 08:46
3351
For min del er kursen nå lite relevant. Jeg har stor tro på selskapet. Og det er kursen om et år som jeg søker, når mye av gullet er ute.
thief
10.11.2022 kl 09:03
3369
Da var siste brikke på plass,endelig.Var jo et bra lån,med liten utvanning for aksjonærene. Blir morro når produksjonen kommer i gang,var jo lovet utbytte ganske raskt også vel?Kursen i dag er jo veldig lav,så her er oppsiden stor🙂
GullogGråstei
10.11.2022 kl 09:34
3350
For de som synes renten er stiv, er det nok bare slik markedet er. Nordic Mining måtte f.eks. låne til 14%.
Det ligger en naturlig forventning her om at man skal ha avkastning for den risikoen man tar.
Men med dette lånet begynner virkelig risikobildet å bli ganske mye bedre. Denne aksjen skal opp igjen. Det er jeg helt sikker på. På kort sikt hadde det også vært gunstig om de fikk utvidet reservene i Segele noe for å forlenge levetiden på gruven. Da er det veldig mye oppside.
Det ligger en naturlig forventning her om at man skal ha avkastning for den risikoen man tar.
Men med dette lånet begynner virkelig risikobildet å bli ganske mye bedre. Denne aksjen skal opp igjen. Det er jeg helt sikker på. På kort sikt hadde det også vært gunstig om de fikk utvidet reservene i Segele noe for å forlenge levetiden på gruven. Da er det veldig mye oppside.