WWI børs noterer grønt satsing Edda Wind -John Fredriksen er med


WWI (Wilh. Wilhelmsen Holding) eier mange selskap, eks er de store eiere i Wallenius Wilhelmsen. WWI har også en grønt satsing, som heter "New Energy". Under New Energy eier de mange grønt selskap, blant annet Edda Wind.

https://www.wilhelmsen.com/new-energy/

WWI eier 50% av Edda Wind og nå skal selskapet børs noteres. John Fredriksen er en av tre investorer som har garantert IPO. Totalt vil selskapet ha en flåte på åtte fartøy, og fire av dem har allerede langsiktige kontrakter med selskaper som Ørsted, Vestas og Ocean Breeze.

8.11.2021 "Edda Wind announces new cornerstone investors and launches IPO"

https://newsweb.oslobors.no/message/546154

"Edda Wind is a leading pure play offshore wind service company headquartered in Haugesund, Norway. The Company develops, builds, owns and operates purpose-built Service Operation Vessels (“SOV”) and Commissioning Service Operation Vessels (“CSOV”) for offshore wind farms worldwide

Edda Wind owns and operates two purpose-built offshore wind service operation vessels, Edda Passat and Edda Mistral, and has six dedicated offshore wind vessels under construction, with delivery from 2022. Edda Passat and Edda Mistral were delivered in March and September of 2018 respectively. Both vessels are on firm five-year contracts (with options for extension of up to five additional years) with Ørsted and have an achieved utilisation of 98% YTD, only interrupted by planned intermediate surveys.

For the three and nine months ended 30 September 2021, freight income and operating expenses increased primarily due to the chartering of a frontrunner vessel from April 2021 in relation to a 10 year contract Edda Breeze Energy GmbH & Co will commence in 2Q 2022, following delivery of the vessel.

For vessels under construction, Edda Wind has secured two long-term contracts with reputable counterparties, Ocean Breeze and Vestas Offshore Wind UK Ltd, with terms until 2032 and 2037, respectively (with extension options), as well as a firm two-year contract for a third newbuild at the Doggerbank offshore windfarm. As such, Edda Wind holds a strong backlog with a firm period of EUR 292 million, options period of EUR 145 million and a firm contracted revenue base of EUR 35 million for 2023"

https://eddawind.com/edda-wind-intends-to-apply-for-a-listing-on-the-oslo-stock-exchange/

"John Fredriksen er med når havvindselskapet Edda Wind går på børs. Selskapet verdsettes til drøyt én milliard kroner før kapitalinnhenting"

https://e24.no/boers-og-finans/i/Eav2oG/fredriksen-med-groent-rederi-paa-boers-prises-til-droeye-milliarden

"John Fredriksen vil gjøre Edda Wind til markedsleder"

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/11/08/7768085/fredriksen-vil-gjore-edda-wind-til-markedsleder?internal_source=sistenytt
Redigert 15.11.2021 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Sima
25.11.2021 kl 09:18 4073

Tegnet 10K tildelt 1K
Nikko
24.11.2021 kl 22:45 4281

Fredriksens Geveran Trading tar 10 prosent i Edda Wind
Edda Wind har fullført kapitalinnhentingen i forbindelse med at aksjen noteres på Oslo Børs førstkommende fredag.

Aksjene ble priset til 30,75 kroner per stykk og selskapet henter inn 875 millioner brutto i forbindelse med børsnoteringen. Det blir utstedt 28.601.626 nye aksjer i forbindelse med kapitalutvidelsen.

Om overtildelingsopsjonen benyttes fullt ut vil selskapet hente inn i overkant av en milliard kroner.

Selskapet opplyser i en børsmelding at det var stor interesser for aksjen og at det var en betydelig overtegning i aksjen.

Geveran Trading, et selskap som er indirekte knyttet til John Fredriksen og hans familie og Xclat Holdings Ltd et datterselskp av Quantum Pacific Shipping group, som er assosiert med Idan Ofer, får begge en eierpost på rundt 10,56 prosent i forbindelse med aksjetegningen. Endelig prosent er avhening av hvor mye som brukes av overtildelingsopsjonen.

I forbindelse med børsnotering vil Adrian Geelmuyden og Cecilie Serck-Hanssen tiltre selskapets styre.

Ved børsnoteringen vil rundt 25.3 prosent av selskapets aksjer være i fri flyt og ha rundt 5.500 aksjonærer.

Prisen på 30,75 kroner per aksje tilsvarer en markedsverdi på rundt 2 milliarder kroner, avhengig av overtildelingsopsjonen.

Frodon
24.11.2021 kl 19:31 4387

Det er ikke enkelt å vite 😜 De ønsker nok både kortsiktige, langsiktige, store og små investorer. Da får de omsetting i aksjen, samtidig som de har mange stødige investorer
freetexx
24.11.2021 kl 16:33 4480

Hva tror dere blir resultatet her i morgen og når? Tegner man for en mill, kan man forvente halvparten?
Frodon
24.11.2021 kl 11:54 4596

«Fristen for å tegne seg i emisjonen i Edda Wind utløper i dag kl 12.00. Edda Wind eier og drifter fartøyer som er spesialdesignet til serviceoperasjoner for konstruksjon og drift av havvindturbiner»

«Edda Wind er et ledende serviceselskap innenfor havvind. De eier og drifter fartøyer spesialdesignet til serviceoperasjoner for konstruksjon og drift av havvindturbiner. Dette markedet forventes å vokse betydelig de neste årene i takt med utbyggingen av global havvindkapasitet»

https://www.dnb.no/markets/aksjer/emisjoner/edda-wind-informasjon
Frodon
23.11.2021 kl 22:48 4724

23.11.2021

«Oslo Børs approves Edda Wind ASA for admission to trading on Oslo Børs

Oslo Børs has resolved to admit the shares in Edda Wind ASA to trading on Oslo Børs.

Oslo Børs resolved to grant an exemption from the listing requirements regarding three years' history, cf. Rule Book II for Oslo Børs and Euronext Expand section 3.1.3.2, cf. section 3.1.3.1. The exemption is granted due to the fact that the activity has existed, however in other juridical units. It is stipulated that the company prior to the first day of trading must satisfy the other admission to trading requirements on Oslo Børs. If the company does not meet the requirements on Oslo Børs, the company will be admitted to trading on Euronext Expand, provided that the admission requirements on Euronext Expand are met.

The president and CEO of Oslo Børs determines the date of the first day of listing, which is to be no later than 22 January 2022»

https://newsweb.oslobors.no/message/547573
X
22.11.2021 kl 12:21 5082

The book is multiple times covered, and as a result, the institutional tranche will close for new orders tonight at 19:00 CET (18:00 UK time).
Frodon
21.11.2021 kl 22:39 5236

Helt i begynnelsen, når Svend Egil forteller om hva han har gjort denne uken. Han har tegnet både som industriell og privat. Hvis han får tildeling, blir det i hvert fall aksjer til salgs første dagen (e) 😅
Redigert 21.11.2021 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Surik
19.11.2021 kl 23:21 5580

Tja, mulig aktivitetsavhengig? Er en post der som heter proviantering. Opex går opp for hvert år ser jeg.
Antar det ikke er 95% filippinere på disse CSOVene, så lønnskostnadene vil kanskje ikke trende nedover.

Ja tank er lost case i år dessverre. Bare å vente på mer edruelig prising av Frontline, jeg vil helst ned mot 50 kroner (godt under NAV).
Ellers mulig man skal posisjonere seg for en rekyl i Golden Ocean nå, får tenke på det i helgen.
Frodon
19.11.2021 kl 22:41 8348

Det høres lite ut ja, hvis OPEC er på euro 9000 og de går med overskudd 😜

Se på note 2 ca på side 132. Snitt dagsrate på euro 23.698 pr dag i 2020? Inntektene går nedover for hvert år? «The group’s revenue is mainly derived from two customers, representing EUR 9 million and EUR 8.3 million in 2020, EUR 9.3 million and 8.6 million in 2019, and EUR 9.4 million and EUR 0.2 million in 2018 respectively".

Tenker du på tank skipene i shipping? Utsatt oppgangen til neste høst? 🤔
Redigert 19.11.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Surik
19.11.2021 kl 22:21 8367

Kanskje litt vel forenklet, men tar man "Freight income" for 2019 så representerer det vel driftsinntektene fra de 2 SOVene Passat og Mistral. Nå har ikke jeg peiling på hvor mange dager i året de hever dagrate men setter 360 her:
18 mill. euro / 360 dager / 2 skip = 25 000 euro / skip / dag?
2021-tall er vel det beste, men litt mer komplisert pga. innleie av et supply-skip som "frontrunner" for nybygget som leveres første kvartal neste år.
Surik
19.11.2021 kl 22:02 8400

7.506 og 10.794 kan da umulig stemme? Virker da alt for lavt. De skipene er riktignok mindre enn nybyggene som er bestilt (plass til 40+20 på førstnevnte, 93+27 på de som er i bestilling). Får lese litt mer i prospektet.
29.629 må være riktig for nybyggene ja, ligger i guiding intervallet.

Vært opptatt med trading i shipping-aksjer, Empire? Vært mye å glede seg over der, bortsett fra i det mest spennende segmentet. Der er prisingen nå til gjengjeld på vei mot mer edruelige nivåer så kanskje byr det seg muligheter om en stund :)
Frodon
19.11.2021 kl 20:27 8482

Lenge siden sist, velkommen tilbake 😉 Hva tenker du om caset?
Frodon
19.11.2021 kl 18:38 8569

Har du forøvrig funnet noen spot rate oversikt for denne type skip? Ser ut som de siste nybygg skal på spot rater

Regner vi snitt på kontraktene de har på nybyggene, gir det dagsrate på euro 29.629. Skipene som er på kontrakter pr dags dato har langt lavere rater. Der ser det ut som Edda Passat har en dagsrate på euro 7506 i 5 år. Edda Mistral ser ut til å ha dagsrate på euro 10.794 i 5 år.
Redigert 19.11.2021 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.11.2021 kl 18:03 8614

Så du innlegget mitt 17.11.2021 kl 21.56? Hvordan kan vi dele backlog på de forskjellige kontraktene på nybyggene for at dette skal bli mest mulig riktig? Mer detaljert info i det andre innlegget mitt

«Based on the charter parties concluded by the Group, the Group has a total revenue backlog of approximately EUR 437
million in place of which approximately EUR 292 million relates to firm contract periods and approximately EUR 145 million to option periods"
Branden
19.11.2021 kl 11:28 8801

Fornuftig analyse om tallene er riktige. Et utgangspunkt med lav EPS og høy P/E (30), viser vel at IPOèn prises høyt? Grønne aksjer er i vinden, og prises nok deretter.
Surik
19.11.2021 kl 11:03 8816

Er ikke aksjen dyr til ca. 30 kroner?
Ser ut som de leverer et overskudd på ca. 30 mill. NOK med 2 skip i drift. Fordelt på 60 mill. aksjer blir det EPS på 0,25 NOK/skip/aksje.
Får de alle 8 baljene i drift blir det grovt regnet 2 NOK/aksje. Eller P/E = 30.
En joker her ser for meg ut til å være hvordan markedet er for OSVer. Blir det magert i olje og gass er det vel mulighet for konvertering av skip derfra?

Edit: P/E = 15 blir det vel. Ikke fullt så dyrt da, men forutsetter altså at alt er i drift.
Redigert 19.11.2021 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Branden
18.11.2021 kl 21:48 9215

Har lest over børsmeldinger og prospektet en gang til og ser du har rett.

Videre tenker jeg ikke at dette er et "nytt grønt overpriset selskap som skal på børs første gang med en teknologi som kanskje blir noe, med et selskap med kr 0 i inntekt de neste 5 årene"

Jeg går ikke inn i selskaper uten substans eller ikke har gode eiere, alt. seriøse/store el. profilerte investorer

Selskapet får bruke den tiden det tar å skape verdier, jeg er som regel med i det lange løpet dersom dette ser fornuftig ut. Ser det an på sikt.

Redigert 18.11.2021 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2021 kl 13:22 9439

Også mulig å handle via børs etter notering 😅🥳 Tviler på at aksjen tar av, da selskapet faktisk har verdier og inntekter det går an å regne på 😜
Frontman
18.11.2021 kl 11:21 9550

håper på rask gevinst etter notering. Men får vel max 342-400 aksjer. Men gøy å være med hvis det tar av når den blir notert
Frodon
18.11.2021 kl 10:35 9637

Det står jo ordrett der, har til og med klippet og limt innlegget til deg. Nå har jeg satt det opp med store bokstaver, så kan du ikke unngå å se det ;)

"OFFER SHARES AT THE OFFER PRICE is NOK 30.75 per Offer Share.

The Cornerstone Investors, Geveran, Xclat and Nordea Asset Management, have, subject to certain terms and conditions,
committed to purchase, and being allocated, OFFER SHARES AT THE OFFER PRICE for NOK 200 million, NOK 200 million and NOK
65 million, respectively, equal to a total amount of NOK 465 million".

Jeg tror du kanskje misforstår dette. Du tenker kanskje på et nytt grønt overpriset selskap som skal på børs første gang med en teknologi som kanskje blir noe, med et selskap med kr 0 i inntekt de neste 5 årene?

Edda Wind er et selskap som WWI eier, der jeg er aksjonær. Selskapet har inntekter, overskudd og langtidskontrakter. Hvorfor skal WWI selge aksjene billigere til John Fredriksen? John Fredriksen er heldig som er sikret ca 10% av Edda Wind, WWI beholder ca 26,8% av selskapet selv, det samme gjør Østensjø Wind AS. Du er ikke sikret aksjer i Edda Wind, og det er ikke jeg heller. Insidere i WWI / Edda Wind har en spesial avtale, da de jobber i selskapet, på samme måte som jeg får rabatt på aksjene jeg handler der jeg jobber.
Branden
18.11.2021 kl 10:25 9657

Informasjonen på side 93 henviser til prisen på den offentlige IPOèn, altså det øvrige investorer - altså vi - må betale før selskapet kommer på børs. Hvis insiderne får de samme aksjene til 25% rabatt, betaler selvsagt ikke garantistene full pris på aksjene. De er ikke idealister. Prisen til dem er ikke oppgitt i prospektet. Hvis så er tilfelle blir jeg overrasket.
Redigert 18.11.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.11.2021 kl 23:09 9935

Hvor fant du info om at de 3 investorer som har tegnet aksjer for kr 465 mill betaler mindre enn kr 30,75 pr stk?

- Geveran Trading Co. Limited (John Fredriksen) tegnet for kr 200 mill
- Xclat Holdings Ltd “Xclat” kr 200 mill (a subsidiary of the Quantum Pacific Shipping group associated with Mr. Idan Ofer)
- Nordea Asset Management 65 mill

https://newsweb.oslobors.no/message/546154

På side 93 i prospektet står det at de har betalt kr 30,75 pr aksje

"The Offer Price is NOK 30.75 per Offer Share.
The Cornerstone Investors, Geveran, Xclat and Nordea Asset Management, have, subject to certain terms and conditions,
committed to purchase, and being allocated, Offer Shares at the Offer Price for NOK 200 million, NOK 200 million and NOK
65 million, respectively, equal to a total amount of NOK 465 million. Each of Geveran and Xclat has also nominated one
member of the Board of Directors of the Company, to take effect at the time of and subject to the Listing, as further
described in Section 11.2 “The Board of Directors and Executive Management”.
Redigert 17.11.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.11.2021 kl 23:03 9949

Det husker jeg ikke nå, men de kjøpte først 25%, med opsjon på 25% til, som WWI benyttet seg av

"Wilhelmsen’s ambition is to be a player in renewable energy and decarbonisation. Building on this ambition, Wilhelmsen acquired 25% of Østensjø Group's expanding offshore wind company Edda Wind in September 2020. The agreement included an option to buy another 25% before June 2021. The option was exercised on 8 March 2021"

https://www.wilhelmsen.com/media-news-and-events/press-releases/2021/wilhelmsen-takes-a-bigger-stake-in-edda-wind/
Branden
17.11.2021 kl 22:41 9969

Ok, vi kan være enige om begge deler, der bindingstiden er forskjellig. Fredriksen derimot, er vel ikke med på IPOèn, han har kommet inn bakdøra og er garantist og har selvsagt en lavere kostpris enn selv insiderne.
Redigert 17.11.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
godeaksjer
17.11.2021 kl 22:20 10017

Er det noen som vet hva WWI betalte for 50% av Edda Wind?
Frodon
17.11.2021 kl 21:56 10048

Alle tallene jeg har sett i prospektet er euro. Skipene Edda Passat og Edda Mistral er på kontrakter til henholdsvis Q1 2023 og Q3 2023 med opsjon på forlengelse. På side 36 står det om fast kontrakter og når de går over til spot rater og backlog. Der ser det ut som Edda Passat har en dagsrate på euro 7506 i 5 år. Edda Mistral ser ut til å ha dagsrate på euro 10.794 i 5 år. Det står backlog på de 3 nybyggene på euro 259,4 mill, men det er ikke enkelt å regne dagsratene på de kontraktene.

"Based on the charter parties concluded by the Group, the Group has a total revenue backlog of approximately EUR 437
million in place of which approximately EUR 292 million relates to firm contract periods and approximately EUR 145 million
to option periods"

Er dette inntekter kun fra de 2 eksisterende skipene? Fant dette under note 2 ca på side 132. Enkleste er å søke på navnene på skipene. "The group’s revenue is mainly derived from two customers, representing EUR 9 million and EUR 8.3 million in 2020, EUR 9.3 million and 8.6 million in 2019, and EUR 9.4 million and EUR 0.2 million in 2018 respectively".

De 3 nybygg på langtidskontrakter.

NB489 (Delivery Q1 2022) Delivery to Q2 2032 + extension options
NB415 (Delivery Q2 2022) Delivery to Q2 2037 + extension options
NB490 (Delivery Q1 2023) Q2 2023 to Q2 2025 + extension options

De 3 siste skipene som er bestilt, har ikke kontrakter enda.

Edda Passat og Edda Mistral er priset til ca euro 39 mill til 42 mill pr skip. Ser ut som de neste skipene koster langt mer, selv om det er stor forskjell på prisene? Se side 35 for prisene på alle skipene

Vet ikke hvor lang tid det tar å bygge skipene, men fra de er bestilt til de er levert, ser det ut til å gå ca 3 år. Verftene er jo fylt opp de neste årene

"Edda Wind II AS
On 29 January 2020, Edda Wind II AS entered into a shipbuilding contract with Astilleros Gondan S.A. for the construction
of one offshore wind CSOV with builder’s hull number C-490 and delivery expected in the first quarter of 2023. The gross
contract price for the vessel is EUR 60,911,188, of which a net price of EUR 47,529,000 is payable by Edda Wind II AS and
the residual funded through certain Spanish tax lease arrangements. As at 30 September 2021, instalments amounting to in
total EUR 14,258,700 of the net purchase price have been paid"

"Edda Wind III AS
On 29 January 2020, Edda Wind III AS entered into a shipbuilding contract with the Spanish shipyard Balenciaga S.A. for the
construction of one offshore wind SOV with builder’s hull number C-415 and scheduled delivery in April 2022. The gross
contract price for the vessel is EUR 53,911,045, of which a net price of EUR 42,352,517 is payable by Edda Wind III AS and
the residual funded through certain Spanish tax lease arrangements. As at 30 September 2021, instalments amounting to in
total EUR 31,760,000 of the net purchase price have been paid"

Det ser ut som de ønsker både korte og lange fast kontrakter + noen skip på spot rater:
"The Group's ambition is to have the majority of its vessels on long-term contracts. However, the Group is in its contracting strategy also aiming to secure shorter term and spot market contracts for its vessels"

Ikke funnet OPEX enda, men de går med overskudd. Ser ut som de får høyere og høyere rater, så får håpe kostnadene ikke stiger like mye. Philly Shipyard fikk den første kontrakten på å bygge skip til grønt sektor under Jones Act nå. De har ikke mulighet til å bygge ferdig skipet før i slutten av 2024. Og det skal bygges mange skip for å få montert opp havvindparkene. Eks Equinor skal bygge opp mye i USA. Rekker de å få skip? Ser for meg at ratene kan stige ganske mye, før de rekker å få bygget ut nok skip, siden vindparkene skal bygges om få år?
Surik
17.11.2021 kl 21:07 10109

Dagratene forventes å ligge i intervallet 25-35 000 de neste 5 årene (side 49). Antar det er snakk om Euro?
Den tilbud/etterspørsel-figuren over ser jo veldig lovende ut, men hvis noe virker for godt til å være sant er det vel ofte det.
Må da være mulig å bygge ihjel dette shipping segmentet også. Noen som har en formening om hvor lang tid det tar å bygge en CSOV?
18 måneder?
Er det også noen som har en formening om OPEX for disse skipene, virker som selskapet har gått over til å drifte de selv fra og med i år.
May-Liss
17.11.2021 kl 21:03 10106

Småfolket får minstetegning.
De ønsker spredning - pengene hadde de kunnet hente med rettet emisjon.
Frodon
17.11.2021 kl 19:56 10170

Du må se lenger ned i børs meldingen (du finner også infoen i innlegget mitt om insidehandlene). Der ser du at Jan Eyvin Wang har søkt om 21.680 aksjer til kr 23,0625 pr aksje med 3 års lock up + aksjer for kr 499.995 til kr 30,75 pr aksje med 12 mnd lock up. De har forskjellige valg når de tegner.

"Jan Eyvin Wang (Board member), has applied for 21,680 offer shares for a total consideration of NOK 499,995, at a price of NOK 23.0625 per share......able to subscribe for shares in the Offering at a price 25% lower than the offer price of NOK 30.75 in the Offering, against having three years lock-up on such shares"

In addition, Jan Eyvin Wang has applied for shares in the Offering for a total consideration of NOK 499,995, at a price of NOK 30.75 per share, and the allocation of any such shares will be determined in the final allocation of shares in the Offering. Any allocation of shares to primary insiders in the Offering outside the incentive program will be subject to a 12 month lock-up period".

Jeg er 100% sikker på at John Fredriksen ikke kjøper overprisede selskaper pga hype ;) Kan du vise utregning som viser at aksjen er overpriset?
Redigert 17.11.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Branden
17.11.2021 kl 18:47 10250

Det som skrives her er ikke riktig. Det fremgår av samleinfoen lengre oppe i tråden om "Applications by primary insiders" at Jan Eyvin Wang, betaler Kr. 23 for aksjene, ikke public IPO Kr. 30,75. Det ville vært merkelig om bare en av insiderne betalte full pris mens de andre fikk de samme aksjene med 25% rabatt.

Aksjer og hyper som er i vinden (bokstavelig talt) har større interesse blant investorer enn andre IPOèr. Det løfter prisen på aksjene. Relativt svake markedssegmenter har lavere IPO-kurs, pga. forventning om mindre interesse. Dette er gammel kunnskap om markedet, jfr. tilbud og etterspørsel.
Redigert 17.11.2021 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
freetexx
17.11.2021 kl 17:51 10320

At alle får minstetegning? Kan jo være at de ønsker å tilby til de som kjøper maks antall. Pengesterke investorer kan lønne seg
May-Liss
17.11.2021 kl 17:29 10358

Med såpass stor interesse er det nok stor sannsynlighet for å få 342 aksjer - tilsvarende 10.500 kr. (tilsvarende minstetegning)
Frodon
17.11.2021 kl 12:06 10562

Får håpe du får tildelt noen aksjer ;) Ca halvparten av aksjene i IPO er allerede tildelt, men det var visse krav fra hjørnestein investorene. Hva kravene er vet jeg ikke, men siden IPO er fulltegnet, regner jeg med at alt er ok.

Tenker du å være med langsiktig med utbyttene eller ser du etter en rask gevinst? Eller ser du an?